LUC DE COCK EN TIM JOOSEN WINNEN SYNTIX SUPERPRIX IN ZOLDER
Deldiche Racing heeft vandaag een klinkend vervolg gebreid aan zijn tot nu toe perfecte seizoen in het Belcar Endurance Championship 2016. Luc De Cock en Tim Joosen lukten vandaag op Circuit Zolder een derde opeenvolgende zege voor Deldiche Racing. Eerder op de dag had Joosen het team uit Ternat al de "pole" bezorgd, eveneens de derde op rij. Het is duidelijk dat Deldiche Racing als topfavoriet naar de traditionele hoogmis van de Belcar trekt, met name de 24 Hours of Zolder. De Wolf GB08 van Stienes Longin-Sven Van Laere-Thomas Piessens mocht mee op het podium, net als de Porsche 991 GT3 van Koen Wauters, Kris Wauters en Xavier Stevens.(wr)
HAMILTON WINT NA BOTSING MET ROSBERG IN GP VAN OOSTENRIJK
De negende race om het WK F1 2016 is een fameuze geworden. Met een snelst gestartte Lewis Hamilton in de Mercedes, begon zowaar een Ferrari en Red Bull-duel voor de ereplaatsen. Sebastien Vettel pakte de leiding in de Ferrari, en het zag er voor iedereen moeilijk uit om hem van zijn zegekansen te ontnemen. Maar in de 26ste van de 71 ronden onplofte zijn rechtachterband en ging de viervoudige wereldkampioen van de baan. Te lang met dezelfde rubbers gereden ? Noch Vettel zelf, noch Ferrari, noch Pirelli kunnen erover een oordeel vellen. Maar wellicht is dat oorzaak.
Na de Safety Car - Max Verstappen reed in de 56ste ronde nog aan de leiding ! - begon Hamilton in te lopen op Rosberg. Beiden hadden nog een vette kluif om Max Verstappen voorbij te raken, maar dat lukte de beiden met wat moeite, met al hun ervaring en de betere auto die Mercedes nog steeds heeft. Hamilton plaatste in de paar laatste ronden verschillende aanvallen op Nico Rosberg, die voelde dat zijn remweg steeds iets langer werd.
Hamilton voelde dat natuurlijk ook en die laatste bocht zette hij een beslissend inhaalmaneuver in. Rosberg probeerde dat nog te counteren maar reed daarbij tegen zijn ploegmaat aan. Rosberg's rechtervoorvleugel was stuk en Hamilton reed op de zege af. Doordat Rosberg "stuurloos" was reden Max Verstappn (Red Bull-Renault) en Kimi Räikkönen (Ferrari) respectievelijk naar de tweede en derde podiumplaats. Het is de tweede keer dit seizoen dat beide Mercedes-coureurs met elkaar in botsing komen. In het hoofdkwartier van de Ster is daar niemand gelukkig mee. Welke de aanleiding er ook mag van zijn.
Nico Rosberg kreeg van de stewards de schuld voor de aanrijding met Hamilton in bocht 2 van de laatste ronde. Hij kreeg 10" straftijd, maar dan blijft hij nog vierde in de rangschikking. Veelzeggender zijn de 2 strafpunten die hij op zijn superlicentie geschreven krijgt. Ook moest de leider in de voorlopige stand om de wereldtitel een vermaning ondergaan omdat hij met een verhakkelde auto is verder gereden. Mercedes overweegt om in de volgende GP - deze van Engeland - in Silverstone opnieuw teamorders in te voeren.(Walter Rombauts)
HAMILTON MET REGENTRANEN IN POLE VOOR GP VAN OOSTENRIJK
De kwalificaties, verdeelt in Q1, Q2 en Q3 brachten in het eerste gedeelte een schuldlose crash van de Rus DaniilKvyat met de Toro Rosso-Ferrari. Onschuldig de curbstone's meenemend - zoals iedereen doet - brak ook zijn "achtertrein". (rode vlag) Zoals is gebeurt met Nico Rosberg. Natuurlijk moeten autocoureurs binnen de lijntjes sturen, maar hoe verleidelijk het is er eens "over te sturen". Daarom zijn we mensen, daarom zoeken we extremen op. De afvallers in de Q1 waren dan ook Magnussen - waardevol Renault-coureur, Palmer, een foute keuze van Renault, en Haryanto, de Indonesiër die het niet kan. Vervolgens Kvyat (Toro Rosso-Ferrari) door zijn ongeval en Ericsson en Nasr als gewoontgetrouwe afvallers. Niet thuishorend in de F1. Evenmin als Jolyon Palmer.. Wat een vergissing van Renault !!!
't Zag er nog allemaal leuk uit in de Q2. Maar toen kwam de regen. Dat veranderde veel voor de Q3 waarin de "pole" werd beslist. Héél eerlijk, Kimi Räikkönen, (Ferrari) prikte even de snelste tijd in inferno. Maar uiteindeijk wist natuurtalent Lewis Hamilton (Mercedes) ook zijn knap herstellende ploegmaat te overbluffen met een "pole"-tijd. Of er regen valt of niet morgen in Speilberg daar op het Red Bull-circuit, iedereen is elkaar waard. Zelfs Nico Hülkenberg in de Forca India-Mercedes, zat "even" op pole. "Er is meer tussen hemel en aarde Horatius dan Uw geest kan vermoeden."
Niemand, buiten Horatius heeft dat gezegd, maar Dieter Maeterschitz, de "big-boss" van Red Bull, weet nog altijd wat hij wil: een Red Bull opnieuw wereldkampioen zien worden. Tor slot "MAC-V", zit in de wachtkamer om als derde hond het been te grijpen dat de groten ekaar niet gunnen. Door de "gridpenalty voor Rosberg en Vettel, start de Duitser Nico Hülkenberg op de tweede plaats en Jenson Button met de Mc Laren op het derde startvakje.(wr)
SEBASTIEN VETTEL - FERRARI - RIJDT BESTE CHRONO IN FP3
De kritikasters rond de Fin Kimi Räikkönen hielden vandaag hun mond. Heel snel plaatste "Iceman" zich met zijn Ferrari bovenaan de tabellen. Wereldkampioen met Ferrari in 2007, liet hij nog eens zijn klasse zien, waaraan vriend en vijand begon te twijfelen. Nadat 40' waren gereden in de derde vrije oefeningen voor de GP van Oostenrijk, knalde WK-leider Nico Rosberg zijn Mercedes in bocht twee op de curbstone's. Met als gevolg een rode vlag en een Mercedes W07 die eens weggesleept naar de pits toe, die sessie niet meer op de baan kwam.
Om 11.49 uur werd met een groene vlag de baan weer vrijgegeven, en "verdrong" Sebastien Vettel zijn ploegmaat van de spits met een pintijd van 1'07"098. Dus 1. Vettel, 2 Räikkönen en 3. Lewis Hamilton die een ineens tegen een muur aantikkende Ricciardo (Red Bull-Renault) daarmee naar de vierde stek verwees. In de "wachtkamer" achter deze zege-kandidaten voor zondag, zaten geduldig Max Verstappen (Red-Bull-Renault), Vallteri Bottas (Williams-Mercedes), zijn teamgenoot Felipe Massa en op de achtste plaats die sakkerse, duivels goede coureur Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes). Jenson Button en Fernando Alonso plakten de genezende Mc Laren-Honda op de negende en tiende tijd.
De crash van Nico Rosberg kan, afhankelijk van de schade aan de Mercedes, een rol spelen én voor de kwalificaties, straks om 14 uur, en mogelijk ook voor de race. Rosberg's tegenslag, dat de achterwielophanging aan diggelen ging op een curbstone in bocht 2 - kan een rode loper uitrollen om Lewis Hamilton zijn 24 punten achterstand te zien afknagen naar de 141 eenheden die de Duitser nu als voorlopig leider in de WK-stand sterk houdt. Nico Rosberg droomt van een eerste wereldtitel, Lewis Hamilton van een vierde en Sebastien Vettel van een vijfde. Deze laatste telt 96 punten tegenover Rosberg die 141. Maar die 45 punten verschil zijn nog te overbruggen als alles meezit. Kimi Räikkönen is wijs genoeg om in dienst van zijn onuitgesproken kopman te rijden. Daarom zijn uitgerekend deze twee een hecht team.
Voor wie twijfelt aan een mogelijk respect tussen twee teammaats, moet er de geschiedenisboeken maar eens op na slaan. Toen Juan Manuel Fangio in 1957 zijn laatste en wellicht de meest aansprekende vijfde wereldtitel behaalde, wilde hij ermee stoppen. Toch kreeg men hem zover "nog één keer" deel te nemen aan de Grand Prix de l'ACF in Reims. Mike Hawthorn was toen de rijzende ster bij Ferrari. Hawthorn reed Fangio op een ronde...maar vertraagde naar het einde van de race toe, zodanig dat de bescheiden grootmeester van de autosport zich kon ontdubbelen en voor winnaar Mike Hawthorn over de meet reed.
Gevraagd naar de zin van dat gebaar antwoordde de flegmatieke Brit die met strik en smokinghemd reed, "Zo'n monument gaat je niet op een ronde zetten !" Gentleman Mike Hawthorn reed voor Ferrari, Fangio voor Maserati. Als de race over was, stapte Fangio uit, dankte de wereldkampioen 1958 en zei tegen zijn naasten "Nu is het écht voorbij". Zoiets zal morgen niet gebeuren tussen Rosberg en Hamilton, maar tussen Kimi en Sebastien in hun rode steigerende paard is zoiets wél denkbaar. Niki Lauda zou dit beamen.(Walter Rombauts/Foto's:Mercedes)
Algemeen gesproken heeft de Duitser Nico Rosberg de hele eerste vrije oefeningen overheerst. Hij sloot het anderhalf uurtje stuurtje draaien af met 1'07"373. De snelste tijd over het 4,326 km lange circuit met twee linkse bochten en zeven rechtse. Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton klampte aan bij zijn ploegmaat, maar erover wippen liet de leider in het WK - Nico Rosberg - niet toe. Sebastien Vettel tikte de derde chrono aan en Kimi Räikkönen in de tweede Ferrari de vierde. Meteen snoert de Fin alle kwatongen de mond, als zou hij niet meer competitief zijn.
Kimi blijft een steengoede autocoureur, maar kan evenmin verhinderen dat een nieuwe generatie jonge autocoureurs drumt om de heerschappij over te nemen. Zoals Carlos Sainz jr (Toro Rosso) die zesde aantikte of een Max Verstappen (Red Bull-Renault) die de achtste plaats inpikte, na fameus de zandbak te hebben omgerommeld. Of de ingenieurs er blij zullen mee zijn, en blijven, blijft de vraag. Straks volgen de tweede vrije oefeningen voor de GP van Oostenrijk die zondag over 71 ronden wordt gereden als negende race in een kalender van 21 GP's.(wr)
ROSBERG - MERCEDES - OOK OPPERMACHTIG IN FP2 IN OOSTENRIJK
Nico Rosberg, de leider in de voorlopige stand om het WK, had vanochtend al het absolute record van de omloop - tot nu op name van Schumacher - verbroken en heeft gemakkelijkshalve dat in de natte omstandigheden doen stand houden. Wie extra opviel was Nico Hulkenberg, winnaar van de 24 Uren van Le Mans 2015 met Porsche. Hij zoekt duidelijk een uitweg naar een nieuw stuurtje, los van Force India-Mercedes. Max Verstappen kwam zéér laat op de baan, maar herstelde het vertrouwen met een zesde tijd. Morgenochtend zijn er de derde vrije oefeningen waarmee het uitkijken wordt naar de kwalificaties die de "pole" geven. Mercedes blijft oppermachtig, terwijl de Scuderia Ferrari aanklampt met de Heer - viervoudig wereldkampioen - Sebastien Vettel. Kimi Räikkönen blijft "hangen", maar de Fin - hem kennende - zal zijn toekomst voor zichzelf al hebben uitgemaakt.(wr)
ZONDAG SYNTIX SUPERPRIX OF HET DUEL NORMA-WOLF IN ZOLDER
Na twee opeenvolgende overwinningen verschijnt "Deldiche Racing" stevig aan de leiding van het Belcar Endurance Championship en Luc De Cock, die opnieuw samenspant met RNT-ster Sam Dejonghe, is in de Norma M20 FC dan ook de grote favoriet voor de derde manche die volgend weekeinde doorgaat op het thuiscircuit van Belcar: het Onvolprezen Zolder ! Los daarvan beginnen morgen de eerste vrije oefeningen voor de GP van Oostenrijk op het Red Bullcircuit waarvan inzake uitloopstroken enige wijzigingen zijn doorgevoerd. Maar ga zondag toch maar naar Zolder. Je ziet die GP in Red Bull-land evengoed.
Asfalt in plaats van grind. Weldra wordt beslist over het "Halo-systeem" om het hoofd van de coureurs beter te beschermen. Niki Lauda, die op 1 augustus 1976 op "die Alte Nürburgring" een verschrikkelijk ongeval overkwam is er tegen. Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel ook. Lauda's woorden - als door dat ongeval getekend gelaat én leven - is duidelijk. Vrij vertaald is het "Durf te Leven Heren Autocoureurs."(wr)