LUC DE COCK EN TIM JOOSEN WINNEN SYNTIX SUPERPRIX IN ZOLDER
Deldiche Racing heeft vandaag een klinkend vervolg gebreid aan zijn tot nu toe perfecte seizoen in het Belcar Endurance Championship 2016. Luc De Cock en Tim Joosen lukten vandaag op Circuit Zolder een derde opeenvolgende zege voor Deldiche Racing. Eerder op de dag had Joosen het team uit Ternat al de "pole" bezorgd, eveneens de derde op rij. Het is duidelijk dat Deldiche Racing als topfavoriet naar de traditionele hoogmis van de Belcar trekt, met name de 24 Hours of Zolder. De Wolf GB08 van Stienes Longin-Sven Van Laere-Thomas Piessens mocht mee op het podium, net als de Porsche 991 GT3 van Koen Wauters, Kris Wauters en Xavier Stevens.(wr)
HAMILTON WINT NA BOTSING MET ROSBERG IN GP VAN OOSTENRIJK
De negende race om het WK F1 2016 is een fameuze geworden. Met een snelst gestartte Lewis Hamilton in de Mercedes, begon zowaar een Ferrari en Red Bull-duel voor de ereplaatsen. Sebastien Vettel pakte de leiding in de Ferrari, en het zag er voor iedereen moeilijk uit om hem van zijn zegekansen te ontnemen. Maar in de 26ste van de 71 ronden onplofte zijn rechtachterband en ging de viervoudige wereldkampioen van de baan. Te lang met dezelfde rubbers gereden ? Noch Vettel zelf, noch Ferrari, noch Pirelli kunnen erover een oordeel vellen. Maar wellicht is dat oorzaak.
Na de Safety Car - Max Verstappen reed in de 56ste ronde nog aan de leiding ! - begon Hamilton in te lopen op Rosberg. Beiden hadden nog een vette kluif om Max Verstappen voorbij te raken, maar dat lukte de beiden met wat moeite, met al hun ervaring en de betere auto die Mercedes nog steeds heeft. Hamilton plaatste in de paar laatste ronden verschillende aanvallen op Nico Rosberg, die voelde dat zijn remweg steeds iets langer werd.
Hamilton voelde dat natuurlijk ook en die laatste bocht zette hij een beslissend inhaalmaneuver in. Rosberg probeerde dat nog te counteren maar reed daarbij tegen zijn ploegmaat aan. Rosberg's rechtervoorvleugel was stuk en Hamilton reed op de zege af. Doordat Rosberg "stuurloos" was reden Max Verstappn (Red Bull-Renault) en Kimi Räikkönen (Ferrari) respectievelijk naar de tweede en derde podiumplaats. Het is de tweede keer dit seizoen dat beide Mercedes-coureurs met elkaar in botsing komen. In het hoofdkwartier van de Ster is daar niemand gelukkig mee. Welke de aanleiding er ook mag van zijn.
Nico Rosberg kreeg van de stewards de schuld voor de aanrijding met Hamilton in bocht 2 van de laatste ronde. Hij kreeg 10" straftijd, maar dan blijft hij nog vierde in de rangschikking. Veelzeggender zijn de 2 strafpunten die hij op zijn superlicentie geschreven krijgt. Ook moest de leider in de voorlopige stand om de wereldtitel een vermaning ondergaan omdat hij met een verhakkelde auto is verder gereden. Mercedes overweegt om in de volgende GP - deze van Engeland - in Silverstone opnieuw teamorders in te voeren.(Walter Rombauts)
HAMILTON MET REGENTRANEN IN POLE VOOR GP VAN OOSTENRIJK
De kwalificaties, verdeelt in Q1, Q2 en Q3 brachten in het eerste gedeelte een schuldlose crash van de Rus DaniilKvyat met de Toro Rosso-Ferrari. Onschuldig de curbstone's meenemend - zoals iedereen doet - brak ook zijn "achtertrein". (rode vlag) Zoals is gebeurt met Nico Rosberg. Natuurlijk moeten autocoureurs binnen de lijntjes sturen, maar hoe verleidelijk het is er eens "over te sturen". Daarom zijn we mensen, daarom zoeken we extremen op. De afvallers in de Q1 waren dan ook Magnussen - waardevol Renault-coureur, Palmer, een foute keuze van Renault, en Haryanto, de Indonesiër die het niet kan. Vervolgens Kvyat (Toro Rosso-Ferrari) door zijn ongeval en Ericsson en Nasr als gewoontgetrouwe afvallers. Niet thuishorend in de F1. Evenmin als Jolyon Palmer.. Wat een vergissing van Renault !!!
't Zag er nog allemaal leuk uit in de Q2. Maar toen kwam de regen. Dat veranderde veel voor de Q3 waarin de "pole" werd beslist. Héél eerlijk, Kimi Räikkönen, (Ferrari) prikte even de snelste tijd in inferno. Maar uiteindeijk wist natuurtalent Lewis Hamilton (Mercedes) ook zijn knap herstellende ploegmaat te overbluffen met een "pole"-tijd. Of er regen valt of niet morgen in Speilberg daar op het Red Bull-circuit, iedereen is elkaar waard. Zelfs Nico Hülkenberg in de Forca India-Mercedes, zat "even" op pole. "Er is meer tussen hemel en aarde Horatius dan Uw geest kan vermoeden."
Niemand, buiten Horatius heeft dat gezegd, maar Dieter Maeterschitz, de "big-boss" van Red Bull, weet nog altijd wat hij wil: een Red Bull opnieuw wereldkampioen zien worden. Tor slot "MAC-V", zit in de wachtkamer om als derde hond het been te grijpen dat de groten ekaar niet gunnen. Door de "gridpenalty voor Rosberg en Vettel, start de Duitser Nico Hülkenberg op de tweede plaats en Jenson Button met de Mc Laren op het derde startvakje.(wr)
SEBASTIEN VETTEL - FERRARI - RIJDT BESTE CHRONO IN FP3
De kritikasters rond de Fin Kimi Räikkönen hielden vandaag hun mond. Heel snel plaatste "Iceman" zich met zijn Ferrari bovenaan de tabellen. Wereldkampioen met Ferrari in 2007, liet hij nog eens zijn klasse zien, waaraan vriend en vijand begon te twijfelen. Nadat 40' waren gereden in de derde vrije oefeningen voor de GP van Oostenrijk, knalde WK-leider Nico Rosberg zijn Mercedes in bocht twee op de curbstone's. Met als gevolg een rode vlag en een Mercedes W07 die eens weggesleept naar de pits toe, die sessie niet meer op de baan kwam.
Om 11.49 uur werd met een groene vlag de baan weer vrijgegeven, en "verdrong" Sebastien Vettel zijn ploegmaat van de spits met een pintijd van 1'07"098. Dus 1. Vettel, 2 Räikkönen en 3. Lewis Hamilton die een ineens tegen een muur aantikkende Ricciardo (Red Bull-Renault) daarmee naar de vierde stek verwees. In de "wachtkamer" achter deze zege-kandidaten voor zondag, zaten geduldig Max Verstappen (Red-Bull-Renault), Vallteri Bottas (Williams-Mercedes), zijn teamgenoot Felipe Massa en op de achtste plaats die sakkerse, duivels goede coureur Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes). Jenson Button en Fernando Alonso plakten de genezende Mc Laren-Honda op de negende en tiende tijd.
De crash van Nico Rosberg kan, afhankelijk van de schade aan de Mercedes, een rol spelen én voor de kwalificaties, straks om 14 uur, en mogelijk ook voor de race. Rosberg's tegenslag, dat de achterwielophanging aan diggelen ging op een curbstone in bocht 2 - kan een rode loper uitrollen om Lewis Hamilton zijn 24 punten achterstand te zien afknagen naar de 141 eenheden die de Duitser nu als voorlopig leider in de WK-stand sterk houdt. Nico Rosberg droomt van een eerste wereldtitel, Lewis Hamilton van een vierde en Sebastien Vettel van een vijfde. Deze laatste telt 96 punten tegenover Rosberg die 141. Maar die 45 punten verschil zijn nog te overbruggen als alles meezit. Kimi Räikkönen is wijs genoeg om in dienst van zijn onuitgesproken kopman te rijden. Daarom zijn uitgerekend deze twee een hecht team.
Voor wie twijfelt aan een mogelijk respect tussen twee teammaats, moet er de geschiedenisboeken maar eens op na slaan. Toen Juan Manuel Fangio in 1957 zijn laatste en wellicht de meest aansprekende vijfde wereldtitel behaalde, wilde hij ermee stoppen. Toch kreeg men hem zover "nog één keer" deel te nemen aan de Grand Prix de l'ACF in Reims. Mike Hawthorn was toen de rijzende ster bij Ferrari. Hawthorn reed Fangio op een ronde...maar vertraagde naar het einde van de race toe, zodanig dat de bescheiden grootmeester van de autosport zich kon ontdubbelen en voor winnaar Mike Hawthorn over de meet reed.
Gevraagd naar de zin van dat gebaar antwoordde de flegmatieke Brit die met strik en smokinghemd reed, "Zo'n monument gaat je niet op een ronde zetten !" Gentleman Mike Hawthorn reed voor Ferrari, Fangio voor Maserati. Als de race over was, stapte Fangio uit, dankte de wereldkampioen 1958 en zei tegen zijn naasten "Nu is het écht voorbij". Zoiets zal morgen niet gebeuren tussen Rosberg en Hamilton, maar tussen Kimi en Sebastien in hun rode steigerende paard is zoiets wél denkbaar. Niki Lauda zou dit beamen.(Walter Rombauts/Foto's:Mercedes)
Algemeen gesproken heeft de Duitser Nico Rosberg de hele eerste vrije oefeningen overheerst. Hij sloot het anderhalf uurtje stuurtje draaien af met 1'07"373. De snelste tijd over het 4,326 km lange circuit met twee linkse bochten en zeven rechtse. Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton klampte aan bij zijn ploegmaat, maar erover wippen liet de leider in het WK - Nico Rosberg - niet toe. Sebastien Vettel tikte de derde chrono aan en Kimi Räikkönen in de tweede Ferrari de vierde. Meteen snoert de Fin alle kwatongen de mond, als zou hij niet meer competitief zijn.
Kimi blijft een steengoede autocoureur, maar kan evenmin verhinderen dat een nieuwe generatie jonge autocoureurs drumt om de heerschappij over te nemen. Zoals Carlos Sainz jr (Toro Rosso) die zesde aantikte of een Max Verstappen (Red Bull-Renault) die de achtste plaats inpikte, na fameus de zandbak te hebben omgerommeld. Of de ingenieurs er blij zullen mee zijn, en blijven, blijft de vraag. Straks volgen de tweede vrije oefeningen voor de GP van Oostenrijk die zondag over 71 ronden wordt gereden als negende race in een kalender van 21 GP's.(wr)
ROSBERG - MERCEDES - OOK OPPERMACHTIG IN FP2 IN OOSTENRIJK
Nico Rosberg, de leider in de voorlopige stand om het WK, had vanochtend al het absolute record van de omloop - tot nu op name van Schumacher - verbroken en heeft gemakkelijkshalve dat in de natte omstandigheden doen stand houden. Wie extra opviel was Nico Hulkenberg, winnaar van de 24 Uren van Le Mans 2015 met Porsche. Hij zoekt duidelijk een uitweg naar een nieuw stuurtje, los van Force India-Mercedes. Max Verstappen kwam zéér laat op de baan, maar herstelde het vertrouwen met een zesde tijd. Morgenochtend zijn er de derde vrije oefeningen waarmee het uitkijken wordt naar de kwalificaties die de "pole" geven. Mercedes blijft oppermachtig, terwijl de Scuderia Ferrari aanklampt met de Heer - viervoudig wereldkampioen - Sebastien Vettel. Kimi Räikkönen blijft "hangen", maar de Fin - hem kennende - zal zijn toekomst voor zichzelf al hebben uitgemaakt.(wr)
ZONDAG SYNTIX SUPERPRIX OF HET DUEL NORMA-WOLF IN ZOLDER
Na twee opeenvolgende overwinningen verschijnt "Deldiche Racing" stevig aan de leiding van het Belcar Endurance Championship en Luc De Cock, die opnieuw samenspant met RNT-ster Sam Dejonghe, is in de Norma M20 FC dan ook de grote favoriet voor de derde manche die volgend weekeinde doorgaat op het thuiscircuit van Belcar: het Onvolprezen Zolder ! Los daarvan beginnen morgen de eerste vrije oefeningen voor de GP van Oostenrijk op het Red Bullcircuit waarvan inzake uitloopstroken enige wijzigingen zijn doorgevoerd. Maar ga zondag toch maar naar Zolder. Je ziet die GP in Red Bull-land evengoed.
Asfalt in plaats van grind. Weldra wordt beslist over het "Halo-systeem" om het hoofd van de coureurs beter te beschermen. Niki Lauda, die op 1 augustus 1976 op "die Alte Nürburgring" een verschrikkelijk ongeval overkwam is er tegen. Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel ook. Lauda's woorden - als door dat ongeval getekend gelaat én leven - is duidelijk. Vrij vertaald is het "Durf te Leven Heren Autocoureurs."(wr)
MARC VAN DALEN: 25 HOURS VW FUN CUP IS WERELDBEKER VAN DE DISCIPLINE
Van 7 tot 10 juli slaat het hart van Francorchamps op het ritme van de "25 Hours VW Fun Cup". Op iets meer dan twee weken voor deze grote afspraak stelden we vijf vragen aan Marc Van Dalen, administrator bij Kronos Events en het hoofd van de organisator van "de langste race ter wereld".
Marc, hoe kondigt zich de editie 2016 van de 25 Hours aan ?
"Heel goed ! Het wordt de vijfde keer dat Kronos Events deze bijzondere wedstrijd organiseert. Sinds we in 2012 de VW Fun Cup hebben overgenomen gaat het met de 25 Hours in stijgende lijn. Het aantal deelnemers wordt steds groter en het enthousiasme voor deze wedstrijd blijft groeien. Niet alleen in België, maar ook in het buitenland. Ons doel, zoals geredelijk mag aangenomen worden, is het op de startgrid krijgen van 110 VW Fun Cup's. Nu op zaterdag 9 juli om 16.50 uur ! En vandaag al weten we dat de Franse delegatie dit jaar heel sterk zal zijn vertegenwoordigd en veel omvangrijker zal zijn dan vorig jaar. Maar er zullen ook enkele sterke Britse, Duitse en Italiaanse teams aanwezig zijn. Wat de rijders betreft wordt de race ieder jaar internationaler en zouden we op zijn minst 20 nationaliteiten op de deelnemerslijst moeten hebben. De 25 Uur, dat is echt de Wereldbeker van de VW Fun Cup geworden !"
Marc, hoe kan je zo'n succes verklaren ?
"Uiteraard niet met één element. Ik zou graag het werk en het dynamisme van het hele team van Kronos Events in de verf willen zetten. Ze doen er alles aan om van dit evenement een succes te maken, en dat doen ook al onze partners, nationale promotoren, agentschappen, teams, rijders... De invoerder van Volkswagen (d'Ieteren) en de Belgian VW Club, staan voor het derde jaar aan onze zijde. Allemaal dragen ze bij aan de promotie van een toch wel uniek evenement. We krijgen ook steeds meer medewerking van Michelin en zeer binnenkort maken we de naam bekend van nog een nieuwe partner..."
"Op technisch vlak is onze samenwerking uitstekend met WRT, dat de VW Fun Cup Evo3 bouwt en doorontwikkelt. Deze laatste versie wordt door alle rijders en teams zeer gesmaakt. Het is een leuke wagen om te racen, met zijn tweelitermotor van 180 pk en sequentiële versnellingsbak. Het is ook een heel betrouwbare bolide, wat voor zo'n lange race natuurlijk essentieel is. En bovendien, en dat zorgt voor de magie van de wedstrijd, levert de bolide aan alle deelnemers evenwaardige prestaties. Het zijjn echt de teams en de rijders die het verschil moeten maken. Precies dat is het soort autosport waar we allemaal van houden."(wr)
MAZDA TOONT DE MX-5 RF OP FESTIVAL OF SPEED IN GOODWOOD
Vorige week is het voor de eerste keer na negen jaar Walter's Auto Cahiers fout gelopen om één keer twee vliegen in één klap te slaan. De GP van Baku en de 24 Uren van Le Mans liepen zo nefast door elkaar, dat ik voor de eerste keer er niet in ben geslaagd de twee evenementen met genoegzame nauwkeurigheid te verslaan. Het is de moed van de inperfectie die mij dit laat schrijven. Ondertussen weten we natuurlijk dat Rosberg met Mercedes in Azerbeidjan won en dat Porsche voor de achttiende keer zegevierde in Le Mans op 84 gereden edities sinds 1923.
Dat ex-F1 ridder Mark Webber, wereldkampioen WEC 2015, voor het tweede opeenvolgende jaar veel technische pech overviel. We weten ook dat wat Toyota overkwam, met name in de laatste ronde stilvallen...zelfs door de Australiër Mark Webber als onredelijk werd beschreven. Bijna had Toyota dat sedert 1985 poogt zich te manifesteren in La Sarthe, de prestatie van Mazda overgedaan. Door die brute pech blijft Mazda met de 787B én rotary-engine de enige Japanse auto de "24 Uren van Le Mans" won. In 1991 met Volker Weidler, Johnny Herbert en Bertrand Gachot. Nu 25 jaar geleden.
Nu de naam Mazda uit Hiroshima valt moet worden gezegd dat vandaag het "Festival of Speed" begint in Goodwood. Mazda grijpt die "happening" aan om de nieuwe supergesofistikeerde MX-5 met inklapbaar dak - opnieuw - voor te stellen. De "RF" staat voor "retractable fastback". De historische roadster bereikt met deze versie een nieuw hoogtepunt en is de meest verkochte ter wereld. Dat voor vandaag en morgen vertelt Marc Van Dalen van Kronos Events waarom de "25 Hours VW Fun Cup" de wereldbeker van de discipline is. Deze race gaat door in Francorchamps van 7 tot 10 juli. (Walter Rombauts/Foto's:Mazda, Kronos Events)
ACHTTIENDE ZEGE VOOR PORSCHE IN LE MANS, TOYOTA KNOCK-OUT !
Porsche heeft voor de achttiende keer de hardste uithoudingsrace ter wereld gewonnen: de 24 Uren van Le Mans, dit jaar voor de 84ste keer gereden. (Meer...wr)
De kwalificaties in Baku waren het bekijken waard. Nico Rosberg (Mercedes) pakte uiteindelijk de "pole" voor een schitterende Sergio Perez. Omdat Lewis Hamilton, mogelijk ruzie had met z'n lief, maar in ieder geval, voor zijn allure, vele steken liet vallen op een middeleeuw-achtig circuit in Baku, hoofdstad van Azerbeidjan. En ten slotte crashte in "turn 11".
Morgen wordt daar de GP van Europa gereden. De race kan daar plaats vinden omdat Bernie Ecclestone voor héél veel geld heeft ingestemd. De "Fédération Internationale du Sport Automobile", houdt zich niet met politiek bezig. En of nu de mensenrechten worden geschonden of niet, het zal de nu 85-jarige jonge man een zorg wezen.
Sebastien Vettel werd vierde achter Daniël Riciardo die de bittere pil van Monaco stilaan verwerkt en de Fin Kimi Räikkönen moet ongetwijfeld een ronde zonder adem hebben gereden, om die bloedrode Ferrari naar de vijfde plaats te loodsen. Morgen GP van Europa in...Aberzeidjan dat zich in 1991 van Rusland losmaakte.(wr)
Rosberg behield lang de snelste chrono in de derde vrije oefeningen in Baku waar morgen de GP van Europa wordt gereden. Maar eigenlijk in de laatste minuut plaatste Lewis Hamilton zich er iets boven: 1'44"352 ! Daarmee werd een schiiterend rijdende Nico Hulkenberg in de Force India-Mercedes naar de derde tijd verwezen. De Duitser heeft waarschijnlijk adrenaline in overvloed omdat hij niet in Le Mans kan rijden waar hij vorig jaar met Porsche won. Het samenlopen van de kalenders heeft gemaakt dat hij dit jaar geen deel kan uitmaken van de grootste autorace ter wereld die straks start. Straks worden ook de kwalificaties gereden voor de GP van Europa. Spannend. De "turn14" in Baku krijgt zo stilaan de allures van "the wall of champions" in Canada. Na Ricciardo vlamde een sterk sturende Sergio Perez zijn bolide er ineen.(wr)
HONDA'S CIVIC WTCC OP HET FESTIVAL OF SPEED IN GOODWOOD
Honda heeft een bijzondere versie van zijn Civic WTCC naar het Festival of Speed gezonden. Hier alvast een prentje ervan en wat later de uitleg errond.
Nico Rosberg kende technische problemen in de tweede vrije traingen voor de GP van Europa in Baku. Maar ook zonder kopzorgen voor de Duitse WK-leider wordt algemeen aangenomen dat Lewis Hamilton ook snelst zou zijn geweest in FP2. De drievoudige wereldkampioen zette met 1'44"223 de chrono op zijn scherpst. In weerwil van de elektronische problemen zette Rosberg toch de tweede tijd in 1'44"913. Dat Rosberg op de tanden bijt is hem geraden, want Lewis Hamilton is hem in de voorlopige WK-stand genaderd tot op 9 punten. Lewis Hamilton van zijn kant bijt zich vast voor een vierde wereldtitel. Zoals Vettel. Zoals Prost. Morgen in de FP3 zal het er spannen en in de kwalificaties nog meer want op "pole" staan is daar in de starten van Baku ook weer belangrijk.(wr)
HAMILTON SNELST IN BAKU IN EERSTE VRIJE OEFENINGEN
De snelste chrono van drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton in zijn Mercedes is zelfs geen indicatie voor wat nog komen gaat in de GP van Europa. Deze eerste vrije trainingen (FP1) hebben onwennig aangevoeld op het 6,001 km lange stratencircuit in de hoofdstad van Aberzeidjan. Monaco is omwille van de moeilijkheidsgraad erg bekritiseerd. Daarentegen is er geen enkele purist die er nog maar zou aan denken de race in het Prinsdom van de kalender te halen. In Baku is vanwege de coureurs enige kritiek te horen naar de veiligheid toe. "Een stap terug in veiligheid." liet Jenson Button weten.
Hamilton reed de snelste tijd voor Rosberg, Bottas en een opnieuw verrassende Fernando Alonso in de Mc Laren-Honda. Vettel tikte in de Ferrari de 5de tijd aan en ploegmaat Kimi Räikkönen pas de 12de. Max Verstappen reed wat in de schaduw op de 16de plek, en alles wijst erop dat deze FP1 een zoeken naar is...Op een nieuw circuit. De tweede vrije oefeningen binnen twee uur zullen een duidelijker beeld geven van de krachtverhoudingen tussen de teams. Hoewel één ding al duidelijk is: Mercedes bezette direct de eerste twee plaatsen. Vallteri Bottas in de Williams pakte de derde plaats en doordat die door Martini gesponsorde wagen een Mercedesmotor heeft, zit de ster op de eerste drie plaatsen. Mogelijk wordt het straks anders.(wr)
In de start van de GP van Canada was de Duitser Sebastien Vettel de twee Mercedessen te snel af. Bij het ingaan van die eerste rechtse bocht nam Hamilton zijn ideale lijn en moest Nico Rosberg, die rechts naast hem reed, noodgedwongen de uitloopstrook nemen. Héél even tikten de banden hun wagens elkaar aan, zonder van een botsing te kunnen spreken.Eer Rosberg terug op de piste was zag hij zich in de middenmoot rijden.
Rosberg begon aan een inhaalrace. Die verliep redelijk vlot tot hij Max Verstappen (Red Bull-Renault) voorbij moest. Dat ging zomaar niet. In de laatste ronde plaatste Rosberg zijn ultieme aanval op de tiener. De Mercedes brak achteraan uit en belandde op een uitloopstrook. Max Verstappen heeft zich van zijn beste kant laten zien.
Het koersverloop is bondig samen te vatten. In de 25ste van de 70 ronden nam Hamilton de leiding over van Vettel die ging pitten. Maar Vettel's achterstand op wereldkampioen Hamilton was iets meer dan 4" en de Ferrarri-ridder zag het nog zitten om Hamilton bij de snorren. Maar een reeks minimale maar tijd kostende foutjes maakten dat Hamilton van hem verder uitliep.
Vanaf ronde 58 - principieel zo altijd "the point of no return" voor wat bandenwissels aangaat, was de race gereden. Lewis Hamilton stevende af op zijn tweede seizoenzege. Door Hamiliton's winst en Rosberg's tegenslag staat de regerende wereldkampioen Hamilton met 107 punten nog maar 9 eenheden van Rosberg die met 116 punten de voorlopige stand aanvoert.
Volgende week is er de GP van Europa... (?) in Baku, de hoofdstad van Azerbeidzjan. Dat weekend valt samen met de 24 Uren van Le Mans...(wr)
Sebastien Vettel heeft in zijn Ferrari tijdens de derde vrije oefeningen de Mercedesboy's Rosberg en Hamilton een chronopandoering gegeven. Met 1'13"919 bracht hij het Steigerende Paard uit Maranello aan de op van de lijst. Bijna zo goed als in zijn schaduw reed...Max Verstappen in de Red Bull-Renault met een tijd van 1'14"158, goed voor de tweede tijd !!! Beide heren, de eerstgenoemde vier keer wereldkampioen, de tweede, een 18-jarige, veroordeelden de rest van het veld tot een figurantenrol. Wereldkampioenen zijn de kluts kwijt, denken aan pensioen. Straks zullen de kwalificaties om de "pole" voor zondag uitwijzen of de Belgische Nederlander Max Verstappen voor nog meer aardschokken zal zorgen.(wr)
01 - Sebastien Vettel (Ferrari) 1'13"919
02 - Max Verstappen (Red Bull-Renault) 1'14"158
03 - Nico Rosberg (Mercedes) 1'14"316
04 - Kimi Räikkönen (Ferrari) 1'14"332
05 - Lewis Hamilton (Mercedes) 1'14"334
06 - Daniël Ricciardo (Red Bull-Renault) 1'14"487
07 - Carlos Sainz jr (Toro-Rosso-Ferrari) 1'14"655
HAMILTON ZET 53STE POLE OP ZIJN PALMARES IN MONTREAL
The "Wall of Champions" ontving in de Q1 Jolyon Palmer (Renault), in Q2 Carlos Sainz (Toro Rosso) die daarmee direct een rode vlag uitlokte, want de brokstukken van zijn auto lagen ver verspreid. Verder dan de enkele regendruppels die her en der iedereen naar de hemel liet staren. Diezelfde muur raakten ook Sebastian Vettel (Ferrari) en Daniël Ricciardo (Red Bull-Renault) in hun snelste ronde, maar zo minimaal dat bij wijze van spreken alleen de verf van de rechter-achtervelg was. Nico Rosberg (Mercedes) maakte in zijn snelste poging een pekelzonde die maakte dat ploegmaat Lewis Hamilton met 1'12"810 op zijn gemak zijn 53ste pole-position op zijn palmares schreef.
Sebastien Vettel (Ferrari) kon - mede dankzij een geëvolueerde turbo - beslag leggen op de derde chrono en daarmee Max Verstappen naar de vierde plaats verwijzen. Maar de opgekropte woede van de Australiër Daniël Ricciardo die altijd maar opnieuw een tiener voor zich ziet rijden, maakte hem zo snel dat hij niet alleen "The Wall of Champions" zoende maar er ineens iets sneller doorkwam zodat hij die sakkerse Max Verstappen naar de vijfde plaats verwees. Achttien jaar, één GP-zege, vijfde op de grid tussen de wereldkampioenen...zoals Kimi Räikkönen die zesde staat...!
Opmerkelijk is dat het uitzonderlijke vakmanschap van Fernando Alonso de Mc Laren-Honda op de tiende plek plakte. Bottasen Massa, beiden in de Williams-Mercedes, pakten respectievelijk de 7de en 8ste startplaats. De reklame van sponsor Martini verbleekt in Canada door het waterachtige Heineken. Dat pissig bier, circuitoverspoelend met reklame, doet ons in Montreal herinneren dat het wellicht een regenrace wordt morgen. Dus worden de kaarten direct herschud als dat zo is. Schietgebedjes helpen dan niet, alleen de echte autocoureurs komen dan boven drijven.(Walter Rombauts)
HAMILTON OOK IN FP2 REGULIER SNELSTE, MAX VIERDE...
In het eerste kwartuur van de tweede vrije trainingen om de GP van Canada reed Max Verstappen op de eerste plaats. Dan drong Hamilton zich naar voren, dan héél even Rosberg, maar Vettel verwees zijn Duitse landgenoot naar de derde chrono. En Max Verstappen bleef op de vierde plaats kleven voor zijn "kopman" Ricciardo die andermaal gefrustreerd moest toekijken hoe een tiener hem vlotjes voor reed.
Morgen om 16 uur onze tijd zijn er de derde vrije oefeningen en daarna de kwalificaties om de pole. Het wordt wat eentonig. Op Max Verstappen na natuurlijk die een schokgolf door de F1 jaaft en soms ook eens door zichzelf zoals in Monaco. Wie klaagt over een monotone F1 heeft ongelijk. Er gebeurt ontzettend veel. Maar als een natuurtalent als Lewis Hamilton door gewoon zichzelf te zijn het voor het zeggen heeft, dan is daar weinig tegen in te brengen. Met een Mercedes onder zijn kont natuurlijk.(wr)
Dat de Britse drievoudige wereldkampioen Lewis Hamilton in de Mercedes de snelste (1'14"755) spits afbeet in de eerste vrije trainingen is iets dat notarisgewijs kan worden geacteerd. Rosberg wat opjagen is de bedoeling en straks (20 uur onze tijd) in de FP2 nog wat olie op het Mercedes-kooksel gooien. Weliswaar was Hamilton aan de beurt tijdens een crash van Felipe Massa, wiens dagen in de F1 zijn geteld. De Braziliaan heeft de frustraties nooit overleefd: in 2008 wereldtitel missen, zware discussies met Alonso bij Ferrari, een Barichello-schokdemper op zijn hoofd in 2009. Je zou voor minder. Maar...die sakkerse Max Verstappen reed in de weerom nieuwe Red Bull én met de nieuwste Renaultmotor de vierde tijd in 1'15"553, iets achter viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel in zijn Ferrari.
Het doet bijna iedereen het débacle van Monaco vergeten. Bovendien heerst er een Max-euforie in de lage landen, zo intens in Nederland dat onze Noorderburen zijn vergeten dat Max Verstappen in Hasselt is geboren uit de schoot van Sofie Kumpen, ex-echtgenote van Jos Verstappen. De "New Holland Connection" die is ontstaan heeft gemaakt dat bierbrouwer Heineken in de Formule 1 is gestapt. Iedereen rond het Gilles Villeneuve-circuit in Montreal liep er dronken van. Degenen die tenminste genoeg van het fluitjesbier binnen hadden.
Maar achter het stuur mag je niet drinken ! Dat is de wijze les die Heineken via de F1 introduceert. Iets om op luid applaus te onthalen. Zie je Inbev al geld genoeg bijeen halen om Stoffel Vandoorne (24) in een zitje te krijgen... In Holland kan dat. In België niet. De tijd dat Thierry Boutsen door de tapijtenfabrikant Louis Depoortere langs de grote poort in de F1 kon komen is lang voorbij. In België komt zoiets nooit meer terug. Of langs Marc Coucke...? (grapje, daar zijn andere pillendraaiers vor nodig) Straks de tweede vrije trainingen voor de GP van Canada die zondag 20 uur onze tijd wordt gereden.(Walter Rombauts)