De kritikasters rond de Fin Kimi Räikkönen hielden vandaag hun mond. Heel snel plaatste "Iceman" zich met zijn Ferrari bovenaan de tabellen. Wereldkampioen met Ferrari in 2007, liet hij nog eens zijn klasse zien, waaraan vriend en vijand begon te twijfelen. Nadat 40' waren gereden in de derde vrije oefeningen voor de GP van Oostenrijk, knalde WK-leider Nico Rosberg zijn Mercedes in bocht twee op de curbstone's. Met als gevolg een rode vlag en een Mercedes W07 die eens weggesleept naar de pits toe, die sessie niet meer op de baan kwam.
Om 11.49 uur werd met een groene vlag de baan weer vrijgegeven, en "verdrong" Sebastien Vettel zijn ploegmaat van de spits met een pintijd van 1'07"098. Dus 1. Vettel, 2 Räikkönen en 3. Lewis Hamilton die een ineens tegen een muur aantikkende Ricciardo (Red Bull-Renault) daarmee naar de vierde stek verwees. In de "wachtkamer" achter deze zege-kandidaten voor zondag, zaten geduldig Max Verstappen (Red-Bull-Renault), Vallteri Bottas (Williams-Mercedes), zijn teamgenoot Felipe Massa en op de achtste plaats die sakkerse, duivels goede coureur Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes). Jenson Button en Fernando Alonso plakten de genezende Mc Laren-Honda op de negende en tiende tijd.
De crash van Nico Rosberg kan, afhankelijk van de schade aan de Mercedes, een rol spelen én voor de kwalificaties, straks om 14 uur, en mogelijk ook voor de race. Rosberg's tegenslag, dat de achterwielophanging aan diggelen ging op een curbstone in bocht 2 - kan een rode loper uitrollen om Lewis Hamilton zijn 24 punten achterstand te zien afknagen naar de 141 eenheden die de Duitser nu als voorlopig leider in de WK-stand sterk houdt. Nico Rosberg droomt van een eerste wereldtitel, Lewis Hamilton van een vierde en Sebastien Vettel van een vijfde. Deze laatste telt 96 punten tegenover Rosberg die 141. Maar die 45 punten verschil zijn nog te overbruggen als alles meezit. Kimi Räikkönen is wijs genoeg om in dienst van zijn onuitgesproken kopman te rijden. Daarom zijn uitgerekend deze twee een hecht team.
Voor wie twijfelt aan een mogelijk respect tussen twee teammaats, moet er de geschiedenisboeken maar eens op na slaan. Toen Juan Manuel Fangio in 1957 zijn laatste en wellicht de meest aansprekende vijfde wereldtitel behaalde, wilde hij ermee stoppen. Toch kreeg men hem zover "nog één keer" deel te nemen aan de Grand Prix de l'ACF in Reims. Mike Hawthorn was toen de rijzende ster bij Ferrari. Hawthorn reed Fangio op een ronde...maar vertraagde naar het einde van de race toe, zodanig dat de bescheiden grootmeester van de autosport zich kon ontdubbelen en voor winnaar Mike Hawthorn over de meet reed.
Gevraagd naar de zin van dat gebaar antwoordde de flegmatieke Brit die met strik en smokinghemd reed, "Zo'n monument gaat je niet op een ronde zetten !" Gentleman Mike Hawthorn reed voor Ferrari, Fangio voor Maserati. Als de race over was, stapte Fangio uit, dankte de wereldkampioen 1958 en zei tegen zijn naasten "Nu is het écht voorbij". Zoiets zal morgen niet gebeuren tussen Rosberg en Hamilton, maar tussen Kimi en Sebastien in hun rode steigerende paard is zoiets wél denkbaar. Niki Lauda zou dit beamen.(Walter Rombauts/Foto's:Mercedes)
01. Sebastien Vettel (Ferrari) 1'07"098
02. Kimi Räikkönen (Ferrari) 1'07"234
03. Lewis Hamilton (Mercedes) 1'07"308
04. Daniël Ricciardo (Red Bull-Renault) 1'07"639
05. Max Verstappen (Red Bull-Renault) 1'07"761
06. Vallteri Bottas (Williams-Mercedes) 1'07"814
07. Felipe Massa (Williams-Mercedes) 1'07"831
08. Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes) 1'08"285
09. Jenson Button (Mc Laren-Honda) 1'08"304
10. Fernando Alonso (Mc Laren-Honda) 1'08"327
|