VETTEL - FERRARI - WINT SPANNENDE GP VAN HONGARIJE
Mocht Max Verstappen in de start ploegmaat Daniël Ricciardo niet van de baan hebben gereden, dan had hij zich kunnen mengen voor een podiumplaats. Nu kreeg hij een pitstraf van 10" bovenop zijn bandenwisseltijd. Of hij zich tussen de startsnelste en duidelijke winnaar Sebastien Vettel (Ferrari) en de sublieme Kimi Räikkönen (Ferrari) had kunnen mengen is zeer twijfelachtig.
Want Hamilton reed derde nadat Mercedes verzocht aan Bottas omwille van de WK-kansen van de Brit hem voorbij te laten. Max Verstappen naderde Bottas maar kon er niet meer voorbij. Een pikant detail is dat Bottas net voor de meet nog opnieuw Hamilton "pakte". In werkelijkheid was het een afspraak bij Mercedes dat als Hamilton niet voorbij Räikkönen zou geraken, hij Bottas zijn podiumplaats zou weergeven. Onder het vergrootglas was het een team-afspraak en geen teamorder. Een nuance als je wil en dus geen pekelzonde tegen het reglement.
Stoffel Vandoorne reed een schitterende GP en oogstte zijn eerste WK-punten van dit jaar. Vorig jaar haalde hij als vervanger van Alonso zijn echt eerste WK-punt binnen. Sebastien Vettel staat nu met 202 eenheden 14 punten voor op Hamilton die er 188 telt in de voorlopige stand om de wereldtitel. De volgende GP is deze van België in Francorchamps.(wr)
VETTEL IN POLE, RÄIKKÖNEN ZORGT VOOR BLOEDRODE GRID
Sebastien Vettel heeft met 1'16"276 de pole veroverd voor de GP van Hongarije. De steeds ten onrechte bekritiseerde Fin Kimi Räikkönen, wereldkampioen 2007 met Ferrari, ging zijn landgenoot Valtteri Bottas (Mercedes) vooraf. Op de vierde plaats staat Lewis Hamilton (Mercedes) wiens kar niet vlot door de bochten geraakte. Insiders menen te weten dat de langste wielbasis van het veld mee aan de basis ervan ligt. Zoals in Monaco ? Doordenkertje.
Max Verstappen en Daniël Ricciardo (Red Bull) klikten braafjes vijf en zes aan. De Duitser Nico Hülkenberg reed de Renault opnieuw in het kijkersveld, zevende tijd. De verschillende ceo's van Mc Laren en Honda mogen islamgeknield hun halfgoden Fernando Alonso en Stoffel Vandoorne aanbidden voor hun rijkunst die hen respectievelijk de achtste en negende plaats opleverde. Mannen die doen in plaats van salonsdireteuren die tijd vullen met blablabla, tijdens peperdure etentjes in stinkdure restaurants denken oplosssingen te hebben. Siochiro Honda moet zich in zijn graf omdraaien...Proficiat Fernand en Stoffel.
Die tiende op de grid, Carlos Sainz plakt er verdienstelijk aan. Hij gaat een bende tweederangscoureurtjes vooraf, "fils à papa" veelal, terwijl Sainz dat in weerwil dat ook een beetje is. Paul di Resta verving zieke Felipe Massa, Grosjean rijdt zich belachelijk, Pascal Wehrlein pas eerder op een biljarttafel en de rest van de....20 auto's is nog te zielig om te vermelden. Jolyon Palmer wordt hopelijk vervangen door .... misschien .....Robert Kubica. Voer voor volgende week. Eerst morgen een titanenduel tussen Ferrari en Mercedes.(Walter Rombauts/Foto:Fiat en Renault)
VETTEL - FERRARI - ZET ZICH VOORAAN IN FP3 IN HONGARIJE
Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel heeft de chrono's van zijn concurrenten van tafel geveegd. Met 1'17"017 was hij iedereen te vlug af, zelfs ploegmaat Kimi Räikkönen die ruim een kwartuur het twintigkoppige veld aanvoerdde. Na één uur rond-ronken bleek Bottas (Mercedes) op 0,8" van Vettel's tijd te zijn gestrand en Lewis Hamilton (Mercedes) zelfs op 1" voluit.
Daniël Ricciardo (Red Bull) die gisteren in FP1 en FP2 schitterde, werd vanochtend dwars gezeten door de vijfde gang in zijn versnellingsbak en pakte in deze FP3 as de achtste chrono. Als men de schakelbak moet wisselen hangt daar een gridpenalty aan vast van vijf plaatsen... Veel beter ging het onze landgenoot Stoffel Vandoorne af die zesde werd. Hopelijk houdt de Mc Laren-Honda het straks in de qualificaties ook stand. Jarige ploegmaat Alonso had weer een koppige auto en geraakte niet verder dan de negende tijd.
Onrust heerst er bij Williams. Gisteravond na FP2 is Massa naar het hospitaal gegaan voor een check-up omdat de Braziliaan zich niet goed voelde. Daarna volgde er nog een onderzoek van de FIA-dokterscrew en allen meenden dat Felipe kon deelnemen aan de FP3. Maar hij werd opnieuw onwel en de Schot Paul Di Resta sloop als een schaduw de motorhome van Williams binnen. Hij is de eerste vervanger en de vraag stelt zich of hij in de kwalificaties Massa's Williams zal kunnen/moeten kwalificeren. De Schot reed nog geen meter met een F1-2017 en de laatste éénzitter die hij bestuurde dateert van 2014. Straks, om 14 uur, weten we daar meer over.
De kwalificaties beloven andermaal spannend te worden, temeer daar drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton slechts 1 punt achterstaat op viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel. Dit in de voorlopige stand om het WK. Waarin Valtteri Bottas zich ook nog verder wil mengen... De GP van Hongarije start zondag om 14 uur voor 70 ronden van 4,381 km. Het is een kleine Nürburgring van karakter waarop stuurmanskunst iets de bovenhand haalt op de techniek van de auto.(Walter Rombauts)
RICCIARDO - RED BULL - HOUDT STAND IN FP2 VOOR VETTEL
In de tweede vrije oefeningen om de GP van Hongarije heeft de Australiër Ricciardo de overhand blijven houden. In FP1 over Räikkönen, in FP2 over Vettel, allebei in een Ferrari. Er werd natuurlijk al meer gezocht naar scherpere rondetijden en Lewis Hamilton besliste na bijna een uur het eens op supersofts te proberen. Nauwelijks was hij gelanceerd of daar caramboleerde Pascal Wehrlein met de Sauber C36 in Turn 11 toch tussen de vangrails...
Hamilton's chronopoging werd door de daaropvolgende rode vlag afgebroken. De Duitser Wehrlein kwam er andermaal heelhuids vanaf maar de mecaniciens hebben werk aan de Sauber. Stilaan moet de crashkans van Wehrlein toch in vraag worden gesteld. Hij crashte zwaar in de jongste Race of Champions, maar ook in de jongste GP van Monaco en nu weer op de Hongaroring... Wehrlein liet de eerste rode vlag van de dag uitzwaaien !
Terwijl Ricciardo zich aan de snelste wijzerstanden vast hield, lokte Jolyon Palmer de tweede "red flag" van de dag uit. De Brit ramde de vangrails in bocht 14. Weer werk voor macanos. Ook Palmer voldoet niet bij Renault en als volgende week Robert Kubica zijn ultieme test mag doen bij Renault om een niet eerder geziene come-back te maken in de Formule 1, dan ziet het er slecht uit voor Palmer. Morgen om 11 uur zijn er de derde vrije oefeningen en in de namiddag om 14 uur de kwalificaties. De onderstaande "stand van zaken" is zéér vrijblijvend daartegenover. Maar tot dan is Daniël Ricciardo met 1'18"455 snelst. En hij snakt naar een GP-zege...(Walter Rombauts)
Op 90" van het einde van de eerste vrije trainingen vloog de frontwing van Palmer's Renault eraf en splinterde zich in duizend deeltjes over het asfalt. Stoffel Vandoorne (Mc Laren), die er net achter reed, kreeg geen brokstukken over zijn hoofd. Voorstanders van het Halo-systeem zegden direct dat dit al een concreet voorbeeld kan zijn hoe het hoofd van de coureur verder is beschermd. Het incident met Palmer's frontwing lokte een rode vlag uit en toen iedereen in de pits reed, was FP1 eigenlijk ook over.
Met een zevende (Alonso) en een achtste (Vandoorne) chrono drong Mc Laren zich deze keer in de eerste tien. Voor de Renault's zelfs van Hülkenberg en Palmer. Natuurlijk kan dat straks in de tweede vrije oefeningen fel veranderen. Maar het is een opvallend iets in de FP2 die eigenlijk zoals zovele keren saai was. Hoogtepunten erin waren - andermaal - Grosjean's remmen die niet voldeden en de "bende" Giovanazzi en Werhlein die de staart van het veld vormden.
Met 1'18"486 wist de Australiër Daniël Ricciardo zijn Red Bull op de eerste plaats te prikken. Eerst voor Lewis Hamilton (Mercedes), maar die moest aanzien dat Kimi Räikkönen zijn Ferrari op het nippertje ervoor kwam met 1'18"720. Max Verstappen (Red Bull) verbaasde weer met een vierde plaats voor puntenjager Valtteri Bottas in zijn Mercedes. De GP van Hongarije wordt zondag gereden en is de laatste race voordat de F1 even in verlof gaat voor drie weken.(Walter Rombauts)