Bernie Ecclestone wil GP3/IFM aan zijn pakket toevoegen
In een interview toegestaan aan het Zwitserse "Motorsport Aktuell" heeft Bernie Ecclestone gezegd zinnens te zijn een "GP3"-project als derde onderdeel binnen een F1-organisatie aan zijn imperium toe te voegen. Het lijdt geen twijfel dat de achterliggende gedachte het "counteren" is van Max Mosley's voorstel oor een eenvoudige, minder kostenslurpende Formule 2 in plaats van de GP2 die we vandaag kennen. Ecclestone en Mosley spelen duidelijk niet graag dezelfde spelletjes.
De Formule 1 baas heeft in dat verband zijn oog laten vallen op de in Europa geboren en getogen International Formula Master (IFM). Deze Formule was in 2007 al gezien als een tegengewicht voor de F3. Aangenomen mag worden dat Ecclestone zijn GP3/IFM concept als superieur ziet aan het F2-project van Mosley om de F2 met een ultra-laag jaarbudget van 200.000 per auto te laten herleven als proloog van de F1-races. De IFM is in het leven geroepen door het Italiaanse N-Technology en is op een Tatuus-chassis gebaseerd. De races werden gehouden als proloog van het WTCC. Jérome D'Ambrosio werd er in 2007 kampioen in met een auto van Cram-Competition. Deze Belg rijdt momenteel met wisselend succes in de GP2.
Een klassiek GP2-seizoen kost vandaag om en rond 1,5 miljoen per auto en in de F3 Euroseries meerijden zo ongeveer 800.000 per bolide. Met een duidelijk lagere impact voor de coureur die daaraan deelneemt, gesteld dat hij al wint. "Een IFM-seizoen is vandaag al betaalbaar met 450.000" zegt Ecclestone en past na de F1 en de GP2 beter in het plaatje van "de nieuwe autosport" die iedereen nu zo persé groen wil zien uitstralen. Bernie Ecclestone, uitte zijn voornemen om de GP3/IMF in te lijven bij zijn Formule One Management op het ogenblik dat Enzo Ferrari vandaag precies 20 jaar geleden op 90 jarige leeftijd is overleden. (wr)
"Massa's Kart Event" eind november neemt allure's aan
Wat vorig jaar als een beetje "fun" onder elkaar leek en zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher de kartrace in Florianopolis in Brazilië op zijn naam schreef, krijgt dit jaar eind november meer allure. Wat al "Massa's Kart Race" wordt genoemd - omdat hij er de initiatiefnemer van is - krijgt heel wat hoog volk aan de start uit de F1. Robert Kubica, vorig jaar afwezig, liet al weten naar die 30ste november uit te kijken. De hele meute keert dus eigenlijk weer naar de discipline die hen de stiel heeft geleerd !
Ook de Toro Rosso boy's Sebastien Vettel en Sebastien Bourdais willen ook meedoen en zelfs Nelson Piquet jr. ziet dat na een zwaar F1-seizoen wel zitten. Tot Rubens Barrichello die dit seizoen al meer KERS op de taart heeft gehad dan hem lief is, wil weer eens naar de eenvoudige dingen. Testrijder bij Renault Lucas di Grassi wil er ook bij zijn en vraag is of Nascar zwaargewicht Jeff Gordon op de uitnodiging van Massa zal ingaan en zich eens met de F1-jongens gaat meten. Het lijstje groeit nog iedere dag aan !(wr)
De FIA is er erg voorstander van, maar per slot van rekening is het toch op vrijwillige basis dat de F1-teams KERS willen ontwikkelen als milieuvriendelijke bijdrage aan de toekomstige F1. KERS heeft al voor veel hinder en vragen gezorgd. Zo de mogelijkheid van elektroschokken, giftige walmen verspreid door de scheidkundige reacties in de batterijen. De technische baas van Force India, Mike Gascoyne, zegt niet dat de technische uitdaging uit de weg moet worden gegaan, maar wel dat het toepassen ervan op een later tijdstip moet geschieden. Alleen al het ontbreken van ervaring met overladen en oververhitte batterijen noopt daartoe. Net als de vliegwielen die gebruikt worden en al dan niet zullen stuk vliegen...KERSvers staat dus nog niet écht op het menu van het seizoenbegin 2009. (wr)