Bernie Ecclestone wil GP3/IFM aan zijn pakket toevoegen
In een interview toegestaan aan het Zwitserse "Motorsport Aktuell" heeft Bernie Ecclestone gezegd zinnens te zijn een "GP3"-project als derde onderdeel binnen een F1-organisatie aan zijn imperium toe te voegen. Het lijdt geen twijfel dat de achterliggende gedachte het "counteren" is van Max Mosley's voorstel oor een eenvoudige, minder kostenslurpende Formule 2 in plaats van de GP2 die we vandaag kennen. Ecclestone en Mosley spelen duidelijk niet graag dezelfde spelletjes.
De Formule 1 baas heeft in dat verband zijn oog laten vallen op de in Europa geboren en getogen International Formula Master (IFM). Deze Formule was in 2007 al gezien als een tegengewicht voor de F3. Aangenomen mag worden dat Ecclestone zijn GP3/IFM concept als superieur ziet aan het F2-project van Mosley om de F2 met een ultra-laag jaarbudget van 200.000 per auto te laten herleven als proloog van de F1-races. De IFM is in het leven geroepen door het Italiaanse N-Technology en is op een Tatuus-chassis gebaseerd. De races werden gehouden als proloog van het WTCC. Jérome D'Ambrosio werd er in 2007 kampioen in met een auto van Cram-Competition. Deze Belg rijdt momenteel met wisselend succes in de GP2.
Een klassiek GP2-seizoen kost vandaag om en rond 1,5 miljoen per auto en in de F3 Euroseries meerijden zo ongeveer 800.000 per bolide. Met een duidelijk lagere impact voor de coureur die daaraan deelneemt, gesteld dat hij al wint. "Een IFM-seizoen is vandaag al betaalbaar met 450.000" zegt Ecclestone en past na de F1 en de GP2 beter in het plaatje van "de nieuwe autosport" die iedereen nu zo persé groen wil zien uitstralen. Bernie Ecclestone, uitte zijn voornemen om de GP3/IMF in te lijven bij zijn Formule One Management op het ogenblik dat Enzo Ferrari vandaag precies 20 jaar geleden op 90 jarige leeftijd is overleden. (wr)