De bijlage toont de Tyrrell-Ford 0008 DFV V8 3 liter die in 1978 in handen van Didier Pironi en Patrick Depailler. Deze laatste haalde er 34 WK-punten mee en de andere Fransman Didier Pironi 7. In het wereldkampioenschap voor de Constructeurs haalde Ken Tyrrell de vierde plaats met 38 punten. Wereldkampioen bij de piloten dat jaar werd Mario Andretti in een Lotus van Colin Chapman's brein. In de GP van Italië dat jaar gebeurde er in de start in Monza een geweldige botsing waarin de Zweed Ronnie Peterson verschrikkelijke brandwonden opliep aan dewelke hij 'anderendaags zou overlijden. (Walter Rombauts/Foto: Tyrrell-Ford)
IN EERSTE SEMESTER 2022 ZAKTE VERKOOP PERSONENWAGEN MET 14% IN EUROPA
De Europese personenwagenverkoop is in het eerste semester van 2022 met 14 % afgenomen. In juni van dit jaar werd zelfs - 15,4 % genoteerd. Dat meldt ACEA vandaag. De redenen voor deze daling liggen voor de hand. Door de verwarring rond EV's en de bedreigde toekomst van Diesel- en Ottomotoren, weet vooral de particulier niet goed meer welke auto te kopen. Nu ook de grootste Chinese constructeur van elektrische auto's "BYD" naar België en Europa komt, krijgt zelfs Elon Musk enige wrevel te verwerken rond zijn merk Tesla. Duitsland, sinds mensenheugenis het toonaangevende autoland, daalde van alle lidstaten nog het meest met -18,1%... in juni.
De lange levertijden voor nieuwe auto's maken dat de prijzen op de jonge tweehandsmarkt gevoelig aan het stijgen zijn en sommige merken in occasie zelfs de nieuwpprijs van destijds benaderen. De manke toelevering van halfgeleiders ontwricht de productie bij menig autoconstructeur. In ieder geval zijn de nieuwe inschrijvingen gedaald met 14%, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar zijn dat concreet 4,6 miljoen minder verkochte nieuwe personenwagens.
De grootste markten kregen zware klappen: Italië - 22,7 % dan Frankrijk met - 16,3%, vervolgens Duitsland met -11% en de normaal gesproken "soliede" Spaanse markt noteerde - 10,7% in de eerste zes maanden van 2022. Deze evolutie is zorgwekkend als men bedenkt dat de Europese auto-industrie, globaal genomen 16 fabrikanten, direct en indirect werk biedt aan 12,7 miljoen mensen, hetzij 6,6% van alle Europese arbeidsplaatsen. (Walter Rombauts)
MICHAËL MASI, ONBEKWAAM KOERSDIRECTEUR DIE HAMILTON'S ACHTSTE TITEL CORRUMPEUS ONTNAM IS WEG BIJ FIA
Abu Dhabi eind 2021 zal de zwartste bladzijde uit de F1 historie blijven. Zelfs al achtervolgt de Britse fiscus nu de 91-jarige Bernie Ecclestone voor miljoenenfraude, wat dààr is gebeurd in die laatste race om het WK 2021 zal zich hopelijk nooit meer herhalen. Met 12" voorsprong op Max Verstappen, wist de Australiër, opvolger van de overleden Charlie Whiting, zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton de achtste wereldtitel te ontfutselen door frauduleus en wellicht via de telefoontjes met Christian Horner ook corrumpeus ten aanzien van de hele wereld deze onwelvoeglijkheid uit te voeren. Iedereen, maar dan letterlijk iedereen was getuige van deze foute daad. Morgen veel meer hierover. De man is definitief weg uit de FIA en dat is alleen maar toe te juichen. Een achterliggende roddel als zou ook racisme een rol hebben gespeeld willen we hier in het midden laten. (wr)
De Alpine A 110 is altijd een icoon geweest, gecreërd door wijlen Jean Rédélé in Dieppe. Vandaag maakt CEO Laurent Rossi ons bekend dat de globale registratie van de nieuwe Alpine A 110 in het eerste semester 2022 met liefst 70,8 % is gestegen. Dat vertaalt zich in een verkoop van 1710 exemplaren. Voor België en Luxemburg samen is er een stijging van + 74,6 % of 103 auto's. Vorige week scoorde Alpine in de Zes Uren van Monza met de A480, bestuurd door Nicolas Lapierre, André Negraõ en Mathieu Vaxiviere, en vorige zondag eindigde Alpine vijfde (Esteban Ocon) en negende (Fernando Alonso) in de GP van Oostenrijk. Het succes van Alpine maakt dat vanaf september de dagproductie in Dieppe van 16 naar 18 stuks wordt gebracht.(wr)