WAAROM MAX VERSTAPPEN NIET DE SNELSTE GP VAN ITALIË REED
De hoogste gemiddelde snelheid in een GP van Italië werd in 2003 gereden door Juan Pablo Montoya. In een Williams BMW FW25 liet hij 247,585 km/h noteren. De gemiddelde snelheid vorige zondag van Max Verstappen was 245,420 km/h, dus het heeft geen haar gescheeld of de regerende wereldkampioen had ook de snelste GP van Italië ooit gereden. Maar naar het einde van de race toe gaf zijn race-ingenieur hem de raad trager te rijden "om er iets met de wagen was...".
Meteen werd Max verzocht ook niet meer te pogen de snelste ronde te rijden. Er was bezorgdheid over de motor. Die werd ook nog verstrekt door het uitvallen van de motor van de AlphaTauri van Yuki Tsunoda tijdens de formatieronde. De snelste ronde en het ene WK-punt daaraan verbonden kwam dus in handen van de Australische "rookie" Oscar Piastri in de Mc Laren met 1'25"072. (wr)
PHILIPPE DEHENNIN IS NIEUWE VOORZITTER VAN DE BEHVA
Automonument Philippe Dehennin is sinds 2 augustus j.l. verkozen tot nieuwe voorzitter van BEHVA. Hij volgt Jan Dijck op die deze functie waarnam sinds 2017. BEHVA staat voor "Belgian Historic Vehicle Association", die hoogstaande puristen uit de oldtimerwereld verenigt. Philippe Dehennin is een automonument omdat hij naast diepgaande kennis van de autosport tevens een hoofdrol speelde bij Toyota en nadien een ongemeen lange én boeiende leidinggevende functie had op nationaal- en internationaal niveau bij BMW.
De jongste zes jaar was hij ook voorzitter van Febiac, de automobiel-, motor en fietsfederatie voor België en Luxemburg. Als autosport- en autopurist wens ik hem een héél succesvol en enthousiast voorzitterschap toe voor vele jaren. Samen met CEO Peeter Nenning zal hij BEHVA doen schitteren als nimmer tevoren. (Walter Rombauts)