Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel verlaat eind 2014 de renstal Red Bull-Renault. Het nieuws slaat in als een Japanse aardbeving. Hij zal aan de zijde van de Australiër Daniël Riccardo worden vervangen door de snelle Rus Daniïl Kvyat die nu bij Toro Rosso rijdt. Wat de verdere toekomst van Vettel betreft is op dit ogenblik (03.14 onze tijd) niets bekend. Mogelijk zal het Ricciardo tot nummer één maken bij Red Bull-Renault...Het is sowieso een groot verlies voor energiedrank-magnaat Dieter Mateschitz. Omdat Vettel zich sinds de "nieuwe F1 2014" heeft miskend gevoeld.(wr)
ROSBERG RIJDT ACHTSTE POLE, HAMILTON CRASHT EN VETTEL NAAR FERRARI
De Duitser Nico Rosberg heeft in de bewogen kwalificaties om de "pole" om de GP van Japan zijn achtste van het seizoen binnengehaald. Razendsnelle ploegmaat Lewis Hamilton crashte in de kwalificaties, maar ziet daarmee geen optie op de wereldtitel wegvallen.De donderslag bij heldere hemel is wel geweest dat Sebastien Vettel Red Bull verlaat om in 2015 bij Ferrari te gaan rijden.(wr)
Vastbesloten zijn leidersplaats in de WK-stand duur te verdedigen, domineerde Lewis Hamilton de tweede vrije oefeningen (135"078) met het oog op de GP van Japan F1 volgende zondag. Rosberg (op 0,240/1000st) kon niet dichter meer komen. Vallteri Bottas in de Williams-Mercedes behield zijn derde plaats voor een herboren Jenson Button in de Mc Laren-Mercedes. Ploegmaat Kevin Magnussen en Romain Grosjean in de Lotus, reden de meeste ronden (31). Naar het einde toe van de sessie begon het te regenen. Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel die vijfde reed, begon daarover te zagen naar de pits. Van waaruit de teamleiding lakoniek liet weten dat hij kon binnen rijden wanneer hij dat wilde...Vettel reed tot het eind braafjes zijn ronden.
Met op de hielen de Ferrari's van Kimi Räïkkönen en Fernando Alonso die zesde en zevende werden. Kevin Magnussen nam de achtste tijd voor zijn rekening. De jongeman voelt de hete adem van het volgend seizoen waarin zijn renstal de Mercedeskrachtbron wisselt voor een Honda Power Unit en in het team de naam Stoffel Vandoorne aan kracht wint. Morgenochtend, zaterdag, zijn er de derde vrije oefeningen, 's namiddags de kwalificaties en zondag de race. Mogelijk neemt het WK een definitieve wending - nu zijn beide Mercedesridders gescheiden door 3 punten in het voordeel van Hamilton. Hopelijk waait de aangekondigde tyfoon geen illusies van de baan.(wr)
ROSBERG SNELST IN FP1, VERSTAPPEN DOOR MOTOR VERRADEN
De Duitser Nico Rosberg hield met 1'35"461 in zijn Mercedes de overhand op ploegmaat Lewis Hamilton die 1'35"461 op de chrono's liet zetten. Derde werd Alonso in de Ferrari maar al in een volgende seconde. De Williams-Mercedes van Vallteri Bottas werd naar de vierde plek gestuurd. Max Verstappen maakte een opmerkelijk debuut en tikte met 1'38"157 aan in de Toro Rosso. Toen liet de motor het afweten. Maar in dat optreden reed hij toch alvast voor grotere jongens zoals Sergio Perez en Nico Hulkenberg. Pastor Maldonado's en Co mogen beginnen denken aan ander werk voor de komende jaren.(wr)
Weerkundigen voorspellen een tyfoon die zondag Suzuka zal aandoen. Dat is vanaf straks (in Japan is het nu 9 uur verder dan bij ons) het toneel van de eerste vrije oefeningen voor de GP van Japan. Het eerste F1 optreden van Max Verstappen in de Toro Rosso zal normaal door geen weersomstandigheden worden verstoord. Want de Japanse verschrikkelijke weerman mikt op zondag om het verdere verloop van het wereldkampioenschap te verstoren. Nochtans kondigt het duel Lewis Hamilton, leider in de voorlopige stand, en Nico Rosberg, beiden in een Mercedes, messcherp aan. Als Suzuka ontwricht wordt, is dat desastreus. Maar in Japan zijn er jaarlijks zo'n 1000 aardbevingen, barst er al eens een vulkaan uit en een tsunami waardoor de kerncentrale van Fukushima voor een wereldramp zorgde, worden zondag uitgerekend in de "tuin van Honda" niet gewenst. Er hangt al hoogspanning in de lucht, nog voor er actie op gang moet komen. Vanaf nu is alles gefocused op de GP van Japan Formule 1. Nochtans rijdt Honda dit weekeinde ook in het WTCC, waarin het met vele zege's een voorbode brengt van hun come-back in de F1 in 2015. Binnen minder dan zes maanden.(wr)
HONDA IN CHINA OP ZOEK NAAR MARKTAANDEEL IN PEKING'S WTCC-RACE
Als Honda in 2015 weerkomt in de Formule 1 is dat terug thuiskomen. Zondag in Peking in het kader van het "World Touring Car Championship" dat na een zomervakantie terug aan de slag gaat, is het andere koek. Geen geminnekoos rond de eer om de eer, geflirt met de bruutheid van de track en de zoete smaken van dure recepties. Neen, rijden omwille van keiharde waarheid marktaandeel te verwerven. Zeker in China. Citroën en Honda trachten zondag de Chinese koper te verleiden. Met een zege in de tweemaal 50 km race. Citroën heeft een Chinese piloot Ma - die perfect Engels getuned is - die de verkoopscijfers maandag de hoogte kan injagen. Honda doet het met grootheden uit de Formule 1. Zoals Gabriele Tarquini. De man die 19 keer de start nam in de GP van België F1, de recordhouder, en over de zestig lentes jong nog steeds winnaar in het WTCC. Voor Honda.(wr)
HONDA TOONT GLIMP VAN F1 V6 TURBO AAN VOORAVOND GP VAN JAPAN
Een jaar lang ongeveer rijdt er in het Engelse Milton Keynes een Mc Laren rond met een Honda V6 Turbo Hybrid die ontworpen en gebouwd is volgens de nieuwe Formule 1 2014-reglementen. Volgend jaar (2015-straks dus) rijdt Mc Laren met die motor het WK F1. Naast Fiat (Ferrari), Mercedes en Renault, komt er dus een intrigerende vierde "motorist" bij te pas. En niet de minste. Spijtig dat stichter van het merk, en grasmaaierspecialist, Soïchiro Honda het niet meer mag meemaken. Maar die Honda, onder supervisie van Yasuhisha Arai, Senior Manager Officer van R&D in Sakura (Tochigi, Japan), gaat het volgens een ons aangeboren tecnisch instinct - geen verdienste - vooral Mercedes lastig maken.
Want binnen de streng bepaalde technische reglementen is het logisch dat toleranties binnen motoren "flexibel" blijven. Zo de banaal genoemde "turbo". Een turbocompressor bestaat - het woord zegt het zelf - bestaat uit een turbinegedeelte waarin een klein en licht in gewicht schoepenwiel wordt aangedreven door de uitlaatgassen van de motor. Naar inschatting met een kinetische energie van 600 km/h. Op diezelfde as zit een op het eerste gezicht gelijkgevormd schoepenwiel dat buitenlucht "aanzuigt" tegen plusminus...100.000 tot 150.000 t/m en de verbrandingsruimte vollaadt met brandbaar lucht/benzine-mengsel. Die "spielerei ist frei". Of zogoed als.
Als men die twee - en bovendien variabele - schoepenwielen op dezelfde as kan "scheiden" en ieder op zich een eigen leven kan laten leiden, dan onstaat er een groot "speelveld" voor ingenieurs om binnen hetzelfde item wonderbaarlijk verschillende resultaten te bereiken. Dat alles kompleet los van de allesbepalende elektronika die de ziel van een Hybrid-Engine is geworden. Mercedes denkt dat Honda - zou niet verwonderlijk zijn - daar een specifieke "symphonie" heeft op gevonden. Die reikhalzend doet uitkijken naar de start in de GP van Australië F1 in maart van volgend jaar in Melbourne. Met Stoffel Vandoorne als tegengewicht voor Max Verstappen (Toro Rosso) ? Die vraag is moeilijker te beantwoorden dan de technische puzzel van een "turbo".(Walter Rombauts/Foto:Honda)
MAX VERSTAPPEN RIJDT VRIJDAGOCHTEND IN VRIJE TRAININGEN IN JAPAN
Morgen wordt Max Verstappen (zoon van de Nederlander Jos-The-Boss) 17 jaar jong. Drie dagen later rijdt hij in de eerste vrije traingen voor de GP van Japan F1. In de Toro Rosso, de auto eigenlijk van de Fransman Jean-Eric Vergne, die voor 2015 wordt bedankt. Vergne zal evenwel zijn contractuele laatste vijf GP's rijden. Maar door de "stunt" van vrijdagochtend wordt Max Verstappen wel de jongste F1-deelnemer en breekt daarmee het "record" van viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel die in 2006 met 22 jaar de jongste was. Dat Max Verstappen door Red Bull talentenmanager Helmut Marko nu al "beter dan Senna" wordt genoemd is ruimschoots voorbarig. Max Verstappen wordt als Nederlander getaxeerd maar is eigenlijk geboren in Hasselt uit vader Jos Verstappen en Sophie Kumpen, dochter van het bekende bouwbedrijf.
Om het niveau van Senna, Prost, Fangio, Moss, Vettel, Lauda, Piquet of andere Brabham's te evenaren, moeten nog veel hindernissen worden genomen. Mogelijk zelfs een Belgische in de persoon van Stoffel Vandoorne bij Mc Laren in 2015. Dàt nieuws is nog niet echt officieel. Maar na een zet van Toro Rosso (Red Bull) kunnen Ron Dennis en Eric Boullier van de legendarische Britse renstal, omzeggens niets anders dan zo'n tegenzet doen. Het jong volkje rukt op, de gepensioneerden, de vergrijzing in de F1 neemt toe. Laat ons dat aanvaarden, want voor de meesten van die "grijsaards" is het goed geweest en is dank je zeggen voor 64 onvergetelijke jaren minstens billijk.(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
De enige die nog een film over de Formule 1 had moeten maken is Alfred Hitchcock. Wat zou hij een thriller hebben gemaakt van het gisteren opgedoken "gegeven" als zou Nico Rosberg's Mercedes zijn gesaboteerd in Singapore. "Een niet te indenticifiëren "giftige vloeistof" zou de elektronica van vooral de koppeling, maar ook die van de V6 Turbomotor hebben ontregeld.Waardoor de Duitser op de grid niet wegraakte. Mercedes is er uiteraard zwijgzaam over, maar helemaal ondenkbaar is het niet. Gelukkig maar zeldzame duistere technische "voorvallen" zijn door de autosportgeschiedenis(-sen) voorgevallen. Soms opgelost in de zin de oorzaak gevonden, soms ook niet.
Met het oog op de GP van Japan die zondag 5 oktober op de omloop van Suzuka wordt gereden, is het een vervelende kwestie. Lewis Hamilton nam in Singapore de leiding en telt nu precies 3 punten voorsprong op Nico Rosberg. Er hangt hoogspanning in de lucht in de tuin van Honda (circuit ligt aan de uitgang van Honda's productie-eenheid aldaar). Raar in al die zaken is dat vader Kéké Rosberg zo vervelend op de achtergrond blijft en zelden commentaar uit over het verloop van de laatste vijf races.
Hij zou nochtans maar al te graag zoonlief zien doen wat hijzelf in 1981 met een Williams deed: wereldkampioen worden ! Binnen Mercedes weet teamleider Toto Wolff zich geen raad met heel de "affaire". De GP van Japan zal - zeker nu Honda terugkomt in 2015 - uitermate spannend worden. We volgen de intriges.(wr/foto: Rosberg in Portugal:archief Walter Rombauts)
GP VAN JAPAN ZEKER TOT 2019 GEREDEN OP SUZUKA-CIRCUIT
Zondag wordt voor de 26ste keer de GP van Japan gereden op het Suzuka-Circuit in de achtertuin van Honda. De omloop die 5,8 km lang en 17 bochten telt werd in 1962 uitgekiend door de Nederlander John Hugenholtz. Aanvankelijk was de "acht"baan bedoeld om er enkel nieuwe seriemodellen van gewone Honda's op uit te testen. Inderdaad, als de poort van de productiehall van de Hondafabriek openging, reden de nieuw gefabriceerde auto's als eerste testkilometers een rondje op de piste. Van opvatting is de achtbaan, die daardoor evenzeer met als tegen de wijzerzin van een uurwerk draait, een kleine oude "Nürburgring".
Dat is niet verwonderlijk want de ontwerper ervan was van een generatie waarin de oude Duitse 22,6 km lange Nürburgring, bijgenaamd "de groene hel", als summum van autocircuit gold. De grootste namen als vijfvoudig wereldkampioen Juan Manuel Fangio werd er als een god op de schouders rondgedragen na zijn laatste zege voor de wereldtitel in 1957. Met een tot Maserati omgebouwde Lancia. Voor WOII, in 1938, versloeg de "Duivel van Nantua", Tazio Nuvolari in een "kleine" Alfa Romeo de fabrieks-Audi's en Mercedessen die toen al het hakenkruis droegen. Het verschrikkelijke ongeval op 1 augustus 1976 van Oostenrijker Niki Lauda in een Ferrari, maakte een einde aan de mythe, of ook wel als je wil aan de waanzin.
De eerste GP van Japan F1 werd op 1 november 1987 gewonnen door de Oostenrijker Gerhard Berger in een Ferrari, voor Ayrton Senna in een Lotus-Honda. Onze landgenoot Thierry Boutsen werd verdienstelijk vijfde in een Benetton-Ford. De 25ste GP vorig jaar door de Duitser Sebastien Vettel in een Red Bull-RB9-Renault. Zeer recent heeft de Heer Hiroshi Soda, voorzitter van het "Mobilityland" dat als corporatie Suzuka Circuit beheert, een akkoord afgesloten met...Bernie Ecclestone dat de GP van Japan tot 2019 zeker in "de tuin van Honda" blijft. Beiders hoofden knokten van wederzijdse dankbaarheid op zijn Japan's tegen elkaar. Niet voor niets eigenlijk, want in 2015 komt Honda als "motorist" weer in de F1 en zal als beste klant Mc Laren bevoorraden.
Met een kans dat de Belg Stoffel Vandoorne meteen in de Formule 1 wordt geprojecteerd. Nu Dieter Maeteschitz, bigboss van Red Bull's energydrank, de "stunt" uithaalde door een 17-jarige Max Verstappen te laten debuteren in de Toro Rosso (nu vrijdagochtend al), kan Ron Dennis van Mc Laren omzeggens niet anders dan een even grote "donderdslag bij heldere hemel geven": Stoffel Vandoorne. Héél vroeg, mogelijk iets te vroeg, maar nood breekt wetten.
En Ron Dennis is aan Honda nogal wat verplicht, al staat dat nergens in een contract zwart op wit. Het is nog ongeschreven, maar de sfeer kan je zo uit de lucht plukken. De druk om Stoffel in te zetten is hoog. Het wordt dit weekeinde weer zo'n GP van Japan (8 uur + zomeruur vroeger dan bij ons) om tussen knusse kussens te genieten van die verre harde werkelijkheid die dit jaar gestalte geeft aan die race: duel Hamilton-Rosberg. Om enkele puntjes. Allebei Mercedes.(Tekst & Foto's: archief Walter Rombauts)