De enige die nog een film over de Formule 1 had moeten maken is Alfred Hitchcock. Wat zou hij een thriller hebben gemaakt van het gisteren opgedoken "gegeven" als zou Nico Rosberg's Mercedes zijn gesaboteerd in Singapore. "Een niet te indenticifiëren "giftige vloeistof" zou de elektronica van vooral de koppeling, maar ook die van de V6 Turbomotor hebben ontregeld.Waardoor de Duitser op de grid niet wegraakte. Mercedes is er uiteraard zwijgzaam over, maar helemaal ondenkbaar is het niet. Gelukkig maar zeldzame duistere technische "voorvallen" zijn door de autosportgeschiedenis(-sen) voorgevallen. Soms opgelost in de zin de oorzaak gevonden, soms ook niet.
Met het oog op de GP van Japan die zondag 5 oktober op de omloop van Suzuka wordt gereden, is het een vervelende kwestie. Lewis Hamilton nam in Singapore de leiding en telt nu precies 3 punten voorsprong op Nico Rosberg. Er hangt hoogspanning in de lucht in de tuin van Honda (circuit ligt aan de uitgang van Honda's productie-eenheid aldaar). Raar in al die zaken is dat vader Kéké Rosberg zo vervelend op de achtergrond blijft en zelden commentaar uit over het verloop van de laatste vijf races.
Hij zou nochtans maar al te graag zoonlief zien doen wat hijzelf in 1981 met een Williams deed: wereldkampioen worden ! Binnen Mercedes weet teamleider Toto Wolff zich geen raad met heel de "affaire". De GP van Japan zal - zeker nu Honda terugkomt in 2015 - uitermate spannend worden. We volgen de intriges.(wr/foto: Rosberg in Portugal:archief Walter Rombauts)
GP VAN JAPAN ZEKER TOT 2019 GEREDEN OP SUZUKA-CIRCUIT
Zondag wordt voor de 26ste keer de GP van Japan gereden op het Suzuka-Circuit in de achtertuin van Honda. De omloop die 5,8 km lang en 17 bochten telt werd in 1962 uitgekiend door de Nederlander John Hugenholtz. Aanvankelijk was de "acht"baan bedoeld om er enkel nieuwe seriemodellen van gewone Honda's op uit te testen. Inderdaad, als de poort van de productiehall van de Hondafabriek openging, reden de nieuw gefabriceerde auto's als eerste testkilometers een rondje op de piste. Van opvatting is de achtbaan, die daardoor evenzeer met als tegen de wijzerzin van een uurwerk draait, een kleine oude "Nürburgring".
Dat is niet verwonderlijk want de ontwerper ervan was van een generatie waarin de oude Duitse 22,6 km lange Nürburgring, bijgenaamd "de groene hel", als summum van autocircuit gold. De grootste namen als vijfvoudig wereldkampioen Juan Manuel Fangio werd er als een god op de schouders rondgedragen na zijn laatste zege voor de wereldtitel in 1957. Met een tot Maserati omgebouwde Lancia. Voor WOII, in 1938, versloeg de "Duivel van Nantua", Tazio Nuvolari in een "kleine" Alfa Romeo de fabrieks-Audi's en Mercedessen die toen al het hakenkruis droegen. Het verschrikkelijke ongeval op 1 augustus 1976 van Oostenrijker Niki Lauda in een Ferrari, maakte een einde aan de mythe, of ook wel als je wil aan de waanzin.
De eerste GP van Japan F1 werd op 1 november 1987 gewonnen door de Oostenrijker Gerhard Berger in een Ferrari, voor Ayrton Senna in een Lotus-Honda. Onze landgenoot Thierry Boutsen werd verdienstelijk vijfde in een Benetton-Ford. De 25ste GP vorig jaar door de Duitser Sebastien Vettel in een Red Bull-RB9-Renault. Zeer recent heeft de Heer Hiroshi Soda, voorzitter van het "Mobilityland" dat als corporatie Suzuka Circuit beheert, een akkoord afgesloten met...Bernie Ecclestone dat de GP van Japan tot 2019 zeker in "de tuin van Honda" blijft. Beiders hoofden knokten van wederzijdse dankbaarheid op zijn Japan's tegen elkaar. Niet voor niets eigenlijk, want in 2015 komt Honda als "motorist" weer in de F1 en zal als beste klant Mc Laren bevoorraden.
Met een kans dat de Belg Stoffel Vandoorne meteen in de Formule 1 wordt geprojecteerd. Nu Dieter Maeteschitz, bigboss van Red Bull's energydrank, de "stunt" uithaalde door een 17-jarige Max Verstappen te laten debuteren in de Toro Rosso (nu vrijdagochtend al), kan Ron Dennis van Mc Laren omzeggens niet anders dan een even grote "donderdslag bij heldere hemel geven": Stoffel Vandoorne. Héél vroeg, mogelijk iets te vroeg, maar nood breekt wetten.
En Ron Dennis is aan Honda nogal wat verplicht, al staat dat nergens in een contract zwart op wit. Het is nog ongeschreven, maar de sfeer kan je zo uit de lucht plukken. De druk om Stoffel in te zetten is hoog. Het wordt dit weekeinde weer zo'n GP van Japan (8 uur + zomeruur vroeger dan bij ons) om tussen knusse kussens te genieten van die verre harde werkelijkheid die dit jaar gestalte geeft aan die race: duel Hamilton-Rosberg. Om enkele puntjes. Allebei Mercedes.(Tekst & Foto's: archief Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN RIJDT VRIJDAGOCHTEND IN VRIJE TRAININGEN IN JAPAN
Morgen wordt Max Verstappen (zoon van de Nederlander Jos-The-Boss) 17 jaar jong. Drie dagen later rijdt hij in de eerste vrije traingen voor de GP van Japan F1. In de Toro Rosso, de auto eigenlijk van de Fransman Jean-Eric Vergne, die voor 2015 wordt bedankt. Vergne zal evenwel zijn contractuele laatste vijf GP's rijden. Maar door de "stunt" van vrijdagochtend wordt Max Verstappen wel de jongste F1-deelnemer en breekt daarmee het "record" van viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel die in 2006 met 22 jaar de jongste was. Dat Max Verstappen door Red Bull talentenmanager Helmut Marko nu al "beter dan Senna" wordt genoemd is ruimschoots voorbarig. Max Verstappen wordt als Nederlander getaxeerd maar is eigenlijk geboren in Hasselt uit vader Jos Verstappen en Sophie Kumpen, dochter van het bekende bouwbedrijf.
Om het niveau van Senna, Prost, Fangio, Moss, Vettel, Lauda, Piquet of andere Brabham's te evenaren, moeten nog veel hindernissen worden genomen. Mogelijk zelfs een Belgische in de persoon van Stoffel Vandoorne bij Mc Laren in 2015. Dàt nieuws is nog niet echt officieel. Maar na een zet van Toro Rosso (Red Bull) kunnen Ron Dennis en Eric Boullier van de legendarische Britse renstal, omzeggens niets anders dan zo'n tegenzet doen. Het jong volkje rukt op, de gepensioneerden, de vergrijzing in de F1 neemt toe. Laat ons dat aanvaarden, want voor de meesten van die "grijsaards" is het goed geweest en is dank je zeggen voor 64 onvergetelijke jaren minstens billijk.(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
8 TEAMS MET 3 AUTO'S VRAAGT HERVERDELINGSLEUTEL IN F1
Het zal één van de laatste spektakelstukken worden van Bernie Ecclestone in de F1. Volgend jaar 8 teams met drie auto's. Hij deelt de lakens uit, maar de constructeurs zijn ook niet oerdom. Force India heeft al laten weten dat als ze een derde auto moeten inzetten, ze een stuk meer van de financiële koek willen. Leuk gegeven. Vijay Mallya van Force India is zeer erkentelijk wat Bernie (straks 84) heeft gedaan voor de Formule 1. Vooral de oprichting in 1980 à 1981 van de Formule One Constructors Association (FOCA) - na een zwaar duel met de FISA in Parijs - van de de armoezaaiers die vooral de Engelse renstallen waren, multimiljardairs. Niet Jaguar, Vanwall of Ferrari natuurlijk, maar die "kleine" renstallen zoals Bristol, HWM, Cooper, zelfs Mc Laren en Lotus, helemaal in het begin, BRM ook, Connaught en andere Lancia's, die hadden het allemaal moeilijk om de eindjes aan elkaar te knopen. Meestal huisden ze in kleine, gammele garages verdoken in het prachtige Britse groen. De lijst is te lang om op te noemen, maar ze vochten zogoed als allemaal om te overleven.
Tot op het bot geanalyseerd bestaat de hedendaagse Formule 1 uit drie grote autoconstructeurs - als "motoristen" dan: het zijn Fiat (Ferrari), Mercedes en Renault. Volgend jaar zou d'r ook Honda nog bijkomen, een icoon meer. Nu hebben al die merken een renderende autoproductie lopen, die op het eerste gezicht niets met die vreemde namen van Forca India, Marussia, Sauber, Williams en Red Bull te maken hebben. Maar ze leveren er wel de motoren aan. En van Pirelli krijgen ze allemaal de zo omstreden banden. Dus vinden de grote constructeurs, Ferrari, Mercedes, Renault en straks ook Honda dat zij de acteurs zijn en wel eens iets meer uit de vetpot van Ecclestone zouden mogen graaien...
Dat is een discussie die al lang bezig is, maar de Grote Manitou wuift zo'n argument weg met de flair die we van hem kennen. Er zijn nog twee ongemakkelijke aspecten aan. Hij - Ecclestone - zegt het niet zo uitdrukkelijk, maar hij wil de "armoezaaiers" uit het veld. "Aleen degenen die dat kunnen betalen kunnen aan de feestdis zitten". Maar dan dienen de kleintjes de mist in te gaan. En eerlijk is eerlijk, Sauber heeft toch wel zeker verdiensten in de F1, niet ? Bovendien wordt het een lange processie eer alle teams een derde wagen en derde coureur hebben...Minstens half 2015. Bernie heeft ook het eeuwig leven niet... Maar daar staat hij nooit bij stil.
Hij zou zich gerust kunnen aansluiten bij de makers van een merkwaardige Nederlandse film die vinden dat de "baby-boomers" die geboren zijn tussen 1945 en 1955 teveel kosten, teveel plaats innemen en al het geld van de jonge generatie hebben opgedaan (sic). Dus moeten via "een uittredingssysteem" onze planeet verlaten. Tachtig jaar geleden liepen er ook mensen rond met zulke gedachten, en nu is er weer een nieuwe generatie van die denkers ontstaan.
Om maar te zeggen dat de 64-jaar jonge F1 (het WK is ingesteld in 1950; eerste race in Silverstone...zonder Ferrari; gewonnen door Dokter Guiseppe Farina in een Alfa Romeo), mogelijk over een nieuwe toekomst moet denken. De "baby-boomers" beginnen best naar een uitgang te zoeken. Hemelwaarts, liefst met het ruimteveer van Elon Musk, bedenker de elektrische Tesla. Dat kan nog terug naar de aarde keren. Want dictatoriale denkers kunnen wel eens van gedacht veranderen als hun beurt is om te gaan. "30 Milliseconden", zo heet de film. Bernie Ecclestone heeft hem nog niet gezien, er nog niets over vernomen, en zou er zich ook niets van aantrekken. 2015: 8 teams met elks 3 wagens aan de start...! (Walter Rombauts)
HAMILTON NEEMT OPTIE OP TWEEDE WERELDTITEL MET ZEGE IN SINGAPORE
De Brit Lewis Hamilton heeft de GP van Singapore gewonnen in de Mercedes. Zijn ploegmaat Nico Rosberg diende met technische problemen op te geven. Omdat Hamilton de volle pot van 25 punten erbij krijgt neemt hij de leiding in de voorlopige stand voor het WK over van Rosberg. Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel werd tweede in de Red Bull-Renault. Buiten Ricciardo, Alonso en Räikkönen, reed de rest er voor spek en bonen bij. Dat de Ferrari-ridders niet beter konden, moet men niet bij hen zoeken, maar wel binnen het management waar ieder vaardig ingenieur liever weg is dan te blijven. Bij Mercedes is er hoogspanning. Teamleider Toto Wolff is bijna zeker al te biechten gegaan bij Niki Lauda, de non-executive ceo van Mercedes. In werkelijkheid God-de-Vader zelve.(wr)
NA ALONSO IN FP3 EIST HAMILTON DE "POLE" OP VOOR MORGEN
De GP van Singapore kondigt zich ongemeen spannend aan. De Spanjaard Fernando Alonso plaatste de Ferrari F14T met een 1'47"299 in de derde vrije oefeningen voor de Red Bull RB10-Renault van de Australiër Daniël Ricciardo. In de kwalificaties leek Felipe Massa (Williams-Mercedes) lang de "pole" te zullen hebben. Maar dan riep Magicus Lewis Hamilton de bliksems af over de chrono's en liet "gewoon" zijn 37ste "pole" uit zijn loopbaan optekenen. Tot grote frustratie van Rosberg die tweede werd, nadat het er eventjes had uitgezien dat hij snelste tijd zou hebben. Kimi Räikkönen's Ferrari liet hem technisch in de steek, terwijl die van Alonso spoorsslags in de eerste vijf vocht. Morgen heeft de GP van Singapore menige verrasing in petto. Ook met een Vettel die met zijn Red Bull-Renault vooraan zit.(wr)
ALONSO ZET MET ZIJN FERRARI IEDEREEN EEN NEUS IN FP1
Het is waar: het is slechts met 122/1000ste dat de Spanjaard Fernando Alonso de Ferrari F14T op voorsprong hield tegenover Lewis Hamilton die met 1'49"178 in de Mercedes tweede werd in de eerste vrije trainingen voor de GP van Singapore. Maar de 1'49"056 van Alonso zal wel het mikpunt worden om vandaag nog "af te zakken" naar tijden in de 1'48"...tijdens de tweede vrije oefeningen. Nico Rosberg reed de derde tijd en kreeg dus weer dat kleine psychologische "tikje" van zijn achtervolger, neen, nachtmerrie voor de wereldtitel, ploegmaat Lewis Hamilton. Met nog zes races te gaan is de Brit vastbesloten nog wereldkampioen te worden...Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel eistte in de Red Bull-Renault de vijfde chrono voor zich op, maar technische tegenspoed blijft de Duitser achtervolgen. Straks de tweede vrije trainingen waarin al direct meer puntjes op de i van de chronowijzers zullen worden gezet.(wr)
Lewis Hamilton (1'47"490) heeft in de tweede vrije training voor de GP van Singapore de Spanjaard Fernando Alonso naar de schaduwplaats (1'47"623) verwezen. Mercedes-ploegmaat Nico Rosberg's snelle ronde op softs werd door een zoveelste ongeval van Pastor Maldonado (Lotus) afgebroken en de Duitser bleef halverwege het veld op de 13de plaats hangen. In de voorlopige stand, redelijk onbeduidende stand, want morgen zijn er de derde niet-gebonden oefeningen. Daarin kan veel worden rechtgezet en worden geconditioneerd voor de kwalificatie om de pole-position.
Wie niet te zien was, was Sebastien Vettel. Red Bull besloot de Renaultmotor te vervangen door een eerder gebruikt exemplaar zodat er geen straf van tien plaatsen achteruit op de startgrid dreigde voor Sebastien. Uiteraard moet hij morgen alle registers uithalen om aansluiting te vinden in het intrigerende kopgroepje waarin naast Hamilton en Alonso ook Ricciardo (derde), Räikkönen, Magnussen, Bottas, Kvyatt en Button resideren.. Door de straf verbonden aan een wissel van een nieuwe motor te ontlopen behoudt Vettel een vierde plaats vooraan.
Bernie Ecclestone wil de arme teams schrappen voor 2015 en van 11 naar 8 teams overgaan. Die zouden dan ieder drie auto's "in lijn" brengen, waardoor het veld op 24 koppen komt. Zoals bekend keert Honda weer en dat is groot nieuws. Honda zou ook Mc Laren als motorist bevoorraden, en ook dat is hot news met bekende klanken uit heroïsche dagen. Ook zullen veel coureursnamen veranderen. Venezuela kan dan een rijk olieland zijn dat al het negende jaar Patsor Maldonado betaalt, maar Pastor maakt meer brokken dan wie ook. Lotus kan het geld alleen maar aanwenden om zogoed als iedere GP de Lotus-Renault op te lappen...
In concreto heeft Bernie Ecclestone het seizoen 2015 al laten aanvangen. Hij zal dan 84 jaar zijn, dictatoriaal sterker dan ooit. Degenen die hem zullen opvolgen als ook de "onsterfelijken" zullen verdwenen zijn, moeten nu al beven als een riet, bij de gedachte die fysiek kleine man met de grote geesteskracht te vervangen. Een gevoel zoals Sergio Marchionne, Fiat/Chryslerbaas, moet hebben nu Luca di Montezemolo weg is. Wat nu ? Gelukkig zijn er Fernando Alonso en Kimi Räikkönen om de Ferrari F14T te redden. Beiden joegen in ieder geval in Singapore vandaag al zijn ezelsgedrag eruit.
Mogelijk komt morgen een soort "duivelsuitdrijving" binnen het drama Ferrari en gaat die fascinerende rode bolide weer meer en meer gelijken op het Steigerende Paard dat Enzo Ferrari op zijn auto's plakte. Met dank aan Fernando en Kimi. Wat denk je Mister Sergio Marchionne ? Misschien toch niet altijd te streng zijn... Hopelijk valt de beursgang volgende maand in New York mee. De 18 miljard dollar die Luca di Montezemolo Ferrari over 23 jaar liet verrijken zullen mogelijk mee verdampen in een poging vijftig jaar mank management schuldenloos te maken. Mister Sergio Marchionne is een heel groot CEO, maar hij moet zich omringen met een ingenieurskern die auto's kan maken die mensen begeren. Zoals de 7000 Ferrari's die vorig jaar zijn gemaakt en als broodjes de deur zijn uitgegaan.
Omdat het een object is. Een object is een lust voor het oog en daardoor alleen al allesoverheersend, in goede en kwade zin. Fetisjisten hebben er heel hun koninkrijk voor over. Er worden oorlogen voor gevoerd, bedrijven zijn eraan kapot gegaan, mensen vergruisd... In weerwil daarvan is er niets sterkers dan een lust voor het oog. Zondag gaan Kimi en Fernando pogen de Ferrari-magie ook af te stralen op het merk Fiat, eigenaar.
Met een even moeilijke als geniale Sergio Marchionne als baas. Geruchten doen de ronde dat hij met Sinterklaas, al dan niet met een Zwarte Piet, een toverstokje krijgt zodat hij via Ferrari - en met dank aan die flamboyante, arrogante, stijlvolle Luca di Montezemolo - Fiat in fysiek goud kan veranderen. Chrysler hangt daar ook aan. Als wat nog, weet geen enkel autokenner meer. Misschien als papieren goudmijnenaandeel ?Morgen in Singapore strijd om de "pole", een niet te onderschatten aandachtstrekker.(Walter Rombauts)
OP ZES GP'S VAN WK-EINDE HEEFT HAMILTON MAAR 22 PUNTEN IN TE HALEN
Met nog zes GP's te gaan, zondag die van Singapore, heeft de Brit Lewis Hamilton met 216 punten minder dan één maximum-punten-zege achterstand op ploegmaat Nico Rosberg met 238. Praktisch blijft Rosberg de logische wereldkampioen. Hoewel, in Monza heeft Hamilton de Duitser een psychologische slag toegebracht door na een kompleet gemiste start terug te komen en eerste te finishen. En daarmee de maximum 25 punten te oogsten. Rosberg werd tweede en oogstte er 18. De nuchtere analyse na Monza is echter dat Rosberg 4 GP's won en Hamilton zes ! Dus kan de hoger geciteerde logica in vraag worden gesteld. In Singapore wordt het tussen "de twee" Mercedesrijders weer hoogspanning. De gemoederen tussen hen beiden lijken wat gekalmeerd. Sebastien Vettel daarentegen brengt een nieuwe intrige op het toneel.
Hij bekritiseerde Ferrari zo onbeschoft i.v.m. een gefantaseerde transfer van hem naar de Scuderia en Fernando naar Red Bull, dat Fernando Alonso er zich kwaad over maakte "omdat met dergelijke beledigende uitspraken de eenheid binnen het team Ferrari wordt bedreigd, minstens gekrenkt." Morgen, straks eigenlijk, is het verbale psychologische spelletje gedaan. Dan moet weer aan het stuurtje worden gedraaid, met de voeten ballet gedanst op het gas- en rempedaal, knopjes op het stuurtje juist worden bediend. En weinig gebabbeld, want de FIA legde nu ook het radioverkeer tussen piloot en pitmuur aan banden. Geen woorden meer, maar alleen daden. In dat laatste is vooral die verbeten, razendsnelle Lewis Hamilton wel heel sterk. Toffe GP in het vooruitzicht.(wr)
GP VAN SINGAPORE, DE VIDEOGAME VAN DE WK-FINALE F1
De eerste GP van Singapore was in 2008 meteen de eerste "nachtrace" ooit in de nu 64-jarige geschiedenis van het Wereldkampioenschap Formule 1. Als decor schitterend, als circuit met 23 listige bochten over 5,067 km waarrond 110.000 toeshouwers post vatten, en als primeur meteen een schandaal dat kon tellen. Winnaar van de race "onder safety car", de Spanjaard Fernando Alonso die met een Renault reed. Niet echt proper want het "crashgate-scandal" is vandaag duidelijk naar het onderbewustzijn verdrongen. Omdat de combinatie van de vele straatbochten die altijd opnieuw "stop-start" gedrag van de coureur vragen, de gloed van de verlichting en de zachtheid van de nacht, wordt een sfeerbeeld van een videogame opgeroepen. Bovendien is Singapore de aanloop naar de ontknoping van het WK tussen Hamilton en Rosberg. De aanloop naar de finale.
Want men moet goed thuis zijn in de even glitterende als ongenadige Formule 1 om die race uit 2008 nog te kunnen analyseren. Het kostte - figuurlijk - de kop van Renault-teambaas Flavio Briatore en ook de beloftevolle F1-carrière van Nelson Piquet jr. Zoon van briljante Braziliaan en toffe gast, drievoudig wereldkampioen, Nelson Piquet. Wat hield "crashgate-scandal" precies in ? In het jaar dat Lewis Hamilton zijn eerste wereldtitel behaalde in een Mc Laren. Ook over die wereldtitel hangt een waas, in het Braziliaanse Interlagos waar Felipe Massa (Ferrari) op een aquariumdiepe natte piste even wereldkampioen was (door de micro's gezegd) maar aan de andere zijde van de omloop Hamilton de Duitser Timo Glock voorbijreed of eerder gleed.
Juist dat ene plaatsje vooruit om niet Massa maar hemzelf Lewis Hamilton de wereldtitel te laten pakken. De mist over de al dan niet gespeelde, gewilde of ongewilde rol van Glock zal nooit of te nimmer in deze ouwe generatie F1-kenners optrekken. Mogelijk spreekt ooit iemand uit de biecht... Terug naar het "crashgate-scandal" in Singapore in de eerste WK-race van de zes die er al gereden zijn. Singapore is de meest gedisciplineerde en properste stad ter wereld. Alleen Flavio Briatore bezoedelde die GP. Door Nelsinho Piquet jr. op te dragen zijn Renault tegen 160 km/h tegen een muur ineen te knallen. Dan zou de Safety Car uitrukken en Fernando Alonso met zijn verzwakkende Renault "ingedekt" winnen ! Zo geschiedde. Maar de opdracht van Briatore aan Piquet kwam uit. Renault, historisch merk in de F1, stond voor de hele wereld met de billen bloot.
Op die omloop wordt zondag 21 september 2014 de zevende GP van Singapore over 61 ronden gereden. Tegen wijzerzin in. Met Lewis Hamilton en Nico Rosberg met hun Mercedes opnieuw in een hoofdrol. "Hutsepot" Ferrari gaat Alonso en Räikkönen nieuwe componenten voor 2015 laten uitproberen. Hoofdrolspeler in dat technisch leuke spelletje is ingenieurchef Pat Fry. Hij moet vooral het "Energy Recovery System (ERS) aanpakken.
Dat systeem is vanaf de nieuwe F1 dit jaar de opvolger van het vorige "Kinetic Energy Recovery System" (KERS) en eens zo sterk. (120 kW) 164 pk i.p.v. (60 kW) 82 pk als elektrisch afroepbare vermogensreserve in wat een supercondensator kan worden genoemd. Noch de Fin, noch de Spanjaard zijn er tevreden over. Het gevraagde "toegevoegde" vermogen komt te traag en niet intens genoeg. Beiden vrezen zoals iedereen een hoog benzineverbruik, juist omwille van dat altijd opnieuw remmen, plankgas, remmen, plankgas... Zo 1403 keer in de race.
De vrije trainingen beginnen vrijdag, zaterdag de publiciteitslag om de pole, en zondag de race. Nu al werkt Singapore als een magneet op iedereen. De spanning loopt op en Bernie Ecclestone maakt zich geen zorgen dat er zondagavond stroomuitval zou zijn om de "nachtrace" in het licht te zetten. Het "Doel" van de Grote Manitou is natuurlijk beter onderhandeld dan bij ons aan de Schelde, waar de kerncentrale's buiten barstjes, wat lekken. Maar waar naar verluidt de beste sprot heeft rondzwemmen omwille van de temperatuur van het koelwater dat in de stroom vloeit. Een kwestie van schaalverhoudingen, van Museum aan de Stroom ook. Tegenover een nieuwe rijke wereld van welvaart. Waarin geld verdienen vooralsnog geen schande is. Singapore. Vrijdag, zaterdag, zondag.(Walter Rombauts)
ALS MERCEDES PORSCHE VISEERT WORDT LE MANS RIJDEN ONONTKOOMBAAR
Porsche maakt met de 911 als meer dan vijftig jaar lang de beste sportauto ter wereld. Mercedes' is dat een doorn in het oog, conceptioneel én commercieel. Via autosportdochter AMG - dus officieel niet in eigen naam - wordt een plan gesmeed om een AMG GT te bouwen die de ingenieurs van Weissach zenuwachtig zouden moeten maken. Dat zal niet gemakkelijk zijn, want om de halve eeuw zogoed als ongewijzigde, volmaakte contouren van Porsche nog maar te benaderen, is magie nodig. Anders zal dat geen kans van slagen hebben. AMG op zich zijn natuurlijk geen prutsers, Mercedes nog veel minder.
Het gezever over Porsche's nieuwe uitdager, de Mercedes AMG GT is bekend: V8-motor, 462 pk, van 0 naar 100 km in 4", topsnelheid 300 km/h (zéér doeltreffend in de files) en ah ja, hij zal zo'n €105.000 als richtprijs meekrijgen. Tot slot: alles aan de AMG GT zal het summum zijn. Uitgenomen de persoonlijkheid, het niet te peilen maar zo unieke karakter van een naam waarvoor er geen tweede is: Porsche. Het merk won zestien keer de 24 Uren van Le Mans, Mercedes in 1952 met Lang/Riess in een 300 SL één keer.
Daarna is er een "maar" aan verbonden. Mercedes zou mogelijk meer hebben gewonnen dan Porsche, Audi en Jaguar. Maar in 1955 vloog de Mercedes-Benz van Pierre Levegh na een misverstand met Mike Hawthorn (Jaguar) in de hoofdtribune tegenover de pits op het "Circuit de la Sarthe". Balans: 82 doden en tientallen gewonden. Hawthorn-Bueb wonnen in de Jaguar D en Mercedes trok zich terug. Ook uit de hele autosport. Tot ze in de 21ste eeuw weer aanknoopten met de F1. Dat verhaal van de come-back van Michaël Schumacher, de opkomst van Kéké Rosberg, de aanval naar een tweede wereldtitel voor Hamilton is dagelijkse kost.
De tweede "maar" is tot vandaag nergens te zien, te lezen of te horen. Het is een ongemakkelijke "maar", die zelfs de sportpuristen van Mercedes en ook bij AMG niet héél graag zullen vernemen. Als je de intentie/pretentie hebt Porsche in fysiotechniek "aan te vallen" op de automarkt, dan moet diezelfde groep enthousiasten ook genoeg ballen aan het macholijf hebben om datzelfde Porsche als tegenstander te ontmoeten in de 24 Uren van Le Mans. Niet op 13 en 14 juni 2015.
Dat is te vroeg. Dat zou geen eerlijke ontmoeting zijn, zo'n beetje als de eerste keer Audi-Toyota voor twee jaar. Maar laat ons afsluiten met de wens uit te spreken dat Mercedes via AMG daaraan al wel heeft gedacht als de nieuwe auto van Porsche klanten zou moeten "afpikken". Le Mans is sinds 1923 de grootste industriële autokrachtmeting ter wereld. Winnen op zich daar is alleen de besten gegeven. Hallo Mercedes...? 't Zal een emailtje worden. (Walter Rombauts)
MARCHIONNE HAD LUCA DE EER AAN ZICHZELF MOETEN LATEN
De enige die het verdwijnen van Luca Di Montezemolo juist heeft getypeerd is Bernie Ecclestone (83). "Montezemolo weg bij Ferrari is als de dood van Enzo Ferrari zelf is geweest. Luca was Ferrari zelve na de dood van de legende." Dat zei de man die op zijn beurt de Formule 1 ook zelf is. Bernie Ecclestone, een monument, sorry voor zijn vijanden, inzonder de jaloersen. Ook Luca di Montezemolo is een legende binnen de autosport in het algemeen en die van Ferrari in het bijzonder. Sergio Marchionne, ceo van de Fiatgroep waarin o.a. Ferrari zit, was de arrogantie, het "sterdom" van de stijlvol geklede, karaktervolle Luca di Montezemolo moe. Vooral omdat er geen resultaten kwamen. Niet in "de nieuwe F1", en eigenlijk ook industrieel niet. In cijfers dan toch niet, wel in populariteit van modellen bij het rijke publiek.
Maar achter de schermen liggen de kaarten iets anders. Sinds Enzo Ferrari in 1973 Luca aanduidde als baas van het Formule 1 team verzamelde "het Steigerende Paard" liefst 19 wereldtitels. Alleen Schumacher nam er zes voor zijn rekening met Ferrari, Lauda twee, en Scheckter één. Nu na 23 jaar wezenlijk trouwe dienst Fiatbaas Sergio Marchionne zijn doorn in zijn oog eruit wil, blijft dat niet zozeer over het uitblijven van zege's in de F1 te gaan. In de jaren 2000 kende Di Montezemolo met Jean Todt, Ross Brawn en Michaël Schumacher een nooit eerder gezien succes. Volgens "lekken" zou Di Montezemolo Ferrari 18 miljard dollar verrijkt hebben. En daarop zit Fiatbaas Marchionne te azen.
Het kwakkelmerk Fiat - nooit anders geweest - zou onder druk van Marchionne in oktober op de beurs van New York worden gegooid om de nooit aflatende schulden van het consortium te verzachten. Omdat Luca Di Montezemolo zich daartegen verzette, wilde Marchionne hem eruit. Officieel heet het dat Luca (67) weggaat. In werkelijkheid kreeg hij geen kans van de bigboss om langs de Grote Poort zijn passie - de Scuderia Ferrari - te verlaten. Dat is gewoon niet netjes van Sergio Marchionne. Maar de bikkelharde manager kent zoals de meeste managers gewoonweg geen fatsoen.
Sergio Marchionne is de antipool van Luca. Nooit draagt hij een das. Een hemd met een trui erover. Hij heeft lak aan glitter, schone schijn, gewichtigheid die naast de kwestie is. Hij is een manager van het barbaarse type. Twee maanden geleden liet Walter's Auto Cahiers al uitschijnen dat Luca di Montezemolo eens goed naar zichzelf in de spiegel moest kijken. De Fiatbaas had als eens intrigerend geïnformeerd bij Di Montezemolo wanneer er nog eens een Ferrari een GP ging winnen...? Het was al van 2007 geleden...Toen moest de bel in het niet domme hoofd van de 23 jaar aan het bewind zijnde Ferraribaas gaan rinkelen. Maar neen, Stefano Domenicali ontslagen...Motoreningenieur Mormorini die "zelf opstapte".
Fernando Alonso en Kimi Räikkönen die geen resultaten kunnen halen met de "doodgeboren" F14T. En Luca had een Sergio Mattiacci van Ferrari-Noord Amerika binnengehaald als vervanger van Domenicali...Om een lang verhaal kort te maken: Sergio Marchionne is nu baas. Waaruit de vraag is geboren "Wat nu Marchionne ?". De man die ook baas is van Chrysler moet nu toch ook even met zijn mond vol tanden staan. De naam van de gepensioneerde renwagengenius Ross Brawn is alweer gevallen. Maar of de rustige, filosofische reus voor enkele honderden miljoenen euro's zijn forellenvissserij in de Schotse rivieren zal staken is zeer de vraag.
Ross schoot goed op met Di Montezemolo, wat wil je, vrienden onder elkaar: Todt, Brawn, Schumacher, zes wereldtitels. Dus zal de Fiatbaas met een conflict te zoeken met Di Montezemolo wellicht zijn eigen ruiten hebben ingeslagen. De volgende GP F1 is die van Singapore die bij "duisternis" wordt gereden. Weliswaar kan je er de krant lezen door de - weerom door Ecclestone bedachte én uitgevoerde - verlichtings-installatie. In het team kijken Alonso en Räikkönen als gestrafte tieners rond. "Hun" Luca (en met hen het aanvoelen van vele andere autocoureurs) werd verbannen. De enige die zowat zalvend doet rond de onverkwikkelijke situatie is Ron Dennis van Mc Laren (die ook weergehaald werd). Tot het zijn beurt is om te gaan.
Want als straks (2015) onze Stoffel Vandoorne in de Mc Laren misschien zelfs Jenson Button vervangt, of Kevin Magnussen, dan zal duidelijk worden dat monumenten niet overeind blijven. Ze hebben hun tijd gehad. Erosie wreet, Alzheimer, zelfs de "lightversie" ervan doet vervagen, investeringsmaatschappijen (CVC bijvoorbeeld) laten passie vervangen door kille cijfers. Iedereen, zonder uitzondering, want zo is het leven. Ook in de Formule 1. Hoe de post-F1 er dan zal uitzien weet geen mens. De "ouwe rakkers" van vandaag, de aanbidders destijds van Fangio's, Moss' Senna's en andere Prost's zullen het gevoel hebben dat die 64 jaar F1 nooit meer voortduurt, zeker niet terugkomt.
De Duitser Hans Herrmann (86), naar mijn gevoel de oudste nog levende F1-legende, zegde onlangs nog tijdens het volgen van een race ter plekke "Ich hatte das gefüll fremdgegangen zu sein". Gelukkig is hij niet alleen met dat gevoel. Zo zal de "New Brave Formula 1" uit het embryo van 2014 definitief gestalte krijgen in 2015. Straks. Hij zal niet zoals Huxley's boek "A brave New World" worden verboden, althans niet voor lang, maar de essenties ervan zullen doen concluderen dat stuurgenieën gewoon met anti-depressiepillen, slaap- en peppillen een "geordende nieuwe F1-orde" zullen aanbrengen.
Slaafs en braaf, eenheidsworst, emotieloos, geen woede, ook geen echte vreugde.. Gewoon de opgedragen rondjes draaien. Naam maken ? Dat wordt gewoon fantasie. Goëthe zou er zich in zijn graf door omdraaien. "Persoonlijkheid is het hoogste goed dat een mensenkind kan bezitten", placht hij te zeggen. Die verdwijnt nu stap voor stap uit de moeilijkste oefening die een autocoureur kan maken. In de spiegel naar zijn hoogste rechter kijken. Dat is vanaf nu verleden tijd.
Zelfs al zou Luca Di Montezemolo - zo wordt beweerd - het alweer noodlijdende Alitalia gaan leiden. Hoe spannend het WK F1 dit jaar ook is, de discipline is vleugellam gemaakt door over-reglementering van de FIA. Hoogvliegers als Lauda Air zijn voorgoed nostalgie, beslist een teken van oud worden en eveneens een signaal van een nakend afscheid. Van een alles verterende passie. Je er aan blijven vastklampen kan niet. Net zo min als degenen die zich gedragen of ze het eeuwig leven hebben. Potsierlijk.(Walter Rombauts/foto's: Mercedes)
De Brit Lewis Hamilton heeft in een Mercedes de GP van Italië F1 in Monza gewonnen. Nico Rosberg die onder druk van de Brit enkele fouten maakte, heeft het gevoel van een bokser die even in de hoek is geslagen. Hij werd tweede en kijkt nerveus dat zijn ploegmaat de kloof tussen hem voor de wereldtitel heeft verkleind. Monza liet autosport van het hoogste gehalte zien. Iedere coureur, met een herboren Felipe Massa derde (eerste podium voor Williams) en een ontketende Daniël Riciardo, als uitstekers buiten de onklopbare Mercedessen. Enige trieste noot was de opgave door technisch defect van "matador" Fernando Alonso met de Ferrari F14T.Naas dit voor de "tifosi" ontgoochelende gegeven bracht de GP van Italië topracing.(wr)
In de eerste achttien minuten van de Q1 zijn de beide Lotussen, die van Maldonado en Grosjean eruit gebonjourd. Met 1'25"363 bleef Lewis Hamilton aan de spits en ploegmaat Nico Rosberg bracht de Mercedes tot de hoogste topsnelheid tot nu toe: 353,9 km/h...!
In de Q2 verscherpte Hamilton zijn tijd nog tot 1'24"862 en zette rivaal Rosberg op 0,122/1000ste van een seconde. De bom die ontplofte in Q2 was wel dat de Fin Räikkönen met Ferrari zich niet binnen de eerste tien voor Q3 kon plaatsen. Een hele ontgoocheling voor hemzelf, het hele Ferrariteam en de tifosi. Opvallen was weerom de knappe prestatie van de Williams-Mercedessen.
De voor de pole beslissende Q3 was voor Hamilton met 1'24"109 slechts een formaliteit om morgen voor ploegmaat Rosberg vanop "pole-position" te vertrekken. Op de derde plaats staat Bottas en vierde Massa in de William's-Mercedes. Zeer verdienstelijk was Button en Magnussen in de Mc Laren-Mercedes en Fernando Alonso moest zich tevreden stellen met een zevende startplaats. Een tikkeltje ondermaats bleken de Red Bull's RB10-Renault van Vettel en Ricciardo. Maar de race morgen - start om 14 uur - is en blijft onvoorspelbaar.(wr)
HAMILTON SNELST IN FP3, ROSBERG AAN DE KANT MET PECH
Met 1'25"619 heeft de Brit Lewis Hamilton de derde vrije oefeningen voor de GP van Italië F beheerst. Zijn Mercedes functioneerde als een Zwitsers uurwerk. Ploegmaat Nico Rosberg bleef de hele tijd aan de kant. Er werd koortsachtig aan zijn Mercedes gewerkt en dat duurde een heel uur, met als gevolg dat de Duitse Wleider geen chrono achter zijn naam kon rijden. Fernando Alonso was met zijn Ferrari heel sterk, en ook de William's coureurs Vallteri Bottas en Felipe Massa presteerden sterk. Binnen anderhalf uur zijn er de kwalicaties voor de pole-position van morgen. De klok van 14 uur dus niet missen !(wr)
Op 12 Oktober 2014 wordt de GP van Rusland F1 gereden. Tot vandaag verzekerd. Dat Vlaidimir Poetkin en Angela Merkel elkaar goed kennen - niet als zou ze zijn "maitresse" zijn - in het oerDuits met elkaar kunnen praten, ruziën, en elkaar bij afscheid kussen. Dat tafereel moet de voedingsbodem zijn voor hoop. Overstijgend ten aanzien van de onrealistische witteboordvergaderingen, zevenmijlslaarzen van de realiteit. Niet Poetin, niet Obama, geen mens met verstand wil oorlog. Op je strepen kan je staan als iets te gortig wordt. Zoals IS. Het is een vergissing van iedere ideoligie een reglieus excuus in te roepen voor misdaden. Daarom vind ik Nederland zo manhaftig als "er wordt gesteld dat voor baraberen, dwingelanden, moordenaars en religieus geöbsedeerden in ons heerlijk land van onze snoeverige noorderburen" GEEN plaats is in ons land.
Religie is dubieus. Iedere mens heeft het recht het godsbegrip naar zijn eigen verstandelijke vermogens in te vullen. Vooral daarmee een ander niet lastig te vallen. Het niet religieus zijn wil niet zeggen dat je niet gelovig kan zijn. In de overtreffende trap overigens. Toen genie Ayrton Senna eens een snelste ronde reed in Monte Carlo. Hij deed dat op een "buitenaardse" manier. Gevraagd hoe hij dat heeft gedaan, antwoordde hij simpel en woordelijk: "ik sprak met God". Dan stopt iedere vraagstelling. Overigens heeft hoofdredacteur van het Laatste Nieuws, Jan Segers een begenadigd journalist en briljante geest, een boek over Senna dat de titel droeg "De rechtervoet van God". Wie het kan vertalen naar- en wijziging in chemie, heeft Hij (Ayrton Senna) Hem ontmoet.
Te vérgaand ? Morgen, straks eigenlijk, gaan Lewis Hamilton en Nico Rosberg elkaar weer te lijf in die dominante Mercedes. Zonder hakenkruis. Ieder van hen geloofd dat hij de beste is. Wat er zo leuk aan is, is dat de lichtgekleurde medemens Lewis Hamilton, door niemand als dusdanig kan worden gezien. Lewis - gekweekt door Ron Dennis - is van "ons", lijk ook Nelson Mandela zaliger is geweest, Barack Obama de wereld tot een voorbeeld strekt.
Daarom Bernie Eccelestone, als je Poetin ontmoet of belt, meer dan men vermoedt, laat de "wiedergutmachung" voor alles zijn dat de boodschap respect voor elkaar moet zijn. Laat de GP van Italië, morgen, straks, een uitdraging zijn dat wapens niets oplossen. Eerder sorry's, vernuft van genieën als Ross Brawn, Adrian Newey en andere Eric Boullier's. Alleen met verstand bereik je een oplossing. Waarna aan een ronde tafel de gelijknamige ridders zich vredelievend konden overgeven aan de goorste uitspattingen. Los van dat alles, straks een ongeziene GP met gelijke wapens, zonder fysieke wapens, met eigen intellect. Dat laatste gebruikt geen wapens en messen. Het tracht de moeilijke weg van de logica te bewandelen. Een oefening die erger is dan dansen op een slappe koord. Morgen autosport. Met een Hoofdletter, ook in Francorchamps, met de BRCC. (wr)
ROSBERG SNELST IN FP2, NA ANDERMAAL PECH VOOR HAMILTON
Negen keer reed Mercedes dit seizoen een 1-2 in de Free Practice 2. Alleen vandaag is het Rosberg die op de voorlopige eerste plaats staat. De acht andere keren was het steeds de Brit Lewis Hamilton die post vatte op die plaats met een lichte publicitaire waarde in de media. Na een langdurige herstelling aan de hydraulica van de Mercedes, hernam Hamilton de jacht op de snelste tijd. Maar hij strandde op 0,061/1000ste van de leider in de voorlopige stand om de wereldtitel: Nico Rosberg staat 29 punten voor op zijn ploegmaat en rivaal Lewis Hamilton. Die geeft echter niet op, redenerend dat de Duitser Nico Rosberg in de resterende negen races ook wel eens met pech kan af te rekenen hebben. In autosport is dat een even sterke dwarsbomer als de weerman kan zijn.
De "tifosi" in Monza, de dolgedraaide Italianen die Ferrari als hun "porte-bonheur" dragen, gingen uit de bol omdat Kimi Räikkönen en Fernando Alonso in de F14T's respectievelijk derde en vierde in de FP2 eindigden. Morgenochtend echter tijdens de derde vrije trainigen, zullen al enkelen experimenteren met sluikse truuks om in de namiddag de worp naar de "pole-position" te doen. Die prestigieus is, maar geen verzekering geeft dat je er zondag ook de GP van Italië mee wint. (wr)
Met 1'26"187 heeft de Brit Lewis Hamilton met de Mercedes de snelste chrono gehaald in de eerste vrije traingen in Monza. In volgorde was Button (Mc Laren) tweede, Rosberg (Mercedes) derde, Alonso (Ferrari) vierde, Magnussen (Mc Laren) vijfde en Vettel (Ren Bull) zesde. Globaal nietszeggende wijzerstanden, proefronden en bandenprobeersels. Deze namiddag wordt het al iets ernstiger maar niet doorzichtiger, want ook dan laten de teams niet in hun ware race-configuratie zien.
Wel belangrijk is het gerucht dat in de paddock van Monza de ronde doet, als zou Ferrari-President Luca di Montezemolo aftreden en zou top-ingenieur Ross Brawn mogen/kunnen terugkeren naar de Scuderia waar hij Michaël Schumacher aan zes wereldtitels "hielp". Marco Mattiacci - die door Montezemolo vanuit het niets geplukt werd om Stefano Domenicali te vervangen, zou mogen terugkeren naar de verkoops-afdeling van Ferrari in plaats van de race-arena.(wr)
HET REGENT VERONTSCHULDIGINGEN VOOR SNELHEIDSTEMPEL MONZA
Morgenochtend worden de eerste vrije oefeningen gereden met het oog op de GP van Italië F1 in Monza. Principieel het snelste circuit van het seizoen. Gisteren en vandaag heeft het verontschuldigingen heen en weer geregend tussen zelfs de monumentale Niki Lauda naar Rosberg toe, en die van Nico Rosberg naar Lewis Hamilton toe. In de verhitte sfeer van de clash Rosberg/Hamilton, zijn zware beschuldigingen geuit, sommigen op het randje van de waarheid, die soms al bijna was verkracht. Maar nu is iedereen met een propere lei klaar om de titelstrijd verder te zetten in het park van Monza, nabij Milaan. Over de verontschuldiging van Lauda naar Rosberg toe, ben ik een beetje verbolgen.
Omdat wat de Oostenrijker Niki Lauda zei "onaanvaardbaar zo'n maneuver in de 2de van 44 te rijden ronden..." de pure juiste analyse was. Hij had gelijk, maar stelt met zijn verontschuldiging naar Rosberg toe een voorbeeld van mildheid. Inzicht en rijpheid. Dus is de rust weergekeerd binnen het Mercedesteam, binnen het F1-wereldje in zijn algemeenheid zelfs een beetje overal. Iedereen schijnt een gevoel over zich te hebben gedropt dat ze elkaar allemaal nodig hebben, terwijl de belangenbehartiging dezelfde blijft. Maar zonder getrokken messen. Eerder met blanke handen. In deze sfeer begint de GP van Italië F1 die zondag weerom een ongeziene spanning zal brengen.(wr)
BERICHT OP HET PRIKBORD VAN DE NABIJE TOEKOMST 2015
Marc Van Dale is één van de meest bekwame pilotenmanagers van ons land. Toen als gevolg van de crisis - er is weer een nieuwe op komst - de Belgische autosport eigenlijk stilviel, uitzichtloosheid het enige achtergrondbeeld was, is er door Kronos Racing een nieuwe wind opgewaaid: het Belgian Racing Car Championship (BRCC). Met succes voor Zolder, Francorchamps, Dijon en de deelnemers. Ondergetekende, staat van dienst een levenslange ziekelijke verslaving aan autosport en autoindustrie, heeft een bedenking bij de wirwar van disciplines die maakt dat "het geacht publiek" meestal zijn kat stuurt.
Na een nogal ernstige medische ingreep, tracht "de man die aan niemand merci moet zeggen" (dixit GVA) zich opnieuw te verdiepen in autosport op mensenmaat. Zoals het BRCC, zoals het fascinerende World Touring Car Championship, waarin Honda en Citroën elkaar bekampen om de Chinese markt te beïnvloeden. Ontwakend uit het buitenaardse waar tot mijn grote ontgoocheling niets was, zelfs geen bewijs van het voortbestaan van ziel, was ik dankbaar dat ik in wartaal ontwaakte en een glimp opving van mijn huisdokter die met dat bezoek een onuitwisbare Japanse "ON" op mijn schouders heeft gelegd. Bij bewustzijn kon ik de tijd nemen de "autosport" in al zijn geledingen eens opnieuw te analyseren. In de rust van een ziekenhuiskamer. Gewoon jezelf terug in de papklas zetten, en vragen stellen die net als kind ook vandaag nog niet worden beantwoord.
Welbeschouwd is ze te ingewikkeld gestructureerd, te ontoegankelijk, om door Jan Modaal aantrekkelijk te worden bevonden. WTCC gaat nog. Twee korte races, close-racing, met monumentnamen als Gabriele Tarquini (Honda), Sebastien Loeb (Citroën) en andere onverwoestbare Tom Coronels. Maar voor die laatste moet je al de universiteit van autosport hebben doorlopen om van zijn huzarenstukjes iets te begrijpen. De WTCC wordt rechtstreeks uitgezonden, net als de GP's F1 en is minstens genietbaar. Autosportmonument Peter Baert, die ooit de VTM als vaste stek vaarwel zegde, om zijn passie te beleven (-net als Pierre Darge een leraarsfunctie opgaf om journalist te worden), die verslaat het best het WTCC. Mee in informatie gevoerd door Honda met een sublieme persdienst (door specialist Koen Wijckmans), maar hij doet het toch maar. En steengoed.
Maar de hamvraag blijft hoe je de essentie van iedere discipline in mensentaal overbrengt naar een publiek waarvan je getrouwheid verwacht. Toen mijn eerste journalistieke baas de Olympische Spelen in Tokio ging verslaan, nam hij de boot. Vliegen was hem - misschien terecht - te machtig. Na de Spelen was de reis nog langer want er waren vijfduizend meisjes van plezier gemeld. Mijn eerste adjunct-hoofdredacteur zei dat mijn baas nog maanden onderweg kon zijn. Intussen ging het autosportleven voort. Het werd gezelliger maar ook ingewikkelder. Pitpoezen staken de borsten vooruit, de pensionaatschoentjes werden vervangen door hoge hakken, de rokjes leuk korter.
Mensen werden niet onthoofd voor de camera zoals vandaag, maar wel het hoofd op hol gebracht. Da's veel plezanter. Dader: de nu 83-jarige Bernie Ecclestone, de Grote Manitou. Die blies leven in de F1 en wind onder de rokjes. Maar...maakte de essentie van de wetenschap gevulgariseerd ook niet toegankelijk voor het grote publiek. 't Zal Bernie een zorg zijn geweest. Show was zijn motto. Overigens meldde de kwaliteitskrant "De Tijd" dat er in ons land meer dan 7000 rechts-strafzaken via een betaling "in der minne" werden geregeld. Wie durft dan nog die deugniet, die zeventig jaren te oude puber, verwijten wat hij in Müchen voor de rechtbank heeft gedaan ? Een zogezegde omkopingszaak. Laat ons niet lachen, en zeker niet uit de biecht praten.
Enfin - wat een verschrikkelijk Frans woord moet die sublieme Vlaamse regering dat vinden - autosport is en blijft te ingewikkeld om de populariteit aan te zwengelen. Moest ik als ouwe koersgek zondag of vandaag donderdag naar Zolder gaan kan ik knappe gast Bert Longin de hand schudden en een babbel hebben, Anthony Kumpen tot een onnatuurlijk gesprek verleiden. Zeker niet spreken dat Jos verstappen's zoon - ooit getrouwd met Sofie Kumpen - Max een Red Bull RB8 (wereldkampioen 2012 met Vettel) in de prak reed, dus al bij al een zinloze haatbabbel. Nieuws zou kunnen zijn dat Koen Wauters wegens rugklachten niet aan de start zal kunnen komen. Autosport is iets anders.
Het BRCC-kampioenschap van Kronos Racing heeft ZEKER zijn verdienste, maar mist figuren. Gore mannen zoal destijds, die foefelden, wonnen en werden gediskwalificeerd wegens technisch bedrog. Nog voor een gazet het kon rechtzetten. In de krant stond dat zij hadden gewonnen. Niet juist ? Terecht. Maar er was leven in de brouwerij. Bier met een mooie schuimkraag en gerstenat dat diect inzakte en als zeik werd gedronken. Het is zaaks van alle organisatoren dat zij opnieuw "figuren" hebben, geen voor de fiscus verdoken zakenmannen, maar "venten" die risico's nemen.
Is dat niet de motor die de "happy few" onderscheidt van de kudde ? De gemakkelijkste weg is de kudde. Persoonlijkheid is de moeilijkste. Goëthe omschreef dat wel als een godsgeschenk. Weinig met autosport te maken ? Walter's Auto Cahiers durft te stellen dat het gros van de moderne autosport "ongebakken deegslierten" zijn. Tenzij je over een Fernando Alonso begint, dan heb je het wel weer over mannen. Persoonlijkheden. "Enfin", (sorry Geert Bourgois, ik ken slecht Nederlands), die spreken iedereen nog aan. Omdat ze massief zijn. "Des gens de bien, comme c'était (Olivier) Gendebien. Viemaal winnaar van de 24 Uren van Le Mans. "Niveau". Dat moet de Vlaamse regering toch ook nog verstaan, niet ? (Walter Rombauts)