GP VAN SINGAPORE, DE VIDEOGAME VAN DE WK-FINALE F1
De eerste GP van Singapore was in 2008 meteen de eerste "nachtrace" ooit in de nu 64-jarige geschiedenis van het Wereldkampioenschap Formule 1. Als decor schitterend, als circuit met 23 listige bochten over 5,067 km waarrond 110.000 toeshouwers post vatten, en als primeur meteen een schandaal dat kon tellen. Winnaar van de race "onder safety car", de Spanjaard Fernando Alonso die met een Renault reed. Niet echt proper want het "crashgate-scandal" is vandaag duidelijk naar het onderbewustzijn verdrongen. Omdat de combinatie van de vele straatbochten die altijd opnieuw "stop-start" gedrag van de coureur vragen, de gloed van de verlichting en de zachtheid van de nacht, wordt een sfeerbeeld van een videogame opgeroepen. Bovendien is Singapore de aanloop naar de ontknoping van het WK tussen Hamilton en Rosberg. De aanloop naar de finale.
Want men moet goed thuis zijn in de even glitterende als ongenadige Formule 1 om die race uit 2008 nog te kunnen analyseren. Het kostte - figuurlijk - de kop van Renault-teambaas Flavio Briatore en ook de beloftevolle F1-carrière van Nelson Piquet jr. Zoon van briljante Braziliaan en toffe gast, drievoudig wereldkampioen, Nelson Piquet. Wat hield "crashgate-scandal" precies in ? In het jaar dat Lewis Hamilton zijn eerste wereldtitel behaalde in een Mc Laren. Ook over die wereldtitel hangt een waas, in het Braziliaanse Interlagos waar Felipe Massa (Ferrari) op een aquariumdiepe natte piste even wereldkampioen was (door de micro's gezegd) maar aan de andere zijde van de omloop Hamilton de Duitser Timo Glock voorbijreed of eerder gleed.
Juist dat ene plaatsje vooruit om niet Massa maar hemzelf Lewis Hamilton de wereldtitel te laten pakken. De mist over de al dan niet gespeelde, gewilde of ongewilde rol van Glock zal nooit of te nimmer in deze ouwe generatie F1-kenners optrekken. Mogelijk spreekt ooit iemand uit de biecht... Terug naar het "crashgate-scandal" in Singapore in de eerste WK-race van de zes die er al gereden zijn. Singapore is de meest gedisciplineerde en properste stad ter wereld. Alleen Flavio Briatore bezoedelde die GP. Door Nelsinho Piquet jr. op te dragen zijn Renault tegen 160 km/h tegen een muur ineen te knallen. Dan zou de Safety Car uitrukken en Fernando Alonso met zijn verzwakkende Renault "ingedekt" winnen ! Zo geschiedde. Maar de opdracht van Briatore aan Piquet kwam uit. Renault, historisch merk in de F1, stond voor de hele wereld met de billen bloot.
Op die omloop wordt zondag 21 september 2014 de zevende GP van Singapore over 61 ronden gereden. Tegen wijzerzin in. Met Lewis Hamilton en Nico Rosberg met hun Mercedes opnieuw in een hoofdrol. "Hutsepot" Ferrari gaat Alonso en Räikkönen nieuwe componenten voor 2015 laten uitproberen. Hoofdrolspeler in dat technisch leuke spelletje is ingenieurchef Pat Fry. Hij moet vooral het "Energy Recovery System (ERS) aanpakken.
Dat systeem is vanaf de nieuwe F1 dit jaar de opvolger van het vorige "Kinetic Energy Recovery System" (KERS) en eens zo sterk. (120 kW) 164 pk i.p.v. (60 kW) 82 pk als elektrisch afroepbare vermogensreserve in wat een supercondensator kan worden genoemd. Noch de Fin, noch de Spanjaard zijn er tevreden over. Het gevraagde "toegevoegde" vermogen komt te traag en niet intens genoeg. Beiden vrezen zoals iedereen een hoog benzineverbruik, juist omwille van dat altijd opnieuw remmen, plankgas, remmen, plankgas... Zo 1403 keer in de race.
De vrije trainingen beginnen vrijdag, zaterdag de publiciteitslag om de pole, en zondag de race. Nu al werkt Singapore als een magneet op iedereen. De spanning loopt op en Bernie Ecclestone maakt zich geen zorgen dat er zondagavond stroomuitval zou zijn om de "nachtrace" in het licht te zetten. Het "Doel" van de Grote Manitou is natuurlijk beter onderhandeld dan bij ons aan de Schelde, waar de kerncentrale's buiten barstjes, wat lekken. Maar waar naar verluidt de beste sprot heeft rondzwemmen omwille van de temperatuur van het koelwater dat in de stroom vloeit. Een kwestie van schaalverhoudingen, van Museum aan de Stroom ook. Tegenover een nieuwe rijke wereld van welvaart. Waarin geld verdienen vooralsnog geen schande is. Singapore. Vrijdag, zaterdag, zondag.(Walter Rombauts)
ALS MERCEDES PORSCHE VISEERT WORDT LE MANS RIJDEN ONONTKOOMBAAR
Porsche maakt met de 911 als meer dan vijftig jaar lang de beste sportauto ter wereld. Mercedes' is dat een doorn in het oog, conceptioneel én commercieel. Via autosportdochter AMG - dus officieel niet in eigen naam - wordt een plan gesmeed om een AMG GT te bouwen die de ingenieurs van Weissach zenuwachtig zouden moeten maken. Dat zal niet gemakkelijk zijn, want om de halve eeuw zogoed als ongewijzigde, volmaakte contouren van Porsche nog maar te benaderen, is magie nodig. Anders zal dat geen kans van slagen hebben. AMG op zich zijn natuurlijk geen prutsers, Mercedes nog veel minder.
Het gezever over Porsche's nieuwe uitdager, de Mercedes AMG GT is bekend: V8-motor, 462 pk, van 0 naar 100 km in 4", topsnelheid 300 km/h (zéér doeltreffend in de files) en ah ja, hij zal zo'n €105.000 als richtprijs meekrijgen. Tot slot: alles aan de AMG GT zal het summum zijn. Uitgenomen de persoonlijkheid, het niet te peilen maar zo unieke karakter van een naam waarvoor er geen tweede is: Porsche. Het merk won zestien keer de 24 Uren van Le Mans, Mercedes in 1952 met Lang/Riess in een 300 SL één keer.
Daarna is er een "maar" aan verbonden. Mercedes zou mogelijk meer hebben gewonnen dan Porsche, Audi en Jaguar. Maar in 1955 vloog de Mercedes-Benz van Pierre Levegh na een misverstand met Mike Hawthorn (Jaguar) in de hoofdtribune tegenover de pits op het "Circuit de la Sarthe". Balans: 82 doden en tientallen gewonden. Hawthorn-Bueb wonnen in de Jaguar D en Mercedes trok zich terug. Ook uit de hele autosport. Tot ze in de 21ste eeuw weer aanknoopten met de F1. Dat verhaal van de come-back van Michaël Schumacher, de opkomst van Kéké Rosberg, de aanval naar een tweede wereldtitel voor Hamilton is dagelijkse kost.
De tweede "maar" is tot vandaag nergens te zien, te lezen of te horen. Het is een ongemakkelijke "maar", die zelfs de sportpuristen van Mercedes en ook bij AMG niet héél graag zullen vernemen. Als je de intentie/pretentie hebt Porsche in fysiotechniek "aan te vallen" op de automarkt, dan moet diezelfde groep enthousiasten ook genoeg ballen aan het macholijf hebben om datzelfde Porsche als tegenstander te ontmoeten in de 24 Uren van Le Mans. Niet op 13 en 14 juni 2015.
Dat is te vroeg. Dat zou geen eerlijke ontmoeting zijn, zo'n beetje als de eerste keer Audi-Toyota voor twee jaar. Maar laat ons afsluiten met de wens uit te spreken dat Mercedes via AMG daaraan al wel heeft gedacht als de nieuwe auto van Porsche klanten zou moeten "afpikken". Le Mans is sinds 1923 de grootste industriële autokrachtmeting ter wereld. Winnen op zich daar is alleen de besten gegeven. Hallo Mercedes...? 't Zal een emailtje worden. (Walter Rombauts)
MARCHIONNE HAD LUCA DE EER AAN ZICHZELF MOETEN LATEN
De enige die het verdwijnen van Luca Di Montezemolo juist heeft getypeerd is Bernie Ecclestone (83). "Montezemolo weg bij Ferrari is als de dood van Enzo Ferrari zelf is geweest. Luca was Ferrari zelve na de dood van de legende." Dat zei de man die op zijn beurt de Formule 1 ook zelf is. Bernie Ecclestone, een monument, sorry voor zijn vijanden, inzonder de jaloersen. Ook Luca di Montezemolo is een legende binnen de autosport in het algemeen en die van Ferrari in het bijzonder. Sergio Marchionne, ceo van de Fiatgroep waarin o.a. Ferrari zit, was de arrogantie, het "sterdom" van de stijlvol geklede, karaktervolle Luca di Montezemolo moe. Vooral omdat er geen resultaten kwamen. Niet in "de nieuwe F1", en eigenlijk ook industrieel niet. In cijfers dan toch niet, wel in populariteit van modellen bij het rijke publiek.
Maar achter de schermen liggen de kaarten iets anders. Sinds Enzo Ferrari in 1973 Luca aanduidde als baas van het Formule 1 team verzamelde "het Steigerende Paard" liefst 19 wereldtitels. Alleen Schumacher nam er zes voor zijn rekening met Ferrari, Lauda twee, en Scheckter één. Nu na 23 jaar wezenlijk trouwe dienst Fiatbaas Sergio Marchionne zijn doorn in zijn oog eruit wil, blijft dat niet zozeer over het uitblijven van zege's in de F1 te gaan. In de jaren 2000 kende Di Montezemolo met Jean Todt, Ross Brawn en Michaël Schumacher een nooit eerder gezien succes. Volgens "lekken" zou Di Montezemolo Ferrari 18 miljard dollar verrijkt hebben. En daarop zit Fiatbaas Marchionne te azen.
Het kwakkelmerk Fiat - nooit anders geweest - zou onder druk van Marchionne in oktober op de beurs van New York worden gegooid om de nooit aflatende schulden van het consortium te verzachten. Omdat Luca Di Montezemolo zich daartegen verzette, wilde Marchionne hem eruit. Officieel heet het dat Luca (67) weggaat. In werkelijkheid kreeg hij geen kans van de bigboss om langs de Grote Poort zijn passie - de Scuderia Ferrari - te verlaten. Dat is gewoon niet netjes van Sergio Marchionne. Maar de bikkelharde manager kent zoals de meeste managers gewoonweg geen fatsoen.
Sergio Marchionne is de antipool van Luca. Nooit draagt hij een das. Een hemd met een trui erover. Hij heeft lak aan glitter, schone schijn, gewichtigheid die naast de kwestie is. Hij is een manager van het barbaarse type. Twee maanden geleden liet Walter's Auto Cahiers al uitschijnen dat Luca di Montezemolo eens goed naar zichzelf in de spiegel moest kijken. De Fiatbaas had als eens intrigerend geïnformeerd bij Di Montezemolo wanneer er nog eens een Ferrari een GP ging winnen...? Het was al van 2007 geleden...Toen moest de bel in het niet domme hoofd van de 23 jaar aan het bewind zijnde Ferraribaas gaan rinkelen. Maar neen, Stefano Domenicali ontslagen...Motoreningenieur Mormorini die "zelf opstapte".
Fernando Alonso en Kimi Räikkönen die geen resultaten kunnen halen met de "doodgeboren" F14T. En Luca had een Sergio Mattiacci van Ferrari-Noord Amerika binnengehaald als vervanger van Domenicali...Om een lang verhaal kort te maken: Sergio Marchionne is nu baas. Waaruit de vraag is geboren "Wat nu Marchionne ?". De man die ook baas is van Chrysler moet nu toch ook even met zijn mond vol tanden staan. De naam van de gepensioneerde renwagengenius Ross Brawn is alweer gevallen. Maar of de rustige, filosofische reus voor enkele honderden miljoenen euro's zijn forellenvissserij in de Schotse rivieren zal staken is zeer de vraag.
Ross schoot goed op met Di Montezemolo, wat wil je, vrienden onder elkaar: Todt, Brawn, Schumacher, zes wereldtitels. Dus zal de Fiatbaas met een conflict te zoeken met Di Montezemolo wellicht zijn eigen ruiten hebben ingeslagen. De volgende GP F1 is die van Singapore die bij "duisternis" wordt gereden. Weliswaar kan je er de krant lezen door de - weerom door Ecclestone bedachte én uitgevoerde - verlichtings-installatie. In het team kijken Alonso en Räikkönen als gestrafte tieners rond. "Hun" Luca (en met hen het aanvoelen van vele andere autocoureurs) werd verbannen. De enige die zowat zalvend doet rond de onverkwikkelijke situatie is Ron Dennis van Mc Laren (die ook weergehaald werd). Tot het zijn beurt is om te gaan.
Want als straks (2015) onze Stoffel Vandoorne in de Mc Laren misschien zelfs Jenson Button vervangt, of Kevin Magnussen, dan zal duidelijk worden dat monumenten niet overeind blijven. Ze hebben hun tijd gehad. Erosie wreet, Alzheimer, zelfs de "lightversie" ervan doet vervagen, investeringsmaatschappijen (CVC bijvoorbeeld) laten passie vervangen door kille cijfers. Iedereen, zonder uitzondering, want zo is het leven. Ook in de Formule 1. Hoe de post-F1 er dan zal uitzien weet geen mens. De "ouwe rakkers" van vandaag, de aanbidders destijds van Fangio's, Moss' Senna's en andere Prost's zullen het gevoel hebben dat die 64 jaar F1 nooit meer voortduurt, zeker niet terugkomt.
De Duitser Hans Herrmann (86), naar mijn gevoel de oudste nog levende F1-legende, zegde onlangs nog tijdens het volgen van een race ter plekke "Ich hatte das gefüll fremdgegangen zu sein". Gelukkig is hij niet alleen met dat gevoel. Zo zal de "New Brave Formula 1" uit het embryo van 2014 definitief gestalte krijgen in 2015. Straks. Hij zal niet zoals Huxley's boek "A brave New World" worden verboden, althans niet voor lang, maar de essenties ervan zullen doen concluderen dat stuurgenieën gewoon met anti-depressiepillen, slaap- en peppillen een "geordende nieuwe F1-orde" zullen aanbrengen.
Slaafs en braaf, eenheidsworst, emotieloos, geen woede, ook geen echte vreugde.. Gewoon de opgedragen rondjes draaien. Naam maken ? Dat wordt gewoon fantasie. Goëthe zou er zich in zijn graf door omdraaien. "Persoonlijkheid is het hoogste goed dat een mensenkind kan bezitten", placht hij te zeggen. Die verdwijnt nu stap voor stap uit de moeilijkste oefening die een autocoureur kan maken. In de spiegel naar zijn hoogste rechter kijken. Dat is vanaf nu verleden tijd.
Zelfs al zou Luca Di Montezemolo - zo wordt beweerd - het alweer noodlijdende Alitalia gaan leiden. Hoe spannend het WK F1 dit jaar ook is, de discipline is vleugellam gemaakt door over-reglementering van de FIA. Hoogvliegers als Lauda Air zijn voorgoed nostalgie, beslist een teken van oud worden en eveneens een signaal van een nakend afscheid. Van een alles verterende passie. Je er aan blijven vastklampen kan niet. Net zo min als degenen die zich gedragen of ze het eeuwig leven hebben. Potsierlijk.(Walter Rombauts/foto's: Mercedes)
De Brit Lewis Hamilton heeft in een Mercedes de GP van Italië F1 in Monza gewonnen. Nico Rosberg die onder druk van de Brit enkele fouten maakte, heeft het gevoel van een bokser die even in de hoek is geslagen. Hij werd tweede en kijkt nerveus dat zijn ploegmaat de kloof tussen hem voor de wereldtitel heeft verkleind. Monza liet autosport van het hoogste gehalte zien. Iedere coureur, met een herboren Felipe Massa derde (eerste podium voor Williams) en een ontketende Daniël Riciardo, als uitstekers buiten de onklopbare Mercedessen. Enige trieste noot was de opgave door technisch defect van "matador" Fernando Alonso met de Ferrari F14T.Naas dit voor de "tifosi" ontgoochelende gegeven bracht de GP van Italië topracing.(wr)
In de eerste achttien minuten van de Q1 zijn de beide Lotussen, die van Maldonado en Grosjean eruit gebonjourd. Met 1'25"363 bleef Lewis Hamilton aan de spits en ploegmaat Nico Rosberg bracht de Mercedes tot de hoogste topsnelheid tot nu toe: 353,9 km/h...!
In de Q2 verscherpte Hamilton zijn tijd nog tot 1'24"862 en zette rivaal Rosberg op 0,122/1000ste van een seconde. De bom die ontplofte in Q2 was wel dat de Fin Räikkönen met Ferrari zich niet binnen de eerste tien voor Q3 kon plaatsen. Een hele ontgoocheling voor hemzelf, het hele Ferrariteam en de tifosi. Opvallen was weerom de knappe prestatie van de Williams-Mercedessen.
De voor de pole beslissende Q3 was voor Hamilton met 1'24"109 slechts een formaliteit om morgen voor ploegmaat Rosberg vanop "pole-position" te vertrekken. Op de derde plaats staat Bottas en vierde Massa in de William's-Mercedes. Zeer verdienstelijk was Button en Magnussen in de Mc Laren-Mercedes en Fernando Alonso moest zich tevreden stellen met een zevende startplaats. Een tikkeltje ondermaats bleken de Red Bull's RB10-Renault van Vettel en Ricciardo. Maar de race morgen - start om 14 uur - is en blijft onvoorspelbaar.(wr)
HAMILTON SNELST IN FP3, ROSBERG AAN DE KANT MET PECH
Met 1'25"619 heeft de Brit Lewis Hamilton de derde vrije oefeningen voor de GP van Italië F beheerst. Zijn Mercedes functioneerde als een Zwitsers uurwerk. Ploegmaat Nico Rosberg bleef de hele tijd aan de kant. Er werd koortsachtig aan zijn Mercedes gewerkt en dat duurde een heel uur, met als gevolg dat de Duitse Wleider geen chrono achter zijn naam kon rijden. Fernando Alonso was met zijn Ferrari heel sterk, en ook de William's coureurs Vallteri Bottas en Felipe Massa presteerden sterk. Binnen anderhalf uur zijn er de kwalicaties voor de pole-position van morgen. De klok van 14 uur dus niet missen !(wr)
Op 12 Oktober 2014 wordt de GP van Rusland F1 gereden. Tot vandaag verzekerd. Dat Vlaidimir Poetkin en Angela Merkel elkaar goed kennen - niet als zou ze zijn "maitresse" zijn - in het oerDuits met elkaar kunnen praten, ruziën, en elkaar bij afscheid kussen. Dat tafereel moet de voedingsbodem zijn voor hoop. Overstijgend ten aanzien van de onrealistische witteboordvergaderingen, zevenmijlslaarzen van de realiteit. Niet Poetin, niet Obama, geen mens met verstand wil oorlog. Op je strepen kan je staan als iets te gortig wordt. Zoals IS. Het is een vergissing van iedere ideoligie een reglieus excuus in te roepen voor misdaden. Daarom vind ik Nederland zo manhaftig als "er wordt gesteld dat voor baraberen, dwingelanden, moordenaars en religieus geöbsedeerden in ons heerlijk land van onze snoeverige noorderburen" GEEN plaats is in ons land.
Religie is dubieus. Iedere mens heeft het recht het godsbegrip naar zijn eigen verstandelijke vermogens in te vullen. Vooral daarmee een ander niet lastig te vallen. Het niet religieus zijn wil niet zeggen dat je niet gelovig kan zijn. In de overtreffende trap overigens. Toen genie Ayrton Senna eens een snelste ronde reed in Monte Carlo. Hij deed dat op een "buitenaardse" manier. Gevraagd hoe hij dat heeft gedaan, antwoordde hij simpel en woordelijk: "ik sprak met God". Dan stopt iedere vraagstelling. Overigens heeft hoofdredacteur van het Laatste Nieuws, Jan Segers een begenadigd journalist en briljante geest, een boek over Senna dat de titel droeg "De rechtervoet van God". Wie het kan vertalen naar- en wijziging in chemie, heeft Hij (Ayrton Senna) Hem ontmoet.
Te vérgaand ? Morgen, straks eigenlijk, gaan Lewis Hamilton en Nico Rosberg elkaar weer te lijf in die dominante Mercedes. Zonder hakenkruis. Ieder van hen geloofd dat hij de beste is. Wat er zo leuk aan is, is dat de lichtgekleurde medemens Lewis Hamilton, door niemand als dusdanig kan worden gezien. Lewis - gekweekt door Ron Dennis - is van "ons", lijk ook Nelson Mandela zaliger is geweest, Barack Obama de wereld tot een voorbeeld strekt.
Daarom Bernie Eccelestone, als je Poetin ontmoet of belt, meer dan men vermoedt, laat de "wiedergutmachung" voor alles zijn dat de boodschap respect voor elkaar moet zijn. Laat de GP van Italië, morgen, straks, een uitdraging zijn dat wapens niets oplossen. Eerder sorry's, vernuft van genieën als Ross Brawn, Adrian Newey en andere Eric Boullier's. Alleen met verstand bereik je een oplossing. Waarna aan een ronde tafel de gelijknamige ridders zich vredelievend konden overgeven aan de goorste uitspattingen. Los van dat alles, straks een ongeziene GP met gelijke wapens, zonder fysieke wapens, met eigen intellect. Dat laatste gebruikt geen wapens en messen. Het tracht de moeilijke weg van de logica te bewandelen. Een oefening die erger is dan dansen op een slappe koord. Morgen autosport. Met een Hoofdletter, ook in Francorchamps, met de BRCC. (wr)
ROSBERG SNELST IN FP2, NA ANDERMAAL PECH VOOR HAMILTON
Negen keer reed Mercedes dit seizoen een 1-2 in de Free Practice 2. Alleen vandaag is het Rosberg die op de voorlopige eerste plaats staat. De acht andere keren was het steeds de Brit Lewis Hamilton die post vatte op die plaats met een lichte publicitaire waarde in de media. Na een langdurige herstelling aan de hydraulica van de Mercedes, hernam Hamilton de jacht op de snelste tijd. Maar hij strandde op 0,061/1000ste van de leider in de voorlopige stand om de wereldtitel: Nico Rosberg staat 29 punten voor op zijn ploegmaat en rivaal Lewis Hamilton. Die geeft echter niet op, redenerend dat de Duitser Nico Rosberg in de resterende negen races ook wel eens met pech kan af te rekenen hebben. In autosport is dat een even sterke dwarsbomer als de weerman kan zijn.
De "tifosi" in Monza, de dolgedraaide Italianen die Ferrari als hun "porte-bonheur" dragen, gingen uit de bol omdat Kimi Räikkönen en Fernando Alonso in de F14T's respectievelijk derde en vierde in de FP2 eindigden. Morgenochtend echter tijdens de derde vrije trainigen, zullen al enkelen experimenteren met sluikse truuks om in de namiddag de worp naar de "pole-position" te doen. Die prestigieus is, maar geen verzekering geeft dat je er zondag ook de GP van Italië mee wint. (wr)
Met 1'26"187 heeft de Brit Lewis Hamilton met de Mercedes de snelste chrono gehaald in de eerste vrije traingen in Monza. In volgorde was Button (Mc Laren) tweede, Rosberg (Mercedes) derde, Alonso (Ferrari) vierde, Magnussen (Mc Laren) vijfde en Vettel (Ren Bull) zesde. Globaal nietszeggende wijzerstanden, proefronden en bandenprobeersels. Deze namiddag wordt het al iets ernstiger maar niet doorzichtiger, want ook dan laten de teams niet in hun ware race-configuratie zien.
Wel belangrijk is het gerucht dat in de paddock van Monza de ronde doet, als zou Ferrari-President Luca di Montezemolo aftreden en zou top-ingenieur Ross Brawn mogen/kunnen terugkeren naar de Scuderia waar hij Michaël Schumacher aan zes wereldtitels "hielp". Marco Mattiacci - die door Montezemolo vanuit het niets geplukt werd om Stefano Domenicali te vervangen, zou mogen terugkeren naar de verkoops-afdeling van Ferrari in plaats van de race-arena.(wr)
HET REGENT VERONTSCHULDIGINGEN VOOR SNELHEIDSTEMPEL MONZA
Morgenochtend worden de eerste vrije oefeningen gereden met het oog op de GP van Italië F1 in Monza. Principieel het snelste circuit van het seizoen. Gisteren en vandaag heeft het verontschuldigingen heen en weer geregend tussen zelfs de monumentale Niki Lauda naar Rosberg toe, en die van Nico Rosberg naar Lewis Hamilton toe. In de verhitte sfeer van de clash Rosberg/Hamilton, zijn zware beschuldigingen geuit, sommigen op het randje van de waarheid, die soms al bijna was verkracht. Maar nu is iedereen met een propere lei klaar om de titelstrijd verder te zetten in het park van Monza, nabij Milaan. Over de verontschuldiging van Lauda naar Rosberg toe, ben ik een beetje verbolgen.
Omdat wat de Oostenrijker Niki Lauda zei "onaanvaardbaar zo'n maneuver in de 2de van 44 te rijden ronden..." de pure juiste analyse was. Hij had gelijk, maar stelt met zijn verontschuldiging naar Rosberg toe een voorbeeld van mildheid. Inzicht en rijpheid. Dus is de rust weergekeerd binnen het Mercedesteam, binnen het F1-wereldje in zijn algemeenheid zelfs een beetje overal. Iedereen schijnt een gevoel over zich te hebben gedropt dat ze elkaar allemaal nodig hebben, terwijl de belangenbehartiging dezelfde blijft. Maar zonder getrokken messen. Eerder met blanke handen. In deze sfeer begint de GP van Italië F1 die zondag weerom een ongeziene spanning zal brengen.(wr)
BERICHT OP HET PRIKBORD VAN DE NABIJE TOEKOMST 2015
Marc Van Dale is één van de meest bekwame pilotenmanagers van ons land. Toen als gevolg van de crisis - er is weer een nieuwe op komst - de Belgische autosport eigenlijk stilviel, uitzichtloosheid het enige achtergrondbeeld was, is er door Kronos Racing een nieuwe wind opgewaaid: het Belgian Racing Car Championship (BRCC). Met succes voor Zolder, Francorchamps, Dijon en de deelnemers. Ondergetekende, staat van dienst een levenslange ziekelijke verslaving aan autosport en autoindustrie, heeft een bedenking bij de wirwar van disciplines die maakt dat "het geacht publiek" meestal zijn kat stuurt.
Na een nogal ernstige medische ingreep, tracht "de man die aan niemand merci moet zeggen" (dixit GVA) zich opnieuw te verdiepen in autosport op mensenmaat. Zoals het BRCC, zoals het fascinerende World Touring Car Championship, waarin Honda en Citroën elkaar bekampen om de Chinese markt te beïnvloeden. Ontwakend uit het buitenaardse waar tot mijn grote ontgoocheling niets was, zelfs geen bewijs van het voortbestaan van ziel, was ik dankbaar dat ik in wartaal ontwaakte en een glimp opving van mijn huisdokter die met dat bezoek een onuitwisbare Japanse "ON" op mijn schouders heeft gelegd. Bij bewustzijn kon ik de tijd nemen de "autosport" in al zijn geledingen eens opnieuw te analyseren. In de rust van een ziekenhuiskamer. Gewoon jezelf terug in de papklas zetten, en vragen stellen die net als kind ook vandaag nog niet worden beantwoord.
Welbeschouwd is ze te ingewikkeld gestructureerd, te ontoegankelijk, om door Jan Modaal aantrekkelijk te worden bevonden. WTCC gaat nog. Twee korte races, close-racing, met monumentnamen als Gabriele Tarquini (Honda), Sebastien Loeb (Citroën) en andere onverwoestbare Tom Coronels. Maar voor die laatste moet je al de universiteit van autosport hebben doorlopen om van zijn huzarenstukjes iets te begrijpen. De WTCC wordt rechtstreeks uitgezonden, net als de GP's F1 en is minstens genietbaar. Autosportmonument Peter Baert, die ooit de VTM als vaste stek vaarwel zegde, om zijn passie te beleven (-net als Pierre Darge een leraarsfunctie opgaf om journalist te worden), die verslaat het best het WTCC. Mee in informatie gevoerd door Honda met een sublieme persdienst (door specialist Koen Wijckmans), maar hij doet het toch maar. En steengoed.
Maar de hamvraag blijft hoe je de essentie van iedere discipline in mensentaal overbrengt naar een publiek waarvan je getrouwheid verwacht. Toen mijn eerste journalistieke baas de Olympische Spelen in Tokio ging verslaan, nam hij de boot. Vliegen was hem - misschien terecht - te machtig. Na de Spelen was de reis nog langer want er waren vijfduizend meisjes van plezier gemeld. Mijn eerste adjunct-hoofdredacteur zei dat mijn baas nog maanden onderweg kon zijn. Intussen ging het autosportleven voort. Het werd gezelliger maar ook ingewikkelder. Pitpoezen staken de borsten vooruit, de pensionaatschoentjes werden vervangen door hoge hakken, de rokjes leuk korter.
Mensen werden niet onthoofd voor de camera zoals vandaag, maar wel het hoofd op hol gebracht. Da's veel plezanter. Dader: de nu 83-jarige Bernie Ecclestone, de Grote Manitou. Die blies leven in de F1 en wind onder de rokjes. Maar...maakte de essentie van de wetenschap gevulgariseerd ook niet toegankelijk voor het grote publiek. 't Zal Bernie een zorg zijn geweest. Show was zijn motto. Overigens meldde de kwaliteitskrant "De Tijd" dat er in ons land meer dan 7000 rechts-strafzaken via een betaling "in der minne" werden geregeld. Wie durft dan nog die deugniet, die zeventig jaren te oude puber, verwijten wat hij in Müchen voor de rechtbank heeft gedaan ? Een zogezegde omkopingszaak. Laat ons niet lachen, en zeker niet uit de biecht praten.
Enfin - wat een verschrikkelijk Frans woord moet die sublieme Vlaamse regering dat vinden - autosport is en blijft te ingewikkeld om de populariteit aan te zwengelen. Moest ik als ouwe koersgek zondag of vandaag donderdag naar Zolder gaan kan ik knappe gast Bert Longin de hand schudden en een babbel hebben, Anthony Kumpen tot een onnatuurlijk gesprek verleiden. Zeker niet spreken dat Jos verstappen's zoon - ooit getrouwd met Sofie Kumpen - Max een Red Bull RB8 (wereldkampioen 2012 met Vettel) in de prak reed, dus al bij al een zinloze haatbabbel. Nieuws zou kunnen zijn dat Koen Wauters wegens rugklachten niet aan de start zal kunnen komen. Autosport is iets anders.
Het BRCC-kampioenschap van Kronos Racing heeft ZEKER zijn verdienste, maar mist figuren. Gore mannen zoal destijds, die foefelden, wonnen en werden gediskwalificeerd wegens technisch bedrog. Nog voor een gazet het kon rechtzetten. In de krant stond dat zij hadden gewonnen. Niet juist ? Terecht. Maar er was leven in de brouwerij. Bier met een mooie schuimkraag en gerstenat dat diect inzakte en als zeik werd gedronken. Het is zaaks van alle organisatoren dat zij opnieuw "figuren" hebben, geen voor de fiscus verdoken zakenmannen, maar "venten" die risico's nemen.
Is dat niet de motor die de "happy few" onderscheidt van de kudde ? De gemakkelijkste weg is de kudde. Persoonlijkheid is de moeilijkste. Goëthe omschreef dat wel als een godsgeschenk. Weinig met autosport te maken ? Walter's Auto Cahiers durft te stellen dat het gros van de moderne autosport "ongebakken deegslierten" zijn. Tenzij je over een Fernando Alonso begint, dan heb je het wel weer over mannen. Persoonlijkheden. "Enfin", (sorry Geert Bourgois, ik ken slecht Nederlands), die spreken iedereen nog aan. Omdat ze massief zijn. "Des gens de bien, comme c'était (Olivier) Gendebien. Viemaal winnaar van de 24 Uren van Le Mans. "Niveau". Dat moet de Vlaamse regering toch ook nog verstaan, niet ? (Walter Rombauts)
Met het geruzie, de speculaties en intriges in de Formule 1, zou men haast vergeten dat er nog andere autosport is. Eigenlijk moet men daarvoor Peter Baert's "PitStop"'s schitterend TV-programma maar volgen, om te weten dat er buiten de buitenaardse glitterboy's in de F1, oogstrelende disciplines zijn. Bij leven en welzijn pogen we in Walter's Auto Cahiers ook daarover opnieuw te berichten. Niet dat de GP van Italië F1 zondag 7 september in de schaduw zal geraken. Neen, maar wie wil kan de te snijden hoogspanning tussen Rosberg en Hamilton, ook volgen in Francorchamps via alle mogelijke kanalen, apparaten en tegelijk de "600 km van Spa" van het Belgian Racing Car Championship vanop de eerste rij volgen.
Het is de vijfde meeting van het seizoen en deze "600 km" is de tweede afspraak in Francorchamps in het door Kronos Events georganiseerde evenement. Volgens kenners zou deze tweede confrontatie op het mooiste circuit wel eens beslissend kunnen worden voor de titels in "Endurance Pro", "Endurance Pro" en "Endurance Trophy".
De laatste afspraak binnen het BRCC gaat alweer terug tot de proloog van de 24 Uren van Spa, eind juli. Alvorens op 18 en 19 oktober op het Circuit Zolder de boeken te sluiten van deze derde jaargang, komt het Belgian Racing Car Championship een tweede keer in Francorchamps. Met een lengte van 7,004 km, venijnige bochten en bergen en dalen, bebost als op een postkaart, een asfaltlint dat uitdaagt, je soms listig naar de vangrails lokt, is en blijft deze historisch onvervangbare plaats, een plek bij uitstek om een weekendje motorsound, gastronomie, zon en regen in te ademen.
In tegenstelling tot wat het geval was in de laatste twee meetings, gaat de afstand van de BRCC Endurance deze keer opnieuw over één lange race van drie uur, met start op zondag om 14.55 uur. Naast de vaste waarden van het BRCC, wordt de startgrid opgesmukt met de deelnemers van de genaamde DMV BMW Challenge, goed voor zo'n 23 bolides met M3's van verschillende generaties (met de tot de verbeelding sprekende E30), 318i, 325i, Z4 M Coupé of een M135. Geen gebrek dus aan animatie, dat kunnen de organisatoren nu al voorspellen...
Maar de aandacht gaat natuurlijk naar de titelstrijd in het BRCC. Vooral omdat de titelpretendenten stilaan mogen beginnen cijferen, vermits op de zes meetings, slechts vijf resultaten worden weerhouden voor de finale puntenberekening.
Endurance Pro: wie maakt het verschil ?
Na een moeilijke start in Zolder en Dijon, tekenden Pierre Grivegnée (spijtig genoeg afwezig in Zandvoort), Michaël Schmetz en Frédéric Bouvy in zowel de Nederlandse duinen als de 24 Uren-proloog voor een perfect scenario. Dankzij de vier zeges staat de bemanning van de Aston Martin Vantage #9 aan de leiding in het Pro-kampioenschap, maar het verschil is niet groot, vermits Dylan Derdaele, Kenneth Heyer en Xavier Maassen slechts vier punten achterstand tellen. Met één schrapresultaat weet de bemanning van de Porsche 911 GT3 R van het Belgium Racing nu al dat zij om aanspraak te willen maken op de titel één overwinning dienen binnen te halen.
Afgelopen weekend kregen de eerste twee alvast de smaak goed te pakken door samen met Kurt Thiers en Peter Hoevenaars (nog twee BRCC-rijders), de 24 Uren van Zolder te domineren. Om die prestatie in het BRCC over te doen, dienen de mannen van de Limburgse Porsche rekening te houden met een eventuele teamstrategie bij het Brussels Racing, gezien de tweede Aston Martin Vantage - de nummer 100 - derde staat op negen punten. Tim Verbergt, Bert Redant en Damien Coens, kunnen een belangrijke rol spelen in de titelontknoping...
Tenzij er een grote ommekeer zou plaatsvinden, zal de titel in BRCC Pro worden uitgevochten tussen deze drie bemanningen. Maar er zijn ferme scheidsrechters in het spel en dat zijn natuurlijk Anthony Kumpen, Bert Longin en Frank Beliën. De uittredende kampioenen kenden dit jaar niet veel geluk, maar zij zijn vastbesloten om voor het einde van het seizoen orde op zaken te stellen en het onderschatte BRCC-spektakel te besluiten met een zege van de Audi R8 LMS ultra van PK Carsport. Van Audi gesproken, Zweed Jan Brunstedt, die in Spa de Gentlemen's Trophy won, komt een tweede keer proeven van het BRCC en hij deelt de Audi R8 LMS deze keer met Mikaël Bender en Magnus Dybeck.
Endurance Cup: het duel Porsche-Ferrari is nog niet afgelopen !
Dankzij een eerste zege in de tweede race in Francorchamps hebben Bart Van Haeren, Peter Hoevenaars en Yannick Hoogaers (die d'r in Dijon niet bij was) hun voorsprong in de tussenstand van de Endurance Cup nog wat vergroot. De eerste twee rijders van de Porsche 991 Cup van het Belgium Racing tellen zes punten meer dan Louis-Philippe Soenen, die steeds kan rekenen op de diensten van de snelle Frédéric Vervisch om de Ferrari F458 Challenge vooraan in het veld te nestelen. Andere kapers op de kust zijn Pierre Piron en Guillaume Mondron (voor deze drieuursrace bijgestaan door Fred Caprasse) en zij zouden moeten aantreden met de 991 Cup, die tijdens de trainingen in Zandvoort zwaar werd beschadigd.
Nicolas Vandierendonck, Olivier Van Oost en stuurgenie Jeffrey Van Hooydonk, de winnaars van de eerste krachtmeting in Zolder, hebben niet langer alle kaarten in handen om met de Ferrari F458 Challenge van het Thems Racing by Powercars (en bijgestaan door het DVB Racing) voor de titel te strijden. Een andere Ferrari-ploeg die zijn zinnen heeft gezet op een eerste zege, is de Scuderia Monza-F458 Challenge van de broers Frank en Hans Thiers. En dan is er nog de Porsche 997 Cup van het MExT Racing. Daar zal Koen Wauters aan de zijde van broer Kris vervangen worden door Antwerpenaar Patrick Schreurs. De zanger van Clouseau sukkelt al een hele tijd met rugproblemen en ziet zich hierdoor genoodzaakt volledig rust te nemen. In het duel Porsche-Ferrari noteren we nog de deelname van Rob en Kris Verhoeven met de mooie BMW M3 V8 GTR van het Hamofa Racing.
Endurance Trophy : nieuwe tegenstand voor het Prime Racing
Geholpen door achtereenvolgende successen, zijn Jean-Marc Ueberecken en Jean-Pierre Lequeux nu al zeker van de titel in de Endurance Trophy. Achter het stuur van de Ginetta G50 kan de Luxemburgse formatie door niemand meer worden bijgebeend. Hun ambitie bestaat er nog in om de kroon op het werk te zetten door een nieuwe overwinning achter hun naam te schrijven. De mannen van het Prime Racing zullen in de komende confrontatie evenwel dienen af te rekenen met nieuwe en te duchten tegenstrevers. Denken we maar aan de Ginetta G50 van Yvan Muller en Bernard Dandrifosse of de SEAT Supercopa van het Spork Racing van Britten Rob en Jon Cullum die worden bijgestaan door niemand minder dan Jimmy Adriaenssens !
Met spijt vernam Kronos Events dat de promotoren van de GC V6 Cup hebben besloten hun activiteiten stop te zetten en er hierdoor een einde komt aan deze "race in de race". Niettemin mogen we ons verwachten aan een hevige strijd in de drie verschillende BRCC-kampioenschappen.(wr)
Gisteren reed Max Verstappen (17) tijdens een demonstratie in de Rotterdamse binnenstand de Toro Rosso tegen de vangrail. Ik heb lang gewacht om dit onbenullig nieuwtje te brengen op mijn blog. Aanvankelijk wilde ik het gewoon weglaten. Volgend jaar rijdt de zoon van Jos Verstappen voor Toro Rosso in de F1 als vervanger van de verdienstelijke Fransman Vergne. Maar de nooit getemperde eigendunk van mijn vrienden de Nederlanders, die Hollandse voorbarige eigendunk, over een jongetje dat letterlijk nog alles heeft te bewijzen, is gortig. Akkoord dat sponsor Visser de "ongebakken deegsliert" in de spots wil hebben. Maar om hem nu meteen met de grootste autocoureurs van deze aardkloot te vergelijken is ver over. Héél ver erover. Niet dat Max zich de Toro Rosso voelde ontglippen is pijnlijk. Wel het arrogante, euforische en vooral voorbarige gedoe rond de jonge man is ongepast.
Wat Max Verstappen onschuldig is overkomen in Rotterdam hebben de grootsten in de wereldwijde legendarische GP's ook meegemaakt. Jack Brabham in Monaco aan de leiding rijdend, Ayrton Senna van hetzelfde laken een broek in Monte Carlo. Dus is de achterban van de ongetwijfeld talentrijke Max Verstappen, zoals die van "onze" Stoffel Vandoorne (Mc Laren), het is die achterban, die glitterbouwers aangeraden de jongeman wijsheid bij te brengen. Een normale mens heeft daar een leven tijd voor, maar een F1-coureur moet er een snelcursus voor volgen. Het is Max vergeven. Het zal trouwens niet de laatste keer zijn dat hij een neus naar de vangrails zet.
Er is hem echter veel succes toegewenst in de echte GP's, de eerste volgend jaar in maart in Australië in Melbourne. Nog juist wintertijd genoeg om zijn "entourage" de nodige bescheidenheid aan te leren. Daar zullen we zien of de jongste F1-coureur ooit door zijn engelbewaarder uit het goede hout is gesneden. Ron Dennis maakt Lewis Hamilton, en nu zeer misschien een Stoffel Vandoorne. Iemand van bij ons, het controversiële Belgenland, dat echter zéér grote autocoureurs afleverde... Jacky Ickx, Willy Mairesse, Paul Frère, Olivier Gendebien, Pierre Dieudonné, Jean-Michel Martin, Didier Theys, Eddy Joosen, Jacques Swaters, John Claes, boekdelen vol.
Max Verstappen - zo hoop ik - zal minstens het gehalte van een Jan Lammers, een jonkheer Gijs van Lennep, een Arie Luyendijk of een Carl-Godin de Beaufort in zich moeten dragen om in de geschiedenisboeken vader's naam Jos Verstappen, eens ploegmaat van Schumacher bij Benetton, eer aan te doen. Ik heb geen raad te geven aan zo'n snotneus, maar hem wel een woordelijke wijsheid van Sir Jackie Stewart als verjaardagsgeschenk mee te geven.
"Once behind the steering wheel, I'm the Boss", placht de drievoudige wereldkampioen (1969, 1971 en 1973) te zeggen. Natuurlijk was dat in een ander tijdperk, toen ingenieurs, teammangers en kwasten allerhande, nog niet je aandacht van je stuurwerk konden afleiden via de radio. In Stewart's tijd stond o.a. grote Ken Tyrrel als broekventje in de pit. En de Schot Jackie Stewart volgde alleen zijn hart en geweten. Daarom was hij de in cockpit - en ook daarbuiten - "really the Boss". Het seizoen is nog bezig, maar 2015 kondigt zich intrigerender dan ooit aan. Met de clash tussen Hamilton-Rosberg, zijn we het zowaar vergeten: de Grote Manitou, Bernie Ecclestone is in Francorchamps door vriend en vijand over de rode loper binnen gehaald. Niemand had anders verwacht, zelfs de aasgieren niet die op zijn erfenis wachten.(Walter Rombauts)
HET ONWAARSCHIJNLIJKE ZAL TOCH GEBEUREN - DIXIT WALTER
In de Formule 1 is er een generatiewissel aan de gang. Jos Verstappen's zoon verdringt voor 2015 de even verdienstelijke als onfortuinlijke Vergne bij Toro Rosso (zogezegd B-team van Red Bull) voor 2015. Bij Mc Laren-Mercedes is Kevin Magnussen al aan de bak, maar voor Ron Dennis niet met voldoening. Rond Dennis de ware erfgenaam van wijlen stichter, coureur Bruce Mc Laren, wil tussen dit en eind 1919 weer een wereldkampioen kweken. En niemand heeft dit zwart op wit willen zeggen - Walter durft dat wel - dat moeilijke, koppige, ééntalige oud-mecanicien bij Mc Laren, de Hardnekkige Heer Ron Dennis daarbij denkt...onze Stoffel Vandoorne in te schakelen ter vervanging van Jenson Button. De wereldkampioen 2009 (met Brawn GP, dankzij Ross Brawn en Mercedes) voelt dat aan. Hij is niet meer supersnel, nooit dom, maar ja, jaren tellen mee en de jeugd staat aan de poort te kloppen...Als de Belgische Stoffel Vandoorne -die ik eenmaal als ouderling voor een kort zinnig gesprek heb mogen ontmoeten - in het groezelige brein van Ron Dennis rondwaart, dan wordt ie het ook.
Verstappen (Mc Laren), contra Vandoorne (Toro Rosso). Vermeerderd met de talentrijke Australiër Daniël Ricciardo (Red Bulle RB10-Renault) die in Francorchamps zijn derde GP won. Maar met zekerheid mag verwachten dat ploegmaat Sebastien Vettel terugkomt. Om een vijfde wereldtitel. Nico Rosberg, met oog op zijn eerste, heeft van Mercedes een blaam gekregen. Waarop ongetwijfeld benadeelde Lewis Hamilton zich haastte te zeggen dat allebei een fout hebben gemaakt. Maar om verder te gaan naar 2015. Ferrari-teamboss Maticcia vraagt om de "bevriezing" van de evolutie van de motoren te stoppen tijdens het seizoen opdat ieder team zijn motorenconfiguratie zou kunnen aanpassen aan de dominatie van Mercedes. Te laat, je verandert de afgesproken spelregels niet tijdens het "spelletje". Hoe onaangenaam je "ja" wel mogen zijn geweest.
We stevenen af op de GP van Italië in Monza. Die door Bernie Ecclesone vervangen wil zien worden; "Doe het niet Bernie". In plaats van - theoretisch - tien jaar in een gevangeniscel te hebben moeten doorbrengen, koester Monza alsof het de bedevaartsplaats is van ziekelijke autosportfanaten zoals moslims naar Mekka gaan. Bedrijf geen koehandel Grote Mijnheer Ecclestone. Wat je in München afkocht, een dading, zou iedereen doen. Indien de middelen daarvoor beschikbaar zijn. Je bent (83) net zoals niemand eeuwig. Geef je kennis door, want je BENT de F1. Een éénmalig daarvoor afgestrafte gast door U mag dat zeggen. Maar wees wijs - niet financieel bedoeld - en zorg dat "CVC" na Uw sterfelijkheid "het bewind" zullen overnemen.
Het zal gaan zoals in iedere firma. Ego bovenop, en een centje meer. Bernie, dit is een smeekbede (refererend naar Maurice Beliën, directeur Zolder) die - onderons - een ongemakkelijk conflict daadwerkelijk kon oplossen, geef Stoffel Vandoorne zijn kans bij Mc Laren. Hij zal ze verdienen, puurder dan die van Jos Verstappen - arrogant als ze zijn - heeft Max al laten weten dat hij in de sporen van Grote Mijnheer Fernando Alonso zal treden...
Als Alonso zo zwijgzaam is, komt dat omdat, hij zijn tweede wereldtitel in 2006 met Renault onder nogal dubieuze omstandigheden in Singapore heeft behaald. Toenmalig teammanger, Flavio Briatore, liet toen Nelson Piquet, moedwillig crashen tegen 160 km/h tegen een betonnen muur zodat de Safety Car moest uitrukken en Alonso onder Safety-Car-vlag won. Vandaar de nederigheid van Alonso op zoek naar een derde wereldtitel. Die zeer moeilijk zal liggen, al behoort hij tot de beste coureurs van de moderne era. Ferrari weet er geen raad mee, net zo min als met Kimi Räikkönen. Binnenkort wordt de mysterieuze Kimi vader. Dat is straffer voor de koele kikker dan een clash tegen een betonnen muur met een ezel-Ferrari F14T. Binnenshuis zal de Fin hoger hebben gesteigerd dan het stilaan versleten paard uit Maranello. Thuis wint hij nog alles. Belangrijker wellicht dan een tweede wereldtitel in 2015...Hoewel ? (Walter Rombauts)
Over de GP van België F1 is door heerkracht zo goed als niets geschreven op deze bescheiden blog. Achteraf bekeken is dat niet erg. Er waren maar drie belangrijke zaken te melden. Ten eerste de derde GP-zege van de Australiër Daniël Ricciardo met Red Bull RB10-Renault, profiterend van de "clash" in de tweede ronde tussen de Mercedessen van raceleider Lewis Hamilton en WK-leider Nico Rosberg. In de moeilijke bocht van Les Combes wilde Rosberg zijn rivaal al langs buitenom de eerste plaats ontfutselen. Maar dan zag hij dat het niet kon en ging terug achter Hamilton rijden. Tijdens dat maneuver raakte de rechter voorvleugel van Rosberg de linkerachterband van Hamilton die meteen naar de pits kon en...zijn illusies op de titel onder zijn helm verbeet.
Rosberg speelde het in zijn reactie op het "accident" of "incident" zeer vuil. "Lewis zag me in zijn spiegel en kwam genoeg naar links - in millimeters gezien - om dit incident te veroorzaken en me wilde uitschakelen..." Iemand die razend, woedend Rosberg onverbloemd veroordeelde was drievoudig wereldkampioen Niki Lauda - non-executive ceo bij Mercedes - die het onaanvaardbaar noemde. Vooral omdat het al in de tweede van 44 ronden gebeurde. Hamilton moest nadien opgeven en Rosberg werd tweede. Daarmee staat hij 29 punten voor op Hamilton. Dat is vier punten meer dan de 25 die aan een zege zijn verbonden. Voor Hamilton in de resterende races zogoed als niet meer goed te maken. Tenzij Rosberg's Mercedes pech kent...of ze elkaar zoals destijds Prost en Senna gewoonweg van de baan dwingen... Tot daar het tweede punt.
Het derde punt is het mooiste. Vroegere Jaguar F1 testpiloot en driemaal winnaar van de 24 Uren van Le Mans met Audi, André Loterer, zoon van Belgische moeder en Duitse vader, maakte zijn echt F1 debuut in die broze Caterham-Renault. Hij moest opgeven. Dat gegeven is van generlei belang. Wat André Loterer heeft getoond in de trainingen én de race die vroeg eindigde voor hem is getuigenis afgelegd van verstand. Niet over de eigen limiet gaan en ook niet over die van de auto. Dat zal hij ook weer doen volgend jaar in de 24 Uren van Le Mans op 13 en 14 juni 2015.
Wellicht logischerwijze weer met Audi die een dieselmotor heeft en Hybrid-technie zoals Toyota en Porsche. Momenteel trachten de regeringen de accijnzen op diesel te verhogen zodat gasolie en benzine dezelfde prijs hebben. Vandaag al is in Nederland vastgesteld dat de verkoop van dieselauto's als gevolg van die "geniale" ingreep met 10% is verlaagd. Straks weer meer werklozen als gevolg van dergelijke maatregelen, landen in het duister door regeringsleiders die nooit het licht hebben gezien. Alleen maar het elektrische waarmee de lamp brandt.
Om het met Fernando Alonso's woorden te zeggen, "het is maar een heel smalle lijn waarop iedereen zich goed kan voelen." Best is te kunnen dansen op een slappe koord. Die kan je in een slingerbeweging brengen. Dan heb je flexibiliteit geconcretiseerd. Een uitdaging voor politici. De GP van België F1 heeft een wrange smaak nagelaten. En uitgerekend gebeurd bij Mercedes, het merk dat door klasse al meer dan honderd jaar de autoindustrie de les leest. Juan Manuel Fangio - zaliger - en Stirling Moss - nu 84 - moeten van de vertoning Rosberg onwel zijn geworden.
De Argentijn zou er bijna uit de dood voor opstaan, en die fantastische rokkenjager die Moss was, moet naar de psycholoog. Hij, Sir Stirling, heeft twee jaar gedwee achter (1954-1955) Fangio gereden terwijl hij sneller was. Nooit heeft hij Fangio in gevaar gebracht. Respect en het gegeven woord waren hem daarvoor te sterk. En natuurlijk won hij een GP van Engeland voor eigen publiek, Juan Manuel Fangio en Mercedes zouden zijn verdiensten niet wegmoffelen, zoals nu met die van Hamilton wordt toegelaten. De grootsheid van Mercedes als begrip, autoconstructeur, zal er voor zorgen dat het verloren woord weer in ere wordt hersteld. Nico Rosberg heeft "de Ster" bezoedeld en daarmee meteen zijn waarschijnlijke eerste wereldtitel.(Walter Rombauts)
ROSBERG SNELST IN EERSTE OEFENINGEN GP VAN BELGIË
De eerste vrije trainingen voor de GP van België hebben geen enkel spectaculair gegeven opgeleverd. De hiërachie van Mercedes is verre van gebroken en WK-leider Nico Rosberg zette zich als nummer 1 met 1'51"577. Weliswaar met als zijn schaduw ploegmaat Lewis Hamilton achter zich. Fernando Alonso toonde met een derde plaats in de Ferrari de klasse die we van hem gewoon zijn. Fris gegeven in deze Belgische manche van het WK F1 is de deelname in een manke Caterham van drievoudig winnaar van de 24 Uren van Le Mans, André Lotterer, iemand die in de verte Belgische sporen draagt maar officieel Duitser is. Hij bakte er niets van omdat de Caterham-Renault nu eenmaal een slecht geboren auto is.
Belangrijk is wel dat André Lotterer zijn F1-debuut maakt. Al menen we hem nuttiger te zien in Le Mans. Verder geen schokkende gebeurtenissen, tenzij dat er niet veel volk is, en de historische bocht van "l'Eau Rouge" plankgas kan worden genomen. Spijtig, want millimeterstuurwerk was daar om duimen en vingers af te likken. Nu moet je nog wel een groot hart hebben om het plankgas te doen. Dus respect voor de snelle jongens blijft. Straks tweede vrije trainingen, die hopelijk geanimeerder zullen verlopen dan de saaie vertoning van vanochtend.(wr)
Met 0,404/1000ste sneller heeft de Brit Lewis Hamilton de beste chrono gereden in de tweede vrije oefeningen voor de GP van België in Francorchamps. Hij zette de chronowijzerswijzers scherper op 1'49"182 en meteen is de te breken chrono voor morgen bekend. Moregnochtend zijn er de derde vrije trainingen en in de namiddag de kwalificaties voor de "pole". Fernando Alonso plaatste zich vandaag weerom schitteren derde met de ezel-Ferrari. André Lotterer met de Caterham geraakte niet verder dan de 20ste tijd. Helemaal niet slecht, eerder verstandig als je je F1-debuut maakt. Zo is Lotterer en daarom won hij ook al drie keer de 24 Uren van Le Mans. Morgen hoogspanning in Francorchamps. En wellicht ook regen, want Spa en de weerman, die twee zijn met elkaar getrouwd.(wr)
Wie denkt dat de elektrische auto is vergeten vergist zich enorm. Bij ons hier in Europa hebben we natuurlijk weer die kans gemist. Politici kunnen de crisis van 2008 als excuus inroepen, maar wezenlijk is het laksheid en ongeloof. China maakt zich op om de grootste gebruiker van elektrische auto's te worden. Elon Musk, die in 2007 met de puur elektrischeTesla Roadster vriend en vijand verbaasde, gaat weldra in California een "Giga-Factory" opstarten waar batterijen worden gemaakt. Musk viseert China omdat deze natie met het jaar welvarender wordt. De groep die Ferrari's, Porsche's en Mercedessen en Tesla Roadster's (€117.000) kan kopen groeit zienderogen aan. Maar het gaat over de elektrische auto en daarin zijn de batterij-materialen cruciaal. Die evolueren razendsnel.
China was tot voor kort de grootste uitvoerder van grafeen/grafiet. Nu trachten de Chinezen dit materiaal massaal in te voeren, precies met het oog op gebruik in batterij voor EV's. Globaal zijn alle zeldzame metalen en nieuwe materialen voor industrieel en gebruik in elektrische auto's voor...97% in handen van de Chinezen. Vroeg of laat zullen ze dat gegeven zelfs nog als politiek wapen kunnen gebruiken... Hou U vast, zit goed op Uw stoel.
Hier is de jongste nieuwe serie waar het over gaat: Cerium (CE), Yttrium (Y), Lanthaan (La), Europium (EU, niets met haifu's van een gewezen Europees Voorzitter te maken), Gadolium (Gd), Terbium (Tb) en nu ook grafeen, een verwante van diamant. Goud dat blinkt zal verdoffen door de speculaties op de aandelenmarkten. Overigens is er met goud sinds 2012 iets goed mysterieus mis. De prijs per kilogram kelderde toen met 25%... en is zo gebleven tot vandaag. Maar dat is een ander verhaal.
De bedoeling van alle research is de standtijd van een batterij te verhogen. Waardoor de actieradius van een voertuig kan worden verlengd. Nu is die bij de gemiddelde - dure - EV eigenlijk beperkt. Mijn directe geheugen zegt me dat Daihatsu ooit de langste afstand op één lading reed. Van Tokio naar Nagoya. Iets meer dan 1000 km. Dat is al respectabel. Buiten de aankoopprijs en de korte actieradius - die afhankelijk is van je rijstijl en verkeersdrukte - heb ik goede ervaringen/herinneringen met de Nissan LEAF, de Peugeot Ion, de Tesla natuurlijk, de Mitsubishi iMEV, de EV Smart van Mercedes en ook de Renault Twizy. Allemaal puur elektrisch gereden. Maar met een beangstigend gevoel voor iemand die de rijstijl ermee niet kent. Die staat snel aan de kant.
In ieder geval zal de goudprijs verbleken ten opzichte van de zeldzame aardmetalen/-materialen. In plaats van in fysiek goud te investeren lijkt het verstandiger te worden in goudmijnaandelen en o.a. grafietmijnen-aandelen te investeren. Als je nog kan. Maar de elektrische auto komt er met zekerheid. Alle hybrides - ook die van Toyota met motor op waterstof - slaan de brug naar puur elektrisch rijden. Zo is de autogeschiedenis overigens begonnen. Er zal nog wat tijd overgaan. Maar tegen 2020 zullen de silhouette's ervan zich duidelijk aftekenen.
Tegen 2050 zal een conventionele auto iets lachwekkend zijn geworden. Iemand die dat beweert wordt vandaag nog voor gek verklaart. Maar als je de Porsche LMP1 "919 Hybrid" analyseert krab je je achter de oren. Porsche heeft het moeten afleggen tegen zustermerk Audi en Toyota was hun ook nog iets te sterk in de jongste 24 Uren van Le Mans. Volgend jaar, op 13 en 14 juni 2015, zal Porsche opnieuw proberen in La Sarthe te winnen...Dat zou de 17de keer zijn. Maar wat aan batterijtechniek in die auto werd gebruikt, onderstreept alleen dat visionair Alan Musk gelijk zal krijgen. Hij zal in China mee andere dingen laten blinken dan goud. Want al wat blinkt is geen goud. Dat weten we allemaal.(Foto's en tekst: Walter Rombauts)
JONG EN OUD IN DE F1 VALT MET DE VOETEN WEER OP MENSENMAAT
Volgende week ontvangt Francorchamps voor het eerst de "nieuwe" controversieel blijvende Formule 1 ter gelegenheid van de GP van België. Zonder overdrijven blijft het nu 7,004 km lange tracé het mooiste circuit ter wereld. Als oude Belg zeg ik dit niet nostalgisch. Het is gewoon zo en de coureurs van toen, van vandaag en in de toekomst zullen wellicht hetzelfde zeggen. Het is ondenkbaar - maar praktisch niet onmogelijk - dat als de Grote Manitou Bernie Ecclestone het niet meer voor het zeggen zou hebben, de GP van België op een historische plek in de uitlopers van het Eifelgebergte niet meer zou doorgaan. Maar er beweegt veel in de F1. Jong en oud ontmoeten elkaar en beginnen respect te tonen nadat het wereldje eens goed dooreen is geschud. Met wat ?
De "full-hybride" Formule 1 heeft de ingenieurswereld dooreengeschud. De dominatie van Renault in de Red Bull's is gebroken door de Mercedes "Power Unit" en bij Ferrari is de topmotoren-ingenieur Luca Marmorini weggegaan, net als Adrian Newey vindt dat hij er de brui gaat aan geven. Omdat de F1 wat teveel op de eenheidsworst van de promotiefomules gaat gelijken. Ferrari is door heel de autogeschiedenis door "drama" geweest. Door de tirannieke Enzo op zich al, maar ook door de overwinningen, ongevallen en doden in de F1 geschiedenis. Maar voor nu vooral als object. Iedereen zou een Ferrari willen.
In de laatste jaren van het leven - nu 26 jaar geleden overleden - van "Il Commendatore" was Luca Montezemolo al een vaste waarde, geliefd en gehaat. De "dokter in de Rechten" hield zich evenwel op de achtergrond tijdens de zeven wereldtitels van Michaël Schumacher, die met het summum aan technisch auto-engineering Ross Brawn en autosportmirakel Jean Todt een hechte Drievuldigheid vormden. De Braziliaanse Rubens Barrichello kan daar alles over vertellen. Hij moest altijd achter Schumacher blijven, zoals Stirling Moss achter Juan Manuel Fangio bij Mercedes in 1954 en 1955. Mercedes stopte de competitie in 1955 nadat de Mercedes van Pierre Levegh tijdens de 24 Uren van Le Mans in de hoofdtribune vloog en ontplofte. Daarbij kwamen 82 mensen om het leven. Opdat er geen vergissing zou bestaan, de etmaalrace van de l' Automobile Club de l' Ouest (ACO), heeft geen uitstaans met de Formule 1.
Die Luca Di Montezemolo werd de baas bij Ferrari nadat Michaël Schumacher stopte, Jean Todt naar het Presidentschap van de FIA evolueerde als opvolger van Bernie's boezemvriend Max Mosley. Montezemolo zit met een groot probleem. Hij verving een verdienstelijke Stefano Domenicali als teammanger door Marco Mattiacci die vanuit het niets van Ferrari Noord-Amerika naar de F1 kwam gevallen. En met Fernando Alonso en Kimi Räikkönen het emotioneel alles overheersende Steigerende Paard van Maranello uit het slob moet halen. In concreto de heren Lewis Hamilton en Nico Rosberg in hun zilverpijlen Mercedessen bijfietsen. Of toch op zijn minst dit jaar nog eens een GP winnen, voorbij Red Bull en de viervoudige niet gefrustreerde maar zeer vermoeide Sebastien Vettel rijden. Waarmee macho-gedoe van onbenullen die Bernie's Circus bevolken, wordt gekelderd en de puristen elkaar vinden in diepmenselijke proporties.
Minttu Virtanen moet de vrucht van Kimi (-Räikkönen) al embryonaal in haar schoot hebben gehad toen Kimi met de Ferrari in Canada tussen de betonmuren werd gekatapulteerd en frontaal erop tot stilstand kwam. De zogenaamde koele Fin heeft wel genoeg hitte afgegeven opdat hij begin 2015 vader zal worden. Ondertussen wil Ferrari Kimi zien winnen. In 2007 is hij al wereldkampioen geworden met Ferrari. En Fernando Alonso wil dat ook bereiken. Voor beiden is dat dit jaar al zeker uitgesloten. Rosberg of Hamilton gaan de titel winnen. Mercedes is al zeker van de wereldtitel bij de constructeurs.
En Vetteltje ? Die zal zijn come-back maken en nog enkele wereldtitels aaneenrijgen zoals zijn grote voorbeeld en landgenoot Schumacher dat heeft voorgedaan. Maar wat is de jongeman moe van vier jaar alle weelde te moeten torsen van als "snotneus" (in zijn gedrag naar Webber en nu Ricciardo toe soms letterlijk pubergedrag) wereldkampioen F1 te zijn. Halfgod moeten spelen, met soms alle akelige, ongezellige plichtplegingen van protocols toe. Stinkend rijk zijn, alles wat zijn hartje lust kunnen krijgen, en wat hij niet heeft is dat hij het zelf niet heeft gewild.
Hij wil maar één ding: autootje rijden, een ongecontroleerd slippertje goed doen aflopen. Hij zag dit voorjaar zijn wereld instorten als hij niet meer kon winnen. Maar hij raapt de stenen van de ruïne weer op en bouwt, zit in de klas van het leven te leren "sorry" te zeggen. Ook niet meer mokken als je eens niet wint. Je kan niet altijd winnen. Maar de manier waarop hij de jongste tijd vooral op zichzelf aan het winnen is, zal maken dat 2015 best een Vettel tot vervelens toe terug ziet winnen.
Niet Kimi zelf, maar zijn ploegmaat Fernando Alonso, ziet de Fin verbeten terug op het voorplan komen. Op z'n minst al met zijn baby in zijn armen. Dank u vriendinnetje, vrouwtje Minttu. Zij weet dat ze hem Iceman noemen, maar ook in - bijvoorbeeld - Ijsland smeult het aardvuur onder de dunne aardkors. Je kan er met je been doorschieten. Rondom de geysers o.a. en Kimi Räikkonen is een smeulende vulkaan. Barstens van talent, met een klein hartje voorzeker maar met een gladiatormentaliteit. Luca di Montezemolo was er als de kippen bij om het nieuws de kop in te drukken dat Kimi "La Scuderia" zou verlaten. "We hebben Kimi en Fernando nodig", sneerde hij naar de pers.
Luca zegde daarmee iets heel verstandigs. Want Kimi en Alfonso hebben die koppige ezel die het Steigerend Paard tot nu toe in de nieuwe F1 is geweest, aan den lijve gevoeld. Je mag ingenieur zijn zoveel je wil, plankgas door een bocht gaan waar het eigenlijk in mensenmaat niet meer mogelijk is, dat doen de autocoureurs. Zij voelen de dwarsheid, de tegenstrijdigheid die in iedere auto zit. De ingenieur pluist alleen data uit. Meer niet. Nooit eens met de poep dichtgeknepen als schrikreactie zoals de coureur omdat ie wéét dat ie te laat remde...Wijduit door onderstuur door een bocht gaat maar er toch voor zorgt dat het "onding" niet in de bandenmuur of betonmuur aan fladderen scheurt. Al wie met de V6 Turbo's en ERS dit jaar te maken heeft gehad als coureur is voor 2015 onmisbaar. Niemand die de oorsprong en het gedrag ervan niet heeft aangevoeld kan een vertaling ervan voor evoluties naar technici toe zenden.
Althans ik weet het niet, maar het is te hopen dat Bernie Ecclestone in Francorchamps is. Ook al kent de afloop van "the case" mogelijk een kentering. Ecclestone en Spa zijn onafscheidelijk zakelijk verbonden. Zoals hij het ooit was met Maurice Beliën - zaliger - in Zolder. Grootse tijden. Zoals volgende week in Francorchamps opnieuw. Puur Formule 1 en een niet na te vertellen historiek die in 1920 begon en een zekere Jules de Their als circuitontwerper had. Onbegonnen werk daarover hier dieper op in te gaan. Hamilton en Rosberg zullen er met Mercedes weer schitteren. Tenzij in die ruime drie weken zomerpauze tussen Hongarije en Francorchamps enkele ingenieurs geen vakantie hebben genomen en nieuwe motor-adem voor hun team hebben uitgekiend.
Om een verrassing te brengen in de Ardennen ? En daarna vordert het seizoen snel. Met Francorchamps bijgeteld zijn er nog acht races te rijden. Mercedes voelt wel de hete adem van Williams-Mercedes, Red Bull-Renault en nu en dan een Mc Laren en Ferrari-prik. Toto Wolff heeft bij Mercedes ook gedaan gekregen Rosberg en Hamilton gewoon te laten racen. Zonder teamorders. Niki Lauda zal wellicht dat advies hebben gegeven na het onverkwikkelijke voorval in Hongarije.
2015 is straks, het tweede seizoen van de "nieuwe F1" die al bij al meer biedt dan eerst werd aangenomen. Onderhuids blijft het een menselijk schaakspel. Voor wie in sommige plooien kan/wil kijken, soms zowaar op mensenmaat. Al zal de pitlane in Francorchamps weer vol lopen met buitenaardse luchtbellen die worden doorprikt door hun eigen arrogantie. Dat heeft die Luca Di Montezemolo dan weer echt niet. Hij behoort tot de weldenkenden. Hij moet wel, want zijn echte baas - wordt vaak vergeten - is Fiat en omdat Ferrari als autobouwer uiteraard zelfbedruipend is, zwijgt Marchionne, de ongegeneerde Fiat/Chrysler-baas. Al zal hij al wel aan Luca hebben gevraagd wanneer Ferrari nog eens een GP gaat winnen. Zelfs een di Montezemolo, Ferraribaas, voelt zich wat ongemakkelijk met zo'n vraag.(Walter Rombauts/Foto Rosberg:Mercedes)
Bernie Ecclestone's "dading" voor de rechtbank in München om via het betalen van 100 miljoen dollar te ontsnappen aan de - theoretische - dreiging van 10 jaar gevangenis is vandaag verworpen. De in 2006 betrokken BayernLB bank waarvan een directeur Gerhard Gribkowsky "smeergeld" zou hebben ontvangen vecht het vonnis aan. Bijgevolg is de F1-paus nog niet gerust. Zijn advokaat weigerde alle commentaar. Wordt vervolgd.(wr)