In de Formule 1 is er een generatiewissel aan de gang. Jos Verstappen's zoon verdringt voor 2015 de even verdienstelijke als onfortuinlijke Vergne bij Toro Rosso (zogezegd B-team van Red Bull) voor 2015. Bij Mc Laren-Mercedes is Kevin Magnussen al aan de bak, maar voor Ron Dennis niet met voldoening. Rond Dennis de ware erfgenaam van wijlen stichter, coureur Bruce Mc Laren, wil tussen dit en eind 1919 weer een wereldkampioen kweken. En niemand heeft dit zwart op wit willen zeggen - Walter durft dat wel - dat moeilijke, koppige, ééntalige oud-mecanicien bij Mc Laren, de Hardnekkige Heer Ron Dennis daarbij denkt...onze Stoffel Vandoorne in te schakelen ter vervanging van Jenson Button. De wereldkampioen 2009 (met Brawn GP, dankzij Ross Brawn en Mercedes) voelt dat aan. Hij is niet meer supersnel, nooit dom, maar ja, jaren tellen mee en de jeugd staat aan de poort te kloppen...Als de Belgische Stoffel Vandoorne -die ik eenmaal als ouderling voor een kort zinnig gesprek heb mogen ontmoeten - in het groezelige brein van Ron Dennis rondwaart, dan wordt ie het ook.
Verstappen (Mc Laren), contra Vandoorne (Toro Rosso). Vermeerderd met de talentrijke Australiër Daniël Ricciardo (Red Bulle RB10-Renault) die in Francorchamps zijn derde GP won. Maar met zekerheid mag verwachten dat ploegmaat Sebastien Vettel terugkomt. Om een vijfde wereldtitel. Nico Rosberg, met oog op zijn eerste, heeft van Mercedes een blaam gekregen. Waarop ongetwijfeld benadeelde Lewis Hamilton zich haastte te zeggen dat allebei een fout hebben gemaakt. Maar om verder te gaan naar 2015. Ferrari-teamboss Maticcia vraagt om de "bevriezing" van de evolutie van de motoren te stoppen tijdens het seizoen opdat ieder team zijn motorenconfiguratie zou kunnen aanpassen aan de dominatie van Mercedes. Te laat, je verandert de afgesproken spelregels niet tijdens het "spelletje". Hoe onaangenaam je "ja" wel mogen zijn geweest.
We stevenen af op de GP van Italië in Monza. Die door Bernie Ecclesone vervangen wil zien worden; "Doe het niet Bernie". In plaats van - theoretisch - tien jaar in een gevangeniscel te hebben moeten doorbrengen, koester Monza alsof het de bedevaartsplaats is van ziekelijke autosportfanaten zoals moslims naar Mekka gaan. Bedrijf geen koehandel Grote Mijnheer Ecclestone. Wat je in München afkocht, een dading, zou iedereen doen. Indien de middelen daarvoor beschikbaar zijn. Je bent (83) net zoals niemand eeuwig. Geef je kennis door, want je BENT de F1. Een éénmalig daarvoor afgestrafte gast door U mag dat zeggen. Maar wees wijs - niet financieel bedoeld - en zorg dat "CVC" na Uw sterfelijkheid "het bewind" zullen overnemen.
Het zal gaan zoals in iedere firma. Ego bovenop, en een centje meer. Bernie, dit is een smeekbede (refererend naar Maurice Beliën, directeur Zolder) die - onderons - een ongemakkelijk conflict daadwerkelijk kon oplossen, geef Stoffel Vandoorne zijn kans bij Mc Laren. Hij zal ze verdienen, puurder dan die van Jos Verstappen - arrogant als ze zijn - heeft Max al laten weten dat hij in de sporen van Grote Mijnheer Fernando Alonso zal treden...
Als Alonso zo zwijgzaam is, komt dat omdat, hij zijn tweede wereldtitel in 2006 met Renault onder nogal dubieuze omstandigheden in Singapore heeft behaald. Toenmalig teammanger, Flavio Briatore, liet toen Nelson Piquet, moedwillig crashen tegen 160 km/h tegen een betonnen muur zodat de Safety Car moest uitrukken en Alonso onder Safety-Car-vlag won. Vandaar de nederigheid van Alonso op zoek naar een derde wereldtitel. Die zeer moeilijk zal liggen, al behoort hij tot de beste coureurs van de moderne era. Ferrari weet er geen raad mee, net zo min als met Kimi Räikkönen. Binnenkort wordt de mysterieuze Kimi vader. Dat is straffer voor de koele kikker dan een clash tegen een betonnen muur met een ezel-Ferrari F14T. Binnenshuis zal de Fin hoger hebben gesteigerd dan het stilaan versleten paard uit Maranello. Thuis wint hij nog alles. Belangrijker wellicht dan een tweede wereldtitel in 2015...Hoewel ? (Walter Rombauts)
|