Erik Tazzari onderscheiden met de Giovani Imprenditore-prijs
De oprichter en CEO van de Italiaanse elektrische auto's Tazzari, met productie-eenheid in Imola, is op 14 september j.l. geëerd en bekroond met de Giovani Imprenditore-prijs die ieder jaar een jonge daadkrachtige ondernemer in Italië beloond. Een paar dagen voordien eindigde een puur elektrisch aangedreven Tazzari Zero tweede in Montmélo in de vierde race voor het Spaanse Nationale Kampioenschap van de ECOseries, waarin benzine-, diesel- en LPG-wagens het opnemen tegen hybride- en puur elektrische autos. De races tonen aan dat de elektrische auto zich in het straatbeeld zal opdringen, hoewel de hybridewagen met verbrandingsmotor én elektrische motor de brug daarnaar toe is om vooral de interstedelijke verplaatsingen zonder kopzorgen mogelijk te maken.(wr)
Eerste front-center-airbag op Amerikaanse GM-merken
In de Buick Enclave, de GMC Acadia en de Chevrolet Traverse, midsize crossovers, debuteert voor het modeljaar 2013 een front-central-airbag die zo is ontworpen om bestuurder en voorpassagiers te beschermen bij zijdelingse aanrijdingen. Vooral de inzittenden aan de zijde van de auto die niet is geraakt zijn extra beschermd.
De nieuwe airbag ontplooit zich vanaf de rechterkant van de bestuurdersstoel en positioneert zich tussen de twee voorzetels, dicht bij het midden van de auto. Op die manier biedt hij bescherming voor de bestuurder wanneer de aanrijding aan passagierskant geschiedt, en beschermt hij de passagiers om de botsimpact aan de bestuurderskant op te vangen. Naar verwachting zal de nieuwe airbag ook bescherming bieden als de auto over de kop zou rollen.
Zijdelingse aanrijdingen van het hoger genoemde type werden tussen 2004 en 2009 verantwoordelijk geacht voor zon 11% van de situaties waarbij een inzittende voorin gebruik makend van de klassieke driepunts-veiligheidsgordel om het leven kwam. Dat blijkt uit GMs analyse van de Fatality Analysis Reporting System die uit de database van de National Highway Traffic Safety Administration. Deze airbag is uitgekiend om de inzittenden vooraan, de veiligheidsgordel dragend, nog beter te beschermen. De dripuntsgordel alleen volstaat niet in alle gevallen want 29% van alle inzittenden aan de botskant kwamen om het leven.
De nieuwe airbag is niet wettelijk verplicht, maar momenteel kan geen enkele andere airbag deze bescherming bieden, dat wilde Scott Thomas, senior staff engineer voorGMbeschermingssystemen nog kwijt in een communiqué.
Verwacht wordt dat deze techniek voor het modejaar 2012 voor midsize crossovers zoveel impact zal hebben dat hij in het New Car Assesment Program van de NHTSA, een vijfsterren-rating zal krijgen. Optimist van het nieuwe GM dat na miljarden staatssteun van de belastinbetaler vooral opnieuw goede maatjes met zichzelf is.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Chevrolet)