Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JALOERSHEID ?
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    05-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste front-center-airbag op Amerikaanse GM-merken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In de Buick Enclave, de GMC Acadia en de Chevrolet Traverse, midsize crossovers, debuteert voor het modeljaar 2013 een “front-central-airbag” die zo is ontworpen om bestuurder en voorpassagiers te beschermen bij zijdelingse aanrijdingen. Vooral de inzittenden aan de zijde van
    de auto die niet is geraakt zijn extra beschermd.

    De nieuwe airbag ontplooit zich vanaf de rechterkant van de bestuurdersstoel en positioneert zich tussen de twee voorzetels, dicht bij het midden van de auto. Op die manier biedt hij bescherming voor de bestuurder wanneer de aanrijding aan passagierskant geschiedt, en beschermt hij de passagiers om de botsimpact aan de bestuurderskant op te vangen. Naar verwachting zal de nieuwe airbag ook bescherming bieden als de auto over de kop zou rollen.

    Zijdelingse aanrijdingen van het hoger genoemde type werden tussen 2004 en 2009 verantwoordelijk geacht voor zo’n 11% van de situaties waarbij een inzittende voorin – gebruik makend van de klassieke driepunts-veiligheidsgordel – om het leven kwam. Dat blijkt uit GM’s analyse van de “Fatality Analysis Reporting System” die uit de database van de “National Highway Traffic Safety Administration”. Deze airbag is uitgekiend om de inzittenden vooraan, de veiligheidsgordel dragend, nog beter te beschermen. De dripuntsgordel alleen volstaat niet in alle gevallen want 29% van alle inzittenden aan de “botskant” kwamen om het leven.

    “De nieuwe airbag is niet wettelijk verplicht, maar momenteel kan geen enkele andere airbag deze bescherming bieden”, dat wilde Scott Thomas, senior staff engineer voorGM’beschermingssystemen nog kwijt in een communiqué.

    Verwacht wordt dat deze techniek voor het modejaar 2012 voor midsize crossovers zoveel impact zal hebben dat hij in het “New Car Assesment Program” van de NHTSA, een vijfsterren-rating zal krijgen. Optimist van het nieuwe GM dat na miljarden staatssteun van de belastinbetaler vooral opnieuw goede maatjes met zichzelf is.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Chevrolet)











    05-10-2011 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraagtekens rond Schumacher
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Om onbegrijpelijke redenen ging zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher beangstigend dicht aan de rechter-achterzijde van Perez hangen. Veel te dicht en bovendien nog op de verkeerde lijn om de haakse rechts te pakken. Het linkervoorwiel van de Mercedes tikte aan op het rechter-achterwiel van de Sauber van Sergio Perez (21). Michaël Schumacher vloog als een komeet de lucht in en zag even sterren toen hij pardoes en frontaal tegen de betonnen muur botste. Race over en out ! Safety Car gedurende vijf ronden. Weg natte droom van een podiumplaats, dit jaar nog…? Met nog vijf races te gaan.

    Marnik Battryn, een meer dan beloftevol jonge karter (16), vindt Michaël Schumacher nog altijd de beste autocoureur van het lot. De jongeman baseert zich daarbij op wat de Kerpenaar tijdens een doorweekte GP van Canada opvoerde. Dat was het eerste echte orgelpunt sinds hij besloot weer te keren in de F1. Iedereen nam zijn naam weer in de mond als “fenomeen”, wat hij
    ook is. Al was het maar om zijn legendarische ongezelligheid tegenover iedereen, toen Ross Brawn hem naar de eerste wereldtitel had geloodst.

    Michaël bezorgde zijn aanhang nog twee orgasmes. In Spa en Monza. Niemand kan het duel Schumacher – Hamilton vergeten. Zesentwintig ronden lang, op de rand van het reglement, schuurden de bolides ei zo na tegen elkaar. Hamilton (Mc Laren-Mercedes), nu stilaan seizoenskampioen van de crashes, won in Monza het pleit. Daarbij mogen we ook niet vergeten dat Schumacher’s seizoen niet vlekkeloos verliep. In Duitsland en Hongarije spinde hij als een
    beginneling, had een onzalig avontuur met Kobayashi en bleek niet van fouten gespeend. Door het voorval van gisteren in Singapore zadelt “Schumi” werkgever Mercedes met een gigantisch probleem op. Kan Schumacher nog verder racen voor de Ster ?

    Schumi zelf wil wel. Wil zelfs nog tekenen voor 2013. Norbert Haug en Ross Brawn geloven er ook nog in. Mogelijk beleefdheidshalve. Maar net als de hoogst verdienstelijke Rubens Barrichello bij Williams en de snob Jarno Trulli bij Lotus, benemen “gasten” als Schumi de plaatsen van de jonge garde. Die staan met tientallen te drummen om in een F1 zitje te geraken.
    Natuurlijk zijn er voorbeelden van oudere piloten die in een andere tijd/context reden. Zoals vijfvoudig wereldkampioen Jean Manuel Fangio die 47 lentes jong was toen hij in 1957 in triomf op de schouders werd gedragen na zijn legendarische zege op de Nürburgring met een Maserati.. Toen besloot hij dat het genoeg was geweest. Dàt meesterschap over zichzelf – het winnen van de ijdelheid – zien we Michaël Schumacher later realiseren dan nog eens op een podium
    klimmen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto’s:Mercedes)













    26-09-2011 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toyota EV momenteel snelst op de Nürburgring
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Waar Peugeot tot voor enkele dagen met een rondetijd van 9’01”338 het rekord voor elektrische auto’s op zijn actief had, is die nu verpletterend verbeterd door Toyota Motorsport. De nieuwe recordtijd op die “Nordschleife” is verscherpt tot 7’47”794. Het is Jochen Krumbach, bekend van de uithoudingsraces, die met een Radical SR3 SL als basis die wijzerstand realiseerde. De auto heeft twee elektromotoren die omgerekend een gezamenlijk vermogen leveren van 275 kW (375 pk). Ze putten hun energie uit een Lithium-Keramiek batterij. Omdat er slechts 2,6 kg per pk aan gewicht is accelereert deze “Toyota” van 0 naar 100 km/h in 3,9 seconden.

    Zoals Camiel Jenatzy in de oertijd van de auto met een elektrische “La Jamais Contente” op zoek ging om de “muur” van 100 km/h te doorbreken, zo beginnen de huidige autoconstructeurs records met EV’s als doel op zich te stellen. Zo zijn Lola en Drayson Racing bezig met het construeren van een heuse kompleet elektrische LMP1 die momenteel onder de codenaam B12/69 EV. Als toeleveranciers hebben ze Oxford YASA Motors, Mavizen A123 voor de
    batterijen, Rinehart Motion Systems voor de software en de Warwick University (AMRC) voor de duurzame materialen die in de bolide zijn verwerkt. De auto wordt op de achterwielen aangedreven, heeft een beweegbare voorvleugel en…draadloos oplaadsysteem voor de batterij. Hij heeft 625 kW (850 pk) onder de huid.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Lola)







    09-09-2011 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Umicore haalt Amerikaanse voorpagina's
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het edelmetaalverwerkende bedrijf uit Hoboken, Umicore, heeft in de Amerikaanse pers de voorpagina’s gehaald. We ontdekten het via het "Laatste Nieuws" dat via de "Herald Tribune" vernam dat Tesla Motors de Lithium-Ion batterijen zal laten recycleren in het Antwerpse. Umicore heeft daar zijn specialiteit van gemaakt en heeft een capaciteit om jaarlijks twee miljoen
    accu’s een nieuw leven of een nieuwe bestemming te geven. Tesla is de bouwer van de ondertussen legendarische sportwagens – op basis van een Lotuschassis -die even snel acceleren als de beste Porsche en puur elektrisch om en rond 500km actieradius hebben als de meer dan 6.000 cellen opgeladen zijn. De topsnelheid bedraagt 215 km/h.

    Tesla profileerde zich in 2007 en heeft momenteel prestigieuze showrooms in Monaco, Kopenhagen, Londen en Berlijn. Het is vleiend voor Umicore dat Tesla, genoemd naar de uitvinder van de wisselstroom Nicolas Tesla, zoveel vertrouwen in het Hobokense bedrijf stelt.
    Umicore heeft daarover een slechte perscommunicatie, net als de Belux-invoerder van het merk ook geen kaas heeft gegeten van de Belgisch/Nederlandse autopers.(Tekst: Walter Rombauts/Foto:Tesla)





    06-09-2011 om 09:53 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Smart Fortwo
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op de “Internationale Automobil Ausstellung” in Frankfort die van 15 tot 25 september a.s. doorgaat, zal Mercedes-Benz zijn Smart Fortwo ED voorstellen. De auto zal volgend jaar in serieproductie gaan. Momenteel worden vele prototypes uitgetest in uiteenlopende grote steden over heel de planeet. Dit testmodel is geproduceerd in 2000 exemplaren en deze zijn uitgerust met een elektrische motor die constant 20 kW (27,2 pk) levert maar ook een piekvermogen van 30 kW (40,8 pk) kan opbrengen. De batterijen zijn geleverd door Tesla (14 kWh), een gevolg van een participatie van Daimler-Benz van 15% in de Amerikaanse sportwagenfabrikant. In de nabije toekomst zal de zeer compacte auto uit Hambach drastische wijzigingen ondergaan. Daartoe behoort een 35 kW (47,6 pk) motor (constant) die een piekvermogen van 55 kW (74,8 pk) kan opbrengen…Mercedes-Benz zal met de kleinste in de grote familie nog veel verrassingen opvoeren.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Smart)





    06-09-2011 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Magna Steyr produceert Soft-Top voor Nissan Murano

    Het soft-top-systeem van de Nissan Murano Cross Cabriolet wordt door drie eenheden van Magna gemaakt. De auto is recent voorgesteld als typisch product voor de Noord-Amerikaanse markt. Deze auto is het resultaat van een internationale samenwerking tussen Magna Steyr wiens ingenieurs het kernontwerp leveren en drie technische teams in drie locaties wijden zich aan de afwerking.

    Het daksysteem werd ontwikkeld door een projectteam in Noord-Amerika. Het stoffen dak wordt gemaakt in Toluca in Mexico en de finale afwerking gebeurt in de Tochigi Prefecture in Japan. “Magna Steyr werkt in onze Atsugi Nissan Technical Center in de Murano Project Room, zij aan zij met met team dat belast t het team dat de hele auto bouwt”, zegt Christopher Reed, de Nissan-chef die verantwoordelijk is voor de nieuwe Murano. “De real-time communicatie tussen de teams onderling leidt tot het succes van de Murano Soft-Top”, voegde hij er nog aan toe.(wr)







    19-08-2011 om 10:19 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alliantie Renault-Nissan brengt nul-emissie in Knokke
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Gisteren heeft de burgemeester van Knokke-Heist, Leopold Lippens, de sleutels in ontvangst genomen van een 100% elektrische Nissan Leaf om hem te testen in de stad. Gelijktijdig ondertekende de Alliantie Renault-Nissan een samenwerkings-overeenkomst met de stad Knokke-Heist voor het gezamelijke promoten van voertuigen met een nul-uitstoot in België.

    In het kader van deze overeenkomst zal de Alliantie een volledig gamma 100% elektrische voertuigen ter beschikking stellen van particuliere klanten. De actie start in de herfst met de Nissan Leaf die kort daarna zal worden gevolgd door de elektrische voertuigen van Renault, zoals
    daar zijn de Twizy, de Fluence en weldra ook de Kangoo die in Maubeuge wordt gefabriceerd.De Alliantie zal ook de beste oplaadstructuur voor de auto’s helpen bepalen.

    Leopold Lippens zei in zijn toespraak dat de stad Knokke-Heist verschillende financiële en niet-financiële stimuleringsmaatregelen zal onderzoeken om de inburgering van elektrische
    voertuigen in zijn stad te versnellen. Daartoe behoren o.a. kortingen op parkeertickets, preferentiële toegang tot autovrije zones en de ontwikkeling van de oplaadstructuur. Afhankelijk van het elektriciteitstarief de oplaadtijd, de rijstijl van de bestuurder en de belading van het voertuig zal rijden met de Nissan Leaf minder dan €1,5 per 100 km kosten. Zo wordt geschat.(wr/Foto’s:Renault)





    Bijlagen:
    Leopold Lippens legt ZERO-belofte af 18811.jpg (1.2 MB)   
    Nissan Leaf end of this year in USA i31310.jpg (46.7 KB)   
    Renault's EV stadswagentje duikt eind 2011 ook op.jpg (49.6 KB)   

    19-08-2011 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Porsche laat nieuwste GT3 R Hybrid debuteren in Laguna Seca
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Porsche Motorsport in Stuttgart heeft zopas bekend gemaakt dat de Porsche 911 GT3 R Hybrid Version 2.0 zijn debuut zal maken op 17september op de Mazda Raceway Laguna Seca. Tijdens de jongste “24 Uren van de Nürburgring” bleek de Hybrid-Porsche dezelfde snelle tijden te dr aaien als zijn directe rivalen, maar verbruikte daarbij minder brandstof. Een mankement aan de
    versnellingsbak deed het podium missen. De volgende test wordt afgelegd in de American Le Mans Series op het fameuze Corkscrew Turn, een circuit van slechts 3,5 km lang. De auto kan geen punten scoren omdat de hybride-technologie niet in de GT-reglementen is opgenomen.

    Romain Dumas en Richardd Lietz delen de cockpit van de oranje-witte racewagen uit Weissach. Eerstgenoemde Fransman reed de auto al in “Petit Le Mans” en de Oostenrijker stuurde hem over de Nürburgring tijdens de etmaalrace in 2010 en 2011. Deze Porsche 911 GT3 R Hybrid Version 2.0 heeft twee elektrische motoren op de voorwielen die elks 75 kW (102 pk) aan vermogen
    opbrengen. De vertragingsenergie wordt via een snel draaiend vliegwiel opgeslagen in een condensator die de energie weer afgeeft als de piloot er om vraagt. Porsche heeft in Californië veel commerciële belangen. Vele rijke mensen hebben de hybridetechnologie al geproefd via de aankoop van een Porsche Cayenne S Hybrid die daar erg populair is.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Porsche)









    06-08-2011 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Loeb-Elena met Citroën DS3 winnen tweede keer in Finland
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Na in 2008 voor een historische zege te hebben gezorgd met de Citroën C4 in de Rally van Finland, hebben Loeb-Elena in de Citroën DS3 nu voor de tweede keer die WK-rally op hun naam geschreven. Het opmerkelijke eraan is dat winnen in deze vermaarde proef het monopolie was van de Skandinaviërs. Loeb Elena gingen Jari-Matti Latvala (Ford) vooraf en Ogier-Ingrassia (Citroën DS3) eindigden derde. Het hele Citroën Total World Rally Team stond dus op het podium waarmee het Fransemerk zijn leidersplaats in het WK voor Constructeurs verstevigt. Anderzijds verhoogt Loeb zijn leidersplaats in het klassement van de piloten tot 27 eenheden voor Mikko Hirvonen (Ford Fiesta) en 31 op zijn teamrivaal Sebastien Ogier.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Willy Weyens)





    Bijlagen:
    In Finland deed Loeb zijn prestatie van 2008 over.JPG (308.2 KB)   

    31-07-2011 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mercedes en AMG na 40 jaar weer verwacht in 24H van Spa
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Met twee overwinningen neemt Mercedes een mooie plaats in op het palmares van de “24 Uren van Francorchamps”. Het waren de Russische prins Dimitri Djordjadze en de Italiaan Geffredo Zehender die in 1931 met hun SSK naar de laurierkrans reden en zo de formidabele zegereeks van Alfa Romeo wisten te onderbreken. Bij de herneming van de etmaalrace in 1964 waren de Belgen Robert Crevits en Gustave Gosselin met hun blauwe Mercedes 300 CS SE de besten.

    De meest spectaculaire bolide van het merk met de Ster kwam in 1971 aan de start. Met zijn V8 van 6,8 liter, 428 pk onder de motorkap, beschikkend over een koninklijk koppel, was de Mercedes 300 SEL AMG de eerste racewagen die door de sportafdeling van de Duitse constructeur werd gebouwd. Tegenover de Alpina’s BMW 2800 CS en andere Chevrolet Camaro’s liet deze Mercedes AMG in de kwalificaties de vijfde tijd optekenen. In de race zelf
    stormden Hans Heyer en Clemens Schickentanz naar de tweede plaats algemeen, achter een Ford Capri. Helaas kwam er geen vervolg op dit avontuur omdat vanaf 1972 de cilinderinhoud reglementair werd beperkt tot 5.0 liter.

    Maar kijk, veertig jaar later valt er op de inschrijvingslijst voor de “Total 24 Hours of Spa” niet naast de namen Mercedes en AMG te kijken. Dankzij de SLS in GT3-versie, met een spectaculaire carrosserie met vleugeldeuren waardoor de auto een waardige opvolger van de 300
    SL maakt, kan de maker van de beste auto’s ter wereld, haar beroemde tuner tijdens het laatste weekend van juli opnieuw aanspraak maken op de overwinning.

    Heel wat teams – en niet de minste – doen voor de grootste aan GT-wagens voorbehouden race immers beroep op een SLS AMG GT3. Zo zijn er de Duitsers van Black Falcon en Horn Motorsport, de Fransen van Graff Racing, de Britten van Preci Spark en uiteraard ook de Belgen van KRK Racing op een Mercedes SLS AMG GT3. In het totaal zeven en het maakt de bolide tot één van de meest populaire wagens van de hedendaagse autosport.

    “De basis van deze Mercedes SLS AMG is uitstekend” vertelt Anthony Kumpen (winnaar in 2009 in een Chevrolet Corvette). De Limburger vormt op de topwagen van KRK een duivels trio met Mike Hezemans en Koen Wauters. Het zangwonder is niet altijd de snelste achter een stuurwiel maar heeft zich wel de benijdenswaardige reputatie opgebouwd een auto altijd zonder brokken aan de meet te brengen.

    Anthony Kumpen vertelt voort: “De ABS en tractiecontrole werken onwaarschijnlijk efficiënt, wat wil zeggen dat deze raceauto in de regen het potentieel heeft om het verschil te maken. En in Francorchamps regent het altijd een keertje. Vooraleer we tijdens de meest recente Belcar-race in
    Francorchamps een strategische fout maakten, kon ik samen met Koen Wauters de wedstrijd met kop en schouders boven de rest domineren. Nochtans waren ook de Ferrari Vita4One, de BMW’s van Faster Racing by DB Motorsport, de Audi’s R8 LMS WRT, de Porsche Prospeed Competition en de Lamborghini Blancpain Reiter daar van de partij…Voor de 24 Uren zijn we misschien niet de grootste favorieten, maar we kunnen op zijn minst aanspraak maken op een podiumplaats, al blijft winnen een sluimerende gedachte. Om goed te scoren mogen we evenwel geen enkel probleem hebben. Dat wordt een noodzakelijke voorwaarde om dit seizoen te kunnen winnen. We konden al tijdens de “24 Uren van Dubai” in het seizoensbegin al merken dat de Mercedes SLS AMG over een uitstekende betrouwbaarheid beschikt. Het enige nadeel voor deze zeven auto’s is dat ze behalve de auto’s van KRK Racing in de Belcar voor de officiële testdag er geen enkele SLS AMG op het 7 km lange circuit van Francorchamps had gereden.

    Vier decennia na de tweede plaats van de 300 SEL AMG keert ook een andere naam terug naar het voorplan: Heyer. Hans Heyer is de enige rijder uit de na-oorlogse, moderne versie van de 24 Uren, die drie opeenvolgende overwinningen liet optekenen. Dat was in 1982, 1983 en in 1984. Twee keer met een BMW en de laatste keer met een Jaguar. Eind juli zal hij wellicht de
    grootste supporter voor zijn zoon Kenneth zijn. De jonge Duitser maakt deel uit van het Black Falcon team dat in de “24 Uren van Dubai” een derde plaats haalde en zesde werd in de “24 Uren van de Nürburgring”. Kenneth Heyer volgt het spoor van zijn beroemde vader en rijdt steeds snellere chrono’s.

    “Veertig jaar geleden finishte mijn vader aan het stuur van een Mercedes AMG tweede in de “24 Uren van Francorchamps””, zegt Kenneth. “Ik heb me voorgenomen om het met deze auto minstens even goed te doen. De eerste races verliepen goed en ik heb het volste vertrouwen in het Black Falcon team van Marc Schramm. Bij de mensen van HWA/AMG voel ik me thuis, reden waarom ik voor dit seizoen en dat van 2012 heb besloten om er verder mee samen te werken. Hoewel ik de GT1 leuk vind, ben ik toch overtuigd dat de GT3 de toekomst van de GT-racerij is. Ik ben dus blij dat ik er deel van uitmaak en dat ik in Spa vande partij kan zijn.” Tot daar Kenneth Heyer die met vaders naam, Mercedes en AMG, een prestigieus tintje geeft aan de tegenhanger van de “24 Uren van Le Mans”.(Tekst:wr/Foto’s: RACB)





    Bijlagen:
    De Mercedes AMG van Heyer-Schickentanz.jpg (233.1 KB)   
    Ook de jonge Kenneth Heyer wordt verwacht.JPG (609.1 KB)   

    19-07-2011 om 18:44 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.50 Jaar Excelsior's CLASSIC RALLY op 11 september 2011
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Binnen minder dan twee maanden is Inkart in Puurs het zenuwcentrum van Excelsior’s Classic Rally voor auto’s tot 1976 en…enkele exclusieve jonge wagens. De start is in Antwerpen en na een bewogen parkoers komen de deelnemers aan in wat één van de knapste, zoniet de indrukwekkendste karttempel van het land is. Wie Inkart zegt, tovert gelijkertijd de
    legendarische figuur van Mike Van Hooydonk uit de hoge hoed. Als Mike iets doet is dat altijd “af”. Zo zal het ook nu weer zo zijn met een gigantische barbecue en een “50-Years-After-Party” die tot in de vroege uurtjes zal duren. Er worden slechts 50 wagens toegelaten, dus wie op 11 september a.s. wil schitteren kan best nu direct naar info@autoclubexcelsior.be mailen. Echt iets om niet te missen !!! (Walter Rombauts)





    19-07-2011 om 15:10 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.New York City koopt 50 Chevrolet's Volt aan
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vandaag heeft de New Yorkse burgermeester, Michaël R. Bloomberg op een persconferentie aangekondigd dat de stad 50 elektrische Chevrolet’s Volt voor de politie heeft aaangekocht. Daarmee is de Volt de eerste elektrische auto die het New Yorkse politiekorps gaat gebruiken. Ter herinnering: de Volt rijdt net als de Opel Ampera de eerste 60 km met ZERO-emissie op een volle lading van de 16 kWh lithium-ion batterij. Wanneer de accu leeg geraakt neemt een kleine benzinemotor die als generator fungeert de taak over zodat de Chevrolet Volt en de Opel Ampera op die manier meer dan 500 km kunnen rijden.(wr/foto:Chevrolet)





    Bijlagen:
    NYPD Chevrolet Volt 19711.jpg (1.1 MB)   

    19-07-2011 om 13:48 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geely wil 800.000 Volvo's gebouwd zien in 2020
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Volvo bracht in 2010 liefst 373.000 aan de man of vrouw.
    Daarvan gingen er 54.000 naar de USA en vonden 30.000 in China een eigenaar.
    Het Chinese Geely dat met 51% eigenaar is met Ford wil in 2015 al 200.000 Volvo’s
    in China gebouwd zien. En in 2020 zouden dat er 800.000 moeten zijn ! Niet
    onmogelijk volgens analisten.(wr)





    19-07-2011 om 11:55 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nuna6 weer favoriet in World Solar Challenge 2011

    Op zondag 16 oktober 2011 gaat de befaamde World Solar
    Challenge door van Darwin over 3000 km naar Adelaïde in het zuiden langs o.a.
    de bekende Stuart Highway. Dertig teams uit 22 landen zijn ingeschreven. Eén
    ervan is het team met de Nuna6 die nog maar 145 kg weegt en waarvan de
    elektromotor 98% rendement levert. Het strenge reglement laat de deelnemers toe
    te kiezen uit een oppervlakte van 6m2 siliciumcellen of 3m2 ruimtevaartcellen.
    Voor zover we hebben kunnen nagaan kiezen de meeste teams voor de
    siliciumcellen wegens gekende betrouwbaaarheid. Het feit dat de auto’s lichter
    worden is spectaculair, maar doet Koning Wind zich al in de handen wrijven. Vorige edities werden nogal wat van die platte snedige voertuigen de bomen ingeblazen. Het wordt een boeiende editie en de Nuna6 doet een gooi naar een vijfde overwinning sinds in 2001 met de
    “oerNuna” van de Delftse Universiteit onze Noorderburen de zon binnen haalden(Walter Rombauts)





    18-07-2011 om 18:42 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vinci en Renault partners in Frankrijk om EV's te promoten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De beheersers van “Vinci Autoroutes” en Renault hebben een
    partnership aangegaan om op parkings langs de autowegen oplaadpunten voor
    elektrische auto’s te installeren. Dat is een zeer goede zaak want de Franse
    constructeur brengt eind dit jaar de Twizy in de handel, later de Fluence, de
    ZOE en de Kangoo. Het Vinci-net zou geaccentueerd zijn op kort woon-werkverkeer. Als voorbeelden daarvan rond de as Parijs - Orléans - Tours, Parijs - Chartres - Le Mans of ook die van Arles - Montpellier. Op iedere carpoolparking – 738 plaatsen tegen 2013 – zullen
    minstens vijf oplaadpunten voorzien zijn voor de EV’s.(wr)





    18-07-2011 om 16:12 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In juni bereikte Opel-Vauxhall hoogste aandeel dit jaar

    Met een Europees marktaandeel van van 6,8% (ongeveer 125.000
    voertuigen) bereikte Opel/Vauxhall het hoogste maandaandeel van dit jaar. Het
    tweede kwartaal van dit jaar was het derde opeenvolgende kwartaal waarin het
    marktaandeel steeg t.a.v. de respectievelijke kwartalen het jaar ervoor. Dit
    geldt ook voor de Belgische en Luxemburgse markt waar Opel in juni een
    marktaandeel van 8% (4.730 eenheden) boekte, het hoogst maandelijkse
    marktaandeel voor dit jaar. Voor die vooruitgang staan vooral de Meriva en de
    Astra Sports Tourer borg, maar ook de Insignia. Uiteraard wordt reikhalzend
    uitgekeken naar wat de Ampera als eerste elektrische auto met een autonomie van
    plusminus 500 km zal geven.(wr)





    17-07-2011 om 18:24 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een indruk van de Peugeot iON
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Particulier zullen weinig mensen te vinden zijn die meer dan €35.000 willen betalen voor een compacte puur elektrische auto. Verder altijd aangeduid als EV. Ook al hebben de Mitsubishi iMiEV, de Citroën C-Zero en de Peugeot iON een functionele vijfdeurs carrosserie. Het zijn principieel drie dezelfde auto’s die onderling toch zo verschillend zijn. De ervaringsverschillen zijn te zoeken in de software die van toeleveranciers komt. De pientere ingenieurs kunnen, dagelijks als ze willen, de chipkarakters wijzigen, aanpassen, in goede en ongunstige zin voor wat de prestaties, verbruik en rijplezier betreft. Daarom hebben dezelfde EV’s verschillende
    karakters.

    Van de drie genoemde is de Peugeot iON de “plezantste” om mee te rijden. Heeft de Mitsubishi ondertussen wat “poids-lourds”-allures gekregen wegens niet doorontwikkelen, geeft de Citroën C-Zero soms wat zeilneigingen door een te zachte ophanging, dan staat de iON stevig op zijn
    poten. Bij vertragen of remmen is het recupereren van de energie geen storend element in het rijcomfort. Men voelt de subtiele vertraging en kan ze zelfs aanwenden om zo goed als niet de remmen te gebruiken. Mits men wat vooruitziend rijdt kan de iON 150 km afleggen. Dat is 20 km meer in autonomie dan zijn twee soortgenoten uit hetzelfde nest. Het zit hem in het ondoorzichtig kluwen van chips waarover een topingenieur bij Renault die de Twizy in handen heeft, ronduit zegde dat hij er niets mocht over vertellen. In die aspecten blijkt bedrijfsspionnage dus een actueel gegeven.

    Het bestaansrecht van de EV is opnieuw veroverd door de CO2-problematiek die de wereld in zijn ban houdt. ZERO-uitstoot, zoals de iON van Peugeot, is dan ook een opperste betrachting. Een leuke speling van het lot als men bedenkt dat toen de “koets-zonder-paarden” eraan kwam iedereen aan elektrische aandrijving dacht. Tot Edwin Drake in 1858 in Titusville op 21
    meter diepte aardolie vond. Aan dat sprookje van het vloeibare goud zou nooit
    een einde kunnen komen. Dacht men… Vandaag, meer dan honderd jaar later, liggen
    de kaarten weer helemaal anders. Eerst hybride en dan puur elektrisch zullen het aanzien van de automarkt helemaal wijzigen.

    In profiel gezien is de iON uit een ei gesneden. Voor velen niet direct mooi, maar zeker functioneel. Dat wil in het geval van deze EV zeggen: een koninklijke instap, zowel voor- als achteraan, een in dit geval royale kofferruimte en een gigantische voorruit waarover één ruitenwisser het water verwijdert. De wielbasis van 2550 mm binnen een totale lengte van 3474 mm geeft een korte overbouw voor en achteraan. Optisch verschilt deze Peugeot van een gewone auto door zijn smalle spoor. Daardoor menen velen dat deze iON tot die auto’s behoort waarvoor je geen rijbewijs nodig hebt. Maar dat is optisch bedrog. De iON is net als de iMiEV en de C-Zero een volwaardige auto. De manier waarop batterij, elektromotor, reductor en controllers weggemoffeld zijn om het interieur vier echte zitplaatsen te geven is meesterschap.

    Net als de trend die Renault met de Twizy wil zetten door compacte stadsmobiliteit te bieden, leeft die hunkering ook in de iON. Er bestaat weinig begrip voor, want mensen’s ijdelheid spreekt zich nog altijd uit voor dikke bakken, machogedrag dat maakt dat de wereld vierkant draait. Zodra twee mensen elkaar benaderen ontstaat er een spanningsveld, een duel wie sterker is
    dan de ander. In de iON geniet een lithium-ion-batterij van die spanning om met 47 kW of 64 pk een koppel van 180 Nm te leveren vanaf de eerste omwenteling van de motor. Daarmee flitsende starts te maken die de dikke bakken frustreren, te zien althans aan de agressiviteit waarmee ze de elektrische vlo daarna voorbij vlammen. Zowat alle EV’s – zeker de Renault Twizy – komen tegemoet aan het besparen van ruimte in de stad. En de steden worden beslist de speelruimten
    voor de elektrische auto. Want de autonomie die met de beste batterijen wordt bereikt is soms nog limiet-limiet. Je merkt dat omdat tijdens het rijden je blik altijd magnetisch naar de meter links op het instrumentenbord gaat. Bovenaan staat de “F” van het veelbelovende “Full” en onderaan de dreigende letter “E” van Emty. Waarmee we in het interieur zijn beland.

    Men zit gewoon goed in de iON. De bestuurdersplaats laat toe het stuurwiel lekker in de handen te houden. De gebruikte materialen komen wat summier over, maar alles is er wel op en aan. Voor €36.570 weliswaar. De snelheid wordt goed onder je neus gewreven door dikke vette cijfers centraal ingebet in het instrumentenbord. Het instrumentenbord, is in dit geval een magisch spel van kleuren die aanduiden dat je “eco” rijdt (groen) of energie recupereert voor de batterij (diepblauw). Geef je “plankgas” dan wordt een wit gebied door de wijzer bestreken met “power” als compliment, maar tegelijkertijd doet het een belletje rinkelen dat je fel aan het beknotten bent op de autonomie. Omdat de zitplaatsen gewoon, zeg maar ruim aandoen, zijn de opbergvakjes in de portieren krap bemeten. In een smalle auto comfortabelzitten gaat uiteraard ten koste van iets.

    Een hoedenplank ontbreekt achteraan. Indiskrete blikken worden nu wel geweerd door donker glas in de hoog opslaande achterklep, maar het voelt niet zo snor aan. Het pookje waarmee de handling van de iON wordt gecommandeerd zit handig iets vooruitgeschoven tussen de voorstoelen. Als de auto geparkeerd staat is de positie uiteraard “Parking” (P). Gebruikt men de
    contactsleutel om te starten, dan hoort men een niet te miskennen klankenspel.
    Dat vertelt dat de iON rijdensklaar is. Uiteraard hoort men niets van motorgeluid.
    Vanaf dat moment kan je het pookje in achteruit of “Drive” (D) schakelen. Standen die ook worden geprojecteerd in het cirkelvormige energievoorraadmetertje dat zo ononderbroken de aandacht trekt. P = parking, R = achteruit, N = neutraal en D = vooruitrijden.

    De elektromotor kan alleen worden gestart als het pookje in parkingmode staat en de voet het rempedaal indrukt. Een goede gewoonte bij iedere EV die maakt dat verrassingen zijn uitgesloten. Het klinkende geluid dat bij het doordraaien van de contactsleutel even als klepperende klokken overkomt is noodzakelijk om te beseffen dat de auto bedrijfsklaar is. Anders beseft men het niet. Niet binnenin en ook niet buitenaf. De iON rijdt absoluut geluidloos
    van zijn standplaats weg. Tot groot ongeloof van toevallige waarnemers.

    De Peugeot iON heeft airbags en de veiligheidsattributen van iedere moderne auto. Dat zijn o.a. ESP, elektronische remkrachtverdeler en de noodremhulp. Vooraan zijn schijfremmen gemonteerd en achteraan trommelremmen. Een elektrische vacuumpomp zorgt voor de rembekrachtiging. Bij het remmen gaat de elektromotor over in generatormodus en zorgt zo voor een motorrem die tevens elektrische energie naar de accu stuurt. Daarbovenop komt de geïntegreerde veiligheid die moet voorkomen dat een Li-Ion batterij door botsenergie gaat
    exploderen. De batterij is dan ook zo geplaatst dat bij een ongeval de kreukelzones de botsenergie opvangen en dat deze nooit de “overlevingskooi” van de batterij bereiken. Deze zit als het ware ingekapseld in een eigen “bunkertje”. Ten aanzien van de inzittenden speelt zich door de hoge structuur van de iON alles “ondergronds” af en bij een ongeval kunnen de attributen
    eigenlijk alleen onder de passagiers door “verschuiven”. Alles is eigenlijk onder vloer tussen de twee assen gesitueerd waarmee ineens meegenomen is dat het zwaartepunt laag ligt en een stabiel rijgedrag waarborgt.

    Veiligheidsfinesses zijn moeilijk te zien omdat ze vanuit een controller ingrijpen. Die superviseert zowat het hele elektrische doen en laten dat zich afspeelt tussen batterij en motor/generator. Ook het opladen van de batterij valt onder zijn toezicht. Zo bijvoorbeeld is het “pistool” waaraan een kabel is die via een standaard geaard stopcontact kan worden gebruikt een
    elektrosturing voorzien van de continuïteit van de aardingslijn die het laden kan onderbreken mocht er zich een probleem voordoen.

    De controle van de oplaadbeurten (snel of normaal) wordt verzekerd door de spannings- en temperatuursensoren van de batterijcellen en door de permanente dialoog tussen de specifieke rekeneenheid van het batterijpack en van de snelllaadpaal enerzijds en de controller, het echte
    brein van de auto.Wanneer één of meer elementen van de batterij tijdens het snelladen vooraf bepaalde temperatuurdrempels overschrijden, dan wordt de hele batterij gekoeld door middel van een geforceerde circulatie van koude omgevingslucht of door de airco gekoelde lucht binnen de batterij. Opladen is alleen mogelijk wanneer de pook in de parkeerstand staat. Tevens wordt het contact tijdens het laden uitgeschakeld zodat de auto niet ongewild kan starten terwijl de laadstekker nog is aangesloten.

    Eens het pookje in voor of achteruit gezet vertrekt de iON met een lichte druk op het “gaspedaal” in complete stilte. Zo stil dat het gevaarlijk kan zijn voor de onoplettende voetganger. Men hoort de auto écht niet. In die optiek wordt nu gesleuteld in Europese context aan een uniform
    geluidssignaal dat zwakke weggebruikers verwittigd voor het stille gevaar.

    Binnenin, traag rijdend op gelijke ondergrond, hoort men evenmin iets. Maar dat verandert als aangesloten wordt aan het verkeer. Met de Belgische loopgravenwegen, de her en der nog verspreide kinderkopjes, laten de banden zich horen en op autosnelwegen wil ook de op de voorruit beukende wind een woordje meespreken. Dus helemaal leven in stilte is niet echt het geval. En dat is maar goed ook. Want daarmee heeft de Peugeot iON helemaal de allures van
    een echte volwassen auto.

    Omdat een elektromotor vanaf zijn eerste omwenteling het maximum koppel levert – in dit geval 180 Nm – is het verleidelijk om als lichten op groen springen – de krachtige, sportieve en prestigieuze auto’s kort voor schut te zetten. Je wordt er natuurlijk wel voor op de vingers getikt door de energiemeter die dan blokje voor blokje iedere verdere illusie afbrokkelt. Maar het is soms toch een leuk spel. Een concreet testvoorbeeld: Met volle “tank” vertrokken voor een rit van 49,3 km op de snelweg tegen 100 à 112 km/h. De energiemeter duidt dan aan dat 2/3de van de voorraad is opgebruikt. De iON moet dan minstens drie uur aan de normale stekker om het accupakket weer helemaal vol te krijgen.

    Tenzij je snelladers opzoekt die in 30 minuten een vulling van 80% verzekeren. Maar het is bekend dat batterijen snel opladen voor een vluggere sleet van de cellen zorgen. Het is een keuze. Of soms een noodzaak. Want wie een langere rit zonder kopzorgen wil ronden, zal onderweg goed moeten opletten waar laadpunten zijn te vinden. Maar als “productresultaat” is een iON
    in weggedrag, functionaliteit en een beetje ook door comfort binnenin als dusdanig een overdonderend ding.

    De Peugeot iON vindt beslist zijn weg in de bedrijfswereld voor wie de elektrische auto fiscaal interessant is. Particulier zal het nog een poos duren. Grotendeels uiteraard door de kostprijs, de beperkte autonomie en het afschrikwekkende van alles wat nieuw is. Maar iedereen die met een iON rijdt is verrast over het “volwassen” karakter van de auto. Het moet gezegd dat de iON echt rijdt als iedere andere “grote” auto. Op het eerste gezicht is dat moeilijk te geloven, maar het is gewoon de waarheid. Het verrassende in het product komt eigenlijk van de simpelheid waarmee alles functioneert. Er komt geen “gedoe” bij kijken. De auto biedt comfort, functionaliteit en rijplezier. (Tekst en foto's: Walter Rombauts)





    Plus en min
    + attractief plezante auto
    + ZERO-uitstoot
    + functioneel koetswerk

    - actieradius beperkt bij prestaties
    - prijs
    - compleet maar spartaans interieur














    Bijlagen:
    iON Motor Generator 22611.jpg (403.8 KB)   
    iON10 Dit wil ZERO emissie zeggen.JPG (2 MB)   
    iON11 De twee lampjes naast een radiatortje branden altijd.JPG (2 MB)   
    iON12 De iON gewoon in het straatbeeld.JPG (2 MB)   
    iON13 De koplampen geven een futuristische tint.JPG (2 MB)   
    iON14 Spitstechnologie.JPG (1.7 MB)   
    iON3 Trommelremmen achteraan.JPG (1.8 MB)   
    iON4 Schijfremmen vooraan.JPG (1.9 MB)   
    iON5 Energievoorraad links werkt als oogmagneet.JPG (1.9 MB)   
    iON6 De gebruikte materialen zijn spartaans.JPG (1.8 MB)   
    iON7 Airco moeilijk te regelen.JPG (1.9 MB)   
    iON8 De schakelpot.JPG (1.8 MB)   
    iON9 Contactdeurtje voor snellader.JPG (2.1 MB)   

    17-07-2011 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Natuurlijk geen BIV op elektrische voertuigen !

    Brussel 15 juli 2011 – De Vlaamse regering keurde vandaag principieel een hervorming van de BIV goed. FEDERAUTO vindt dat het voorstel een aantal positieve en negatieve elementen bevat en zal niet nalaten om aan te dringen op een aantal aanpassingen van het voorstel.

    Positief

    Positief is dat de "Belasting om in Verkeerstelling" nu niet langer wordt berekend op basis van het vermogen maar op basis van de milieuvriendelijkheid van de wagen. Hierbij wordt niet alleen
    gefocust op de CO2 –uitstoot maar ook op de uitstoot van andere polluenten zoals NOx en fijn stof. Daarnaast is FEDERAUTO tevreden dat de Vlaamse regering oor heeft gehad naar de argumenten van FEDERAUTO om te vermijden dat de nieuwe BIV een enorme verstoring van de tweedehandse markt zou veroorzaken. De nieuwe BIV voor tweedehandse wagens zal in
    een periode van drie jaar gefaseerd ingevoerd worden en zal er een leeftijdscorrectie ingevoerd worden voor tweedehandse wagens. De Vlaamse regering kiest er ook voor om alternatieve brandstoffen te promoten. Zo werden er correcties ingevoerd voor LPG en CNG (aardgas) en zal er voor elektrische voertuigen geen BIV geheven worden.

    Negatief

    FEDERAUTO is niet te spreken over het feit dat de maximum BIV werd verhoogd van 5.000 EUR tot 10.000 EUR! Akkoord, enkel zeer vervuilende wagens zullen deze BIV moeten betalen maar het bewijst ook dit keer dat de auto de melkkoe blijft van de overheid. Een ander negatief punt is dat de formule waarmee de BIV zal berekend worden zeer complex is en voor de gewone burger onbegrijpelijk. De vraag die zich dan stelt is in welke mate de hervorming sturend zal werken. Wel is het duidelijk dat de koper van een nieuwe of tweedehandse wagen in de toekomst zeer goed moet geïnformeerd zijn over de CO2–uitstoot en de Euronorm van de wagen die hij wil kopen. Daarom zal het des te belangrijker zijn om zijn wagen te kopen bij de autodealer of een professionele verkoper van tweedehandse voertuigen. FEDERAUTO hoopt ook dat er nog een finetuning van het voorstel mogelijk is zodat de kleine milieuvriendelijke wagens in het nieuwe systeem niet meer BIV zouden betalen dan op dit ogenblik het geval is. (Tekst:Martine Vanheers)





    16-07-2011 om 09:39 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Marktaandeel Opel gestegen in België en Luxemburg

    Hoewel de Opelgeschiedenis in België een wrange smaak
    nalaat, bestaat het merk nog wel degelijk en doet het zelfs in het eerste
    semester van 2011 gevoelig beter dan in 2010. Het marktaandeel is gestegen in
    19 van de 27 markten, waaronder België en Luxemburg. In de eerste zes maanden
    van dit jaar steeg de autoverkoop met meer dan dan 50.000 auto’s of een
    stijging met 8,2%. In dezelfde periode steeg het marktaandeel tot 6,4% in
    plaats van 6,2% in dezelfde periode van 2010. In het totaal werden van
    Nieuwjaar tot juni 2011 659.000 voertuigen verkocht doorheen Europa.(wr)





    07-07-2011 om 18:44 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opgeladen Peugeot iON
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In een puur elektrische auto hangt het gebruik helemaal af van de capaciteit van de batterijen, het recupereren van vertragingsenergie en / of het opladen bij lege accu al dan niet comfortabel kan geschieden. Met de Peugeot iON reed ik van Antwerpen naar Mechelen en terug over de autobaan tegen 100 à 112 km/h. De afgelegde afstand was precies 49,3 km en werd aangevat met
    een voor 100 % geladen lithium-ion batterij. Daaruit vertrekt gelijkstroom (330 V) die door een omvormer wordt omgezet in wisselstroom die de elektromotor aandrijft. Na die rit was tweederde van de energie in de batterij gebruikt.

    Bij vertragen of remmen wordt de elektromotor een generator die wisselstroom (330 V) weerom via de stroomomvormer omzet in gelijkstroom (330 V) die de aandrijfbatterij Li-Ion weer voedt. Wordt er weer energie afgeroepen dan herhaalt zich de begincyclus en is de eerdere generator weer elektromotor geworden die de wielen aandrijft en de auto zijn gezwindheid
    geeft. Snelheid, acceleraties en belasting van het voertuig (één, twee of vier personen en bagage) bepalen de autonomie van de iON. Wie er veel van eist moet sneller een stopcontact opzoeken.

    Er zijn twee mogelijkheden. De eerste is gewoon de ingebouwde oplader aan de 220 V stekker leggen. In 6 uur is de accu dan weer voor 100 % opgeladen. De tweede mogelijkheid is een specifieke snellader opzoeken die driefasig met 380 V in 30 minuten de accu weer voor 80 % laadt. Zo’n snelladers vindt men – bijvoorbeeld – in sommige benzinestations van Total, maar gelukkig breiden de laadpalen (gewone én snelladers) zich uit. De industrie is er al klaar mee, maar hoe het politiek moet worden geregeld, is nog onduidelijk en zorgt voor het afhouden van het elektrische bootje.

    Ik betaalde bij Total €4 voor 10 minuten laadtijd. Dan heb je een soort bankkaart waarop je kan “bijladen” en die je in de laadinstallatie steekt met daaraan een persoonlijke code. Het moet allemaal naar waarheid worden gezegd: het werkt. Maar de zoetste manier is natuurlijk thuis aan de stekker leggen. ’s Avonds als je thuiskomt en er – bijvoorbeeld – 100 km hebt opzitten
    en de energiemeter duidelijk naar beneden is geduikeld. ’s Morgens staat de Peugeot iON uitnodigend knipogend klaar om opnieuw lang te rijden. In stadsverkeer is die auto – en ook de Citroën C-Zero – een droom om zich in het gehakketak van dwarse, dwaas bestuurde dikke bakken, uit de voeten te maken. Je mag daarbij dan wel eens even “eco” wisselen voor “power” zonder dat je snel met een platte batterij aan de kant staat.

    Zoals ik al eerder zegde hangt alles af van die onzichtbare software waarin steeds minder ingenieurs heel veel over weten te vertellen. Of het gewoon niet mogen. Dat wil zeggen dat straks gelijk welk merk in de machtige handen zal zijn van toeleveranciers als Siemens, Bosch, Magneti Marelli en andere Denso’s. Alleen de keuze in batterijstructuur – aantal cellen, gebruikte materialen – zal ongetwijfeld blijven worden bepaald door de autoconstructeurs zelf. Dan hebben we het nog steeds over de pure elektrische auto. De Chevrolet Volt en de nu gelanceerde Opel Ampera blijven als EV ter discussie omdat de “extended range” van 500 km autonomie wordt gerealiseerd door een kleine verbrandingsmotor die als generator dient om de na plusminus 60
    km lege batterij weer van energie te voorzien.

    Omdat de verbrandingsmotor niets met de wielaandrijving heeft te maken – en alleen de batterij daarvoor instaat – willen zowel Chevrolet als Opel hun Volt en Ampera ingedeeld zien bij de pure EV’s…’t Is hoe je het bekijkt en uitlegt. Maar Opel en Chevrolet worden wel ondersteund door giganten als Mercedes die de troef van onbezorgd 500 km te kunnen afleggen en maar een héél minieme uitstoot aan koolstofdioxyde (CO2) hebben, naar waarde schatten. Na die denkstap gaan we aanleunen naar de hybrides die met hun combinatie verbrandings/elektromotor ook alsmaar competitiever worden. Natuurlijk verlaten we dan het terrein van de grootste uitdaging. Die van ver met één batterijlading te kunnen rijden met ZERO-uitstoot. Zoals de Peugeot iON. Degene die mij tot vandaag het meest heeft kunnen overtuigen omdat alles zo concreet comfortabel is. Spijtig genoeg ook de prijs. Die richt zich tot vandaag vooral naar bedrijven die hem voor 120 % fiscaal kunnen aftrekken. Particulier kan je tot maximum €9000 fiscale aftrekbaarheid verwachten. Dat ligt toch verschillend. Maar als “productresultaat” is zo een iON ronduit overdonderend.(Tekst en foto’s: Walter Rombauts)





    Bijlagen:
    iON 2.JPG (2 MB)   
    iON3 Trommelremmen achteraan.JPG (1.8 MB)   

    04-07-2011 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!