Waar Peugeot tot voor enkele dagen met een rondetijd van 901338 het rekord voor elektrische autos op zijn actief had, is die nu verpletterend verbeterd door Toyota Motorsport. De nieuwe recordtijd op die Nordschleife is verscherpt tot 747794. Het is Jochen Krumbach, bekend van de uithoudingsraces, die met een Radical SR3 SL als basis die wijzerstand realiseerde. De auto heeft twee elektromotoren die omgerekend een gezamenlijk vermogen leveren van 275 kW (375 pk). Ze putten hun energie uit een Lithium-Keramiek batterij. Omdat er slechts 2,6 kg per pk aan gewicht is accelereert deze Toyota van 0 naar 100 km/h in 3,9 seconden.
Zoals Camiel Jenatzy in de oertijd van de auto met een elektrische La Jamais Contente op zoek ging om de muur van 100 km/h te doorbreken, zo beginnen de huidige autoconstructeurs records met EVs als doel op zich te stellen. Zo zijn Lola en Drayson Racing bezig met het construeren van een heuse kompleet elektrische LMP1 die momenteel onder de codenaam B12/69 EV. Als toeleveranciers hebben ze Oxford YASA Motors, Mavizen A123 voor de batterijen, Rinehart Motion Systems voor de software en de Warwick University (AMRC) voor de duurzame materialen die in de bolide zijn verwerkt. De auto wordt op de achterwielen aangedreven, heeft een beweegbare voorvleugel en
draadloos oplaadsysteem voor de batterij. Hij heeft 625 kW (850 pk) onder de huid.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Lola)
|