De impacht van 150 kg benzine op het rijgedrag van een F1
Formule 1 wagens vertrekken in Francorchamps met 150 kg aan benzinegewicht. Dat is 208 liter en daarmee moeten ze 308,176 of 44 ronden van het mooiste circuit ter wereld ronden. Een simpel rekensommetje leert ons dat het verbruik plusminus 67 l/100 km bedraagt, afhankelijk van rijstijl, aerodynamica en weersomstandigheden. De regen bijvoorbeeld is soms een welkome gast om een lager verbruik te scoren. De waterdamp maakt dat het mengsel van lucht en benzine een hogere dichtheid heeft waaruit iets (plusminus 7 à 10 pk) wordt gepuurd.
Na de start vermindert het gewicht iedere ronde. Maar de natuurlijke down-force die een F1-bolide door zijn stroomlijnweefsel heeft, wordt in het begin van de race gesteund door het neerwaartse gewicht van de brandstof. In het "dal" van l'Eau Rouge waar de bolides aan de Raidillon beginnen wordt de vering zodanig ingedrukt dat de houten plank aan de bodem het asfalt raakt. Met een kracht tot 2G zelfs. Maar dat vermindert per ronde, afhankelijk van de omstandigheden met 4,7 liter of 3,4 kg. Iedere ronde geeft dus een andere lastverdeling van de wagen. En uiteraard mogelijk ook een snellere chrono.
Met minder dan een volle tank starten is voor een race als de GP van België in Francorchamps een hoogst kiese zaak. Teams berekenen het met de computer tot op centiliters. Geen enkel team deelt het om begrijpelijke redenen mee. Maar in Francorchamps kan je die gok niet maken.(Tekst:Walter Rombauts)
Hij bleef twee kwalificatiereeksen bewust ondermaats. In de beslissende fase voor de pole voor de GP van België legde hij zijn kaarten op tafel. Hij tikte daarmee de snelste tijd aan in 145, voor Lewis Hamilton (Mc Laren-Mercedes). Als leider in het voorlopig klassement voor het WK met 161 punten is het voor hem belangrijk dat ploegmaat Sebastien Vettel op de vierde stek strandde. De even talentrijke als driftige Duitser staat op 10 punten van degene die vanaf nu en met nog vijf races te gaan als zijn kopman zou moeten gelden.
Morgen zondag opteert Mark Webber in de GP van België eerder voor champagne dan de Spa bruis van Fernando Alonso die met zijn tiende plaats een bijzonder slechte zaak doet. Met wisselvallig weer, soms de helft van Francorchamps doorweekt en de andere helft droog, belooft het een bijzonder spannende race te worden. Michaël Schumacher en Nico Rosberg werden elfde en twaalfde. Michaël Schumacher wordt morgen nog eens tien plaatsen achteruit gezet voor het gevaarlijke maneuver tegenover gewezen stalgenoot Barichello. Dat maat dat Schumi vanop de 21ste plaats vertrekt.
De zevenvoudige wereldkampioen vertoonde nochtans een embryonale heropstanding uit een aanvankelijk twijfelachtige come-back. Er wordt de Schumi-fans om nog wat geduld gevraagd omdat Ross Brawn eind vorig jaar zich meer heeft moeten concentreren op het voortbestaan van zijn team (Brawn GP werd overgenomen door Mercedes GP) dan tijd te vinden voor de accenten van de nieuwe bolide voor 2010.(Tekst:Walter Rombauts)
Zowel in de zondvloed van de eerste vrije kwalificaties, als vier uur later op een droge piste, zette de tweevoudige Spaanse wereldkampioen Fernando Alonso Francorchamps de toon. Hij liet Spa bruisen als nog nooit. Hield s ochtends de chrono stil op 200797 dan wrong Alonso met zijn Ferrari de wijzers om naar 147032. Hij hield daarmee Adrien Sutil (Force India) achter zich. Bijna lukte het Sutil de glansrol van Fischicella van vorig jaar na te spelen. Met de Force-India-Mercedes voerde hij lang het veld aan met een snelste wijzerstand. Maar dan maakte Alonso met iedereen korte metten. Leider in de voorlopige stand om het WK, de Australiër Mark Webber, geraakte vandaag niet verder dan een zevende plaats in de eerste natte trainingen en achttiende in de tweede droge vrije oefeningen. Morgenochtend wordt de derde vrije stunde gehouden en om 14 uur begint het aftellen voor de defintieve pole voor de GP van België die zondagnamiddag om 14 uur van start gaat.(wr)
Mazda2 krijgt facelift en pronkt in Parijs met laag verbruik
Een laag brandstofverbruik en daardoor lage CO2-uitstoot zijn de twee overheersende kenmerken van de Mazda2 die een facelift meekreeg. De auto is gewichtsbesparend ontworpen en beleeft in Parijs zijn Europese première. Optisch is er een nieuw front met Mazdas unieke familiegezicht en het interieur is opgewaardeerd. De Euro V-motorengamma zijn verbeterd op gebied van laag verbruik bij een test bleven we onder 4 l/100 km terwijl het rijgedrag minstens swingend kan worden genoemd. Vanaf Parijs is ook een versie met automatische transmissie beschikbaar.(Tekst: wr/Foto:Mazda)
Met morgen de eerste vrije trainingen voor de GP van België in het vooruitzicht, vreest WK-leider Mark Webber de hoge gemiddelde snelheden die in Francorchamps nog steeds worden gereden. Niet alleen de snelheid, maar evenzeer die klim naar Les Combes waarop de uitgaande snelheid in de Raidillon invloed heeft, maar ook het motorvermogen op zich. De Australiër trekt de Renaultmotoren in twijfel. Volgens hem en enkele anderen leveren ze minder vermogen dan bijvoorbeeld een Mercedeskrachtbron. Op één ronde in Francorchamps zou dat een verschil kunnen uitmaken van 0,3.
Vorige winter werd er al hevig over gediscuteerd binnen de Formule One Teams Association en de Fédération de lAutomobile consulteerde in die materie speciaal Mercedes om te overleggen of die motor als eenheidsmotor voor alle teams kon dienen. Het merk met de ster is daar echter niet echt voor te vinden. Men zou kunnen stellen dat Renault zijn achterstand mag inhalen, maar de bevriezing van de motorevoluties beletten dat. Overigens heeft Renault Briatore was daar nog éénmalig zijn motor mogen aanpassen omdat de FIA besefte dat er een onterechte handicap bestond.
Van de zijde van Mercedes tracht Helmut Marko ten allen prijze de eenheidsmotor te weren. Simpelweg omdat die Mercedes 2,4 liter V8 de beste van het lot is. En dat wil Brackley voor zich alleen houden. Zeer tot ongerustheid van Renault raakten onderhandelingen bekend tussen Mercedes en Red Bull. Maar volgens Norbert Haug van Mercedes is een samenwerking op dit moment om contractuele redenen uit den boze. Om een beter zicht te hebben op de motor is deze er nog eens als bijlage toegevoegd. Dus beter zichtbaar.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
Wie de CD van Renault bezit waarop een Symphonie for a V10 staat en de sfeer weergeeft van de GPs uit die periode zal in het tumult van de Big Day in Francorchamps horen dat de Braziliaan Rubens Barrichello (38) daar zijn eerste pole uit zijn loopbaan neerzette. Natuurlijke vermelden dat ook de ondertussen gigantische registers die bestaan sinds het instellen van een WK Formule 1 in 1950.
Hij was contractueel gedoemd zeven jaar achter Michaël Schumacher te rijden zoals in de pré-historie Stirling Moss (81) dat heeft moeten doen tegenover Juan Manuel Fangio die vijfmaal wereldkampioen werd. Stalorders zijn ondertussen verboden in de F1, maar Ferrari zondigde ertegen dit seizoen en betaalde met plezier de 100.000 boete omdat Alonsos belangen en die van het team belangrijker waren dan de triestheid van Massa.
Volgende zondag wordt de GP van België F1 gereden. Marc Webber komt als leider in de voorlopige stand om de wereldtitel naar Spa. In het historische oord Francorchamps is alles onvoorspelbaar. Volgens de coureurs geeft het asfalt goede grip zodat meerdere trajecten voor het inhalen mogelijk zijn. Herinneren we ons nog dat vorig jaar Fisichella met de Force India voor een verrassende pole zorgde. De KERS op de Ferrari van Kimi Raikkönen zorgde er echter voor dat de Maranello-bolide op de helling naar Les Combes zo steigerde, dat Fisichella geen kans meer had.
Dit jaar liggen de kaarten anders geschud. Met als favoriet toch wel die Fernando Alonso, tweevoudig wereldkampioen (2005-2006). Zijn Ferrari bolt zwierig, zijn stand in het WK is verre van hopeloos om een derde wereldtitel te scoren. Er zijn met 141 punten precies twee overwinningen verschil met Mark Webber die er 161 totaliseert. Voor Sebastien Vettel zijn er dat met 151 tien minder, voor Lewis Hamilton staat de teller op 157, voor Button 147 en dan Alonso. De rest, inclusief Michaël Schumacher, kan het WK F1 2010 vergeten als titelambitie.
Vrijdag beginnen om 10 uur de eerste vrije trainingen, de tweede free practice is om 14 uur. Zaterdag dan nog eerst om 11 uur vrije oefeningen om dan om 14 uur voor de pole-position te gaan snorren. Zondag start de GP van België F1 om 14 uur. Spanning gewaarborgd.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Williams)
De krachttoer van Beliën Motorsport in 24 Uren van Zolder
Ze deelden met zijn vieren een etmaal in Zolder een gewone BMW 120d. Een zogenaamde standaardwagen in de klasse Toerisme. De jockeys waren Patrick Beliën, Dimitri Cuyvers, Kristof De Neef en de jonge speerpunt Niels Lagrange. Allemaal Belgen die hun talen kennen. Ze reden over vierëntwintig uur een gemiddelde snelheid van 125,81 km/h met daarin één snelste ronde in 144764, hetzij één keer vier kilometer lang een average-speed van 137,45. In het totaal reden ze 755 ronden. Ze finishten voor NGT met de Porsche GT3 Cup. Drie machines van die naam uit Weissach gingen hen vooraf.
Dat drie Porsche's één, twee en drie finishen tegenover een BMW 120d, is nogal wiedes. Je kan een muis ook niet vragen een olifant om te duwen. Maar met de pletsende regen op het laatst waren de Beliënboys op de doorweekte piste meer op hun gemak dan de jongens met die even sterke als verraderlijke pks achter hun poep. Een vleugje te hard duwen op de gaspedaal en hup, een droom waar je een half jaar naar hebt toegeleefd is verzwonden. De piloten van Beliën Motorsport tuften rustig voort met een motorvermogen dat hen nauwelijks kon verrassen.
Interessant is het vast te stellen dat Beliën Motorsport slechts 10 pitstops maakte. Betrouwbaarheid, strategie en ijselijk ordentelijk georganiseerd. Ordnüng muss Sein, zouden ze in Muchen hebben gezegd. Hun directe concurrenten, éénzelfde turbo-dieselauto van Recy Racing Team, maakte er 11 en dat kostte hen meteen die mogelijk vijfde plaats. Hoewel voorbij die NGT-Porsche komen, bevolkt met verbitterde rijders, tja dat ware ook geen sinecure geweest
De familie van Beliën Neerpelt Lommel reden 46 ronden minder dan de schitterende winnaars van First. Als je Goliath met David vergelijkt is dat verhoudingsgewijs een peulschilletje. Toen Jo Lamers, baas van First Motorsport de perszaal binnenstormde was hij uitzinnig van vreugde. Hij wist niet zo goed meer tegen wie hij sprak. Hij opende zijn vreugdewaterval tegen de meest onbenullige van alle pennenlikkers. Gelukkig keek hij al dubbel, waardoor hij ook de ernstigen als van "Het Belang van Limburg" en "Gazet van Antwerpen" in het verwaasde beeld kreeg. Dan herkende hij ook die sakkerse Peter de Sonville die momenteel "autosport.be" in een ideale lijn tracht te dwingen.
Jo Lamers had duidelijk - én terecht - ook al wat champagne achter de tong. Je zou voor minder... Vier jaar heeft hij gejaagd, gewroet, gebeden, om de 24 Uren van Zolder te winnen. Iedere keer dr naast. Nu met Anthony Kumpen (recordhouder met vijf zeges), Bert Longin (auteur van snelste ronde 135969/150 km/h gemiddeld binnen het team), Henk Haase en Frank Beliën, een overdonderend succes dank zij de voorgaande namen. Daarin schittert Longin ongetwijfeld als sterrijder bij uitstek.Volgens het officiële persbericht van Circuit Zolder hebben 25.000 toeschouwers dit kunnen vaststellen. (Tekst en fotos:Walter Rombauts)