Met morgen de eerste vrije trainingen voor de GP van België in het vooruitzicht, vreest WK-leider Mark Webber de hoge gemiddelde snelheden die in Francorchamps nog steeds worden gereden. Niet alleen de snelheid, maar evenzeer die klim naar Les Combes waarop de uitgaande snelheid in de Raidillon invloed heeft, maar ook het motorvermogen op zich. De Australiër trekt de Renaultmotoren in twijfel. Volgens hem en enkele anderen leveren ze minder vermogen dan bijvoorbeeld een Mercedeskrachtbron. Op één ronde in Francorchamps zou dat een verschil kunnen uitmaken van 0,3.
Vorige winter werd er al hevig over gediscuteerd binnen de Formule One Teams Association en de Fédération de lAutomobile consulteerde in die materie speciaal Mercedes om te overleggen of die motor als eenheidsmotor voor alle teams kon dienen. Het merk met de ster is daar echter niet echt voor te vinden. Men zou kunnen stellen dat Renault zijn achterstand mag inhalen, maar de bevriezing van de motorevoluties beletten dat. Overigens heeft Renault Briatore was daar nog éénmalig zijn motor mogen aanpassen omdat de FIA besefte dat er een onterechte handicap bestond.
Van de zijde van Mercedes tracht Helmut Marko ten allen prijze de eenheidsmotor te weren. Simpelweg omdat die Mercedes 2,4 liter V8 de beste van het lot is. En dat wil Brackley voor zich alleen houden. Zeer tot ongerustheid van Renault raakten onderhandelingen bekend tussen Mercedes en Red Bull. Maar volgens Norbert Haug van Mercedes is een samenwerking op dit moment om contractuele redenen uit den boze. Om een beter zicht te hebben op de motor is deze er nog eens als bijlage toegevoegd. Dus beter zichtbaar.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
|