Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JAOERSHEID ?
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    26-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Webber pleit voor eenheidsmotor in F1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Met morgen de eerste vrije trainingen voor de GP van België in het vooruitzicht, vreest WK-leider Mark Webber de hoge gemiddelde snelheden die in Francorchamps nog steeds worden gereden. Niet alleen de snelheid, maar evenzeer die klim naar “Les Combes” waarop de uitgaande snelheid in de “Raidillon” invloed heeft, maar ook het motorvermogen op zich. De Australiër trekt de Renaultmotoren in twijfel. Volgens hem en enkele anderen leveren ze minder vermogen dan – bijvoorbeeld – een Mercedeskrachtbron. Op één ronde in Francorchamps zou dat een verschil kunnen uitmaken van 0,3”.

    Vorige winter werd er al hevig over gediscuteerd binnen de “Formule One Teams Association” en de “Fédération de l’Automobile” consulteerde in die materie speciaal Mercedes om te overleggen of die motor als “eenheidsmotor” voor alle teams kon dienen. Het merk met de ster is daar echter niet echt voor te vinden. Men zou kunnen stellen dat Renault zijn achterstand mag inhalen, maar de “bevriezing” van de motorevoluties beletten dat. Overigens heeft Renault – Briatore was daar nog – éénmalig zijn motor mogen aanpassen omdat de FIA besefte dat er een onterechte handicap bestond.

    Van de zijde van Mercedes tracht Helmut Marko ten allen prijze de eenheidsmotor te weren. Simpelweg omdat die Mercedes 2,4 liter V8 de beste van het lot is. En dat wil Brackley voor zich alleen houden. Zeer tot ongerustheid van Renault raakten onderhandelingen bekend tussen Mercedes en Red Bull. Maar volgens Norbert Haug van Mercedes is een samenwerking op dit moment om contractuele redenen uit den boze. Om een beter zicht te hebben op de motor is deze er nog eens als bijlage toegevoegd. Dus beter zichtbaar.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mercedes)


    Bijlagen:
    FO 108X Engine (3).jpg (4.9 MB)   

    26-08-2010 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rubens Barrichello rijdt in Spa zijn 300ste GP
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wie de CD van Renault bezit waarop een “Symphonie for a V10” staat en de sfeer weergeeft van de GP’s uit die periode zal in het tumult van de “Big Day” in Francorchamps horen dat de Braziliaan Rubens Barrichello (38) daar zijn eerste “pole” uit zijn loopbaan neerzette. Natuurlijke vermelden dat ook de ondertussen gigantische registers die bestaan sinds het instellen van een WK Formule 1 in 1950.

    Hij was contractueel gedoemd zeven jaar achter Michaël Schumacher te rijden zoals in de pré-historie Stirling Moss (81) dat heeft moeten doen tegenover Juan Manuel Fangio die vijfmaal wereldkampioen werd. Stalorders zijn ondertussen verboden in de F1, maar Ferrari zondigde ertegen dit seizoen en betaalde met plezier de €100.000 boete omdat Alonso’s belangen en die van het team belangrijker waren dan de triestheid van Massa.

    Volgende zondag wordt de GP van België F1 gereden. Marc Webber komt als leider in de voorlopige stand om de wereldtitel naar Spa. In het historische oord Francorchamps is alles onvoorspelbaar. Volgens de coureurs geeft het asfalt goede grip zodat meerdere trajecten voor het inhalen mogelijk zijn. Herinneren we ons nog dat vorig jaar Fisichella met de Force India voor een verrassende “pole” zorgde. De KERS op de Ferrari van Kimi Raikkönen zorgde er echter voor dat de Maranello-bolide op de helling naar “Les Combes” zo steigerde, dat Fisichella geen kans meer had.

    Dit jaar liggen de kaarten anders geschud. Met als favoriet toch wel die Fernando Alonso, tweevoudig wereldkampioen (2005-2006). Zijn Ferrari bolt zwierig, zijn stand in het WK is verre van hopeloos om een derde wereldtitel te scoren. Er zijn met 141 punten precies twee overwinningen verschil met Mark Webber die er 161 totaliseert. Voor Sebastien Vettel zijn er dat met 151 tien minder, voor Lewis Hamilton staat de teller op 157, voor Button 147 en dan Alonso. De rest, inclusief Michaël Schumacher, kan het WK F1 2010 vergeten als titelambitie.

    Vrijdag beginnen om 10 uur de eerste vrije trainingen, de tweede “free practice” is om 14 uur. Zaterdag dan nog eerst om 11 uur vrije oefeningen om dan om 14 uur voor de pole-position te gaan snorren. Zondag start de GP van België F1 om 14 uur. Spanning gewaarborgd.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Williams)

    24-08-2010 om 20:27 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De krachttoer van Beliën Motorsport in 24 Uren van Zolder
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ze deelden met zijn vieren een etmaal in Zolder een “gewone” BMW 120d. Een zogenaamde standaardwagen in de klasse “Toerisme”. De jockey’s waren Patrick Beliën, Dimitri Cuyvers, Kristof De Neef en de jonge speerpunt Niels Lagrange. Allemaal Belgen die hun talen kennen. Ze reden over vierëntwintig uur een gemiddelde snelheid van 125,81 km/h met daarin één snelste ronde in 1’44”764, hetzij één keer vier kilometer lang een “average-speed” van 137,45. In het totaal reden ze 755 ronden. Ze finishten voor NGT met de Porsche GT3 Cup. Drie machines van die naam uit Weissach gingen hen vooraf.

    Dat drie Porsche's één, twee en drie finishen tegenover een BMW 120d, is nogal wiedes. Je kan een muis ook niet vragen een olifant om te duwen. Maar met de pletsende regen op het laatst waren de Beliënboy’s op de doorweekte piste meer op hun gemak dan de jongens met die even sterke als verraderlijke pk’s achter hun poep. Een vleugje te hard duwen op de gaspedaal en hup, een droom waar je een half jaar naar hebt toegeleefd is verzwonden. De piloten van Beliën Motorsport “tuften” rustig voort met een motorvermogen dat hen nauwelijks kon verrassen.

    Interessant is het vast te stellen dat Beliën Motorsport slechts 10 pitstops maakte. Betrouwbaarheid, strategie en ijselijk ordentelijk georganiseerd. “Ordnüng muss Sein”, zouden ze in Muchen hebben gezegd. Hun directe concurrenten, éénzelfde turbo-dieselauto van Recy Racing Team, maakte er 11 en dat kostte hen meteen die mogelijk vijfde plaats. Hoewel voorbij die NGT-Porsche komen, bevolkt met verbitterde rijders, tja dat ware ook geen sinecure geweest…

    De familie van Beliën Neerpelt Lommel reden 46 ronden minder dan de schitterende winnaars van “First”. Als je Goliath met David vergelijkt is dat verhoudingsgewijs een peulschilletje. Toen Jo Lamers, baas van First Motorsport de perszaal binnenstormde was hij uitzinnig van vreugde. Hij wist niet zo goed meer tegen wie hij sprak. Hij opende zijn vreugdewaterval tegen de meest onbenullige van alle pennenlikkers. Gelukkig keek hij al dubbel, waardoor hij ook de ernstigen als van "Het Belang van Limburg" en "Gazet van Antwerpen" in het verwaasde beeld kreeg. Dan herkende hij ook die sakkerse Peter de Sonville die momenteel "autosport.be" in een ideale lijn tracht te dwingen.

    Jo Lamers had duidelijk - én terecht - ook al wat champagne achter de tong. Je zou voor minder... Vier jaar heeft hij gejaagd, gewroet, gebeden, om de 24 Uren van Zolder te winnen. Iedere keer d’r naast. Nu met Anthony Kumpen (recordhouder met vijf zeges), Bert Longin (auteur van snelste ronde 1’35”969/150 km/h gemiddeld binnen het team), Henk Haase en Frank Beliën, een overdonderend succes dank zij de voorgaande namen. Daarin schittert Longin ongetwijfeld als sterrijder bij uitstek.Volgens het officiële persbericht van Circuit Zolder hebben 25.000 toeschouwers dit kunnen vaststellen. (Tekst en foto’s:Walter Rombauts)

    Bijlagen:
    Topcats Racing vertrok vroeger dan verwacht i22810.JPG (170.3 KB)   
    Zaterdagmiddag tegen 16 uur in Zolder op 21810.JPG (184.1 KB)   
    Zondagnamiddag 22 augustus 2010 in Zolder.JPG (180.7 KB)   

    23-08-2010 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Anthony Kumpen scoort vijfde zege in Menzo 24H van Zolder
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Anthony Kumpen, met als gezelschap Bert Longin, Henk Haane en Frank Beliën, is met nog vierenhalf uur te rijden, op weg naar zijn vijfde zege in de moeilijke etmaalrace van Zolder. De pilotenkunst en de bedrijfszekerheid van de Porsche 997 GT3 Cup S maken dat First Motorsport comfortabel aan de leiding rijdt. Natuurlijk is een autorace pas gewonnen als de finishvlag is neergezwaaid. Op dit ogenblik (11.29 uur) zijn er nog twaalf auto’s in de race.

    Gisteren begon de 24 Uren van Zolder spectaculair. Na precies 16’ kwamen de pole-sitters van Topcats Racing met de Mosler MT900 de pits binnen. De ronde ervoor liet de Mosler blauwe rookpluimen achter. Na twee uur sleutelen werd de wagen opnieuw de piste opgeschoten. Maar uiteindelijk moesten ze de handdoek in de ring gooien. Net als KRK-Racing met Chris en Koen Wauters, Chad Racing die een Porsche 997 RSR verloren in een spectaculaire crash met drie wagens na de Sacramentsheuvel. Op dat moment was de race 35’ aan de gang.

    Terloops moet worden opgemerkt dat het mogelijk geen goede zaak is alleen de teams te vermelden in een stand van zaken. Op die manier raken de piloten - zeker de minder bekenden - nog meer in de anonimiteit. Als Anthony Kumpen straks de eindmeet als eerste haalt, dan heeft hij dat gedaan in een Porsche 997 GT3 Cup met Bert Longin, Henk Haane en Frank Beliën. "First Motorsport" heeft als team dan het verdienstelijke werk geleverd. Maar de coureurs moeten centraal blijven staan.

    Natuurlijk is het voor vooral kranten een ondoenbare zaak telkens drie of vier namen achter elkaar te vermelden. Dan zijn "20 lijnen" direct vol. Dus wordt in kranten het team vermeld wegens kort. De meeste kranten besteden te weinig aandacht aan autosport, maar pikken er wel graag de industriële publicitaire vruchten van mee. Zoals bijvoorbeeld de Menzo-reklame die gazetten en bladen publiceren en daarvoor een aardig centje krijgen. Tenzij het ruilpubliciteit is. Wie ontvangt geeft liefst iets weer. Alleen door geven en nemen blijft iedereen in leven. Ook in autosport.(wr/Foto: Anthony Kumpen)

    22-08-2010 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zolder vandaag
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Deze namiddag om 16 uur starten 20 auto’s voor de 32ste editie van de 24 Uren van Zolder. Anthony Kumpen en Bert Longin zijn de uitgesproken favorieten met een palmares dat internationale overwinningen vermeld. Dan zijn er de gebroeders Wauters die eens tweede eindigden (2002 met Porsche 996 Cup) en met hun Viper – met wat geluk – na een etmaal voor een verrassing kunnen zorgen. Vooral omdat ze worden bijgestaan door Raf Vanthoor en de altijd verrassende Patrick Schreurs.

    Is het deelnemersveld eerder mager, dan is het partygedeelte des te ruimer. Tegen de donkerte zal Circuit Zolder één grote disco zijn, met overal flashy-lights die de verstralers van de racende auto’s overflikkeren. Tot morgenvroeg de ochtendzon ze weer in beeld brengt ligt er geen mens meer van wakker. Integendeel, de meeste toeschouwers slapen dan hun roes uit.

    Voor coureurs en teams wordt dan duidelijk met welke, al dan niet gehavende zegekansen, ze nog ongeveer tien uur verder moeten vechten. Gelukkig zijn er 12 Porsche’s en 4 BMW’s, nogal kwalitatieve “bakken”. Met andere auto’s erbij zou het misschien een race worden die niet eens meer uitgereden zou worden. Maar daarvoor is Ferrari, Lamborghini, Audi, Aston-Martin of Ford niet weggebleven. ’t Is crisis, behalve naast de piste voor dansgangers die voor pitpoezen en zo goed als naakte girls komen.

    Omdat coureurs niet meer toegankelijk zijn, zeker niet voor het grote publiek, omdat er wel BV’s zijn maar geen figuren, karaktermensen, en de autosport voor de gewone bezoeker onoverzichtelijk ingewikkeld is, dalen de betaalde toegangkaartjes gestaag. Insiders menen dat de 28.000 toeschouwers van vorige editie dit jaar niet meer worden gehaald.

    Voor alle duidelijkheid vertrekken de vijf “jongens” die de Mosler MT900 bemannen op “pole”. Het is het team Topcats Racing dat ze in staat stelden met 1’32”780 alle vedetten en dikke nekken te overklassen. Ze hebben slechts één nadeel. Een Mosler is altijd leuk geweest maar met zekerheid inferieur in uithoudingskwaliteit tegenover een Porsche of een BMW. Tenslotte staan we even stil dat de ploegen op één auto zijn samengesteld uit vier of vijf piloten. Dat is eerder een verarming dan een verrijking. De echte autocoureurs haspelden alle etmaalraces als Le Mans, 1000 km races en “Mille Miglia’s” – om maar een voorbeeld te geven – onder hun getweeën af. Het waren dan ook mannen, geen mietjes, geen zeveraars.

    Ze zegden niet veel, maar als ze iets zegden was dat niet de prietpraat van vandaag zoals “Wij danken onze overwinning aan het team. Het deed een uitstekende job.” Eigenaardig genoeg is dat vandaag schering en inslag. Jackie Stewart is er in 1973 mee begonnen en het is overgenomen door Ayrton Senna en alle volgende generatie autocoureurs. Van de hoogste tot de laagste discipline. Dàt kunt u vandaag in Zolder niet horen. Daarvoor moet u wachten tot morgennnamiddag als de winnaars terecht in de bloemetjes worden gezet. Want Zolder, een "Mickey-Mouse-circuit", maar wel heel veeleisend aan concentratie, nefast voor de remmen en onderschat door iedereen. Wie twijfelt gaat kijken. Je kan d’r nog in ! Nu doen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Circuit Zolder)

    21-08-2010 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alles in het teken van de 24 Uren van Zolder
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vanavond beginnen de eerste oefeningen voor de “24 Uren van Zolder”. Deze etmaalrace wordt zaterdag en zondag gereden en ze heeft een geheel eigen karakter. Ze is even moeilijk, zoniet moeilijker dan deze van Francorchamps omdat het circuit kleiner is, de remmen héél zwaar worden belast en uitzonderlijk veel kategorieën in één deelnemersveld zijn vervat. Daardoor is het voor de snelle jongens opletten geblazen bij inhaalmaneuvers, zeker in de remzones.

    Bij de zware jongens zijn Bert Longin en Anthony Kumpen in een Porsche van First Motorsport medefavorieten maar ze moeten rekening houden met mannen als Frans Lamot, David Loix, Ruben Maes en andere Enzo Ide’s. Dan is er natuurlijk ook Steve Vanbellingen in een BMW van KS Motorsport die aan een stuurtje kan draaien en Zolder kent als zijn broekzak.

    Porsche stopte in 2007 voor het eerst de stoet Chevrolet’s Corvette en won ook in 2008 en 2009. De kans is heel groot dat het voor 2010 weer een Porsche won. De NGT-renstal zet twee Porsche’s in en daarin rijden vier ex-winnaars van de proef. NGT won de 24 Uren van Zolder in 2008 en zal tot het uiterste gaan deze prestatie voor een tweede keer neer te zetten.(Tekst:wr/foto NGT-team)

    18-08-2010 om 15:41 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chevrolet Spark Woody Wagon op de Mondial de l'Automobile
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De “Woody Wagon” op basis van de stadsauto Spark van Chevrolet is een éénmalige versie die op het Autosalon van Parijs zal staan. De auto moet herinneringen opoepen aan de opkomst van de surfgolf in de USA. Dat moet einde van de jaren ’50 zijn geweest. Vanaf toen en tot een eind in de jaren ’60 kochten de surfers meestal “Woodies”, traditionele lange stationwagens, gebaseerd op de bestaande sedan waarvan de zijkanten in hout waren uitgevoerd. Ook toen de autofabrikanten stopten met het produceren van houten zijkanten – een duur en moeilijk proces – was de Woody zo’n stukje Amerikaanse cultuur geworden dat fabrikanten als Chevrolet D-Noc-vinyl met een houtstructuur gebruikten op de zijpanelen om het houteffect te behouden.

    De Spark Woody is in Engeland ontworpen door Pyramid Visuals dat het decoreren van bestelwagens als voornaamste dagelijkse bezigheid heeft. De Spark Woody kadert in kunstzinnige activiteiten van Chevrolet die o.a. tijdens de grote finale van de YoungCreativeChevrolet aan de vooravond van het Salon van Parijs, hun hoogtepunt zullen bereiken. Chevrolet is het grootste wereldwijde merk van GM met een jaarlijkse verkoop van 4,5 miljoen auto’s in ruim 130 landen. Het nieuwe GM dat $1,1 miljoen steun aan Opel wil bieden, kan dus met de glimlach de unieke Spark Woody Wagon bekijken.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Chevrolet)

    18-08-2010 om 14:25 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opel's levenslange garantie is 160.000 km waard
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het vrolijkste plaatje dat Opel als “pub” heeft gelanceerd is dat “vanaf nu een levenslange waarborg” op alle Opel’s geldt. Geef toe, gedurfde kost als autofabrikant! Maar de actie is nog niet goed en wel gestart of het merk moet zijn campagne stoppen. En wel door een Duits kontrole-orgaan op publiciteit dat bij nader inzien tot de vaststelling kwam dat levenslang in dit geval wil zeggen 160.000 km. Alleen geldend voor de eerste eigenaar van de wagen. Dus werd die bewering van levenslang als misleidend ervaren door de muggenzifters.

    Nu rijden de meeste mensen hun wagen niet tot 160.000 km. De meeste vervangen hem, of wisselen hem bij ouder worden in om tram, bus, trein en taxi te gaan gebruiken. Voor Opel is dit geen welgekomen oordeel want tegen uiterlijk overmorgen mag de slogan nergens meer te zien zijn. Het is een strenge beslissing want iemand die zonder kosten 160.000 km (vier keer rond de wereld) kan rijden en “kommer en kwel” kan verhalen op de fabrikant lijkt me niet bedrogen te worden. Maar het maakt deel uit van een evoluerende wereld waarin samen leven alsmaar moeilijker wordt.(wr)

    18-08-2010 om 13:26 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe Porsche Cayenne geschoeid met Yokohama
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De Yokohama Rubber Company heeft bekend gemaakt dat zijn Advan Sport Band de goedkeuring heeft weggedragen van Dr.Ing. H.c.F. Porsche AG als OE (Original Equipment). In mensentaal wil dat zeggen dat de prestigieuze SUV van Porsche, de Cayenne in eerste montage die Yokohama-rubbers meekrijgt. Dat is voor Yokohama een hele eer.

    De bandenmaten die worden geleverd zijn 275/45R20 110Y XL en 295/35R21 107Y XL. De Advan Sport werd ook al gemonteerd op de eerste generaties Cayennes. De nieuwe Porsche Cayenne is dit jaar wereldwijd geïntroduceerd.

    De Advan Sport modellen voor de nieuwe Cayenne werden ontwikkeld in een samenwerking tussen Porsche en Yokohama Rubber. Ze zijn ontworpen voor stabiele prestaties tot 300 km/h. De banden zijn ook al geadopteerd voor hoge prestaties zoals op de Porsche 911 Carrera 4, de Audi S8, Bentley Continental en sommige modellen van de Mercedes AMG.
     
    De Advan Sport typeert zich door vier brede, rechte groeven. Hij bezorgt de auto stabiele rijprestaties, zelfs bij zware regenval. Dit komt door gelijkmatige kleine inhammen in de dwarse profielgroef die het water gewoon wegpompen uit het bandprofiel. Daardoor houdt het rubber maximaal contact met de band.

    De rubber van de Advan Sport is een silicamengsel dat bij lage temperaturen en hoge snelheden zijn vormvastheid behoudt zodat de auto die ermee is uitgerust tot over 300 km/h zeer stabiel en wendbaar blijft. (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Yokohama)

    16-08-2010 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AMP en Remy maken deal bekend
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op de Autoshow van New York dit jaar stond de AMP Equinox EV wat in de hoek gedrukt. Mogelijk zat er toen nog geen elektrische motor in, want de onderhandelingen over elektromotoren waren met verschillende leveranciers nog aan de gang. Zopas is bekend dat de fabrikant van elektromotoren en hun rekeneenheden om ze te sturen door de bekende naam Remy zal worden geleverd.

    Jay Pittas, President van Remy en Steve Burns van AMP, tekenden daartoe een driejarig contract. De firma die op twintig minuten rijden van Indianapolis ligt, heeft altijd aangeleund tegen GM-muren. Delco-Remy was destijds een begrip voor stroomverdelers. Herinneren we ons dat we vroeger zeidden “dat de Delco stuk was”. Vandaag rest daarvan het begrip Remy dat de autoconstructeurs EM’s zal toeleveren.

    De AMP Equinox EV CrossOver is eigenlijk gebaseerd op de Chevrolet Equinox. Alleen voegt AMP er de waarde aan toe dat de auto elektrisch rijdt. De auto die dit jaar in New York werd getoond is absoluut nieuw. Het begrip CrossOver impliceert een compact voertuig dat de behendigheid van een terreinauto bezit, de prestaties van een sportwagen en het comfort van een limousine biedt.

    AMP koos uit het aanbod van de lood-zuur (PBA), de Nikkelmetalhydride (NiMH) en de Lithium-Ion (Li-Ion) deze laatste, zoals de meeste autobouwers. Een Li-Ion biedt vier keer meer energie dan eerstgenoemde en twee keer zoveel als de nochtans veel gebruikte NiMH. Toyota gebruikt die nog veel omdat Li-Ion nog de twijfel van de levensduur met zich draagt. Vandaar de twijfel en het steeds meer tegenkomen van de Lithium-Polymeer batterij.

    De “Equinox-by-AMP-and Remy” haalt vanuit stilstand 96 km/h in 8” en loopt desgewenst 144 km/h. In dat geval wordt natuurlijk ingeboet op de actieradius die bij rustig rijden 241 km kan bedragen. Is de accu leeg dan duurt het 14 uur eer ze aan een 110V contact weer vol is en aan 220V gelegd is de laadtijd maar 4 uur. AMP laat niets los over de autonomie als de vijf zitplaatsen bezet zijn en het gewicht de batterij maximaal belast. Overigens laat praktisch geen enkele autoconstructeur zich daarover uit. Dat gegeven behoort tot de grote uitdagingen van “The Electric Vehicle”. De foto toont de Equinox zoals die ook met brandstofcel kan worden geproduceerd.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Chevrolet)

    12-08-2010 om 22:46 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Umicore Solar Team wil de World Solar Challenge winnen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het is een zonnetocht van 3000 km die dwars door Australië van Darwin naar Adelaïde leidt. Het Umicore Solar Team dat uit veertien studenten industrieel ingenieur bestaat waagt zich nog niet aan Indium dat bij sommige van de 29 andere teams Germanium vervangt. In de “nieuwe” zonnewagen zitten 2.108 Germanium zonnecellen. Het voertuig dat heel plat en principieel aerodynamisch heet te zijn, afwijkend van de druppelvorm, is gevoelig voor zijwind. Dat is de prijs die wordt betaald om van de oerdynamische stroomlijn-gedachte af te wijken.

    De auto zal het in oktober opnemen tegen de Nuon5 van de Delftse universiteit en tegen de Japanners die vorige keer die begeerde Challenge wonnen. De kunst is zoveel mogelijk zonne-energie te vangen in de cellen om tot een topsnelheid van 140 à 150 km/h te geraken. Het gemiddelde wordt op 110 km/h ingeschat. Probleem is dat de lichamen, zon, aarde en auto iedere seconde en dus iedere minuut tegenover elkaar van positie wisselen. Daarom hebben de cellen een pyramidevorm in de hoop altijd het maximum aan straling op te vangen om een elektromotor aan te drijven. Het voertuig wordt verder uitgetest op het testcircuit van Ford in Lommel.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Umicore)

    11-08-2010 om 22:10 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mazda viert negentigste verjaardag (1)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Als je in het “guesthouse” van Mazda in Hiroshima werd ontvangen moest je eerst poedelnaakt in een heet bad peddelen alvorens je in een kimono werd gewikkeld en - bediend door een persoonlijke gheisa - door directie en ingenieurs in het restaurant werd ontvangen. Om zeker te zijn dat geen enkele "fall out" mee werd binnengebracht. Gezien meestal beide partijen geen jota verstonden van de ander zijn moedertaaltaal werd veel op bierviltjes getekend. Met brede grijnzen maakten de gesprekspartners dan aan elkaar duidelijk dat het onderwerp werd verstaan. Op officiële ontmoetingen spraken de Japanners allemaal hun eigen taal en die werd simultaan overgezet in het Engels en Frans. De Franse simultaantolk had een buitengewone bewondering voor Adamo. Als bewijs daarvan zong hij eens in het “guesthouse” de befaamde hit “Tombe la Neige”. Hij kon het zowaar ook ! Vaak eindigden die maaltijden, na veel hot-sake en de beste oesters ter wereld, in emotionele toestanden van verbroedering, wereld zonder grenzen, ingenieurs dansend met journalisten uit de vier windrichtingen.

    Het is een genegen herinnering die boven komt door vast te stellen dat Mazda bij ons sinds 1967 kwalitatieve auto’s verkoopt. Die operatie werd tien jaar voorbereid. In 1961 ging het merk een technische samenwerking aan met NSU waar Felix Wankel zijn rotatiemotor deed commercialiseren in de NSU Ro80. Mazda erfde de uitdaging om die motor met veel minder onderdelen dan een Otto-motor, ook minder brandstof te laten gebruiken. Dat was niet simpel want de afdichting tussen Stator en Rotor was ronduit moeilijk. Kenichi Yamamoto, destijds President van de Mazda Motor Company, slaagde erin de techniek zijn wijsheid op te leggen.

    Daardoor won Mazda zowel de “24 Uren van Francorchamps” (1981-Dieudonné-Walkinshaw) als de “24 Uren van Le Mans” (1991-Gachot-Weidler-Herbert). Allebei met rotatiemotor. In 1965 zette Mazda weer een cruciale stap door een technische samenwerking te realiseren met Perkins, het kwaliteitslabel voor dieselmotoren…In die tijd kwamen de Mazda’s vanuit Hiroshima per schip aan in Antwerpen. Ze zaten helemaal onder de paraffine als beschermlaag tegen het zoute zeewater dat over de schepen kletste. De Crane & Marsily, een gezien bedrijf voor aandrijftechniek in Antwerpen, ontwierp een lopende band waarop de Mazda’s stonden. Met een speciaal product werd de beschermlaag “afgewassen”. Die witte, wasachtige stof, bestaande uit een koolwaterstofverbinding, maakte dat geen vocht de carrosserie kon raken en dat de Mazda’s als juweeltjes op trein en vrachtwagen het Europese binnenland veroverden. Dat was de Grote Stap in 1967, jaar waarin 2.688 voertuigen werden verkocht in drie Europese landen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mazda)

    Bijlagen:
    Mazda CX-7 is nu een begeerde SUV.JPG (179.3 KB)   
    Mazda MX-5 Superlight.jpg (520.7 KB)   
    Tussen de Mazda R360 en de 2 ligt een halve eeuw.jpg (1.3 MB)   

    11-08-2010 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Barack Obama rijdt Chevrolet van de productielijn
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Tijdens de rondleiding door de Detroit-Hamtramck fabriek in Noord-Amerika, vernam Barack Obama dat Chevrolet zijn geplande productie van 30.000 naar 45.000 eenheden heeft gebracht. Dat is een stijging met 50%. Wegens grote belangstelling zegt GM. Ondertussen heet het eind it jaar te zijn dat de Chevrolet Volt op de markt komt in enkele staten en in 2011 in de showrooms van alle staten en in 2012 zouden we hem ook in Europa zien, een verdeling die zal gebeuren door het Chevrolet-dealernet.

    Edward E. Whitacre, Jr, GM Chairman en CEO,wilde persé ook nog een woordje kwijt aan de President. “Met de Chevrolet Volt beschikken automobilisten over de meest recente technologie, toonaangevende innovaties die geen enkele andere auto biedt. Dat is gemoedsrust”, besloot hij. Voor alle duidelijkheid voegt de redactie van dit blog er fatsoenlijk aan toe dat de Chevrolet Volt net als de Opel Ampera welgeteld 60 km puur elektrisch kan afleggen. Daarna start een kleine verbrandingsmotor die als generator fungeert en de batterij weer oplaadt. Daardoor is een autonomie van 550 km verzekerd.

    Fier reed Barack Obama de Chevrolet Volt van de productieband. De Detroit-Hamtramck plant waar dat gebeurde heeft een investering van $ 336 miljoen ontvangen om de productie voor te bereiden. Dat is een onderdeel in het geheel van ruim $700 miljoen die GM voor de Chevrolet “extended range” heeft geïnvesteerd in acht fabrieken. Daartoe behoren de fabriek in Warren, een batterijen-assemblage bedrijf in Brownstown Township, een motorenfabriek in Grand Blanc, Bay City en drie fabrieken in Flint. Volgens GM betekent de Volt een trendsetting die natuurlijk ook zal thuis horen in de Opel Ampera. Maar het door de crisis getekende merk Opel is daar zeer zwijgzaam over. (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Chevrolet)

    10-08-2010 om 17:20 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZSW gaat op zoek naar het maximum elektro-chemisch rendement
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Dat de al veelbesproken elektrische auto’s voor de “grote volumemarkt” zo tergend traag de weg naar de showrooms vinden is te wijten aan twee factoren. Enerzijds ontbreekt de infrastructuur in steden en dorpen, parkings en bevoorradingsstations om vlotte autonomie te verzekeren. Anderzijds – en dit is het meest secure – zijn het de materialen die ze uiteindelijk zullen gebruiken. Naast de kostprijs en productiemogelijkheden is vooral het elektro-chemische rendement dat de doorslag geeft. Vergeten we niet dat opslag van elektriciteit in een batterij een chemisch proces is. Ook als die stroom opgewekt wordt op mechanische wijze, zijnde met bijvoorbeeld een verbrandings- of elektromotor die dan de rol van generator spelen.

    Het op 16 maart 1988 in Ulm opgerichte “Centre for Solar Energy and Hydrogen Research Baden Württemberg (ZSW) heeft nu een 27 miljoen Euro kostend eLab opgericht waar voornamelijk Lithium-Ionen accu’s zullen worden bestudeerd. De kapitaalinvesteerders zijn het Duits verkeersministerie maar ook de autoconstructeurs als Daimler, BMW, Opel, GM en Volkswagen alsook bandenfabrikant Continental. Tachtig vorsers buigen zich over de chemie rond Lithium-Ion maar ook over Lithium-Polymeer batterijen die in aantal stijgen. Ze hebben een grote densiteit maar kunnen een minder aantal keren worden opgeladen.

    Het Franse Lumeneo dat dit jaar in Brussel in februari 2010 de Smera (foto: twee passagierszetels achter elkaar voor plaatswinst in de stad) voorstelde, gebruikt die ook en het kleine voertuigje dat van Kopenhagen naar de Zuidkaap reed gebruikte alleen een lithium-polymeer accu. Die elektro-chemische toedracht daarvan, ook de productiemethoden, zullen bepalend worden voor een straatbeeld, gevuld met puur elektrische auto’s.(Tekst en foto:Walter Rombauts)

    09-08-2010 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Autoverkoop per model in de eerste jaarhelft van 2010
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De heer Joost Kaesemans, Directeur Communicatie bij Febiac, bracht vorige dagen een boeiend relaas uit over de verkoop van de verschillende modellen in de eerste jaarhelft van 2010. Het totaal van 320.203 verkochte voertuigen in die zes maanden wordt onderverdeeld in Berlines en Hatchbacks, Breaks, Monovolumes, Coupé’s, Cabrio’s en SUV’s. De verkoop ligt 17,2% hoger dan in dezelfde periode van 2009. De best verkochte merken zijn Renault, Peugeot, Volkswagen, Citroën en Opel.

    1. Met 21,2% meer inschrijvingen doen de BERLINES en HATCHBACKS het beter dan het marktgemiddelde. Na lang aan populariteit te hebben ingeboet, kunnen deze meer traditionele koetswerkvarianten recent opnieuw op meer belangstelling van de klant rekenen. Met in totaal 162.584 inschrijvingen (51% van alle nieuwe auto’s) is dit meteen ook veruit het grootste marktsegment.

    De best verkochte voertuigen in deze categorie zijn in dalende volgorde de Ford Fiesta, de Volkswagen Golf en de Volkswagen Polo. De Opel Corsa en de Peugeot 207 maken de top-5 rond. Uit de rest van het lijstje blijkt duidelijk dat de Belg bij voorkeur kiest voor een compacte, zuinige wagen.

    2. De BREAKS maken 20% van de totale autoverkoop uit en kennen ten opzichte van vorig jaar een stijging met 9,5%. Zij verloren dus marktaandeel. De drie meest verkochte modellen zijn respectievelijk de Citroën Berlingo, de Peugeot Partner en de Volvo V50

    3. De Monovolumes zijn een segment dat nog wat kleiner is dan dat van de Breaks. Dit marktaandeel daalde. Populairste auto’s in deze serie zijn de Renault Mégane Scénic die als best verkochte de stoet aanvoert die verder bestaat uit de Citroën C4 Picasso en de Peugeot 5008.

    4. Het kleinste marktsegment is dit van de Coupé’s. Het segment groeide in vergelijking met vorig jaar met 6,7%. Ook dat is duidelijk minder dan de gemiddelde marktevolutie van 17,2%

    5. Ook het segment van de CABRIOLETS wordt aangevoerd door de Franse merken. Peugeot bekleedt met de 308 en de 207 de eerste twee plaatsen, de BMW 1 cabriolet is nummer drie. In het totaal noteert men in de eerste zes maanden van 2010 een stijging in dit segment van 4,8%

    6. De SUV’s maken dit jaar 10,8% van de totale markt uit. Het segment kent wel de grootste stijging: 34,4% Al een paar jaar is de Nissan Qashqai het best verkochte model, maar de recent gelanceerde Peugeot 3008 komt heel sterk opzetten. De derde plaats is eveneens voor een recent model, de BMW X1. Opvallend is hoe de grote SUV’s zeer veel populariteit hebben moeten prijsgeven. Er blijft duidelijk een markt voor de vierklauwende, grote en luxueuze SUV’s, maar deze maakt nog slechts een fractie uit van de totale automarkt.

    Alle categoriën laten de impact van de bankencrisis eind 2008 en het verloren consumentenvertrouwen duidelijk zien. Kopers richten zich naar aantrekkelijke, compacte en vooral zuinige auto’s. Dit niet alleen om het milieu te dienen maar zeker en vast om aan de pomp de frustratie van een lege geldbeugel te ontlopen. “Downsizing” zet zich duidelijk door in de zin van motoren met een kleine cilinderinhoud die door het toepassen van turbo’s en tweetrapsturbo’s toch hoge prestaties neerzetten met een laag verbruik. De Fédération de l’Automobile, beheerder van de Fédération Internationale du Sport Automobile, is zinnens vanaf 2013 dergelijke motorenfilosofie in het Wereldkampioenschap Formule 1 door te voeren. Dat zou moeten leiden tot een vermindering van het brandstofverbruik tot 50% in 2015 terwijl de krachtbronnen toch 551 kW (750 pk) zouden leveren.

    Vanaf 2011 zal KERS (Kinetic Energy Recovery System) weer op de F1’s te zien zijn. Dat is een systeem dat eigenlijk op het principe van de Toyota Prius is gebaseerd. Bij het vertragen wordt door een generator de rem- en warmte-energie omgezet in elektricteit die opgeslagen wordt in een batterij. De coureur kan via een knop op het stuurwieltje bij een inhaalmaneuver of bergop 62 Kw (82 pk) weer afroepen ter ondersteuning van de verbrandingsmotor. In 2010 kwamen alle teams overeen het niet te gebruiken omwille van de kostprijs en de gecompliceerdheid van het systeem. Doch volgend jaar zal het weer de kop opsteken. Tekst: Walter Rombauts/Foto:Renault)

    08-08-2010 om 17:24 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De helaasheid van Francorchamps
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Stéphane Ratel is een man uit één stuk met heel lange tenen. Macho en narcist. Het zat hem behoorlijk dwars dat de vijfde manche om het FIA GT1 Wereldkampioenschap “slechts” als proloog voor de “24 Uren van Francorchamps” werd gereden. Hij had de koers met 24 GT1’s graag zien worden gereden na de etmaalrace. Dat zou menselijk en strategisch een grote fout zijn geweest. Na een 24 uren zijn de stand- en baancommissarissen moe, de toeschouwers ook. Die zijn vaak al lang voor de zwart-wit geblokte vlag valt al huiswaarts getrokken. Kwestie van geen uren file te moeten doen. Hoewel, zo’n grote mensenmassa was er nu ook weer niet op de been om beroeps- en gelegenheidcoureurs te volgen. Rond friet- en worstenkramen hingen wel veel lallende bierdrinkers. Velen er van wisten een uur na de start al niet meer of de race nu in de wijzerzin van de klok dan wel daartegenin werd gereden.

    Mijn intuïtie zegt dat mijnheer Ratel best eens overleg pleegt met de Kalendercommissie van de FIA eer hij Francorchamps afschrijft voor zijn overigens geslaagd GT1 Wereldkampioenschap. Vorig weekeinde was er de GP van Hongarije (WKF1), De "Rally van de Duizend Meren" (WRC), het WTCC in Brno...en de WK-manche van de GT1 in Spa...én de "24 Uren van Francorchamps" (EK GT2), samen met deze van de Nürburgring na Le Mans de belangrijkste in de wereld. Iets teveel van het goede...Het is bekend dat Azië wenkt en daar is geld dat bij ons steeds meer ontbreekt. Dat komt ervan als men de hele inboedel van een land wegschenkt. Maar Francorchamps is en blijft een uitdaging voor iedere coureur en telkens wordt erbij gezegd dat het de mooiste omloop van de wereld is. Omdat er decorum is. Het groen van de slippen van de Eifel waartussen die magisch pekzwarte strook loopt, de “Raidillon” in het gezicht van iedere piloot lacht, grijnst, uitdaagt, kwaadaardig verwittigt, en waar ongemeen veel historische autosport is geschreven.

    Dat inspireerde Jean-Paul Delsaux om een “Guide Spa-Francorchamps 2010” te schrijven, geïllustreerd met foto’s zoals hij alleen die kan vinden. Hij verhaalt over de Grote Belgen als Paul Frère, Olivier Gendebien en andere Willy Mairesse’s. De laatste vocht ook een verbeten duel uit met de opkomende Jacky Ickx die zich – statistisch - tot de beste autocoureur van Belgie zou ontpoppen. Ickx bestuurde een Lola-Ford en Willy Mairesse een Ford GT40 die hij mocht delen met “Beurlys”. Willy plakte aan Beurlys omdat die het geld had maar niet de snelheid van Willy. Ik zat in het gras met mijn zoontje René bij het uitkomen van de bocht van Stavelot, die ijselijk snel werd genomen, (op het oude lange circuit van 14,100 km) en hoorde langs de luidsprekers dat Jacky Ickx de snelste tijd van Mairesse had afgesnoept. Eén ronde verder meldde diezelfde spreekbuis dat Mairesse die tijd met een volle seconde had verpulverd…

    Kijk, als je die duels kunt brengen tussen een uittredende generatie en de jonge leeuwen, dan heb je een cocktail waardoor de worstkramen leeg blijven en de tribunes vol. Voor het spektakel van mijnheer Ratel zijn alleen de insiders, de virusdragers van autosport, geïnteresseerd. Om te zien hoe gewezen kampioenen als Michaël Bartels voorafgegaan worden door jonge gasten zoals Nico Verdonck. Dan heb je vuursteengensters. Nu was Bartels nog sterk genoeg om de 23-jarige Maserati MC12 piloot op twee bochten van het einde in een kleine fout te dwingen zodat deze een zevende plaats voor een achtste moest wisselen. Maar zo één dynamietvat is niet genoeg. Alle 24 wagens moeten zijn bemand met échte autocoureurs. Dat zijn egoïsten, durvers, de blik alleen op de ideale lijn en de voet op de gaspedaal. Het profiel van de echte autocoureur is zo. Wie zich het duel tussen Jochen Mass (Ford Capri) en Niki Lauda (BMW CSi) herinnert, zal zich ook in zijn geheugen hebben gegrifd dat mensen op een bomvolle tribune rechtveerden als ze op millimeters van elkaar uit de toen echte haarspeldbocht van “La Source” kwamen en op “l”Eau Rouge” afstormden… Pas als mijnheer Stéphane Ratel die magie in zijn formule kan leggen heeft hij recht van spreken over Francorchamps. Hoezeer de helaasheid ervan onmiskenbaar duidelijk wordt.(Tekst en foto: Walter Rombauts/ISBN-nummer van boek van Jean-Paul Delsaux: 978-2-930562-02-5)

    04-08-2010 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jesco Auto Training School kiest voor Mazda
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De Jesco Auto Training School is wellicht de beste van het land. De reden ligt voor de hand. Ze is ontstaan uit het dynamiet van Mike Van Hooydonk, vader van de Jeff en de Scott, die beiden autosport in hun DNA hebben. Wagenbeheersing en autosport liggen dicht tegen elkaar. Een machine zoals een auto beheersen kan je aanwenden om kampioen te worden in de gereglementeerde autosport, maar je kan die vaardigheid ook gebruiken om in het gevaarlijke verkeer vooral defensief te rijden. Daarmee verleng je beslist je leven met enkele jaren.

    Jesco vernieuwt zijn wagenpark en daarvoor heeft Mazda de eer 11 auto’s te leveren die gaan van een Mazda 2 over een ongemeen knappe 3 mps (inzake rijpatroon, prijs en prestaties) tot aan de Mazda MX-5 die nu 20 jaar jong is en waarvoor een jubileum-editie is uitgewerkt. De rijschool zelf is het neusje van de zalm. Alle denkbare situaties die zich in het verkeer kunnen voordoen kunnen er worden gesimuleerd. Dat in een Mazda aanleren heeft een grote symbolische betekenis. Het merk uit Hiroshima speelde een cruciale rol in de autogeschiedenis.

    Door de uitdaging aan te gaan om de Wankelmotor verder te ontwikkelen tot vandaag de HydrogenRotaryEngine heeft het de bakens verzet in de auto-industrie. Kenichi Yamamotor, destijds de President van de Mazda Motor Company in Japan, heeft die rotatiemotor doorontwikkeld tot er zowel in de “24 Uren van Francorchamps” (1981-Walkinshaw-Dieudonné) als de “24 Uren van Le Mans” (1991-Gachot-Herbert-Weidler) werden mee gewonnen. Wie van sportiviteit houdt vraagt best de Mazda 3 mps. Altijd tractie, altijd controle over de 191 kW (260 pk) die onder de motorkap steekt. Als je bij Jesco die door de cursus wagenbeheersing loodst mag je als een pauw even de veren opsteken. Niet te lang natuurlijk, want anders komt Mister Mike Van Hooydonk, bijgenaamd “Mike Slip”, het je nog eens voordoen. De Meester brengt dan wel iedere leerling tot bescheidenheid.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mazda)

    03-08-2010 om 21:11 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maassen-Menten winnen de prékwalificatierace FIA GT1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De GT1’s zijn geweerd in de “24 Uren van Francorchamps” maar vormen er vandaag de proloograce van. Gisteren reden Xavier Maassen en Jos Menten in hun Corvette Z06 de snelste tijd met 2’37”054 voor Longin-Verdonck die op 0”465 stranden in de Maserati MC12. Ex-Formule 1 rijder Riccardo Zonta legde met ploegmaat Kechele in de Lamborghini Murcielago 670 R-S beslag op de derde plaats. Let hier op de eerste schitterende tweede plaats van Nico Verdonck als ploemaat van de ervaren Bert Longin.

    De leiders in de voorlopige stand voor het Wereldkampioenschap GT1, Michaël Bartels en Andrea Bertolini in een Maserati MC12 reden zich pas 17de en onze landgenoten Martin – Leinders in de Ford GT konden wegens weerbarstigheden van de bolide niet verder komen dan een 15de  plaats door ontstekingsproblemen. Vandaag dus de race om 12.05 uur, na dewelke de voorbereidingen beginnen voor de start van de “24 Uren van Francorchamps" (wr/Foto:Menten Press)

    Bijlagen:
    De Corvette Z06 aan het werk in La Source 31710.jpg (1.3 MB)   

    31-07-2010 om 11:33 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ALD Automotive zet Nico Verdonck op de weg naar Le Mans
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nico Verdonck, één van de beste autocoureurs van ons land, won vorig de Formula Le Mans. Na een weergaloze carrière in het F3000 en Duitse F3 kampioenschap zag de Brusselaar in dat F1 utopie werd. Zoals ook Bas Leinders en Jeffrey Van Hooydonk uiteindelijk – zonder schande – de handdoek in de ring moesten gooien. Nico vocht zoals andere verbeten voort. Een test op Paul Ricard aan het stuur van een Oreca LMP1 van Hughes de Chaunac leverde niets op. Zijn titel van Formula Le Mans – kampioen al evenmin. De “l’Automobile Club de l’Ouest” en Oreca bleken niet in staat een heuse kampioen een waardig zitje te geven in een volgend seizoen. Tenzij je een valies geld meebrengt zoals Barrichello toen ook Marc Goossens F1 mocht testen. Als ik me niet vergis bij Eddie Jordan.

    ALD, de leasing-gigant ALD Automotive, pikte Nico Verdonck op ter vervanging van Matteo Bobbi aan de zijde van mister Bert Longin. Deze zal Nico wegwijs maken aan het stuur van de imposante Maserati MC 12 die deelneemt aan het FIA GT1 Wereldkampioenschap. Nico komt ineens in wat we de grote wereld van de autosport kunnen noemen. Zijn wereld, met ex-F1-azen, endurance-kleppers en allemaal alle vuurproeven met glans doorstaan. De mecenas zal er veel plezier aan beleven. Nico is een gemotiveerde coureur die alleen leeft voor zijn vak. Autosport is vooral een spel van de geest, een krachtmeting met zichzelf, eer je duels met anderen kunt aangaan. ALD-huisrijder Eric Van de Poele weet er alles van.

    “Voor wat de 24 Uren van Francorchamps betreft zijn er dit jaar heel wat favorieten. Met de twee Ferrari’s F430 GT2 van AF Corse behoren wij daar natuurlijk ook bij. Maar het zal zeker geen gemakkelijke wedstrijd worden maar met een superteam en een schitterende ploegmaat als Bert Longin kan het lukken een zesde keer te winnen. Bert kent Francochamps als zijn broekzak en gaat er altijd keihard en de beide fabrieksrijders, Toni Vilander en Gianmaria Bruni, hoef ik zeker niet meer voor te stellen…? Ik ben ook heel blij dat ik opnieuw de kleuren van ALD Automotive mag verdedigen. Heel dat bedrijf ademt autosport uit.”

    Bert Longin, een snelle zakenman die best een beroeps autocoureur had kunnen zijn gezien zijn intrinsieke snelheid die hij in het bloed heeft is ook optimist. “Ik start in de 24 Uren van Francorchamps met een Ferrari uit de stal van het meest succesvolle GT2-team van de afgelopen seizoenen. AF Corse ! Gianmaria Bruni was in 2008 FIA GT2-kampioen en zorgde gisteren dat we in “pole” vertrekken ! Toni Vilander was FIA GT2-kampioen in 2007 en 2008 en dan is er vijfvoudig winnaar van de 24 Uren van Spa, Eric Van de Poele. AF Corse won de FIA GT2-kategorie van de 24 Uren van Spa . Je kan niet anders dan in superlatieven over dit team spreken. Ik ben bijzonder blij met de overeenkomst, waarbij ik al mijn sponsors werkelijk van uit het diepst van mijn hart wil bedanken.” Zo kennen we Bert, gentlemen-driver maar behept met winnershersenen. Maar het is waar, beter dan bij AF Corse kan je niet zijn.

    Wie er met dit alles ook blij is, dat is die geweldige Nico Verdonck. “In het WK GT1 starten met een klepper als Bert is geweldig. Dit is een hoogtepunt in mijn loopbaan en ik kan ALD Automotive alleen maar héél dankbaar zijn voor de geboden kans. Met Bert Longin als ploegmaat moet het lukken er een geweldig weekeinde van te maken. Hij heeft enorm veel ervaring en wil me helpen om mijn weg binnen het team en aan het stuur van de wagen te vinden. Duimen maar !!!”

    ALD heeft Nico Verdonck op de weg gezet naar Le Mans. De keren dat ik met hem samen in de auto doorbracht ging het altijd als in de tijdmachine van Professor Barabas in de Suske’s en Wiske’s. Eer je de naam van een dorp gelezen had was je alweer in het volgende plaatsje. Zo gaat dat in de koers. Eigenlijk nog sneller. Bijna buitenaards.(Tekst: Walter Rombauts/Foto:Olivier Gouters)

    Bijlagen:
    De kampioen wacht op de komst van ploegmaat Gavin Cronje Magny-Cours september 2009.JPG (168.9 KB)   
    Na F3000 en F3 begint Nico aan de weg naar Le Mans i30710.JPG (3.9 MB)   
    Nico Verdonck gelukkig Formula Le Mans kampioen.JPG (159.2 KB)   

    30-07-2010 om 14:59 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gianmaria Bruni pikt snelste tijd in met Ferrari F430 GT2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Tijdens de finale kwalificaties voor de “24 Uren van Francorchamps” gisteravond reed de Italiaan Gianmaria Bruni met de Ferrari F430 GT2 AF Corse. De weersomstandigheden waren nog steeds variabel maar konden niet het voordeel bieden voor de GT3’s van eergistermorgen. Die waren in de regen oppermachtig, mede dankzij de ondersteuning van hun traction control en ABS.

    De Italiaan draaide 2’22”403 en de coureurs van de Audi’s R8 LMS GT3 moesten dat met lede ogen aanzien. Het zijn dus Eric Van de Poele (vijfvoudig winnaar), Bert Longin samen met Gianmaria Bruni vanop de pole-position aan de etmaalrace zullen beginnen. Tussen de snelste GT2 en de beste GT3 heeft de BMW Schnitzer, rijdend in de Nationale GT-categorie, zich als een wig gedreven. Hij wordt bestuurd door Dirks, Müller, Werner en Adorf. De “24 Uren van Francorchamps” kondigen zich ongemeen boeiend aan.

    Al is Eric Van de Poele favoriet met de Ferrari F430 GT2, de armada Audi R8 LMS's, niet die van Phoenix Racing en ook die niet van de Belgian Audi Club, geven zich gewonnen. Al zijn het "maar" GT3's. Francorchamps is altijd wispelturig. Als uitloper van het Eifelgebergte, is het weer er altijd wisselvallig. Enkele buien kunnen volstaan om de race-omstandigheden in het voordeel van de GT3's te keren.(wr/Foto:Audi en Total)

    30-07-2010 om 11:20 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!