Als je in het guesthouse van Mazda in Hiroshima werd ontvangen moest je eerst poedelnaakt in een heet bad peddelen alvorens je in een kimono werd gewikkeld en - bediend door een persoonlijke gheisa - door directie en ingenieurs in het restaurant werd ontvangen. Om zeker te zijn dat geen enkele "fall out" mee werd binnengebracht. Gezien meestal beide partijen geen jota verstonden van de ander zijn moedertaaltaal werd veel op bierviltjes getekend. Met brede grijnzen maakten de gesprekspartners dan aan elkaar duidelijk dat het onderwerp werd verstaan. Op officiële ontmoetingen spraken de Japanners allemaal hun eigen taal en die werd simultaan overgezet in het Engels en Frans. De Franse simultaantolk had een buitengewone bewondering voor Adamo. Als bewijs daarvan zong hij eens in het guesthouse de befaamde hit Tombe la Neige. Hij kon het zowaar ook ! Vaak eindigden die maaltijden, na veel hot-sake en de beste oesters ter wereld, in emotionele toestanden van verbroedering, wereld zonder grenzen, ingenieurs dansend met journalisten uit de vier windrichtingen.
Het is een genegen herinnering die boven komt door vast te stellen dat Mazda bij ons sinds 1967 kwalitatieve autos verkoopt. Die operatie werd tien jaar voorbereid. In 1961 ging het merk een technische samenwerking aan met NSU waar Felix Wankel zijn rotatiemotor deed commercialiseren in de NSU Ro80. Mazda erfde de uitdaging om die motor met veel minder onderdelen dan een Otto-motor, ook minder brandstof te laten gebruiken. Dat was niet simpel want de afdichting tussen Stator en Rotor was ronduit moeilijk. Kenichi Yamamoto, destijds President van de Mazda Motor Company, slaagde erin de techniek zijn wijsheid op te leggen.
Daardoor won Mazda zowel de 24 Uren van Francorchamps (1981-Dieudonné-Walkinshaw) als de 24 Uren van Le Mans (1991-Gachot-Weidler-Herbert). Allebei met rotatiemotor. In 1965 zette Mazda weer een cruciale stap door een technische samenwerking te realiseren met Perkins, het kwaliteitslabel voor dieselmotoren
In die tijd kwamen de Mazdas vanuit Hiroshima per schip aan in Antwerpen. Ze zaten helemaal onder de paraffine als beschermlaag tegen het zoute zeewater dat over de schepen kletste. De Crane & Marsily, een gezien bedrijf voor aandrijftechniek in Antwerpen, ontwierp een lopende band waarop de Mazdas stonden. Met een speciaal product werd de beschermlaag afgewassen. Die witte, wasachtige stof, bestaande uit een koolwaterstofverbinding, maakte dat geen vocht de carrosserie kon raken en dat de Mazdas als juweeltjes op trein en vrachtwagen het Europese binnenland veroverden. Dat was de Grote Stap in 1967, jaar waarin 2.688 voertuigen werden verkocht in drie Europese landen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mazda)
|