Winnende demonstratie karten van Nico Verdonck bij Inkart !
Nico Verdonck heeft samen met Enrico Coutteau en René Rombauts de "12 Uren van Puurs" bij Inkart gewonnen. Ze hielden ter aankomst 16" voorsprong op de ploeg van Waaihof uit Kortrijk en drie ronden voorsprong op de derde in het klassement. Het hoeft geen tekeningetje dat de Brusselaar die vorige week nog in Le Mans won in de Formula Le Mans Cup het leeuwenaandeel van de koers voor zich nam. Wat niet wegneemt dat zijn ploegmaats met foutloze stint's de cadans moesten bewaren voor de "Champ". Ingeschreven als Peugeot-Mechelen reden ze 500 ronden wat bij Inkart overeen komt met 500 km en hun gemiddelde tijd was 1'26 voor een ronde.
Nico Verdonck, voor wie zelfs zo'n kartwedstrijd een uitdaging blijft, reed eens 2 uur en 45 minuten aan één stuk en schatte als ervaren coureur de tankbeurten goed in. Daardoor moest Peugeot-Mechelen slechts vier keer tanken en de tegenstanders vijfmaal. De 23-jarige Belg stuurde de kart met een ongeziene finesse over het lint waarrond vijfhonderd enthousiaste toeschouwers zich op een gigantische barbecue voorbereidden en op de daaropvolgende feestnacht met winnaars en deelnemers. De "12 Uren van Puurs" waren een demonstratie van Nico Verdonck zonder weerga. Al zeker van de zege ging hij nog de uitdaging met zichzelf aan en zette de wedstrijdchrono met 1'24"059 op zijn scherpst.
Ervaren in de F3000, de F3 (Spaans, Duits- én Italiaans kampioenschap) en rijpend beroepscoureur die Le Mans nog meer mag verwachten dan alleen vorige weekend om er te winnen in de Formula Le Mans Cup, sierde het Nico die 23 lentes jong is, dat hij op twee ploegmaats van Peugeot vertrouwde die binnenkort 10 en...20 jaar ouder zijn dan hij. Zowel Enrico Coutteau als René Rombauts reden perfecte aflosbeurten die mogelijk maakten dat de kriek op de taart kwam na 12 uur racen met een klinkende overwinning. Wat Peugeot vorige week in het groot deed in La Sarthe, werd gisteren in het Ooievaarsnest in Puurs bij Inkart in miniatuur herhaald. Peugeot mag Nico danken.(wr/Foto's:Elke Eelbode en Michel Detobel)
Nico Verdonck als vedette in 12 Uren van Puurs bij Inkart
Le Mans - Nico Verdonck heeft in de proloog van de grootste autorace ter wereld, de Formula Le Mans Cup, zijn derde klinkende overwinning behaald in deze nieuwe discipline. Hij won de eerste twee races in Francorchamps als proloog voor de gelijknamige 1000 km en overklaste daarin vriend en vijand. Ook in Le Mans, om 10.30 uur, toen de koorts van de startprocedure van de etmaalrace al in de lucht hing, zag de rasechte piloot zich voor een veld van jongens die er geen misverstand over lieten bestaan dat zij op die historische baan van La Sarthe over 12 ronden (één formatieronde inbegrepen) gingen winnen. Toen de officiële Rolexklok aan de controletoren 11.30 uur aanwees stond de Brusselaar op het hoogste podiumtrapje met champagne te vieren. Dan liet hij plaats aan de kanjers van de 24 Uren van Le Mans.
Kanjers is tussen aanhalingstekens geschreven omdat er van de 165 piloten die in de 77ste 24 Uren van Le Mans zijn gestart slechts maximaal 65 echte piloten zijn. Laat staan coureurs. Waarom ondergetekende zoveel belang hecht aan coureur in plaats van piloot is simpel te verklaren. Het laatste woord heeft iets robotachtigs in zich. Een robot wordt gestuurd en bestuurt niet zelf. Hij bestuurt in het beste geval een zo goed als geautomatiseerde machine. Een (auto-) coureur vecht met de auto, die altijd en overal wel dwarse, onverwachte, niet gewenste effecten voortbrengt. Een autocoureur beleeft emoties die hem tot winner of verliezer maken. Hij moet ze niet noodzakelijk tonen, maar ze zijn er beslist.
Als je dan zoals Nico Verdonck de glitter al hebt meegemaakt van een GP van Monaco F3000, een verbeten ATS Formule 3 kampioenschap hebt gevochten en je in de Italiaanse F3 in 2008 ook nog eens helemaal in den vreemden in de Italiaanse newspapers liet noteren, dan is winnen in Le Mans ronduit groots. Vooral omdat natuurlijk invloedrijke mensen als Hugheus de Chaunac, Pierre Dieudonné en Monsieur Henri Pescarolo die boys daar in dat feeërieke La Sarthe ook bezig zien. Ook zonder emoties, maar wel ziend en noterend. Zeker niet sourd et aveugle hoe een Belgische-naam-met-voornaamheid zich bescheiden maar vastberaden meldt om zich mogelijk in te lijven bij die vijfenzestig beroepsmensen die Le Mans ieder jaar opnieuw zijn grandeur geeft.
Jeffrey Van Hooydonk, Marc Goossens en Val Hillebrand zijn namen van bij ons die het daar ook hebben geprobeerd. Met wisselend succes, in verschillende klasses. Maar even veelbelovend als Nico Verdonck dat tot nu toe doet. Daarnaast zou het onfatsoenlijk zijn onze Franstalige Grote Landgenoten te vergeten die als het ware een abonnement hadden op de etmaalrace. Jacky Ickx, zesvoudig winnaar, wiens dochter Vanina vorig weekeinde schitterend 24ste finishte. Paul Frère en Olivier Gendebien die met Ferrari wonnen in 1960. Olivier Gendebien won de race in totaal vier keer. Pierre Dieudonné die zo goed als anoniem doorheen de statistieken van Le Mans loopt, maar wel met hier en daar een record en een klasse-zege aan zijn goddelijke naam gekleefd. Willy Mairesse, wellicht de grootste en meest dramatische autocoureur van ons land ooit, overkwam in 1968 een verschrikkelijk ongeval in Les Hunaudières. Toen liepen de coureurs bij de start nog naar hun wagens. Ze sprongen erin en reden weg. Eens op het lange rechte stuk begonnen ze dan hun veiligheidsgordels aan te doen. Mairesse stootte daarbij tegen het vleugeldeurtje van de Ford GT 40 die hij met Beurlys deelde, greep het en raakte bij die beweging in een spin, tolde van de baan af en vloog in brand. Mairesse die voor de tweede keer maanden in het ziekenhuis verbleef herstelde nooit meer echt van dit drama. Toen hij voor Ferrari reed en met John Surtees in een P4 veertien ronden voor de tweede lag, beleefde hij een gelijkaardig accident. Big John stopte, stapte uit, er werd getankt, Mairesse zat in de auto. Men morste benzine, niemand zag het en in Hunaudières vloog alles in brand. Toen herstelde hij wel maar Enzo Ferrari wilde hem niet meer. Met Beurlys begon hij in een nieuwe Ford GT 40 een nieuw raceleven.
Direct hernam hij met succes in o.a. de 1000 km van de Nürburgring, de GP van Zolder, en Jacky Ickx zal niet ontkennen dat hij met Willy Mairesse nogal moeite had om de pole af te snoepen voor een 1000 km van Francorchamps. Als we de zege van Lucien Bianchi met Pedro Rodriguez in een Ford GT 40 in 1968 nog vernemen, volstaat het om te zeggen dat in 1969 Jacky Ickx zich ontserfelijk te maken door bij de start tegen iedereen after you te zeggen en op zijn gemakje naar de Ford GT 40 stapte die hij met Jacky Oliver deelde. Hij won de race tegen legende Hans Hermann met een toen in vraag gestelde Porsche. De lAutomobile Club de lOuest schafte het jaar nadien de lopende start af. Dank zij Ickx ging de veiligheid erop vooruit.
Zaterdag 20 juni a.s. brengt Nico Verdonck een vleugje Le Mans mee binnen tijdens de 12 Uren van Puurs die in de kartingtempel van Inkart bij autosportmonument Mike Van Hooydonk worden gereden. Nico heeft altijd beweerd dat die Formula Le Mans rijden als een kart. Dat belooft voor de sfeer die in Puurs zal hangen. Het wordt daar beslist een hoogdag ! Met de jonge gasten van vandaag en de wandelende archieven van gisteren, samen straffe verhalen rijdend en schrijvend spinnen. Met in het achterhoofd altijd die hang en drang naar Le Mans. Omdat dat 13,629 km lange lint niets vergeeft en alleen perfectionisten er naam maken. Dat deed in ieder geval Nico Verdonck daar vorige zaterdag.
Morgen, zaterdag bij Inkart, wordt het grootste evenement gereden met huurkarts in Vlaanderen.. De definitie van een huurkart is niet onder te brengen in een geordend kampioenschap. Alleen door dat feit wordt het een competitie op zich. Brommend vanuit een Honda 270 cm3 van slechts 7,3 kW(10 pk) levert het ding van 115 kg genoeg speed om rijplezier te kunnen hebben. Wie er een tank mee leeg rijdt (14 liter) in scherpe chronostanden heeft dan de zweetklieren fors op de proef gesteld. Dikkerds kunnen er een vermageringskuur van maken, want net zoals in de F1 kost iedere 10 kg teveel 0,3. De karttempel in Puurs is sinueus en snel genoeg om iedere tien meter een uitdaging aan de deelnemers te bieden. Er wordt overigens binnen én buiten getoerd. Als het regent dan zal de Smart-Safety Car voor de karts gaan rijden. Vanuit het nat binnenkomen met de slicks en dan op de gepolijste vloer rijden is voor de minder ervaren deelnemers als op ijs rijden. Organisator Inkart wil daarom veiligheid op dwaas spektakel laten primeren. Een tijdje SC doet het alleen maar echter lijken.
Bekend is dat een ploeg van BMW dealer Van Boom uit Bornem deelneemt, dat ook de namen van Chris en Koen Wauters door de ether zoemen zonder formele bevestiging vandaag en dat de ploeg van Peugeot Fleet, bemand door Nico Verdonck, Enrico Coutteau en René Rombauts, mee allure geven aan wat een treffen van puristen aan het worden is. Vierentwintig ploegen nemen de start om 11 uur en ieder van hen hoopt twaalf uur later deel te nemen aan de prijsuitreiking die nergens zo uitbundig kan zijn als in Puurs. De nacht is dan lang en de GP van Engeland F1 start zondag onze tijd om 14 uur. Juist laat genoeg om degenen die verder les willen krijgen met prutogen naar Buttons optreden voor eigen publiek te zien. Vorig weekend Le Mans, deze weekend Oschersleben, Puurs, Brno, Ieper en Silverstone. Its magic. (Tekst en foto:Walter Rombauts)
Le Mans - Het Kinetic Energy Recovery System is ontsproten uit de FIA-gedachte om brandstofbesparend in te grijpen. In de plaats daarvan is het geëindigd als KERS die op verzoek van de piloot 60 kW of 82 pk via een elektromotor/generator toevoegt aan het reeds aanwezige motorvermogen. Die energie komt uit een condensator die bij het vertragen van de bolide van de generator dan weer wordt opgeladen. Het afroepen van die energie kan maximaal 677 in tijd duren. Dan is de condensator weer leeg en moet op opladen wachten. Dat gebeurt bij de volgende rembeurt.
Moest het recupereren van de kinetische energie nu alleen tot doel hebben de verbrandingsmotor bij te staan, dan zou een kleine brandstofbesparing plaatsvinden. Maar gezien KERS nu alleen ten dienste staat van het spektakel geraakt Max Mosleys droom maar traag op gang om tegen 2015 een brandstofbesparing van -50% te realiseren en zich te beroepen de autosport en de F1 in het bijzonder groener te hebben gemaakt. Gezond verstand zegt dat downsizing van motoren en het weer invoeren van o.a. tweetrapsturbos evenzeer in combinatie met een KERS daartoe kunnen leiden;
Daarvoor is het minimumbudget van 45 miljoen niet toereikend genoeg. Omdat nieuwe motoren ontwerpen ongelooflijk geldverslindend is. En een standaardmotor bijvoorbeeld geleverd door Mercedes zou de identiteit der merken aantasten en de F1 tot een banale promotieformule maken. Zo zijn er al velen, tevelen zelfs en waardoor devaluatie van autosport legio is geworden. Overigens kan men het grote publiek niet opzadelen met allerlei ingewikkelde dingen. Mensen willen brood en spelen, niets anders, en dat is ook nooit anders geweest. Maar als morgen een F1 race wordt gehouden waarbij duidelijk en direct het verbruik van een bolide wordt aangegeven in liter per honderd kilometer, dan zal het merk dat het zuinigste is én wint meer pub oogsten dan nu het geval is.
In de voorbije 24 Uren van Le Mans reed de winnende Peugeot 908 HDi FAP van Gené-Brabham-Wurz een afstand van 5.206 km, hetzij iets verder dan Parijs New York. In dat etmaal stonden zij ook 40 aan de pits. Maximaal konden ze tijdens een pitstop 81 liter gasolie tanken. Die hoeveelheid zat in de tank als de wedstrijd opgang werd gebracht. Bij de pitstops zit er doorgaans om en rond 5 liter nog in de tank. Dus worden slechts 75 liter bijgetankt omdat de toevoerleiding ook een liter vasthoudt. Er moet dus door de winnende Peugeot op een litertje na niet misteld 2.256 liter gasolie zijn getankt. Dat moet dan neerkomen op 43 l/100 km als verbruik voor de 514 kW (700 pk) sterke V12 waarvan de cilinderrijen onder een hoek van 100° staan. Het uitgebraakte koppel is 1200 Nm, maar natuurlijk vertelt Olivier Quesnel er niet bij tegen welk toerental. Daaruit zou Audi teveel kunnen leren en vice-versa. Dat verbruik is in specifieke waarde gezien één van de beste cijfers ter wereld. Net zoals dat van alle F1-motoren. Maar gewoonweg 43 l/100 km zeggen en daarmee basta, dat doet wenkbrauwen fronsen. Bovendien is niet geweten met welke druk de common rail die gasolie inspuit. Minstens 1800 bar, maar het kan heimelijk méér zijn.
Audi heeft met zijn V10 configuratie onder 90° gespeeld op een stijvere totaalauto die overigens impressies oproept van de vroegere geen vergelijking Porsche 908 die speciaal voor Nürburgring en Targa Florio werd geconcipieerd. Een V10 heeft minder lengte-torsies dan een V12. Om die reden koos Peugeot ook voor een hoek van 100°. Dat neigt meer naar de robuustheid van een boxer maar zadelt de ingenieurs dan ook direct op met bredere inbouwmaten.Twee Audis zijn geofferd aan dwaasheid. De overblijvende mankte acht ronden achter de Peugeot maar had eerder al tien jaar een monopolie neergepoot in Le Mans. Dr. Wolfgang Ullrich en Olivier Quesnel sinds de klacht niet echt vienden meer, geraakten zo door Audis derde plaats toch zij aan zij op het podium. Zoals het genieën eigen is, wisten ze er geen van beiden goed raad mee. Le Mans blijft vakantie, brengt champagne, babes en autosport van het zuiverste gehalte.(Tekst:Walter Rombauts)