MAX VERSTAPPEN DOMINEERT VAN START TOT FINISH GP VAN MEXICO
Een perfecte bliksemstart bracht WK-leider Max Verstappen van de derde plaats op de startgrid aan de leiding van de GP die hij niet meer zou afgeven. Valtteri Bottas kreeg een tik van Ricciardo en zag zijn hele race verknald. Op één ronde van de finish slaagde hij er nog wel in op softs één WK-punt voor de snelste ronde voor Mercedes uit de brand te slepen. Lewis Hamilton kon de tweede plaats veilig stellen, hoewel erg bedreigd door Sergio Perez in de tweede Red Bull. Maar de regerende wereldkampioen weerstond als een duivel om die 18 punten verbonden aan die tweede plaats veilig te stellen. Titelrivaal Max Verstappen voegde er liefst 25 aan zijn totaal toe en versterkt zijn positie voor een eerste wereldtitel. Volgende week is er de GP van Brazilië die een gelijkaardig duel op de affiche heeft. Met dien verstande dat de Limburger meer en meer zicht krijgt op een eerste wereldtitel. Met vandaag zijn negende GP-zege in 2021. (wr)
De uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 305,584 km in 1 uur 38'39"086 (185,85 km/h)
Teambaas van Mercedes Toto Wolff heeft laten weten dat ze de motor extra hebben aangepast aan de ijle lucht op zo'n 2200 meter. Er is maar één manier om die variabele turbo's aan te passen aan de inderdaad vermogen kostende ijlheid van lucht. Dat is nameiijk de verbrandingskamers zo vol mogelijk te vullen en met de vlamwegen het mengsel van benzine en lucht zo juist mogelijk te sturen. Dan komt er maximale werkdruk op de zuiger die in het geval van deze V6-motoren om de 60° een arbeidsslag ontvangen. Daarmee zal ieder team het moeten doen. En de hoogste zorg dragen dat er geen compressielekken zijn, die als parasieten aan het maximum motorkoppel/vermogen kunnen vreten. Daarbovenop komt de hoogste zorg van de koersdirectie om tijdens de briefing de heren op het opgejaagde hart te drukken niet tegen elkaar te botsen. De punten zijn te verdienen 306 km verder, bij de aankomst. Niet in de eerste bocht.(wr)
SERGIO PEREZ DOET MEXICO CITY ONTPLOFFEN DOOR SNELSTE TIJD IN FP3 !
Waar Max Verstappen met 1'17"217 op de eerste plaats werd verwacht in de derde vrije training, knalde de Mexicaan voor zijn thuispubliek Sergio Perez 1'17"024 neer op de klokken ! Heel Mexico danst zich te pletter, het land ontploft in een ongeziene blijdschapsorgie. De realiteit dwingt echter te zeggen dat de ploegmaat van Max Verstappen zich morgen zal moeten voegen naar de teamorders die ongetwijfeld zullen worden gegeven in functie van de WK-punten in het duel Hamilton - Verstappen. De industriële belangen van beide teams zijn dermate groot dat een dirigerende teambaas in de race letterlijk de "boss" is.
Maar of die "boss" bij Mercedes, Toto Wolff, het zal kunnen voorkomen dat een afscheidnemende Valtteri Bottas roet op de baan (geen olie zoals daarstraks bij begin FP3) zal gooien en het duel tussen Hamilton en Verstappen zal kunnen "sturen" is een andere vraag. Dat Sergio Perez straks mogelijk in de kwalificaties de pole verovert is nog geen drama. Dat zal Verstappen nog kunnen verteren, maar in de race zelf....Zéér opvallend is dat de beide Red Bull's, met de Hondamotor, duidelijk in die ijle lucht de betere zijn van de Mercedessen.
Wellicht heeft luchttovenaar Adrian Newey daarin de meesterhand om met zoveel minder luchtdensiteit op 2200 meter hoogte toch "het niets", het "vacuüm" als het ware, in wervelingen te brengen die Mercedes tot nu toe mist. Straks kan het in de kwalificaties nog grof worden gespeeld. Maar dat ijle doet iedereen als een vis naar adem happen. Behalve de turbo's op die V6 Hybridmotoren, die geven volle damp. Ze zijn de reddingsboeien voor ieder team op die hoogte. Lewis Hamilton hoopt dat ze zoveel druk in de verbrandingskamer geven dat zijn halve seconde (!) op Verstappen wat vergoelijkt wordt. Iedereen wacht met engelengeduld op die "pole" straks. De billen worden dichtgeknepen in de nauwe zitjes. (Walter Rombauts)
BOTTAS WORDT SCHERPSRECHTER TUSSEN HAMILTON EN VERSTAPPEN MET POLE IN MEXICO
Na een onderbreking van vijfentwintig minuten kon de Q1 hernemen nadat het wrak van de Aston Martin van Lance Stroll onder rode vlag was weggetakeld. Bottas werd snelst in de Q3 met 1'16"727. Verder zonder commentaar naar de Q2 waarin zowaar Max Verstappen met 1'16"483 net baas bleef over Lewis Hamilton. De logica wees erop dat het duel tussen de Limburger met Red Bull-Honda en de Brit met Mercedes de affiche bleef sieren, met een Mexicaanse franje in de persoon van Sergio Perez.
De Q3 wees ook verder helemaal in die richting met een "logische" tijd van Verstappen in 1'16"225, op softs natuurlijk en waarmee de "pole" principieel een feit was voor de Red Bullrijder. Tot de aarde beefde, de chrono's onwezenlijk werden en ... de Fin Valtteri Bottas met een kanontijd van 1'15"875 iedereen het nakijken gaf. De bij Mercedes uittredende Bottas in pole voor Hamilton en Verstappen !!! Mercedes ploegleider Toto Wolff's bloed stolde in zijn aderen. Nu werd Bottas zowaar de scherprechter tussen Verstappen en Hamilton.
Zonder bewuste sabotage vanuit het Mercedesteam kan Bottas dus morgen in Mexico de wereldtitelstrijd daadwerkelijk beïnvloeden...! Als aandenken aan deze "pole" van de Fin kreeg hij uit handen van Sir Jackie Stewart de helm van Juan Manuel Fangio toen die in 1951 een eerste keer wereldkampioen werd. Het was een even ontroerend als bloedstollend moment. Wan de Fin heeft het verder verloop van het WK mee in handen. Wiskundig kan hij nog kampioen worden, maar dat zal niet. Maar welke invloed hij zal hebben op die twee kemphanen is niet te voorspellen. In 2022 zal men Bottas missen bij Mercedes en hij zal met Alfa Romeo en Andretti volgend jaar grote dingen doen. Hij is vandaag definitief uit de schaduw van Lewis Hamilton getreden voor wie de achtste titel helemaal niet meer zeker is. En de eerste van Max Verstappen al evenmin. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN OVERKLAST IEDEREEN IN FP2, MERCEDES KIJKT GELATEN TOE
Alvorend de meute zich ging toeleggen op de langere runs met het oog op de race van zondag, ontsponnen de duels tussen de "grote vier", Bottas, Verstappen, Perez en Hamilton. Dan de ene weer bovenaan, dan de andere, het klassieke wijzerspel van duizendsten van seconden. Tot Max Verstappen in de ijle lucht op 2200 meter hoogte een 1'17"301 neerkwakte en daarmee Valtteri Bottas bijna belachelijk maakte, om niet te zeggen Hamilton het nakijken gaf. Op plaats vier bleef Sergio Perez binnen dezelfde seconde van de halfgod die Max nu stilaan wordt. Carlos Sainz jr in zijn Ferrari zag zich wel vijfde maar zag al een 18" achter zijn 1' staan. Niettemin knap toch.
Tsunoda en Stroll vertrekken zondag achteraan omdat essentiële motoronderdelen zijn vervangen en Latifi verremde zich nog maar hield de Williams ei zo na uit de bandenmuur. Morgen is er de FP3 waarna de kwalificaties voor de pole het superspannend maken. Lewis Hamilton voelt zich niet meer echt op zijn gemak. Met te zeggen dat hij geen wereldkampioen wil worden door een botsing, doet hij aan goede public relations maar illustreert meteen op welk spanningsniveau dit WK 2021 in de laatste klassieke vorm sinds 1950 zal eindigen. (Walter Rombauts)
FP1 IN MEXICO CITY, BOTTAS ZET NEUS NAAR HAMILTON EN VERSTAPPEN
Plaatselijke held Sergio Perez en Ferrariridder Charle Leclerc zorgden als eersten voor wat rommel op de baan door te spinnen. Beiden kwamen na herstellingen aan de actervleugels terug op de baan, maar alleen Sergio Perez kon het publiek nog begeesteren met een vierde tijd in 1'18"610. Niet snel genoeg natuurlijk om...Valtteri Bottas in de Mercedes met 1'18"341 van de topchrono te houden. Waarmee de Fin een neus zet naar regerend wereldkampioen Lewis Hamilton en WK-leider Max Verstappen. Laat ons stellen dat dit allemaal om te lachen is en het straks in de FP2 wat duidelijker zal worden.(wr)
ADEMNOOD VOOR VERSTAPPEN OF HAMILTON, NIET VOOR DE AUTO'S
Vanavond beginnen de eerste vrije traingen om de GP van Mexico op het 4,304 km lange circuit "Autodromo Hermanos Rodriguez". Zondag gaat daar de race door over 71 ronden, hetzij 305,354 km ! Het is weeral veertien dagen geleden dat de WK-punten-gemoederen in het voordeel van Max Verstappen door elkaar zijn gesudderd. Gazetten, websites, pamfletten, blogjes zoals deze voor oudjes, schrapen de letters van iedere mogelijke uitlating of bewering van coureurs en teambazen bijeen om toch maar hun inhoud gevuld te krijgen. Vooral Christian Horner en Helmut Marko (77) van Red Bull laten Max Verstappen zo gerust mogelijk. Dat doet die Toto Wolff tegenover Lewis Hamilton ook. Het is wat het is.
De zevenvoudige wereldkampioen staat 12 punten achter (275,5) ten opzichte van Max Verstappen (287,5). Allebei kunnen ze in Mexico op dat 2.229 meter hoog gelegen circuit in ademnood geraken. Maar niet hun auto's. Turbogeladen verbrandingsmotoren hebben een overschot aan lucht in de verbrandingskamer en leveren evengoed op die hoogte 750 kW (1000 pk) - ICE + EM - als op zeespiegelniveau. Toch is het bizar dat sinds 2014 iedereen met hetzelfde motorconcept rijdt (V6 Turbo Hybrid) en via onooglijke details in aerodynamica maar evengoed in de duistere kanalen van de motor er toch in slaagt weliswaar kleine verschillen aan te brengen die over winst en verlies kunnen beslissen.
Vanavond al zien we een eerste machtsverhouding tussen de twee titelpretendenten. Er volgen nu vijf races in zes weken. Volgend jaar hebben we 23 races. In de kleine lettertjes van de contracten staat te lezen dat het niet aan te raden is huwelijken te plannen, vaste relaties aan te knopen, gewoon one-nightstands, als de coureur niet eerder die dag zijn bolide aan diggelen heeft gereden... Mexico waar Sergio Perez als een herrezen Azteekheerser even de populariteit van de president zal overtroeven. Maar zelfs in die populariteitsgraad zal hij baan moeten ruimen voor Max Verstappen. "Winners take it all". Alleen afwachten of het een Lewis of een Max zal zijn. Tot straks, als de turbo's genoeg bar's hebben geleverd om de eerste scherpe chrono's op de tabellen te zetten. (Walter Rombauts)