MAX VERSTAPPEN OVERKLAST IEDEREEN IN FP2, MERCEDES KIJKT GELATEN TOE
Alvorend de meute zich ging toeleggen op de langere runs met het oog op de race van zondag, ontsponnen de duels tussen de "grote vier", Bottas, Verstappen, Perez en Hamilton. Dan de ene weer bovenaan, dan de andere, het klassieke wijzerspel van duizendsten van seconden. Tot Max Verstappen in de ijle lucht op 2200 meter hoogte een 1'17"301 neerkwakte en daarmee Valtteri Bottas bijna belachelijk maakte, om niet te zeggen Hamilton het nakijken gaf. Op plaats vier bleef Sergio Perez binnen dezelfde seconde van de halfgod die Max nu stilaan wordt. Carlos Sainz jr in zijn Ferrari zag zich wel vijfde maar zag al een 18" achter zijn 1' staan. Niettemin knap toch.
Tsunoda en Stroll vertrekken zondag achteraan omdat essentiële motoronderdelen zijn vervangen en Latifi verremde zich nog maar hield de Williams ei zo na uit de bandenmuur. Morgen is er de FP3 waarna de kwalificaties voor de pole het superspannend maken. Lewis Hamilton voelt zich niet meer echt op zijn gemak. Met te zeggen dat hij geen wereldkampioen wil worden door een botsing, doet hij aan goede public relations maar illustreert meteen op welk spanningsniveau dit WK 2021 in de laatste klassieke vorm sinds 1950 zal eindigen. (Walter Rombauts)
FP1 IN MEXICO CITY, BOTTAS ZET NEUS NAAR HAMILTON EN VERSTAPPEN
Plaatselijke held Sergio Perez en Ferrariridder Charle Leclerc zorgden als eersten voor wat rommel op de baan door te spinnen. Beiden kwamen na herstellingen aan de actervleugels terug op de baan, maar alleen Sergio Perez kon het publiek nog begeesteren met een vierde tijd in 1'18"610. Niet snel genoeg natuurlijk om...Valtteri Bottas in de Mercedes met 1'18"341 van de topchrono te houden. Waarmee de Fin een neus zet naar regerend wereldkampioen Lewis Hamilton en WK-leider Max Verstappen. Laat ons stellen dat dit allemaal om te lachen is en het straks in de FP2 wat duidelijker zal worden.(wr)
ADEMNOOD VOOR VERSTAPPEN OF HAMILTON, NIET VOOR DE AUTO'S
Vanavond beginnen de eerste vrije traingen om de GP van Mexico op het 4,304 km lange circuit "Autodromo Hermanos Rodriguez". Zondag gaat daar de race door over 71 ronden, hetzij 305,354 km ! Het is weeral veertien dagen geleden dat de WK-punten-gemoederen in het voordeel van Max Verstappen door elkaar zijn gesudderd. Gazetten, websites, pamfletten, blogjes zoals deze voor oudjes, schrapen de letters van iedere mogelijke uitlating of bewering van coureurs en teambazen bijeen om toch maar hun inhoud gevuld te krijgen. Vooral Christian Horner en Helmut Marko (77) van Red Bull laten Max Verstappen zo gerust mogelijk. Dat doet die Toto Wolff tegenover Lewis Hamilton ook. Het is wat het is.
De zevenvoudige wereldkampioen staat 12 punten achter (275,5) ten opzichte van Max Verstappen (287,5). Allebei kunnen ze in Mexico op dat 2.229 meter hoog gelegen circuit in ademnood geraken. Maar niet hun auto's. Turbogeladen verbrandingsmotoren hebben een overschot aan lucht in de verbrandingskamer en leveren evengoed op die hoogte 750 kW (1000 pk) - ICE + EM - als op zeespiegelniveau. Toch is het bizar dat sinds 2014 iedereen met hetzelfde motorconcept rijdt (V6 Turbo Hybrid) en via onooglijke details in aerodynamica maar evengoed in de duistere kanalen van de motor er toch in slaagt weliswaar kleine verschillen aan te brengen die over winst en verlies kunnen beslissen.
Vanavond al zien we een eerste machtsverhouding tussen de twee titelpretendenten. Er volgen nu vijf races in zes weken. Volgend jaar hebben we 23 races. In de kleine lettertjes van de contracten staat te lezen dat het niet aan te raden is huwelijken te plannen, vaste relaties aan te knopen, gewoon one-nightstands, als de coureur niet eerder die dag zijn bolide aan diggelen heeft gereden... Mexico waar Sergio Perez als een herrezen Azteekheerser even de populariteit van de president zal overtroeven. Maar zelfs in die populariteitsgraad zal hij baan moeten ruimen voor Max Verstappen. "Winners take it all". Alleen afwachten of het een Lewis of een Max zal zijn. Tot straks, als de turbo's genoeg bar's hebben geleverd om de eerste scherpe chrono's op de tabellen te zetten. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN WINT GP VAN USA EN LOOPT UIT OP HAMILTON IN WK-STAND
Een pientere bandenstrategie van Red Bull heeft ervoor gezorgd dat Max Verstappen tot het eind weerstand kon bieden aan Lewis Hamilton die met lede ogen aanziet dat de Limburger niet alleen zijn zevende GP van het WK 2021 wint, maar tevens verder uitloopt in de voorlopige stand om het WK met liefst 12 punten voorsprong op de zevenvoudige wereldkampioen. Er resten nog vijf races en die zien er allemaal even spannend uit. De regerende wereldkampioen reed wel de snelste ronde waardoor hij nog één WK-punt scoort. Verder is er over deze race niet veel te vertellen, tenzij dat Ferrari en Mc Laren hun duel in de stand om het WK van de Constructeurs verder op de spits drijven. Het wereldkampioenschap F1 2021 is verre van gereden en Max verstappen dwingt iedereen de hoed af te nemen en een diepe buiging te maken. Binnen veertien dagen vervolgt het duel met de GP van Mexico. (wr)
Uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull-Acura) 308,728 km in 1 uur 34'36"552 (195,76 km/h gemiddeld)
MAX VERSTAPPEN VERBREEKT MERCEDES-HEGEMONIE MET POLE IN AUSTIN
Er zijn geen woorden meer voor om de spanning te beschrijven die de Q3 beheerste waarin het om de pole ging voor de GP van de Verenigde Staten morgen. Even leek het erop dat Sergio Perez zijn derde pole van het seizoen ging behalen met 1'33"180. Iedereen leek er al in te berusten, maar in de tweede helft van die Q3 zette regerend wereldkampioen 1'33"119 neer ! Het leek er dus op dat Mercedes sinds 2014 niet van het monopolie van het "Circuit of the Americas" zou weg te hale zijn. Overigens gold dat ook voor de GP-zege's zelf. Behalve in 2018 won Kimi Räikkönen hier zijn laatste GP.
Maar...met dreigende regendruppels in een verdonkerende hemel moest Max Verstappen nog onder de zwartwit geblokte vlag doorvliegen ! Iedereen hield de adem in, maar sneller dan Hamilton, neen dat zou niet meer kunnen... Tot de chrono een bliksemslag veroorzaakte en liefst 1'32"910 voor Max Verstappen bovenaan de tabellen toonde. Red Bull-Acura (Honda) op de eerste lijn morgen, met naast zich Lewis Hamilton. Laat ons hopen dat het niet regent, de beide heren weten dat de punten 300 km verder liggen dan de eerste bocht en iedereen die betrokken is in het spel het nu eens eerlijk speelt. Met zelfs Charles Leclerc (Ferrari) en Lando Norris (Mc Laren-Mercedes) als schidsrechters. Laat osn alles wat tot nu toe is gebeurd en niet is gebeurd vergeten. Morgen is het de nieuwe generatie tegen de levende legendes. (Walter Rombauts)
Max Verstappen en Lewis Hamilton hebben om beurt de snelste tijd in handen gehad. Maar telkens schrapte de koersdirectie die hypetjden omwille van het overschrijden van de tracklimits. Verstappen's knappe tijd van 1'34"912 werd eerst verbeterd door Carlos Sainz (Ferrari) in 1'34"805 en precies zes minuten later ongenadig scherper gezet door Sergio Perez (Red Bull-Acura) met 1'34"701. Die chrono hield stand en schudde de eerste "clan" serieus dooreen. De Ferrari's en de Mc Laren's bleken aan te sluiten bij de ongenaakbaar gewaande Mercedessen en Red Bull's. De ingenieurs van die laatste twee snuffelen elkaars auto's af om toch maar iets illegaals te vinden. De topsnelheid van de Mercedes zou hoger liggen, maar dat is niet geheel onlogisch omdat die een minder hoge "rake" (lees: totale wighellingsgraad van de auto) dan de Red Bull's die op topsnelheid daardoor per definitie een hogere luchtweerstand hebben.
Om het geroddel verder te voeden wordt beweerd dat Mercedes een "eigen DRS-systeem" zou hebben ontwikkeld waardoor er volgens Red Bull altijd met open vleugels zou worden gereden. In geen enkel van die beweringen zit iets dat in strijd is met het F1-reglement van de FIA. Straks zullen er gensters slaan in Texas. Lewis Hamilton, in FP3 nu, slechts zesde, moet aansluiting zien te vinden naar een - mogelijke - 101ste "pole". Die moet de verdere weg banen naar een achtste wereldtitel. In de voorlopige stand daarvoor staat hij 6 punten achter op Max Verstappen die straatvechten nog niet heeft gewisseld met ridderlijkheid in hoogspanning die soms doet winnen, maar ook verlies kan inhouden. (Walter Rombauts)
BOTTAS VOOR DE EER SNELST IN TEXAS, HAMILTON TROONT MERCEDES MEE VOORAAN
Het was zoals altijd een boeiend secondenspel op de chrono's tijdens de eerste oefeningen om de GP van Amerika in Austin. Er was al direct een rode vlag toen de Alpine van Alonso eind van het tweede rechte stuk stilviel...Uiteindelijk kwamen de drie zelfden vooraan, met wél een verrassing voor regerend wereldkampioen Lewis Hamilton dat zijn ploegmaat Valtteri Bottas met 1'34"874 snelst was. Zelfs 2/10de seconde voor de Brit ! Gesteld dat Bottas snelst blijft in de resterende oefeningen, t/m de kwalificaties, dan nog zal hij niet veel plezier beleven aan zijn prestatie. Hij kreeg voor de derde keer in vier races een nieuwe motor (!) en gaat vijf plaatsen achteruit op de stratgrid.
Hij heeft dus een snelste tijd voor de eer gereden vandaag. Dat doet mijmeren dat Mercedes volgend jaar misschien toch wat, de bescheiden, bewust achtergestelde man door de dominantiekeuze ten gunste van Hamilton, zal missen als Gerge Russell het de mogelijk achtvoudige wereldkampioen Hamilton moeilijk maakt... Straks is er de FP2, hopelijk iets gewaagder want tussen Mercedes en Red Bull is een verschil van een volle seconde. Van 2014 tot 2019 won Mercedes slechts één keer niet in Austin. Dat was toen Kimi Räikkönen zijn (voorlopig) laatste GP won. (Walter Rombauts)
SERGIO PEREZ - RED BULL ACURA - SNELST IN FP2, HAMILTON EN VERSTAPPEN NET NIET HANDGEMEEN
Het is zelden gezien in een vrije training dat concurrenten wiel-in-wiel, bijna wiel-tegen-wiel gaan rijden. Maar in het warme Austin tijdens de FP2 konden Lewis Hamilton en Max Verstappen wel een handgemeen vermijden, maar geen bandengemeen. De spanning om de wereldtitel tussen beiden is zo groot dat ze een gevaarlijk onderonsje gaan worden dat Max Verstappen afsloot met een opgestoken middelvinger naar de zevenvoudige wereldkampioen toe. Een gebaar dat eigenlijk niet thuis hoort bij mensen van die afkomst... Hoewel "elite" in deze overbevolkte wereld ook tot de minderheid is gaan behoren.
Na een goed half uur zag Max verstappen in dat hij in deze FP2 geen scherpe chronos zou aantikken en nadat Sergio Perez met 1'34"946 de snelste tijd zette, ging de Limburger over op long-runs bandentesten met het oog op de race voor zondag. Bottas en Hamilton deden hetzelfde en plots kwam tot uiting dat er twee clans ontstonden in de twintigkoppige meute. Hamilton, Verstappen, Perez en Bottas demonstreerden dat zowel Mercedes, als Red Bull, weerom dicht tegen elkaar stonden en de onderlinge verschillen door details werden bepaald.
De tweede clan werd gevormd door Leclerc, Ricciardo, Sainz en Norris die Ferrari en Mc Laren-Mercedes een onderlinge titanenstrijd laten voeren in het WK voor Constructeurs. Om de derde en vierde plaats weliswaar, maar toch happend naar die nummer 1 Mercedes en 2 Red Bull. Morgen is er de FP3 en de Kwalificaties waarin velen hopen Ocon en Alonso in de Alpine meer in beeld te krijgen. Ook Giovinazzi met de Alfa Romeo en Kimi Räikkönen die kracht moeten putten uit de wetenschap dat...Andretti Alfa Romeo zou overkopen en dus Valtteri Bottas daarvoor zal rijden in 2022. Was het niet Bredero die zei dat er veel en snel kan verkeren....? (Walter Rombauts)
MORGEN BEGINT GP VAN USA IN AUSTIN, DUEL HAMILTON-VERSTAPPEN ANIMEERT AFFICHE
Morgen begint op het "Circuit of the Americas" de GP van USA. Dat is de eerste van de laatste zes races voor het WK F1 2021 dat een ongemeen spannend én controversieel verloop kent. De Belgische Nederlander Max Verstappeen voert de voorlopige stand aan met 262,5 punten voor zevenvoudig én regerend wereldkampioen Lewis Hamilton. Het gaat dus tussen Red Bull-Honda en Mercedes. In Texas zal op de Red Bull-bolide "Acura" staan en ook op de AlphaTauri's. Dat komt omdat Honda in de United States onder de merknaam Acura wordt verkocht. Voor de jonge F1-fans zal dat één race wennen zijn, voor de senioren is het niet nieuw want Alain Prost won op 4 juni 1989 in Phoenix al met "Acura" op zijn helm... Wie het pleit gaat winnen is niet te zeggen. Industrieel zou het voor Mercedes piekfijn uitkomen voor de achtste keer wereldkampioen te worden.
Anderzijds zou Max Verstappen Honda weer op het hoogste niveau brengen, extra aandacht gven, nu het historische merk - in autosportwaarden Ferrari en Porsche gelijk - aan het eind van dit seizoen zich actief terugtrekt uit de F1. Uiteraard is er nog meer te vetellen, zoals over die kalender van 2022 waarop 23 races figureren. De intensiteit waarmee zal moeten worden gewerkt is van die aard dat voor veel "uitstap" van waardevolle ingenieurs wordt gevreesd, wegens nooit meet thuis. Idem voor de mecaniciens en volgens Bernie Ecclestone zullen zelfs fanatieke F1 fans afpikken. Volgend jaar wordt ook gereden met de nieuwe F1's. Die hebben 18"-wielen en zeven versnellingen, en Pirelli testte al meer dan 4000 km met de nieuwe 18 inch-familie-rubbers. Vanuit de F1 zelf is er vooralsnog minder expliciete commentaar gegeven.(Walter Rombauts)
Gelukkig stijgen de coronabesmettingen zodat de nieuwsaandacht kan worden afgeleid van een energieschandaal zonder voorgaande. Net betaalde Opel, resorterend onde groep Stellantis, een boete van 64,8 miljoen euro als gevolg van "dieselgesjoemel" zoals Volkswagen te beurt viel. Ondertussen worden alle gebruikers van een motor met interne verbranding, dus Otto en Diesel, aan de bevoorradingspomp gechanteerd met taksen die ei zo na oplichterij benaderen. Terwijl een vat ruwe olie 89 dollar kost en door productieperikelen 110 dollar bereikte, staat die basisprijs geheel los en laag van wat in Europa aan de pomp wordt aangerekend....
In ons Grote Belgenland voeren politieke helden de strijd tegen CO2, die niet kan gewonnen worden. Terwijl zelfs een Bill Gates achter kleine, veilige, goedkopen en flexibeler (?) nieuwe kerncentrales staat, spreekt in ons land een dame over de bouw van een nieuwe gascentrale. Deze heeft als grootste verdienste dat ze veel CO2 uitstoot !!!! In Frankrijk denkt Macron ook aan kleine nieuwe kerncentrales, beseffend zoals ook bij ons de echte wetenschappers dat het deze geen CO2-uitstoot hebben. Maar neen, volharden in de boosheid. Net als het hardnekkig voort produceren van elektrische wagens, zelfs Foxconn die iPhones voor Apple maakt, heeft er nu één !. Een elektrische auto bouwen is "einfach", zo bewees Ferdinand Porsche (de oervader van alle Porsche's en vele andere auto's met uitschieters 356 en 911) dat op 23-jarige leeftijd al met de "Lohner-Porsche" die in 1900 de kijkersmagneet werd op de wereldtentoonstelling in Parijs. Met een elektromotor aangedreven op de vier wielen ! Vandaag doet iedere constructeur of hij het publiek zo'n nieuw wonder aanbiedt. Onder politieke druk. Met strafmaatregelen voor de klassieke verbrandingsmotor.
Zowel diesel- als Otto-motoren kunnen mits minieme wijzigingen worden gevoed met synthetische benzine, of met groene waterstof waarmee Porsche via een Chileense factory al ver is gevorderd. Maar neen, politiekers van welke kleur dan ook, willen de overtollige, niet noodzakelijke stap naar mobiele elektrificatie voortzetten. Al verkopen Mercedes, Hyundai, Toyota en andere BMW's al auto's die op waterstof rijden !!!! Neen, we willen, zullen, tegen beter weten in, de klok terugzetten naar 1905 toen Camille Jenatzy de eerste was die met een elektrische auto, de "La Jamais Contente" in Jabbeke door de "muur" van 100 km/h ging. Vandaag kan je met een Tesla en een fluwelen voet misschien vanuit Brussel naar Chartres geraken, daar hopen op een stekker en zo verder naar Le Mans.... Kortaf gezegd een plugloze hybride, zoals de Toyota Prius was en is, is het eerlijkste alternatief op een elektrische wagen. Verbrandingsmotor én elektromotor samen met een logische samenwerking tussen beiden, zonder verder gedoe.
Maar het is bijlange nog niet gedaan. Terwijl wij in Europa worden gestraft met hoge brandstofprijzen aan de pomp omdat we niet direct elektrische auto's kopen, gaat de elektriciteitsproductie met steenkool gewoon verder. China geeft toestemming aan 163 mijnen om gezamelijk de steenkoolproductie met 6% te verhogen voor elektricitetsproductie. Bij ons zet men de windmolens stil omdat ze met de gisteren gemeten snelheden te hard zouden gaan draaien. Wat dan ook weer porblemen geeft. Kortom, at een geluk dat we het weer over corona hebben, tot zelfs Vladimir Poetin, de "wreedaard", die zijn bevolking van 30 oktober t/m 7 november verlof geeft met behoud van wedde. Om zo weinig mogelijk onderlinge contacten te hebben heet het. Kafka had het niet kunnen bedenken. Net zoals bekend is in de F1-organisatie dat men die groene synthetische brandstof zeker tegen 2030 zou gebruiken.... Hebben Toto Wolff, Stefano Domenicali, Ross Brawn, Christian Horner en andere Adrien Newey's hun verstand verloren ? Tegen die tijd heeft al lang een auto op groene waterstof-aandrijving de 24 Uren van Le Mans gewonnen !!! Misschien eens gaan snollen in Weissach, het R&D Center van Porsche nabij Stuttgart. Nu het 50 jaar bestaan viert, worden daar dingen gebrouwen die de energiegekken nog aan de drank zullen brengen. "Sekt" of "Champagne", het verschil in ongeloof zal niet veel uitmaken. Porsche komt in 2023 terug naar Le Mans. Da's niet om pinten te pakken. (Walter Rombauts)
BOTTAS WINT GP VAN TURKIJE, VERSTAPPEN OPNIEUW WK-LEIDER
De Fin Valtteri Bottas heeft in een Mercedes de natte GP van Turkije gewonnen. Hij reed van start tot finish - op de bandenwissels na - aan de leiding. Hij realiseerde ook de snelste ronde wat hem 1 WK-punt oplevert. Max Verstappen in zijn Red Bull-Honda bleef "braaf" Bottas volgen en achter hem ontsponnen zich duels tussen Hamilton en Perez, Leclerc en Hamilton. De regerende wereldkampioen Hamilton vertrok wel van de elfde plaats op de grid en was auteur van een indrukwekkende, weliswaar moeilijke, inhaalrace. Het is bijzaak maar moet worden vermeld: In de start tikte Pierre Gasly Alpine-coureur Fernando Alonso d'r uit en later deed de Spanjaard dat ook met Mick Schumacher. Hij kreeg 5" straf.
Toen hij in de 47ste van de 58 ronden, rijdend op de derde plaats, door Mercedes werd binnen gedwongen om nieuwe intermediates te halen, viel daardoor terug op de vijfde plaats. Meteen verloor hij veel WK-punten, in die mate dat Max Verstappen opnieuw leider is in de WK-stand bij de piloten. 262,5 tegen 256,5 voor Lewis Hamilton. Deze laatste was helemaal niet blij met de strategie van Toto Wolff. Hij wist zich zeker een podium toe te eigenen.
Naar eigen zeggen dan, maar de zevenvoudige wereldkampioen heeft al wel eerder sterke staaltjes laten zien. Carlos Sainz werd tot "driver of the day" uitgeroepen omdat hij, gestart van de 19de plaats 8ste eindigde en tevens enkele keren de snelste ronde neerzette in zijn Ferrari. Het podium was bijzonder. Eén Mercedesman omringd door twee Red Bullboys en een Hamilton die ergens in de eerste grijze zones van zijn sportloopbaan frustratie verbijt. Zijn volgende kans om Verstappen weer voorbij te steken is de GP van USA op 24 oktober a.s.op het "Circuit of the Americas". (Walter Rombauts)
De uitslag:
1. Valtteri Bottas (Mercedes) 1 uur 31'04"103 (204 km/h gemiddeld)
HAMILTON SNELST MAAR BOTTAS OP POLE VOOR GP VAN TURKIJE
Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton was de snelste in de kwalificaties maar doordat hij een gridstraf van tien plaatsen krijgt start Valtteri Bottas morgen op de eerste plaats. Dit voor Max Verstappen. Lewis Hamilton kreeg de gridstraf omdat die is verbonden aan het monteren van een nieuwe motor. De vierde voor hem dit jaar. (wr)
GASLY - ALPHATAURI-HONDA - VERSCHALKT VERSTAPPEN EN PEREZ IN NATTE FP3
Een zéér nat begin van de derde vrije trainingen maakte dat pas na acht minuten Pierre Gasly en Yuki Tsunoda op "full wets" de moed hadden een tijd te gaan rijden. Gasly zette 1'39"988 op de klokken en daar bleef het bij. Tot Norris op intermediares er 1'38"395 van maakte in zijn Mc Laren Mercedes. Daarna was er wat "spielerei", 360° gespin in bocht 9 van Bottas, Verstappen en Vettel en verder niet veel zaaks buiten enkele onbeduidende gele en rode vlaggen die zo goed als direct in groen veranderden.
Eigenlijk begon de spanning in de FP3 op te lopen, zo'n kwartier voor het einde. Sommigen waagden zich op gebruikte intermediaires zoals Max Verstappen die meteen op een opdrogende baan 1'30"611 neerkwakte. Maar net niet genoeg om de eerste plaats van Pierre Gasly met 1'30"447 - net voordien gezet - te verbeteren. De aspirant wereldkampioen verbeterde daarmee wél de tijd van ploegmaat Sergio Perez die daarmee de derde stek siert. Het is dus al Red Bull-Honda wat de klok sloeg in de FP3 in Turkije. Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton hield zich als het ware afzijdig, kreeg een nieuwe moto, de vierde dit jaar, en dat voedt geruchten dat Mercedes enige motorproblemen zou kennen. Voorbarig alsnog. Hamilton werd achttiende in de FP3 met 1'33"636. Straks zijn er de kwalificaties voor de pole. (wr)
HAMILTON HOUDT MERCEDES BOVENAAN EN OVERKLAST VOORLOPIG VERSTAPPEN
De tweede vrije trainingen in Istanbul tonen de twee Mercedessen bovenaan de tabellen, weliswaar onderling gescheiden door een sterke Charles Leclerc in zijn Ferrari. Het is de regerende wereldkampioen Lewis Hamilton die met 1'23"804 de snelste tijd afklokt, en met Charles Leclerc de enige is die onder de 1'24".00 is geraakt. Max Verstappen tikte de vijfde tijd aan achter ploegmaat Sergio Perez, maar wat ongewoon is, is het feit dat zijn rondetijd van 1'24"439 onderstreept dat hij vele problemen met de stabiliteit van de Red Bull-Honda kende. Geregeld gaf hij daarover commentaar naar zijn ingenieur toe. Mogelijk is dit morgen in de FP3 verholpen, anders wordt de druk van een Lando Norris (Mc Laren-Mercedes), een Fernando Alonso (Alpine) en een Esteban Ocon (Alpine) wurgend groot.
Het is nog te vroeg om conclusies te trekken over een mogelijke kleine inzinking van Max. Pierre Gasly (AlphaTauri) lokte één minuut een gele vlag uit, maar de schade bleef beperkt tot een nieuw stel banden. Over de schade aan het drinksysteem waarvoor Kimi Räikkönen (Alfa Romeo) na een half uurtje binnenkwam, waarbij het water in zijn schoenen drupte is geen technisch rapport bekend. Het zal toch geen aquavit zijn geweest...? Ah nee, dat kan niet. De goeie sloeber Kimi is een Fin en het was Stig Blomqvist die in zijn Saab net voor de start van de "Boucles de Spa" een fles aquavit aan zijn mond zette. Dat was een Zweed. Hij won deze verdwenen klassieker, parel van Alphonse Delettere aan de Belgische autosportkroon, ook overigens met glans. Sorry Kimi dat een Belgische geheelonthouder zo'n zondige gedachte in zijn geest toeliet. Morgen minder lol in de FP3 want daarna is het, drinken of niet, wijwater of vodka, die ene immense druk naar die pole-position. Wie, dat zal de technische nuchterheid uitmaken. (wr)
HAMILTON - MERCEDES - SNELST IN FP1 IN INSTANBUL PARK
Op zijn "gemakske", bij 20°C zon in het met nieuw asfalt bedekte Instanbul Park heeft regerend wereldkampioen Lewis Hamilton in de eerste vrije trainingen voor de GP van Turkije de snelste tijd gereden. Met 1'24"178 ging hij Max Verstappen vooraf en Charles Leclerc. De baan was minder glad dan in 2020 toen ze eerder op een ijspiste leek. Als Lewis Hamilton in zowel de FP2, de FP3 als in de kwalificaties de beste chrono zou rijden, brengt hem dat niet het oppertse voordeel op. De Brit kreeg van Mecedes zijn vierde nieuwe motor van het seizoen waardoor hij een gridstraf van tien plaatsen oploopt. Net als Sainz - vanochtend vijfde - zal hij op inhalen aangewezen zijn om kostbare WK-punten te scoren. Max is er maar twee na hem op de lijst. De Red Bull-Honda's zijn ter ere van Honda in een witte kleur omgezet, net zoals Perez en Verstappen ook in het wit net plechtige communicanten zijn geworden. Opmerkelijk nog in deze FP1 is de alsmaar betere prestaties van de Alpine's. (wr)
HAMILTON WINT 100 STE GP, VERSTAPPEN GROOTS, REGEN NEKT NORRIS IN RUSLAND
Drie ijzersterke gasten hebben voor vurwerk gezorgd in de GP van Rusland, vijftiende manche om het WK F1. Eerst Norris die vanuit pole kon vetrekken maar snel werd belaagd, weer aan de leiding kwam en toen het in de 43ste van de 53 ronden begon te regenen, bleef hij op slicks. In de Q3 was dat een pole waard, maar deze keer kostte het hem zijn eerste GP-zege. Op drie ronden voor de finish schuift hij uit de baan, en ging Lewis Hamilton hem - met regenbanden - gemakkelijk voorbij. Meteen zijn 100ste GP-zege scorend, een nieuw record. Carlos Sainz van zijn kant bezorgde Ferrari een podiumplaats, wat een goede zaak is voor de stand in het WK van de Constructeurs.
De tweede die furore maakte in Rusland was Max Verstappen die achteraan de grid vertrok, en in een "no time" iedereen voorbij ging tot hij even last had met Fernando Alonso. Dat kostte wat tijd, maar de Red Bull-coureur maakte na kipkap van de Spanjaard te hebben gemaakt, liefst 18 plaatsen goed. Net als Hamilton ging hij intermediums halen, en rukte als een Rode Stier naar de tweede plaats op. Daarmee beperkt hij de schade in de stand om het WK waarin zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton wel de leidersrol overneemt. Weliswaar slechts met 2 punten voorsprong.
De derde reus was natuurlijk Lewis Hamilton zelf. Honderd Grote Prijzen gewonnen, een nieuw record, dat van vader Schumacher wiens zoon Mick vandaag uit de race verdween. Lewis Hamilton draaide niet de snelste ronde. Dat ene punt ging naar Lando Norris. De GP van Turkije in het "Istanbul Park" binnen veertien dagen is ook als zestiende race van de éénentwintig weerom spannend. Lando Norris heeft zich duidelijk gemeld als GP-winnaar van de nieuwe generatie, maar bezweek door een foute keuze én de enorme druk die van Hamilton uitging. De achtste wereldtitel van de Brit is nog lang geen voldongen feit. Daar zorgt Max Verstappen wel voor. (Walter Rombauts/Foto bijlage: Alpine)
STORTREGENS DOET F1-KWALICATIE MOGELIJK NAAR ZONDAG VERPLAATSEN
Het regent pijpenstelen boven Sotchi in Rusland. De F1 wil geen tweede Francorchamps en speelt met de intentie om de kwalificaties om de "pole" te verschuiven naar zondagochtend. Regen die omwille van vooral de beperkte zichtbaarheid gehaat wordt door o.a. Fernando Alonso die er rond voor uitkomt, begint dus bij Liberty Media, eigenaars van de F1 sinds maart 2017, een cruciale rol te spelen. In de Amerikaanse IndyCars wordt bij regen niet gereden. Als het regent tijdens een race wordt die met rode vlag gestopt. De F1 lijkt diezelfde weeg op te gaan. Een mogelijke oplossing is om zoals op de weg in Spanje bij felle regen, vier pinklichten aan te brengen op de uithoeken van de vleugels. (lol)
De echte oplossing is om zelfs bij felle regen toch te rijden en Walter Rörhl's advies te volgen toen ik hem vroeg of hij niet bang was zo nu en dan. Zijn antwoord was, "dan moet je trager rijden...." Zo logisch dat het voor vetbetaalde F1-macho's van vandaag niet te begrijpen is. Hoewel de eerlijkheid gebiedt dat de monumentale Niki Lauda in 1976 in Fuji tijdens de GP van Japan er de tweede ronde ook mee stopte. Gewoon doorijden had hem één WK-punt opgebracht én een tweede wereldtitel. Maar Niki vond het waanzin, en liet de overwinning aan Mario Andretti (Lotus-Ford) en de titel dat jaar aan James Hunt (Mc Laren-Ford) (Walter Rombauts)
NORRIS ONDER REGEN, DONDER EN BLIKSEM NAAR EERSTE POLE IN RUSLAND !
Nadat de derde vrije oefensessie is geannuleerd wegens slecht weer, is er dan toch onder regen, donder en bliksem gereden in Sotchi voor de kwalificaties gereden. Verrassend genoeg gokte Lando Norris naar het einde toe in de Q3 op droogweerbanden en zette daarmee de pole-position. Zijn eerste ! Lewis Hamilton die in de Q1 de snelste was, deed het nadien rustig omdat incidenten zoals Giovinazzi die spinde door Leclerc nipt kon ontweken worden, schering en inslag werden. Zo reed Hamilton bij het binnenkomen van de pits tegen de muur... maar de regerende wereldkampioen lijkt tevreden et zijn vierde startplaats. Geen risico's genomen. Vergeten we niet dat titelrivaal en voorlopige WK-leider Max Verstappen achteraan de grid vertrekt en dus op een inhaalrace is aangewezen om in de punten te geraken.(wr)
BOTTAS BLIJFT EER OPSTRIJKEN IN INCIDENTRIJKE FP2 IN SOTCHI
Slippers en kleine misverstanden met de muren en rode vlag verstoorden vaak de tweede vrije oefeningen voor de GP van Rusland. Giovinazzi (Alfa Romeo) en Gasly (AlphaTauri-Honda) behoorden tot de auteurs ervan. Vooral voor de Fransman was dat een spijtige zaak omdat hij uiteindelijk een vooraanstaande rol speelde met liefst een derde tijd achter Hamilton 2 en Bottas 1 in de gekende Mercedessen. Max Verstappen moet wat tegenslag incasseren met een zesde chrono. Bovendien zal hij door de gridstraf van Monza plus een motorwissel de race sowieso achteraan het veld moeten aanvatten. Voor de toeschouwers een flinke brok sensatie door een ongetwijfelde spectaculaire inhaalraces om zijn WK-leiderschap stand te doen houden in wat de vijftiende race van het WK F1 2021 is. Typerend voor deze oefeningen waren de probeersels van verschillende renstallen om de piloten onderling elkaar "slipstream", aanzuigkracht eigenlijk" te geven om op de rechte lijn snelst gelanceerd te zijn voor een goede rondetijd. De GP van Rusland houdt weer vele elementen in om zondag haast verplicht te kijken. (wr)
BOTTAS - MERCEDES - SNELST IN VERWEESDE FP1 IN SOTCHI
Het is de eerste keer sinds het drama van Monza dat Lewis Hamilton en Max Verstappen elkaar weer op de renbaan ontmoeten. In de twee voorbije weken zijn alle sites en kranten, tijdschriften en TV-programma's gevuld met kritische commentaar en modder. Eén realiteit is niet weg te wissen: De Belgische Nederlander leidt in het wereldkampioenschap voor zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. De eerste wil zijn eerste en de tweede zijn achtste titel. Gezien "het drama van Monza" was de sfeer eerder bedrukt in Sotchi waar zondag de GP wordt gereden.(wr)