MORGEN BEGINT GP VAN USA IN AUSTIN, DUEL HAMILTON-VERSTAPPEN ANIMEERT AFFICHE
Morgen begint op het "Circuit of the Americas" de GP van USA. Dat is de eerste van de laatste zes races voor het WK F1 2021 dat een ongemeen spannend én controversieel verloop kent. De Belgische Nederlander Max Verstappeen voert de voorlopige stand aan met 262,5 punten voor zevenvoudig én regerend wereldkampioen Lewis Hamilton. Het gaat dus tussen Red Bull-Honda en Mercedes. In Texas zal op de Red Bull-bolide "Acura" staan en ook op de AlphaTauri's. Dat komt omdat Honda in de United States onder de merknaam Acura wordt verkocht. Voor de jonge F1-fans zal dat één race wennen zijn, voor de senioren is het niet nieuw want Alain Prost won op 4 juni 1989 in Phoenix al met "Acura" op zijn helm... Wie het pleit gaat winnen is niet te zeggen. Industrieel zou het voor Mercedes piekfijn uitkomen voor de achtste keer wereldkampioen te worden.
Anderzijds zou Max Verstappen Honda weer op het hoogste niveau brengen, extra aandacht gven, nu het historische merk - in autosportwaarden Ferrari en Porsche gelijk - aan het eind van dit seizoen zich actief terugtrekt uit de F1. Uiteraard is er nog meer te vetellen, zoals over die kalender van 2022 waarop 23 races figureren. De intensiteit waarmee zal moeten worden gewerkt is van die aard dat voor veel "uitstap" van waardevolle ingenieurs wordt gevreesd, wegens nooit meet thuis. Idem voor de mecaniciens en volgens Bernie Ecclestone zullen zelfs fanatieke F1 fans afpikken. Volgend jaar wordt ook gereden met de nieuwe F1's. Die hebben 18"-wielen en zeven versnellingen, en Pirelli testte al meer dan 4000 km met de nieuwe 18 inch-familie-rubbers. Vanuit de F1 zelf is er vooralsnog minder expliciete commentaar gegeven.(Walter Rombauts)
Gelukkig stijgen de coronabesmettingen zodat de nieuwsaandacht kan worden afgeleid van een energieschandaal zonder voorgaande. Net betaalde Opel, resorterend onde groep Stellantis, een boete van 64,8 miljoen euro als gevolg van "dieselgesjoemel" zoals Volkswagen te beurt viel. Ondertussen worden alle gebruikers van een motor met interne verbranding, dus Otto en Diesel, aan de bevoorradingspomp gechanteerd met taksen die ei zo na oplichterij benaderen. Terwijl een vat ruwe olie 89 dollar kost en door productieperikelen 110 dollar bereikte, staat die basisprijs geheel los en laag van wat in Europa aan de pomp wordt aangerekend....
In ons Grote Belgenland voeren politieke helden de strijd tegen CO2, die niet kan gewonnen worden. Terwijl zelfs een Bill Gates achter kleine, veilige, goedkopen en flexibeler (?) nieuwe kerncentrales staat, spreekt in ons land een dame over de bouw van een nieuwe gascentrale. Deze heeft als grootste verdienste dat ze veel CO2 uitstoot !!!! In Frankrijk denkt Macron ook aan kleine nieuwe kerncentrales, beseffend zoals ook bij ons de echte wetenschappers dat het deze geen CO2-uitstoot hebben. Maar neen, volharden in de boosheid. Net als het hardnekkig voort produceren van elektrische wagens, zelfs Foxconn die iPhones voor Apple maakt, heeft er nu één !. Een elektrische auto bouwen is "einfach", zo bewees Ferdinand Porsche (de oervader van alle Porsche's en vele andere auto's met uitschieters 356 en 911) dat op 23-jarige leeftijd al met de "Lohner-Porsche" die in 1900 de kijkersmagneet werd op de wereldtentoonstelling in Parijs. Met een elektromotor aangedreven op de vier wielen ! Vandaag doet iedere constructeur of hij het publiek zo'n nieuw wonder aanbiedt. Onder politieke druk. Met strafmaatregelen voor de klassieke verbrandingsmotor.
Zowel diesel- als Otto-motoren kunnen mits minieme wijzigingen worden gevoed met synthetische benzine, of met groene waterstof waarmee Porsche via een Chileense factory al ver is gevorderd. Maar neen, politiekers van welke kleur dan ook, willen de overtollige, niet noodzakelijke stap naar mobiele elektrificatie voortzetten. Al verkopen Mercedes, Hyundai, Toyota en andere BMW's al auto's die op waterstof rijden !!!! Neen, we willen, zullen, tegen beter weten in, de klok terugzetten naar 1905 toen Camille Jenatzy de eerste was die met een elektrische auto, de "La Jamais Contente" in Jabbeke door de "muur" van 100 km/h ging. Vandaag kan je met een Tesla en een fluwelen voet misschien vanuit Brussel naar Chartres geraken, daar hopen op een stekker en zo verder naar Le Mans.... Kortaf gezegd een plugloze hybride, zoals de Toyota Prius was en is, is het eerlijkste alternatief op een elektrische wagen. Verbrandingsmotor én elektromotor samen met een logische samenwerking tussen beiden, zonder verder gedoe.
Maar het is bijlange nog niet gedaan. Terwijl wij in Europa worden gestraft met hoge brandstofprijzen aan de pomp omdat we niet direct elektrische auto's kopen, gaat de elektriciteitsproductie met steenkool gewoon verder. China geeft toestemming aan 163 mijnen om gezamelijk de steenkoolproductie met 6% te verhogen voor elektricitetsproductie. Bij ons zet men de windmolens stil omdat ze met de gisteren gemeten snelheden te hard zouden gaan draaien. Wat dan ook weer porblemen geeft. Kortom, at een geluk dat we het weer over corona hebben, tot zelfs Vladimir Poetin, de "wreedaard", die zijn bevolking van 30 oktober t/m 7 november verlof geeft met behoud van wedde. Om zo weinig mogelijk onderlinge contacten te hebben heet het. Kafka had het niet kunnen bedenken. Net zoals bekend is in de F1-organisatie dat men die groene synthetische brandstof zeker tegen 2030 zou gebruiken.... Hebben Toto Wolff, Stefano Domenicali, Ross Brawn, Christian Horner en andere Adrien Newey's hun verstand verloren ? Tegen die tijd heeft al lang een auto op groene waterstof-aandrijving de 24 Uren van Le Mans gewonnen !!! Misschien eens gaan snollen in Weissach, het R&D Center van Porsche nabij Stuttgart. Nu het 50 jaar bestaan viert, worden daar dingen gebrouwen die de energiegekken nog aan de drank zullen brengen. "Sekt" of "Champagne", het verschil in ongeloof zal niet veel uitmaken. Porsche komt in 2023 terug naar Le Mans. Da's niet om pinten te pakken. (Walter Rombauts)
BOTTAS WINT GP VAN TURKIJE, VERSTAPPEN OPNIEUW WK-LEIDER
De Fin Valtteri Bottas heeft in een Mercedes de natte GP van Turkije gewonnen. Hij reed van start tot finish - op de bandenwissels na - aan de leiding. Hij realiseerde ook de snelste ronde wat hem 1 WK-punt oplevert. Max Verstappen in zijn Red Bull-Honda bleef "braaf" Bottas volgen en achter hem ontsponnen zich duels tussen Hamilton en Perez, Leclerc en Hamilton. De regerende wereldkampioen Hamilton vertrok wel van de elfde plaats op de grid en was auteur van een indrukwekkende, weliswaar moeilijke, inhaalrace. Het is bijzaak maar moet worden vermeld: In de start tikte Pierre Gasly Alpine-coureur Fernando Alonso d'r uit en later deed de Spanjaard dat ook met Mick Schumacher. Hij kreeg 5" straf.
Toen hij in de 47ste van de 58 ronden, rijdend op de derde plaats, door Mercedes werd binnen gedwongen om nieuwe intermediates te halen, viel daardoor terug op de vijfde plaats. Meteen verloor hij veel WK-punten, in die mate dat Max Verstappen opnieuw leider is in de WK-stand bij de piloten. 262,5 tegen 256,5 voor Lewis Hamilton. Deze laatste was helemaal niet blij met de strategie van Toto Wolff. Hij wist zich zeker een podium toe te eigenen.
Naar eigen zeggen dan, maar de zevenvoudige wereldkampioen heeft al wel eerder sterke staaltjes laten zien. Carlos Sainz werd tot "driver of the day" uitgeroepen omdat hij, gestart van de 19de plaats 8ste eindigde en tevens enkele keren de snelste ronde neerzette in zijn Ferrari. Het podium was bijzonder. Eén Mercedesman omringd door twee Red Bullboys en een Hamilton die ergens in de eerste grijze zones van zijn sportloopbaan frustratie verbijt. Zijn volgende kans om Verstappen weer voorbij te steken is de GP van USA op 24 oktober a.s.op het "Circuit of the Americas". (Walter Rombauts)
De uitslag:
1. Valtteri Bottas (Mercedes) 1 uur 31'04"103 (204 km/h gemiddeld)
HAMILTON SNELST MAAR BOTTAS OP POLE VOOR GP VAN TURKIJE
Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton was de snelste in de kwalificaties maar doordat hij een gridstraf van tien plaatsen krijgt start Valtteri Bottas morgen op de eerste plaats. Dit voor Max Verstappen. Lewis Hamilton kreeg de gridstraf omdat die is verbonden aan het monteren van een nieuwe motor. De vierde voor hem dit jaar. (wr)
GASLY - ALPHATAURI-HONDA - VERSCHALKT VERSTAPPEN EN PEREZ IN NATTE FP3
Een zéér nat begin van de derde vrije trainingen maakte dat pas na acht minuten Pierre Gasly en Yuki Tsunoda op "full wets" de moed hadden een tijd te gaan rijden. Gasly zette 1'39"988 op de klokken en daar bleef het bij. Tot Norris op intermediares er 1'38"395 van maakte in zijn Mc Laren Mercedes. Daarna was er wat "spielerei", 360° gespin in bocht 9 van Bottas, Verstappen en Vettel en verder niet veel zaaks buiten enkele onbeduidende gele en rode vlaggen die zo goed als direct in groen veranderden.
Eigenlijk begon de spanning in de FP3 op te lopen, zo'n kwartier voor het einde. Sommigen waagden zich op gebruikte intermediaires zoals Max Verstappen die meteen op een opdrogende baan 1'30"611 neerkwakte. Maar net niet genoeg om de eerste plaats van Pierre Gasly met 1'30"447 - net voordien gezet - te verbeteren. De aspirant wereldkampioen verbeterde daarmee wél de tijd van ploegmaat Sergio Perez die daarmee de derde stek siert. Het is dus al Red Bull-Honda wat de klok sloeg in de FP3 in Turkije. Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton hield zich als het ware afzijdig, kreeg een nieuwe moto, de vierde dit jaar, en dat voedt geruchten dat Mercedes enige motorproblemen zou kennen. Voorbarig alsnog. Hamilton werd achttiende in de FP3 met 1'33"636. Straks zijn er de kwalificaties voor de pole. (wr)
HAMILTON HOUDT MERCEDES BOVENAAN EN OVERKLAST VOORLOPIG VERSTAPPEN
De tweede vrije trainingen in Istanbul tonen de twee Mercedessen bovenaan de tabellen, weliswaar onderling gescheiden door een sterke Charles Leclerc in zijn Ferrari. Het is de regerende wereldkampioen Lewis Hamilton die met 1'23"804 de snelste tijd afklokt, en met Charles Leclerc de enige is die onder de 1'24".00 is geraakt. Max Verstappen tikte de vijfde tijd aan achter ploegmaat Sergio Perez, maar wat ongewoon is, is het feit dat zijn rondetijd van 1'24"439 onderstreept dat hij vele problemen met de stabiliteit van de Red Bull-Honda kende. Geregeld gaf hij daarover commentaar naar zijn ingenieur toe. Mogelijk is dit morgen in de FP3 verholpen, anders wordt de druk van een Lando Norris (Mc Laren-Mercedes), een Fernando Alonso (Alpine) en een Esteban Ocon (Alpine) wurgend groot.
Het is nog te vroeg om conclusies te trekken over een mogelijke kleine inzinking van Max. Pierre Gasly (AlphaTauri) lokte één minuut een gele vlag uit, maar de schade bleef beperkt tot een nieuw stel banden. Over de schade aan het drinksysteem waarvoor Kimi Räikkönen (Alfa Romeo) na een half uurtje binnenkwam, waarbij het water in zijn schoenen drupte is geen technisch rapport bekend. Het zal toch geen aquavit zijn geweest...? Ah nee, dat kan niet. De goeie sloeber Kimi is een Fin en het was Stig Blomqvist die in zijn Saab net voor de start van de "Boucles de Spa" een fles aquavit aan zijn mond zette. Dat was een Zweed. Hij won deze verdwenen klassieker, parel van Alphonse Delettere aan de Belgische autosportkroon, ook overigens met glans. Sorry Kimi dat een Belgische geheelonthouder zo'n zondige gedachte in zijn geest toeliet. Morgen minder lol in de FP3 want daarna is het, drinken of niet, wijwater of vodka, die ene immense druk naar die pole-position. Wie, dat zal de technische nuchterheid uitmaken. (wr)
HAMILTON - MERCEDES - SNELST IN FP1 IN INSTANBUL PARK
Op zijn "gemakske", bij 20°C zon in het met nieuw asfalt bedekte Instanbul Park heeft regerend wereldkampioen Lewis Hamilton in de eerste vrije trainingen voor de GP van Turkije de snelste tijd gereden. Met 1'24"178 ging hij Max Verstappen vooraf en Charles Leclerc. De baan was minder glad dan in 2020 toen ze eerder op een ijspiste leek. Als Lewis Hamilton in zowel de FP2, de FP3 als in de kwalificaties de beste chrono zou rijden, brengt hem dat niet het oppertse voordeel op. De Brit kreeg van Mecedes zijn vierde nieuwe motor van het seizoen waardoor hij een gridstraf van tien plaatsen oploopt. Net als Sainz - vanochtend vijfde - zal hij op inhalen aangewezen zijn om kostbare WK-punten te scoren. Max is er maar twee na hem op de lijst. De Red Bull-Honda's zijn ter ere van Honda in een witte kleur omgezet, net zoals Perez en Verstappen ook in het wit net plechtige communicanten zijn geworden. Opmerkelijk nog in deze FP1 is de alsmaar betere prestaties van de Alpine's. (wr)
HAMILTON WINT 100 STE GP, VERSTAPPEN GROOTS, REGEN NEKT NORRIS IN RUSLAND
Drie ijzersterke gasten hebben voor vurwerk gezorgd in de GP van Rusland, vijftiende manche om het WK F1. Eerst Norris die vanuit pole kon vetrekken maar snel werd belaagd, weer aan de leiding kwam en toen het in de 43ste van de 53 ronden begon te regenen, bleef hij op slicks. In de Q3 was dat een pole waard, maar deze keer kostte het hem zijn eerste GP-zege. Op drie ronden voor de finish schuift hij uit de baan, en ging Lewis Hamilton hem - met regenbanden - gemakkelijk voorbij. Meteen zijn 100ste GP-zege scorend, een nieuw record. Carlos Sainz van zijn kant bezorgde Ferrari een podiumplaats, wat een goede zaak is voor de stand in het WK van de Constructeurs.
De tweede die furore maakte in Rusland was Max Verstappen die achteraan de grid vertrok, en in een "no time" iedereen voorbij ging tot hij even last had met Fernando Alonso. Dat kostte wat tijd, maar de Red Bull-coureur maakte na kipkap van de Spanjaard te hebben gemaakt, liefst 18 plaatsen goed. Net als Hamilton ging hij intermediums halen, en rukte als een Rode Stier naar de tweede plaats op. Daarmee beperkt hij de schade in de stand om het WK waarin zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton wel de leidersrol overneemt. Weliswaar slechts met 2 punten voorsprong.
De derde reus was natuurlijk Lewis Hamilton zelf. Honderd Grote Prijzen gewonnen, een nieuw record, dat van vader Schumacher wiens zoon Mick vandaag uit de race verdween. Lewis Hamilton draaide niet de snelste ronde. Dat ene punt ging naar Lando Norris. De GP van Turkije in het "Istanbul Park" binnen veertien dagen is ook als zestiende race van de éénentwintig weerom spannend. Lando Norris heeft zich duidelijk gemeld als GP-winnaar van de nieuwe generatie, maar bezweek door een foute keuze én de enorme druk die van Hamilton uitging. De achtste wereldtitel van de Brit is nog lang geen voldongen feit. Daar zorgt Max Verstappen wel voor. (Walter Rombauts/Foto bijlage: Alpine)
STORTREGENS DOET F1-KWALICATIE MOGELIJK NAAR ZONDAG VERPLAATSEN
Het regent pijpenstelen boven Sotchi in Rusland. De F1 wil geen tweede Francorchamps en speelt met de intentie om de kwalificaties om de "pole" te verschuiven naar zondagochtend. Regen die omwille van vooral de beperkte zichtbaarheid gehaat wordt door o.a. Fernando Alonso die er rond voor uitkomt, begint dus bij Liberty Media, eigenaars van de F1 sinds maart 2017, een cruciale rol te spelen. In de Amerikaanse IndyCars wordt bij regen niet gereden. Als het regent tijdens een race wordt die met rode vlag gestopt. De F1 lijkt diezelfde weeg op te gaan. Een mogelijke oplossing is om zoals op de weg in Spanje bij felle regen, vier pinklichten aan te brengen op de uithoeken van de vleugels. (lol)
De echte oplossing is om zelfs bij felle regen toch te rijden en Walter Rörhl's advies te volgen toen ik hem vroeg of hij niet bang was zo nu en dan. Zijn antwoord was, "dan moet je trager rijden...." Zo logisch dat het voor vetbetaalde F1-macho's van vandaag niet te begrijpen is. Hoewel de eerlijkheid gebiedt dat de monumentale Niki Lauda in 1976 in Fuji tijdens de GP van Japan er de tweede ronde ook mee stopte. Gewoon doorijden had hem één WK-punt opgebracht én een tweede wereldtitel. Maar Niki vond het waanzin, en liet de overwinning aan Mario Andretti (Lotus-Ford) en de titel dat jaar aan James Hunt (Mc Laren-Ford) (Walter Rombauts)
NORRIS ONDER REGEN, DONDER EN BLIKSEM NAAR EERSTE POLE IN RUSLAND !
Nadat de derde vrije oefensessie is geannuleerd wegens slecht weer, is er dan toch onder regen, donder en bliksem gereden in Sotchi voor de kwalificaties gereden. Verrassend genoeg gokte Lando Norris naar het einde toe in de Q3 op droogweerbanden en zette daarmee de pole-position. Zijn eerste ! Lewis Hamilton die in de Q1 de snelste was, deed het nadien rustig omdat incidenten zoals Giovinazzi die spinde door Leclerc nipt kon ontweken worden, schering en inslag werden. Zo reed Hamilton bij het binnenkomen van de pits tegen de muur... maar de regerende wereldkampioen lijkt tevreden et zijn vierde startplaats. Geen risico's genomen. Vergeten we niet dat titelrivaal en voorlopige WK-leider Max Verstappen achteraan de grid vertrekt en dus op een inhaalrace is aangewezen om in de punten te geraken.(wr)
BOTTAS BLIJFT EER OPSTRIJKEN IN INCIDENTRIJKE FP2 IN SOTCHI
Slippers en kleine misverstanden met de muren en rode vlag verstoorden vaak de tweede vrije oefeningen voor de GP van Rusland. Giovinazzi (Alfa Romeo) en Gasly (AlphaTauri-Honda) behoorden tot de auteurs ervan. Vooral voor de Fransman was dat een spijtige zaak omdat hij uiteindelijk een vooraanstaande rol speelde met liefst een derde tijd achter Hamilton 2 en Bottas 1 in de gekende Mercedessen. Max Verstappen moet wat tegenslag incasseren met een zesde chrono. Bovendien zal hij door de gridstraf van Monza plus een motorwissel de race sowieso achteraan het veld moeten aanvatten. Voor de toeschouwers een flinke brok sensatie door een ongetwijfelde spectaculaire inhaalraces om zijn WK-leiderschap stand te doen houden in wat de vijftiende race van het WK F1 2021 is. Typerend voor deze oefeningen waren de probeersels van verschillende renstallen om de piloten onderling elkaar "slipstream", aanzuigkracht eigenlijk" te geven om op de rechte lijn snelst gelanceerd te zijn voor een goede rondetijd. De GP van Rusland houdt weer vele elementen in om zondag haast verplicht te kijken. (wr)
BOTTAS - MERCEDES - SNELST IN VERWEESDE FP1 IN SOTCHI
Het is de eerste keer sinds het drama van Monza dat Lewis Hamilton en Max Verstappen elkaar weer op de renbaan ontmoeten. In de twee voorbije weken zijn alle sites en kranten, tijdschriften en TV-programma's gevuld met kritische commentaar en modder. Eén realiteit is niet weg te wissen: De Belgische Nederlander leidt in het wereldkampioenschap voor zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. De eerste wil zijn eerste en de tweede zijn achtste titel. Gezien "het drama van Monza" was de sfeer eerder bedrukt in Sotchi waar zondag de GP wordt gereden.(wr)
CHARLES LECLERC - FERRARI - START ACHTERAAN WEGENS MOTORWISSEL
Omdat Charles Leclerc in zijn Ferrari SF21 een nieuwe motor heeft gekregen, die eigenlijk al voor 2022 is bedoeld, moet hij achteraan de grid starten. Vele oudere insiders hebben het gevoel dat dit geen eerlijk reglement niet meer is. Mechanische sporten zijn eenmaal onderhevig geweest aan mankementen. Dus moet hier anders mee worden omgegaan. Er is werk aan de winkel voor de FIA en zijn "sportieve voorschriften". Vanuit de luie zetel is het gemakkelijker dan "behind the wheel". De GP van Rusland kondigt zich boeiend aan. Sochi, waar geen spoor van welke ideologie ook merkbaar is. Bernie Ecclestone zat er ooit naast Vladimir Poetin. Geen spoor van meningsverschil. Meteen rijst de vraag of dat ook echt nodig zou zijn. Alle neuzen in dezelfde richting: duel Hamilton - Vertsappen. Zondag zeker. (wr)
OVERMORGEN BEGINT GP VAN RUSLAND IN VERHITTE SFEER VERSTAPPEN-HAMILTON
Tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso heeft zijn mening gegeven over de aanrijding Verstappen-Hamilton. "Ze deden wat ze moesten doen", beweert de Spanjaard die volgend weekend vooraan wil rijden in de vijftiende koers om het WK F1 2021. Daarin leidt Max Verstappen nogal nipt voor zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. De gemoederen tussen de twee zijn verhit, net als de spanning tussen de twee teams, Red Bull en Mercedes. Eén ding staat vast: de affiche blijft aantrekkelijk spectaculair. Lewis wil zijn achtste titel en Max zijn eerste. Mocht de Limburger de "pole" veroveren, dan nog start hij op de vierde plaats. Dat komt door de gridstraf die hij in Monza opliep in het "ongeval" met Hamilton. (wr)
OVERLADEN F1-KALENDER 2022 ZAL AAN KWALITEITSRACES VRETEN
De Amerikaanse eigenaars van de Formule 1, Liberty Media, hebben voor 2022 liefst 23 races op de voorlopige kalender gezet. Het is niet geheel abnormaal dat er wordt getracht meer money uit de geldmachine te pompen, die de F1 nu eenmaal is. Geen enkel detail ervan is nog te vergelijken met de gentlemen-ideologie van weleer. Wat een strijd van grootmeesters van het stuur was, is uitgegroeid tot een kermisachtig spektakelstuk voor televisievoer.
Waaruit ook de meeste inkomens komen natuurlijk sinds het wegvallen van tabak- en alcoholreklame. De grote constructeursteams ronden hun jaarbudget redelijk gemakkelijk af. De kleinere teams - denk aan Wiliams, eens bij de allergrootsten -, hebben het moeilijker. Liberty Media wil hen op gelijke voet krijgen met de topteams, wat de Yankees dan weer siert. Uiterdaard missen ze daarin het raffinement dat speels in Bernie Ecclestone's (90) brein verscholen zat/zit.
Liberty Media wil 25 races bereiken ieder jaar. Gerekend dat het als ingenieur, mecanicien, journalist of fotograaf een hondenstiel is waarbij je constant onderweg bent en thuis een "vreemde man of vrouw" wordt, ligt een personeelsverloop in het verschiet. Altijd onderweg zijn, vliegtuig in, hotel in en weer vliegtuig in is een leven dat zéér, zeer zwaar is en dat alleen een "die hard" kan volhouden en er de gevolgen kan van incasseren en ze sociaal gezien kan oplossen als ze zich na een leven in waanzin eigenlijk pertineten zullen stellen. Als nu de mecanicienploegen, ingenieurs ook want dat zijn ook maar goed betaalde mensen zich voor een "leven in vliegtuigen en hotels" geplaatst zien, er gaan voor passen dan wordt de kwaliteit van de races met zekerheid aangetast.
Het kermisgehalte zal vergroten, de technische krachtmeting tussen merken zal afnemen. Waarmee meteen het oorspronkelijke 125 -jarige doel van autoraces is afgebouwd. Nu al wordt gesproken over eenvoudiger motoren in 2025/2026 die dus goedkoper zullen zijn en meer merken, zoals Volkswagen en Audi naar de F1 zouden lokken. Naar de Ali Baba-grot van Liberty Media. Het effect op het coureursgehalte is een ander verhaal. Ook dat zal worden verstoord. Maar voor het overgrote deel van fans is kermis plezanter dan ingewikkelde techniek en bijhorend reglement. Dus zal de vreugde winnen. (Walter Rombauts)
BEURLYS GOLD TROFEE VOOR UGO DE WILDE VOOR ZEGE IN LE MANS
Enkele uren voor de start van de jongste 24 Uren van Le Mans weerklonk de Brabançonne op het erepodium ! Ugo de Wilde had de tweede race gewonnen in wat "The road to Le Mans" wordt genoemd. Hij won in een Duqueine D08 LMP3 van "Duqueine Engineering Motorsport", een Franse constructeur die doorontwikkelde op de vorige Norma 30. Maar er wordt wel onder "Belgian Mühlner Motorsport gereden.
Tijdens de ering van de verschillende Belgische prestaties in de 89ste 24 Uren van Le Mans, werd ten huize van "Le Club des V" in Brussel door de "ACO-club Belgium, kreeg Ugo de Wilde uit handen van zesvoudig winnaar van de etmaalrace, grote mijnheer Jacky Ickx in hoogseigen persoon, de "Beurlys Gold-Trofee". Deze is in het leven geroepen ter ere en nagedachenis van Jean Blaton, die onder het pseudoniem "Beurlys" reed en een indrukwekkend palmares kon voorleggen van prestaties in La Sarthe. Jean Blaton werd op 19 november 1929 geboren en verliet ons eind vorig jaar, om precies te zijn op 17 december 2020. Hij laat een grote sportieve erfenis na in de internationale- en Belgische autosportwereld.
Ugo de Wilde van zijn kant bouwt verder aan een beloftevolle carrière onder vleugels van vader Olivier de Wilde, beroemd autosportjournalist, die er in slaag om de nodige budgetten bijeen te brengen in de komplexe autosportwereld. Ugo debuteerde via de karting en toen hij overstapte naar de echte éénzitters vierde hij in 2018 zijn eerste spraakmakende overwinning in Nogaro, Frankrijk. Hij heeft de "FFSA Academy" doorlopen en behoort vandaag tot de vaste waarden onder de jonge piloten. Het ontvangen van de "Beurlys Gold" kan alleen maar een geweldige stimulans zijn om op de positieve ingeslagen weg verder te gaan. (Walter Rombauts/Foto bijlage: Ugo de Wilde)
DENIS DUPONT VIJFDE IN MICHELIN PILOT CHALLENGE IN LAGUNA SECA
Onze landgenoot Denis Dupont is samen met ploegmaat Rory Van der Steur vijfde geworden in de IMSA Michelin Pilot CHallenge in Laguna Seca. Het was zoals steeds knokken in een kwalitatief veld, maar de jongeman uit Brussel bleek zijn vaardigheden aan te scherpen. Op 14 oktober a.s. zien we het duo weer aan het werk op de Virginia International Raceway. De race is integraal te volgen op IMSA.TV. Bij de grote jongens werd Porsche's "worksdriver" Laurens Vanthoor in een Porsche GT3 R veertiende in het gezelschap van Zacharie Robichon. Winnaars van de IMSA-race in Laguna Seca werden Ricky Taylor en Felipe Albequerque. (wr)
EERSTE JEAN BEURLYS TROPHEE HULDIGDE DE BELGEN IN DE JONGSTE 24 H VAN LE MANS, PRIJSUITREIKER WAS JACKY ICKX ZELVE
In grote stijl en danzij de "l' Automobile Club de l'Ouest Belge", goegekeurd door de ACO in Le Mans, zijn in de "Club des V" in Brussel alle verdienstelijke coureurs en teams in de jongste 24 Uren van Le Mans in de bloemetjes gezet en vereerd door de eerste Trophée Jean Beurlys, alias Jean Blaton die ons eind vorig jaar (2020) verliet op 91-jarige leeftijd. Het was Jacky Ickx zelve die het "Gold" uitdeelde aan o.a. Ugo de Wilde voor zijn zege in Le Mans. Naast hem nog vele anderen die ik in de komende dagen nader zal toelichten. Jean Beurlys heeft een indrukwekkend palmares in Le Mans en de hele Belgische autosport nagelaten. Het kunnen dus veel bijdragen worden. In bijlage al vast de gelukkigen samen op de foto. (Walter Rombauts)
HALO-SYSTEEM REDDE VOOR TWEEDE KEER COUREURSLEVEN !
Toen in 2018 de FIA het niet zo elegante Halo-systeem op Formule 1 wagens verplichtte, was niet iedereen erover in de wolken. Het idee was ontstaan toen de Fransman Jules Bianchi op 7 oktober 2014 in de GP van Japan het leven liet in wat een stom ongeluk werd genoemd. Na de dood van deze geliefde man zochten de veiligheidsspecialisten van de Fédération Internationale de l'Automobile, met Jean Todt als president, naar een mogelijkheid om het hoofd van de piloot in de cockpit zogoed als totaal te beschermen. Eerder hadden zij al het HANS-systeem (Head And Neck Support) "geleend" uit de Amerikaanse IMSA en ontwikkeld door Robert Hubbard, dat bij een crash een nekslag voorkwam, nu was het tijd om de coureur helemaal te beschermen. Dat werd het Halo-systeem.
Het is een oorspronkelijke 7 kg wegende beugel, nu iets zwaarder tot 9 kg, die over de cockpit van de renwagen is "gespannen", een soort beschermhemel die een impact van 12.000 kg, ofwel het gewicht van zo'n vijftien F1's tegelijk kan weerstaan. Het is in titanium uitgevoerd waardoor het weinig impact heeft op het totaalgewicht van de koerswagen. Gisteren heeft dat systeem wellicht het leven gered van zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton toen de rechter achterband van Verstappen's Red Bull deels op zijn helm belandde maar door het Halo-systeem niet de volle impact ervan kon geven. Vorig jaar redde dit systeem ook het leven van Romain Grosjean toen hij met zijn Haas tussen de horizontale vangrails doorschoof en zijn auto vuur vatte.
Dus is het wijselijk de ontsoering van een renwagen te vergeven als zulke verheugende, onweerlegbare, veiligheid ervan het resultaat is. De "killing years" in de F1 zijn wellicht voorgoed voorbij. Blijft enkel nog de zijdelingse impact in het midden van de auto, due tegen de cockpit, waarvan Antoine Hubert in 2019 in Francorchamps bovenaan de Raidillon het slachtoffer werd. Ooit wordt voor die zwakke plek in de overlevingscel van een racewagen nog een oplossing gevonden. Liefst zo snel mogelijk. (Walter Rombauts/Foto bijlage: Alpine)
Wat is gebeurd in Monza kon niet anders dan uitdraaien op een bestraffing voor Max Verstappen. Drie plaatsen achteruit op de grid in de GP van Rusland en twee strafpunten op zijn superlicentie. Dat is eigenlijk in essentie de zwaarste straf. Een vergelijking met Silverstone gaat niet op en overmoedigheid - of is het hoogmoedigheid ? - kan beter op tijd worden ingetoomd. Max Verstappen zelf is niet akkoord maar gelukkig is er een wijs man als Helmut Marko bij Red Bull die wél akkoord is. In het andere geval zou Max zo goed als zeker alle titelkansen hebben verspeeld. De industrie is nog altijd machtiger dan het individu.(wr)