De Amerikaanse eigenaars van de Formule 1, Liberty Media, hebben voor 2022 liefst 23 races op de voorlopige kalender gezet. Het is niet geheel abnormaal dat er wordt getracht meer money uit de geldmachine te pompen, die de F1 nu eenmaal is. Geen enkel detail ervan is nog te vergelijken met de gentlemen-ideologie van weleer. Wat een strijd van grootmeesters van het stuur was, is uitgegroeid tot een kermisachtig spektakelstuk voor televisievoer.
Waaruit ook de meeste inkomens komen natuurlijk sinds het wegvallen van tabak- en alcoholreklame. De grote constructeursteams ronden hun jaarbudget redelijk gemakkelijk af. De kleinere teams - denk aan Wiliams, eens bij de allergrootsten -, hebben het moeilijker. Liberty Media wil hen op gelijke voet krijgen met de topteams, wat de Yankees dan weer siert. Uiterdaard missen ze daarin het raffinement dat speels in Bernie Ecclestone's (90) brein verscholen zat/zit.
Liberty Media wil 25 races bereiken ieder jaar. Gerekend dat het als ingenieur, mecanicien, journalist of fotograaf een hondenstiel is waarbij je constant onderweg bent en thuis een "vreemde man of vrouw" wordt, ligt een personeelsverloop in het verschiet. Altijd onderweg zijn, vliegtuig in, hotel in en weer vliegtuig in is een leven dat zéér, zeer zwaar is en dat alleen een "die hard" kan volhouden en er de gevolgen kan van incasseren en ze sociaal gezien kan oplossen als ze zich na een leven in waanzin eigenlijk pertineten zullen stellen. Als nu de mecanicienploegen, ingenieurs ook want dat zijn ook maar goed betaalde mensen zich voor een "leven in vliegtuigen en hotels" geplaatst zien, er gaan voor passen dan wordt de kwaliteit van de races met zekerheid aangetast.
Het kermisgehalte zal vergroten, de technische krachtmeting tussen merken zal afnemen. Waarmee meteen het oorspronkelijke 125 -jarige doel van autoraces is afgebouwd. Nu al wordt gesproken over eenvoudiger motoren in 2025/2026 die dus goedkoper zullen zijn en meer merken, zoals Volkswagen en Audi naar de F1 zouden lokken. Naar de Ali Baba-grot van Liberty Media. Het effect op het coureursgehalte is een ander verhaal. Ook dat zal worden verstoord. Maar voor het overgrote deel van fans is kermis plezanter dan ingewikkelde techniek en bijhorend reglement. Dus zal de vreugde winnen. (Walter Rombauts)
|