Ampera van Opel vereist kunstige verkoopstechnieken
De Opel Ampera wordt onder de elektrische voertuigen geteld die door de techniek van de "extended range" tot meer dan 500 km actieradius heeft. De aandrijving gebeurt elektrisch vanuit een batterij met een geladen standtijd voor 65 km, afhankelijk van de rijstijl en de belasting van de prestigieus gemodelleerde Opel. Is de accu leeg, dan treedt ongemerkt een kleine verbrandingsmotor in werking die niets met de aandrijving heeft te maken maar wel fungeert als generator die de batterij oplaadt. Het is dus pas als de brandstoftank van de verbrandingsmotor leeg is dat ook de autonomie ophoudt.
Duitse statistieken hebben uitgewezen dat de gemiddelde burger dagelijks zo om en rond 60 km aflegt. Zeker niet meer dan 80 km. Daarom kan iemand die een Opel Ampera koopt iedere dag puur elektrisch rijden. Met dan uitstoot ZERO omdat het verbrandingsmotortje niet aanslaat. Deskundigen ruzieƫn onder elkaar over de vraag of de Opel Ampera nu wel of niet een EV is. Het antwoord is klaar: in stadsverkeer beslist puur elektrisch. Interstedelijk schrijft de kleine generator een lichte uitstoot aan CO2 op de milieufactuur. Maar beslist miniem. Tot daar in grote lijnen de charme van de Opel Ampera die nu al bestellingen noteert.
Wie opteert voor deze machtige brok techniek zal in de showroom en tijdens testritten uitgebreid worden voorgelicht over alle facetten van het elektrisch rijden. Best is dat de aspirant-koper aandachtig luistert en er nadien er nog eens de documentatie op naslaat. Om zich - bijvoorbeeld - te herinneren dat als hij met de Ampera echt alleen maar in de stad rijdt, en dus elektrisch, het Otto-motortje niet functioneert en mettertijd kan komen "vast" te zitten. Op dat moment kan een verwarrend alarmsignaal op het dashboard verschijnen dat alleen maar op een verzoek tot starten van de generator wijst. Er is dan dus niets verkeerd bezig. Alleen moet het atmosferische motortje ook eens meespelen in het stuk. Om onderhoudsredenen. Zo zal de bezitter van een Opel Ampera nieuwe mobiliteitstechnieken aanleren en zullen de autoverkopers de uiteenzetting ervan glashelder uit de doeken moeten doen. Dat is de eerste grote uitdaging rond de gestarte verkoop van een bloedmooie Opel Ampera.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Opel)