NOSTALGIE: FIAT MEPHISTOFELES, RECORDHOUDER TE LAND IN 1924
In 1924 was er een Brit, E.A.D. Eldridge die met een Fiat Mephistofeles het record te land vestigde. Hij reed op 12 juli in Arpajon in Frankrijk 234,980 over een vliegende kilometer met de Mephistofeles. Die auto had een vliegtuigmotor van 21.706 cm en leverde 320 pk tegen 1800 t/m. De Mephistofeles woog 1780 kg en is altijd een icoon van Fiat gebleven.(wr)
HOE PIRELLI DE COUREURS VERLEIDT MET COMPOUNDVERSCHILLEN
De strategie in een moderne GP F1 berust op een weloverwogen bandenkeuze. Bruutweg gezegd geeft een harde rubber minder grip maar staat borg voor veel mer ronden. Een zachte band geeft meer grip en dus snellere rondentijden, maar de standtijd ervan is minder. Pirelli levert de banden en het is vanwege de Italiaanse bandenreus een stunt om 21 races lang de meest aangewezen rubbersamenstelling ter beschikking te stellen voor de verschillende karakters van circuit en het asfalttapijt daarop.
Tijdens de twee voorbije testweken in Barcelona, is bij benadering het tijdsverschil per ronde kunnen worden vastgesteld tussen de verschillende compounds. Hier zijn ze:
Van Medium tot Soft scheelt het 0,8" in een ronde.
Van Soft naar Supersoft scheelt het 0,4" sneller per ronde
Van Supersofts naar Ultra-Softs is de tijdwinst nog eens 0,6"
Van de Utra-softs naar de nieuwe Hypersoft kan het nog eens 0,7" à 0,8" sneller maar oh ook zoveel korter (plusminus 10 ronden)
Uit die cocktail zal gekozen worden als eerst de harde rubbers de langste afstand hebben afgelegd. De race-situatie op dat moment zal een team - en soms de coureur - de verdere strategie beslissen. Tevens vaak een beslissing over eerste, tweede of derde plaats. Op 23 maart 2018 worden de eerste vrije trainingen gereden in Melbourne in Australië. Nu al is iedereen naar elkaar toe benieuwd welke compound zal worden uitverkoren om te beginnen.(Walter Rombauts/Foto's:Renault en Pirelli)
In 1974 was het al de negende editie van de inmiddels klassiek geworden Vlaamse rally. Guy Colsoul en Alain Lopes, winnaars van het Nationaal Kriterium 1973 nadat Philippe De Leener het hen in 1972 had voorgedaan, waren als favorieten aan de start. Maar Van Peer-Willekens zouden hn wel het vuur aan de schenen leggen. De lijst van 96 deelnemers zat vol kanjers. O.a. ook Schroven-Van Bruggen. Ik plaats een aankondigend artikel dat op 27 november 1974 verscheen in de Gazet van Antwerpen. Pure nostalgie.