JEAN-PIERRE VAN DE WAUWER WINT LEGENDS BOUCLES DE SPA
Het Belgisch gouden autosportmonument Jean-Pierre Van de Wauwer heeft met Eric Marnette in een Lancia Beta Monte Carlo "4" de Legends Boucles de Spa gewonnen. Het is een gedroomde top in een carrière waarin "Vande" weleens de Poulidor van de Belgische autosport werd genoemd. Aanvankelijk leidde François Duval (Ford Escort) en als diens versnellingsbak stuk ging namWRC-rijder Thierry Neuville (Citroën) de spits waar. Hij leek regelrecht op de zege af te stevenen ware het niet dat motorpech in de laatste proef de laurierkrans naar JP Van de Wauwer zond. In de tweede "speciale" van de onwaarschijnlijke publiekstrekker ging Bertrand Baguette uit de baan en moest naar een ziekenhuis. Met een hersenschudding en een sleutelbeenbreuk mocht hij snel het hospitaal verlaten. Bevestiging van de juiste verwondingen zijn er niet écht op betrouwbare basis.
Feit is dat een éénzitterkampioen in, net als Robert Kubica, naast zijn specialiteit (circuit en éénzitters) risico's neemt in rally's. Kubica kostte een dom maar zo erg ongeval wel zijn F1-stuurtje. Althans zeker en vast voor dit jaar. André Lotterer, die in de RAS- en Circuit Zolder-kleuren uitkwam finishte verdienstelijk achtste wat in zijn rallydoop als endurance-coureur niet slecht is. Zijn navigator Jean-Marc Fontin deelt in die eer. Zij eindigden net achter...Björn Waldegaard (68...) die met Stéphane Prévot reed in een Ferrari 308 GTB. De Zweed die ooit op het rallycircuit van Opgrimbie aardbevingen op wielen veroorzaakte was in 1979 de eerste winnaar van het door de FIA ingestelde WK Rally voor Piloten. Vorig jaar won hij nog de "Legend East African Safari"... Thuisrijders Marc Duez werd éénentwintigste in - hoe kan het anders - een Porsche 911 Carrera RS3.
Bij filtering van de indrukwekkende lijst van 322 starters en 100 ter aankomst - waartussen de grootste namen - is het leuk andermaal vast te stellen dat rally en circuit zo'n twee verschillende disciplines zijn. Er zijn maar weinigen die de twee beheersen. Achtvoudig wereldkampioen rally Sebastien Loeb in 2007 in Le Mans met Pescarolo: knap maar niet overtuigend. Wereldkampioen F1 Kimi Raikkonen in de rally's in de bomen en ravijnen. Opnieuw in de F1 met Lotus-Renault: kandidaat tweede wereldtitel... Schoenmaker blijf bij Uw leest is de les die we uit een onwaarschijnlijke mixed van wagens, piloten en navigators kunnen trekken. De "Legend Boucles de Spa" zijn zo overdonderend geweest dat het evenement last krijgt met z'n eigen populariteit. Wat moslims naar Mekka voert, voeren ridders in legendarische "karren" autosportpuristen naar Spa. De plaats waar het altijd bruist van leven en klasse. Er waren zoveel toeschouwers dat de organisatoren ze tot voorzichtigheid aanmaanden. Soms deed het denken aan sommige TAP-rally's in Portugal waar "om ter langst voor de aanstormende auto's blijven staan" op stierenvechten ging gelijken. In Spa werd gelukkig niemand op de horens genomen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Circuit Zolder)
Naast de "Invitation" is de Nissan Juke Nismo Concept de tweede auto waarmee Nissan's legendarische motorsportafdeling in de kijker komt. De auto beleefde eigenlijk zijn debuut in 2011 tijdens de Tokyo Motor Show. De "bewerking" door Nismo geeft de crossover-allure een flinke dosis sportieve verleidingskracht mee. Nismo's specialiteit is op basis van gewone modellen van het merk speciale versies te maken die onversneden rijplezier bieden. Deze Juke is één van de vier conceptcars waarmee Nissan in Genève zal snoeven.
De vier conceptauto's zullen worden geflankeerd door één van de ruimste gamma's ter wereld. Gaande van de stadswagen Pixo en supermini Micra over kaskrakers als de Juke en de Qashqai - die het Brusselse salon zo succesvol maakten - tot volbloed terreinauto's als de Pathfinder en Navara. De puur elektrische LEAF die zijn opmars traag maar zeker is begonnen en de GT-R superwagen waarop zelfs Porsche en Aston Martin wat jaloers zijn, rekenen we aan als "buiten categorie". Nissan claimt dat alle modellen één DNA-aspect in hun huid hebben: vernieuwing en opwinding.
Ondanks de economische crisis beleefde Nissan in 2011 in Europa het beste jaar. De verkoop lag 25% hoger dan in 2010 en het marktaandeel noteerde het hoogst ooit voor het merk: 3,7%. Iedere maand lagen de verkoopscijfers hoger dan tijdens dezelfde maand van het jaar daarvoor. De groei in Rusland, Frankrijk en Engeland vormden de Europese top 3. Rusland was goed voor een verkoop van 138.827 stuks, een stijging met 74%, de UK sloot af op 107.053 stuks (+11%) en Frankrijk nam 77.783 eenheden voor zijn rekening waarmee daar +31% werd genoteerd.
Het best verkopende Nissan-model was de Qashqai. Ondanks het feit dat dit model aan zijn vijfde levensjaar toe is, blijft zijn populariteit onverminderd. Het lijkt wel of de wetmatigheden van de autoindustrie voor deze auto niet van kracht zijn. In 2010 werden er in Europa meer dan 250.000 exemplaren verkocht waarmee hij een segmentoverstijgende crossover is met vijf zitplaatsen en in het geval van de Qashqai +2 zelfs met zeven zitplaatsen. Paul Willcox, Senior Vice President Sales and Marketing voor Europa tracht daarvoor een uitleg te geven.
Deze prestatie stoelt op het feit dat deze modellen, die in Europa ontworpen, ontwikkeld en zijn gebouwd, de afgelijnde segment-indelingen overstijgen. Nissan produceert ongeveer 70% van de voertuigen die in het gebied worden verkocht in haar fabrieken in Engeland, Spanje en Rusland. Daarmee speelt het Nissangamma in op de Europese verwachtingen. De vier conceptauto's in Genève zijn dan ook blikvangers om de reacties van de bezoekers te noteren op stijl, de kwaliteit, de geclaimde prestaties en milieugerichtheid." Na Brussel bevindt Nissan zich ook in Genève onder voorname wereldspelers van volumemerken.(wr)
Volgende week woensdag beginnen in Barcelona de tweede officiële testritten voor het WK Formule 1 2012. In de eerste in Jerez-de-la-Frontera kwam Mercedes met Michaël Schumacher en Nico Rosberg nogal goed uit de verf. Ze gebruikten zowel de W03 (2012) als de W02 (2011) en het was met de "oudste" dat Rosberg het team van Ross Brawn boven aan de tabellen hield in de derde dag. Natuurlijk is de auto die volgende dinsdag in Catalonië officieel wordt voorgesteld de W03, de nieuwste creatie van Stuttgart en Brackley die voluit "Mercedes AMG Petronas F1 W03 noemt. Om stipt 8.20 uur in de ochtend zullen de heren Norbert Haug (teamleider) en Ross Brawn (F1-genius) tekst en uitleg geven aan de internationale pers. Nadien draven ook Nico Rosberg en Michaël Schumacher, zevenvoudig wereldkampioen F1, op om in de late namiddag nog eens Ross Brawn de eer te laten een lange dag af te sluiten met commentaar. Hoofdsponsor Petronas, sinds enkele dagen geruggesteund door de Zwitserse MIG-bank, zullen instaan voor de opsmuk van de dag.
Vanaf woensdag 22 februari t/m vrijdag 24 februari gaan de poppen aan het dansen. Iedereen verkeert nog steeds in het ongewisse. Alleen Mc Laren-Mercedes heeft een elegante auto en Wereldkampioen bij de constructeurs Red Bull-Renault onderging slechts kleine wijzigingen, zodat die auto ook niet lelijk kan worden genoemd. Maar anderen, zoals Ferrari bij uitstek, zijn niet mooi te noemen. Grillige vormen die worden gezocht in de aerodynamische wetten. Vanuit de lucht gezien hebben de meeste F1's de vorm van een oud glazen Colaflesje. Smalneuzig vooraan, dikbuikig in het midden en dikbodemig achteraan. Zet er vier wielen aan en je hebt de basisvorm van de gemiddelde Formule 1 anno 2012. Het dikke buikje is zoveel mogelijk naar voren geschoven omdat de lay-out van de uitlaat reglementair is veranderd. Alle middelen zijn goed om achteraan toch maar met die wegstromende lucht te kunnen spelen en "downforce" te genereren om zoveel mogelijk tractie op het asfalt neer te zetten.
Bloomberg in Amerika heeft de jongste tijd belangstelling gekregen voor de sport die door Bernie Ecclestone tot een extreme vorm van kunst en zakendoen tegelijk is verheven. Bloomberg zoekt dus eerder naar verklaringen voor centen dan wel naar de blitse kleuren van bolides. Zo is die eens op zoek gegaan naar de Duitse multinational die o.a. producent is van Mercedes-Benz. In 2011 had Daimler een recordjaar met een stijging van de nettowinst met 29%, goed voor 6 miljard Euro. Daarmee kon het dividend over 2011 opgetrokken worden tot 2,2, hetzij een vijfde hoger dan werd gescoord in boekjaar 2010 toen het ,85 bedroeg. Leuk in deze barre tijden is dat de Duitse werknemers die de luxewagens (1,26 exemplaren in 2011) gestalte geven een premie krijgen van 4100. Dat is 30% meer dan het vorige jaar.
Zou het dan toch geen toeval zijn dat Duitsland op natuurlijke wijze gezaghebbend is in Euroland...? Mercedes maakt niet alleen mooie auto's. Ooit titelde ik in een krant dat de G-klasse zogoed was geconstrueerd dat de Ster het zich kon veroorloven hem ontieglijk lellijk te maken. Vorige dagen is de G-klasse gelauwerd als één van de beste terreinauto's ooit.(33 jaar aan de top). Zelfs Peugeot zal dat beamen. Tijdens "La Piste des Lions", 21 dagen door de woestijn met alle toen bestaande modellen (406,309,206) hing er altijd een sterretje aan het eind van de karavaan. Een G-klasse om vastgereden voertuigen uit het zand te trekken...Of hoe ver het begrip Daimler kan gaan.Ook wakend over de F1. Het wordt dit jaar een bewogen seizoen. "Het zal fair worden gespeeld", zegt Mark Webber erover. Vanaf volgende woensdag kunnen we in Barcelona vaststellen of er al "herenakkoorden" zijn gemaakt. Of die overeind blijven als de motoren op 18 maart 2012 in Asutralië worden gestart zal een intrigerend aspect van het Wereldkampioenschap Autorijden 2012 uitmaken.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Mercedes)
"Brand verwoest "Campus Inteligent Mobility" in de nieuwe campus in het Business & Research Park in Haasrode. Het berichtje vraagt even slikken eer je begrijpt dat daarmee het vermaarde CQS Group T Racing Team in de ziel is getroffen. Ook het Solar Team, net als een aantal labo's waarin visionair onderzoek werd verricht waren er gevestigd en zijn vernield. De precieze oorzaak van de brand is nog niet bekend. Eerst leek het op een wansmakelijke grap, maar snel sloeg dat gevoel om in verbijstering.
De verwoestende brand heeft zowel het gebouw als de beide auto's en reserve-onderdelen in de as gelegd en dus ook de volledige inrichting van de werkplaats. De tegenslag die het team te verwerken krijgt is niet te overzien. Toch wordt in weerwil van het verlies al het mogelijke gedaan om een doorstart van het team te realiseren. Denkend en dankend aan iedereen die heeft geholpen aan de realisatie van de vorige wagens, wordt de hoop gekoesterd dat de industriële partners die materialen toeleverden ook nu een tandje zouden willen bijsteken om de verderzetting van het QCS Group T Racing Team kracht bij te zetten. In bijlagen tonen we nog drie afbeeldingen van werkzaamheden aan de auto's met producten die aan QCS werden bezorgd om het hoogste rendement uit hun auto's te halen.(wr)
NISSAN ZET GEDURFDE TOEKOMSTVISIE TE KIJK IN GENEVE
Nauwelijks is Brussel voorbij of pers en publiek hollen al naar Genève. De Geneva Motor Show gaat door van 8 tot 18 maart en geldt als de invloedrijkste ter wereld. Dat bewijst ook Nissan die met maar liefst vierconceptauto's - waarvan twee in wereldpremière - de totale glitter mee bepaalt. Eén van die belangrijke nieuwe conceptauto's is de "Invitation". Hij gaat in wereldpremière. Het ontwerp ervan is bedoeld als testcase naar het publiek toe voor een model dat in 2013 in Europa zal worden gelanceerd. Eens geconcretiseerd zal dit nieuwe model de Micra en de Juke vervoegen waarmee Nissan in dit segment over de ruimste keuze van alle merken voor de markt zal beschikken.
De constructeur laat als cliché weten dat het over een design gaat dat "zelfvertrouwen en energie" uitstraalt. Belangrijk is al direct de wetenschap dat er een ruim interieur is binnen compacte buitenafmetingen. De nieuweling zal zoveel mogelijk aan gewicht hebben bespaard en het motorontwerp is vanzelfsprekend het modernste dat de huidige stand van zaken toelaat. Bovendien - nog steeds volgens de constructeur - heeft deze conceptauto als lid van het B-segment geavanceerde technologie aan boord. Zo biedt de "Around View Monitor" (AVM) vanuit vogeloogperspectief hulp bij het parkeren en maken de "Nissan Safety Shield Technologies" gebruik van camera's en afstandsensoren om de bestuurder te waarschuwen voor dreigend gevaar. "Invitiation", een naam om te onthouden tijdens het Salon van Genève.(wr/Foto:Nissan)
De beter uitgeruste versies van de nieuwe Mazda CX-5 Crossover SUV die
bij ons in de lente wordt gecommercialiseerd heeft veel onderhuidse snufjes.
Eén ervan slaat terug op het veilig rijden in de stad. Meer bepaald tijdens het
remmen. Een Smart City Brake Support helpt de bestuurder frontale botsingen
te voorkomen. De bestuurder(-ster) reageert vaak veel te traag en met te weinig
pedaaldruk. Het slimme systeem voelt dat aan en springt in milliseconden bij.
Waardoor botsen in de stad uit de wereld zal worden geholpen.(wr/Foto:Mazda)
Jean Todt heeft het van rallynavigator, begin de jaren '60 in een Peugeot 404,
tot President van de Fédération Internationale de lAutomobile geschopt. Nadat
Bernie Ecclestones vriend Max Mosley letterlijk en figuurlijk langs het internet
werd afgerekend. Door wie staat nergens gedrukt. Maar wie diep nadenkt, de
incidenten in de loop van de laatste vier seizoenen overloopt kàn weten wié.
Intriges, afpersingen, corruptie, afrekeningen, het hoort er allemaal bij.
Zeker als je tot de buitenaardse wezens behoort die sinds de generatie van
Jackie Stewart van de F1 een relatief veilige sport hebben gemaakt waarin geld
en glitter hand in hand gaan. Waar de simpelste geest met de neus in de lucht
kan vertoeven. Sinds Bernie Ecclestone, zelf mislukt autocoureur, zich om de
armoezaaiers binnen de kleine vooral Britse renstallen ging bekommeren is
de Formule 1 extra terestre geworden. Pientere, geniale Bernie genereerde
geld alsof ie het zelf drukte. Hij deelde de pot. Het grootste deel voor zichzelf,
en nog veel over om het onder de teams te verdelen.
Weldra zal de grote Manitou
te moe worden en als ieder sterveling huize Aarde verlaten om echt buitenaards
verder te bestaan. Dan zullen constructeurs Mercedes, Renault en andere
Ferraris zich een meerderheidsparticipatie toekennen. Ze vinden, niet
helemaal onterecht, dat zij het materieel tot spektakel leveren. Ook leveren ze
vaak ook de clowns waarvoor de massa komt betalen. Wijsneuzen, soms ook
wijsgeren, meer en meer in ieder geval professoren van de enige echte ideale
lijn die in bochten bestaat bevolken nu de F1. De Heren Lewis Hamilton, Michaël
Schumacher, Jenson Button, Kimi Raikkonen, Fernando Alonso en andere Vetteltjes
spellen de wetten en dwingen onnoembaar respect af. Welbepaald omdat zij zo
gedisciplineerd kunnen leven, tot in de meest masochistische details hun
agendas afwerken, al draait hun maag duizend keer om bij de taken die zo tegen
hun zin moeten doen. Handtekenen, public-relations uitoefenen, altijd
vriendelijk kijken, ook al zeggen hun vriendinnetjes ook wel eens nu niet.
Daar bovenop zijn er nog de confrontaties binnen het team zelf. De moeilijkheid dat iedereen
verschillend is in denken en doen. Maar hun intelligentie is minstens zo groot
als die van E.T. die, huiswaarts kerend, zei Be Good, als levensles. Voor anderen en zichzelf. Het is hun als
buitenaardse wezens in de mooiste sport die er bestaat goddelijk gegund dat ze
in hun diepste geaardheid mooi zijn terwijl ze tegelijk de grootste egoïsten
zijn die er bestaan. Anders raak je nooit aan een wereldtitel. Raak je zeker
nooit aan een overwinning op jezelf. Want dat is en blijft de essentie van
iedere aard van autosport. Om het bij de F1 te houden is het mooiste voorbeeld
dwarsligger-eerste-klas Kimi Raikkonen. Stout weggelopen bij Ferrari en na twee
jaar snakkend naar thuis zijn, weer opdoemen. Hij zit in een Lotus-Renault E20.
Braaf. Gedwee bijna. Zegt wel wat hij wil en wordt op zijn wenken door het team
bediend.
Hij pruttelt niet, maar verzoekt om kleine dingen. Het stuurtje dat
hij graag heeft, zijn zitschulpje waar hij zo van houdt, zijn uitverkoren
veiligheidsharnas. Als een klein kind lacht hij gelukkig om zo weinig. Dan wil
hij dankbaar zijn en vlamt er de eerste dag in Jerez-de-la-Frontera de snelste
tijd uit. Beter dan we ons ooit konden indenken, zegt Alan Permane van Lotus.
Hij is zo handelbaar, zo direct in taal en nooit rond-de-pot-gedraai. Zonder
klagen voert hij uit wat van hem wordt verwacht. Past zich aan de nieuwe banden
aan op een manier die alleen de grootsten als Fangio, Moss, Piquet, Mansell, Schumacher, Senna, Prost en andere Lauda's kunnen en konden. Of hoe een enfant terrible
mogelijk in dit seizoen een leider kan worden. Voor een mogelijke wereldtitel.
Buitenaards.(Tekst:Walter Rombauts/Fotos:Mercedes)