NISSAN ZET GEDURFDE TOEKOMSTVISIE TE KIJK IN GENEVE
Nauwelijks is Brussel voorbij of pers en publiek hollen al naar Genève. De Geneva Motor Show gaat door van 8 tot 18 maart en geldt als de invloedrijkste ter wereld. Dat bewijst ook Nissan die met maar liefst vierconceptauto's - waarvan twee in wereldpremière - de totale glitter mee bepaalt. Eén van die belangrijke nieuwe conceptauto's is de "Invitation". Hij gaat in wereldpremière. Het ontwerp ervan is bedoeld als testcase naar het publiek toe voor een model dat in 2013 in Europa zal worden gelanceerd. Eens geconcretiseerd zal dit nieuwe model de Micra en de Juke vervoegen waarmee Nissan in dit segment over de ruimste keuze van alle merken voor de markt zal beschikken.
De constructeur laat als cliché weten dat het over een design gaat dat "zelfvertrouwen en energie" uitstraalt. Belangrijk is al direct de wetenschap dat er een ruim interieur is binnen compacte buitenafmetingen. De nieuweling zal zoveel mogelijk aan gewicht hebben bespaard en het motorontwerp is vanzelfsprekend het modernste dat de huidige stand van zaken toelaat. Bovendien - nog steeds volgens de constructeur - heeft deze conceptauto als lid van het B-segment geavanceerde technologie aan boord. Zo biedt de "Around View Monitor" (AVM) vanuit vogeloogperspectief hulp bij het parkeren en maken de "Nissan Safety Shield Technologies" gebruik van camera's en afstandsensoren om de bestuurder te waarschuwen voor dreigend gevaar. "Invitiation", een naam om te onthouden tijdens het Salon van Genève.(wr/Foto:Nissan)
De beter uitgeruste versies van de nieuwe Mazda CX-5 Crossover SUV die
bij ons in de lente wordt gecommercialiseerd heeft veel onderhuidse snufjes.
Eén ervan slaat terug op het veilig rijden in de stad. Meer bepaald tijdens het
remmen. Een Smart City Brake Support helpt de bestuurder frontale botsingen
te voorkomen. De bestuurder(-ster) reageert vaak veel te traag en met te weinig
pedaaldruk. Het slimme systeem voelt dat aan en springt in milliseconden bij.
Waardoor botsen in de stad uit de wereld zal worden geholpen.(wr/Foto:Mazda)
Jean Todt heeft het van rallynavigator, begin de jaren '60 in een Peugeot 404,
tot President van de Fédération Internationale de lAutomobile geschopt. Nadat
Bernie Ecclestones vriend Max Mosley letterlijk en figuurlijk langs het internet
werd afgerekend. Door wie staat nergens gedrukt. Maar wie diep nadenkt, de
incidenten in de loop van de laatste vier seizoenen overloopt kàn weten wié.
Intriges, afpersingen, corruptie, afrekeningen, het hoort er allemaal bij.
Zeker als je tot de buitenaardse wezens behoort die sinds de generatie van
Jackie Stewart van de F1 een relatief veilige sport hebben gemaakt waarin geld
en glitter hand in hand gaan. Waar de simpelste geest met de neus in de lucht
kan vertoeven. Sinds Bernie Ecclestone, zelf mislukt autocoureur, zich om de
armoezaaiers binnen de kleine vooral Britse renstallen ging bekommeren is
de Formule 1 extra terestre geworden. Pientere, geniale Bernie genereerde
geld alsof ie het zelf drukte. Hij deelde de pot. Het grootste deel voor zichzelf,
en nog veel over om het onder de teams te verdelen.
Weldra zal de grote Manitou
te moe worden en als ieder sterveling huize Aarde verlaten om echt buitenaards
verder te bestaan. Dan zullen constructeurs Mercedes, Renault en andere
Ferraris zich een meerderheidsparticipatie toekennen. Ze vinden, niet
helemaal onterecht, dat zij het materieel tot spektakel leveren. Ook leveren ze
vaak ook de clowns waarvoor de massa komt betalen. Wijsneuzen, soms ook
wijsgeren, meer en meer in ieder geval professoren van de enige echte ideale
lijn die in bochten bestaat bevolken nu de F1. De Heren Lewis Hamilton, Michaël
Schumacher, Jenson Button, Kimi Raikkonen, Fernando Alonso en andere Vetteltjes
spellen de wetten en dwingen onnoembaar respect af. Welbepaald omdat zij zo
gedisciplineerd kunnen leven, tot in de meest masochistische details hun
agendas afwerken, al draait hun maag duizend keer om bij de taken die zo tegen
hun zin moeten doen. Handtekenen, public-relations uitoefenen, altijd
vriendelijk kijken, ook al zeggen hun vriendinnetjes ook wel eens nu niet.
Daar bovenop zijn er nog de confrontaties binnen het team zelf. De moeilijkheid dat iedereen
verschillend is in denken en doen. Maar hun intelligentie is minstens zo groot
als die van E.T. die, huiswaarts kerend, zei Be Good, als levensles. Voor anderen en zichzelf. Het is hun als
buitenaardse wezens in de mooiste sport die er bestaat goddelijk gegund dat ze
in hun diepste geaardheid mooi zijn terwijl ze tegelijk de grootste egoïsten
zijn die er bestaan. Anders raak je nooit aan een wereldtitel. Raak je zeker
nooit aan een overwinning op jezelf. Want dat is en blijft de essentie van
iedere aard van autosport. Om het bij de F1 te houden is het mooiste voorbeeld
dwarsligger-eerste-klas Kimi Raikkonen. Stout weggelopen bij Ferrari en na twee
jaar snakkend naar thuis zijn, weer opdoemen. Hij zit in een Lotus-Renault E20.
Braaf. Gedwee bijna. Zegt wel wat hij wil en wordt op zijn wenken door het team
bediend.
Hij pruttelt niet, maar verzoekt om kleine dingen. Het stuurtje dat
hij graag heeft, zijn zitschulpje waar hij zo van houdt, zijn uitverkoren
veiligheidsharnas. Als een klein kind lacht hij gelukkig om zo weinig. Dan wil
hij dankbaar zijn en vlamt er de eerste dag in Jerez-de-la-Frontera de snelste
tijd uit. Beter dan we ons ooit konden indenken, zegt Alan Permane van Lotus.
Hij is zo handelbaar, zo direct in taal en nooit rond-de-pot-gedraai. Zonder
klagen voert hij uit wat van hem wordt verwacht. Past zich aan de nieuwe banden
aan op een manier die alleen de grootsten als Fangio, Moss, Piquet, Mansell, Schumacher, Senna, Prost en andere Lauda's kunnen en konden. Of hoe een enfant terrible
mogelijk in dit seizoen een leider kan worden. Voor een mogelijke wereldtitel.
Buitenaards.(Tekst:Walter Rombauts/Fotos:Mercedes)
Het is Jari-Matti Latvala die met een Ford de Rally van
Zweden heeft gewonnen. Dat is de tweede manche van het World Rally
Championship die bijna altijd is gewonnen door een Skandinaaf. Hun abonnement
op zonnige sneeuwtapijten is hiermee nog maar eens verlengd. Sebastien Loebs
ploegmaat Miko Hirvonen redde voor Citroën de meubelen want de achtvoudige
wereldkampioen zelf moest zich tevreden stellen met een zesde plaats. Onze
landgenoot Thierry Neuville (Citroën) werkte propertjes deze moeilijke rally af
en eindigde verdienstelijk dertiende. De jongste tien jaar was het alleen Loeb-Elena met Citroën die als niet Skandinaven de sneeuwrally op hun naam schreven. Dit jaar ging de Elzasser een beetje op in mistige sneeuwwolken. Hij houdt daar niet zo van.(wr/Fotos:Willy Weyens)
Het seizoen 2012 is het tweede kalenderjaar dat Thierry Deflandre aanvangt als algemeen directeur van het circuit: "De internationale "kick off" van ons seizoen is opnieuw het GT1 World Championship. In 2011 leverde het in combinatie met de Belgische kampioenschappen een mooi gevuld circuit op voor de eerste Europese manches. Ook in 2012 zien we graag en gratis veel dames afzakken naar Circuit Zolder, ondermeer voor de tweede editie van onze zogenaamde "Glamour Village". Dit weekend vindt plaats op 21 en 22 april 2012.
Maar eerst is er de testdag op zondag 19 februari voor wagens die minder dan 95 dB(A) geluid produceren. Vervolgens zijn er de internationale testdagen zonder geluidbeperking op 3 en 4 april. Vanaf 8 maart vinden opnieuw op donderdag de wekelijkse internationale testdagen plaats. Weliswaar zijn diverse testdagen exclusief voorbehouden voor motoren, promotoren of teams.
Met Clean Week 2020 heeft Circuit Zolder zijn duurzame ambitie de voorbije jaren in de kijker gezet. De evolutie van mobiliteit en gemotoriseerde sporten gaat héél snel. "Circuit Zolder wil in dit veld - FIA-kampioenschappen voor EV's zijn volgend jaar een feit - een betekenisvolle rol spelen, meer nog, voorloper zijn. We bouwen onze pioniersrol stelselmatig uit, met zeer duidelijke focus. De volgende editie vindt plaats van 4 tot en met 6 mei 2012, en laat zich nu al goed gevuld aankondigen", zegt Thierry Deflandre.
Met de komst van de "European Le Mans Series" op 19 en 20 mei 2012 zal de variatie in de kalender toenemen. De reeks van Patric Peter treedt dan wel aan zonder de LMP1 in 2012, maar het is een aantrekkelijke serie die menig autosportliefhebber graag ziet komen. Circuit Zolder kijkt in elk geval uit naar de komst van deze naar schatting 30 auto's tellende armada voor de "6 Uren van Zolder".
De "Dutch Supercar Challenge" (Benelux Zone Reglement) zal trouwens 3 keer te verwachten zijn op Circuit Zolder, met name bij de GT1, de Zolder Super Prix (op 7 en 8 juli 2012, een organisatie van promotor Dick Van Elk) en optioneel tijdens de 24 Uren van Zolder.
De Truck Grand Prix staat op een belangrijk kruispunt: na meer dan 30 edities is ook in deze sector een nieuwe en duurzame trend ingezet. In 2012 wordt deze trend verder uitgediept en zal het evenement nog iets "scherper" worden gesteld. in de transport- en logistieke sector. Het staat gepland op 22 en 23 september.
Voor Circuit Zolder is en blijft hét belangrijkste jaarlijks terugkerende evenement de "24 Hours of Zolder". Daar bestaat geen twijfel over. Het format zal in 2012 niet worden gewijzigd: het zal een wedstrijd van een etmaal blijven, dit in het weekend van 8 en 9 september. De aandacht wordt verder gericht op de herbronning van de "24 Hours of Zolder". In dit kader kunnen we aankondigen dat er extra inspanningen worden geleverd om deelnemers aan te trekken via Jacky Andrezejewski. Die was in de jaren '90 actief op Circuit Zolder en is gepokt en gemazeld in de autosport.
De organisatie van de 24 Hours of Zolder zal opnieuw 100% in handen van Circuit Zolder liggen. Er is overigens de ambitie om samen met de organisatie van Supersonic Festival deze gecombineerde "happening" verder uit te bouwen. De voorbij 24 Hours of Zolder markeerde meer dan 35.000 bezoekers, een volle paddock met hospitality-suites, uitverkochte loges en mezzanines.
Het autosportseizoen zal opnieuw worden afgesloten tijdens de Race Promotion Night, met ondermeer de tweede uitgave van de "1000 km van Zolder" op 10 november 2012.
Op vraag van de RACB werden de aangemelde datums voor de VW Fun Cup, Belgian First Races en Belgian Masters, behouden op de kalender. Dit in afwachting van de aanstelling van de nieuwe promotor van de betrokken kampioenschappen of series. (Tekst van Zolder overgenomen door wr)
Kalender 2012
Maart 17-18 VW Fun Cup 7 Uren van Zolder
April 01 Provinciaal Limburgs Kampioenschap BMX April 03-04 Testdagen April 07-08 Belgian First Races April 15 Race Wars April 21-22 FIA GT1 World Championship
Mei 01 BGDC Mei 04-06 CLEAN WEEK 2020 Mei 12 Cyclosprint Classic (Bikes) Mei 19-20 European Le Mans Series (6 Uren van Zolder) Mei 26 Fischerman's Friend Strongmanrun
Juni 02-03 La Lamera Cup Juni 16-17 Van Zon Sprint Series (motorbikes) Juni 30 Juli 01 Eneco 24 Uren voor fietsen
Juli 07-08 Zolder Super Prix
Augustus 04-05 UEC BMX Summer Games BK G-wielrennen Tijdrijden Augustus 18-19 Zolder Race Festival Augustus 25-26 VAB Autohappening
September 02 Vlaams kampioenschap BMX 2012 September 08-09 24 UREN VAN ZOLDER September 16 10 Mijlen van Zolder September 22-23 TRUCK GRAND PRIX September 29-30 UEC EK BMX Ronde 1 en 2
Oktober 13-14 Belgian Masters of Endurance (Bikes) Oktober 20-21 Belgian Masters
November 10 RACE PROMOTION NIGHT November 17 BELGIAN AUDI VW CLUB DAY
December 08 Wintercup December 26 UCI World Cup Cyclo-Cross
Thierry Deflandre, General Manager van Circuit Zolder, is
een geroutineerde man in zowel autosport als autoindustrie. Hij heeft daarin
letterlijk alle watertjes doorzwommen en stunt nu als General Manager regelmatig
met Circuit Zolder. Met de deelname van een Porsche 911 SC in de kleuren van
Zolder maar evenzeer die van het vroegere, legendarische, RAS Sport wil hij
naar het publiek toe gaan en daar het dynamisme tonen van het Limburgse
circuit.
Deze keer maakt Circuit Zolder de verplaatsing naar de
toeschouwers. Dat is toch leuk voor het imago, niet ? Wij voelen ons niet
gebonden door de grenzen van ons terrein. Circuit Zolder is in volle beweging
en wij willen onze activiteiten voortdurend ontwikkelen. De Legend Boucles de
Spa is een groot populair evenement, een soort rijdende Racing Show waarop wij
niet mochten ontbreken. Het is niet de eerste keer dat een auto in onze kleuren
wordt ingezet. Het is voor ons een toffe operatie die onze steun verdiende. Als
laureaat van de 24 Uren van Le Mans illustreert André Lotterer in persoon
twee van onze belangrijkste evenementen dit jaar in Zolder: de European Le Mans
Series (6 uur van Zolder op 19 en 20 mei a.s.) en de 24 Uren van Zolder (8 en
9 september). We konden ons geen betere casting toewensen. Nu moeten wij nog
alles uit de kast halen om hem aan de start te krijgen van onze eerste grote
afspraak. Met name het GT1 World Championship op 22 april, knipoogt de
Zolderse General Manager die zijn tweede jaar aansnijdt in die functie.(wr)
HOE ANDRE LOTTERER NAAR DE LEGEND BOUCLES DE SPA KIJKT
Op 18 februari 2012 neemt de winnaar van de 24 Uren van Le
Mans 2011 met Jean-Marc Fontin als navigator deel aan de Legends Boucles de
Spa. Ze rijden met een Porsche 911 SC uit 1977. Het gaat om een groep 3 die
een drieliter motor heeft en 161 kW (220 pk) op de straatstenen kan neerzetten.
De auto draagt de kleuren van Circuit Zolder, meteen ook de rood-witte tinten
van het legendarische RAS Sport waar Lotterers vader ingenieur was tijdens de
jaren 80. De man die vorig jaar na een bloedstollend duel met Peugeot de Audi
R18 TDI met 13 voorsprong naar de zege leidde in de grootste en snelste
uithoudingsrace ter wereld, vertelt hoe hij naar het avontuur in Spa kijkt. Hij
weet dat rally iets anders is. Sebastien Loeb spelen is weinigen gegeven. Een
circuit laat toe een kadans op te bouwen, te onderhouden, en vastliggende
points-de-repairs te kiezen. In rally verandert het decor constant, de
weggesteldheid ook, om nog niet te spreken van de muur van enthousiastelingen
waarin je je moet inboren en jezelf dwingen geen gas terug te nemen bij de
bangelijke aanblik daarvan. André vertelt.
Ik ben gelukkig en ongeduldig om te kunnen starten in mijn
eerste rally stelt de dertigjarige ex-Jaguar-testrijder in F1. Hoewel ikzelf
debuteerde in karting, ging ik in de periode dat mijn vader in Châtelet werkte
vaak mee naar de Belgische rallys. Ik volgde de assistentie. Ik herinner me
nog goed de dag ik was vijf jaar of zoiets dat mijn vader met de Belga Porsche
thuis voor de deur stopte omdat hij enkele tests uitvoerde. Daarop bracht hij
mij in die Porsche naar school. Ik droomde van rally ! Op het ogenblik dat
Olivier De Wilde (autosportjournalist van La Dernière Heure en letterlijk wild
bezeten van races en schrijven) mij tijdens de 1000 km van Francorchamps kwam
vragen om deel te nemen aan de Legend Boucles, heb ik niet lang getwijfeld om
mijn akkoord te geven.
André gaat verder. "Enkele weken later zagen Olivier en ik elkaar opnieuw in Le
Mans en zegde hij: Als je Le Mans wint, nodigen we je uit voor de Legend
Boucles de Spa ! Ik heb mijn opdracht volbracht en Olivier hield woord dankzij
de steun van Circuit Zolder (waar ik in 2000 in mijn eerste F3-race op het
podium eindigde) en de Belgian VW Club (met zijn fantastische voorzitter J.G.
Malvoy die op zijn beurt al veel talent in de kweekvijvers opviste en jong volk
eerlijke kansen geeft nvdr). Ik hou er dan ook aan om de heren Thierry
Deflandre en J.G.Malvoy, maar ook Dr Wolfgang Ullrich van Audi Sport te
bedanken. Hij gaf me namelijk de toelating om deel te nemen met een Porsche !
Na een eerste test beseft André dat hem een moeilijke
opdracht wacht. Vooral als het sneeuwt. Omstandigheden die je op circuit
zelden of nooit ervaart. Voor mijn doop in deze discipline kan dat tellen. Ik
weet dat ik uitkom voor een goed team en een uitstekende navigator naast me heb
om mij in te tomen als het moet. Ik heb wel begrepen dat ik deze rally niet kan
winnen en dat ik niet zo hard en laattijdig in de remmen moet/mag gaan zoals op
circuit. Ik zal daar goed moeten op letten om niet van de baan te sukkelen of
mijn eerste regelmatigheidsproef niet goed te volbrengen. Ik ga het dus kalm
aan doen. Als dat lukt tip ik erop binnen de eerste twintig te finishen. Tot
daar André Lotterer voor zijn eerste Legend Boucles de Spa. Een mooi
verhaal.(Tekst:Walter Rombauts/Fotos:Circuit Zolder)
Iedere kilogram die wordt uitgespaard op een auto betekent
minder brandstofverbruik en meteen lagere emissiewaarden. Mazda wacht nog voor
de hybride- en puur elektrische auto, maar diept verder het lichter maken van
een model uit. Zonder dat de stevigheid, zeg maar de stijfheid, van het
voertuig daaronder lijdt. Samen met de Japanese Polypropylene Corporation
heeft Mazda Motor Corporation bijzonder licht kunsthars ontwikkeld. Het wordt
gebruikt om bijvoorbeeld de voorzijde en achterkant van een auto te vormen.
Het is dunner dan klassiek hars en spaart enorm veel gewicht uit. Gebruikt
zoals hierboven beschreven levert het een gewichtsbesparing van 20% op. Mazda
scoorde eerder al op dit gebied met de enorm plezierige 2. Nu past de autobouwer uit Hiroshima dit materiaal ook toe op de succesvol gelanceerde CX-5 SUV.(wr/Foto's:Mazda)
Op een drukbezochte persconferentie vanochtend in Zolder is
veel meegedeeld. Als excentriciteit zelfs een seizoenbegin in de Legend
Boucles de Spa met een Porsche 911 van RAS in de kleuren van Circuit Zolder
alwaar een dynamisch algemeen directeur Thierry Deflandre een bruisende
voorstelling gaf van een volgeladen jaarprogramma op het Limburgs asfaltlint
dat zich opmaakt voor vijftig jarig bestaan in 2013.
Zo werd aangekondigd dat André Lotterer, mede-winnaar van de
jongste 24 Uren van Le Mans mede dankzij de Belgian Audi Club zijn rallydoop
zal bleven tijdens die Legen Boucles de Spa. Destijds was deze winterkraker de
seizoenopener en werd georganiseerd onder het verlichte én dictatoriale bewind
van Alphonse Delettre die vanuit zijn Pitchoum op de Place du Monument in
hartje Spa de deelnemers toebrulde dat de aarde van alle speciales trilde
alsof een Vesuvius of Etna nog eens uitbarstten. De grootste namen, van Stig
Blomqvist, Tony Pond, onze eigenste Gilbert Staepelaere, Patrick Snijers, Bjorn
Waldegaard, Guy Colsoul en andere Jean-Louis Haxhes moesten als kleine
pagadders luisteren naar Alphonse. In zijn ruwe bolster had hij een klein
hartje. Als iemand iets nodig had, en de meester-organisator voelde dat de nood
waarachtig was, dan greep Alphonse in. Ten gunste van het verzoek.
Nu zijn er al lang de Legend Boucles de Spa, evenzeer
gesmaakt bij de autosportliefhebber, als destijds de ongenadige Boucles. Dit
jaar dus André Lotterer aan de start. De van geboorte Duitse rijder neemt op 18
februari 2012 deel met Jean-Marc Fortin als navigator. Deze man leidde in 1996
en 1998 Grégoire de Mevius twee keer naar de zege in de Spa-klassieker. Voor
deze gelegenheid ruilt André zijn vertrouwde LMP1 Audi R18 TDI voor een nieuwe
Porsche 911 SC van 1977. Het betreft een groep 3 voorzien van een
drielitermotor die door Delahaye Classic werd opgekitteld tot zon 161 kW (220
pk) en dus de kleuren van Circuit Zolder voert. Maar ook de kleuren van een
vroegere zeer bekende rood-witte sponsor. Het is een eerbetoon aan zijn vader
Henri, die in de jaren 80 ingenieur was van de Porsches van RAS Sport.
Daarmee begint het seizoen van Zolder. Historisch al, mogen
we zeggen. Morgen geeft Walters Auto Cahiers een kort interview met André
Lotterer en overmorgen wordt het verwachtingsvolle 2012 programma uitgesmeerd.
Zolder bruist.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Circuit Zolder)
Tijdens de derde trainingsdag in Jerez-de-la-Frontera heeft
Nico Rosberg in de Mercedes W02 van vorig jaar ervoor gezorgd dat de Ster op de
eerste plaats blijft schitteren in absolute chrono gezien. Zijn tijd is 117613. De Duitsers legde 118 ronden van 4,428 km af (522,5 km) en daarmee achtte Mercedes zijn programma geslaagd.
Voor wat de 2012 specificaties betreft is het echter de Fransman Romain
Grosjean die met de Lotus E20 de snelste tijd neerzette: 118419. De volgende "testcase" voor de eerste GP van het seizoen op 18 maart 2012 in Australië, gaat door van 21 tot 24 februari in Barcelona. Ook daar zullen verdere analyses kunnen worden gemaakt. Op het eerste gezicht ziet het ernaar uit dat Ferrari moeilijker dan vorig jaar aansluiting zal vinden bij de top. Felipe Massa vatte het niet met zoveel woorden samen, maar zei lakoniek "dat de werkdruk héél hoog is". Los van dit alles komt de GP van Bahrein (20-22 april en vierde race) in het gedrang omdat de onlusten in de regio waar de race doorgaat dagelijks voortduren. Daarbij vallen burgerdoden en meer en meer invloedrijke stemmen gaan op om de FIA te overtuigen de race af te gelasten.(wr/Foto:Mercedes)
Nissan en Europcar kondigen vandaag aan dat de Nissan LEAF - de bekroonde en puur elektrische auto - in Londen en Parijs zal worden aangeboden op de markt van de kortermijnverhuur. Daarmee komt deze toch wel sublieme elektrische auto in contact met een breder publiek. Dat kan een "Electric Vehicle" populairder maken. Inzicht, aanvoelen en waarderen kan alleen als zelf wordt gereden. Want de EV is wellicht één van de moeilijkste auto's om over te communiceren. Alleen hem besturen vult de vele vragen in die in het koperspotentieel leven. Tijdens het rijden en met "inzicht" in het geven en nemen van energie tussen elektromotor en Lithium-Ion-batterij kan worden aangeleerd hoe men de beperkte autonomie van plusminus 126 km ten volle benut. Via het juist doseren van de vertragingsenergie kan de autonomie redelijk stabiel worden gehouden. Maar uitgerekend dàt overbrengen naar de niet-tehnisch gevormde autobestuurder is zo goed als onbegonnen werk. Misschien nieuw voer voor rijscholen.(wr)
Nadat Mark Webber in de ochtend met 1'19"184 de Red Bull RB8 bovenaan de tijdentabellen reed, duwde later zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher (43) de Australiër van zijn voorlopig troontje. De Mercedes-coureur zette met softrubbers de wijzers haarscherp op 1'18"561 en plaats daarmee een nieuwe uitdaging voor morgen. Dat is de derde en laatste dag van de eerste officiële trainingen voor het wereldkampioenschap Formule 1 2012. Kimi Raikkonen raakte vandaag van de baan in bocht 6 en door over de curbstone weer op de piste te rijden werd de bodem van de Lotus E20 vooraan beschadigd. Kimi beweert dat een felle windstoot hem dwong een bredere lijn te maken dan voorzien.(wr)
Bloedstollend was het ogenblik waarop de nieuwste bolides voor
het Formule 1 wereldkampioenschap 2012 de piste van Jerez in Andalousië opreden.
Ijsgekoelde onberekenbaarheid Kimi Raikkonen (32- én wereldkampioen F1 2007) die
terugkomt in een Lotus-Renault trok direct de wijzerstanden naar zich toe. In
de 71 ronden die de Fin reed klokte hij met 119670 de snelste tijd van de
eerste officiële trainingsdag. Alleen Paul di Resta met de nieuwe Force India VJM05
ging mee onder de 120. Hij zette 119772 op de chronos. Al de rest bleef in
de schaduw van de immer koele kikker die eigenlijk alles en iedereen aan zijn
laars lapt eens dat hij achter het stuurwiel zit. Morgen de tweede dag. De
messen worden vannacht nog geslepen. Kimi zette nog de puntjes op de beroemde "i": "'t Is plezant snelst te zijn op de eerste dag, maar voor het overige betekent het niets..." Indiscrete bronnen zeggen dat hij de grootste moeite heeft met zijn website op te zetten...t'Ja, er zijn altijd dingen die niet verenigbaar zijn.
Wat op het eerste gezicht niet zo duidelijk is voor het grote publiek is dat die Lotus wordt aangedreven door de Renault RS27 Formule 1 motor. Raikkonen zet dus op die eerste dag direct Renault in de bloemetjes. Natuurlijk gaat Red Bull met de nieuwe RB8 met wereldkampioen Vettel en secondant Mark Webber de Fin van repliek dienen. Red Bull beschikt ook over die sublieme Renault F1 motor. Naast deze twee sterteams heeft ook Williams weer een Renaultkrachtbron net als het Caterham F1 team. Dit wil zeggen dat in het totaal één derde van het deelnemersveld met een Renault RS27 2012 rijdt. De huidige F1 motoren zijn nog steeds de 2,4 liter V8 motoren die ook in combinatie met een KERS-systeem kunnen worden gebruikt. Renault begint aan zijn 35ste F1-seizoen waarin het 10 keer wereldkampioen bij de constructeurs werd en negen piloten aan een wereldtitel hielp.
Williams gebruikte een recuperatiesysteem dat een vliegwiel inhield - ook door Porsche aangewend - maar op dit ogenblik is niet duidelijk welk systeem zal worden gebruikt. Het klassieke "Kinetic Energy Recovery System" laadt bij vertragen én remmen een batterij op. De vliegwielversie laadt eerder een condensator op. Die kan korte tijd hogere energie vasthouden. In beide systemen "roept" de piloot via een "simpele" druk op de knop het opgebouwde vermogen weer op. Tot nu was dat 60 kW of 82 pk die opgeslagen werd. In de nieuwe F1-motoren die op komst zijn wordt gedacht dit vermogen te verdubbelen. Dat is voor volgend jaar. Nu plakken we tot 10 februari vast aan Jerez-de-la-Frontera waar eerste toetsen een beeld geven hoe het er op 16 maart 2012 kan uitzien in Australië.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:DPPI/Renault)
De Koninklijke Automobiel Club van België bevestigt per 6 februari dezer dat de
Belgische kampioenschappen op omloop, de uithouding- en sprintraces evenals de
Fun Cup (met mogelijke nieuwe naam) in 2012 zullen worden georganiseerd
precies zoals ze voorzien zijn op de sportkalender.
De KACB SPORT zag zich echter verplicht de erkenning als
promotor of organisator van elke natuurlijke of rechtspersoon die tot de groep
SPEEDWORLD behoort in te trekken. Dit wegens organisatieproblemen en zeer
belangrijke schulden t.a.v. meerdere belangrijke partijen in de autosport.
(waaronder de RACB zelf, maar ook de omlopen enz ).
De KACB zal weldra de naam van de nieuwe organisatoren voor
2012 bekend maken. Eerst wordt de selectie afgewerkt van de verschillende
kandidaten die zich hebben aangediend.
Alles wordt in het werk gesteld opdat geen enkele deelnemer
enig ongemak zou ondervinden ten gevolge van deze wijziging die door heerkracht
werd opgedrongen en dit met de vaste wil het seizoen 2012 perfect te doen
slagen.(wr)
Morgen 7 februari 2012 beginnen de eerste officiële
oefeningen voor het Formule 1 seizoen dat op 16 maart a.s. in Australië
aanvangt. Iedere bolide is met de grootste ijdelheid voorgesteld. Daarbij niets
anders dan lof uitend over de kansen die de auto en zijn jockeys maakt in dit
nieuwe, ongewisse seizoen. Niemand is zeker van zijn stuk. Op tweevoudig
wereldkampioen Sebastien Vettel en Mark Webber na. Hun Red Bull-Renault (RB8 nu) is een
referentiepunt gebleven voor de concurrentie, hoe eigenzinnig knap die ook mag
wezen. Jerez-de-la-Frontera zal een eerste gewaarwording zijn of men tijdens de
wintermaanden zijn tijd verdaan heeft of met zevenmijlslaarzen de les van
Adrien Newey heeft ingehaald.(wr)
Het voorbije autosalon en een verdere succesvolle verkoop in
januari liet Nissan toe 4,5% marktaandeel te scoren. Daarmee stapt het als
eerste Aziatische merk de top 10 van de Merken binnen. Januari, traditioneel goed
voor 20 à 25% van de jaaromzet in België, werd voor Nissan Belux een gigantisch
succes. De Nissan inschrijvingen stegen met liefst 16% in
vergelijking met vorig jaar terwijl de markt met 15% daalde. Meteen een record
na 19 jaar (vorig record in 1993) en over de rode loper de top 10 van de Merken
binnen. Populair bleken de nieuwe Qashqai, de speciale serie van de Juke die "Shiro" heet en natuurlijk de attracties van de nieuwste GT-R en de puur elektrische LEAF waarmee 1000 testritten werden gemaakt tijdens de tien dagen van het salon dat dagelijks 50.000 bezoekers ontving.
"Het Qashqai-verhaal gaat alsmaar feestelijk voort, vooral dank zij de lancering van de nieuwe 1.6 dCi motor (met 119 g/km aan CO2 een knipoog naar de fleetverkoop) en de sterke communicatiecampagne tijdens het salon", verklaart Leon Dorssers, Managing Director Nissan Belux. Deze in de autowereld beslagen man kijkt met tevredenheid terug op een "vechterssalon". Want sinds de nieuwe regering de karwats over alle merken liet gaan door nieuwe belasting- en subsidiëringsregelingen, was het geen sinekure om nieuwe- en trouwe klanten Nissan-contracten te doen onderschrijven. Door de inzet van het hele dynamische team is dat toch gelukt en rijden nu méér Juke's en Qashqai-eigenaars zelfvoldaan rond. Nissan blijft een begrip.(wr)
Volgende vrijdag zal Circuit Zolder tijdens een
persconferentie bekendmaken welke internationale vedette in de kleuren van
Zolder aan de start zal komen van de Legends Boucles de Spa. Tevens zal dan ook
geweten zijn met welke auto ze aan de start komen en zal het hele seizoen 2012
van Zolder wereldkundig worden gemaakt. Uiteraard is het Algemeen Directeur
Thierry Deflandre die met zijn gekende dynamiek de verschillende evenementen
zal toelichten. Niet vergeten dat binnen een jaartje het Limburgs racelint
vijftig jaar bestaat en dat zal niet ongemerkt voorbijzoeven. Het eerste echt
geluid bromt weer over Zolder op 19 februari 2012 door autos die minder dan 95
dB(A) produceren. Vanaf 1 maart dan beginnen de echte internationale trainingen,
donderdags zoals van oudsher gebruikelijk is. Zolder maakt zich op voor nieuwe
uitdagingen.(wr)
Op 11 februari a.s. trekken twee jonge ingenieurs de wijde
wereld in aan boord van een Citroën C-ZERO. Ze hebben zich als doel gesteld de
eerste reis rond de wereld te maken in een serie-elektrische auto. Dat is de
Citroën C-ZERO zeker, aangezien hij in één adem wordt genoemd met de Peugeot
Ion en de Mitsubishi iMiEV van dewelke de beide evenknieën zijn afgeleid. De
Nissan LEAF zou het rijtje kunnen afsluiten, maar et die auto zit je in een
andere dimensie: die van méér auto. Voller, ruimer, stabieler. Maar in ieder
van die gevallen gaat het om echte volwaardige autos die net rijden als ieder
andere. Alhoewel de autonomie op één batterijlading in vraag blijft.
Het startschot voor de eerste reis rond de wereld met een EV
wordt gegeven in Straatsburg. Dan volgt er een tocht die de twee avonturiers in
8 maanden tijd door 17 landen zal leiden en dat voor slechts 250 aan
elektriciteitskost. Citroën gaat hiermee een gedurfd avontuur aan. Maar het
merk heeft zo nog één en ander op zijn actief. Zoals 80 jaar geleden die
fameuze Croisière Jaune Toen niet elektrisch maar wel een uitdaging voor mens
en machine.
Heel optimist zegt Xavier Degon (27 en ingenieur bij EDF) en
Antonin Guy (28 en consultant bij Capgemini Consulting) dat als een
elektrische auto een reis rond de wereld kan maken er niets of niemand hem nog
tegenhoudt om er onze dagelijkse boodschappen mee te doen t Is goed dat
jonge mensen in dingen geloven, op het naïeve af, want de dagelijkse realiteit
met een EV vandaag is dat je constant naar de voorraad van de batterij zit te
turen. Maar de beide jonkheren zien het wel zitten. De tocht zal 200 dagen
duren en 25.000 km zullen daarbij worden afgelegd. Ze maken zich sterk dat ze
met 300 keren de batterij opladen de klus zullen klaren. Uiteraard is dit een
stunt voor Citroën. Sinds de lancering van de C-ZERO in 2010 liepen er bij
Citroën al 2800 bestellingen binnen. Eerlijkheidshalve geeft het fascinerende
Citroën toe dat beide technici op hun website www.electric-odyssey.com een oproep
doen om plugger te worden langs de weg die van de Amerikaanse Rocky Mountains
gaat naar het hartje van Japan om langs de Zijderoute tussen China en
Kazachstan richting Centraal Europa te nemen. Ieder stopcontactje is meegenomen...Durvers.(Tekst:Walter
Rombauts/Fotos:Citroën)
Kimi is weer thuis zou je kunnen stellen. De Fin die in 2007
wereldkampioen werd in de Formule 1 maakt de dienst uit in 2012 bij Lotus. De
twee afwezige seizoenen op het hoogste niveau trachtte hij in al dan niet
belangrijke rallys met een Citroën op de weg te blijven. Waar nu
achtvoudig wereldkampioen Sebastien Loeb de Citroën als een jonge hinde door
beemd en veld joeg, hing Iceman meestal onverstoord in één of andere boom,
kroop hij als een konijn uit een besneeuwde ravijn of tuitte hij de lippen bij
het bekijken van de blikschade.
Neen, rally was Kimis ding niet. Formule 1 wel. Vorige
dagen reed hij een test in een Renault bouwjaar 2010. Kwestie van zon kist nog
eens aan te voelen want de officiële F1-testen voor het seizoen 2012 beginnen
pas op 7 februari. Drommen journalisten wilden Kimis feeling voor de nieuwe
affaire weten. Want de Fin met de blauwstalen ogen geldt als medefavoriet voor
het WK. Althans op papier, want zelf wuift hij dat al weg. Het zal niet anders
zijn dan in de middenmoot rijden en van daaruit stilaan naar voren evolueren.
Precies zoals dat het laatste jaar ging bij Ferrari Meer zei de Fin niet. Het
kan hem blijkbaar net als altijd geen moer schelen wat de persjongens over hem
denken. Zelfs zijn bazen hebben het er moeilijk mee. Wellicht omdat Kimi the
boss is.
Ooit zei drievoudig wereldkampioen Jackie Stewart in 1973 tijdens een bezoek aan Antwerpen voor de Formule Finesse van Ford me eens: Eens
achter het stuurwiel is er niemand anders de baas dan ik. En omdat te
bevestigen veegde hij met de rechterhand alle slagroom van de juist opgediende
taart. Im the boss !!! Kimi redeneert ook zo in zichzelf. Alleen zou hij nog
de kers op de taart met de vingers durven wegknikkeren. Zijn administratieve
bazen besterven het daarbij van schaamte, maar niet één durft het enfant
terrible terecht wijzen. Want straks op de F1-omlopen kan hij dat ook doen met
zijn sterkste tegenstanders. IJsgekoeld onvoorspelbaar. Een boeiend gegeven in
een nieuw F1-seizoen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Renault)
Met een ongeziene klasse heeft achtvoudig wereldkampioen rally, Sebastien Loeb, de Rally van Monte Carlo gewonnen. Woorden schieten te kort om zijn - en deze van Citroën - prestatie in de verf te zetten. De bijgaande foto kan weer alleen maar van het meesteroog Willy Weyens zijn.(wr)