Bloedstollend was het ogenblik waarop de nieuwste bolides voor
het Formule 1 wereldkampioenschap 2012 de piste van Jerez in Andalousië opreden.
Ijsgekoelde onberekenbaarheid Kimi Raikkonen (32- én wereldkampioen F1 2007) die
terugkomt in een Lotus-Renault trok direct de wijzerstanden naar zich toe. In
de 71 ronden die de Fin reed klokte hij met 119670 de snelste tijd van de
eerste officiële trainingsdag. Alleen Paul di Resta met de nieuwe Force India VJM05
ging mee onder de 120. Hij zette 119772 op de chronos. Al de rest bleef in
de schaduw van de immer koele kikker die eigenlijk alles en iedereen aan zijn
laars lapt eens dat hij achter het stuurwiel zit. Morgen de tweede dag. De
messen worden vannacht nog geslepen. Kimi zette nog de puntjes op de beroemde "i": "'t Is plezant snelst te zijn op de eerste dag, maar voor het overige betekent het niets..." Indiscrete bronnen zeggen dat hij de grootste moeite heeft met zijn website op te zetten...t'Ja, er zijn altijd dingen die niet verenigbaar zijn.
Wat op het eerste gezicht niet zo duidelijk is voor het grote publiek is dat die Lotus wordt aangedreven door de Renault RS27 Formule 1 motor. Raikkonen zet dus op die eerste dag direct Renault in de bloemetjes. Natuurlijk gaat Red Bull met de nieuwe RB8 met wereldkampioen Vettel en secondant Mark Webber de Fin van repliek dienen. Red Bull beschikt ook over die sublieme Renault F1 motor. Naast deze twee sterteams heeft ook Williams weer een Renaultkrachtbron net als het Caterham F1 team. Dit wil zeggen dat in het totaal één derde van het deelnemersveld met een Renault RS27 2012 rijdt. De huidige F1 motoren zijn nog steeds de 2,4 liter V8 motoren die ook in combinatie met een KERS-systeem kunnen worden gebruikt. Renault begint aan zijn 35ste F1-seizoen waarin het 10 keer wereldkampioen bij de constructeurs werd en negen piloten aan een wereldtitel hielp.
Williams gebruikte een recuperatiesysteem dat een vliegwiel inhield - ook door Porsche aangewend - maar op dit ogenblik is niet duidelijk welk systeem zal worden gebruikt. Het klassieke "Kinetic Energy Recovery System" laadt bij vertragen én remmen een batterij op. De vliegwielversie laadt eerder een condensator op. Die kan korte tijd hogere energie vasthouden. In beide systemen "roept" de piloot via een "simpele" druk op de knop het opgebouwde vermogen weer op. Tot nu was dat 60 kW of 82 pk die opgeslagen werd. In de nieuwe F1-motoren die op komst zijn wordt gedacht dit vermogen te verdubbelen. Dat is voor volgend jaar. Nu plakken we tot 10 februari vast aan Jerez-de-la-Frontera waar eerste toetsen een beeld geven hoe het er op 16 maart 2012 kan uitzien in Australië.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:DPPI/Renault)
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
|