HAMILTON, POLE, ZEGE VAN START TOT FINISH, PLUS SNELSTE RONDE IN ABU DHABI
Lewis Hamilton heeft na de pole ook de 55 ronden lange GP van Abu Dhabi van start tot finish beheerst. Hij reed naar het einde toe ook nog de snelste ronde. Zijn zesvoudige titel is zéér terecht. Evenals de "Driver of the Day" logischerwijze naar Valtteri Bottas gaat die van een twintigste startplaats naar de vierde finishplaats stormde. Op één ronde van het einde bedreigde hij nog Charles Leclerc (Ferrari) voor de derde plaats, maar die wist nipt te weerstaan. Max Verstappen werd tweede, na een verstandige knappe race, een piloot die derde eindigt in het Wereldkampioenschap 2019. Hij won drie GP's, scoorde twee pole-positions.
Knappe prestatie van Nico Hülkenberg (Renault) en eigenlijk ook die van Robert Kubica (Williams-Mercedes) die ook zijn laatste GP reed. Het is duidelijk dat de F1 een generatiewissel kent, waartegen Hamilton vandaag nog net opgewassen is. Ook rijzen meer en meer vragen over "de nieuwe" F1 van 2021. In die optiek worden vanaf morgen bandentesten gedaan door Pirelli. Die moeten het hele circus doen besluiten van volgend jaar met de huidige banden voort te doen, of nieuwe te ontwerpen.
Ook in 2021 dwingen de 18"-wielen tot andere technieken, maar de huidige V6 Turbo-Hybridmotoren blijven - tot nader order - gebruikt tot eind 2024. Dan zullen ze er tien jaar hebben opzitten. Naarstig wordt gezocht iets "groen" in de F1 te brengen. De volgende weken en maanden zullen daarover meer duidelijkheid brengen. Na 21 races zegt iedereen tegen iedereen "best wishes", tot volgend jaar dan zijn er 22 GP's... Niemand zal ooit meer thuis zijn. (Walter Rombauts)
1. Lewis Hamilton (Mercedes) 305,47 km in 1 uur 34'05"715 of een gemiddelde van 194,783 km/h
...SINTERKLAAS, KERSTMIS, DE KERSTMAN, NIEUWJAAR, DRIE KONINGEN, TOT VALENTIJN GROTE VAKANTIE...
Het doek is gevallen over het Formule 1 seizoen 2019. Het volgende seizoen wordt nog gereden met oldtimers met ouderwetse interne verbrandingsmotoren. Nog steeds V6 Turbo Hybrid, een verbrandingsmotor en een elektrische. Deze laatste krijgt kW-impulsen van een supercondensator die de elektrische energie tijdens het vertragen (negatieve versnelling) opslaat omdat de motor dan kort als generator werkt.
Ondertussen viert de Formula E hoogtij, met Porsche al direct in de voorste gelederen met André Lotterer. Maar ook Meredes met Stoffel Vandoorne en Nyck de Vries. Ook het DTM-kampioenschap mikt naar elektrowagens. De "elektrificatie" van de autowereld is begonnen. Al weet ongeveer geen mens hoe het zal aflopen. Omdat duurzame waterstof ook wenkt, de brandstofcel, met alleen waterdamp als uitstoot. De autoconstructeurs zitten met de handen in het haar. Alleen in China niet. Maar al de anderen, de Japanse het minst, kunnen omzeggens alles van nul af aan herbeginnen.
Als Kasper, Balthazar en Melchior het goud, mirre en wierook hebben afgegeven op de plaats waar de sterre bleef stille staan - niet die van Mercedes - en weer verder trokken, is de opgefokte Nieuwjaarsdrukte alweer wat afgezwakt. Het leven kan dan verder naar Sint Valentijn toe. Liefdesperikelen en bubbels kunnen dan de weg wijzen naar de lente en het nieuwe auto- en autosportjaar. Tot dan neem ik na zeventig jaar in pole de auto te hebben gevolgd, even rust. Een gravitatieloze pitstop, in een cocoon die zijn gelijke niet heeft. Na 10 jaar in de top 10 te hebben doorgebracht wens ik al mijn mede-auteurs op SeniorenNet.be veel schrijfgenot, een blakende gezondheid en ook de salonverkopers, al dan niet er technisch nog iets van snappend, een Mount Everest aan bestelbons en champagnefonteinen. Tot na St. Valentijn, de dag dat de oesters en champagne het lekkerst zijn.
Daarna begint opnieuw het volle autosportseizoen. Wie het tot die tijd niet kan harden zijn kennis niet te vergroten kan altijd het boek kopen van Serge Vanbocryck over de Porsche 956. Hij was één van mijn medewerkers bij de krant die de sport-prototype-races op briljante wijze versloeg. Hij werkte 10 jaar aan dit meesterwerk dat "The Ultimate Works Porsche 956" noemt. Net voor Sinterklaas naar me toe komt, is het mijn grootste plezier Serge daarmee op ongeveinsde manier te feliciteren. Tot volgend jaar ! (Walter Rombauts)
HAMILTON PAKT IN GROTE STIJL POLE EN NIEUW RONDERECORD IN ABU DHABI
Zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton heeft in zijn Mercedes in grote stijl én de pole én het nieuwe ronderecord op het 5,554 km lange circuit van Yas Marina gepakt. Hij meldt zich natuurlijk direct aan voor een ijzingwekkend duel met Max Verstappen (Red Bull-Honda). Bottas, tweede, zou als "buffer" tussen de twee explosieven hebben kunnen dienen, maar dat gaat niet door. Een motorwissel maakt dat de Fin achteraan vertrekt en Max dus vanaf de tweede plaats.
Op vier en vijf staan Charles Leclerc en Sebastien Vettel. In hun rode Ferrari's staan ze als voornaamste waarnemers in het front. Wellicht eerst zien waar de brokken vallen en dan eigen belangen gaan dienen. De Duitser Nico Hülkenberg die voor Renault zijn laatste GP rijdt, deed zijn klinkende naam eer aan door in de Q3 te geraken. Weliswaar tiende met 1'36"710, maar tekenend voor zijn intrinsieke vaste waarde. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - SNELST IN FP3 IN ABU DHABI
De derde vrije oefening voor de GP van Abu Dhabi is gedomineerd door Max Verstappen in de Red Bull-Honda. Die auto is uitgerust met een kleine infraroodcamera om de bandensleet vast te leggen. Na de GP gaat Pirelli intensieve testen uitvoeren. De resultaten daarvan zullen beslissend zijn of de huidige rubbers voor 2020 behouden blijven of niet. Zo is er ook discussie rond de "banking" van 30° die in Zandvoort zal zijn voor de GP aldaar. Pirelli zegt alvast geen aparte band te kunnen/willen ontwikkelen voor alleen die race. Voor de testen van volgende week hebben ook andere teams al speciale sensoren aangebracht om data rond het bandengedrag te verzamelen. (Walter Rombauts)
Twee jaar geleden kondigde Porsche aan terug in de Formule 1 te komen. In 2020 dus. De auto en de motor waren daarvoor ondertussen klaar. Maar de beslissing om met Neel Jani en André Lotterer het Formula E kampioenschap te gaan rijden, zette de V6 Turbo Hybrid-motor die sinds 2014 de Formule 1 bolides aandrijft, even opzij. Het nieuwe Formule 1 reglement bepaalt dat de zojuist genoemde krachtbronnen zullen meegaan tot eind 2024. Dan komen er nieuwe in.
Porsche kan niet zomaar werkeloos toezien, die motor zien staan en tracht met het Kroatische Rimac een hypersportwagen te bouwen. Het bedrijf waarin Porsche 15,5% bezit, ziet dat best wel zitten om samen een hypersportwagen, de 918, te realiseren die - bijvoorbeeld de Mercedes AMG One - het vuur aan de schenen te leggen. Principieel zal er dus een plug-inhybrid uit de samenwerking komen. Wanneer precies is moeilijk te zeggen, maar duidelijk is dat na de Taycan het Duitse merk op meerdere fronten zal moeten gaan strijden. Vooral op een gebied waar batterijfabrikanten en softwaregiganten het eerder voor het zeggen hebben dan klassieke ingenieurs. Leuk om volgen.(Walter Rombauts)
De tweede vrije oefening voor de GP van Abu Dhabi zag Valtteri Bottas en Lewis Hamilton als 1 en 2. Charles Leclerc en Sebastien Vettel pakten 3 en 4, terwijl Max Verstappen de vijfde crhrono in de Rec Bull-Honda voor zijn rekening nam. De beide Ferrari-boys verklaarden bijna in koor dat de aanrijding in Interlagos nooit had mogen gebeuren.
Met die late lullige uitlating gebeuren voordien altijd de grootste drama's. en misverstanden. Zo speelde Romain Grosjean nog eens een figurantenrolletje door met Bottas even te botsen in een inhaalmaneuver. Piepklein detail, als een speld in een woestijnduin. Morgen FP3 en dan de kwalificaties. Zondag de race en dan uitkijken naar 2020, het laatste jaar van de huidige F1 die in 2014 in deze configuratie begon. (wr)
Hij maakte furore in de plaats van Mick Schumacher in de Formule 2. Hij reed test voor Williams en vervangt voor 2020 de Pool Robert Kubica. Daarmee krijgt de historische renstal van Frank Williams opnieuw enige allure. Hoe Schumachter jr zijn intrede bij Ferrari verder zal maken is niet duidelijk. Maar een slipper van Sebastien Vettel aan het einde van de FP1 kan onvoorziene plannen van de Scuderia oproepen...(wr)
De enkele maanden geleden overleden Dokter Diploma Ingenieur Ferdinand Piëch, kleinzoon van Ferdinand Porsche, was de bezieler achter de Porsche 917 waarmee Hans Hermann en Richard Attwood in 1970 de 24 Uren van Le Mans wonnen. Het is één van de meest fascinerende racewagens van het merk. In die mate dat op de jongste I.A.A. in Frankfurt Porsche virtueel een designstudie toonde gebaseerd op diezelfde racewagen #23 uit 1970. Er zou midden 2020 mee worden uitgepakt en zal natuurlijk samenvallen met de 24 Uren van Le Mans.(wr)
Morgen worden de eerste en tweede vrije oefeningen gereden op het woestijncircuit. De omloop is een uitdaging voor de ingenieurs. Niet alleen vanwege de woestijnwind, maar zeker door de erg schommelende temperaturen. In de nachtrace kan het nog 37°C zijn, maar morgen tijdens FP1 kan het net als vorig jaar 51°C zijn. Dus speciale omstandigheden voor training, kwalificatie én race. De Duitser Nico Hülkenberg rijdt zijn 62ste en laatste GP voor Renault. Hij is principieel niet meer op de grid te vinden volgend jaar.
Nico totaliseerde in zijn Renaulttijdperk 149 WK-punten, met een beste resultaat in de GP van Duitsland 2018. Dat was een vijfde plaats. Nico Hülkenberg die in 2015 de 24 Uren van Le Mans won met Porsche, zalzich snel opgenomen zien in een andere discipline en mag zeker niet worden bestempeld als een "gedumpte" autocoureur. Morgenochtend loeien de motoren, kijkt iedereen weer ut naar een nieuwe spannende GP. De acteurs kunnen enigszins worden voorspeld: Charles Leclerc, Max Verstappen, Lewis Hamilton, Alex Albon, Valtteri Bottas en mogelijk sluit ook Carlos Sainz nog eens aan. (wr)
In 1978 had ik het genoegen een Porsche 928 als "Auto van het Jaar" op mijn cover te zetten van Keesings Auto Magazine. Ik was daar stichter en hoofdredacteur van. Het was het eerste nummer "7" dat op wit papier verscheen in plaats van fritpapier. Weldra wordt opnieuw de "Auto van het Jaar" verkozen en de titel daarvoor wordt op 2 maart 2020, de vooravond van het Salon van Genève, uitgereikt. Of de puur elektrische Porsche Taycan daarvoor in aanmerking komt is zéér de vraag. Dat hangt eigenlijk af van wat Porsche aan kostelijke cadeau's over heeft voor de 61 juryleden uit 23 landen die de punten uitdelen.
Dat voor België een niet beroeps-journalist, maar wel ambtenaar bij een ministerie, ruim een decennia als jurylid fungeerde duidt het gehalte aan van waarover het gaat. Kompleet niet technische- maar wel meertalige "journalisten" van alle slag bepalen de winnaar. Niet wars van commerciële belangen, het woord corrupt net niet gebruikend. Porsche maakt met die Taycan niet veel kans, hoewel het merk veel invloedgeld heeft. Het is raar dat een sporticoon als Porsche een wereldvreemde verkoopspolitiek heeft tegenover zijn klanten. Ook al geven die hen de pap in de mond voor een "upgrade" van een "718" naar een "911"......Onverklaarbaar.
Het historische en van oorsprong bijna edele merk, moet opboksen tegen...Toyota Corolla, Renault Clio, Tesla Model 3, Ford Puma, Peugeot (e-) 208 het merk dat bewijsbaar onbetrouwbaar is tegenover trouw klienteel, en de BMW 1-reeks dewelke poulair is maar minstens middelmatig mag worden genoemd. Het merk dat de strafste cadeaus geeft wint. Porsche zal daar niet van wakker liggen. De oervaders van het merk leiden zijn ware volgelingen naar bescheidenheid. Niet naar macho, zoals wel de verkopers wordt aangeleerd.
Porsche kijkt neer op zijn klanten. Meestal is dat het begin van het einde. Hoogmoed komt voor de val. Porsche op zich creëert die mentaliteit niet, maar ergens een (mis-)verlicht management wel. Ik ken mensen die daarvoor een Ferrari zijn gaan kopen, of een collectors-item als de Mazda MX-5. Mazda figureert overigens niet in de voorlopige top-zeven van "Auto's van het Jaar". Dat alleen duidt al op een totale onkunde in technisch inzicht van een voorname "vakjury". Door angst overmand voor de eindscore noemen de autoconstructeurs die zo.(Walter Rombauts/foto:Porsche)