Het doek is gevallen over het Formule 1 seizoen 2019. Het volgende seizoen wordt nog gereden met oldtimers met ouderwetse interne verbrandingsmotoren. Nog steeds V6 Turbo Hybrid, een verbrandingsmotor en een elektrische. Deze laatste krijgt kW-impulsen van een supercondensator die de elektrische energie tijdens het vertragen (negatieve versnelling) opslaat omdat de motor dan kort als generator werkt.
Ondertussen viert de Formula E hoogtij, met Porsche al direct in de voorste gelederen met André Lotterer. Maar ook Meredes met Stoffel Vandoorne en Nyck de Vries. Ook het DTM-kampioenschap mikt naar elektrowagens. De "elektrificatie" van de autowereld is begonnen. Al weet ongeveer geen mens hoe het zal aflopen. Omdat duurzame waterstof ook wenkt, de brandstofcel, met alleen waterdamp als uitstoot. De autoconstructeurs zitten met de handen in het haar. Alleen in China niet. Maar al de anderen, de Japanse het minst, kunnen omzeggens alles van nul af aan herbeginnen.
Als Kasper, Balthazar en Melchior het goud, mirre en wierook hebben afgegeven op de plaats waar de sterre bleef stille staan - niet die van Mercedes - en weer verder trokken, is de opgefokte Nieuwjaarsdrukte alweer wat afgezwakt. Het leven kan dan verder naar Sint Valentijn toe. Liefdesperikelen en bubbels kunnen dan de weg wijzen naar de lente en het nieuwe auto- en autosportjaar. Tot dan neem ik na zeventig jaar in pole de auto te hebben gevolgd, even rust. Een gravitatieloze pitstop, in een cocoon die zijn gelijke niet heeft. Na 10 jaar in de top 10 te hebben doorgebracht wens ik al mijn mede-auteurs op SeniorenNet.be veel schrijfgenot, een blakende gezondheid en ook de salonverkopers, al dan niet er technisch nog iets van snappend, een Mount Everest aan bestelbons en champagnefonteinen. Tot na St. Valentijn, de dag dat de oesters en champagne het lekkerst zijn.
Daarna begint opnieuw het volle autosportseizoen. Wie het tot die tijd niet kan harden zijn kennis niet te vergroten kan altijd het boek kopen van Serge Vanbocryck over de Porsche 956. Hij was één van mijn medewerkers bij de krant die de sport-prototype-races op briljante wijze versloeg. Hij werkte 10 jaar aan dit meesterwerk dat "The Ultimate Works Porsche 956" noemt. Net voor Sinterklaas naar me toe komt, is het mijn grootste plezier Serge daarmee op ongeveinsde manier te feliciteren. Tot volgend jaar ! (Walter Rombauts)
|