Twee jaar geleden kondigde Porsche aan terug in de Formule 1 te komen. In 2020 dus. De auto en de motor waren daarvoor ondertussen klaar. Maar de beslissing om met Neel Jani en André Lotterer het Formula E kampioenschap te gaan rijden, zette de V6 Turbo Hybrid-motor die sinds 2014 de Formule 1 bolides aandrijft, even opzij. Het nieuwe Formule 1 reglement bepaalt dat de zojuist genoemde krachtbronnen zullen meegaan tot eind 2024. Dan komen er nieuwe in.
Porsche kan niet zomaar werkeloos toezien, die motor zien staan en tracht met het Kroatische Rimac een hypersportwagen te bouwen. Het bedrijf waarin Porsche 15,5% bezit, ziet dat best wel zitten om samen een hypersportwagen, de 918, te realiseren die - bijvoorbeeld de Mercedes AMG One - het vuur aan de schenen te leggen. Principieel zal er dus een plug-inhybrid uit de samenwerking komen. Wanneer precies is moeilijk te zeggen, maar duidelijk is dat na de Taycan het Duitse merk op meerdere fronten zal moeten gaan strijden. Vooral op een gebied waar batterijfabrikanten en softwaregiganten het eerder voor het zeggen hebben dan klassieke ingenieurs. Leuk om volgen.(Walter Rombauts)
|