Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JALOERSHEID ?
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    12-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LATVALA (FORD) WINT IN ZWEDEN, NEUVILLE DERTIENDE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het is Jari-Matti Latvala die met een Ford de Rally van Zweden heeft gewonnen. Dat is de tweede manche van het “World Rally Championship” die bijna altijd is gewonnen door een Skandinaaf. Hun abonnement op zonnige sneeuwtapijten is hiermee nog maar eens verlengd. Sebastien Loeb’s ploegmaat Miko Hirvonen redde voor Citroën de meubelen want de achtvoudige wereldkampioen zelf moest zich tevreden stellen met een zesde plaats. Onze landgenoot Thierry Neuville (Citroën) werkte propertjes deze moeilijke rally af en eindigde verdienstelijk dertiende. De jongste tien jaar was het alleen Loeb-Elena met Citroën die als niet Skandinaven de sneeuwrally op hun naam schreven. Dit jaar ging de Elzasser een beetje op in mistige sneeuwwolken. Hij houdt daar niet zo van.(wr/Foto’s:Willy Weyens)

     

    Bijlagen:
    Achtvoudig wereldkampioen Loeb werd zesde i12212.JPG (262.9 KB)   
    Miko Hirvonen werd tweede voor Citroën i12212.JPG (1.2 MB)   
    Thierry Neuville groeit i12212.JPG (243 KB)   
    Thierry Neuville sluit stilaan aan bij de groten i12212.JPG (191.2 KB)   

    12-02-2012 om 17:51 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZOLDER IN 2012
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het seizoen 2012 is het tweede kalenderjaar dat Thierry Deflandre aanvangt als algemeen directeur van het circuit: "De internationale "kick off" van ons seizoen is opnieuw het GT1 World Championship. In 2011 leverde het in combinatie met de Belgische kampioenschappen een mooi gevuld circuit op voor de eerste Europese manches. Ook in 2012 zien we graag en gratis veel dames afzakken naar Circuit Zolder, ondermeer voor de tweede editie van onze zogenaamde "Glamour Village". Dit weekend vindt plaats op 21 en 22 april 2012.

    Maar eerst is er de testdag op zondag 19 februari voor wagens die minder dan 95 dB(A) geluid produceren. Vervolgens zijn er de internationale testdagen zonder geluidbeperking op 3 en 4 april. Vanaf 8 maart vinden opnieuw op donderdag de wekelijkse internationale testdagen plaats. Weliswaar zijn diverse testdagen exclusief voorbehouden voor motoren, promotoren of teams.

    Met Clean Week 2020 heeft Circuit Zolder zijn duurzame ambitie de voorbije jaren in de kijker gezet. De evolutie van mobiliteit en gemotoriseerde sporten gaat héél snel. "Circuit Zolder wil in dit veld - FIA-kampioenschappen voor EV's zijn volgend jaar een feit - een betekenisvolle rol spelen, meer nog, voorloper zijn. We bouwen onze pioniersrol stelselmatig uit, met zeer duidelijke focus. De volgende editie vindt plaats van 4 tot en met 6 mei 2012, en laat zich nu al goed gevuld aankondigen", zegt Thierry Deflandre.

    Met de komst van de "European Le Mans Series" op 19 en 20 mei 2012 zal de variatie in de kalender toenemen. De reeks van Patric Peter treedt dan wel aan zonder de LMP1 in 2012, maar het is een aantrekkelijke serie die menig autosportliefhebber graag ziet komen. Circuit Zolder kijkt in elk geval uit naar de komst van deze naar schatting 30 auto's tellende armada voor de "6 Uren van Zolder".

    De "Dutch Supercar Challenge" (Benelux Zone Reglement) zal trouwens 3 keer te verwachten zijn op Circuit Zolder, met name bij de GT1, de Zolder Super Prix (op 7 en 8 juli 2012, een organisatie van promotor Dick Van Elk) en optioneel tijdens de 24 Uren van Zolder.

    De Truck Grand Prix staat op een belangrijk kruispunt: na meer dan 30 edities is ook in deze sector een nieuwe en duurzame trend ingezet. In 2012 wordt deze trend verder uitgediept en zal het evenement nog iets "scherper" worden gesteld. in de transport- en logistieke sector. Het staat gepland op 22 en 23 september.

    Voor Circuit Zolder is en blijft hét belangrijkste jaarlijks terugkerende evenement de "24 Hours of Zolder". Daar bestaat geen twijfel over. Het format zal in 2012 niet worden gewijzigd: het zal een wedstrijd van een etmaal blijven, dit in het weekend van 8 en 9 september. De aandacht wordt verder gericht op de herbronning van de "24 Hours of Zolder". In dit kader kunnen we aankondigen dat er extra inspanningen worden geleverd om deelnemers aan te trekken via Jacky Andrezejewski. Die was in de jaren '90 actief op Circuit Zolder en is gepokt en gemazeld in de autosport.

    De organisatie van de 24 Hours of Zolder zal opnieuw 100% in handen van Circuit Zolder liggen. Er is overigens de ambitie om samen met de organisatie van Supersonic Festival deze gecombineerde "happening" verder uit te bouwen. De voorbij 24 Hours of Zolder markeerde meer dan 35.000 bezoekers, een volle paddock met hospitality-suites, uitverkochte loges en mezzanines.

    Het autosportseizoen zal opnieuw worden afgesloten tijdens de Race Promotion Night, met ondermeer de tweede uitgave van de "1000 km van Zolder" op 10 november 2012.

    Op vraag van de RACB werden de aangemelde datums voor de VW Fun Cup, Belgian First Races en Belgian Masters, behouden op de kalender. Dit in afwachting van de aanstelling van de nieuwe promotor van de betrokken kampioenschappen of series. (Tekst van Zolder overgenomen door wr)

    Kalender 2012


    Maart 17-18                                     VW Fun Cup 7 Uren van Zolder

    April 01                                            Provinciaal Limburgs Kampioenschap BMX
    April 03-04                                      Testdagen
    April 07-08                                      Belgian First Races
    April 15                                            Race Wars
    April 21-22                                      FIA GT1 World Championship

    Mei 01                                             BGDC
    Mei 04-06                                        CLEAN WEEK 2020
    Mei 12                                              Cyclosprint Classic (Bikes)
    Mei 19-20                                        European Le Mans Series (6 Uren van Zolder)
    Mei 26                                             Fischerman's Friend Strongmanrun

    Juni 02-03                                       La Lamera Cup
    Juni 16-17                                       Van Zon Sprint Series (motorbikes)
    Juni 30 Juli 01                                 Eneco 24 Uren voor fietsen

    Juli 07-08                                        Zolder Super Prix

    Augustus 04-05                               UEC BMX Summer Games
                                                            BK G-wielrennen Tijdrijden
    Augustus 18-19                               Zolder Race Festival
    Augustus 25-26                               VAB Autohappening

    September 02                                 Vlaams kampioenschap BMX 2012
    September 08-09                            24 UREN VAN ZOLDER
    September 16                                 10 Mijlen van Zolder
    September 22-23                            TRUCK GRAND PRIX
    September 29-30                            UEC EK BMX Ronde 1 en 2

    Oktober 13-14                                Belgian Masters of Endurance (Bikes)
    Oktober 20-21                                Belgian Masters

    November 10                                 RACE PROMOTION NIGHT
    November 17                                 BELGIAN AUDI VW CLUB DAY

    December 08                                 Wintercup
    December 26                                 UCI World Cup Cyclo-Cross

                                            












    12-02-2012 om 17:04 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.THIERRY DEFLANDRE: ZOLDER BRUIST IN SPA !

    Thierry Deflandre, General Manager van Circuit Zolder, is een geroutineerde man in zowel autosport als autoindustrie. Hij heeft daarin letterlijk alle watertjes doorzwommen en stunt nu als General Manager regelmatig met Circuit Zolder. Met de deelname van een Porsche 911 SC in de kleuren van Zolder maar evenzeer die van het vroegere, legendarische, RAS Sport wil hij naar het publiek toe gaan en daar het dynamisme tonen van het Limburgse circuit.

     

    “Deze keer maakt Circuit Zolder de verplaatsing naar de toeschouwers. Dat is toch leuk voor het imago, niet ? Wij voelen ons niet gebonden door de grenzen van ons terrein. Circuit Zolder is in volle beweging en wij willen onze activiteiten voortdurend ontwikkelen. De Legend Boucles de Spa is een groot populair evenement, een soort rijdende Racing Show waarop wij niet mochten ontbreken. Het is niet de eerste keer dat een auto in onze kleuren wordt ingezet. Het is voor ons een toffe operatie die onze steun verdiende. Als laureaat van de “24 Uren van Le Mans” illustreert André Lotterer in persoon twee van onze belangrijkste evenementen dit jaar in Zolder: de European Le Mans Series (6 uur van Zolder op 19 en 20 mei a.s.) en de “24 Uren van Zolder” (8 en 9 september). We konden ons geen betere casting toewensen. Nu moeten wij nog alles uit de kast halen om hem aan de start te krijgen van onze eerste grote afspraak. Met name het GT1 World Championship op 22 april”, knipoogt de Zolderse General Manager die zijn tweede jaar aansnijdt in die functie.(wr)

     

     

    12-02-2012 om 13:07 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HOE ANDRE LOTTERER NAAR DE LEGEND BOUCLES DE SPA KIJKT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op 18 februari 2012 neemt de winnaar van de “24 Uren van Le Mans 2011” met Jean-Marc Fontin als navigator deel aan de “Legends Boucles de Spa”. Ze rijden met een Porsche 911 SC uit 1977. Het gaat om een groep 3 die een drieliter motor heeft en 161 kW (220 pk) op de straatstenen kan neerzetten. De auto draagt de kleuren van Circuit Zolder, meteen ook de rood-witte tinten van het legendarische RAS Sport waar Lotterer’s vader ingenieur was tijdens de jaren ’80. De man die vorig jaar na een bloedstollend duel met Peugeot de Audi R18 TDI met 13” voorsprong naar de zege leidde in de grootste en snelste uithoudingsrace ter wereld, vertelt hoe hij naar het avontuur in Spa kijkt. Hij weet dat rally iets anders is. Sebastien Loeb spelen is weinigen gegeven. Een circuit laat toe een kadans op te bouwen, te onderhouden, en vastliggende “points-de-repairs” te kiezen. In rally verandert het decor constant, de weggesteldheid ook, om nog niet te spreken van de muur van enthousiastelingen waarin je je moet inboren en jezelf dwingen geen gas terug te nemen bij de bangelijke aanblik daarvan. André vertelt.

     

    “Ik ben gelukkig en ongeduldig om te kunnen starten in mijn eerste rally” stelt de dertigjarige ex-Jaguar-testrijder in F1. “Hoewel ikzelf debuteerde in karting, ging ik in de periode dat mijn vader in Châtelet werkte vaak mee naar de Belgische rally’s. Ik volgde de assistentie. Ik herinner me nog goed de dag – ik was vijf jaar of zoiets – dat mijn vader met de Belga Porsche thuis voor de deur stopte omdat hij enkele tests uitvoerde. Daarop bracht hij mij in die Porsche naar school. Ik droomde van rally ! Op het ogenblik dat Olivier De Wilde (autosportjournalist van La Dernière Heure en letterlijk wild bezeten van races en schrijven) mij tijdens de 1000 km van Francorchamps kwam vragen om deel te nemen aan de Legend Boucles, heb ik niet lang getwijfeld om mijn akkoord te geven.”

     

    André gaat verder. "Enkele weken later zagen Olivier en ik elkaar opnieuw in Le Mans en zegde hij: “Als je Le Mans wint, nodigen we je uit voor de Legend Boucles de Spa ! Ik heb mijn opdracht volbracht en Olivier hield woord dankzij de steun van Circuit Zolder (waar ik in 2000 in mijn eerste F3-race op het podium eindigde) en de Belgian VW Club (met zijn fantastische voorzitter J.G. Malvoy die op zijn beurt al veel talent in de kweekvijvers opviste en jong volk eerlijke kansen geeft nvdr). Ik hou er dan ook aan om de heren Thierry Deflandre en J.G.Malvoy, maar ook…Dr Wolfgang Ullrich van Audi Sport te bedanken. Hij gaf me namelijk de toelating om deel te nemen met een Porsche…!”

     

    Na een eerste test beseft André dat hem een moeilijke opdracht wacht. “Vooral als het sneeuwt. Omstandigheden die je op circuit zelden of nooit ervaart. Voor mijn doop in deze discipline kan dat tellen. Ik weet dat ik uitkom voor een goed team en een uitstekende navigator naast me heb om mij in te tomen als het moet. Ik heb wel begrepen dat ik deze rally niet kan winnen en dat ik niet zo hard en laattijdig in de remmen moet/mag gaan zoals op circuit. Ik zal daar goed moeten op letten om niet van de baan te sukkelen of mijn eerste “regelmatigheidsproef” niet goed te volbrengen. Ik ga het dus kalm aan doen. Als dat lukt tip ik erop binnen de eerste twintig te finishen.” Tot daar André Lotterer voor zijn eerste “Legend Boucles de Spa”. Een mooi verhaal.(Tekst:Walter Rombauts/Foto’s:Circuit Zolder)

     

    11-02-2012 om 10:39 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAZDA DIEPT LICHTBOUW VERDER UIT OP CX-5 SUV
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Iedere kilogram die wordt uitgespaard op een auto betekent minder brandstofverbruik en meteen lagere emissiewaarden. Mazda wacht nog voor de hybride- en puur elektrische auto, maar diept verder het lichter maken van een model uit. Zonder dat de stevigheid, zeg maar de stijfheid, van het voertuig daaronder lijdt. Samen met de “Japanese Polypropylene Corporation” heeft “Mazda Motor Corporation” bijzonder licht kunsthars ontwikkeld. Het wordt gebruikt om – bijvoorbeeld – de voorzijde en achterkant van een auto te vormen. Het is dunner dan klassiek hars en spaart enorm veel gewicht uit. Gebruikt zoals hierboven beschreven levert het een gewichtsbesparing van 20% op. Mazda scoorde eerder al op dit gebied met de enorm plezierige “2”. Nu past de autobouwer uit Hiroshima dit materiaal ook toe op de succesvol gelanceerde CX-5 SUV.(wr/Foto's:Mazda)




     

     

    10-02-2012 om 15:46 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZOLDER'S SEIZOEN BRUIST TOT IN SPA
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op een drukbezochte persconferentie vanochtend in Zolder is veel meegedeeld. Als excentriciteit zelfs een seizoenbegin in…de “Legend Boucles de Spa” met een Porsche 911 van RAS in de kleuren van… Circuit Zolder alwaar een dynamisch algemeen directeur Thierry Deflandre een bruisende voorstelling gaf van een volgeladen jaarprogramma op het Limburgs asfaltlint dat zich opmaakt voor vijftig jarig bestaan in 2013.

     

    Zo werd aangekondigd dat André Lotterer, mede-winnaar van de jongste “24 Uren van Le Mans” mede dankzij de Belgian Audi Club zijn rallydoop zal bleven tijdens die Legen Boucles de Spa. Destijds was deze winterkraker de seizoenopener en werd georganiseerd onder het verlichte én dictatoriale bewind van Alphonse Delettre die vanuit zijn “Pitchoum” op de Place du Monument in hartje Spa de deelnemers toebrulde dat de aarde van alle “speciales” trilde alsof een Vesuvius of Etna nog eens uitbarstten. De grootste namen, van Stig Blomqvist, Tony Pond, onze eigenste Gilbert Staepelaere, Patrick Snijers, Bjorn Waldegaard, Guy Colsoul en andere Jean-Louis Haxhe’s moesten als kleine pagadders luisteren naar “Alphonse”. In zijn ruwe bolster had hij een klein hartje. Als iemand iets nodig had, en de meester-organisator voelde dat de nood waarachtig was, dan greep Alphonse in. Ten gunste van het verzoek.

     

    Nu zijn er al lang de Legend Boucles de Spa, evenzeer gesmaakt bij de autosportliefhebber, als destijds de ongenadige “Boucles”. Dit jaar dus André Lotterer aan de start. De van geboorte Duitse rijder neemt op 18 februari 2012 deel met Jean-Marc Fortin als navigator. Deze man leidde in 1996 en 1998 Grégoire de Mevius twee keer naar de zege in de Spa-klassieker. Voor deze gelegenheid ruilt André zijn vertrouwde LMP1 Audi R18 TDI voor een nieuwe Porsche 911 SC van 1977. Het betreft een groep 3 voorzien van een drielitermotor die door Delahaye Classic werd opgekitteld tot zo’n 161 kW (220 pk) en dus de kleuren van Circuit Zolder voert. Maar ook de kleuren van een vroegere zeer bekende rood-witte sponsor. Het is een eerbetoon aan zijn vader Henri, die in de jaren ’80 ingenieur was van de Porsche’s van RAS Sport.

     

    Daarmee begint het seizoen van Zolder. Historisch al, mogen we zeggen. Morgen geeft Walter’s Auto Cahiers een kort interview met André Lotterer en overmorgen wordt het verwachtingsvolle 2012 programma uitgesmeerd. Zolder bruist.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Circuit Zolder)

     

     

    Bijlagen:
    André Lotterer weet dat hem een moeilijke opdracht wacht 11212.JPG (3.3 MB)   

    10-02-2012 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NICO ROSBERG HOUDT MERCEDES AAN DE TOP IN JEREZ
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Tijdens de derde trainingsdag in Jerez-de-la-Frontera heeft Nico Rosberg in de Mercedes W02 van vorig jaar ervoor gezorgd dat de Ster op de eerste plaats blijft schitteren in absolute chrono gezien. Zijn tijd is 1’17”613. De Duitsers legde 118 ronden van 4,428 km af (522,5 km) en daarmee achtte Mercedes zijn programma geslaagd. Voor wat de 2012 specificaties betreft is het echter de Fransman Romain Grosjean die met de Lotus E20 de snelste tijd neerzette: 1’18”419. De volgende "testcase" voor de eerste GP van het seizoen op 18 maart 2012 in Australië, gaat door van 21 tot 24 februari in Barcelona. Ook daar zullen verdere analyses kunnen worden gemaakt. Op het eerste gezicht ziet het ernaar uit dat Ferrari moeilijker dan vorig jaar aansluiting zal vinden bij de top. Felipe Massa vatte het niet met zoveel woorden samen, maar zei lakoniek "dat de werkdruk héél hoog is". Los van dit alles komt de GP van Bahrein (20-22 april en vierde race) in het gedrang omdat de onlusten in de regio waar de race doorgaat dagelijks voortduren. Daarbij vallen burgerdoden en meer en meer invloedrijke stemmen gaan op om de FIA te overtuigen de race af te gelasten.(wr/Foto:Mercedes)


     

     

    09-02-2012 om 18:23 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NISSAN LEAF VIA EUROPCAR ALS HUURWAGEN GEBRUIKEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nissan en Europcar kondigen vandaag aan dat de Nissan LEAF - de bekroonde en puur elektrische auto - in Londen en Parijs zal worden aangeboden op de markt van de kortermijnverhuur. Daarmee komt deze toch wel sublieme elektrische auto in contact met een breder publiek. Dat kan een "Electric Vehicle" populairder maken. Inzicht, aanvoelen en waarderen kan alleen als zelf wordt gereden. Want de EV is wellicht één van de moeilijkste auto's om over te communiceren. Alleen hem besturen vult de vele vragen in die in het koperspotentieel leven. Tijdens het rijden en met "inzicht" in het geven en nemen van energie tussen elektromotor en Lithium-Ion-batterij kan worden aangeleerd hoe men de beperkte autonomie van plusminus 126 km ten volle benut. Via het juist doseren van de vertragingsenergie kan de autonomie redelijk stabiel worden gehouden. Maar uitgerekend dàt overbrengen naar de niet-tehnisch gevormde autobestuurder is zo goed als onbegonnen werk. Misschien nieuw voer voor rijscholen.(wr)

    09-02-2012 om 16:04 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SCHUMACHER SNELST OP DAG 2 IN JEREZ !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nadat Mark Webber in de ochtend met 1'19"184 de Red Bull RB8 bovenaan de tijdentabellen reed, duwde later zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher (43) de Australiër van zijn voorlopig troontje. De Mercedes-coureur zette met softrubbers de wijzers haarscherp op 1'18"561 en plaats daarmee een nieuwe uitdaging voor morgen. Dat is de derde en laatste dag van de eerste officiële trainingen voor het wereldkampioenschap Formule 1 2012. Kimi Raikkonen raakte vandaag van de baan in bocht 6 en door over de curbstone weer op de piste te rijden werd de bodem van de Lotus E20 vooraan beschadigd. Kimi beweert dat een felle windstoot hem dwong een bredere lijn te maken dan voorzien.(wr)

    08-02-2012 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KIMI RAIKKONEN SNELSTE OP DAG 1 IN JEREZ !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Bloedstollend was het ogenblik waarop de nieuwste bolides voor het Formule 1 wereldkampioenschap 2012 de piste van Jerez in Andalousië opreden. Ijsgekoelde onberekenbaarheid Kimi Raikkonen (32- én wereldkampioen F1 2007) die terugkomt in een Lotus-Renault trok direct de wijzerstanden naar zich toe. In de 71 ronden die de Fin reed klokte hij met 1’19”670 de snelste tijd van de eerste officiële trainingsdag. Alleen Paul di Resta met de nieuwe Force India VJM05 ging mee onder de 1’20”. Hij zette 1’19”772 op de chrono’s. Al de rest bleef in de schaduw van de immer koele kikker die eigenlijk alles en iedereen aan zijn laars lapt eens dat hij achter het stuurwiel zit. Morgen de tweede dag. De messen worden vannacht nog geslepen. Kimi zette nog de puntjes op de beroemde "i": "'t Is plezant snelst te zijn op de eerste dag, maar voor het overige betekent het niets..." Indiscrete bronnen zeggen dat hij de grootste moeite heeft met zijn website op te zetten...t'Ja, er zijn altijd dingen die niet verenigbaar zijn.

    Wat op het eerste gezicht niet zo duidelijk is voor het grote publiek is dat die Lotus wordt aangedreven door de Renault RS27 Formule 1 motor. Raikkonen zet dus op die eerste dag direct Renault in de bloemetjes. Natuurlijk gaat Red Bull met de nieuwe RB8 met wereldkampioen Vettel en secondant Mark Webber de Fin van repliek dienen. Red Bull beschikt ook over die sublieme Renault F1 motor. Naast deze twee sterteams heeft ook Williams weer een Renaultkrachtbron net als het Caterham F1 team. Dit wil zeggen dat in het totaal één derde van het deelnemersveld met een Renault RS27 2012 rijdt. De huidige F1 motoren zijn nog steeds de 2,4 liter V8 motoren die ook in combinatie met een KERS-systeem kunnen worden gebruikt. Renault begint aan zijn 35ste F1-seizoen waarin het 10 keer wereldkampioen bij de constructeurs werd en negen piloten aan een wereldtitel hielp.

    Williams gebruikte een recuperatiesysteem dat een vliegwiel inhield - ook door Porsche aangewend - maar op dit ogenblik is niet duidelijk welk systeem zal worden gebruikt. Het klassieke "Kinetic Energy Recovery System" laadt bij vertragen én remmen een batterij op. De vliegwielversie laadt eerder een condensator op. Die kan korte tijd hogere energie vasthouden. In beide systemen "roept" de piloot via een "simpele" druk op de knop het opgebouwde vermogen weer op. Tot nu was dat 60 kW of 82 pk die opgeslagen werd. In de nieuwe F1-motoren die op komst zijn wordt gedacht dit vermogen te verdubbelen. Dat is voor volgend jaar. Nu plakken we tot 10 februari vast aan Jerez-de-la-Frontera waar eerste toetsen een beeld geven hoe het er op 16 maart 2012 kan uitzien in Australië.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:DPPI/Renault)

     

     

    Bijlagen:
    RS27 2012 Renault F1 motor i7212.jpg (28.5 KB)   

    07-02-2012 om 22:04 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MEDEDELING VAN DE RACB

    De Koninklijke Automobiel Club van België bevestigt per 6 februari dezer dat de Belgische kampioenschappen op omloop, de uithouding- en sprintraces evenals de “Fun Cup” (met mogelijke nieuwe naam) in 2012 zullen worden georganiseerd precies zoals ze voorzien zijn op de sportkalender.

     

    De KACB SPORT zag zich echter verplicht de erkenning als promotor of organisator van elke natuurlijke of rechtspersoon die tot de groep SPEEDWORLD behoort in te trekken. Dit wegens organisatieproblemen en zeer belangrijke schulden t.a.v. meerdere belangrijke partijen in de autosport. (waaronder de RACB zelf, maar ook de omlopen enz…).

     

    De KACB zal weldra de naam van de nieuwe organisatoren voor 2012 bekend maken. Eerst wordt de selectie afgewerkt van de verschillende kandidaten die zich hebben aangediend.

     

    Alles wordt in het werk gesteld opdat geen enkele deelnemer enig ongemak zou ondervinden ten gevolge van deze wijziging die door heerkracht werd opgedrongen en dit met de vaste wil het seizoen 2012 perfect te doen slagen.(wr)

     

     

     

    07-02-2012 om 17:09 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MORGEN BEGINT DE F1 2012 IN JEREZ-DE-LA-FRONTERA

    Morgen 7 februari 2012 beginnen de eerste officiële oefeningen voor het Formule 1 seizoen dat op 16 maart a.s. in Australië aanvangt. Iedere bolide is met de grootste ijdelheid voorgesteld. Daarbij niets anders dan lof uitend over de kansen die de auto en zijn jockey’s maakt in dit nieuwe, ongewisse seizoen. Niemand is zeker van zijn stuk. Op tweevoudig wereldkampioen Sebastien Vettel en Mark Webber na. Hun Red Bull-Renault (RB8 nu) is een referentiepunt gebleven voor de concurrentie, hoe eigenzinnig knap die ook mag wezen. Jerez-de-la-Frontera zal een eerste gewaarwording zijn of men tijdens de wintermaanden zijn tijd verdaan heeft of met zevenmijlslaarzen de les van Adrien Newey heeft ingehaald.(wr)

     

     

    06-02-2012 om 14:16 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NISSAN STAPT TOP 10 VAN MERKEN BINNEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het voorbije autosalon en een verdere succesvolle verkoop in januari liet Nissan toe 4,5% marktaandeel te scoren. Daarmee stapt het als eerste Aziatische merk de top 10 van de Merken binnen. Januari, traditioneel goed voor 20 à 25% van de jaaromzet in België, werd voor Nissan Belux een gigantisch succes. De Nissan inschrijvingen stegen met liefst 16% in vergelijking met vorig jaar terwijl de markt met 15% daalde. Meteen een record na 19 jaar (vorig record in 1993) en over de rode loper de top 10 van de Merken binnen. Populair bleken de nieuwe Qashqai, de speciale serie van de Juke die "Shiro" heet en natuurlijk de attracties van de nieuwste GT-R en de puur elektrische LEAF waarmee 1000 testritten werden gemaakt tijdens de tien dagen van het salon dat dagelijks 50.000 bezoekers ontving.

    "Het Qashqai-verhaal gaat alsmaar feestelijk voort, vooral dank zij de lancering van de nieuwe 1.6 dCi motor (met 119 g/km aan CO2 een knipoog naar de fleetverkoop) en de sterke communicatiecampagne tijdens het salon", verklaart Leon Dorssers, Managing Director Nissan Belux. Deze in de autowereld beslagen man kijkt met tevredenheid terug op een "vechterssalon". Want sinds de nieuwe regering de karwats over alle merken liet gaan door nieuwe belasting- en subsidiëringsregelingen, was het geen sinekure om nieuwe- en trouwe klanten Nissan-contracten te doen onderschrijven. Door de inzet van het hele dynamische team is dat toch gelukt en rijden nu méér Juke's en Qashqai-eigenaars zelfvoldaan rond. Nissan blijft een begrip.(wr)

     

    Bijlagen:
    Juke's speciale Shiro-serie verleidde vele kopers i5212.jpg (155.5 KB)   

    05-02-2012 om 17:19 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SOUNDS VAN CIRCUIT ZOLDER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Volgende vrijdag zal Circuit Zolder tijdens een persconferentie bekendmaken welke internationale vedette in de kleuren van Zolder aan de start zal komen van de Legends Boucles de Spa. Tevens zal dan ook geweten zijn met welke auto ze aan de start komen en zal het hele seizoen 2012 van Zolder wereldkundig worden gemaakt. Uiteraard is het Algemeen Directeur Thierry Deflandre die met zijn gekende dynamiek de verschillende evenementen zal toelichten. Niet vergeten dat binnen een jaartje het Limburgs racelint vijftig jaar bestaat en dat zal niet ongemerkt voorbijzoeven. Het eerste echt geluid bromt weer over Zolder op 19 februari 2012 door auto’s die minder dan 95 dB(A) produceren. Vanaf 1 maart dan beginnen de echte internationale trainingen, donderdags zoals van oudsher gebruikelijk is. Zolder maakt zich op voor nieuwe uitdagingen.(wr)

     

     

    Bijlagen:
    Zolder maakt zich op voor nieuwe uitdagingen i5212.JPG (163.1 KB)   

    05-02-2012 om 17:04 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CITROEN ZERO ALS EERSTE EV OP WERELDREIS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op 11 februari a.s. trekken twee jonge ingenieurs de wijde wereld in aan boord van een Citroën C-ZERO. Ze hebben zich als doel gesteld de eerste reis rond de wereld te maken in een serie-elektrische auto. Dat is de Citroën C-ZERO zeker, aangezien hij in één adem wordt genoemd met de Peugeot Ion en de Mitsubishi iMiEV van dewelke de beide evenknieën zijn afgeleid. De Nissan LEAF zou het rijtje kunnen afsluiten, maar et die auto zit je in een andere dimensie: die van méér auto. Voller, ruimer, stabieler. Maar in ieder van die gevallen gaat het om echte volwaardige auto’s die net rijden als ieder andere. Alhoewel de autonomie op één batterijlading in vraag blijft.

     

    Het startschot voor de eerste reis rond de wereld met een EV wordt gegeven in Straatsburg. Dan volgt er een tocht die de twee avonturiers in 8 maanden tijd door 17 landen zal leiden en dat voor slechts €250 aan elektriciteitskost. Citroën gaat hiermee een gedurfd avontuur aan. Maar het merk heeft zo nog één en ander op zijn actief. Zoals 80 jaar geleden die fameuze “Croisière Jaune”…Toen niet elektrisch maar wel een uitdaging voor mens en machine.

     

    Heel optimist zegt Xavier Degon (27 en ingenieur bij EDF) en Antonin Guy (28 en consultant bij Capgemini Consulting) dat “als een elektrische auto een reis rond de wereld kan maken er niets of niemand hem nog tegenhoudt om er onze dagelijkse boodschappen mee te doen…” ’t Is goed dat jonge mensen in dingen geloven, op het naïeve af, want de dagelijkse realiteit met een EV vandaag is dat je constant naar de voorraad van de batterij zit te turen. Maar de beide jonkheren zien het wel zitten. De tocht zal 200 dagen duren en 25.000 km zullen daarbij worden afgelegd. Ze maken zich sterk dat ze met 300 keren de batterij opladen de klus zullen klaren. Uiteraard is dit een stunt voor Citroën. Sinds de lancering van de C-ZERO in 2010 liepen er bij Citroën al 2800 bestellingen binnen. Eerlijkheidshalve geeft het fascinerende Citroën toe dat beide technici op hun website www.electric-odyssey.com een oproep doen om plugger te worden langs de weg die van de Amerikaanse Rocky Mountains gaat naar het hartje van Japan om langs de Zijderoute tussen China en Kazachstan richting Centraal Europa te nemen. Ieder stopcontactje is meegenomen...Durvers.(Tekst:Walter Rombauts/Foto’s:Citroën)

     

     

    Bijlagen:
    De C-Zero toonaangevende EV 7311.JPG (179.3 KB)   

    01-02-2012 om 18:20 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KIMI RAIKKONEN IS ER WEER GERUST IN

    Kimi is weer thuis zou je kunnen stellen. De Fin die in 2007 wereldkampioen werd in de Formule 1 maakt de dienst uit in 2012 bij Lotus. De twee afwezige seizoenen op het hoogste niveau trachtte hij in al dan niet belangrijke rally’s met een Citroën op de weg te blijven. Waar – nu – achtvoudig wereldkampioen Sebastien Loeb de Citroën als een jonge hinde door beemd en veld joeg, hing “Iceman” meestal onverstoord in één of andere boom, kroop hij als een konijn uit een besneeuwde ravijn of tuitte hij de lippen bij het bekijken van de blikschade.

     

    Neen, rally was Kimi’s ding niet. Formule 1 wel. Vorige dagen reed hij een test in een Renault bouwjaar 2010. Kwestie van zo’n kist nog eens aan te voelen want de officiële F1-testen voor het seizoen 2012 beginnen pas op 7 februari. Drommen journalisten wilden Kimi’s “feeling” voor de nieuwe affaire weten. Want de Fin met de blauwstalen ogen geldt als medefavoriet voor het WK. Althans op papier, want zelf wuift hij dat al weg. “Het zal niet anders zijn dan in de middenmoot rijden en van daaruit stilaan naar voren evolueren. Precies zoals dat het laatste jaar ging bij Ferrari…” Meer zei de Fin niet. Het kan hem blijkbaar net als altijd geen moer schelen wat de persjongens over hem denken. Zelfs zijn bazen hebben het er moeilijk mee. Wellicht omdat Kimi “the boss is”.

     

    Ooit zei drievoudig wereldkampioen Jackie Stewart in 1973 tijdens een bezoek aan Antwerpen voor de Formule Finesse van Ford me eens: “Eens achter het stuurwiel is er niemand anders de baas dan ik.” En omdat te bevestigen veegde hij met de rechterhand alle slagroom van de juist opgediende taart. “I’m the boss !!!” Kimi redeneert ook zo in zichzelf. Alleen zou hij nog de kers op de taart met de vingers durven wegknikkeren. Zijn administratieve bazen besterven het daarbij van schaamte, maar niet één durft het “enfant terrible” terecht wijzen. Want straks op de F1-omlopen kan hij dat ook doen met zijn sterkste tegenstanders. IJsgekoeld onvoorspelbaar. Een boeiend gegeven in een nieuw F1-seizoen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Renault)

     

     

     

    28-01-2012 om 17:45 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Loeb wint met Citroën de Rally van Monte Carlo
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Met een ongeziene klasse heeft achtvoudig wereldkampioen rally, Sebastien Loeb, de Rally van Monte Carlo gewonnen. Woorden schieten te kort om zijn - en deze van Citroën - prestatie in de verf te zetten. De bijgaande foto kan weer alleen maar van het meesteroog Willy Weyens zijn.(wr)

    22-01-2012 om 18:30 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.90ste MOTOR-EN AUTOSALON BESPAARDE 30 TON PAPIER...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We schrijven nu zondagnamiddag 16.41 uur. Straks sluit de negentigste editie van het Salon van Brussel de deuren. Op organisatorisch gebied kijkt FEBIAC met tevredenheid terug. De innovaties en aanpassingen die voor deze editie werden doorgevoerd zijn een onverdeeld succes gebleken. De revolutionaire e-card was een voltreffer: meer dan 250.000 catalogi werden op die manier digitaal verzameld. Naar schatting een besparing van 30 ton papier…Ook de nieuwe indeling van de paleizen werd gesmaakt. Het onderbrengen van het grootste deel van de luxemerken in Paleis 12 bracht zowel ademruimte voor bezoekers als exposanten.

     

    De elektrische piste werd een absolute topper met meer dan 500 testritten per dag. Bezoekers grepen massaal naar de unieke kans om nu eens aan den lijve te voelen wat dat is: elektrisch rijden. Na die ervaring wéten de meeste onder hen nu dat een EV rijdt zoals een andere auto en is het geloof erin naar de toekomst toe vergroot. Ook de tentoonstelling van historische voertuigen was een publiekstrekker.

     

    De bezoekersaantallen leden onder de jongste politieke beslissingen met betrekking tot de auto. De opkomst daalde daardoor met plusminus 7% in vergelijking met de voorbije editie. In totaal ontving FEBIAC 565.000 bezoekers, tegenover 606.003 in 2010. De rush op ecowagens die er in december is geweest kon niet anders dan sporen nalaten. Niettemin bleven het aantal contacten en gemaakte offertes voor de meeste exposanten boven de verwachtingen. De onduidelijkheid die er ten slotte nog steeds heerst over de nieuwe berekening van het voordeel van firmawagens alleraard, maakt dat de hele fleetmarkt momenteel afwachtend is.

     

    Toch kijkt FEBIAC dankbaar terug op het afgelopen Salon. Vooral de exposanten die buitenissige inspanningen deden om een mooi en kwalitatief Auto- en Motorsalon te brengen. Ook de bezoekers, de pers en zelfs de politici, worden in een aandoenlijk dankwoord van FEBIAC – bij monde van een verdienstelijke directeur Communicatie – bedankt. Deze Joost Kaesemans heeft moeite noch tijd bespaard om van het 90ste Auto- en Motorsalon een boetseerwerk te maken waarop August Rodin jaloers zou zijn. In tegenspoed, met de wind op kop, een conjunctuur die beangstigend is, is FEBIAC doorgegaan om zich onder de grootste “Motor Shows” te nestelen.(wr)

     

    22-01-2012 om 17:05 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AUTOSALON (10) - Vliegende start
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vorige donderdag 12 januari 2012 was het Autosalon nog maar pas geopend voor het grote publiek of ’s avonds al werden 40.000 bezoekers geteld. Vandaag, zondagavond verwacht Febiac, dat er meer dan 150.000 mensen een kijkje zijn komen nemen. Met de twee nocturnes (maandag 16 en vrijdag 20) tijdens dewelke het Salon openblijft tot 22 uur, verwachten de organisatoren met meer dan 650.000 bezoekers deze 90ste editie af te sluiten. Tot zondagavond 22 januari kan nog worden gegrasduind tussen even mooie hostessen als auto's. 

    Voor een merk dat zich uit de strop heeft gewerkt is het van Opel verdienstelijk dat niet minder dan vijf Belgische première's worden getoond in Paleis 5. Je kan er best een dag vertoeven want de Astra GTC laat je niet los met een schitterend design en zijn welbekende rijprecisie. Naast de Astra trekt ook de klasse van de Zafira aan, de veelzijdigheid van de Combo-mixed personenauto/bestelwagen voor gezin, vrije tijd en werk. Dan is er nog de RAK, een trendzoekende experimentele vierwieler die wordt geflankeerd door de nieuwe Ecoflexmodellen. De trekpleister bij Opel is en blijft de mysterieuze Ampera met zijn uitmuntende technische oplossingen.

    Als je Ampera zegt moet ook de RAK e worden toegelicht. Het is een experimentele elektrische auto die een nieuw licht werpt op stadsmobiliteit. Denken zoals Renault met de Twizy deed, de Nissan Land Glider en andere Smera's. Plaatsbesparend zijn is één van de hoofmotto's van de stads-EV's. We staan even stil bij Opel's "RAK e". Het gaat om een tweezitstandem die op batterijen rijdt en dus een uitstoot ZERO. De design ervan is inderdaad hippie te noemen, prachtig gestroomlijnd die mee een topsnelheid van 120 km/h waarborgt. De autonomie is 100 km. "Weinig", horen we zeggen...Dat is juist, maar in een stad is er al snel een stekker of een snellader gevonden. Opel beweert dat 100 km rijden met de RAK e slechts €1 kost. Afhankelijk van lokale wetgevingen is de RAK e ook binnen het bereik van jongeren vanaf 16 jaar.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Opel)




     

    Bijlagen:
    Designstudie van de RAK e cockpit i15112.jpg (667.1 KB)   

    14-01-2012 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AUTOSALON (9) - Autoverkopers zijn nu consulenten en fiscalisten

    Ieder merk heeft een legertje autoverkopers die fier als gieters aspirant kopers wegwijs maken in een productwereld die zo ingewikkeld is geworden dat één item aan een auto al een team op zich zou vragen. Eergisteren vertelden we dat de Opel Ampera de evenknie is van de Chevrolet Volt en dat intuïtie ons zegt dat de Ampera gemakkelijker van de hand zal gaan. Dat zit hem zo. Bij Chevrolet staat de klant niet hoog aangeschreven. De verkoopsters en consulenten, nog net geen psychologen of dokters in de wiskunde, grijnzen wel, een lach wordt een kramp, essentiële vragen kunnen niet écht worden beantwoord. Over de Volt zijn al boekenplanken volgeschreven. Over de Ampera ook, maar die is al meer te zien geweest.

     

    Opel is niet ontsnapt aan het vreselijke GM-avontuur waaruit Chevrolet zogoed als onbeschadigd is uitgekomen. Opel heeft harde noten moeten kraken, maar is steevast terug van weggeweest. Daaruit wordt de nuance geboren om twee dezelfde PHEV (PluginHybridElectricVehicles) met uitgebreide autonomie te verkopen. Bij Opel heeft men het gevoel dat de belangstellende – particuliere kopers zijn zeldzaam – op z’n minst “au serieux” wordt genomen in al wat hij aan vragen stelt.

     

    De arrogantiegraad van de herboren Duitse firma ligt laag. Bij Chevrolet hoog. Met “Wir Leben Auto’s” en een dynamische directie, verkoopsstructuur en een vakkundige Dienst Public Relations overtroeft Opel met alle gemak Chevrolet.. Op Opel staan “gezichten”, “faces”. Bij Chevrolet is het schimmig. Op uitzondering na natuurlijk van meesterbreinen zoals Eric Nève die in het “World Touring Car Championship” zijn managementtechnieken samen met Ray Mallock helemaal uitspeelt voor Chevrolet. Maar dat is andere koek dan een Volt aan de man brengen. Daarvoor heb je mensen onder de mensen nodig. Geen laptopsitters.

     

    Niet noodzakelijk virtueel te zien op facebook. Eerder tastbaar en met menselijke stem. Hoe dichter die bij de argwanende klant komt die niks of niemand nog gelooft in deze herhaling van 1930 van vorige eeuw, hoe groter de kans een koop wordt gesloten. In de fleetmarkt komt daar nog een dimensie bovenop. Daar zijn de aanvankelijke autoverkopers nu consulenten én fiscalisten geworden. Eén van hun belangrijkste eigenschappen is door een vorm van indringende analyse in cijfermateriaal en een goeie pint of een goed glas wijn aan klantenbinding te doen. In hun geval zijn PR-managers overbodig geworden, want zij nemen die functie over. In de meeste autobedrijven is de pr-rol een zeepbel geworden die niet meer bijdraagt tot het vergroten van de verstandhouding met die bedrijven en groepen waar ze op hun beurt van afhankelijk zijn. Tijden veranderen. Vandaag bliksemsnel.(Tekst:Walter Rombauts)

     

     

    Bijlagen:
    Chevrolet Concept, gapen naar de toekomst i13112.jpg (115.7 KB)   

    13-01-2012 om 18:20 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!