Ieder merk heeft een legertje autoverkopers die fier als
gieters aspirant kopers wegwijs maken in een productwereld die zo ingewikkeld
is geworden dat één item aan een auto al een team op zich zou vragen. Eergisteren
vertelden we dat de Opel Ampera de evenknie is van de Chevrolet Volt en dat
intuïtie ons zegt dat de Ampera gemakkelijker van de hand zal gaan. Dat zit hem
zo. Bij Chevrolet staat de klant niet hoog aangeschreven. De verkoopsters en
consulenten, nog net geen psychologen of dokters in de wiskunde, grijnzen wel,
een lach wordt een kramp, essentiële vragen kunnen niet écht worden beantwoord.
Over de Volt zijn al boekenplanken volgeschreven. Over de Ampera ook, maar die
is al meer te zien geweest.
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Opel is niet ontsnapt aan het vreselijke GM-avontuur waaruit
Chevrolet zogoed als onbeschadigd is uitgekomen. Opel heeft harde noten moeten
kraken, maar is steevast terug van weggeweest. Daaruit wordt de nuance geboren
om twee dezelfde PHEV (PluginHybridElectricVehicles) met uitgebreide autonomie
te verkopen. Bij Opel heeft men het gevoel dat de belangstellende
particuliere kopers zijn zeldzaam op zn minst au serieux wordt genomen in
al wat hij aan vragen stelt.
De arrogantiegraad van de herboren Duitse firma ligt
laag. Bij Chevrolet hoog. Met Wir Leben Autos en een dynamische directie,
verkoopsstructuur en een vakkundige Dienst Public Relations overtroeft Opel met
alle gemak Chevrolet.. Op Opel staan gezichten, faces. Bij Chevrolet is het
schimmig. Op uitzondering na natuurlijk van meesterbreinen zoals Eric Nève die
in het World Touring Car Championship zijn managementtechnieken samen met Ray
Mallock helemaal uitspeelt voor Chevrolet. Maar dat is andere koek dan een Volt
aan de man brengen. Daarvoor heb je mensen onder de mensen nodig. Geen
laptopsitters.
Niet noodzakelijk virtueel te zien op facebook. Eerder
tastbaar en met menselijke stem. Hoe dichter die bij de argwanende klant komt
die niks of niemand nog gelooft in deze herhaling van 1930 van vorige eeuw, hoe
groter de kans een koop wordt gesloten. In de fleetmarkt komt daar nog een
dimensie bovenop. Daar zijn de aanvankelijke autoverkopers nu consulenten én
fiscalisten geworden. Eén van hun belangrijkste eigenschappen is door een vorm van
indringende analyse in cijfermateriaal en een goeie pint of een goed glas wijn
aan klantenbinding te doen. In hun geval zijn PR-managers overbodig geworden,
want zij nemen die functie over. In de meeste autobedrijven is de pr-rol een
zeepbel geworden die niet meer bijdraagt tot het vergroten van de
verstandhouding met die bedrijven en groepen waar ze op hun beurt van
afhankelijk zijn. Tijden veranderen. Vandaag bliksemsnel.(Tekst:Walter
Rombauts)
|