Thierry Deflandre, General Manager van Circuit Zolder, is
een geroutineerde man in zowel autosport als autoindustrie. Hij heeft daarin
letterlijk alle watertjes doorzwommen en stunt nu als General Manager regelmatig
met Circuit Zolder. Met de deelname van een Porsche 911 SC in de kleuren van
Zolder maar evenzeer die van het vroegere, legendarische, RAS Sport wil hij
naar het publiek toe gaan en daar het dynamisme tonen van het Limburgse
circuit.
Deze keer maakt Circuit Zolder de verplaatsing naar de
toeschouwers. Dat is toch leuk voor het imago, niet ? Wij voelen ons niet
gebonden door de grenzen van ons terrein. Circuit Zolder is in volle beweging
en wij willen onze activiteiten voortdurend ontwikkelen. De Legend Boucles de
Spa is een groot populair evenement, een soort rijdende Racing Show waarop wij
niet mochten ontbreken. Het is niet de eerste keer dat een auto in onze kleuren
wordt ingezet. Het is voor ons een toffe operatie die onze steun verdiende. Als
laureaat van de 24 Uren van Le Mans illustreert André Lotterer in persoon
twee van onze belangrijkste evenementen dit jaar in Zolder: de European Le Mans
Series (6 uur van Zolder op 19 en 20 mei a.s.) en de 24 Uren van Zolder (8 en
9 september). We konden ons geen betere casting toewensen. Nu moeten wij nog
alles uit de kast halen om hem aan de start te krijgen van onze eerste grote
afspraak. Met name het GT1 World Championship op 22 april, knipoogt de
Zolderse General Manager die zijn tweede jaar aansnijdt in die functie.(wr)
HOE ANDRE LOTTERER NAAR DE LEGEND BOUCLES DE SPA KIJKT
Op 18 februari 2012 neemt de winnaar van de 24 Uren van Le
Mans 2011 met Jean-Marc Fontin als navigator deel aan de Legends Boucles de
Spa. Ze rijden met een Porsche 911 SC uit 1977. Het gaat om een groep 3 die
een drieliter motor heeft en 161 kW (220 pk) op de straatstenen kan neerzetten.
De auto draagt de kleuren van Circuit Zolder, meteen ook de rood-witte tinten
van het legendarische RAS Sport waar Lotterers vader ingenieur was tijdens de
jaren 80. De man die vorig jaar na een bloedstollend duel met Peugeot de Audi
R18 TDI met 13 voorsprong naar de zege leidde in de grootste en snelste
uithoudingsrace ter wereld, vertelt hoe hij naar het avontuur in Spa kijkt. Hij
weet dat rally iets anders is. Sebastien Loeb spelen is weinigen gegeven. Een
circuit laat toe een kadans op te bouwen, te onderhouden, en vastliggende
points-de-repairs te kiezen. In rally verandert het decor constant, de
weggesteldheid ook, om nog niet te spreken van de muur van enthousiastelingen
waarin je je moet inboren en jezelf dwingen geen gas terug te nemen bij de
bangelijke aanblik daarvan. André vertelt.
Ik ben gelukkig en ongeduldig om te kunnen starten in mijn
eerste rally stelt de dertigjarige ex-Jaguar-testrijder in F1. Hoewel ikzelf
debuteerde in karting, ging ik in de periode dat mijn vader in Châtelet werkte
vaak mee naar de Belgische rallys. Ik volgde de assistentie. Ik herinner me
nog goed de dag ik was vijf jaar of zoiets dat mijn vader met de Belga Porsche
thuis voor de deur stopte omdat hij enkele tests uitvoerde. Daarop bracht hij
mij in die Porsche naar school. Ik droomde van rally ! Op het ogenblik dat
Olivier De Wilde (autosportjournalist van La Dernière Heure en letterlijk wild
bezeten van races en schrijven) mij tijdens de 1000 km van Francorchamps kwam
vragen om deel te nemen aan de Legend Boucles, heb ik niet lang getwijfeld om
mijn akkoord te geven.
André gaat verder. "Enkele weken later zagen Olivier en ik elkaar opnieuw in Le
Mans en zegde hij: Als je Le Mans wint, nodigen we je uit voor de Legend
Boucles de Spa ! Ik heb mijn opdracht volbracht en Olivier hield woord dankzij
de steun van Circuit Zolder (waar ik in 2000 in mijn eerste F3-race op het
podium eindigde) en de Belgian VW Club (met zijn fantastische voorzitter J.G.
Malvoy die op zijn beurt al veel talent in de kweekvijvers opviste en jong volk
eerlijke kansen geeft nvdr). Ik hou er dan ook aan om de heren Thierry
Deflandre en J.G.Malvoy, maar ook Dr Wolfgang Ullrich van Audi Sport te
bedanken. Hij gaf me namelijk de toelating om deel te nemen met een Porsche !
Na een eerste test beseft André dat hem een moeilijke
opdracht wacht. Vooral als het sneeuwt. Omstandigheden die je op circuit
zelden of nooit ervaart. Voor mijn doop in deze discipline kan dat tellen. Ik
weet dat ik uitkom voor een goed team en een uitstekende navigator naast me heb
om mij in te tomen als het moet. Ik heb wel begrepen dat ik deze rally niet kan
winnen en dat ik niet zo hard en laattijdig in de remmen moet/mag gaan zoals op
circuit. Ik zal daar goed moeten op letten om niet van de baan te sukkelen of
mijn eerste regelmatigheidsproef niet goed te volbrengen. Ik ga het dus kalm
aan doen. Als dat lukt tip ik erop binnen de eerste twintig te finishen. Tot
daar André Lotterer voor zijn eerste Legend Boucles de Spa. Een mooi
verhaal.(Tekst:Walter Rombauts/Fotos:Circuit Zolder)
Iedere kilogram die wordt uitgespaard op een auto betekent
minder brandstofverbruik en meteen lagere emissiewaarden. Mazda wacht nog voor
de hybride- en puur elektrische auto, maar diept verder het lichter maken van
een model uit. Zonder dat de stevigheid, zeg maar de stijfheid, van het
voertuig daaronder lijdt. Samen met de Japanese Polypropylene Corporation
heeft Mazda Motor Corporation bijzonder licht kunsthars ontwikkeld. Het wordt
gebruikt om bijvoorbeeld de voorzijde en achterkant van een auto te vormen.
Het is dunner dan klassiek hars en spaart enorm veel gewicht uit. Gebruikt
zoals hierboven beschreven levert het een gewichtsbesparing van 20% op. Mazda
scoorde eerder al op dit gebied met de enorm plezierige 2. Nu past de autobouwer uit Hiroshima dit materiaal ook toe op de succesvol gelanceerde CX-5 SUV.(wr/Foto's:Mazda)
Op een drukbezochte persconferentie vanochtend in Zolder is
veel meegedeeld. Als excentriciteit zelfs een seizoenbegin in de Legend
Boucles de Spa met een Porsche 911 van RAS in de kleuren van Circuit Zolder
alwaar een dynamisch algemeen directeur Thierry Deflandre een bruisende
voorstelling gaf van een volgeladen jaarprogramma op het Limburgs asfaltlint
dat zich opmaakt voor vijftig jarig bestaan in 2013.
Zo werd aangekondigd dat André Lotterer, mede-winnaar van de
jongste 24 Uren van Le Mans mede dankzij de Belgian Audi Club zijn rallydoop
zal bleven tijdens die Legen Boucles de Spa. Destijds was deze winterkraker de
seizoenopener en werd georganiseerd onder het verlichte én dictatoriale bewind
van Alphonse Delettre die vanuit zijn Pitchoum op de Place du Monument in
hartje Spa de deelnemers toebrulde dat de aarde van alle speciales trilde
alsof een Vesuvius of Etna nog eens uitbarstten. De grootste namen, van Stig
Blomqvist, Tony Pond, onze eigenste Gilbert Staepelaere, Patrick Snijers, Bjorn
Waldegaard, Guy Colsoul en andere Jean-Louis Haxhes moesten als kleine
pagadders luisteren naar Alphonse. In zijn ruwe bolster had hij een klein
hartje. Als iemand iets nodig had, en de meester-organisator voelde dat de nood
waarachtig was, dan greep Alphonse in. Ten gunste van het verzoek.
Nu zijn er al lang de Legend Boucles de Spa, evenzeer
gesmaakt bij de autosportliefhebber, als destijds de ongenadige Boucles. Dit
jaar dus André Lotterer aan de start. De van geboorte Duitse rijder neemt op 18
februari 2012 deel met Jean-Marc Fortin als navigator. Deze man leidde in 1996
en 1998 Grégoire de Mevius twee keer naar de zege in de Spa-klassieker. Voor
deze gelegenheid ruilt André zijn vertrouwde LMP1 Audi R18 TDI voor een nieuwe
Porsche 911 SC van 1977. Het betreft een groep 3 voorzien van een
drielitermotor die door Delahaye Classic werd opgekitteld tot zon 161 kW (220
pk) en dus de kleuren van Circuit Zolder voert. Maar ook de kleuren van een
vroegere zeer bekende rood-witte sponsor. Het is een eerbetoon aan zijn vader
Henri, die in de jaren 80 ingenieur was van de Porsches van RAS Sport.
Daarmee begint het seizoen van Zolder. Historisch al, mogen
we zeggen. Morgen geeft Walters Auto Cahiers een kort interview met André
Lotterer en overmorgen wordt het verwachtingsvolle 2012 programma uitgesmeerd.
Zolder bruist.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Circuit Zolder)
Tijdens de derde trainingsdag in Jerez-de-la-Frontera heeft
Nico Rosberg in de Mercedes W02 van vorig jaar ervoor gezorgd dat de Ster op de
eerste plaats blijft schitteren in absolute chrono gezien. Zijn tijd is 117613. De Duitsers legde 118 ronden van 4,428 km af (522,5 km) en daarmee achtte Mercedes zijn programma geslaagd.
Voor wat de 2012 specificaties betreft is het echter de Fransman Romain
Grosjean die met de Lotus E20 de snelste tijd neerzette: 118419. De volgende "testcase" voor de eerste GP van het seizoen op 18 maart 2012 in Australië, gaat door van 21 tot 24 februari in Barcelona. Ook daar zullen verdere analyses kunnen worden gemaakt. Op het eerste gezicht ziet het ernaar uit dat Ferrari moeilijker dan vorig jaar aansluiting zal vinden bij de top. Felipe Massa vatte het niet met zoveel woorden samen, maar zei lakoniek "dat de werkdruk héél hoog is". Los van dit alles komt de GP van Bahrein (20-22 april en vierde race) in het gedrang omdat de onlusten in de regio waar de race doorgaat dagelijks voortduren. Daarbij vallen burgerdoden en meer en meer invloedrijke stemmen gaan op om de FIA te overtuigen de race af te gelasten.(wr/Foto:Mercedes)
Nissan en Europcar kondigen vandaag aan dat de Nissan LEAF - de bekroonde en puur elektrische auto - in Londen en Parijs zal worden aangeboden op de markt van de kortermijnverhuur. Daarmee komt deze toch wel sublieme elektrische auto in contact met een breder publiek. Dat kan een "Electric Vehicle" populairder maken. Inzicht, aanvoelen en waarderen kan alleen als zelf wordt gereden. Want de EV is wellicht één van de moeilijkste auto's om over te communiceren. Alleen hem besturen vult de vele vragen in die in het koperspotentieel leven. Tijdens het rijden en met "inzicht" in het geven en nemen van energie tussen elektromotor en Lithium-Ion-batterij kan worden aangeleerd hoe men de beperkte autonomie van plusminus 126 km ten volle benut. Via het juist doseren van de vertragingsenergie kan de autonomie redelijk stabiel worden gehouden. Maar uitgerekend dàt overbrengen naar de niet-tehnisch gevormde autobestuurder is zo goed als onbegonnen werk. Misschien nieuw voer voor rijscholen.(wr)
Nadat Mark Webber in de ochtend met 1'19"184 de Red Bull RB8 bovenaan de tijdentabellen reed, duwde later zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher (43) de Australiër van zijn voorlopig troontje. De Mercedes-coureur zette met softrubbers de wijzers haarscherp op 1'18"561 en plaats daarmee een nieuwe uitdaging voor morgen. Dat is de derde en laatste dag van de eerste officiële trainingen voor het wereldkampioenschap Formule 1 2012. Kimi Raikkonen raakte vandaag van de baan in bocht 6 en door over de curbstone weer op de piste te rijden werd de bodem van de Lotus E20 vooraan beschadigd. Kimi beweert dat een felle windstoot hem dwong een bredere lijn te maken dan voorzien.(wr)
Bloedstollend was het ogenblik waarop de nieuwste bolides voor
het Formule 1 wereldkampioenschap 2012 de piste van Jerez in Andalousië opreden.
Ijsgekoelde onberekenbaarheid Kimi Raikkonen (32- én wereldkampioen F1 2007) die
terugkomt in een Lotus-Renault trok direct de wijzerstanden naar zich toe. In
de 71 ronden die de Fin reed klokte hij met 119670 de snelste tijd van de
eerste officiële trainingsdag. Alleen Paul di Resta met de nieuwe Force India VJM05
ging mee onder de 120. Hij zette 119772 op de chronos. Al de rest bleef in
de schaduw van de immer koele kikker die eigenlijk alles en iedereen aan zijn
laars lapt eens dat hij achter het stuurwiel zit. Morgen de tweede dag. De
messen worden vannacht nog geslepen. Kimi zette nog de puntjes op de beroemde "i": "'t Is plezant snelst te zijn op de eerste dag, maar voor het overige betekent het niets..." Indiscrete bronnen zeggen dat hij de grootste moeite heeft met zijn website op te zetten...t'Ja, er zijn altijd dingen die niet verenigbaar zijn.
Wat op het eerste gezicht niet zo duidelijk is voor het grote publiek is dat die Lotus wordt aangedreven door de Renault RS27 Formule 1 motor. Raikkonen zet dus op die eerste dag direct Renault in de bloemetjes. Natuurlijk gaat Red Bull met de nieuwe RB8 met wereldkampioen Vettel en secondant Mark Webber de Fin van repliek dienen. Red Bull beschikt ook over die sublieme Renault F1 motor. Naast deze twee sterteams heeft ook Williams weer een Renaultkrachtbron net als het Caterham F1 team. Dit wil zeggen dat in het totaal één derde van het deelnemersveld met een Renault RS27 2012 rijdt. De huidige F1 motoren zijn nog steeds de 2,4 liter V8 motoren die ook in combinatie met een KERS-systeem kunnen worden gebruikt. Renault begint aan zijn 35ste F1-seizoen waarin het 10 keer wereldkampioen bij de constructeurs werd en negen piloten aan een wereldtitel hielp.
Williams gebruikte een recuperatiesysteem dat een vliegwiel inhield - ook door Porsche aangewend - maar op dit ogenblik is niet duidelijk welk systeem zal worden gebruikt. Het klassieke "Kinetic Energy Recovery System" laadt bij vertragen én remmen een batterij op. De vliegwielversie laadt eerder een condensator op. Die kan korte tijd hogere energie vasthouden. In beide systemen "roept" de piloot via een "simpele" druk op de knop het opgebouwde vermogen weer op. Tot nu was dat 60 kW of 82 pk die opgeslagen werd. In de nieuwe F1-motoren die op komst zijn wordt gedacht dit vermogen te verdubbelen. Dat is voor volgend jaar. Nu plakken we tot 10 februari vast aan Jerez-de-la-Frontera waar eerste toetsen een beeld geven hoe het er op 16 maart 2012 kan uitzien in Australië.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:DPPI/Renault)
De Koninklijke Automobiel Club van België bevestigt per 6 februari dezer dat de
Belgische kampioenschappen op omloop, de uithouding- en sprintraces evenals de
Fun Cup (met mogelijke nieuwe naam) in 2012 zullen worden georganiseerd
precies zoals ze voorzien zijn op de sportkalender.
De KACB SPORT zag zich echter verplicht de erkenning als
promotor of organisator van elke natuurlijke of rechtspersoon die tot de groep
SPEEDWORLD behoort in te trekken. Dit wegens organisatieproblemen en zeer
belangrijke schulden t.a.v. meerdere belangrijke partijen in de autosport.
(waaronder de RACB zelf, maar ook de omlopen enz ).
De KACB zal weldra de naam van de nieuwe organisatoren voor
2012 bekend maken. Eerst wordt de selectie afgewerkt van de verschillende
kandidaten die zich hebben aangediend.
Alles wordt in het werk gesteld opdat geen enkele deelnemer
enig ongemak zou ondervinden ten gevolge van deze wijziging die door heerkracht
werd opgedrongen en dit met de vaste wil het seizoen 2012 perfect te doen
slagen.(wr)
Morgen 7 februari 2012 beginnen de eerste officiële
oefeningen voor het Formule 1 seizoen dat op 16 maart a.s. in Australië
aanvangt. Iedere bolide is met de grootste ijdelheid voorgesteld. Daarbij niets
anders dan lof uitend over de kansen die de auto en zijn jockeys maakt in dit
nieuwe, ongewisse seizoen. Niemand is zeker van zijn stuk. Op tweevoudig
wereldkampioen Sebastien Vettel en Mark Webber na. Hun Red Bull-Renault (RB8 nu) is een
referentiepunt gebleven voor de concurrentie, hoe eigenzinnig knap die ook mag
wezen. Jerez-de-la-Frontera zal een eerste gewaarwording zijn of men tijdens de
wintermaanden zijn tijd verdaan heeft of met zevenmijlslaarzen de les van
Adrien Newey heeft ingehaald.(wr)
Het voorbije autosalon en een verdere succesvolle verkoop in
januari liet Nissan toe 4,5% marktaandeel te scoren. Daarmee stapt het als
eerste Aziatische merk de top 10 van de Merken binnen. Januari, traditioneel goed
voor 20 à 25% van de jaaromzet in België, werd voor Nissan Belux een gigantisch
succes. De Nissan inschrijvingen stegen met liefst 16% in
vergelijking met vorig jaar terwijl de markt met 15% daalde. Meteen een record
na 19 jaar (vorig record in 1993) en over de rode loper de top 10 van de Merken
binnen. Populair bleken de nieuwe Qashqai, de speciale serie van de Juke die "Shiro" heet en natuurlijk de attracties van de nieuwste GT-R en de puur elektrische LEAF waarmee 1000 testritten werden gemaakt tijdens de tien dagen van het salon dat dagelijks 50.000 bezoekers ontving.
"Het Qashqai-verhaal gaat alsmaar feestelijk voort, vooral dank zij de lancering van de nieuwe 1.6 dCi motor (met 119 g/km aan CO2 een knipoog naar de fleetverkoop) en de sterke communicatiecampagne tijdens het salon", verklaart Leon Dorssers, Managing Director Nissan Belux. Deze in de autowereld beslagen man kijkt met tevredenheid terug op een "vechterssalon". Want sinds de nieuwe regering de karwats over alle merken liet gaan door nieuwe belasting- en subsidiëringsregelingen, was het geen sinekure om nieuwe- en trouwe klanten Nissan-contracten te doen onderschrijven. Door de inzet van het hele dynamische team is dat toch gelukt en rijden nu méér Juke's en Qashqai-eigenaars zelfvoldaan rond. Nissan blijft een begrip.(wr)
Volgende vrijdag zal Circuit Zolder tijdens een
persconferentie bekendmaken welke internationale vedette in de kleuren van
Zolder aan de start zal komen van de Legends Boucles de Spa. Tevens zal dan ook
geweten zijn met welke auto ze aan de start komen en zal het hele seizoen 2012
van Zolder wereldkundig worden gemaakt. Uiteraard is het Algemeen Directeur
Thierry Deflandre die met zijn gekende dynamiek de verschillende evenementen
zal toelichten. Niet vergeten dat binnen een jaartje het Limburgs racelint
vijftig jaar bestaat en dat zal niet ongemerkt voorbijzoeven. Het eerste echt
geluid bromt weer over Zolder op 19 februari 2012 door autos die minder dan 95
dB(A) produceren. Vanaf 1 maart dan beginnen de echte internationale trainingen,
donderdags zoals van oudsher gebruikelijk is. Zolder maakt zich op voor nieuwe
uitdagingen.(wr)
Op 11 februari a.s. trekken twee jonge ingenieurs de wijde
wereld in aan boord van een Citroën C-ZERO. Ze hebben zich als doel gesteld de
eerste reis rond de wereld te maken in een serie-elektrische auto. Dat is de
Citroën C-ZERO zeker, aangezien hij in één adem wordt genoemd met de Peugeot
Ion en de Mitsubishi iMiEV van dewelke de beide evenknieën zijn afgeleid. De
Nissan LEAF zou het rijtje kunnen afsluiten, maar et die auto zit je in een
andere dimensie: die van méér auto. Voller, ruimer, stabieler. Maar in ieder
van die gevallen gaat het om echte volwaardige autos die net rijden als ieder
andere. Alhoewel de autonomie op één batterijlading in vraag blijft.
Het startschot voor de eerste reis rond de wereld met een EV
wordt gegeven in Straatsburg. Dan volgt er een tocht die de twee avonturiers in
8 maanden tijd door 17 landen zal leiden en dat voor slechts 250 aan
elektriciteitskost. Citroën gaat hiermee een gedurfd avontuur aan. Maar het
merk heeft zo nog één en ander op zijn actief. Zoals 80 jaar geleden die
fameuze Croisière Jaune Toen niet elektrisch maar wel een uitdaging voor mens
en machine.
Heel optimist zegt Xavier Degon (27 en ingenieur bij EDF) en
Antonin Guy (28 en consultant bij Capgemini Consulting) dat als een
elektrische auto een reis rond de wereld kan maken er niets of niemand hem nog
tegenhoudt om er onze dagelijkse boodschappen mee te doen t Is goed dat
jonge mensen in dingen geloven, op het naïeve af, want de dagelijkse realiteit
met een EV vandaag is dat je constant naar de voorraad van de batterij zit te
turen. Maar de beide jonkheren zien het wel zitten. De tocht zal 200 dagen
duren en 25.000 km zullen daarbij worden afgelegd. Ze maken zich sterk dat ze
met 300 keren de batterij opladen de klus zullen klaren. Uiteraard is dit een
stunt voor Citroën. Sinds de lancering van de C-ZERO in 2010 liepen er bij
Citroën al 2800 bestellingen binnen. Eerlijkheidshalve geeft het fascinerende
Citroën toe dat beide technici op hun website www.electric-odyssey.com een oproep
doen om plugger te worden langs de weg die van de Amerikaanse Rocky Mountains
gaat naar het hartje van Japan om langs de Zijderoute tussen China en
Kazachstan richting Centraal Europa te nemen. Ieder stopcontactje is meegenomen...Durvers.(Tekst:Walter
Rombauts/Fotos:Citroën)
Kimi is weer thuis zou je kunnen stellen. De Fin die in 2007
wereldkampioen werd in de Formule 1 maakt de dienst uit in 2012 bij Lotus. De
twee afwezige seizoenen op het hoogste niveau trachtte hij in al dan niet
belangrijke rallys met een Citroën op de weg te blijven. Waar nu
achtvoudig wereldkampioen Sebastien Loeb de Citroën als een jonge hinde door
beemd en veld joeg, hing Iceman meestal onverstoord in één of andere boom,
kroop hij als een konijn uit een besneeuwde ravijn of tuitte hij de lippen bij
het bekijken van de blikschade.
Neen, rally was Kimis ding niet. Formule 1 wel. Vorige
dagen reed hij een test in een Renault bouwjaar 2010. Kwestie van zon kist nog
eens aan te voelen want de officiële F1-testen voor het seizoen 2012 beginnen
pas op 7 februari. Drommen journalisten wilden Kimis feeling voor de nieuwe
affaire weten. Want de Fin met de blauwstalen ogen geldt als medefavoriet voor
het WK. Althans op papier, want zelf wuift hij dat al weg. Het zal niet anders
zijn dan in de middenmoot rijden en van daaruit stilaan naar voren evolueren.
Precies zoals dat het laatste jaar ging bij Ferrari Meer zei de Fin niet. Het
kan hem blijkbaar net als altijd geen moer schelen wat de persjongens over hem
denken. Zelfs zijn bazen hebben het er moeilijk mee. Wellicht omdat Kimi the
boss is.
Ooit zei drievoudig wereldkampioen Jackie Stewart in 1973 tijdens een bezoek aan Antwerpen voor de Formule Finesse van Ford me eens: Eens
achter het stuurwiel is er niemand anders de baas dan ik. En omdat te
bevestigen veegde hij met de rechterhand alle slagroom van de juist opgediende
taart. Im the boss !!! Kimi redeneert ook zo in zichzelf. Alleen zou hij nog
de kers op de taart met de vingers durven wegknikkeren. Zijn administratieve
bazen besterven het daarbij van schaamte, maar niet één durft het enfant
terrible terecht wijzen. Want straks op de F1-omlopen kan hij dat ook doen met
zijn sterkste tegenstanders. IJsgekoeld onvoorspelbaar. Een boeiend gegeven in
een nieuw F1-seizoen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Renault)
Met een ongeziene klasse heeft achtvoudig wereldkampioen rally, Sebastien Loeb, de Rally van Monte Carlo gewonnen. Woorden schieten te kort om zijn - en deze van Citroën - prestatie in de verf te zetten. De bijgaande foto kan weer alleen maar van het meesteroog Willy Weyens zijn.(wr)
90ste MOTOR-EN AUTOSALON BESPAARDE 30 TON PAPIER...
We schrijven nu zondagnamiddag 16.41 uur. Straks sluit de
negentigste editie van het Salon van Brussel de deuren. Op organisatorisch
gebied kijkt FEBIAC met tevredenheid terug. De innovaties en aanpassingen die
voor deze editie werden doorgevoerd zijn een onverdeeld succes gebleken. De
revolutionaire e-card was een voltreffer: meer dan 250.000 catalogi werden op
die manier digitaal verzameld. Naar schatting een besparing van 30 ton
papier Ook de nieuwe indeling van de paleizen werd gesmaakt. Het onderbrengen
van het grootste deel van de luxemerken in Paleis 12 bracht zowel ademruimte
voor bezoekers als exposanten.
De elektrische piste werd een absolute topper met meer dan
500 testritten per dag. Bezoekers grepen massaal naar de unieke kans om nu eens
aan den lijve te voelen wat dat is: elektrisch rijden. Na die ervaring wéten de
meeste onder hen nu dat een EV rijdt zoals een andere auto en is het geloof
erin naar de toekomst toe vergroot. Ook de tentoonstelling van historische
voertuigen was een publiekstrekker.
De bezoekersaantallen leden onder de jongste politieke
beslissingen met betrekking tot de auto. De opkomst daalde daardoor met
plusminus 7% in vergelijking met de voorbije editie. In totaal ontving FEBIAC
565.000 bezoekers, tegenover 606.003 in 2010. De rush op ecowagens die er in
december is geweest kon niet anders dan sporen nalaten. Niettemin bleven het
aantal contacten en gemaakte offertes voor de meeste exposanten boven de
verwachtingen. De onduidelijkheid die er ten slotte nog steeds heerst over de
nieuwe berekening van het voordeel van firmawagens alleraard, maakt dat de hele
fleetmarkt momenteel afwachtend is.
Toch kijkt FEBIAC dankbaar terug op het afgelopen Salon.
Vooral de exposanten die buitenissige inspanningen deden om een mooi en
kwalitatief Auto- en Motorsalon te brengen. Ook de bezoekers, de pers en zelfs
de politici, worden in een aandoenlijk dankwoord van FEBIAC bij monde van een
verdienstelijke directeur Communicatie bedankt. Deze Joost Kaesemans heeft
moeite noch tijd bespaard om van het 90ste Auto- en Motorsalon een
boetseerwerk te maken waarop August Rodin jaloers zou zijn. In tegenspoed, met
de wind op kop, een conjunctuur die beangstigend is, is FEBIAC doorgegaan om
zich onder de grootste Motor Shows te nestelen.(wr)
Vorige donderdag 12 januari 2012 was het Autosalon nog maar
pas geopend voor het grote publiek of s avonds al werden 40.000 bezoekers
geteld. Vandaag, zondagavond verwacht Febiac, dat er meer dan 150.000 mensen een
kijkje zijn komen nemen. Met de twee nocturnes (maandag 16 en vrijdag 20)
tijdens dewelke het Salon openblijft tot 22 uur, verwachten de organisatoren
met meer dan 650.000 bezoekers deze 90ste editie af te sluiten. Tot zondagavond 22 januari kan nog worden gegrasduind tussen even mooie hostessen als auto's.
Voor een merk dat zich uit de strop heeft gewerkt is het van Opel verdienstelijk dat niet minder dan vijf Belgische première's worden getoond in Paleis 5. Je kan er best een dag vertoeven want de Astra GTC laat je niet los met een schitterend design en zijn welbekende rijprecisie. Naast de Astra trekt ook de klasse van de Zafira aan, de veelzijdigheid van de Combo-mixed personenauto/bestelwagen voor gezin, vrije tijd en werk. Dan is er nog de RAK, een trendzoekende experimentele vierwieler die wordt geflankeerd door de nieuwe Ecoflexmodellen. De trekpleister bij Opel is en blijft de mysterieuze Ampera met zijn uitmuntende technische oplossingen.
Als je Ampera zegt moet ook de RAK e worden toegelicht. Het is een experimentele elektrische auto die een nieuw licht werpt op stadsmobiliteit. Denken zoals Renault met de Twizy deed, de Nissan Land Glider en andere Smera's. Plaatsbesparend zijn is één van de hoofmotto's van de stads-EV's. We staan even stil bij Opel's "RAK e". Het gaat om een tweezitstandem die op batterijen rijdt en dus een uitstoot ZERO. De design ervan is inderdaad hippie te noemen, prachtig gestroomlijnd die mee een topsnelheid van 120 km/h waarborgt. De autonomie is 100 km. "Weinig", horen we zeggen...Dat is juist, maar in een stad is er al snel een stekker of een snellader gevonden. Opel beweert dat 100 km rijden met de RAK e slechts 1 kost. Afhankelijk van lokale wetgevingen is de RAK e ook binnen het bereik van jongeren vanaf 16 jaar.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Opel)
AUTOSALON (9) - Autoverkopers zijn nu consulenten en fiscalisten
Ieder merk heeft een legertje autoverkopers die fier als
gieters aspirant kopers wegwijs maken in een productwereld die zo ingewikkeld
is geworden dat één item aan een auto al een team op zich zou vragen. Eergisteren
vertelden we dat de Opel Ampera de evenknie is van de Chevrolet Volt en dat
intuïtie ons zegt dat de Ampera gemakkelijker van de hand zal gaan. Dat zit hem
zo. Bij Chevrolet staat de klant niet hoog aangeschreven. De verkoopsters en
consulenten, nog net geen psychologen of dokters in de wiskunde, grijnzen wel,
een lach wordt een kramp, essentiële vragen kunnen niet écht worden beantwoord.
Over de Volt zijn al boekenplanken volgeschreven. Over de Ampera ook, maar die
is al meer te zien geweest.
Opel is niet ontsnapt aan het vreselijke GM-avontuur waaruit
Chevrolet zogoed als onbeschadigd is uitgekomen. Opel heeft harde noten moeten
kraken, maar is steevast terug van weggeweest. Daaruit wordt de nuance geboren
om twee dezelfde PHEV (PluginHybridElectricVehicles) met uitgebreide autonomie
te verkopen. Bij Opel heeft men het gevoel dat de belangstellende
particuliere kopers zijn zeldzaam op zn minst au serieux wordt genomen in
al wat hij aan vragen stelt.
De arrogantiegraad van de herboren Duitse firma ligt
laag. Bij Chevrolet hoog. Met Wir Leben Autos en een dynamische directie,
verkoopsstructuur en een vakkundige Dienst Public Relations overtroeft Opel met
alle gemak Chevrolet.. Op Opel staan gezichten, faces. Bij Chevrolet is het
schimmig. Op uitzondering na natuurlijk van meesterbreinen zoals Eric Nève die
in het World Touring Car Championship zijn managementtechnieken samen met Ray
Mallock helemaal uitspeelt voor Chevrolet. Maar dat is andere koek dan een Volt
aan de man brengen. Daarvoor heb je mensen onder de mensen nodig. Geen
laptopsitters.
Niet noodzakelijk virtueel te zien op facebook. Eerder
tastbaar en met menselijke stem. Hoe dichter die bij de argwanende klant komt
die niks of niemand nog gelooft in deze herhaling van 1930 van vorige eeuw, hoe
groter de kans een koop wordt gesloten. In de fleetmarkt komt daar nog een
dimensie bovenop. Daar zijn de aanvankelijke autoverkopers nu consulenten én
fiscalisten geworden. Eén van hun belangrijkste eigenschappen is door een vorm van
indringende analyse in cijfermateriaal en een goeie pint of een goed glas wijn
aan klantenbinding te doen. In hun geval zijn PR-managers overbodig geworden,
want zij nemen die functie over. In de meeste autobedrijven is de pr-rol een
zeepbel geworden die niet meer bijdraagt tot het vergroten van de
verstandhouding met die bedrijven en groepen waar ze op hun beurt van
afhankelijk zijn. Tijden veranderen. Vandaag bliksemsnel.(Tekst:Walter
Rombauts)
DE JUKE SHIRO, TWEEDE EUROPESE PREMIERE VAN NISSAN
Nissan trekt op de negentigste Brussels Motor Show veel
publiek. De puur elektrische LEAF waarmee ook kan worden gereden is daar
niet vreemd aan. Daarnaast boezemt de nieuwe, nog krachtiger en snellere GT-R,
ontzag in en de dromers drummen zich een weg naar de fascinerende auto die toch
nog altijd bij uitstek Porsche doet grommen. Maar Nissans excentriek gevormde
Juke telt ook als tweede Europese première van het merk door een speciale
versie van de crossover die op slechts 400 eenheden is geproduceerd.
De Juke Shiro baseert zich op het Tekna-uitrustingsniveau,
dat onder meer de volgende extras omvat: lederen interieur, privacy glas,
achteruirijcamera, een I-Key en Nissan Connect. De specifieke meeruitrusting
voor de Shiro bestaat uit een unieke koetswerkkleur die de naam Night Shade
Blue meekreeg. De laagprofielbanden liggen op 17-duims sportieve (1 duim =
25,4 mm) lichtmetalen velgen, zilveren spiegelkappen en deurklinken voor het
exterieur. Maar ook het interieur krijgt extra cachet mee door een witte
middenconsole en het witte stiksel voor het lederen binnenwerk. Nissan zegt dat
de klant voor al dit moois 530 meer betaald.(Tekst:Walter
Rombauts/Foto:Nissan)
OPEL AMPERA GENOMINEERD VOOR AUTO VAN HET JAAR 2012
Het heropstaande Opel krijst zijn vreugde uit dat de Opel
Ampera genomineerd is onder de kandidaten op de begeerde commerciële titel
Auto van het Jaar 2012. Opel won de titel al drie keer. Met de Kadett E
(1985), de Omega A (1987) en de Insignia (2009). De titel hangt mee af van de
visie van 59 autojournalisten uit 23 Europese landen. De Opel Ampera bevindt
zich onder de zeven finalisten die overschieten in een veld van 35 deelnemers.
Op 5 maart 2012 zal tijdens het Autosalon van Genève de winnaar worden
bekendgemaakt.
De Ampera maakt veel kans omdat hij als embryonale
elektrische auto een uitgebreide autonomie biedt door de combinatie van een
Lithium-Ion batterij die als ze leeg is weer wordt opgeladen door een
benzinemotortje dat dienst doet als generator. De autonomie gaat tot over 500
km, het Ottomotortje stoot 27 g/km CO2 uit en is daarmee sowieso al de groenste
auto. Dit naast de 65 km die de Opel Ampera puur elektrisch, dus met
ZERO-uitstoot aankan.
Door de combinatie van verbrandingsmotor en elektromotor is
deze ruime auto met allure eigenlijk een plug-in-hybride. Maar juist die
combinatie maakt hem momenteel superieur aan de pure elektrische auto omdat die
het met een veel beperkter bereik moeten doen. De Chevrolet Volt is identiek
aan de Ampera, maar dreigt toch te verliezen tegen zijn evenknie. Waarom
vertellen we eerstdaags.(Tekst:Walter Rombauts/Fotos:Opel)