DE JUKE SHIRO, TWEEDE EUROPESE PREMIERE VAN NISSAN
Nissan trekt op de negentigste Brussels Motor Show veel
publiek. De puur elektrische LEAF waarmee ook kan worden gereden is daar
niet vreemd aan. Daarnaast boezemt de nieuwe, nog krachtiger en snellere GT-R,
ontzag in en de dromers drummen zich een weg naar de fascinerende auto die toch
nog altijd bij uitstek Porsche doet grommen. Maar Nissans excentriek gevormde
Juke telt ook als tweede Europese première van het merk door een speciale
versie van de crossover die op slechts 400 eenheden is geproduceerd.
De Juke Shiro baseert zich op het Tekna-uitrustingsniveau,
dat onder meer de volgende extras omvat: lederen interieur, privacy glas,
achteruirijcamera, een I-Key en Nissan Connect. De specifieke meeruitrusting
voor de Shiro bestaat uit een unieke koetswerkkleur die de naam Night Shade
Blue meekreeg. De laagprofielbanden liggen op 17-duims sportieve (1 duim =
25,4 mm) lichtmetalen velgen, zilveren spiegelkappen en deurklinken voor het
exterieur. Maar ook het interieur krijgt extra cachet mee door een witte
middenconsole en het witte stiksel voor het lederen binnenwerk. Nissan zegt dat
de klant voor al dit moois 530 meer betaald.(Tekst:Walter
Rombauts/Foto:Nissan)
OPEL AMPERA GENOMINEERD VOOR AUTO VAN HET JAAR 2012
Het heropstaande Opel krijst zijn vreugde uit dat de Opel
Ampera genomineerd is onder de kandidaten op de begeerde commerciële titel
Auto van het Jaar 2012. Opel won de titel al drie keer. Met de Kadett E
(1985), de Omega A (1987) en de Insignia (2009). De titel hangt mee af van de
visie van 59 autojournalisten uit 23 Europese landen. De Opel Ampera bevindt
zich onder de zeven finalisten die overschieten in een veld van 35 deelnemers.
Op 5 maart 2012 zal tijdens het Autosalon van Genève de winnaar worden
bekendgemaakt.
De Ampera maakt veel kans omdat hij als embryonale
elektrische auto een uitgebreide autonomie biedt door de combinatie van een
Lithium-Ion batterij die als ze leeg is weer wordt opgeladen door een
benzinemotortje dat dienst doet als generator. De autonomie gaat tot over 500
km, het Ottomotortje stoot 27 g/km CO2 uit en is daarmee sowieso al de groenste
auto. Dit naast de 65 km die de Opel Ampera puur elektrisch, dus met
ZERO-uitstoot aankan.
Door de combinatie van verbrandingsmotor en elektromotor is
deze ruime auto met allure eigenlijk een plug-in-hybride. Maar juist die
combinatie maakt hem momenteel superieur aan de pure elektrische auto omdat die
het met een veel beperkter bereik moeten doen. De Chevrolet Volt is identiek
aan de Ampera, maar dreigt toch te verliezen tegen zijn evenknie. Waarom
vertellen we eerstdaags.(Tekst:Walter Rombauts/Fotos:Opel)
Voortgaande op de succesverkoop van de zogenaamde door de overheid gesubsidieerde groene
wagens in december 2011, heeft zowat ieder merk een clean car of the year.
Een clubje zogeheten vakbladen hebben nu ook op de persdag van het autosalon de
Opel Ampera, de Chevrolet Volt en de Mitsubishi tot die status verheven. Het is
net geen gesjoemel om in de gunst te komen van de betrokken constructeurs. De
boekskes hebben dringend geld nodig en via vleierij kan er allicht een
paginaatje pub af. Ook in bar slechte tijden hebben autoconstructeurs, net
als banken en regeringen, geld genoeg om het gezicht te redden.
De Opel Ampera en de Chevrolet Volt zijn
plug-in-hybridwagens met een kleine verbrandingsmotor die dienst doet als
generator als de Lithium-Ion-batterij na 65 km puur elektrisch rijden plat is
en weer moet worden geladen. Op die manier kan een autonomie van iets meer dan
500 km worden gehaald en de uitstoot aan koolstofdioxyde is slechts 27 gram per
kilometer. Héél groen dus. Hoe deze dure auto aan de man zullen worden
gebracht is een andere vraag. Maar goed, oprecht groen in stijl, comfort én
veiligheid. De beide pronkstukken kregen vorige dagen nog een verder
doorgedreven veiligheid tegen brand bij of na een botsing met zijdelingse
impact. Dit op advies van de "National Highway Traffic Safety Administration" in Amerika.
De Mitsubishi iMiEV is als puur elektrische auto en dus met
ZERO-uitstoot ook Clean Car of the Year 2012. Mitsubishi was dat al in 2007,
geheel op zichzelf staande. De auto stond model voor de Citroën C-Zero en de
Peugeot Ion, die dus ook vandaag dan mede gerust Clean Car of the Year 2012
zijn. Mogelijk is de hangende - overname van Mitsubishi door de groep
Beherman (wegens wegvallen van Saab) een mogelijke stimulans geweest om die
pioniers-Mitsubishi nog eens onder de spots te brengen. Het moet gezegd: het
trio Citroën, Peugeot en Mitsubishi rijdt voortreffelijk. Laat daar geen
twijfel over bestaan. Maar
Ook de Nissan LEAF Car of the Year 2011 rijdt minstens het
best, de Tesla en de Fiska Karma nog iets beter. Wat mag voor een spaarpotje
van 117.000. Ook de Renault Fluence is een kampioen. In de balans
prijs/tegenwaarde en een leugentje om bestwil omtrent de autonomie van 175 km.
Maar nu bankiers, regeringen en het hele zootje (-zou Toon Hermans zeggen) door
de wereldmand van de geloofwaardigheid zijn gevallen, maakt dat geen verschil
meer.
Herstel van vertrouwen aan alle kanten ? Diogenes zou er
vanuit zijn ton meevoelend om glimlachen. "Ga uit mijn zon Koning Auto, anders
kan ze niet dienen om samen met wind en waterkracht de energie te oogsten om
die batterijen te voeden waarmee de elektrische autos flitsen." Tenzij we ze
gewoon uit de waterstof in de lucht laten rijden. Zomaar, alsof het niets is.
Draadloos laden door middel van inductie zoals Drayson Racing met hun LMP1
demonstreert.
In een wereld waarin het licht menselijk en materieel dreigt
te doven is er nog veel voer tot discussie om de elektrische auto erdoor te
krijgen. Iedereen autocoureur, iedereen fotograaf, iedereen journalist,
iedereen zijn Clean Car of the Year ! Facebook en Twitter zijn er te klein
voor. Virtueel. Dat is jammer genoeg ook de titel van Clean Car of the Year
2012. Verkracht voor de echte onderscheiding goed en wel is geboren. Maar wel leuke dingen voor de
mensen, wars van waarheid.(Tekst en fotos:Walter Rombauts)
Op zondag 3 juni 2012 gaat in Le Mans La Journée de Test
door waaraan alle teams deelnemen die veertien dagen later de even beruchte als
beroemde 24 Uren van Le Mans rijden. De kans is groot dat daar bij wijze van
demonstratie ook de puur elektrische Lola-Drayson B12/69EV zal aanwezig zijn.
Lola en Drayson Racing hebben samen een LMP1 prototype klaar om in 2013 deel te
nemen aan het FIA-kampioenschap voor racewagens met ZERO-uitstoot. Puur
elektrisch dus.
De bolide die Lola en Drayson Racing klaargestoomd hebben
heeft 625 kW (850 pk) vermogen en kan een topsnelheid halen van meer dan 325
km/h. De kompleet elektrische aandrijving komt van een Lithium-Nanofosfaat
batterij waarvan de cellen in exclusiviteit zijn gemaakt door A123-Systems.
Ieder wiel van de auto wordt aangedreven door een axiale Oxford YASA motor. Dat
geeft bijgevolg een effect zoals een permanent vierwiel aangedreven auto.
De gunstige essentie daarvan is dat de banden grotere
laterale krachten kunnen opvangen omdat het motorkoppel op ieder wiel lager is.
Zo krijgt ieder wiel 156,25 kW (212,5 pk) toebedeeld. Terwijl de Lola-Drayson
in vormgeving in niets verschilt van een huidige LMP1 auto, is er zeer grote
zorg besteed aan de gewichtsverdeling van de componenten om een neutraal tot
licht overstuurd karakter te bekomen. De bedoeling van Drayson Racing is in Le
Mans aan te tonen over één ronde sneller te zijn dan de benzine- en diesel
LMP1s van het ogenblik. Het team weet echter nog niet concreet raad met de
lading van de batterij voor een lange-afstandsrace. Momenteel wordt de lading
via inductie en dus draadloos gedaan. Het zal nog vonken in Le Mans. Héél concreet: tijdens de MIA Conference op 12 januari 2012 zal de auto worden voorgesteld op stand 6240 in Hall 6. Dit in het kader van "Autosport International 2012" dat daar loopt tot zondag 15 januari 2012. Lord Drayson zal in persoon aanwezig zijn.(Tekst:Walter
Rombauts/Foto:Lola-Drayson)
AUTOSALON (7) - Brandveiligheid is verhoogd in Ampera en Volt
Op advies van de National Highway Traffic Safety
Administration (NHTSA) in de USA hebben zowel de Opel Ampera als de Chevrolet
Volt enkele verbeteringen ondergaan. In essentie eigenlijk de voorzieningen rond
de Lithium-Ion batterij die bij botsing, of zelfs weken daarna, vuur zou kunnen
vatten. De Opel Ampera en de Chevrolet zijn die elektrische auto's die naast een elektromotor ook een kleine verbrandingsmotor hebben die als generator fungeert als de accu leeg is. Dit na 60 à 65 km en door het laden van de batterij kan zowel de Ampera als de Volt meer dan 500 km autonomie opbrengen. Dit noemt men de "extended range", de "uitgebreide autonomie." Zelfs Mercedes is niet doof voor dit argument. Maar het verbrandingsmotortje stoot 27 g/km uit bij een verbruik van 1,2 liter op 100 km. Dus letterlijk genomen geen ZERO-emissie maar wel een plug-in-hybrid. Niets mis mee, maar de nuance met de puur elektrische auto is er wel.
Dat moet de eventuele liefhebbers van de Opel Ampera
geruststellen, want die kreeg in 2011 al de maximale veiligheidsscore van 5
sterren in het New Car Assesment Program (Euro NCAP) waarmee alle
constructeurs graag snoeven. De verbeteringen die Opel en Chevrolet op 5
januari j.l. aankondigden omvatten wijzigingen aan de carrosserie en aan het
koelsysteem van de accu. Daarmee moeten de batterijcellen een extra bescherming
krijgen bij een ernstige zijdelingse impact.
Een bondig overzicht van de perfectioneringen zijn een
verhoogde weerstand van de carrosserie tegen zijdelingse botsenergie.
Vervolgens wordt een bijkomende sensor gemonteerd in het koelvloeistofreservoir
van de batterij om het niveau ervan te meten. En tot slot krijgt die
koelreservoir aan de bovenzijde een heuse veiligheidsluiting waardoor iedere
mogelijke lekkage wordt vermeden.
In zowel de Opel als de Volt worden de nieuwigheden vanaf de
huidige heropstarting van de productie na de kerstperiode al ingebouwd en de
reeds geproduceerde autos zullen, eens aangekomen in Europa, direct worden
aangepast naar de zin van NHTSA. De Opel Ampera en de Chevrolet Volt zijn
uiteraard te zien op de 90ste Brussels Motor Show die op 12
januari 2012 opengaat voor wat het grote publiek wordt genoemd.
Het is de groep mensen (Febiac verwacht er meer dan 650.000)
die maken dat autoconstructeurs nog kleine winsten kunnen maken, dat verlieslatende banken
overleven, managers onterechte hoge bonussen innen voor immorele prestaties en
de overheid zichzelf ook een loonsverhoging kan toekennen, die later een fout in een tekst blijkt te zijn... Blijkbaar zorgt
Jan-met-de-Pet goed voor het vaderland.(Tekst:Walter Rombauts/Fotos: Opel en
Chevrolet)
AUTOSALON (6) - Group T dankt Ford en Vlaams-Brabant
De projectwagen waarmee Group T in 2012 hoogtechnologische
staaltjes zal ten beste geven is een Ford Fiesta Formula Group T. Ford heeft dus toch nog oog voor klasse. Ook de provincie Vlaams-Brabant zegde de door Group T aangevraagde subsidie toe. Terecht omdat het niet gaat over bridgen, woestijnvissen, landbouw op zee, of vogelenpik, maar CONCRETE innovatie waarover minister van van alles en nog wat, Ingrid Lieten, veel babbelt maar zéér weinig kent. Veel boeiender dan de politieke blabla is de ontwikkeling van de Areion, een kleine elektrische
éénzitterracewagen, naar het Amerikaanse voorbeeld van al ruim 30 jaar geleden.
Elektrisch racen. In sprints van bijvoorbeeld 20 minuten.
Omdat de au serieux
van Group T zo diepgaand is, vinden de Masterstudenten in Leuven altijd
sponsors. Omdat later voor hen NU is. In korte afleveringen zullen we het
breinwerk van die pientere studenten waaronder Koen Huybrechts de witte raaf
is nauwkeurig belichten. Er heel goed over wakend dat ondergetekende geen
eigen interpretaties geeft of technische uitschuivers maakt die voor discussies
en hilariteit kunnen zorgen. We beginnen met een snelle inkijk van de
elektrische- en mechanische aandrijflijn die het elektrisch koppel in peis en vree naar de wielen, banden en weg moet verdelen.
De opbouw van de projectwagen is begonnen om en het algemene
ontwerp van de aandrijflijn loopt naar zijn einde. Alle belangrijke componenten
zijn gekozen en besteld. We overlopen bondig de onderdelen die in deze
aandrijflijn zullen zitten. Al het opgesomde bevindt zich in de ruimte achter
de bestuurder en zorgen voor achterwielaandrijving.
Op gebied van batterijen maakt het team gebruik van 124
Lithium-Polymeercellen waardoor de aandrijflijn 85 kW (115,6 pk) voldoende vermogen
krijgt toebedeeld. De cellen van 10C worden in serie geplaatst om zo tot een
spanning van 450V te komen.10C betekent dat de cellen in 1/10de
van een uur kunnen ontladen worden. In dit geval dus in 6 minuten.
Al deze cellen worden samen met het Battery Management
System van Elithion in een compacte doos gestopt. Het geheel weegt 65 kg en
bevindt zich vlak achter de zetel van de bestuurder en is ten allen tijde
verwijderbaar. Een krachtige permanent magneet synchrone motor van EVO Electric
zet het elektrische vermogen om in mechanisch vermogen. De elektromotor weegt
amper 40 kg maar toch in staat vlotjes die 85 kW (115,6 pk) te leveren met een maximaal
koppel van 600 Nm. Dit kan hij bovendien met een efficiëntie van 95% binnen het
werkgebied.
Zoals bij alle elektrische- of hybridcars zijn de
eigenschappen van het brein, de motorcontroller, hoogst belangrijk. De
DC-spanning die het accu-pakket levert wordt door een invertor omgezet in een
3-fasige spanning. Deze invertor bevat IGBTs die onder hoge spanning grote
stromen (tot 300A) op en af kan schakelen en zo de motor kan sturen. Triphase
stelt hiervoor een SKAI-controller ter beschikking. Vanaf de motor-as brengt een
ketting en twee kettingwielen het vermogen over naar een mechanisch
differentieel.
Daarmee kunnen de juiste overbrengingen worden bereikt en
laat meer vrijheid toe in de plaatsing van de aandrijflijn. Grote
autoconstructeurs hebben vaak maar weinig literatuur ter beschikking over de
manier waar een het uitstekende as-einde van een EM vervolgens de kracht
mechanisch verdeet e naar de wielen leidt. Natuurlijk is de CVT met zijn
lamellen duwband die werkt volgens het afwikkelprincipe een meer en meer gebruikt
onderdeel. Maar men mag er niet teveel vragen over stellen. Zelfs intern ligt
de gevulgariseerde uitleg erover niet voor het grijpen. Group T durft iedere
pijnlijke hamvraag aan. Daarom vertellen we in verdere bijdragen hoe vanaf dat
differentieel koppels via de wielen en de banden aan het asfalt worden
verkocht. Group T waarin iedere jonge ingenieur geniaal is. In woord en
daad.(Tekst:Walter Rombauts)
Nu de 90ste Brussels Motor Show dichterbij komt
hebben de verkoopscijfers van 2011 mij doen opmerken dat het vroegere
legendarische merk Alfa Romeo nog bestaat. Het heeft in 2011 nog 6.205 autos
aan de man/vrouw gebracht. Een cijfer dat goed is voor een marktaandeel van
1,08.Dat is goed voor een
éénentwintigste plaats op de Belgische hitparade van 2011. Een klein mirakel
waar CEO van Fiat Marchionne het goddelijke eens moet in zoeken. Met nog
slechts drie mooie modellen drijft de verkoop in België op een
aanmodderende infrastructuur, te beginnen met een incompetente PR-dienst en
aangevuld met arrogante, ei zo na, onbeleefde verkopers in de showrooms. Ik sta
altijd versteld hoe vanuit-de-hoogte een verkoopscordon en garagepersoneel
kunnen doen tegen mensen die als klant uiteindelijk misschien mee hun loon
zullen betalen.
De Mito, de kleinste en mooiste Alfa op dit ogenblik, krijgt
twee nieuwe krachtbronnen. Eén ervan noemt de TwinAir en is een 900 cm3
tweecilinder die (85 pk) kan uitbraken en mits verstandig rijden slechts een
uitstoot van 98 g/km aan CO2 heeft. Net als in de Giuletta en de 159 is de
topversie van de Mito met een klavertje-vier gesierd. Dat gaat dan over de Mito
Quadrifoglio Verde die 125 kW (170 pk) puurt uit een 1.4 liter viercilinder
turbomotor. Dergelijke downsizing in de motorbouw doet al denken aan de
nieuwe 1.6 liter turbomotoren die tot nader order (van Ecclestone) in 2013 in de
Formule 1 gaan worden gebruikt.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Niet beschikbaar)
GEEF EEN MENS EEN PREMIE EN HIJ KOOPT...EEN RENAULT !
Liefst 48.763 nieuwe personenwagens werden in België
ingeschreven van 1 tot 31 december 2011. Die stijging met 66,8% t.o.v. dezelfde
maand in 2010 (29.243 stuks) is natuurlijk te wijten/te danken aan de afschaffing van de 15%
korting op de zogenaamde groene autos met lage uitstoot aan koolstofdioxyde
(CO2). Iedereen wilde nog snel dat beetje meenemen van wat de overheid in de
loop van het hervormingsjaar 2012 via slinkse taksen en belastingen ruimschoots
en schaamteloos zal terugnemen van de belastingbetaler.
Renault verkocht het best in december 2011 (5955
voertuigen), gevolgd door VW, Peugeot, Citroën, Ford en Opel. Over heel het
jaar gezien leidt Volkswagen in de macabere strijd om de koper die de
ongenadige autoverkoop is geworden. Liefst 61.904 vierwielers op een totaal van
572.211 verkochte autos in 2011, droegen het VW embleem. Goed voor 10,82% van
de markt. Dan zit Renault nog op de Duitse hielen met10,74% en Peugeot zakt al met een trede naar
8,51% waarna Citroën, Opel, Ford, Audi en BMW de volumemakers achternahollen.
Als volume-merk sluit Toyota met 3,83% het rijtje van wat je de populairste
autos zou moeten noemen. Tiende komt Mercedes met 3,54%, maar met de ster
begint ook een ander verhaal in autobouw- en autoverkoopkunst. De triestheid
van wie dan allemaal volgt zullen we in dit vlammend nieuwe jaar niet
vertellen. Alles en iedereen laat men best in zijn waardigheid.(Tekst:Walter
Rombauts/Foto:Renault)
Eind 2009 werd in de persmap van Nissan al uitvoerig
pré-informatie vrij gegeven om hun stand in Hall 6 van de Heizel de Brussels
Motor Show van 2010 kracht bij te zetten. Toch duurde het nog tot 18 oktober
2010 eer de Japanse constructeur de LEAF als eerste puur elektrische auto
aankondigde die rijdt als een gewone auto. Waarin vijf mensen zich
comfortabel kunnen verplaatsen, die handelbaar is en waarvan de gelamineerde
- Lithium-Ion accus zich gemakkelijk laten opladen. Actieradius 160 km
(18-10-2010) en bij zwakke batterij met een snellader in 30 minuten weer voor
80% opgeladen.
Wij hebben onverdroten inspanningen geleverd om deze dag
ooit werkelijkheid te laten worden, zei toen Nissan President en CEO Carlos
Ghosn. De dag waarop we een auto kunnen voorstellen met uitstoot ZERO !!! Deze
voorstelling is het eerste hoofdstuk van wat ongetwijfeld een boeiend verhaal
wordt, voegde hij er nog aan toe. Uiteraard krijgt de man gelijk want ook als
voorzitter van de straks elfjarige Alliantie Nissan-Renault heeft hij naast de
LEAF nog vijf andere vonkers weten geboren worden. De Renault Twizy, de
Z.O.E., de Kangoo en de Fluence. Beide constructeurs geloven rotsvast in de EV.
Pessimisten zien het minder in vuurwerk. Donderwolken van
een ontredderde wereld-economie drijven de gedachten naar de dure prijskaartjes
van de Electric Vehicles (EV). Brengen ook de autonomie onder de loep zonder
erbij te vertellen dat die rechtstreeks van rijgedrag en wagenbelasting
afhankelijk is. Wie zijn pakken Cola en Chaudfontaine in de koffer mee naar zee
neemt zal snel een stekker moeten opzoeken. Wie doordrongen is van de groene
gedachte en geen schadelijke uitstoot wil, zal als purist deze autos gaan
rijden.
Dan nog blijven enkele spoken rondwaren. Zoals het zeer
nodig is elektriciteit te winnen met zon, water en wind. Niet met de nu gekende
elektriciteitscentrales. Echte heldenkers beweren dat als de energieconsumptie
nog stijgt, vroeg of later het licht zo nu en dan zal uitgaan. Met 7 miljard
wezens op deze planeet zou dat zelfs geen opzien mogen baren. Er worden in
ijltempo nog mensen bij gemaakt. Met zn 9 miljard tegen 2050 Moet er nog
stroom zijn ?
Wie zich tussen 12 en 22 januari 2012 een juist beeld wil vormen gaat best naar Paleis 6 waar Nissan de LEAF in alle facetten verklaart. Desgewenst kan een testrit ook worden gedaan. Handig om te leren omgaan met innovatie en opwinding. De twee kernpunten van een 90ste Auto Motor Salon dat voor geen ander moet onderdoen.
Tot slot iets over de Alliantie. Ze werd opgericht in 1999 en wil wereldleider worden voor mobiliteit met ZERO-emissie voor voertuigen via een uitgebreide strategie van massamarketing van elektrische voertuigen die zowel het product als de infrastructuur omvat. Momenteel hebben Renault en Nissan meer dan 90 samenwerkingsakkoorden gesloten met regeringen, gemeenten en bedrijven in de hele wereld om de noodzakelijke stimulansen en infrastructuur te installeren om van elektrische voertuigen een succes te maken. Tegen 2015 zal de Alliantie 500.000 EV's en accu's kunnen produceren in haar fabrieken, verspreid over de hele wereld. Naar eigen zeggen zal het op die manier de enige autogroep ter wereld worden die elektrische voertuigen en batterijen op deze schaal kan ontwikkelen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Renault en Nissan)
Nu het vuurwerk over heel de wereld is verschoten,
zal het precies twintig jaar geleden zijn dat Professor Dusan O.Gruden toen 53
-een opmerkelijke uitspraak deed over
het verlagen van het verbruik van verbrandingsmotoren. Hij was bij Porsche het
meest gezaghebbend als het over het milieu ging en dus rechtstreeks betrokken
bij de uitstoot van schadelijke gassen in de atmosfeer.
De technische verfijningen aan de motoren om minder te
verbruiken, hebben alleen dan zin als ervoor wordt gezorgd dat er geen
brandstofverspilling is door verkeersopstoppingen (-vandaag gekend als files)
en vertragende wegenstructuur (drempels, wegvernauwingen, dwaze
snelheidslimieten). Zijn die er toch, dan zijn alle inspanningen die
autoconstructeurs over de hele wereld leveren, vergeefs.
Uiteraard kan dat niets te maken hebben met een Nissan LEAF
die van huis uit ZERO uitstoot heeft. Maar dat files op het verbruik van
elektrische auto invloed hebben staat als een (laad-)paal boven water.
Overigens is het simpel. Mocht een infrastructuur bestaan met zegge iedere
50 km een oplaadpunt dan was de elektrische auto al doorgebroken.
Batterijtechnologie en kostprijs (36.990) ten spijt. Als bezitter of gebruiker
van zon auto moet er gemoedsrust heersen. Dat kan alleen als er een technische
infrastructuur is om te laden. Voor wie dagelijks in afstand (+- 100 à 120 km)
beperkte ritten doet, die kan thuis in de garage makkelijk laden. Een kabel,
twee stekkers. Eén in de muur en één in de snoet van de LEAF nadat men binnen
met een klepje de sluiting ervan heeft geopend. Dan is er geen probleem.. Maar
als de rit niet geijkt is, vooraf gepland, dan komt gerustheid wel eens in
het gedrang. Door gebrek aan duidelijkheid van de overheid en het gemis aan
opladingsstructuur.
Na een fascinerende testrit met de Nissan LEAF, kwam ik ook
tot die bevinding. Hoewel de puur elektrische auto een autonomie van ruim 130
km aankan, wordt zijn bereik aangetast door filerijden. Dan daalt de capaciteit
van de Lithium-Ion-batterij zienderogen. Indien men echter vrije baan heeft en
overigens indrukwekkende acceleraties kunnen losgemaakt worden en de
terugwinning van rem/vertragingsenergie maximaal kan worden benut, tonen de
cijfers op het speelse dashboard het helemaal anders. Dat leerde een rit me van
Antwerpen naar Mechelen en terug.
Bij de start in de Scheldestad gaven de boordinstrumenten
106 km aan. Vlot rijdend, wegsprinten aan een groen licht tot verbijstering
van andere weggebruikers, daalt het cijfer maar met mondjesmaat. Als wordt
vertraagd, voor bochten of verkeerslichten wordt geremd, dan stijgt de
batterijlading weer. Zo toonde de Nissan LEAF in de Da Vinci-parking aan de
Grote Markt in de Manenblusserstad weer 106 km. Tijdens de terugweg oogstte
ik hetzelfde resultaat. Het recupereren van elektrische energie heeft dus
iets te maken met een vlotte rijstijl. Tijdens het remmen wordt de elektromotor
een generator die stroom naar de accu stuurt en deze houdt die vast. Het spel
van ontladen en weer wat recupereren maakt een boeiend spel van elektrisch
rijden.
In het geval van de LEAF gebeurt dat in de grootste
stilte,(maximum 21 dB alles samen) ook in het grootste comfort. Dat kostte iets
in gewicht, want aan deze vijfzitter familiewagen (Auto van het Jaar 2011) is
letterlijk alles dr op en dr aan. De airco kon naar mijn gevoel beter, maar
het zal eerder mijn schuld zijn geweest omdat ik een hekel heb aan handleidingen
doornemen. De LEAF heeft allure, is ongezien goed uitgerust voor een EV en
heeft een onderstel dat geen enkele wegvibratie naar het interieur doorstuurt.
Wel hoort/voelt men de banden over het wegdek rollen. Ook de vering is een
uitmuntend compromis tussen de zachtheid van comfort en de stugheid die een
precieze sturing mogelijk maakt.
De lay-out van de LEAF is zo, dat niet wordt gevoeld waar de
cruciale onderdelen als batterij, elektromotor en controller zich precies
bevinden. Ze zijn weggemoffeld om het zitcomfort voor vijf personen te
maximaliseren. Natuurlijk kunnen die worden geplaatst in schematische
voostellingen. Maar uit het rijpatroon zijn ze niet te definiëren. Die LEAF
rijdt geheel als een gewone goede auto. Anders kan het niet worden verteld.
De elektromotor zit tussen de voorwielen en de gelamineerde
cellen (48) van de batterijen zijn zo laag mogelijk en onder de passagiersvloer
over de binnenste oppervlakte verspreid. Naar de centrale ruggengraat van de
auto. Zoals bij een klassieke auto met achterwielaandrijving de
transmissietunnel. Zo moet men zich dat voorstellen. Laag geplaatst en door het
eigenste gewicht van de accus geeft dat een laag zwaartepunt. Meteen het
geheim van een goede wegligging. De LEAF rijdt neutraal, niet over of onderstuurd.
Messcherpe bochtenlijnen worden erdoor mogelijk.
De elektromotor transformeert zich tijdens het vertragen en
remmen in een generator die de accus oplaadt. In beide gevallen remmen of
vertragen geschiedt dat. Zon elektromotor is ingrijpender dan op het eerste
gezicht gedacht. Het is verbijsterend hoeveel onderdelen van een klassieke auto
gewoon komen te vervallen. Eenvoudig in onderhoud dus. Bangelijk eenvoudig.
Nissan annonceert voor de LEAF die eigenlijk nu zijn eerste verjaardag viert
een actieradius van 175 km. Ik kon niet hoger meten dan 123 km De motor is
met 80 kW (109 pk) een equivalent van een auto met 2,5 liter V6 motor. Het
maximumkoppel van 280 Nm geldt vanaf de eerste omwenteling tot 2739 t/m. Het is
een sprinter van jewelste.
Op de Brussels Motor Show de 90ste heeft
Nissan in Pameis 6 alle informatie over deze gedurfde auto en op de test piste
kan er ook mee worden gereden. Het eerste contact zal de toevallige bestuurder
verbazen. De voet op de rem en een druk op een elektrische knop start de
elektromotor. Dat gaat gepaard met een niet mis te verstane beltoon, gevolg
door nog eens een muziekje als het piepkleine pookje vanuit neutraal in in
vooruit of achteruit wordt gezet. Het deed me aan de Dafjes van de gebroeders
van Doorne denken We zijn weer op dat punt aanbeland, maar heel gesofistikeerd
want de Nissan LEAF is uitgerust met de meest moderne reductiekast tussen de
elektromotor en de wielen die het koppel evenwichtig naar de straatstenen
overbrengt.
Als de auto echt stilstaat, draait ook de EM helemaal niet.
Maar als de elektromotor wél functioneert is er een kruipneiging zodat de
bestuurder altijd aanvoelt dat de auto dringt en men dus niet losbollig met
de potentiometer (vervangt gaspedaal) mag omspringen. Als de baan is geruimd
van gammele slakkenhuisjes die autos met verbrandingsmotor ondertussen aan het
worden zijn, dan kiest de Nissan LEAF voor een opzienbarende gezwindheid. Als
je hem in je achteruitkijkspiegel ziet, ruim er dan baan voor. De toekomst zit
je immers op de hielen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Nissan)
Tijdens de persdag, 10 januari 2012, zal om 11 uur precies de nieuwbakken onderscheiding "Clean Car of the Year 2012" worden bekendgemaakt. Negen wagens werden genomineerd. De Renault Twingo, Mitsuishi iMiEV en Toyota IQ zijn de genomineerden voor de categorie "Stad". De imposante Opel Ampera, de minder bekende VW Passat en de ook al lang verwachte Chevrolet Voltzijn weerhouden voor de categorie "Fleet". Het toeval wil dat de commerciële aanzwengeling van deze auto's langs de fleets van bedrijven moet gebeuren omdat ze particulier gezien teveel kosten.
De "Clean Car of the Year" wordt voor het eerst verkozen in een "algemene categorie". Genomineerd hiervoor zijn de VW Polo, de Chevrolet Volt en de Opel Ampera. Dat de Ampera en de Volt hier ook opduiken komt omdat hun "extended range" maakt dat je met een goede basis voor een elektrische auto meer dan 500 km aan autonomie oogst. Een kleine verbrandingsmotortje speelt generator en laadt de Li-Ion-batterij weer op als die na de eerste 60 km puur elektrisch (dus kort ZERO-emissie) plat gaat. De uitstoot van het Otto-motortje is zeer laag, maar ZERO kan het van nature uit niet zijn. De aanpak voor deze titel - die commercieel interessant is - spruit voort uit het Zolders idee van de "Clean Week 2020" waarvan auto- en autosportspecialist Marc Martens de geestelijke vader is en tevens de échte "executive" van CW2020.
Vorige dinsdag nam Zolder ook een fotovoltaïsche installatie in gebruik. Het specifieke eraan is dat de zonnecellen de zon opzoeken, waar die ook staat. Op die manier wordt het hoogste rendement aan energiewinning bekomen. Zolder poetst daarmee zijn groen imago nog wat verder op. In 1963 werd de omloop aangelegd en die zal in 2013 dus vijftig jaar bestaan. Onlangs vernam Walter's Auto Cahiers dat Antwerp Motor Union zijn archieven naar het museum in Zolder verhuisde. Die Antwerpse organisatorische Autoclub - gesticht door Tony Stappaerts - is ondertussen al even jong als straks Zolder. Markant was dat AMU knallende races organiseerde in Terlamen. O.a. de "Bekers van de Toekomst" en enkele F2-races. In "Les Coupes de l'Avenir" was ook een F3-luik verankerd.
Letterlijk de grootste namen als onze eigenste Jacky Ickx, Jackie Stewart en Jochen Rindt - om maar enkelen te citeren - waren aanwezig. In twee reeksen bezorgden ze de toen massale volkstoeloop kippenvel. Er was ook altijd een klein kantje aan: de soms hoogoplopende rivaliteit tussen het Antwerps bestuur van AMU en de directie van Zolder met toen Maurice Beliën en Jo Coopmans aan kop. Zolder (op 8 km van Hasselt...) en Antwerpen...80 km verder leken toen twee aparte werelden. Ieder achtte zich beter dan de ander. Het wereldprobleem dus in miniatuur. Toen al, en zoals het in de wereldgeschiedenis ook altijd is geweest. Global Warming bestond natuurlijk in die tijd niet. De lijst om allen op te sommen is te lang. Velen van hen waren gewoon monumenten en als ze nog niet naar een andere chemische toestand zijn overgegaan zijn ze dat nog. Degenen die nog van vlees en bloed zijn worden schaars. Maar alle monumenten die Zolder deden daveren van emoties worden in 2013 nog eens afgestoft. Zolder zal ze bundelen in een lijvig werk.(Tekst en foto:Walter Rombauts)
Goudkleurige zandkorrels, aanrollende witte golfkoppen tegen
een azuurblauwe lucht, bekroond met een eeuwig lijkende zonneschijf maken dat
het strand van Copacabana in Rio de Janeiro er voor de argeloze bezoeker
paradijselijk bij ligt. Op de met palmbomen overkoepelde promenade lokken witte
plastiekstoeltjes, zongebakken mensen en bontgekleurde coctails voor een even
verfrissende als verraderlijke drink. Wat ongemakkelijk onderuitgeschoven op de
te korte zit van een stoeltje dreigen mijn ogen dicht te vallen van weelde,
wachtend op de Cubalibra die het totaalbeeld nog dieper fotografisch in mijn
geheugen zal prikken.
Café OK is maar één van de vele lokkertjes voor een
ijsgekoelde "molotov-coctail", een hapje, een grietje-voor-een-cent
of een duivels uitdagende vrouw wiens enkels, handen en stem verraden dat het
een man is. Een ruk aan mijn hemdsmouw maakt dat ik niet écht in dromenland
verzeil. Ik kijk in trieste, grote donkere jongensogen, die beslist niet meer
dan tien of twaalf jaar het vermeende paradijs hebben gezien. En ze hebben
daarvan niet veel leuks onthouden, te oordelen naar de naar begrip zoekende
blikken. De jongen is slordig, armoedig gekleed en heeft geen linkerarm. Even
schiet de vraag door mijn attente geest of mensen's boosheid zover zou kunnen
gaan een kind een arm te amputeren om het aldus als bedelaar meer indruk te
laten maken. Maar neen, dit wilde ik niet denken. Ik weiger te aanvaarden dat
mensen zo slecht kunnen zijn. Maar dan doen honderden anekdote's in de
wereldgeschiedenis me twijfelen.
Alfonso, zo heet de knaap, is bedelaar en vraagt me
onbeschroomd om geld. Met open, niet propere, al wat verweerde rechterhand. Een
straatkind van Rio... Een inkomstenbron misschien ook voor een gezin. Het
zojuist vermeende paradijs valt aan diggelen. Naast mij staat een mens die het
minder goed heeft dan ik. Duidelijk. Ik kan niet anders dan hem geld geven. Of
toch wel. Ik nodig hem aan mijn tafel uit, waarop Alfonso maar heel argwanend
ingaat. "Dinero" (Portugees voor geld) dringt hij aan. Maar in de
plaats daarvan leg ik de spijskaart voor hem open en zeg hem te kiezen waar hij
zin in heeft. Alfonso beziet me ongelovig, kijkt schichtig om zich heen, om dan
zijn blik aan de kaart te kleven. Zonder écht iets te zien. Toch kwam ik met
hem overeen een lekkere kip te eten, zich in een reuze-cola te verzuipen en
onze toevallig kennismaken te vieren met een feestelijke ijskreem, inclusief
vuurwerk. En zo geschiedde. Onder onbegrijpende blikken van Braziliaanse
hoertjes, potsierlijke travestieten, toeristen-die-niet-beter-wisten en nog wel
met de grootste verrassing van de café-houder zelf. Een bedelaar aan tafel bij
een klant. Ongehoord. Maar voor Alfonso en mij zat het snor in Café OK daar op
de promenade van Copacabana.
Veel viel er niet te zeggen. Alfonso kon uiteraard alleen
Portugees, ik maar enkele woorden, en daarom flapte ik er wat Spaans
tussendoor, maakte hem gestikulerend allerlei diets en zocht met evenveel
gebaren de betekenis van zijn antwoorden. Zo verliep de maaltijd. En als de gigantische
ijsbergen op onze verhitte tongen gesmolten waren, Alfonso een laatste keer
zijn lippen opeenperste om de smaak van de koele frisdranken in zijn geheugen
te prenten, voelden we allebei dat de ontmoeting naar zijn eind ging. Alfonso
zou weggaan, ik zou enkele dagen later terug naar huis vliegen om een jaar
later weer hier op diezelfde plaats eenzaam te zijn. Maar ik gaf Alfonso geld,
hoeveel doet hier niet terzake. En vroeg hem of hij volgend jaar, precies weer
diezelfde zaterdagmiddag - de enige zaterdag met de GP van Brazilië Formule 1 -
opnieuw zou willen komen. Na wat misverstanden over mijn bedoelingen knikte hij
ja. En dan ging Alfonso weg, over de brede laan van het paradijs die op de
wrede broosheid van het lot is gebouwd.
Driemaal is Alfonso op het rendez-vous geweest. Iedere keer
bleek mijn éénarmige vriend meer man te zijn geworden. Het verging hem
blijkbaar niet beter, maar ook niet slechter. Vreugde om een weerzien kon ik
niet écht ontdekken. Alfonso kwam om het eten en een centje. Dat kon ik hem ook
niet kwalijk nemen. Maar toch drong enige vreugde soms door zijn oogappels, en
werd het strand van Copacabana stralender dan ooit voor mij. De vierde keer is
Alfonso ook op de afspraak geweest. Daar durf ik op te wedden. Maar ikzelf was
er niet. Brazilië's prestige-race was naar Sao Paulo getransfereerd, geboortestad van
Ayrton Senna, en dus deed ik Rio niet meer aan. Alfonso zal mijn ontrouw nooit
begrijpen. En dat zal altijd mijn verdriet van Copacabana blijven. (Tekst en foto: Walter Rombauts)
Het is voor de 90ste keer dat er een Auto Moto Salon in de Brussels Expo doorgaat. Zoals in vorige bijdrage gezegd staat de puur elektrische auto centraal zonder er evenwel de ruggengraat van uit te maken. Als per 1 januari a.s. de ecopremies voor zogenaamde "groene" auto's zijn afgeschaft, zal blijken dat het Grote Publiek zijn hart laat spreken en naar de emotionele krachtbeesten neigt. Als dan ook nog de geldbeugel het toelaat zal blijken dat de gemiddelde automobilist geen snars inzit met al dan niet geslaagde milieutops en zouden de "leuke dingen voor de mensen", de fun, de hartstocht het wel eens kunnen winnen van puur verstand. Dat laatste wordt overigens door de regeringsleiders niet beoefent en een mogelijke burger met wat grijze hersencellen wordt daar zéker niet voor beloond.
Nissan zal in Brussel een prominente speler zijn en heeft als volbloed de GT-R in modeljaar 2012 om autocoureurs--in-spé te laten watertanden (bijlage-). Naast de puur elektrische LEAF en de LEAF Nismo als sport-prototype en ook geheel elektrisch, zal Nissan een speciale versie van de Juke onder de naam "Shiro" in Europese première lanceren en als Belgische touch's is er de ultieme CrossOver Murano in 2012-kleedje, alsook de Qashqai 1.6 dCi. Van 12 tot 22 januari zorgt Nissan in Brussel voor Opwinding en Innovatie. De afspraak aldaar is in Paleis 6.(Tekst:wr/Foto:Nissan)
Op de "Brussels International Autoshow" begin volgend jaar (12 tot 22 januari 2012) zullen elektrische auto's andermaal in de spots staan. Om zogoed als niet te worden verkocht. Overheidssteun (-wat is dat een raar vies woord geworden...) komt in de graaierige geesten van ministers en staatssecretarissen niet op. Het afschaffen van de 3% of 15% subsidie op de zogenaamde propere CO2-auto's hing al een poos in de lucht. Het regerings-embryo stootte deze maatregel zonder gewetensvroeging af, ook al omdat ze werd aangespoord door adviseurs die min of meer naar waarheid verklapten dat al die auto's in de praktijk toch niet aan die lage uitstoot voldeden. Een brandstofverbruik van 4,4 l/100 km kan overeenstemmen met een uitstoot aan koolstofdioxyde van 99 gram per kilometer. In ideale omstandigheden. Want enkele strandzetels in de koffer en je schoonmoeder naast het onvermijdelijke kleinkind, en hup, je zit door het gewicht al aan een hoger verbruik...Kletskoek dan die properiteit. De enige auto die WEL onze broeierige, stinkende autoboel kan schoonmaken is een puur elektrische.
Gelukkig zijn er al heel wat. Om de direct beschikbare te noemen is er de Citroën Zero, de Mitsubishi i-MiEV, de Peugeot Ion, de Nissan Leaf en de Renault Fluence, Kangoo, ZOE en Twizy en natuurlijk de Smart die toch wel een kroonbriljantje aan de Ster mag worden genoemd. Opel met de Ampera en Chevrolet met de Volt zouden zo graag worden geciteerd bij de groeiende lijst automobielen met een ZERO-uitstoot aan schadelijke gassen. Maar een klein generatortje, een Otto en dus verbrandingsmotortje zorgt nog voor een minieme emissie van CO2. Daarom dat ook hoofdredacteur van Autogids onlangs die twee "extended ranges" onderbracht in de "Plug-in-Hybrid-Cars". Met het voordeel - dat bevestigt ook Mercedes - dat je met die ruime, luxueuze, zeg maar impsante "karren" ruim 500 km aan autonomie oogst tegenover de 120 à 150 km met de daarjuist genoemde puur elektrische auto's die tegelijkertijd ook volwaardige familiale personenwagens zijn.
Het knelpunt zit in de standtijd van de batterijen en het aantal keren dat ze kunnen worden opgeladen. Het zijn ook de materialen die voor batterijen worden gebruikt die ze zo duur maken en dus in essentie de EV buitenissig van prijs maakt. Zeker particulier omdat maar of toch 9000 langs fiscale weg kan worden gerecupereerd. Bedrijven kunnen 120 % aftrekken, maar met de nieuwe Di Rupo-normen schijnt er nogal wat schuwheid te zijn ontstaan. In ieder geval is Lithium één van de belangrijkste batterij-materialen. Het heeft als symbool Li, een specifiek gewicht van 0,534 g/cm3 en is daarmee momenteel het lichtste materiaal ter wereld dat de hoogste energiedensiteit toelaat. Renault en Alliantiepartner Nissan gebruiken in hun EV's allemaal Lithium-Ion accu's. Koortsachtig wordt gezocht naar nieuwe materiaalcombinaties om langere standtijden en dus grotere autonomie te bereiken. Zo steken Lithium-Keramik de kope op, Lithium-Polymeer en de lijst groeit nog aan.
Vooral omdat veel van de noodzakelijke materialen voor de batterijen zeldzame aardmetalen zijn geworden en er al politieke spelletjes mee worden gespeeld. In die mate zelfs dat o.a. Amerika zich de vraag stelt of het de oude gesloten en opgegeven mijnen niet beter opnieuw zou aanboren, ook al is de kost van het ontginnen ervan hoger. Nu China ongeveer baas over de hele wereld wordt, is de rest van de industrielanden aangewezen op enige bescheidenheid. Boeiend die "Electric Vehicle's". De "Brussels International Motor Show" zal er bol van staan. We zoeken mee tussen de vonken, de Volt's en Ampères, de Tesla's en Tazzari's naar indringend nieuws. Het gewone nieuws over de EV is snel verteld. Je pakt een ladderchassis, zet er een elektromotor op, een batterij en een "controller" (brein dat de wisselwerking tussen energie geven en nemen berekent) en je hebt een EV. Op het eerste gezicht althans, want dan komt de intrige van gewichtsverdeling, veiligheids-aspecten, comfortkanten en prijs..In de volgende dagen babbelen we er rustig verder over.(Tekst:wr/Foto:Nissan)
Nissan heeft momenteel 100 bestellingen binnen van de puur elektrische auto LEAF. Daarvan vinden er 80 hun weg naar het verkeer via leasing en 20 ervan via particulieren die een forse prijs over hebben voor het nieuwe tijdperk van de elektrische auto. Dat Nissan samen met Alliantiepartner Renault er rotsvast in gelooft bewijzen de vijf bijkomende expliciete LEAF-dealers die in 2012 de zes nu bestaande zullen aanvullen. Op het 90ste Auto Motor Salon van Brussel (12 - 22 januari 2012) in Brussels Expo zal de LEAF schitteren. Dat schreef Walter's Auto Cahiers gisteren al.
Vandaag swingde Nissan zijn slogan voor die Brussels Motorshow de actualiteit in: Innovatie (-de LEAF) en Opwinding (-de nog snellere GT-R van het modeljaar 2012). De sportwagen is nog sneller gemaakt en accelereert van 0 naar 100 km/h in...2,8". Mogelijk zal Porsche zijn ingenieurs weer rond de desk roepen en hun vragen of wij - Duitsers - niet nog veel beter kunnen dan die Japanners. Het is ooit al gebeurd met een "simpele" Nissan 300 ZX. Die bezorgde de constructeur uit Weissach nachtmerries als concept van de bijna-perfectie. Porsche weerlegde die in de autogeschiedenis dan weer met een rist overwinningen in de "24 Uren van Le Mans". Nismo broedt op die etmaalrace. Vandaag echter is daarover nog niets concreet bekend.
Audi won de klassieker tien keer na elkaar. En dieselt net als Peugeot voort. De diesel wordt door de eurocrisis, de bankencrisis en regeringsgesukkel opnieuw in vraag gesteld. De gemakkelijste weg om te zeggen dat diesel meer fijn stof uitstoot en weglaten dat een diesel t.a.v. benzine minder verbruikt en daardoor per definitie minder CO2 (koolstofdioxyde" in de atmosfeer brengt. Een econoom zei onlangs dat als diesel en benzine gelijk zouden worden belast er een fiscale winst van 1 miljard zou worden genoteerd in de staatskas. Vorige dagen bedroeg de literprijs tussen benzinen en gasolie 7 Eurocent...Oh ja, en op het Salon zal ook een conceptcar in de vorm van een LEAF Nismo aanwezig zijn. Om autosport elektrisch te beroeren. Zoals meer dan 100 jaar geleden met elektrische auto's records werden gereden. Toch zal er tijdens 2012 veel nieuws onder de zon zijn bij Nissan. De komende dagen gaan we daar verder op in.(wr/Foto:Nissan)
Dealers van Nissan LEAF zullen in Brussel schitteren
Op de komende 90ste "Brussels International Autoshow 2012" zal Nissan accenten leggen op de puur elektrische LEAF die terecht doorgaat als een familiale sedan. Zoals ook zijn concurrenten als de Citroën Zero, de Peugeot Ion en de Mitsubishi iMiEV zich als volwaardige auto's gedragen. Sinds 21 september j.l. zijn ook de de zes Nissan-dealers bekend die de verkoop en onderhoud zullen doen van de LEAF. Dat zijn vijf concessionarissen in België: Garage Demeyere in Knokke-Heist, Garage De Witte in Sint-Gilles-Waas, Group Dyck in Halle, de etablissementen Konen - Lemaire in Luik, Garage Leo Peeters in Vilvoorde en één verdeler voor het Groothertogdom Luxemburg, de Garage Paul Lentz in Alzingen.
Walter's Auto Cahiers nam deze tekst over van een persberichtje van Nissan. Walter's hoop is dan ook gevestigd dat verstandige mensen - noem ze dan maar technocraten - de huidige slechte, zeg maar zo goed als onbestaande, verkoop van EV's in de komende jaren zullen promoten. Mogelijk kan een regering van mannen en vrouwen met ruggengraat de zin ervan inzien en de ongusntige trend ombuigen. Zogenaamd trendsettende poesjenellen die nu aan de "macht" zijn, blijken daartoe niet in staat.
Getuige hiervan de vaudeville die regeringsvorming heet. Van welke politieke kleur iemand ook is, dit kan je niet meer ernstig nemen. Zomin als de aanslag op de bedrijfswagen. In concreto is dat rechtstreeks afnemen van netto-inkomen van mensen die zich - mogelijk al bijna een leven lang - hebben blauw betaald aan allerlei perverse taksen. Werkende burgers die de afgang van de banken voor de tweede keer in minder dan vijf jaar zullen moeten ophoesten. Ook de volgende generatie en hun kinderen zullen daar nog voor opdraaien. Enfin, om terug te keren naar de elektrische auto: er hangt wereldwijde hoogspanning rond. De verwachtingen waren ook hooggespannen... Als ze niet worden ingelost dreigt de elektrocutie van de hele wereldeconomie.(wr/Foto:Nissan)
Ampera van Opel vereist kunstige verkoopstechnieken
De Opel Ampera wordt onder de elektrische voertuigen geteld die door de techniek van de "extended range" tot meer dan 500 km actieradius heeft. De aandrijving gebeurt elektrisch vanuit een batterij met een geladen standtijd voor 65 km, afhankelijk van de rijstijl en de belasting van de prestigieus gemodelleerde Opel. Is de accu leeg, dan treedt ongemerkt een kleine verbrandingsmotor in werking die niets met de aandrijving heeft te maken maar wel fungeert als generator die de batterij oplaadt. Het is dus pas als de brandstoftank van de verbrandingsmotor leeg is dat ook de autonomie ophoudt.
Duitse statistieken hebben uitgewezen dat de gemiddelde burger dagelijks zo om en rond 60 km aflegt. Zeker niet meer dan 80 km. Daarom kan iemand die een Opel Ampera koopt iedere dag puur elektrisch rijden. Met dan uitstoot ZERO omdat het verbrandingsmotortje niet aanslaat. Deskundigen ruzieën onder elkaar over de vraag of de Opel Ampera nu wel of niet een EV is. Het antwoord is klaar: in stadsverkeer beslist puur elektrisch. Interstedelijk schrijft de kleine generator een lichte uitstoot aan CO2 op de milieufactuur. Maar beslist miniem. Tot daar in grote lijnen de charme van de Opel Ampera die nu al bestellingen noteert.
Wie opteert voor deze machtige brok techniek zal in de showroom en tijdens testritten uitgebreid worden voorgelicht over alle facetten van het elektrisch rijden. Best is dat de aspirant-koper aandachtig luistert en er nadien er nog eens de documentatie op naslaat. Om zich - bijvoorbeeld - te herinneren dat als hij met de Ampera echt alleen maar in de stad rijdt, en dus elektrisch, het Otto-motortje niet functioneert en mettertijd kan komen "vast" te zitten. Op dat moment kan een verwarrend alarmsignaal op het dashboard verschijnen dat alleen maar op een verzoek tot starten van de generator wijst. Er is dan dus niets verkeerd bezig. Alleen moet het atmosferische motortje ook eens meespelen in het stuk. Om onderhoudsredenen. Zo zal de bezitter van een Opel Ampera nieuwe mobiliteitstechnieken aanleren en zullen de autoverkopers de uiteenzetting ervan glashelder uit de doeken moeten doen. Dat is de eerste grote uitdaging rond de gestarte verkoop van een bloedmooie Opel Ampera.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Opel)
Erik Tazzari onderscheiden met de Giovani Imprenditore-prijs
De oprichter en CEO van de Italiaanse elektrische auto's Tazzari, met productie-eenheid in Imola, is op 14 september j.l. geëerd en bekroond met de Giovani Imprenditore-prijs die ieder jaar een jonge daadkrachtige ondernemer in Italië beloond. Een paar dagen voordien eindigde een puur elektrisch aangedreven Tazzari Zero tweede in Montmélo in de vierde race voor het Spaanse Nationale Kampioenschap van de ECOseries, waarin benzine-, diesel- en LPG-wagens het opnemen tegen hybride- en puur elektrische autos. De races tonen aan dat de elektrische auto zich in het straatbeeld zal opdringen, hoewel de hybridewagen met verbrandingsmotor én elektrische motor de brug daarnaar toe is om vooral de interstedelijke verplaatsingen zonder kopzorgen mogelijk te maken.(wr)
Eerste front-center-airbag op Amerikaanse GM-merken
In de Buick Enclave, de GMC Acadia en de Chevrolet Traverse, midsize crossovers, debuteert voor het modeljaar 2013 een front-central-airbag die zo is ontworpen om bestuurder en voorpassagiers te beschermen bij zijdelingse aanrijdingen. Vooral de inzittenden aan de zijde van de auto die niet is geraakt zijn extra beschermd.
De nieuwe airbag ontplooit zich vanaf de rechterkant van de bestuurdersstoel en positioneert zich tussen de twee voorzetels, dicht bij het midden van de auto. Op die manier biedt hij bescherming voor de bestuurder wanneer de aanrijding aan passagierskant geschiedt, en beschermt hij de passagiers om de botsimpact aan de bestuurderskant op te vangen. Naar verwachting zal de nieuwe airbag ook bescherming bieden als de auto over de kop zou rollen.
Zijdelingse aanrijdingen van het hoger genoemde type werden tussen 2004 en 2009 verantwoordelijk geacht voor zon 11% van de situaties waarbij een inzittende voorin gebruik makend van de klassieke driepunts-veiligheidsgordel om het leven kwam. Dat blijkt uit GMs analyse van de Fatality Analysis Reporting System die uit de database van de National Highway Traffic Safety Administration. Deze airbag is uitgekiend om de inzittenden vooraan, de veiligheidsgordel dragend, nog beter te beschermen. De dripuntsgordel alleen volstaat niet in alle gevallen want 29% van alle inzittenden aan de botskant kwamen om het leven.
De nieuwe airbag is niet wettelijk verplicht, maar momenteel kan geen enkele andere airbag deze bescherming bieden, dat wilde Scott Thomas, senior staff engineer voorGMbeschermingssystemen nog kwijt in een communiqué.
Verwacht wordt dat deze techniek voor het modejaar 2012 voor midsize crossovers zoveel impact zal hebben dat hij in het New Car Assesment Program van de NHTSA, een vijfsterren-rating zal krijgen. Optimist van het nieuwe GM dat na miljarden staatssteun van de belastinbetaler vooral opnieuw goede maatjes met zichzelf is.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Chevrolet)
Om onbegrijpelijke redenen ging zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher beangstigend dicht aan de rechter-achterzijde van Perez hangen. Veel te dicht en bovendien nog op de verkeerde lijn om de haakse rechts te pakken. Het linkervoorwiel van de Mercedes tikte aan op het rechter-achterwiel van de Sauber van Sergio Perez (21). Michaël Schumacher vloog als een komeet de lucht in en zag even sterren toen hij pardoes en frontaal tegen de betonnen muur botste. Race over en out ! Safety Car gedurende vijf ronden. Weg natte droom van een podiumplaats, dit jaar nog ? Met nog vijf races te gaan.
Marnik Battryn, een meer dan beloftevol jonge karter (16), vindt Michaël Schumacher nog altijd de beste autocoureur van het lot. De jongeman baseert zich daarbij op wat de Kerpenaar tijdens een doorweekte GP van Canada opvoerde. Dat was het eerste echte orgelpunt sinds hij besloot weer te keren in de F1. Iedereen nam zijn naam weer in de mond als fenomeen, wat hij ook is. Al was het maar om zijn legendarische ongezelligheid tegenover iedereen, toen Ross Brawn hem naar de eerste wereldtitel had geloodst.
Michaël bezorgde zijn aanhang nog twee orgasmes. In Spa en Monza. Niemand kan het duel Schumacher Hamilton vergeten. Zesentwintig ronden lang, op de rand van het reglement, schuurden de bolides ei zo na tegen elkaar. Hamilton (Mc Laren-Mercedes), nu stilaan seizoenskampioen van de crashes, won in Monza het pleit. Daarbij mogen we ook niet vergeten dat Schumachers seizoen niet vlekkeloos verliep. In Duitsland en Hongarije spinde hij als een beginneling, had een onzalig avontuur met Kobayashi en bleek niet van fouten gespeend. Door het voorval van gisteren in Singapore zadelt Schumi werkgever Mercedes met een gigantisch probleem op. Kan Schumacher nog verder racen voor de Ster ?
Schumi zelf wil wel. Wil zelfs nog tekenen voor 2013. Norbert Haug en Ross Brawn geloven er ook nog in. Mogelijk beleefdheidshalve. Maar net als de hoogst verdienstelijke Rubens Barrichello bij Williams en de snob Jarno Trulli bij Lotus, benemen gasten als Schumi de plaatsen van de jonge garde. Die staan met tientallen te drummen om in een F1 zitje te geraken. Natuurlijk zijn er voorbeelden van oudere piloten die in een andere tijd/context reden. Zoals vijfvoudig wereldkampioen Jean Manuel Fangio die 47 lentes jong was toen hij in 1957 in triomf op de schouders werd gedragen na zijn legendarische zege op de Nürburgring met een Maserati.. Toen besloot hij dat het genoeg was geweest. Dàt meesterschap over zichzelf het winnen van de ijdelheid zien we Michaël Schumacher later realiseren dan nog eens op een podium klimmen.(Tekst:Walter Rombauts/Fotos:Mercedes)