Nu de 90ste Brussels Motor Show dichterbij komt
hebben de verkoopscijfers van 2011 mij doen opmerken dat het vroegere
legendarische merk Alfa Romeo nog bestaat. Het heeft in 2011 nog 6.205 autos
aan de man/vrouw gebracht. Een cijfer dat goed is voor een marktaandeel van
1,08. Dat is goed voor een
éénentwintigste plaats op de Belgische hitparade van 2011. Een klein mirakel
waar CEO van Fiat Marchionne het goddelijke eens moet in zoeken. Met nog
slechts drie mooie modellen drijft de verkoop in België op een
aanmodderende infrastructuur, te beginnen met een incompetente PR-dienst en
aangevuld met arrogante, ei zo na, onbeleefde verkopers in de showrooms. Ik sta
altijd versteld hoe vanuit-de-hoogte een verkoopscordon en garagepersoneel
kunnen doen tegen mensen die als klant uiteindelijk misschien mee hun loon
zullen betalen.
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
De Mito, de kleinste en mooiste Alfa op dit ogenblik, krijgt
twee nieuwe krachtbronnen. Eén ervan noemt de TwinAir en is een 900 cm3
tweecilinder die (85 pk) kan uitbraken en mits verstandig rijden slechts een
uitstoot van 98 g/km aan CO2 heeft. Net als in de Giuletta en de 159 is de
topversie van de Mito met een klavertje-vier gesierd. Dat gaat dan over de Mito
Quadrifoglio Verde die 125 kW (170 pk) puurt uit een 1.4 liter viercilinder
turbomotor. Dergelijke downsizing in de motorbouw doet al denken aan de
nieuwe 1.6 liter turbomotoren die tot nader order (van Ecclestone) in 2013 in de
Formule 1 gaan worden gebruikt.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Niet beschikbaar)
|