Op zondag 3 juni 2012 gaat in Le Mans La Journée de Test
door waaraan alle teams deelnemen die veertien dagen later de even beruchte als
beroemde 24 Uren van Le Mans rijden. De kans is groot dat daar bij wijze van
demonstratie ook de puur elektrische Lola-Drayson B12/69EV zal aanwezig zijn.
Lola en Drayson Racing hebben samen een LMP1 prototype klaar om in 2013 deel te
nemen aan het FIA-kampioenschap voor racewagens met ZERO-uitstoot. Puur
elektrisch dus.
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
De bolide die Lola en Drayson Racing klaargestoomd hebben
heeft 625 kW (850 pk) vermogen en kan een topsnelheid halen van meer dan 325
km/h. De kompleet elektrische aandrijving komt van een Lithium-Nanofosfaat
batterij waarvan de cellen in exclusiviteit zijn gemaakt door A123-Systems.
Ieder wiel van de auto wordt aangedreven door een axiale Oxford YASA motor. Dat
geeft bijgevolg een effect zoals een permanent vierwiel aangedreven auto.
De gunstige essentie daarvan is dat de banden grotere
laterale krachten kunnen opvangen omdat het motorkoppel op ieder wiel lager is.
Zo krijgt ieder wiel 156,25 kW (212,5 pk) toebedeeld. Terwijl de Lola-Drayson
in vormgeving in niets verschilt van een huidige LMP1 auto, is er zeer grote
zorg besteed aan de gewichtsverdeling van de componenten om een neutraal tot
licht overstuurd karakter te bekomen. De bedoeling van Drayson Racing is in Le
Mans aan te tonen over één ronde sneller te zijn dan de benzine- en diesel
LMP1s van het ogenblik. Het team weet echter nog niet concreet raad met de
lading van de batterij voor een lange-afstandsrace. Momenteel wordt de lading
via inductie en dus draadloos gedaan. Het zal nog vonken in Le Mans. Héél concreet: tijdens de MIA Conference op 12 januari 2012 zal de auto worden voorgesteld op stand 6240 in Hall 6. Dit in het kader van "Autosport International 2012" dat daar loopt tot zondag 15 januari 2012. Lord Drayson zal in persoon aanwezig zijn.(Tekst:Walter
Rombauts/Foto:Lola-Drayson)
|