Eind 2009 werd in de persmap van Nissan al uitvoerig
pré-informatie vrij gegeven om hun stand in Hall 6 van de Heizel de Brussels
Motor Show van 2010 kracht bij te zetten. Toch duurde het nog tot 18 oktober
2010 eer de Japanse constructeur de LEAF als eerste puur elektrische auto
aankondigde die rijdt als een gewone auto. Waarin vijf mensen zich
comfortabel kunnen verplaatsen, die handelbaar is en waarvan de gelamineerde
- Lithium-Ion accus zich gemakkelijk laten opladen. Actieradius 160 km
(18-10-2010) en bij zwakke batterij met een snellader in 30 minuten weer voor
80% opgeladen.
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Wij hebben onverdroten inspanningen geleverd om deze dag
ooit werkelijkheid te laten worden, zei toen Nissan President en CEO Carlos
Ghosn. De dag waarop we een auto kunnen voorstellen met uitstoot ZERO !!! Deze
voorstelling is het eerste hoofdstuk van wat ongetwijfeld een boeiend verhaal
wordt, voegde hij er nog aan toe. Uiteraard krijgt de man gelijk want ook als
voorzitter van de straks elfjarige Alliantie Nissan-Renault heeft hij naast de
LEAF nog vijf andere vonkers weten geboren worden. De Renault Twizy, de
Z.O.E., de Kangoo en de Fluence. Beide constructeurs geloven rotsvast in de EV.
Pessimisten zien het minder in vuurwerk. Donderwolken van
een ontredderde wereld-economie drijven de gedachten naar de dure prijskaartjes
van de Electric Vehicles (EV). Brengen ook de autonomie onder de loep zonder
erbij te vertellen dat die rechtstreeks van rijgedrag en wagenbelasting
afhankelijk is. Wie zijn pakken Cola en Chaudfontaine in de koffer mee naar zee
neemt zal snel een stekker moeten opzoeken. Wie doordrongen is van de groene
gedachte en geen schadelijke uitstoot wil, zal als purist deze autos gaan
rijden.
Dan nog blijven enkele spoken rondwaren. Zoals het zeer
nodig is elektriciteit te winnen met zon, water en wind. Niet met de nu gekende
elektriciteitscentrales. Echte heldenkers beweren dat als de energieconsumptie
nog stijgt, vroeg of later het licht zo nu en dan zal uitgaan. Met 7 miljard
wezens op deze planeet zou dat zelfs geen opzien mogen baren. Er worden in
ijltempo nog mensen bij gemaakt. Met zn 9 miljard tegen 2050
Moet er nog
stroom zijn
?
Wie zich tussen 12 en 22 januari 2012 een juist beeld wil vormen gaat best naar Paleis 6 waar Nissan de LEAF in alle facetten verklaart. Desgewenst kan een testrit ook worden gedaan. Handig om te leren omgaan met innovatie en opwinding. De twee kernpunten van een 90ste Auto Motor Salon dat voor geen ander moet onderdoen.
Tot slot iets over de Alliantie. Ze werd opgericht in 1999 en wil wereldleider worden voor mobiliteit met ZERO-emissie voor voertuigen via een uitgebreide strategie van massamarketing van elektrische voertuigen die zowel het product als de infrastructuur omvat. Momenteel hebben Renault en Nissan meer dan 90 samenwerkingsakkoorden gesloten met regeringen, gemeenten en bedrijven in de hele wereld om de noodzakelijke stimulansen en infrastructuur te installeren om van elektrische voertuigen een succes te maken. Tegen 2015 zal de Alliantie 500.000 EV's en accu's kunnen produceren in haar fabrieken, verspreid over de hele wereld. Naar eigen zeggen zal het op die manier de enige autogroep ter wereld worden die elektrische voertuigen en batterijen op deze schaal kan ontwikkelen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Renault en Nissan)
|