Eind 2009 werd in de persmap van Nissan al uitvoerig
pré-informatie vrij gegeven om hun stand in Hall 6 van de Heizel de Brussels
Motor Show van 2010 kracht bij te zetten. Toch duurde het nog tot 18 oktober
2010 eer de Japanse constructeur de LEAF als eerste puur elektrische auto
aankondigde die rijdt als een gewone auto. Waarin vijf mensen zich
comfortabel kunnen verplaatsen, die handelbaar is en waarvan de gelamineerde
- Lithium-Ion accus zich gemakkelijk laten opladen. Actieradius 160 km
(18-10-2010) en bij zwakke batterij met een snellader in 30 minuten weer voor
80% opgeladen.
Wij hebben onverdroten inspanningen geleverd om deze dag
ooit werkelijkheid te laten worden, zei toen Nissan President en CEO Carlos
Ghosn. De dag waarop we een auto kunnen voorstellen met uitstoot ZERO !!! Deze
voorstelling is het eerste hoofdstuk van wat ongetwijfeld een boeiend verhaal
wordt, voegde hij er nog aan toe. Uiteraard krijgt de man gelijk want ook als
voorzitter van de straks elfjarige Alliantie Nissan-Renault heeft hij naast de
LEAF nog vijf andere vonkers weten geboren worden. De Renault Twizy, de
Z.O.E., de Kangoo en de Fluence. Beide constructeurs geloven rotsvast in de EV.
Pessimisten zien het minder in vuurwerk. Donderwolken van
een ontredderde wereld-economie drijven de gedachten naar de dure prijskaartjes
van de Electric Vehicles (EV). Brengen ook de autonomie onder de loep zonder
erbij te vertellen dat die rechtstreeks van rijgedrag en wagenbelasting
afhankelijk is. Wie zijn pakken Cola en Chaudfontaine in de koffer mee naar zee
neemt zal snel een stekker moeten opzoeken. Wie doordrongen is van de groene
gedachte en geen schadelijke uitstoot wil, zal als purist deze autos gaan
rijden.
Dan nog blijven enkele spoken rondwaren. Zoals het zeer
nodig is elektriciteit te winnen met zon, water en wind. Niet met de nu gekende
elektriciteitscentrales. Echte heldenkers beweren dat als de energieconsumptie
nog stijgt, vroeg of later het licht zo nu en dan zal uitgaan. Met 7 miljard
wezens op deze planeet zou dat zelfs geen opzien mogen baren. Er worden in
ijltempo nog mensen bij gemaakt. Met zn 9 miljard tegen 2050 Moet er nog
stroom zijn ?
Wie zich tussen 12 en 22 januari 2012 een juist beeld wil vormen gaat best naar Paleis 6 waar Nissan de LEAF in alle facetten verklaart. Desgewenst kan een testrit ook worden gedaan. Handig om te leren omgaan met innovatie en opwinding. De twee kernpunten van een 90ste Auto Motor Salon dat voor geen ander moet onderdoen.
Tot slot iets over de Alliantie. Ze werd opgericht in 1999 en wil wereldleider worden voor mobiliteit met ZERO-emissie voor voertuigen via een uitgebreide strategie van massamarketing van elektrische voertuigen die zowel het product als de infrastructuur omvat. Momenteel hebben Renault en Nissan meer dan 90 samenwerkingsakkoorden gesloten met regeringen, gemeenten en bedrijven in de hele wereld om de noodzakelijke stimulansen en infrastructuur te installeren om van elektrische voertuigen een succes te maken. Tegen 2015 zal de Alliantie 500.000 EV's en accu's kunnen produceren in haar fabrieken, verspreid over de hele wereld. Naar eigen zeggen zal het op die manier de enige autogroep ter wereld worden die elektrische voertuigen en batterijen op deze schaal kan ontwikkelen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Renault en Nissan)
Nu het vuurwerk over heel de wereld is verschoten,
zal het precies twintig jaar geleden zijn dat Professor Dusan O.Gruden toen 53
-een opmerkelijke uitspraak deed over
het verlagen van het verbruik van verbrandingsmotoren. Hij was bij Porsche het
meest gezaghebbend als het over het milieu ging en dus rechtstreeks betrokken
bij de uitstoot van schadelijke gassen in de atmosfeer.
De technische verfijningen aan de motoren om minder te
verbruiken, hebben alleen dan zin als ervoor wordt gezorgd dat er geen
brandstofverspilling is door verkeersopstoppingen (-vandaag gekend als files)
en vertragende wegenstructuur (drempels, wegvernauwingen, dwaze
snelheidslimieten). Zijn die er toch, dan zijn alle inspanningen die
autoconstructeurs over de hele wereld leveren, vergeefs.
Uiteraard kan dat niets te maken hebben met een Nissan LEAF
die van huis uit ZERO uitstoot heeft. Maar dat files op het verbruik van
elektrische auto invloed hebben staat als een (laad-)paal boven water.
Overigens is het simpel. Mocht een infrastructuur bestaan met zegge iedere
50 km een oplaadpunt dan was de elektrische auto al doorgebroken.
Batterijtechnologie en kostprijs (36.990) ten spijt. Als bezitter of gebruiker
van zon auto moet er gemoedsrust heersen. Dat kan alleen als er een technische
infrastructuur is om te laden. Voor wie dagelijks in afstand (+- 100 à 120 km)
beperkte ritten doet, die kan thuis in de garage makkelijk laden. Een kabel,
twee stekkers. Eén in de muur en één in de snoet van de LEAF nadat men binnen
met een klepje de sluiting ervan heeft geopend. Dan is er geen probleem.. Maar
als de rit niet geijkt is, vooraf gepland, dan komt gerustheid wel eens in
het gedrang. Door gebrek aan duidelijkheid van de overheid en het gemis aan
opladingsstructuur.
Na een fascinerende testrit met de Nissan LEAF, kwam ik ook
tot die bevinding. Hoewel de puur elektrische auto een autonomie van ruim 130
km aankan, wordt zijn bereik aangetast door filerijden. Dan daalt de capaciteit
van de Lithium-Ion-batterij zienderogen. Indien men echter vrije baan heeft en
overigens indrukwekkende acceleraties kunnen losgemaakt worden en de
terugwinning van rem/vertragingsenergie maximaal kan worden benut, tonen de
cijfers op het speelse dashboard het helemaal anders. Dat leerde een rit me van
Antwerpen naar Mechelen en terug.
Bij de start in de Scheldestad gaven de boordinstrumenten
106 km aan. Vlot rijdend, wegsprinten aan een groen licht tot verbijstering
van andere weggebruikers, daalt het cijfer maar met mondjesmaat. Als wordt
vertraagd, voor bochten of verkeerslichten wordt geremd, dan stijgt de
batterijlading weer. Zo toonde de Nissan LEAF in de Da Vinci-parking aan de
Grote Markt in de Manenblusserstad weer 106 km. Tijdens de terugweg oogstte
ik hetzelfde resultaat. Het recupereren van elektrische energie heeft dus
iets te maken met een vlotte rijstijl. Tijdens het remmen wordt de elektromotor
een generator die stroom naar de accu stuurt en deze houdt die vast. Het spel
van ontladen en weer wat recupereren maakt een boeiend spel van elektrisch
rijden.
In het geval van de LEAF gebeurt dat in de grootste
stilte,(maximum 21 dB alles samen) ook in het grootste comfort. Dat kostte iets
in gewicht, want aan deze vijfzitter familiewagen (Auto van het Jaar 2011) is
letterlijk alles dr op en dr aan. De airco kon naar mijn gevoel beter, maar
het zal eerder mijn schuld zijn geweest omdat ik een hekel heb aan handleidingen
doornemen. De LEAF heeft allure, is ongezien goed uitgerust voor een EV en
heeft een onderstel dat geen enkele wegvibratie naar het interieur doorstuurt.
Wel hoort/voelt men de banden over het wegdek rollen. Ook de vering is een
uitmuntend compromis tussen de zachtheid van comfort en de stugheid die een
precieze sturing mogelijk maakt.
De lay-out van de LEAF is zo, dat niet wordt gevoeld waar de
cruciale onderdelen als batterij, elektromotor en controller zich precies
bevinden. Ze zijn weggemoffeld om het zitcomfort voor vijf personen te
maximaliseren. Natuurlijk kunnen die worden geplaatst in schematische
voostellingen. Maar uit het rijpatroon zijn ze niet te definiëren. Die LEAF
rijdt geheel als een gewone goede auto. Anders kan het niet worden verteld.
De elektromotor zit tussen de voorwielen en de gelamineerde
cellen (48) van de batterijen zijn zo laag mogelijk en onder de passagiersvloer
over de binnenste oppervlakte verspreid. Naar de centrale ruggengraat van de
auto. Zoals bij een klassieke auto met achterwielaandrijving de
transmissietunnel. Zo moet men zich dat voorstellen. Laag geplaatst en door het
eigenste gewicht van de accus geeft dat een laag zwaartepunt. Meteen het
geheim van een goede wegligging. De LEAF rijdt neutraal, niet over of onderstuurd.
Messcherpe bochtenlijnen worden erdoor mogelijk.
De elektromotor transformeert zich tijdens het vertragen en
remmen in een generator die de accus oplaadt. In beide gevallen remmen of
vertragen geschiedt dat. Zon elektromotor is ingrijpender dan op het eerste
gezicht gedacht. Het is verbijsterend hoeveel onderdelen van een klassieke auto
gewoon komen te vervallen. Eenvoudig in onderhoud dus. Bangelijk eenvoudig.
Nissan annonceert voor de LEAF die eigenlijk nu zijn eerste verjaardag viert
een actieradius van 175 km. Ik kon niet hoger meten dan 123 km De motor is
met 80 kW (109 pk) een equivalent van een auto met 2,5 liter V6 motor. Het
maximumkoppel van 280 Nm geldt vanaf de eerste omwenteling tot 2739 t/m. Het is
een sprinter van jewelste.
Op de Brussels Motor Show de 90ste heeft
Nissan in Pameis 6 alle informatie over deze gedurfde auto en op de test piste
kan er ook mee worden gereden. Het eerste contact zal de toevallige bestuurder
verbazen. De voet op de rem en een druk op een elektrische knop start de
elektromotor. Dat gaat gepaard met een niet mis te verstane beltoon, gevolg
door nog eens een muziekje als het piepkleine pookje vanuit neutraal in in
vooruit of achteruit wordt gezet. Het deed me aan de Dafjes van de gebroeders
van Doorne denken We zijn weer op dat punt aanbeland, maar heel gesofistikeerd
want de Nissan LEAF is uitgerust met de meest moderne reductiekast tussen de
elektromotor en de wielen die het koppel evenwichtig naar de straatstenen
overbrengt.
Als de auto echt stilstaat, draait ook de EM helemaal niet.
Maar als de elektromotor wél functioneert is er een kruipneiging zodat de
bestuurder altijd aanvoelt dat de auto dringt en men dus niet losbollig met
de potentiometer (vervangt gaspedaal) mag omspringen. Als de baan is geruimd
van gammele slakkenhuisjes die autos met verbrandingsmotor ondertussen aan het
worden zijn, dan kiest de Nissan LEAF voor een opzienbarende gezwindheid. Als
je hem in je achteruitkijkspiegel ziet, ruim er dan baan voor. De toekomst zit
je immers op de hielen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Nissan)
Tijdens de persdag, 10 januari 2012, zal om 11 uur precies de nieuwbakken onderscheiding "Clean Car of the Year 2012" worden bekendgemaakt. Negen wagens werden genomineerd. De Renault Twingo, Mitsuishi iMiEV en Toyota IQ zijn de genomineerden voor de categorie "Stad". De imposante Opel Ampera, de minder bekende VW Passat en de ook al lang verwachte Chevrolet Voltzijn weerhouden voor de categorie "Fleet". Het toeval wil dat de commerciële aanzwengeling van deze auto's langs de fleets van bedrijven moet gebeuren omdat ze particulier gezien teveel kosten.
De "Clean Car of the Year" wordt voor het eerst verkozen in een "algemene categorie". Genomineerd hiervoor zijn de VW Polo, de Chevrolet Volt en de Opel Ampera. Dat de Ampera en de Volt hier ook opduiken komt omdat hun "extended range" maakt dat je met een goede basis voor een elektrische auto meer dan 500 km aan autonomie oogst. Een kleine verbrandingsmotortje speelt generator en laadt de Li-Ion-batterij weer op als die na de eerste 60 km puur elektrisch (dus kort ZERO-emissie) plat gaat. De uitstoot van het Otto-motortje is zeer laag, maar ZERO kan het van nature uit niet zijn. De aanpak voor deze titel - die commercieel interessant is - spruit voort uit het Zolders idee van de "Clean Week 2020" waarvan auto- en autosportspecialist Marc Martens de geestelijke vader is en tevens de échte "executive" van CW2020.
Vorige dinsdag nam Zolder ook een fotovoltaïsche installatie in gebruik. Het specifieke eraan is dat de zonnecellen de zon opzoeken, waar die ook staat. Op die manier wordt het hoogste rendement aan energiewinning bekomen. Zolder poetst daarmee zijn groen imago nog wat verder op. In 1963 werd de omloop aangelegd en die zal in 2013 dus vijftig jaar bestaan. Onlangs vernam Walter's Auto Cahiers dat Antwerp Motor Union zijn archieven naar het museum in Zolder verhuisde. Die Antwerpse organisatorische Autoclub - gesticht door Tony Stappaerts - is ondertussen al even jong als straks Zolder. Markant was dat AMU knallende races organiseerde in Terlamen. O.a. de "Bekers van de Toekomst" en enkele F2-races. In "Les Coupes de l'Avenir" was ook een F3-luik verankerd.
Letterlijk de grootste namen als onze eigenste Jacky Ickx, Jackie Stewart en Jochen Rindt - om maar enkelen te citeren - waren aanwezig. In twee reeksen bezorgden ze de toen massale volkstoeloop kippenvel. Er was ook altijd een klein kantje aan: de soms hoogoplopende rivaliteit tussen het Antwerps bestuur van AMU en de directie van Zolder met toen Maurice Beliën en Jo Coopmans aan kop. Zolder (op 8 km van Hasselt...) en Antwerpen...80 km verder leken toen twee aparte werelden. Ieder achtte zich beter dan de ander. Het wereldprobleem dus in miniatuur. Toen al, en zoals het in de wereldgeschiedenis ook altijd is geweest. Global Warming bestond natuurlijk in die tijd niet. De lijst om allen op te sommen is te lang. Velen van hen waren gewoon monumenten en als ze nog niet naar een andere chemische toestand zijn overgegaan zijn ze dat nog. Degenen die nog van vlees en bloed zijn worden schaars. Maar alle monumenten die Zolder deden daveren van emoties worden in 2013 nog eens afgestoft. Zolder zal ze bundelen in een lijvig werk.(Tekst en foto:Walter Rombauts)
Goudkleurige zandkorrels, aanrollende witte golfkoppen tegen
een azuurblauwe lucht, bekroond met een eeuwig lijkende zonneschijf maken dat
het strand van Copacabana in Rio de Janeiro er voor de argeloze bezoeker
paradijselijk bij ligt. Op de met palmbomen overkoepelde promenade lokken witte
plastiekstoeltjes, zongebakken mensen en bontgekleurde coctails voor een even
verfrissende als verraderlijke drink. Wat ongemakkelijk onderuitgeschoven op de
te korte zit van een stoeltje dreigen mijn ogen dicht te vallen van weelde,
wachtend op de Cubalibra die het totaalbeeld nog dieper fotografisch in mijn
geheugen zal prikken.
Café OK is maar één van de vele lokkertjes voor een
ijsgekoelde "molotov-coctail", een hapje, een grietje-voor-een-cent
of een duivels uitdagende vrouw wiens enkels, handen en stem verraden dat het
een man is. Een ruk aan mijn hemdsmouw maakt dat ik niet écht in dromenland
verzeil. Ik kijk in trieste, grote donkere jongensogen, die beslist niet meer
dan tien of twaalf jaar het vermeende paradijs hebben gezien. En ze hebben
daarvan niet veel leuks onthouden, te oordelen naar de naar begrip zoekende
blikken. De jongen is slordig, armoedig gekleed en heeft geen linkerarm. Even
schiet de vraag door mijn attente geest of mensen's boosheid zover zou kunnen
gaan een kind een arm te amputeren om het aldus als bedelaar meer indruk te
laten maken. Maar neen, dit wilde ik niet denken. Ik weiger te aanvaarden dat
mensen zo slecht kunnen zijn. Maar dan doen honderden anekdote's in de
wereldgeschiedenis me twijfelen.
Alfonso, zo heet de knaap, is bedelaar en vraagt me
onbeschroomd om geld. Met open, niet propere, al wat verweerde rechterhand. Een
straatkind van Rio... Een inkomstenbron misschien ook voor een gezin. Het
zojuist vermeende paradijs valt aan diggelen. Naast mij staat een mens die het
minder goed heeft dan ik. Duidelijk. Ik kan niet anders dan hem geld geven. Of
toch wel. Ik nodig hem aan mijn tafel uit, waarop Alfonso maar heel argwanend
ingaat. "Dinero" (Portugees voor geld) dringt hij aan. Maar in de
plaats daarvan leg ik de spijskaart voor hem open en zeg hem te kiezen waar hij
zin in heeft. Alfonso beziet me ongelovig, kijkt schichtig om zich heen, om dan
zijn blik aan de kaart te kleven. Zonder écht iets te zien. Toch kwam ik met
hem overeen een lekkere kip te eten, zich in een reuze-cola te verzuipen en
onze toevallig kennismaken te vieren met een feestelijke ijskreem, inclusief
vuurwerk. En zo geschiedde. Onder onbegrijpende blikken van Braziliaanse
hoertjes, potsierlijke travestieten, toeristen-die-niet-beter-wisten en nog wel
met de grootste verrassing van de café-houder zelf. Een bedelaar aan tafel bij
een klant. Ongehoord. Maar voor Alfonso en mij zat het snor in Café OK daar op
de promenade van Copacabana.
Veel viel er niet te zeggen. Alfonso kon uiteraard alleen
Portugees, ik maar enkele woorden, en daarom flapte ik er wat Spaans
tussendoor, maakte hem gestikulerend allerlei diets en zocht met evenveel
gebaren de betekenis van zijn antwoorden. Zo verliep de maaltijd. En als de gigantische
ijsbergen op onze verhitte tongen gesmolten waren, Alfonso een laatste keer
zijn lippen opeenperste om de smaak van de koele frisdranken in zijn geheugen
te prenten, voelden we allebei dat de ontmoeting naar zijn eind ging. Alfonso
zou weggaan, ik zou enkele dagen later terug naar huis vliegen om een jaar
later weer hier op diezelfde plaats eenzaam te zijn. Maar ik gaf Alfonso geld,
hoeveel doet hier niet terzake. En vroeg hem of hij volgend jaar, precies weer
diezelfde zaterdagmiddag - de enige zaterdag met de GP van Brazilië Formule 1 -
opnieuw zou willen komen. Na wat misverstanden over mijn bedoelingen knikte hij
ja. En dan ging Alfonso weg, over de brede laan van het paradijs die op de
wrede broosheid van het lot is gebouwd.
Driemaal is Alfonso op het rendez-vous geweest. Iedere keer
bleek mijn éénarmige vriend meer man te zijn geworden. Het verging hem
blijkbaar niet beter, maar ook niet slechter. Vreugde om een weerzien kon ik
niet écht ontdekken. Alfonso kwam om het eten en een centje. Dat kon ik hem ook
niet kwalijk nemen. Maar toch drong enige vreugde soms door zijn oogappels, en
werd het strand van Copacabana stralender dan ooit voor mij. De vierde keer is
Alfonso ook op de afspraak geweest. Daar durf ik op te wedden. Maar ikzelf was
er niet. Brazilië's prestige-race was naar Sao Paulo getransfereerd, geboortestad van
Ayrton Senna, en dus deed ik Rio niet meer aan. Alfonso zal mijn ontrouw nooit
begrijpen. En dat zal altijd mijn verdriet van Copacabana blijven. (Tekst en foto: Walter Rombauts)
Het is voor de 90ste keer dat er een Auto Moto Salon in de Brussels Expo doorgaat. Zoals in vorige bijdrage gezegd staat de puur elektrische auto centraal zonder er evenwel de ruggengraat van uit te maken. Als per 1 januari a.s. de ecopremies voor zogenaamde "groene" auto's zijn afgeschaft, zal blijken dat het Grote Publiek zijn hart laat spreken en naar de emotionele krachtbeesten neigt. Als dan ook nog de geldbeugel het toelaat zal blijken dat de gemiddelde automobilist geen snars inzit met al dan niet geslaagde milieutops en zouden de "leuke dingen voor de mensen", de fun, de hartstocht het wel eens kunnen winnen van puur verstand. Dat laatste wordt overigens door de regeringsleiders niet beoefent en een mogelijke burger met wat grijze hersencellen wordt daar zéker niet voor beloond.
Nissan zal in Brussel een prominente speler zijn en heeft als volbloed de GT-R in modeljaar 2012 om autocoureurs--in-spé te laten watertanden (bijlage-). Naast de puur elektrische LEAF en de LEAF Nismo als sport-prototype en ook geheel elektrisch, zal Nissan een speciale versie van de Juke onder de naam "Shiro" in Europese première lanceren en als Belgische touch's is er de ultieme CrossOver Murano in 2012-kleedje, alsook de Qashqai 1.6 dCi. Van 12 tot 22 januari zorgt Nissan in Brussel voor Opwinding en Innovatie. De afspraak aldaar is in Paleis 6.(Tekst:wr/Foto:Nissan)
Op de "Brussels International Autoshow" begin volgend jaar (12 tot 22 januari 2012) zullen elektrische auto's andermaal in de spots staan. Om zogoed als niet te worden verkocht. Overheidssteun (-wat is dat een raar vies woord geworden...) komt in de graaierige geesten van ministers en staatssecretarissen niet op. Het afschaffen van de 3% of 15% subsidie op de zogenaamde propere CO2-auto's hing al een poos in de lucht. Het regerings-embryo stootte deze maatregel zonder gewetensvroeging af, ook al omdat ze werd aangespoord door adviseurs die min of meer naar waarheid verklapten dat al die auto's in de praktijk toch niet aan die lage uitstoot voldeden. Een brandstofverbruik van 4,4 l/100 km kan overeenstemmen met een uitstoot aan koolstofdioxyde van 99 gram per kilometer. In ideale omstandigheden. Want enkele strandzetels in de koffer en je schoonmoeder naast het onvermijdelijke kleinkind, en hup, je zit door het gewicht al aan een hoger verbruik...Kletskoek dan die properiteit. De enige auto die WEL onze broeierige, stinkende autoboel kan schoonmaken is een puur elektrische.
Gelukkig zijn er al heel wat. Om de direct beschikbare te noemen is er de Citroën Zero, de Mitsubishi i-MiEV, de Peugeot Ion, de Nissan Leaf en de Renault Fluence, Kangoo, ZOE en Twizy en natuurlijk de Smart die toch wel een kroonbriljantje aan de Ster mag worden genoemd. Opel met de Ampera en Chevrolet met de Volt zouden zo graag worden geciteerd bij de groeiende lijst automobielen met een ZERO-uitstoot aan schadelijke gassen. Maar een klein generatortje, een Otto en dus verbrandingsmotortje zorgt nog voor een minieme emissie van CO2. Daarom dat ook hoofdredacteur van Autogids onlangs die twee "extended ranges" onderbracht in de "Plug-in-Hybrid-Cars". Met het voordeel - dat bevestigt ook Mercedes - dat je met die ruime, luxueuze, zeg maar impsante "karren" ruim 500 km aan autonomie oogst tegenover de 120 à 150 km met de daarjuist genoemde puur elektrische auto's die tegelijkertijd ook volwaardige familiale personenwagens zijn.
Het knelpunt zit in de standtijd van de batterijen en het aantal keren dat ze kunnen worden opgeladen. Het zijn ook de materialen die voor batterijen worden gebruikt die ze zo duur maken en dus in essentie de EV buitenissig van prijs maakt. Zeker particulier omdat maar of toch 9000 langs fiscale weg kan worden gerecupereerd. Bedrijven kunnen 120 % aftrekken, maar met de nieuwe Di Rupo-normen schijnt er nogal wat schuwheid te zijn ontstaan. In ieder geval is Lithium één van de belangrijkste batterij-materialen. Het heeft als symbool Li, een specifiek gewicht van 0,534 g/cm3 en is daarmee momenteel het lichtste materiaal ter wereld dat de hoogste energiedensiteit toelaat. Renault en Alliantiepartner Nissan gebruiken in hun EV's allemaal Lithium-Ion accu's. Koortsachtig wordt gezocht naar nieuwe materiaalcombinaties om langere standtijden en dus grotere autonomie te bereiken. Zo steken Lithium-Keramik de kope op, Lithium-Polymeer en de lijst groeit nog aan.
Vooral omdat veel van de noodzakelijke materialen voor de batterijen zeldzame aardmetalen zijn geworden en er al politieke spelletjes mee worden gespeeld. In die mate zelfs dat o.a. Amerika zich de vraag stelt of het de oude gesloten en opgegeven mijnen niet beter opnieuw zou aanboren, ook al is de kost van het ontginnen ervan hoger. Nu China ongeveer baas over de hele wereld wordt, is de rest van de industrielanden aangewezen op enige bescheidenheid. Boeiend die "Electric Vehicle's". De "Brussels International Motor Show" zal er bol van staan. We zoeken mee tussen de vonken, de Volt's en Ampères, de Tesla's en Tazzari's naar indringend nieuws. Het gewone nieuws over de EV is snel verteld. Je pakt een ladderchassis, zet er een elektromotor op, een batterij en een "controller" (brein dat de wisselwerking tussen energie geven en nemen berekent) en je hebt een EV. Op het eerste gezicht althans, want dan komt de intrige van gewichtsverdeling, veiligheids-aspecten, comfortkanten en prijs..In de volgende dagen babbelen we er rustig verder over.(Tekst:wr/Foto:Nissan)
Nissan heeft momenteel 100 bestellingen binnen van de puur elektrische auto LEAF. Daarvan vinden er 80 hun weg naar het verkeer via leasing en 20 ervan via particulieren die een forse prijs over hebben voor het nieuwe tijdperk van de elektrische auto. Dat Nissan samen met Alliantiepartner Renault er rotsvast in gelooft bewijzen de vijf bijkomende expliciete LEAF-dealers die in 2012 de zes nu bestaande zullen aanvullen. Op het 90ste Auto Motor Salon van Brussel (12 - 22 januari 2012) in Brussels Expo zal de LEAF schitteren. Dat schreef Walter's Auto Cahiers gisteren al.
Vandaag swingde Nissan zijn slogan voor die Brussels Motorshow de actualiteit in: Innovatie (-de LEAF) en Opwinding (-de nog snellere GT-R van het modeljaar 2012). De sportwagen is nog sneller gemaakt en accelereert van 0 naar 100 km/h in...2,8". Mogelijk zal Porsche zijn ingenieurs weer rond de desk roepen en hun vragen of wij - Duitsers - niet nog veel beter kunnen dan die Japanners. Het is ooit al gebeurd met een "simpele" Nissan 300 ZX. Die bezorgde de constructeur uit Weissach nachtmerries als concept van de bijna-perfectie. Porsche weerlegde die in de autogeschiedenis dan weer met een rist overwinningen in de "24 Uren van Le Mans". Nismo broedt op die etmaalrace. Vandaag echter is daarover nog niets concreet bekend.
Audi won de klassieker tien keer na elkaar. En dieselt net als Peugeot voort. De diesel wordt door de eurocrisis, de bankencrisis en regeringsgesukkel opnieuw in vraag gesteld. De gemakkelijste weg om te zeggen dat diesel meer fijn stof uitstoot en weglaten dat een diesel t.a.v. benzine minder verbruikt en daardoor per definitie minder CO2 (koolstofdioxyde" in de atmosfeer brengt. Een econoom zei onlangs dat als diesel en benzine gelijk zouden worden belast er een fiscale winst van 1 miljard zou worden genoteerd in de staatskas. Vorige dagen bedroeg de literprijs tussen benzinen en gasolie 7 Eurocent...Oh ja, en op het Salon zal ook een conceptcar in de vorm van een LEAF Nismo aanwezig zijn. Om autosport elektrisch te beroeren. Zoals meer dan 100 jaar geleden met elektrische auto's records werden gereden. Toch zal er tijdens 2012 veel nieuws onder de zon zijn bij Nissan. De komende dagen gaan we daar verder op in.(wr/Foto:Nissan)
Dealers van Nissan LEAF zullen in Brussel schitteren
Op de komende 90ste "Brussels International Autoshow 2012" zal Nissan accenten leggen op de puur elektrische LEAF die terecht doorgaat als een familiale sedan. Zoals ook zijn concurrenten als de Citroën Zero, de Peugeot Ion en de Mitsubishi iMiEV zich als volwaardige auto's gedragen. Sinds 21 september j.l. zijn ook de de zes Nissan-dealers bekend die de verkoop en onderhoud zullen doen van de LEAF. Dat zijn vijf concessionarissen in België: Garage Demeyere in Knokke-Heist, Garage De Witte in Sint-Gilles-Waas, Group Dyck in Halle, de etablissementen Konen - Lemaire in Luik, Garage Leo Peeters in Vilvoorde en één verdeler voor het Groothertogdom Luxemburg, de Garage Paul Lentz in Alzingen.
Walter's Auto Cahiers nam deze tekst over van een persberichtje van Nissan. Walter's hoop is dan ook gevestigd dat verstandige mensen - noem ze dan maar technocraten - de huidige slechte, zeg maar zo goed als onbestaande, verkoop van EV's in de komende jaren zullen promoten. Mogelijk kan een regering van mannen en vrouwen met ruggengraat de zin ervan inzien en de ongusntige trend ombuigen. Zogenaamd trendsettende poesjenellen die nu aan de "macht" zijn, blijken daartoe niet in staat.
Getuige hiervan de vaudeville die regeringsvorming heet. Van welke politieke kleur iemand ook is, dit kan je niet meer ernstig nemen. Zomin als de aanslag op de bedrijfswagen. In concreto is dat rechtstreeks afnemen van netto-inkomen van mensen die zich - mogelijk al bijna een leven lang - hebben blauw betaald aan allerlei perverse taksen. Werkende burgers die de afgang van de banken voor de tweede keer in minder dan vijf jaar zullen moeten ophoesten. Ook de volgende generatie en hun kinderen zullen daar nog voor opdraaien. Enfin, om terug te keren naar de elektrische auto: er hangt wereldwijde hoogspanning rond. De verwachtingen waren ook hooggespannen... Als ze niet worden ingelost dreigt de elektrocutie van de hele wereldeconomie.(wr/Foto:Nissan)
Ampera van Opel vereist kunstige verkoopstechnieken
De Opel Ampera wordt onder de elektrische voertuigen geteld die door de techniek van de "extended range" tot meer dan 500 km actieradius heeft. De aandrijving gebeurt elektrisch vanuit een batterij met een geladen standtijd voor 65 km, afhankelijk van de rijstijl en de belasting van de prestigieus gemodelleerde Opel. Is de accu leeg, dan treedt ongemerkt een kleine verbrandingsmotor in werking die niets met de aandrijving heeft te maken maar wel fungeert als generator die de batterij oplaadt. Het is dus pas als de brandstoftank van de verbrandingsmotor leeg is dat ook de autonomie ophoudt.
Duitse statistieken hebben uitgewezen dat de gemiddelde burger dagelijks zo om en rond 60 km aflegt. Zeker niet meer dan 80 km. Daarom kan iemand die een Opel Ampera koopt iedere dag puur elektrisch rijden. Met dan uitstoot ZERO omdat het verbrandingsmotortje niet aanslaat. Deskundigen ruzieën onder elkaar over de vraag of de Opel Ampera nu wel of niet een EV is. Het antwoord is klaar: in stadsverkeer beslist puur elektrisch. Interstedelijk schrijft de kleine generator een lichte uitstoot aan CO2 op de milieufactuur. Maar beslist miniem. Tot daar in grote lijnen de charme van de Opel Ampera die nu al bestellingen noteert.
Wie opteert voor deze machtige brok techniek zal in de showroom en tijdens testritten uitgebreid worden voorgelicht over alle facetten van het elektrisch rijden. Best is dat de aspirant-koper aandachtig luistert en er nadien er nog eens de documentatie op naslaat. Om zich - bijvoorbeeld - te herinneren dat als hij met de Ampera echt alleen maar in de stad rijdt, en dus elektrisch, het Otto-motortje niet functioneert en mettertijd kan komen "vast" te zitten. Op dat moment kan een verwarrend alarmsignaal op het dashboard verschijnen dat alleen maar op een verzoek tot starten van de generator wijst. Er is dan dus niets verkeerd bezig. Alleen moet het atmosferische motortje ook eens meespelen in het stuk. Om onderhoudsredenen. Zo zal de bezitter van een Opel Ampera nieuwe mobiliteitstechnieken aanleren en zullen de autoverkopers de uiteenzetting ervan glashelder uit de doeken moeten doen. Dat is de eerste grote uitdaging rond de gestarte verkoop van een bloedmooie Opel Ampera.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Opel)
Erik Tazzari onderscheiden met de Giovani Imprenditore-prijs
De oprichter en CEO van de Italiaanse elektrische auto's Tazzari, met productie-eenheid in Imola, is op 14 september j.l. geëerd en bekroond met de Giovani Imprenditore-prijs die ieder jaar een jonge daadkrachtige ondernemer in Italië beloond. Een paar dagen voordien eindigde een puur elektrisch aangedreven Tazzari Zero tweede in Montmélo in de vierde race voor het Spaanse Nationale Kampioenschap van de ECOseries, waarin benzine-, diesel- en LPG-wagens het opnemen tegen hybride- en puur elektrische autos. De races tonen aan dat de elektrische auto zich in het straatbeeld zal opdringen, hoewel de hybridewagen met verbrandingsmotor én elektrische motor de brug daarnaar toe is om vooral de interstedelijke verplaatsingen zonder kopzorgen mogelijk te maken.(wr)
Eerste front-center-airbag op Amerikaanse GM-merken
In de Buick Enclave, de GMC Acadia en de Chevrolet Traverse, midsize crossovers, debuteert voor het modeljaar 2013 een front-central-airbag die zo is ontworpen om bestuurder en voorpassagiers te beschermen bij zijdelingse aanrijdingen. Vooral de inzittenden aan de zijde van de auto die niet is geraakt zijn extra beschermd.
De nieuwe airbag ontplooit zich vanaf de rechterkant van de bestuurdersstoel en positioneert zich tussen de twee voorzetels, dicht bij het midden van de auto. Op die manier biedt hij bescherming voor de bestuurder wanneer de aanrijding aan passagierskant geschiedt, en beschermt hij de passagiers om de botsimpact aan de bestuurderskant op te vangen. Naar verwachting zal de nieuwe airbag ook bescherming bieden als de auto over de kop zou rollen.
Zijdelingse aanrijdingen van het hoger genoemde type werden tussen 2004 en 2009 verantwoordelijk geacht voor zon 11% van de situaties waarbij een inzittende voorin gebruik makend van de klassieke driepunts-veiligheidsgordel om het leven kwam. Dat blijkt uit GMs analyse van de Fatality Analysis Reporting System die uit de database van de National Highway Traffic Safety Administration. Deze airbag is uitgekiend om de inzittenden vooraan, de veiligheidsgordel dragend, nog beter te beschermen. De dripuntsgordel alleen volstaat niet in alle gevallen want 29% van alle inzittenden aan de botskant kwamen om het leven.
De nieuwe airbag is niet wettelijk verplicht, maar momenteel kan geen enkele andere airbag deze bescherming bieden, dat wilde Scott Thomas, senior staff engineer voorGMbeschermingssystemen nog kwijt in een communiqué.
Verwacht wordt dat deze techniek voor het modejaar 2012 voor midsize crossovers zoveel impact zal hebben dat hij in het New Car Assesment Program van de NHTSA, een vijfsterren-rating zal krijgen. Optimist van het nieuwe GM dat na miljarden staatssteun van de belastinbetaler vooral opnieuw goede maatjes met zichzelf is.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Chevrolet)
Om onbegrijpelijke redenen ging zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher beangstigend dicht aan de rechter-achterzijde van Perez hangen. Veel te dicht en bovendien nog op de verkeerde lijn om de haakse rechts te pakken. Het linkervoorwiel van de Mercedes tikte aan op het rechter-achterwiel van de Sauber van Sergio Perez (21). Michaël Schumacher vloog als een komeet de lucht in en zag even sterren toen hij pardoes en frontaal tegen de betonnen muur botste. Race over en out ! Safety Car gedurende vijf ronden. Weg natte droom van een podiumplaats, dit jaar nog ? Met nog vijf races te gaan.
Marnik Battryn, een meer dan beloftevol jonge karter (16), vindt Michaël Schumacher nog altijd de beste autocoureur van het lot. De jongeman baseert zich daarbij op wat de Kerpenaar tijdens een doorweekte GP van Canada opvoerde. Dat was het eerste echte orgelpunt sinds hij besloot weer te keren in de F1. Iedereen nam zijn naam weer in de mond als fenomeen, wat hij ook is. Al was het maar om zijn legendarische ongezelligheid tegenover iedereen, toen Ross Brawn hem naar de eerste wereldtitel had geloodst.
Michaël bezorgde zijn aanhang nog twee orgasmes. In Spa en Monza. Niemand kan het duel Schumacher Hamilton vergeten. Zesentwintig ronden lang, op de rand van het reglement, schuurden de bolides ei zo na tegen elkaar. Hamilton (Mc Laren-Mercedes), nu stilaan seizoenskampioen van de crashes, won in Monza het pleit. Daarbij mogen we ook niet vergeten dat Schumachers seizoen niet vlekkeloos verliep. In Duitsland en Hongarije spinde hij als een beginneling, had een onzalig avontuur met Kobayashi en bleek niet van fouten gespeend. Door het voorval van gisteren in Singapore zadelt Schumi werkgever Mercedes met een gigantisch probleem op. Kan Schumacher nog verder racen voor de Ster ?
Schumi zelf wil wel. Wil zelfs nog tekenen voor 2013. Norbert Haug en Ross Brawn geloven er ook nog in. Mogelijk beleefdheidshalve. Maar net als de hoogst verdienstelijke Rubens Barrichello bij Williams en de snob Jarno Trulli bij Lotus, benemen gasten als Schumi de plaatsen van de jonge garde. Die staan met tientallen te drummen om in een F1 zitje te geraken. Natuurlijk zijn er voorbeelden van oudere piloten die in een andere tijd/context reden. Zoals vijfvoudig wereldkampioen Jean Manuel Fangio die 47 lentes jong was toen hij in 1957 in triomf op de schouders werd gedragen na zijn legendarische zege op de Nürburgring met een Maserati.. Toen besloot hij dat het genoeg was geweest. Dàt meesterschap over zichzelf het winnen van de ijdelheid zien we Michaël Schumacher later realiseren dan nog eens op een podium klimmen.(Tekst:Walter Rombauts/Fotos:Mercedes)
Waar Peugeot tot voor enkele dagen met een rondetijd van 901338 het rekord voor elektrische autos op zijn actief had, is die nu verpletterend verbeterd door Toyota Motorsport. De nieuwe recordtijd op die Nordschleife is verscherpt tot 747794. Het is Jochen Krumbach, bekend van de uithoudingsraces, die met een Radical SR3 SL als basis die wijzerstand realiseerde. De auto heeft twee elektromotoren die omgerekend een gezamenlijk vermogen leveren van 275 kW (375 pk). Ze putten hun energie uit een Lithium-Keramiek batterij. Omdat er slechts 2,6 kg per pk aan gewicht is accelereert deze Toyota van 0 naar 100 km/h in 3,9 seconden.
Zoals Camiel Jenatzy in de oertijd van de auto met een elektrische La Jamais Contente op zoek ging om de muur van 100 km/h te doorbreken, zo beginnen de huidige autoconstructeurs records met EVs als doel op zich te stellen. Zo zijn Lola en Drayson Racing bezig met het construeren van een heuse kompleet elektrische LMP1 die momenteel onder de codenaam B12/69 EV. Als toeleveranciers hebben ze Oxford YASA Motors, Mavizen A123 voor de batterijen, Rinehart Motion Systems voor de software en de Warwick University (AMRC) voor de duurzame materialen die in de bolide zijn verwerkt. De auto wordt op de achterwielen aangedreven, heeft een beweegbare voorvleugel en draadloos oplaadsysteem voor de batterij. Hij heeft 625 kW (850 pk) onder de huid.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Lola)
Het edelmetaalverwerkende bedrijf uit Hoboken, Umicore, heeft in de Amerikaanse pers de voorpaginas gehaald. We ontdekten het via het "Laatste Nieuws" dat via de "Herald Tribune" vernam dat Tesla Motors de Lithium-Ion batterijen zal laten recycleren in het Antwerpse. Umicore heeft daar zijn specialiteit van gemaakt en heeft een capaciteit om jaarlijks twee miljoen accus een nieuw leven of een nieuwe bestemming te geven. Tesla is de bouwer van de ondertussen legendarische sportwagens op basis van een Lotuschassis -die even snel acceleren als de beste Porsche en puur elektrisch om en rond 500km actieradius hebben als de meer dan 6.000 cellen opgeladen zijn. De topsnelheid bedraagt 215 km/h.
Tesla profileerde zich in 2007 en heeft momenteel prestigieuze showrooms in Monaco, Kopenhagen, Londen en Berlijn. Het is vleiend voor Umicore dat Tesla, genoemd naar de uitvinder van de wisselstroom Nicolas Tesla, zoveel vertrouwen in het Hobokense bedrijf stelt. Umicore heeft daarover een slechte perscommunicatie, net als de Belux-invoerder van het merk ook geen kaas heeft gegeten van de Belgisch/Nederlandse autopers.(Tekst: Walter Rombauts/Foto:Tesla)
Op de Internationale Automobil Ausstellung in Frankfort die van 15 tot 25 september a.s. doorgaat, zal Mercedes-Benz zijn Smart Fortwo ED voorstellen. De auto zal volgend jaar in serieproductie gaan. Momenteel worden vele prototypes uitgetest in uiteenlopende grote steden over heel de planeet. Dit testmodel is geproduceerd in 2000 exemplaren en deze zijn uitgerust met een elektrische motor die constant 20 kW (27,2 pk) levert maar ook een piekvermogen van 30 kW (40,8 pk) kan opbrengen. De batterijen zijn geleverd door Tesla (14 kWh), een gevolg van een participatie van Daimler-Benz van 15% in de Amerikaanse sportwagenfabrikant. In de nabije toekomst zal de zeer compacte auto uit Hambach drastische wijzigingen ondergaan. Daartoe behoort een 35 kW (47,6 pk) motor (constant) die een piekvermogen van 55 kW (74,8 pk) kan opbrengen Mercedes-Benz zal met de kleinste in de grote familie nog veel verrassingen opvoeren.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Smart)
Magna Steyr produceert Soft-Top voor Nissan Murano
Het soft-top-systeem van de Nissan Murano Cross Cabriolet wordt door drie eenheden van Magna gemaakt. De auto is recent voorgesteld als typisch product voor de Noord-Amerikaanse markt. Deze auto is het resultaat van een internationale samenwerking tussen Magna Steyr wiens ingenieurs het kernontwerp leveren en drie technische teams in drie locaties wijden zich aan de afwerking.
Het daksysteem werd ontwikkeld door een projectteam in Noord-Amerika. Het stoffen dak wordt gemaakt in Toluca in Mexico en de finale afwerking gebeurt in de Tochigi Prefecture in Japan. Magna Steyr werkt in onze Atsugi Nissan Technical Center in de Murano Project Room, zij aan zij met met team dat belast t het team dat de hele auto bouwt, zegt Christopher Reed, de Nissan-chef die verantwoordelijk is voor de nieuwe Murano. De real-time communicatie tussen de teams onderling leidt tot het succes van de Murano Soft-Top, voegde hij er nog aan toe.(wr)
Alliantie Renault-Nissan brengt nul-emissie in Knokke
Gisteren heeft de burgemeester van Knokke-Heist, Leopold Lippens, de sleutels in ontvangst genomen van een 100% elektrische Nissan Leaf om hem te testen in de stad. Gelijktijdig ondertekende de Alliantie Renault-Nissan een samenwerkings-overeenkomst met de stad Knokke-Heist voor het gezamelijke promoten van voertuigen met een nul-uitstoot in België.
In het kader van deze overeenkomst zal de Alliantie een volledig gamma 100% elektrische voertuigen ter beschikking stellen van particuliere klanten. De actie start in de herfst met de Nissan Leaf die kort daarna zal worden gevolgd door de elektrische voertuigen van Renault, zoals daar zijn de Twizy, de Fluence en weldra ook de Kangoo die in Maubeuge wordt gefabriceerd.De Alliantie zal ook de beste oplaadstructuur voor de autos helpen bepalen.
Leopold Lippens zei in zijn toespraak dat de stad Knokke-Heist verschillende financiële en niet-financiële stimuleringsmaatregelen zal onderzoeken om de inburgering van elektrische voertuigen in zijn stad te versnellen. Daartoe behoren o.a. kortingen op parkeertickets, preferentiële toegang tot autovrije zones en de ontwikkeling van de oplaadstructuur. Afhankelijk van het elektriciteitstarief de oplaadtijd, de rijstijl van de bestuurder en de belading van het voertuig zal rijden met de Nissan Leaf minder dan 1,5 per 100 km kosten. Zo wordt geschat.(wr/Fotos:Renault)
Porsche laat nieuwste GT3 R Hybrid debuteren in Laguna Seca
Porsche Motorsport in Stuttgart heeft zopas bekend gemaakt dat de Porsche 911 GT3 R Hybrid Version 2.0 zijn debuut zal maken op 17september op de Mazda Raceway Laguna Seca. Tijdens de jongste 24 Uren van de Nürburgring bleek de Hybrid-Porsche dezelfde snelle tijden te dr aaien als zijn directe rivalen, maar verbruikte daarbij minder brandstof. Een mankement aan de versnellingsbak deed het podium missen. De volgende test wordt afgelegd in de American Le Mans Series op het fameuze Corkscrew Turn, een circuit van slechts 3,5 km lang. De auto kan geen punten scoren omdat de hybride-technologie niet in de GT-reglementen is opgenomen.
Romain Dumas en Richardd Lietz delen de cockpit van de oranje-witte racewagen uit Weissach. Eerstgenoemde Fransman reed de auto al in Petit Le Mans en de Oostenrijker stuurde hem over de Nürburgring tijdens de etmaalrace in 2010 en 2011. Deze Porsche 911 GT3 R Hybrid Version 2.0 heeft twee elektrische motoren op de voorwielen die elks 75 kW (102 pk) aan vermogen opbrengen. De vertragingsenergie wordt via een snel draaiend vliegwiel opgeslagen in een condensator die de energie weer afgeeft als de piloot er om vraagt. Porsche heeft in Californië veel commerciële belangen. Vele rijke mensen hebben de hybridetechnologie al geproefd via de aankoop van een Porsche Cayenne S Hybrid die daar erg populair is.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Porsche)
Loeb-Elena met Citroën DS3 winnen tweede keer in Finland
Na in 2008 voor een historische zege te hebben gezorgd met de Citroën C4 in de Rally van Finland, hebben Loeb-Elena in de Citroën DS3 nu voor de tweede keer die WK-rally op hun naam geschreven. Het opmerkelijke eraan is dat winnen in deze vermaarde proef het monopolie was van de Skandinaviërs. Loeb Elena gingen Jari-Matti Latvala (Ford) vooraf en Ogier-Ingrassia (Citroën DS3) eindigden derde. Het hele Citroën Total World Rally Team stond dus op het podium waarmee het Fransemerk zijn leidersplaats in het WK voor Constructeurs verstevigt. Anderzijds verhoogt Loeb zijn leidersplaats in het klassement van de piloten tot 27 eenheden voor Mikko Hirvonen (Ford Fiesta) en 31 op zijn teamrivaal Sebastien Ogier.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Willy Weyens)
Mercedes en AMG na 40 jaar weer verwacht in 24H van Spa
Met twee overwinningen neemt Mercedes een mooie plaats in op het palmares van de 24 Uren van Francorchamps. Het waren de Russische prins Dimitri Djordjadze en de Italiaan Geffredo Zehender die in 1931 met hun SSK naar de laurierkrans reden en zo de formidabele zegereeks van Alfa Romeo wisten te onderbreken. Bij de herneming van de etmaalrace in 1964 waren de Belgen Robert Crevits en Gustave Gosselin met hun blauwe Mercedes 300 CS SE de besten.
De meest spectaculaire bolide van het merk met de Ster kwam in 1971 aan de start. Met zijn V8 van 6,8 liter, 428 pk onder de motorkap, beschikkend over een koninklijk koppel, was de Mercedes 300 SEL AMG de eerste racewagen die door de sportafdeling van de Duitse constructeur werd gebouwd. Tegenover de Alpinas BMW 2800 CS en andere Chevrolet Camaros liet deze Mercedes AMG in de kwalificaties de vijfde tijd optekenen. In de race zelf stormden Hans Heyer en Clemens Schickentanz naar de tweede plaats algemeen, achter een Ford Capri. Helaas kwam er geen vervolg op dit avontuur omdat vanaf 1972 de cilinderinhoud reglementair werd beperkt tot 5.0 liter.
Maar kijk, veertig jaar later valt er op de inschrijvingslijst voor de Total 24 Hours of Spa niet naast de namen Mercedes en AMG te kijken. Dankzij de SLS in GT3-versie, met een spectaculaire carrosserie met vleugeldeuren waardoor de auto een waardige opvolger van de 300 SL maakt, kan de maker van de beste autos ter wereld, haar beroemde tuner tijdens het laatste weekend van juli opnieuw aanspraak maken op de overwinning.
Heel wat teams en niet de minste doen voor de grootste aan GT-wagens voorbehouden race immers beroep op een SLS AMG GT3. Zo zijn er de Duitsers van Black Falcon en Horn Motorsport, de Fransen van Graff Racing, de Britten van Preci Spark en uiteraard ook de Belgen van KRK Racing op een Mercedes SLS AMG GT3. In het totaal zeven en het maakt de bolide tot één van de meest populaire wagens van de hedendaagse autosport.
De basis van deze Mercedes SLS AMG is uitstekend vertelt Anthony Kumpen (winnaar in 2009 in een Chevrolet Corvette). De Limburger vormt op de topwagen van KRK een duivels trio met Mike Hezemans en Koen Wauters. Het zangwonder is niet altijd de snelste achter een stuurwiel maar heeft zich wel de benijdenswaardige reputatie opgebouwd een auto altijd zonder brokken aan de meet te brengen.
Anthony Kumpen vertelt voort: De ABS en tractiecontrole werken onwaarschijnlijk efficiënt, wat wil zeggen dat deze raceauto in de regen het potentieel heeft om het verschil te maken. En in Francorchamps regent het altijd een keertje. Vooraleer we tijdens de meest recente Belcar-race in Francorchamps een strategische fout maakten, kon ik samen met Koen Wauters de wedstrijd met kop en schouders boven de rest domineren. Nochtans waren ook de Ferrari Vita4One, de BMWs van Faster Racing by DB Motorsport, de Audis R8 LMS WRT, de Porsche Prospeed Competition en de Lamborghini Blancpain Reiter daar van de partij Voor de 24 Uren zijn we misschien niet de grootste favorieten, maar we kunnen op zijn minst aanspraak maken op een podiumplaats, al blijft winnen een sluimerende gedachte. Om goed te scoren mogen we evenwel geen enkel probleem hebben. Dat wordt een noodzakelijke voorwaarde om dit seizoen te kunnen winnen. We konden al tijdens de 24 Uren van Dubai in het seizoensbegin al merken dat de Mercedes SLS AMG over een uitstekende betrouwbaarheid beschikt. Het enige nadeel voor deze zeven autos is dat ze behalve de autos van KRK Racing in de Belcar voor de officiële testdag er geen enkele SLS AMG op het 7 km lange circuit van Francorchamps had gereden.
Vier decennia na de tweede plaats van de 300 SEL AMG keert ook een andere naam terug naar het voorplan: Heyer. Hans Heyer is de enige rijder uit de na-oorlogse, moderne versie van de 24 Uren, die drie opeenvolgende overwinningen liet optekenen. Dat was in 1982, 1983 en in 1984. Twee keer met een BMW en de laatste keer met een Jaguar. Eind juli zal hij wellicht de grootste supporter voor zijn zoon Kenneth zijn. De jonge Duitser maakt deel uit van het Black Falcon team dat in de 24 Uren van Dubai een derde plaats haalde en zesde werd in de 24 Uren van de Nürburgring. Kenneth Heyer volgt het spoor van zijn beroemde vader en rijdt steeds snellere chronos.
Veertig jaar geleden finishte mijn vader aan het stuur van een Mercedes AMG tweede in de 24 Uren van Francorchamps, zegt Kenneth. Ik heb me voorgenomen om het met deze auto minstens even goed te doen. De eerste races verliepen goed en ik heb het volste vertrouwen in het Black Falcon team van Marc Schramm. Bij de mensen van HWA/AMG voel ik me thuis, reden waarom ik voor dit seizoen en dat van 2012 heb besloten om er verder mee samen te werken. Hoewel ik de GT1 leuk vind, ben ik toch overtuigd dat de GT3 de toekomst van de GT-racerij is. Ik ben dus blij dat ik er deel van uitmaak en dat ik in Spa vande partij kan zijn. Tot daar Kenneth Heyer die met vaders naam, Mercedes en AMG, een prestigieus tintje geeft aan de tegenhanger van de 24 Uren van Le Mans.(Tekst:wr/Fotos: RACB)