Op advies van de National Highway Traffic Safety
Administration (NHTSA) in de USA hebben zowel de Opel Ampera als de Chevrolet
Volt enkele verbeteringen ondergaan. In essentie eigenlijk de voorzieningen rond
de Lithium-Ion batterij die bij botsing, of zelfs weken daarna, vuur zou kunnen
vatten. De Opel Ampera en de Chevrolet zijn die elektrische auto's die naast een elektromotor ook een kleine verbrandingsmotor hebben die als generator fungeert als de accu leeg is. Dit na 60 à 65 km en door het laden van de batterij kan zowel de Ampera als de Volt meer dan 500 km autonomie opbrengen. Dit noemt men de "extended range", de "uitgebreide autonomie." Zelfs Mercedes is niet doof voor dit argument. Maar het verbrandingsmotortje stoot 27 g/km uit bij een verbruik van 1,2 liter op 100 km. Dus letterlijk genomen geen ZERO-emissie maar wel een plug-in-hybrid. Niets mis mee, maar de nuance met de puur elektrische auto is er wel.
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Dat moet de eventuele liefhebbers van de Opel Ampera
geruststellen, want die kreeg in 2011 al de maximale veiligheidsscore van 5
sterren in het New Car Assesment Program (Euro NCAP) waarmee alle
constructeurs graag snoeven. De verbeteringen die Opel en Chevrolet op 5
januari j.l. aankondigden omvatten wijzigingen aan de carrosserie en aan het
koelsysteem van de accu. Daarmee moeten de batterijcellen een extra bescherming
krijgen bij een ernstige zijdelingse impact.
Een bondig overzicht van de perfectioneringen zijn een
verhoogde weerstand van de carrosserie tegen zijdelingse botsenergie.
Vervolgens wordt een bijkomende sensor gemonteerd in het koelvloeistofreservoir
van de batterij om het niveau ervan te meten. En tot slot krijgt die
koelreservoir aan de bovenzijde een heuse veiligheidsluiting waardoor iedere
mogelijke lekkage wordt vermeden.
In zowel de Opel als de Volt worden de nieuwigheden vanaf de
huidige heropstarting van de productie na de kerstperiode al ingebouwd en de
reeds geproduceerde autos zullen, eens aangekomen in Europa, direct worden
aangepast naar de zin van NHTSA. De Opel Ampera en de Chevrolet Volt zijn
uiteraard te zien op de 90ste Brussels Motor Show die op 12
januari 2012 opengaat voor wat het grote publiek wordt genoemd.
Het is de groep mensen (Febiac verwacht er meer dan 650.000)
die maken dat autoconstructeurs nog kleine winsten kunnen maken, dat verlieslatende banken
overleven, managers onterechte hoge bonussen innen voor immorele prestaties en
de overheid zichzelf ook een loonsverhoging kan toekennen, die later een fout in een tekst blijkt te zijn... Blijkbaar zorgt
Jan-met-de-Pet goed voor het vaderland.(Tekst:Walter Rombauts/Fotos: Opel en
Chevrolet)
|