Jean Todt heeft het van rallynavigator, begin de jaren '60 in een Peugeot 404,
tot President van de Fédération Internationale de lAutomobile geschopt. Nadat
Bernie Ecclestones vriend Max Mosley letterlijk en figuurlijk langs het internet
werd afgerekend. Door wie staat nergens gedrukt. Maar wie diep nadenkt, de
incidenten in de loop van de laatste vier seizoenen overloopt kàn weten wié.
Intriges, afpersingen, corruptie, afrekeningen, het hoort er allemaal bij.
Zeker als je tot de buitenaardse wezens behoort die sinds de generatie van
Jackie Stewart van de F1 een relatief veilige sport hebben gemaakt waarin geld
en glitter hand in hand gaan. Waar de simpelste geest met de neus in de lucht
kan vertoeven. Sinds Bernie Ecclestone, zelf mislukt autocoureur, zich om de
armoezaaiers binnen de kleine vooral Britse renstallen ging bekommeren is
de Formule 1 extra terestre geworden. Pientere, geniale Bernie genereerde
geld alsof ie het zelf drukte. Hij deelde de pot. Het grootste deel voor zichzelf,
en nog veel over om het onder de teams te verdelen.
Weldra zal de grote Manitou
te moe worden en als ieder sterveling huize Aarde verlaten om echt buitenaards
verder te bestaan. Dan zullen constructeurs Mercedes, Renault en andere
Ferraris zich een meerderheidsparticipatie toekennen. Ze vinden, niet
helemaal onterecht, dat zij het materieel tot spektakel leveren. Ook leveren ze
vaak ook de clowns waarvoor de massa komt betalen. Wijsneuzen, soms ook
wijsgeren, meer en meer in ieder geval professoren van de enige echte ideale
lijn die in bochten bestaat bevolken nu de F1. De Heren Lewis Hamilton, Michaël
Schumacher, Jenson Button, Kimi Raikkonen, Fernando Alonso en andere Vetteltjes
spellen de wetten en dwingen onnoembaar respect af. Welbepaald omdat zij zo
gedisciplineerd kunnen leven, tot in de meest masochistische details hun
agendas afwerken, al draait hun maag duizend keer om bij de taken die zo tegen
hun zin moeten doen. Handtekenen, public-relations uitoefenen, altijd
vriendelijk kijken, ook al zeggen hun vriendinnetjes ook wel eens nu niet.
Daar bovenop zijn er nog de confrontaties binnen het team zelf. De moeilijkheid dat iedereen
verschillend is in denken en doen. Maar hun intelligentie is minstens zo groot
als die van E.T. die, huiswaarts kerend, zei Be Good, als levensles. Voor anderen en zichzelf. Het is hun als
buitenaardse wezens in de mooiste sport die er bestaat goddelijk gegund dat ze
in hun diepste geaardheid mooi zijn terwijl ze tegelijk de grootste egoïsten
zijn die er bestaan. Anders raak je nooit aan een wereldtitel. Raak je zeker
nooit aan een overwinning op jezelf. Want dat is en blijft de essentie van
iedere aard van autosport. Om het bij de F1 te houden is het mooiste voorbeeld
dwarsligger-eerste-klas Kimi Raikkonen. Stout weggelopen bij Ferrari en na twee
jaar snakkend naar thuis zijn, weer opdoemen. Hij zit in een Lotus-Renault E20.
Braaf. Gedwee bijna. Zegt wel wat hij wil en wordt op zijn wenken door het team
bediend.
Hij pruttelt niet, maar verzoekt om kleine dingen. Het stuurtje dat
hij graag heeft, zijn zitschulpje waar hij zo van houdt, zijn uitverkoren
veiligheidsharnas. Als een klein kind lacht hij gelukkig om zo weinig. Dan wil
hij dankbaar zijn en vlamt er de eerste dag in Jerez-de-la-Frontera de snelste
tijd uit. Beter dan we ons ooit konden indenken, zegt Alan Permane van Lotus.
Hij is zo handelbaar, zo direct in taal en nooit rond-de-pot-gedraai. Zonder
klagen voert hij uit wat van hem wordt verwacht. Past zich aan de nieuwe banden
aan op een manier die alleen de grootsten als Fangio, Moss, Piquet, Mansell, Schumacher, Senna, Prost en andere Lauda's kunnen en konden. Of hoe een enfant terrible
mogelijk in dit seizoen een leider kan worden. Voor een mogelijke wereldtitel.
Buitenaards.(Tekst:Walter Rombauts/Fotos:Mercedes)
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
|