Naast de "Invitation" is de Nissan Juke Nismo Concept de tweede auto waarmee Nissan's legendarische motorsportafdeling in de kijker komt. De auto beleefde eigenlijk zijn debuut in 2011 tijdens de Tokyo Motor Show. De "bewerking" door Nismo geeft de crossover-allure een flinke dosis sportieve verleidingskracht mee. Nismo's specialiteit is op basis van gewone modellen van het merk speciale versies te maken die onversneden rijplezier bieden. Deze Juke is één van de vier conceptcars waarmee Nissan in Genève zal snoeven.
De vier conceptauto's zullen worden geflankeerd door één van de ruimste gamma's ter wereld. Gaande van de stadswagen Pixo en supermini Micra over kaskrakers als de Juke en de Qashqai - die het Brusselse salon zo succesvol maakten - tot volbloed terreinauto's als de Pathfinder en Navara. De puur elektrische LEAF die zijn opmars traag maar zeker is begonnen en de GT-R superwagen waarop zelfs Porsche en Aston Martin wat jaloers zijn, rekenen we aan als "buiten categorie". Nissan claimt dat alle modellen één DNA-aspect in hun huid hebben: vernieuwing en opwinding.
Ondanks de economische crisis beleefde Nissan in 2011 in Europa het beste jaar. De verkoop lag 25% hoger dan in 2010 en het marktaandeel noteerde het hoogst ooit voor het merk: 3,7%. Iedere maand lagen de verkoopscijfers hoger dan tijdens dezelfde maand van het jaar daarvoor. De groei in Rusland, Frankrijk en Engeland vormden de Europese top 3. Rusland was goed voor een verkoop van 138.827 stuks, een stijging met 74%, de UK sloot af op 107.053 stuks (+11%) en Frankrijk nam 77.783 eenheden voor zijn rekening waarmee daar +31% werd genoteerd.
Het best verkopende Nissan-model was de Qashqai. Ondanks het feit dat dit model aan zijn vijfde levensjaar toe is, blijft zijn populariteit onverminderd. Het lijkt wel of de wetmatigheden van de autoindustrie voor deze auto niet van kracht zijn. In 2010 werden er in Europa meer dan 250.000 exemplaren verkocht waarmee hij een segmentoverstijgende crossover is met vijf zitplaatsen en in het geval van de Qashqai +2 zelfs met zeven zitplaatsen. Paul Willcox, Senior Vice President Sales and Marketing voor Europa tracht daarvoor een uitleg te geven.
Deze prestatie stoelt op het feit dat deze modellen, die in Europa ontworpen, ontwikkeld en zijn gebouwd, de afgelijnde segment-indelingen overstijgen. Nissan produceert ongeveer 70% van de voertuigen die in het gebied worden verkocht in haar fabrieken in Engeland, Spanje en Rusland. Daarmee speelt het Nissangamma in op de Europese verwachtingen. De vier conceptauto's in Genève zijn dan ook blikvangers om de reacties van de bezoekers te noteren op stijl, de kwaliteit, de geclaimde prestaties en milieugerichtheid." Na Brussel bevindt Nissan zich ook in Genève onder voorname wereldspelers van volumemerken.(wr)