Wat is gebeurd in Monza kon niet anders dan uitdraaien op een bestraffing voor Max Verstappen. Drie plaatsen achteruit op de grid in de GP van Rusland en twee strafpunten op zijn superlicentie. Dat is eigenlijk in essentie de zwaarste straf. Een vergelijking met Silverstone gaat niet op en overmoedigheid - of is het hoogmoedigheid ? - kan beter op tijd worden ingetoomd. Max Verstappen zelf is niet akkoord maar gelukkig is er een wijs man als Helmut Marko bij Red Bull die wél akkoord is. In het andere geval zou Max zo goed als zeker alle titelkansen hebben verspeeld. De industrie is nog altijd machtiger dan het individu.(wr)
RICCIARDO - MC LAREN - WINT GP ITALIË NA ONTHUTSENDE CRASH VERSTAPPEN-HAMILTON, BOTTAS OP PODIUM !
De GP van Italië is een ongemeen spannende bedoening geweest met als verrassing dat de Australiër Daniël Ricciardo (31) van start tot finish leidde - uitgezonderd tijdens bandenwissels - en Max Verstappen in de start verschalkte. Daarmee ontstond het eerste treintje uit Ricciardo, Verstappen, Norris en Hamilton. Deze laatste reed afwachtend, leidde even de race, en kwam uit het bandenwisselen voor Max Verstapen terecht die met 20" een bar slechte wissel onderging. Maar de Limburger ging opnieuw in de aanval en ontmoette in de 25ste van 53 ronden zijn titelrivaal Hamilton in de chicane.
De Brit lag een halve wagenlengte voor en kon dus reglementair zijn lijn bepalen. Tussen die lijn en de boorstenen van de baan wou ongeduldigeMax Verstappen nog tussendoor en werd op het achterwiel van de Mercedes voor Hamilton gekatapulteerd. Het HALO-systeem zorgde ervoor dat de Red Bull de zevenvoudige wereldkampioen niet werd onthoofd door het rechter achterwiel van de Red Bull....Deze lag op de voorkant van de Mercedes...Gele vlag, safety car en twee verliezers. De WK-stand blijft dezelfde en Lewis Hamilton krijgt het recht weer aan zijn kant. Max Verstappen haalde zichzelf terug naar zijn F1-leerling beginjaren.
Gigantisch was vooral wat Valtteri Bottas (Mercedes) er vanaf bracht. Gestart op de laatste plaats op de grid, klom hij zowaar als derde op het podium en kon zijn ogen niet geloven toen hem beelden werden getoond van zijn tegenstanders Max en Lewis. Verder is het verhaal simpel, znder daarin een verdienstelijke 17de plaats van Robert Kubica (Alfa Romeo) te vergeten. Tot groot jolijt van Mc Laren reed Ricciardo ook nog de snelste ronde in 1'24"812 waardoor hij 26 WK-punten scoorde. Op de volgende GP-affiche (Rusland) staat weer Hamilton-Verstappen, maar zonder woorden. Want van wat die twee vandaag meemaakten is iedereen sprakeloos geworden. (Walter Rombauts)
De uitslag:
1. Daniël Ricciardo (Mc Laren-Mercedes) 303,029 km (53 ronden) in 1 uur 22'05"395 (221,48 km/h gemiddeld)
PIERRE GASLY MOET VANUIT DE PITS STARTEN NA MOTORWISSEL
De Fransman Pierre Gasly die in de sprintkwalificatie rechtdoor tegen de muur ging, heeft een nieuwe motor gemonteerd gekregen. Dat betekent dat hij vandaag vanuit de pits de race zal moeten aanvangen. Dus nog na Bottas die door éénzelfde motorwissel als laatste op de startgrid vertrekt. Door die reglementering vertrekt Max Verstappen vanuit pole. Rond hem staan drie wagens met een Mercedes-motor. Die van Daniël Ricciardo, die van Lando Norris en uiteraard de Mercedes zelf van regerend wereldkampioen Lewis Hamilton die vierde staat op de grid. Monza is een circuit van 5,793 km waarop de krachtbronnen veel op vollast draaien.
In de voorbije trainingen bleken ze telkens iets meer vermogen uit te braken dan de Honda van Max Verstappen's Red Bull. Maar deze krijgt er morele pk's bij omdat hij gisteren nog 2 punten verder uitliep op Lewis Hamilton. We moeten de hoop uitdrukken dat er in de start geen ongelukken geberen en de wedstrijd van gele en rode vlaggen blijft gespaard zodat de stuurmanskunst en... de bandenstrategie over winst of verlies zullen beslissen.
Ook zullen we meer dan waarschijnlijk kunnen genieten van een betoverende inhaalrace van de Fin Valtteri Bottas die laatst vertrekt. Dat de bij Mercedes uittredende ploegmaat van Hamilton een nieuwe motor kreeg en dus ook de daaraan verbonden gridstraf is een vergiftigd afscheidsgeschenk van Toto Wolff. Die vrijt ondertussen - via de Daimler-Mercedestop - met VW om te helpen met het MGU-K hybridsysteem om de Duitse constructeur in de F1 te helpen. Maar eerst die GP van Italië "inden hof van Ferrari" met Verstappen-Hamilton als kop op de affiche van de 14de GP van het WK F1 2021. Nog altijd door Covid een gruweljaar, met mondmaskers maar voorlopig zonder colts. (wr)
HAMILTON SNELST NA ZWARE CRASH SAINZ, MERCEDES TEAMORDERS IN SPRINTRACE
Voor de zware crash van Carlos Sainz in de Ascaribocht, leidde Max Verstappen de dans in de FP2. De Ferrari SF21 is als wrak de pits ingebracht waar de mecaniciens een vette kluif zullen hebben aan de herstelling ervan. Sainz zelf kwam er heelhuids uit en dankzij het HANS-systeem is hij "un coup de lapin" ontlopen. Hoewel hij nu en dan toch eens over zijn hals wrijft... Voor het publiek was dit het weinig hoogstaande spektakel van de FP2. Dit ongeluk kostte 11' trainingstijd en eigenlijk was de fut er al uit. Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton reed wellicht omdat hij zich verveeld nog even de snelste tijd in 1'23"246, daarmee ploegmaat Bottas en titelrivaal Verstappen naar positie twee en drie verwijzend. Opvallend positief was de vijfde tijd van Esteban Ocon (Alpine) die daarmee Sergio Perez op de hielen zit.
Het is bekend geraakt dat Toto Wolff voor de sprintrace straks teamorders zal geven. Bottas's mini-pole-position voor de sprintrace is een detail omdat de Fin door de motorwissel toch achteraan moet starten. Alle mogelijke punten moeten naar Hamilton gaan gezien de nipte titelstrijd met Max Verstappen. De FP2 was niet veel zaaks, maar liet wel aanvoelen dat in de longruns al geëxperimenteerd werd naar de race van morgen toe. De winnaar van de sprintrace start daar in "pole". Een ander format dan gewoonlijk, maar alles raakt men gewend. Zelfs iedere keer een rode vlag. Soms waant men zich op een corrida, zeker als Red Bulls tegen de sterren op komen aangestormd. Dat zal straks zeker gebeuren ! (Walter Rombauts/Foto bijlage: Alpine)
BOTTAS WINT SPRINT, VERSTAPPEN TWEE WK-PUNTEN, NORRIS GEEFT HAMILTON STOF TOT NADENKEN
De sprintkwalificatie werd al in de eerste ronde ontsierd doordat Pierre Gasly een voorvleugel beschadigde in de eerste chicane en daardoor vervolgens in de eerste snelle bocht rechtdoor tegen de muur ging. Gevolg: Safety Car voor vijf volle minuten. Met wél een Bottas (Mercedes) aan de leiding voor Max Verstappen (Red Bull-Honda)... Daniël Ricciardo (Mc Laren-Mercedes)....Lando Norris (Mc Laren-Mercedes) voor...Lewis Hamilton (Mercedes) in vijfde positie. Nadat de Safety Car uit beeld verdween zou de zevenvoudige wereldkampioen ronde na ronde, achttien in totaal, op de jeugd botsen. Lando Norris hield stand onder die hoge druk van de huidige wereldkampioen en zette hem buiten de punten !
Valtteri Bottas won, maar omdat die morgen helemaal achteraan moet vertrekken door een motorwissel, staat Max Verstappen in "pole" met naast zich Daniël Ricciardo en op de tweede "lijn" Lando Norris naast Lewis Hamilton die vanaf de vierde plaats vertrekt. Het zal werken zijn voor de Brit want met zijn tweede plaats scoort Max Verstappen +2 punten en staat met 226,5 nu wat solieder voor Hamilton die er 221,5 telt. "Slechts" vijf punten verschil die wel overbrugbaar zijn in de rest van het seizoen indien de 36-jarige de 20-ers van zich af kan schudden. De tweede sprintkwalificatie in de moderne geschiedenis van de F1 heeft de generatiewissel duidelijk geïllustreerd. Daniël Ricciardo houdt ze beiden nog wat uiteen. Morgen mag Mercedesbaas Toto Wolff bezorgd toekijken hoe Lewis dat gaat oplossen.... (Walter Rombauts)
Uitslag sprintkwalificatie:
1. Valtteri Bottas (Mercedes) 18 ronden (104,274 km) in 27'54"078
BOTTAS START EERST IN SPRINTRACE, HAMILTON EN VERSTAPPEN GEVLOERD DOOR...GEEL !
Max Verstappen heeft zich meer dan dapper geweerd met de Hondamotor tegen de duidelijk sterkere Mercedeskrachtbronnen. Net op het moment dat de Limburger nog kans maakte zijn titelrivaal Lewis Hamilton nog te verrassen, kwam in sector 1 en 3 de gele vlag boven. Noch de regerende wereldkampioen, noch titelpretendent konden hun tijden verder aanscherpen. De Fin Valtteri Bottas daarentegen plakte nog net een tijd van 1'19"555 op de Mercedes W12 en werd alzo allersnelste. Morgen in de sprintrace straten dus twee Mercedessen op de eerste rij. Dan staat Max Verstappen er en Lando Norris in de Mc Laren-Mercedes...
Héél dankbaar is Mercedes tegenover Bottas niet want de man die volgend jaar bij Alfa Romeo gaat rijden krijgt een nieuwe motor en dus een gridstraf. Die betekent concreet dat hij achteraan het veld zal starten. Iedereen is benieuwd maar niet verrukt hoe morgen de sprintrace zal verlopen nadat FP2 is afgehaspeld en eigenlijk een doelloze bedoening is geworden in het - experimenteel - gewijzigde "format" van een Formule 1-weekend. Het moet nog worden gezegd dat de twee Alpine's en de twee Aston Martin's de Q3 niet haalden. Dat in Q1 Latifi, Tsunado (track limits...), Schumacher, Kubica en Mazepin afvielen zal nog weinigen verbazen.(wr)
Afgaande op de eerste vijf van de eerste vrije trainingen die straks worden gevolgd door de kwalificaties, hebben de Mercedes-motoren het hoogste vermogen op deze snelheidsbaan. Laat ons stellen dat Honda zijn tweede plaats in het rijtje te danek heeft aan het voorlopig ongeëvenaard talent van nipt WK-leider Max Verstappen toch éél even positie 1 in handen had. Lewis Hamilton deed iets beter. Fernando Alonso (Alpine) tikte even de vierde plaats aan en Daniël Ricciardo (Mc Laren-Mercedes) zelf kort de eerste positie, maar tot slot werden zij afgerekend door de twee Aston Martin's van Stroll en Vettel die nu een James Bond agent 007 themaschildering hebben en mogelijk daardoor machofilmgedrag vertonen.
Het is de tweede keer dit seizoen dat er morgen, zaterdag, een sprintrace zal worden gereden. Het is een controversieel gegeven. Daarin zal wellicht het Amerikaanse Liberty Media het laatste (dollar-) woord hebben en zullen persoonlijkheden als daar Stefani Domenicali en Ross Brawn zijn wellicht instemmend ja moeten knikken. Voor 2022 worden zelfs op zichzelf staande sprintraces gebrouwen die geen invloed op de race zullen hebben... Om de gedachtengang van Mario Andretti (wereldkampioen 1978) en Bernie Ecclestone (F1-genie) te volgen: gekker kan je het niet meer gaan bedenken.
Tot slot staan Mick Schumacher, Nikita Mazepin, Nicolas Latifi en Robert Kubica achteraan. Dat kan geen nieuws meer zijn. Met een dieptepunt van Francorchamps, een - terecht - hoogtepunt van Zandvoort en een tegenvallende ticketverkoop in Monza hoor ik gezaghebbende kenners mompelen dat de Formule 1 wat ziek is. Iedereen is benieuwd of de "échte" nieuwe F1 van 2022 de mazelen (of is het gemazzel ?) kan genezen. (Walter Rombauts)
MORGEN BEGINT GP VAN ITALIË IN SNELHEIDSTEMPEL MONZA
Eén week tussen de GP van Nederland en de GP van Italië maakt veel gespeculeer mogelijk. Eén ding is al zeker: Kimi Räikkönen kan wegens Covid nog steeds niet deelnemen en wordt voor de tweede keer vervangen door reserverijder Robert Kubica die natuurlijk geen potten zal breken. Dat wordt volgend jaar wél verwacht van Valtteri Bottas die bij Alfa Romeo intrekt en zich vervangen ziet door George Russell. Waarvan dan weer wordt geschreven dat hij niet de rol van "hulpje" van Hamilton (36) zal aanvaarden.... Diezelfde zevenvoudige wereldkampioen voedt dan weer de fantasie dat hij er mee zal ophouden. Na een achtste wereldtitel achten wij dat best mogelijk. Maar eerst moet Max Verstappen worden verslagen !
Die heeft een vermoedelijk nadeel in Monza dat quasi op vollast motorvermogen wordt gereden en dat de Mercedes-krachtbron - dixit Verstappen - sterker zou zijn. Nu is dat een rare zaak want op nieuwe kleuren voor Alfa Romeo en Aston Martin hebben alle auto's een 1,6 liter V6 Turbo Hybrid als krachtbron en kunnen er theoretisch ook geen verschillen zijn. De verbrandingsmotor plus de elektrische motor voeren samen zo'n 750 kW (1000 pk) naar de achterwielen. Dus is dat zogezegd voor iedereen gelijk. Maar omdat ingenieurs altijd voorop zijn t.a.v. de reglementmakers duiken altijd nieuwe verrassingen op.
Morgenochtend beginnen de eerste vrije trainingen en de daaropvolgende sprintrace. Op een circuit dat tijdens de "killing years" vele slachtoffers maakte. Te beginnen in 1922 toen Fritz Kuhn, racepiloot van Ferdinand Porsche, in een "Sacha" het leven liet door "materiaalfalen". Iets wat ook Colin Chapman is verweten bij de dood van Jochen Rindt in 1970 in een Lotus en posthuum wereldkampioen werd. Jacky Ickx werd dat jaar vice-wereldkampioen. In 1978 werd de Zweed Ronnie Peterson in een Lotus-Ford het slachtoffer van een zwaar ongeval in de start en overleed kort daarna aan zijn brandwonden. Mario Andretti werd dat jaar wereldkampioen. De huidige F1-coureurs zijn gelukkig veel meer beschermd, hoewel Romain Grosjean nog door het oog van een naald is gekropen en nu "vrolijk" in de Indy rijdt. Allemaal geschiedenis. Die morgen voort wordt geschreven met het WK-duel Verstappen - Hamilton. Niet meer in oranje maar bloedrood. (Walter Rombauts)
VALTTERI BOTTAS TEKENT VOOR TWEE JAAR BIJ ALFA ROMEO
De bom moest eens barsten. De Fin Valtteri Bottas verlaat Mercedes aan het eind van dit jaar en gaat minstens twee jaar voor Alfa Romeo rijden waar zijn landgenoot Kimi Räikkönen op "pensioen" gaat. In 2022 zullen we wellicht George Russell aan de zijde van Hamilton zien. (wr)
MAX VERSTAPPEN OPNIEUW WK-LEIDER MET ZEGE IN GP VAN NEDERLAND
Met op grandioze wijze de GP van Nederland te winnen is Max Verstappen opnieuw leider in de stand om het WK voor zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. In extremis zette Hamilton nog de snelste ronde neer voor dat ene WK-punt. In feite verbeterde hij de tijd van Bottas die eerder door Toto Wolff aangemaand/verzocht werd te vertragen ten voordele van Lewis... die uiteindelijk voor de wereldtitel rijdt. Wat het exploot van Max betreft, dat is ronduit geweldig. Nooit eerder hebben zoveel Nederlanders voor een Belg geapplaudiseerd. Volgende week is er de GP van Italië in Monza waar met het mes tussen de tanden dit titanenduel verder gaat.(wr)
Uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 1 uur 30'05"395
Max Verstappen heeft in zijn Red Bull-Honda zijn tiende pole-position uit zijn loopbaan behaald in Zandvoort. Het is tevens de zevende van dit seizoen 2021 en de zeventigste van Red Bull. Dat zijn de nuchtere feiten na een ongemeen boeiende Q3 waarin zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton de Mercedes niet dichter kreeg dan 0"038 van de Red Bull-Honda. Max Verstappen verbijsterde ronduit in de Q3 iedereen met eerst 1'09"829. Zijn rijstijl was van een purisme dat aan de ei zo na buitenaardse allures van Ayrton Senna da Silva doet denken. Alleen durven we veronderstellen dat de Limburger niet met God sprak tijdens die snelle ronde zoals Senna ooit beweerde na een supertijd in Monaco.
Zijn concurrenten zagen sterren. Zeker degenen die in de auto's met "de" Ster rijden. Bottas en Hamilton gingen nog een tweede keer buiten om die tijd van het nieuwe godenkind te verbrijzelen. Maar dat "extra-ter-estertje", die sakkerse en rijp geworden Max, reed ook nog een keer de baan op. Zijn fans hielden hun hart vast, want sneller willen zijn dan je schaduw houdt ook altijd gevaar in. Snelle Russell en dito Latifi lokten al een rode vlag uit in de Q2... De wind zou in het geval van Russell hebben gespeeld, maar voor Latifi gold het wellicht iets te snel insturen na een inhaalmaneuver. Voordien was er geharrewar met Mick Schumacher en Nikita Mazepin, waardoor Sebastien Vettel (Aston Martin) zijn kansen op een goede tijd verknald zag. In die schade deelden ook Lando Norris (Mc Laren) en Lance Stroll (Aston Martin).
Terug naar de tweede vervolmakingsronde van Max Verstappen om zijn eigen pole-tijd te verbeteren. Zoiets kon niet, was niet van deze wereld, daar was iedereen het over eens. Tot Max als een topdesigner die ene unieke ideale lijn op het duinenasfalt nog perfectioneerde en 1'08"885 op de tabellen zette. Lewis Hamilton gaf hem een vuist-tegen-vuist proficiat. Sportief uiteraard. Een contact waaruit het bliksemde ! Want in de voorlopige stand om het WK staat Max maar drie punten achter op leider Lewis Hamilton. Het resultaat van een niet-gereden GP van België wegens zwakte van een koersdirecteur en de druk van geld anderzijds van de eigenaars van de F1 sinds Bernie Ecclestone het in maart 2017 in Amerikaanse Liberty Media-handen gaf. Morgen is er een topconfrontatie tussen Verstappen en Hamilton. Kapers op de kust zijn zeker Pierre Gasly (AlphaTauri), de twee Alpine's met Fernando Alonso en Esteban Ocon. En tja, Valtteri Bottas...maar die toffe gast weet al hoe de vork in de steel zal zitten. Lewis krijgt begrijpelijk maar niet echt eerlijk voorrang. (Walter Rombauts/Foto bijlage: RB en Alpine)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - ZORGT MET P1 VOOR ORANJEGOLVEN IN ZANDVOORT
Bottas, Alonso, Hamilton, ze prikten alle drie even de snelste chrono op het tijdenbord. Max Verstappen hield zich ruim een half uur afzijdig en pas om 12.32 uur reed hij op mediums het duinencircuit op en pakte net (0",008) naast de beste tijd van Bottas in de Mercedes. Tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso in de Alpine achtte zijn tijd gekomen en floepte 1'10"670 op de tabellen. Een fantastische eerste positie ! Maar Max Verstappen, opgejut door zijn publiek, de oranjegolven van mensen, zette perfectie op punt: 1'09"623 !!! Meteen een referentie om straks naar de kwalificaties te trekken.
Uittredend F1-coureur, wereldkampioen 2007 met Ferrari, Kimi Räikkönen heeft Covid en mag niet meer verder rijden. Hij wordt vervangen door de Pool Robert Kubica die daarmee na twee jaar nog eens in een F1-bolide deelneemt aan een race. Carlos Sainz op zijn beurt reed dan weer de Ferrari in de prak zodat de mecaniciens tegen de klok kunnen werken om hem nog aan de kwalificaties te kunnen laten deelnemen.(wr)
CHARLES LECLERC EN CARLOS SAINZ ZORGEN VOOR 1-2 IN FP2 IN ZANDVOORT
Eén rode vlag voor Hamilton wiens motor het liet afweten en 7' afvoertijd kostte en één rode vlag voor Mazepin wiens Haas ook stilviel en eveneens 7' trainingstijd wegpikte. In het totaal dus 14' rode vlag-situatie en daartussen moesten de anderen een vrije ideale lijn vinden om zich te doen opmerken. Dat deed vooral Charles Leclerc in zijn Ferrari SF21 met 1'10"902, direct gevolgd door ploegmaat Carlos Sainz. Het Italiaanse gedeelte van de pitmuur zat dus met lachende gezichten. Maar op de derde plaats zette zich een andermaal briljante Esteban Ocon in de Alpine, voor de heren Bottas en Verstappen. Vooral deze laatste werd door de oranjemassa meer vooraan verwacht. Maar morgen is er de FP3 en de kwalificaties voor de pole, dus nog een lange weg met veel goede akansen af te leggen.(wr)
BERNIE ECCLESTONE OVER FRANCORCHAMPS EN DE VRIJE KEUZE VAN O.A. NIKI LAUDA...
Bernie Ecclestone (90) die van armoezaaiers in de Formule 1 miljardairs heeft gemaakt, heeft zijn zoals gewoonlijk ongezouten mening gegeven over wat vorig weekeinde in Francorchamps is gebeurd. Dat de koersdirectie geen ballen aan het lijf had om de autocoureurs te dwingen op de startgrid te gaan staan. Eventueel met een uur uitstel om beter weer af te wachten, maar dan koersen. Wie het dan voor zichzelf en anderen nog te gevaarlijk zou vinden heeft de altijd bestaande vrije keuze al dan niet aan de start te verschijnen. Toegegeven, ook daar is moed voor nodig, want de druk van allerlei belangengroepen is héél groot.
Een voorbeeld van individuele keuze gaf bijvoorbeeld het Formule 1 monument Niki Lauda. Op 1 augustus 1976 overkwam de Oostenrijker een onmenselijk zwaar ongeval op die "Alte" Nürburgring. Niet door de regen maar door een wiel dat slecht bevestigd was aan zijn Ferrari. Hij werd met brandwonden in de derde graad over heel zijn lichaam als een "mummie" afgevoerd. De race werd herstart alsof er niets was gebeurd en werd gewonnen door de in dat jarige zielige wereldkampioen James Hunt in een Mc Laren-Ford. Vier weken later werd Niki Lauda na een meer dan karaktervolle terugkomst, vierde in de GP van Italië in Monza ! Op 24 oktober 1976 aan de voet van de Mont Fuji in de GP van Japan gaf hij blijk van nog meer moed en karakter.
De Amerikaan Mario Andretti in een Lotus-Ford - geen regenliefhebber - reed de pole en leidde na de start, nadat ook Depailler en Hunt, de leiding hadden, ook als winnaar over de eindmeet. 318,207 km in wat meer zondvloed was dan we ooit in Francorchamps hebben gezien. In de tweede ronde van de drieënzeventig van 4,359 km, stopte Niki Lauda zijn Ferrari, slechts op één punt van een nieuwe wereldtitel. Hij gaf daarmee zowel moed aan als de keuze van individuele vrijheid om al dan niet verder mee te doen aan wat hij toen "waanzin" vond. Hij verloor er met één punt een tweede wereldtitel door aan James Hunt en haalde de uitbarsting van woede van "Il Commendatore" Enzo Ferrari op zijn nek. Vijf ronden later, in de zevende, volgde de Braziliaan Carlos Pace in een Brabham-Alfa het voorbeeld van de Oostenrijker. De individuele vrijheid kon dus in de Formule 1.
Dit alles gebeurde in een GP die al was gestart en niet in een eindeloze vertwijfeling van starten, niet starten, weer uitstellen, geen beslissing durven nemen. Met als gevolg dat er geen GP van België is gereden. Om het simpele feit dat de race nooit is gestart. De stoet achter de safety car, met verbod van inhalen, was geen race. Bijgevolg zijn de daarop volgende toegekende punten, gebaseerd op Q3 van de kwalificatie, compleet waardeloos en zouden moeten worden geannuleerd. Op 5 oktober 2021 wordt er bij de FIA in Parijs een vergadering gehouden om nieuwe regels te bepalen die niet meer zouden moeten toelaten van nog halve punten toe te kennen. Dit weekeinde is er de GP van Nederland waar mooi weer is voorspeld. Het is de honderdduizenden door Belgen geliefde noorderburen van harte gegund, zon, zee en zand (geen zandkruistocht) om uit de bol te gaan voor een geboren Belg. (Walter Rombauts/Foto bijlage: Alpine)
Het water van l' Eau Rouge was te glad en te diep in Francorchamps voor de meesten die zich autocoureur noemen. Nu trekt het crcus naar het eveneens historische Zandvoort, midden in de duinen. Hopelijk heeft GP-directeur zich goed geïnformeerd naar de beveiliging tegen een mogelijke zandstorm waarop de slicks op de korrels zouden rollen. Een andere soort gladheid dus. Maar al hebben de duinen aldaar niet de hoogten van die uit de vroegere Dakar's, zand is een sluipend gevaar. Het zal niet gebeuren dat er een herhaling komt van de "vaudeville" die in Francorchamps is opgevoerd. Een unicum in de hele F1-historie, die al 71 jaar jong is, maar eigenlijk terug gaat tot in 1906 toen de "l'Automobile Club de France" de eerste echte GP de France organiseerde. Le "Grand Prix de l'ACF". De eerste winnaar was Ferenc Szisz voor Felice Nazzaro, een race over twee dagen. Tweemaal zes ronden van 103,18 km rondom Le Mans in het departement La Sarthe. Totaal 1238,16 km... Ter vervanging van de Coupes Gordon Bennett en de van stad tot stad races.
In Zandvoort zal Max Verstappen trachten de luttele puntjes die hij nog achter staat op Hamilton in zijn voordeel te vlammen. Dankzij de overtuigende zege in Francorchamps waarvoor hij niet één ronde moest racen. Gewoon achter de safety car rijden... Alonso, ergens onzichtbaar tussenin, noemde het spektakel een "vroege Kerstmis" in België. Nu wordt dat vrijdag anders. Lewis Hamilton die helemaal niet is gediend van wat in Spa gebeurde zal zijn zaken op orde willen zetten. Met name zijn optie op een achtste wereldtitel terug vorm geven. Algemeen favoriet is Max Verstappen, maar er is ook George Russell (Williams) die iets toonde in de kwalificaties... Vermeerderd met alle wrok van de knulletjes die in "aquadroom" van Francorchamps, in moord- en intrigestijl, geen kans hadden hun kunsten aan een verkleumd, ontgoocheld en ronduit kwaad publiek te laten zien. Die etterruilen barsten open in Zandvoort. Maar ze moeten opletten voor de zandkorreltjes die rollend doen glijden zoals het vulkaanstof van de Etna op Sicilië soms de grootste namen hebben verrast tijdens de Targa Florio. (wr)
GP VAN AUSTRALIË KAN NIET ALS PRECEDENT DIENEN VOOR GP VAN BELGIË
Als we zo de 71-jarige geschiedenis van de Formule 1 diagonaal overlopen valt de GP van Australië F1 op 3 november 1991 op. Die werd na 14 van de 81 te rijden ronden met een rode vlag gestopt wegens...regen. Maar Ayrton Senna (Mc Laren-Honda) had niet alleen de "pole" gereden de dag voordien, hij reed heel de tijd vanaf de start aan de leiding en werd als winnaar aangeduid. De Braziliaan, gekend als "Regen Meister", zou liever hebben door gereden. Maar Nakajima, Schumacher sr, Larini, Alesi en Martini waren al uit de baan gegaan en het stond vast dat er nog meer zouden volgen. De WK-punten werden eveneens voor de helft toegekend.
Dit voorbeeld van een race af te breken - zeer tegen de zin van Senna - zou op het eerste gezicht kunnen dienen voor wat zondag in Spa-Francorchamps is gebeurd. Maar de argumentatie daarrond houdt geen steek. In Australië was de race op een kompleet reglementaire wijze gestart. In Franchorchamps is de koers gewoonweg NIET gestart ! Mocht de Safety Car even van de baan zijn gegaan en de "brave jongens met verstand" hadden twee ronden traag afgelegd, dan was er een start geweest en dus ook een race. Nu is er geen start geweest. Alleen een stoet achter een safety car, opgedrongen aan koersdirecteur Michaël Masi om de TV-rechten te redden onder het mom dat er een race heeft plaatst gevonden. Zoals Hamilton nadien terecht zei "Money Talks". De nooit te beantwoorden vraag daarbovenop is of wanneer de gewezen en vermoorde CEO Nathalie Maillet nog zou hebben geleefd, dit zou kunnen zijn gebeurd....? Daarop komt nooit een antwoord, maar de dame had wel "ballen aan haar lijf" om het F1, FOM, FIA en de teambazen te zeggen waar het op stond. De race zou gereden zijn. Mogelijk met rollende start achter de safety car, een aanvaardbaar alternatief.
Dat is trouwens zopas in de jongste 24 Uren van Le Mans nog toegepast. Omdat de deelnemers niet hebben kunnen trainen in de regen voordien, begeleide een Safety Car de 60 auto's drie ronden lang om de piloten de kans te geven zich te acclimatiseren op het natte asfalt. Na drie ronden en met 10' vertraging werd de 89ste etmaalrace in La Sarthe op gang gerold toen de safety car zich discreet uit het deelnemersveld verdween. En in Le Mans wil het ook wel eens regenen.... De GP van België F1 2021 is NIET gereden omdat hij gewoonweg niet is gestart. Dus kan er ook geen finish zijn met gehalveerde punten die Max Verstappen sluiks dichter bij WK-leider Lewis Hamilton moeten brengen opdat hij koste wat kost in zijn eigen GP van Nederland - als Hasselaar - zou kunnen worden toegejuicht door zo'n schier verwachte Oranje Nederlanders. Als WK-leider voor de zevenvoudige wereldkampioen wellicht. Tot slot is één ding duidelijk: zaterdag 28 augustus j.l. reed Max Verstappen in de regen de pole-position voor George Russell die in dezelfde natte omstandigheden tweede werd voor Hamilton, ook geen sukkeltje op het nat. Dus bewezen ze alle drie dat de GP van België F1 kon doorgaan. Met meer voorzichtigheid weliswaar. En wat de fans betreft, dat jullie passionisten, uitdragers van de glitter van ontieglijk rijke mensen, nog één euro over hebben om zo te worden afgehaald, beledigd, vernederd tot op de slijkparking toe waar één tractor de honderden auto's weer op weg moest helpen. De GP van België F1 kan misschien best worden afgevoerd. Dan hoeven de €80 miljoen niet om de Raidillon veiliger te maken. In andere landen staan ze te drummen om een GP te mogen organiseren. Deze van Spa-Francorchamps bestaat alleen nog bij de gratieomdat van de door Liberty Media verguisde F1-Paus Bernie Ecclestone die deze Belgische WK-mance daar altijd heeft gewild. En José Happart, die samen met politiek Wallonië vele jaren voor sluitende contracten voor vele jaren heeft gezorgd. (Walter Rombauts)
OMDAT HET STEVIG REGENT IS ER GEEN GP VAN BELGIË GEREDEN, WEL EEN FOUTE UITSLAG OPGEMAAKT
De Australische koersdirecteur Michaël Masi moet wel een zeer zwakke figuur zijn onder de FIA-vleugels om niet te bevelen tot het vormen van een startgrid in de gietende regen. Wie autocoureur is kent daarvan de risico's. De Vettel's, de Hamilton's, de Alonso's, de Räikkönen's, maar weet de grote wijsheid dat als de omstandigheden gevaarlijk zijn men trager moet rijden. Ooit zat ik naast Walter Röhrl in een Audi 100 in een étappe spéciale als training voor een rally. Wat zich aan mijn ogen voorspiegelde leek op een videospelletje. Ik kon niet laten aan de Grote Röhrl te vragen of hij nooit bang was....? Hij keek me aan en zei "Ja". Waarop ik een oerdomme vraag stelde van "Wat doe je dan Walter ?". Zijn antwoord was verbijsterend eenvoudig: "Vertragen", zei hij en stoof verder tegen 190 km/h langsheen een rots enerzijds en een afgrond anderzijds.
De "fils à Papa" van vandaag, Hasselaar Max Verstappen uitgezonderd, kunnen dat niet meer. Ze moeten op de rode loper rijden, op biljartvilt rijden, geen probleempjes tegenkomen. Het groepje is groot: de gisteren verschoten Lando Norrris, Lance Stroll, Mick Schumacher, Nikita Mazepin, Yuki Tsunado, Charles Leclerc en andere Nikita Latifi. Het lijstje is lang. Alleen Georges Russell heeft zijn eerste podium verdient, maar figureert daarmee in een "kunstmatige", onechte uitslag.
Commentatoren moeten niet naar onderbroken wedstrijden verwijzen als precedenten. Die werden afgevlagd omwille van doden of omdat de vereiste 75% van de afstand was gereden zoals het het reglement voorschrijft. Deze GP van België heeft gewoon niet plaats gehad ! De onderstaande "uitslag" is gemakkelijkheidshalve door de koersdirecteurs en zijn stewards genomen. Het is het klassement van de kwalificatie !!!!!! Heeft Lando Norris' carambole in de Raidillon zo'n indruk gemaakt op Michaël Masi ? Hij zal zich dan niet Zanardi, Bellof en met Tassin zovele anderen niet herinneren....Toen spraken we over autocoureurs, of de kunst van het "autoën" zoals de oude Winkler Prinz publiceerde. Met name de kunst om een auto onder alle omstandigheden snel te besturen en hem vooral op het tracé te houden. Om deze harde waarheid te verzachten, Max kan dat, Lewis kan dat en ook Vettel en Alonso. Echte autocoureurs die niet beginnen te beven als het regent. Er was dit jaar geen GP van België !(Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - BEHEERST DOORREGENDE FP3
Alleen Lando Norris (Mc Laren-Mercedes) riskeerde het op het laatst slickx te proberen op een eerder denkbeeldige droge iedale lijn. Vergeefs. Lewis Hamilton, Carlos Sainz, Esteban Ocon, ze maakten allemaal onschuldige spins of reden rechtdoor in de afremzone van Les Combes. Max Verstappen had al vroeg een scherpe tijd gezet in 1'56"924 en bleef daarmee op P1. Veel coureurs negeerden het verder trainen op de doornatte baan. Niet verstandig, want de weerman is ten allen tijde onbrekenbaar in de uitloper van het Duitse Eifelgebergte. Dus mogelijk speelt hij ook morgen mee in winst of verlies in de twaalfde WK-race van het seizoen dat nu officieel 22 zal tellen. In die zoveelste nieuwe kalender omwille van Corona zal ook het Italiaanse Mugello fungeren ter vervanging van waarschijnlijk de Japanse GP.
Straks zijn er de kwalificaties voor de pole. Er heerst een gespannen sfeer in Francorchamps. Om meerdere redenen. De bijzonderste daarvan is natuurlijk dat spel tussen WK-leider Lewis Hamilton en Max Verstappen. Die laatste loopt het risico een nieuwe motor te krijgen wat hem vijf plaatsen op de grid zal kosten. Dus nu de kwalificaties afwachten... Mick Schumacher meldde zich met de Haas op de vijftiende plek (2'01"269) en Kimi Räikkönen werd laatste door door problemen met de "brake by wire"-remmen. (Walter Rombauts/Foto bijlage:Alpine)
ZWARE DOBBERS VOOR CIRCUIT SPA-FRANCORCHAMPS MET WOMEN-CRASHES
Het is niet zozeer de moord op CEO Nathalie Maillet en haar lesbovriendin en de zelfmoord van Franz Dubois hebben een trieste schaduw geworpen over Spa-Francorchamps. Wat wellicht eerder een geldkwestie dan een passionele doding is geweest, werd nog eens beklemtoond door de zware crash gisteren in de W-Formula race waarin minstens vier wagens betrokken waren en er twee van de deelneemsters in het ziekenhuis zijn beland. Het gebeurde andermaal in het circuitgedeelte tussen l'Eau Rouge en de Raidillon. In dit geval was de baan zeer glad, iets wat de deelneemsters onderschat hebben.
Maar dat stuk circuit is verraderlijk. Met plankgas erin duikelen zonder ook maar iets te zien wat er bovenaan op de steile helling gebeurt, is en blijft voor altijd een risico. Zo is Antoine Hubert voor twee jaar om het leven gekomen in de Formule 2 race. Tallozen zijn hem op die plek voorgegaan naar de dood. Ondervraagd over het wijzigen van dat stukje historische tracé heeft Nathalie Maillet, de recent vermoorde CEO, zich eens uitgelaten dat "nul" risico niet bestaat. Ze heeft daarin gelijk.
Maar de wind om die Raidillon te wijzigen komt vanuit een heel andere hoek dan die van de autosport. Meer bepaald uit die van de Grand Prix voor Motoren. Die willen meer uitloopstroken in geval de tweewielers tegen verbijsterende snelheden onderuit gaan. Daarover is nu een heftige discussie aan de gang met een financieel aspect als mogelijk doorslaggevende factor ten gunste van de "motards". De GP van België voor Motoren brengt namelijk meer centen in de Waalse kas dan de GP van België waaraan ieder jaar het Waalse gewest veel geld moet bijleggen. Zo zie je maar dat de passie om het behoud van een historisch "tronçon" niet altijd zal winnen van puur en soms logisch geldbejag. Voor deze kwestie zullen vooralsnog geen fysieke kogels worden gelost. Mogelijk wel politieke steekspelletjes. (Walter Rombauts/Foto:Alpine en VW)