Als we zo de 71-jarige geschiedenis van de Formule 1 diagonaal overlopen valt de GP van Australië F1 op 3 november 1991 op. Die werd na 14 van de 81 te rijden ronden met een rode vlag gestopt wegens...regen. Maar Ayrton Senna (Mc Laren-Honda) had niet alleen de "pole" gereden de dag voordien, hij reed heel de tijd vanaf de start aan de leiding en werd als winnaar aangeduid. De Braziliaan, gekend als "Regen Meister", zou liever hebben door gereden. Maar Nakajima, Schumacher sr, Larini, Alesi en Martini waren al uit de baan gegaan en het stond vast dat er nog meer zouden volgen. De WK-punten werden eveneens voor de helft toegekend.
Dit voorbeeld van een race af te breken - zeer tegen de zin van Senna - zou op het eerste gezicht kunnen dienen voor wat zondag in Spa-Francorchamps is gebeurd. Maar de argumentatie daarrond houdt geen steek. In Australië was de race op een kompleet reglementaire wijze gestart. In Franchorchamps is de koers gewoonweg NIET gestart ! Mocht de Safety Car even van de baan zijn gegaan en de "brave jongens met verstand" hadden twee ronden traag afgelegd, dan was er een start geweest en dus ook een race. Nu is er geen start geweest. Alleen een stoet achter een safety car, opgedrongen aan koersdirecteur Michaël Masi om de TV-rechten te redden onder het mom dat er een race heeft plaatst gevonden. Zoals Hamilton nadien terecht zei "Money Talks". De nooit te beantwoorden vraag daarbovenop is of wanneer de gewezen en vermoorde CEO Nathalie Maillet nog zou hebben geleefd, dit zou kunnen zijn gebeurd....? Daarop komt nooit een antwoord, maar de dame had wel "ballen aan haar lijf" om het F1, FOM, FIA en de teambazen te zeggen waar het op stond. De race zou gereden zijn. Mogelijk met rollende start achter de safety car, een aanvaardbaar alternatief.
Dat is trouwens zopas in de jongste 24 Uren van Le Mans nog toegepast. Omdat de deelnemers niet hebben kunnen trainen in de regen voordien, begeleide een Safety Car de 60 auto's drie ronden lang om de piloten de kans te geven zich te acclimatiseren op het natte asfalt. Na drie ronden en met 10' vertraging werd de 89ste etmaalrace in La Sarthe op gang gerold toen de safety car zich discreet uit het deelnemersveld verdween. En in Le Mans wil het ook wel eens regenen.... De GP van België F1 2021 is NIET gereden omdat hij gewoonweg niet is gestart. Dus kan er ook geen finish zijn met gehalveerde punten die Max Verstappen sluiks dichter bij WK-leider Lewis Hamilton moeten brengen opdat hij koste wat kost in zijn eigen GP van Nederland - als Hasselaar - zou kunnen worden toegejuicht door zo'n schier verwachte Oranje Nederlanders. Als WK-leider voor de zevenvoudige wereldkampioen wellicht. Tot slot is één ding duidelijk: zaterdag 28 augustus j.l. reed Max Verstappen in de regen de pole-position voor George Russell die in dezelfde natte omstandigheden tweede werd voor Hamilton, ook geen sukkeltje op het nat. Dus bewezen ze alle drie dat de GP van België F1 kon doorgaan. Met meer voorzichtigheid weliswaar. En wat de fans betreft, dat jullie passionisten, uitdragers van de glitter van ontieglijk rijke mensen, nog één euro over hebben om zo te worden afgehaald, beledigd, vernederd tot op de slijkparking toe waar één tractor de honderden auto's weer op weg moest helpen. De GP van België F1 kan misschien best worden afgevoerd. Dan hoeven de €80 miljoen niet om de Raidillon veiliger te maken. In andere landen staan ze te drummen om een GP te mogen organiseren. Deze van Spa-Francorchamps bestaat alleen nog bij de gratieomdat van de door Liberty Media verguisde F1-Paus Bernie Ecclestone die deze Belgische WK-mance daar altijd heeft gewild. En José Happart, die samen met politiek Wallonië vele jaren voor sluitende contracten voor vele jaren heeft gezorgd. (Walter Rombauts)
|