Bernie Ecclestone (90) die van armoezaaiers in de Formule 1 miljardairs heeft gemaakt, heeft zijn zoals gewoonlijk ongezouten mening gegeven over wat vorig weekeinde in Francorchamps is gebeurd. Dat de koersdirectie geen ballen aan het lijf had om de autocoureurs te dwingen op de startgrid te gaan staan. Eventueel met een uur uitstel om beter weer af te wachten, maar dan koersen. Wie het dan voor zichzelf en anderen nog te gevaarlijk zou vinden heeft de altijd bestaande vrije keuze al dan niet aan de start te verschijnen. Toegegeven, ook daar is moed voor nodig, want de druk van allerlei belangengroepen is héél groot.
Een voorbeeld van individuele keuze gaf bijvoorbeeld het Formule 1 monument Niki Lauda. Op 1 augustus 1976 overkwam de Oostenrijker een onmenselijk zwaar ongeval op die "Alte" Nürburgring. Niet door de regen maar door een wiel dat slecht bevestigd was aan zijn Ferrari. Hij werd met brandwonden in de derde graad over heel zijn lichaam als een "mummie" afgevoerd. De race werd herstart alsof er niets was gebeurd en werd gewonnen door de in dat jarige zielige wereldkampioen James Hunt in een Mc Laren-Ford. Vier weken later werd Niki Lauda na een meer dan karaktervolle terugkomst, vierde in de GP van Italië in Monza ! Op 24 oktober 1976 aan de voet van de Mont Fuji in de GP van Japan gaf hij blijk van nog meer moed en karakter.
De Amerikaan Mario Andretti in een Lotus-Ford - geen regenliefhebber - reed de pole en leidde na de start, nadat ook Depailler en Hunt, de leiding hadden, ook als winnaar over de eindmeet. 318,207 km in wat meer zondvloed was dan we ooit in Francorchamps hebben gezien. In de tweede ronde van de drieënzeventig van 4,359 km, stopte Niki Lauda zijn Ferrari, slechts op één punt van een nieuwe wereldtitel. Hij gaf daarmee zowel moed aan als de keuze van individuele vrijheid om al dan niet verder mee te doen aan wat hij toen "waanzin" vond. Hij verloor er met één punt een tweede wereldtitel door aan James Hunt en haalde de uitbarsting van woede van "Il Commendatore" Enzo Ferrari op zijn nek. Vijf ronden later, in de zevende, volgde de Braziliaan Carlos Pace in een Brabham-Alfa het voorbeeld van de Oostenrijker. De individuele vrijheid kon dus in de Formule 1.
Dit alles gebeurde in een GP die al was gestart en niet in een eindeloze vertwijfeling van starten, niet starten, weer uitstellen, geen beslissing durven nemen. Met als gevolg dat er geen GP van België is gereden. Om het simpele feit dat de race nooit is gestart. De stoet achter de safety car, met verbod van inhalen, was geen race. Bijgevolg zijn de daarop volgende toegekende punten, gebaseerd op Q3 van de kwalificatie, compleet waardeloos en zouden moeten worden geannuleerd. Op 5 oktober 2021 wordt er bij de FIA in Parijs een vergadering gehouden om nieuwe regels te bepalen die niet meer zouden moeten toelaten van nog halve punten toe te kennen. Dit weekeinde is er de GP van Nederland waar mooi weer is voorspeld. Het is de honderdduizenden door Belgen geliefde noorderburen van harte gegund, zon, zee en zand (geen zandkruistocht) om uit de bol te gaan voor een geboren Belg. (Walter Rombauts/Foto bijlage: Alpine)
|