MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - ZORGT MET P1 VOOR ORANJEGOLVEN IN ZANDVOORT
Bottas, Alonso, Hamilton, ze prikten alle drie even de snelste chrono op het tijdenbord. Max Verstappen hield zich ruim een half uur afzijdig en pas om 12.32 uur reed hij op mediums het duinencircuit op en pakte net (0",008) naast de beste tijd van Bottas in de Mercedes. Tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso in de Alpine achtte zijn tijd gekomen en floepte 1'10"670 op de tabellen. Een fantastische eerste positie ! Maar Max Verstappen, opgejut door zijn publiek, de oranjegolven van mensen, zette perfectie op punt: 1'09"623 !!! Meteen een referentie om straks naar de kwalificaties te trekken.
Uittredend F1-coureur, wereldkampioen 2007 met Ferrari, Kimi Räikkönen heeft Covid en mag niet meer verder rijden. Hij wordt vervangen door de Pool Robert Kubica die daarmee na twee jaar nog eens in een F1-bolide deelneemt aan een race. Carlos Sainz op zijn beurt reed dan weer de Ferrari in de prak zodat de mecaniciens tegen de klok kunnen werken om hem nog aan de kwalificaties te kunnen laten deelnemen.(wr)
CHARLES LECLERC EN CARLOS SAINZ ZORGEN VOOR 1-2 IN FP2 IN ZANDVOORT
Eén rode vlag voor Hamilton wiens motor het liet afweten en 7' afvoertijd kostte en één rode vlag voor Mazepin wiens Haas ook stilviel en eveneens 7' trainingstijd wegpikte. In het totaal dus 14' rode vlag-situatie en daartussen moesten de anderen een vrije ideale lijn vinden om zich te doen opmerken. Dat deed vooral Charles Leclerc in zijn Ferrari SF21 met 1'10"902, direct gevolgd door ploegmaat Carlos Sainz. Het Italiaanse gedeelte van de pitmuur zat dus met lachende gezichten. Maar op de derde plaats zette zich een andermaal briljante Esteban Ocon in de Alpine, voor de heren Bottas en Verstappen. Vooral deze laatste werd door de oranjemassa meer vooraan verwacht. Maar morgen is er de FP3 en de kwalificaties voor de pole, dus nog een lange weg met veel goede akansen af te leggen.(wr)
BERNIE ECCLESTONE OVER FRANCORCHAMPS EN DE VRIJE KEUZE VAN O.A. NIKI LAUDA...
Bernie Ecclestone (90) die van armoezaaiers in de Formule 1 miljardairs heeft gemaakt, heeft zijn zoals gewoonlijk ongezouten mening gegeven over wat vorig weekeinde in Francorchamps is gebeurd. Dat de koersdirectie geen ballen aan het lijf had om de autocoureurs te dwingen op de startgrid te gaan staan. Eventueel met een uur uitstel om beter weer af te wachten, maar dan koersen. Wie het dan voor zichzelf en anderen nog te gevaarlijk zou vinden heeft de altijd bestaande vrije keuze al dan niet aan de start te verschijnen. Toegegeven, ook daar is moed voor nodig, want de druk van allerlei belangengroepen is héél groot.
Een voorbeeld van individuele keuze gaf bijvoorbeeld het Formule 1 monument Niki Lauda. Op 1 augustus 1976 overkwam de Oostenrijker een onmenselijk zwaar ongeval op die "Alte" Nürburgring. Niet door de regen maar door een wiel dat slecht bevestigd was aan zijn Ferrari. Hij werd met brandwonden in de derde graad over heel zijn lichaam als een "mummie" afgevoerd. De race werd herstart alsof er niets was gebeurd en werd gewonnen door de in dat jarige zielige wereldkampioen James Hunt in een Mc Laren-Ford. Vier weken later werd Niki Lauda na een meer dan karaktervolle terugkomst, vierde in de GP van Italië in Monza ! Op 24 oktober 1976 aan de voet van de Mont Fuji in de GP van Japan gaf hij blijk van nog meer moed en karakter.
De Amerikaan Mario Andretti in een Lotus-Ford - geen regenliefhebber - reed de pole en leidde na de start, nadat ook Depailler en Hunt, de leiding hadden, ook als winnaar over de eindmeet. 318,207 km in wat meer zondvloed was dan we ooit in Francorchamps hebben gezien. In de tweede ronde van de drieënzeventig van 4,359 km, stopte Niki Lauda zijn Ferrari, slechts op één punt van een nieuwe wereldtitel. Hij gaf daarmee zowel moed aan als de keuze van individuele vrijheid om al dan niet verder mee te doen aan wat hij toen "waanzin" vond. Hij verloor er met één punt een tweede wereldtitel door aan James Hunt en haalde de uitbarsting van woede van "Il Commendatore" Enzo Ferrari op zijn nek. Vijf ronden later, in de zevende, volgde de Braziliaan Carlos Pace in een Brabham-Alfa het voorbeeld van de Oostenrijker. De individuele vrijheid kon dus in de Formule 1.
Dit alles gebeurde in een GP die al was gestart en niet in een eindeloze vertwijfeling van starten, niet starten, weer uitstellen, geen beslissing durven nemen. Met als gevolg dat er geen GP van België is gereden. Om het simpele feit dat de race nooit is gestart. De stoet achter de safety car, met verbod van inhalen, was geen race. Bijgevolg zijn de daarop volgende toegekende punten, gebaseerd op Q3 van de kwalificatie, compleet waardeloos en zouden moeten worden geannuleerd. Op 5 oktober 2021 wordt er bij de FIA in Parijs een vergadering gehouden om nieuwe regels te bepalen die niet meer zouden moeten toelaten van nog halve punten toe te kennen. Dit weekeinde is er de GP van Nederland waar mooi weer is voorspeld. Het is de honderdduizenden door Belgen geliefde noorderburen van harte gegund, zon, zee en zand (geen zandkruistocht) om uit de bol te gaan voor een geboren Belg. (Walter Rombauts/Foto bijlage: Alpine)
Het water van l' Eau Rouge was te glad en te diep in Francorchamps voor de meesten die zich autocoureur noemen. Nu trekt het crcus naar het eveneens historische Zandvoort, midden in de duinen. Hopelijk heeft GP-directeur zich goed geïnformeerd naar de beveiliging tegen een mogelijke zandstorm waarop de slicks op de korrels zouden rollen. Een andere soort gladheid dus. Maar al hebben de duinen aldaar niet de hoogten van die uit de vroegere Dakar's, zand is een sluipend gevaar. Het zal niet gebeuren dat er een herhaling komt van de "vaudeville" die in Francorchamps is opgevoerd. Een unicum in de hele F1-historie, die al 71 jaar jong is, maar eigenlijk terug gaat tot in 1906 toen de "l'Automobile Club de France" de eerste echte GP de France organiseerde. Le "Grand Prix de l'ACF". De eerste winnaar was Ferenc Szisz voor Felice Nazzaro, een race over twee dagen. Tweemaal zes ronden van 103,18 km rondom Le Mans in het departement La Sarthe. Totaal 1238,16 km... Ter vervanging van de Coupes Gordon Bennett en de van stad tot stad races.
In Zandvoort zal Max Verstappen trachten de luttele puntjes die hij nog achter staat op Hamilton in zijn voordeel te vlammen. Dankzij de overtuigende zege in Francorchamps waarvoor hij niet één ronde moest racen. Gewoon achter de safety car rijden... Alonso, ergens onzichtbaar tussenin, noemde het spektakel een "vroege Kerstmis" in België. Nu wordt dat vrijdag anders. Lewis Hamilton die helemaal niet is gediend van wat in Spa gebeurde zal zijn zaken op orde willen zetten. Met name zijn optie op een achtste wereldtitel terug vorm geven. Algemeen favoriet is Max Verstappen, maar er is ook George Russell (Williams) die iets toonde in de kwalificaties... Vermeerderd met alle wrok van de knulletjes die in "aquadroom" van Francorchamps, in moord- en intrigestijl, geen kans hadden hun kunsten aan een verkleumd, ontgoocheld en ronduit kwaad publiek te laten zien. Die etterruilen barsten open in Zandvoort. Maar ze moeten opletten voor de zandkorreltjes die rollend doen glijden zoals het vulkaanstof van de Etna op Sicilië soms de grootste namen hebben verrast tijdens de Targa Florio. (wr)
GP VAN AUSTRALIË KAN NIET ALS PRECEDENT DIENEN VOOR GP VAN BELGIË
Als we zo de 71-jarige geschiedenis van de Formule 1 diagonaal overlopen valt de GP van Australië F1 op 3 november 1991 op. Die werd na 14 van de 81 te rijden ronden met een rode vlag gestopt wegens...regen. Maar Ayrton Senna (Mc Laren-Honda) had niet alleen de "pole" gereden de dag voordien, hij reed heel de tijd vanaf de start aan de leiding en werd als winnaar aangeduid. De Braziliaan, gekend als "Regen Meister", zou liever hebben door gereden. Maar Nakajima, Schumacher sr, Larini, Alesi en Martini waren al uit de baan gegaan en het stond vast dat er nog meer zouden volgen. De WK-punten werden eveneens voor de helft toegekend.
Dit voorbeeld van een race af te breken - zeer tegen de zin van Senna - zou op het eerste gezicht kunnen dienen voor wat zondag in Spa-Francorchamps is gebeurd. Maar de argumentatie daarrond houdt geen steek. In Australië was de race op een kompleet reglementaire wijze gestart. In Franchorchamps is de koers gewoonweg NIET gestart ! Mocht de Safety Car even van de baan zijn gegaan en de "brave jongens met verstand" hadden twee ronden traag afgelegd, dan was er een start geweest en dus ook een race. Nu is er geen start geweest. Alleen een stoet achter een safety car, opgedrongen aan koersdirecteur Michaël Masi om de TV-rechten te redden onder het mom dat er een race heeft plaatst gevonden. Zoals Hamilton nadien terecht zei "Money Talks". De nooit te beantwoorden vraag daarbovenop is of wanneer de gewezen en vermoorde CEO Nathalie Maillet nog zou hebben geleefd, dit zou kunnen zijn gebeurd....? Daarop komt nooit een antwoord, maar de dame had wel "ballen aan haar lijf" om het F1, FOM, FIA en de teambazen te zeggen waar het op stond. De race zou gereden zijn. Mogelijk met rollende start achter de safety car, een aanvaardbaar alternatief.
Dat is trouwens zopas in de jongste 24 Uren van Le Mans nog toegepast. Omdat de deelnemers niet hebben kunnen trainen in de regen voordien, begeleide een Safety Car de 60 auto's drie ronden lang om de piloten de kans te geven zich te acclimatiseren op het natte asfalt. Na drie ronden en met 10' vertraging werd de 89ste etmaalrace in La Sarthe op gang gerold toen de safety car zich discreet uit het deelnemersveld verdween. En in Le Mans wil het ook wel eens regenen.... De GP van België F1 2021 is NIET gereden omdat hij gewoonweg niet is gestart. Dus kan er ook geen finish zijn met gehalveerde punten die Max Verstappen sluiks dichter bij WK-leider Lewis Hamilton moeten brengen opdat hij koste wat kost in zijn eigen GP van Nederland - als Hasselaar - zou kunnen worden toegejuicht door zo'n schier verwachte Oranje Nederlanders. Als WK-leider voor de zevenvoudige wereldkampioen wellicht. Tot slot is één ding duidelijk: zaterdag 28 augustus j.l. reed Max Verstappen in de regen de pole-position voor George Russell die in dezelfde natte omstandigheden tweede werd voor Hamilton, ook geen sukkeltje op het nat. Dus bewezen ze alle drie dat de GP van België F1 kon doorgaan. Met meer voorzichtigheid weliswaar. En wat de fans betreft, dat jullie passionisten, uitdragers van de glitter van ontieglijk rijke mensen, nog één euro over hebben om zo te worden afgehaald, beledigd, vernederd tot op de slijkparking toe waar één tractor de honderden auto's weer op weg moest helpen. De GP van België F1 kan misschien best worden afgevoerd. Dan hoeven de €80 miljoen niet om de Raidillon veiliger te maken. In andere landen staan ze te drummen om een GP te mogen organiseren. Deze van Spa-Francorchamps bestaat alleen nog bij de gratieomdat van de door Liberty Media verguisde F1-Paus Bernie Ecclestone die deze Belgische WK-mance daar altijd heeft gewild. En José Happart, die samen met politiek Wallonië vele jaren voor sluitende contracten voor vele jaren heeft gezorgd. (Walter Rombauts)
OMDAT HET STEVIG REGENT IS ER GEEN GP VAN BELGIË GEREDEN, WEL EEN FOUTE UITSLAG OPGEMAAKT
De Australische koersdirecteur Michaël Masi moet wel een zeer zwakke figuur zijn onder de FIA-vleugels om niet te bevelen tot het vormen van een startgrid in de gietende regen. Wie autocoureur is kent daarvan de risico's. De Vettel's, de Hamilton's, de Alonso's, de Räikkönen's, maar weet de grote wijsheid dat als de omstandigheden gevaarlijk zijn men trager moet rijden. Ooit zat ik naast Walter Röhrl in een Audi 100 in een étappe spéciale als training voor een rally. Wat zich aan mijn ogen voorspiegelde leek op een videospelletje. Ik kon niet laten aan de Grote Röhrl te vragen of hij nooit bang was....? Hij keek me aan en zei "Ja". Waarop ik een oerdomme vraag stelde van "Wat doe je dan Walter ?". Zijn antwoord was verbijsterend eenvoudig: "Vertragen", zei hij en stoof verder tegen 190 km/h langsheen een rots enerzijds en een afgrond anderzijds.
De "fils à Papa" van vandaag, Hasselaar Max Verstappen uitgezonderd, kunnen dat niet meer. Ze moeten op de rode loper rijden, op biljartvilt rijden, geen probleempjes tegenkomen. Het groepje is groot: de gisteren verschoten Lando Norrris, Lance Stroll, Mick Schumacher, Nikita Mazepin, Yuki Tsunado, Charles Leclerc en andere Nikita Latifi. Het lijstje is lang. Alleen Georges Russell heeft zijn eerste podium verdient, maar figureert daarmee in een "kunstmatige", onechte uitslag.
Commentatoren moeten niet naar onderbroken wedstrijden verwijzen als precedenten. Die werden afgevlagd omwille van doden of omdat de vereiste 75% van de afstand was gereden zoals het het reglement voorschrijft. Deze GP van België heeft gewoon niet plaats gehad ! De onderstaande "uitslag" is gemakkelijkheidshalve door de koersdirecteurs en zijn stewards genomen. Het is het klassement van de kwalificatie !!!!!! Heeft Lando Norris' carambole in de Raidillon zo'n indruk gemaakt op Michaël Masi ? Hij zal zich dan niet Zanardi, Bellof en met Tassin zovele anderen niet herinneren....Toen spraken we over autocoureurs, of de kunst van het "autoën" zoals de oude Winkler Prinz publiceerde. Met name de kunst om een auto onder alle omstandigheden snel te besturen en hem vooral op het tracé te houden. Om deze harde waarheid te verzachten, Max kan dat, Lewis kan dat en ook Vettel en Alonso. Echte autocoureurs die niet beginnen te beven als het regent. Er was dit jaar geen GP van België !(Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - BEHEERST DOORREGENDE FP3
Alleen Lando Norris (Mc Laren-Mercedes) riskeerde het op het laatst slickx te proberen op een eerder denkbeeldige droge iedale lijn. Vergeefs. Lewis Hamilton, Carlos Sainz, Esteban Ocon, ze maakten allemaal onschuldige spins of reden rechtdoor in de afremzone van Les Combes. Max Verstappen had al vroeg een scherpe tijd gezet in 1'56"924 en bleef daarmee op P1. Veel coureurs negeerden het verder trainen op de doornatte baan. Niet verstandig, want de weerman is ten allen tijde onbrekenbaar in de uitloper van het Duitse Eifelgebergte. Dus mogelijk speelt hij ook morgen mee in winst of verlies in de twaalfde WK-race van het seizoen dat nu officieel 22 zal tellen. In die zoveelste nieuwe kalender omwille van Corona zal ook het Italiaanse Mugello fungeren ter vervanging van waarschijnlijk de Japanse GP.
Straks zijn er de kwalificaties voor de pole. Er heerst een gespannen sfeer in Francorchamps. Om meerdere redenen. De bijzonderste daarvan is natuurlijk dat spel tussen WK-leider Lewis Hamilton en Max Verstappen. Die laatste loopt het risico een nieuwe motor te krijgen wat hem vijf plaatsen op de grid zal kosten. Dus nu de kwalificaties afwachten... Mick Schumacher meldde zich met de Haas op de vijftiende plek (2'01"269) en Kimi Räikkönen werd laatste door door problemen met de "brake by wire"-remmen. (Walter Rombauts/Foto bijlage:Alpine)
ZWARE DOBBERS VOOR CIRCUIT SPA-FRANCORCHAMPS MET WOMEN-CRASHES
Het is niet zozeer de moord op CEO Nathalie Maillet en haar lesbovriendin en de zelfmoord van Franz Dubois hebben een trieste schaduw geworpen over Spa-Francorchamps. Wat wellicht eerder een geldkwestie dan een passionele doding is geweest, werd nog eens beklemtoond door de zware crash gisteren in de W-Formula race waarin minstens vier wagens betrokken waren en er twee van de deelneemsters in het ziekenhuis zijn beland. Het gebeurde andermaal in het circuitgedeelte tussen l'Eau Rouge en de Raidillon. In dit geval was de baan zeer glad, iets wat de deelneemsters onderschat hebben.
Maar dat stuk circuit is verraderlijk. Met plankgas erin duikelen zonder ook maar iets te zien wat er bovenaan op de steile helling gebeurt, is en blijft voor altijd een risico. Zo is Antoine Hubert voor twee jaar om het leven gekomen in de Formule 2 race. Tallozen zijn hem op die plek voorgegaan naar de dood. Ondervraagd over het wijzigen van dat stukje historische tracé heeft Nathalie Maillet, de recent vermoorde CEO, zich eens uitgelaten dat "nul" risico niet bestaat. Ze heeft daarin gelijk.
Maar de wind om die Raidillon te wijzigen komt vanuit een heel andere hoek dan die van de autosport. Meer bepaald uit die van de Grand Prix voor Motoren. Die willen meer uitloopstroken in geval de tweewielers tegen verbijsterende snelheden onderuit gaan. Daarover is nu een heftige discussie aan de gang met een financieel aspect als mogelijk doorslaggevende factor ten gunste van de "motards". De GP van België voor Motoren brengt namelijk meer centen in de Waalse kas dan de GP van België waaraan ieder jaar het Waalse gewest veel geld moet bijleggen. Zo zie je maar dat de passie om het behoud van een historisch "tronçon" niet altijd zal winnen van puur en soms logisch geldbejag. Voor deze kwestie zullen vooralsnog geen fysieke kogels worden gelost. Mogelijk wel politieke steekspelletjes. (Walter Rombauts/Foto:Alpine en VW)
MAX VERSTAPPEN VIST POLE UIT ZONDVLOED IN FRANCORCHAMPS
Een zondvloed heeft Wallonië een maand geleden meegemaakt en de kwalificaties om de GP van België leken daar een herhaling van. In apocalyptische regenbuien verraste Lando Norris in de Mc Laren iedereen met een verbluffende chrono. Zijn tegenstanders waren timider, die bengelden in de resterende tien voor de Q3 dan weer in het midden, dan weer achteraan. Norris voelde zich gesterkt met P1 in de Q3 en wilde die behouden. Hij trapte het gaspedaal nog verder in en tegen 297 km/h bovenaan de Raidillon verloor zijn linkerachterwiel voeling met het asfalt.
De wrijvingscoëfficiënt tussen band en asfalt verandert constant en als daartussen factor 1.5 wordt overschreden lost de band voeling en liet de Mc Laren als een raket zo goed als rechtdoor schieten tegen de bandenmuur. Met daar het gekende gevolg dat de auto als een bal wordt weerkaatst op de piste. Gelukkig reed niemand op hem in, maar hij draaide secondenlang als een tol op het asfalt rond. Vettel stopte om te zien of de jonge Brit ongedeerd was...
De koersdirectie gaf direct rood en stopte de sessie. Het duurde 43' eer de baan voor de resterende 8'59" opnieuw werd vrijgegeven. Lando Norris werd ter medische controle naar het ziekenhuis gebracht. In wat die verdere afwikkeling om de "pole" voor morgen gebeurde is nauwelijks met woorden uit te beelden. Lewis Hamilton trachtte zich eerst te plaatsen. Vervolgens doemde uit de mist, de regen en het waterstof ene George Russel (Williams-Mercedes) op die zich met 2'00"086 in pole-position plaatste !!!!! De nieuwe jonge generatie sloeg in onmogelijke omstandigheden zijn slag !
Tot aspirant-wereldkampioen Max Verstappen een mirakel overkwam. Met een magnetische ijzeren wil mende hij de Red Bull in de regenmist over die ene ideale lijn voor de "pole" en ontlokte donder en bliksem over Francorchamps: 1'59"765 !!! Hij vertrekt morgen in pole voor ruwe diamant George Russell en zevenvoudig wereldkampioen, tevens actueel WK-leider met 8 punten voorsprong, Lewis Hamilton vanaf de derde plaats. Daniël Ricciardo ziet achter hem Vettel staan met vier wereldtitels. Het is duidelijk dat 11 wereldtitels (Hamilton - Vettel) tezamen moeten erkennen dat de generatiewissel een feit is. Morgen komt er een race met bommen en granaten, donder en bliksem. De weerman speelt misschien ook weer mee. (Walter Rombauts)
VALTTERI BOTTAS - MERCEDES - SNOEPT VERSTAPPEN'S SNELSTE CHRONO AF
Het is pas beginnen regenen op een tiental minuten van het einde van de eerste vrije trainingen om de GP van België F1. Tot dan had Max Verstappen de plak gezwaaid, maar net voor het begin van wat geplens verraste de Fin Valtteri Bottas iedereen, inclusief zijn ploegmaat-wereldkampioen, met 1'45"199. Max Verstappen, die een exclusieve helm bezit voor zijn "lievelingswedstrijd", bewoog nog hemel en aarde maar er was geen donder meer aan te veranderen. Hij moest genoegen nemen met een tweede tijd, regerend wereldkampioen Lewis Hamilton zelfs met een achttiende chrono. Kimi Räikkönen zorgde even voor geel en bezeerde zéér zijn Alfa Romeo C41. Dertig jaar geleden debuteerde hier in Francorchamps Michaël Schumacher in een Jordan-Ford. Zoon Mick reed in de FP1 vanochtend de twintigste en laatste tijd in 1'49"059 (Walter Rombauts)
STRAKS EERSTE VRIJE TRAINING VAN GP VAN BELGIË, ER RESTEN ER NOG DERTIEN
Met de GP van België F1 in Francorchamps inbegrepen resten er zoals organisator Liberty Media het wil, nog dertien races tot het eind van het jaar. Zelfs met de definitieve annulering van de GP van Japan, wordt verder gezocht om dat nooit eerder geziene aantal GP's te halen. Het is voor iedereen die in de F1 werkt, ingenieurs, mecaniciens, logistieke medewerkers en nog vele anderen geen sinecure. Ze zijn nooit meer thuis, ze hebben lange dagen en korte nachten.
Daarom blikte ik eens terug in mijn archief en kwam uit op een persbericht dat Renault-Elf op 21 februari 1978 vrij gaf. Ik citeer: "Het Internationale Grand Prix-seizoen 1977 met....vier Grand Prix' was amper achter de rug of de ingenieurs van Renault-Gordini gingen al aan de slag om 1978 voor te bereiden. Want de Internationale Formule 1 kalender biedt mens noch machine de kans even op adem te komen en daarom verkoos het kersverse Renault-Elf team de laatste GP van de reeks, die van Japan, over te slaan teneinde 1978 beter voor te bereiden..."
Renault heeft met de RS01 in 1977 vier GP's gereden. Die van Engeland, Nederland, Italië en de Verenigde Staten. In 1978 is het debuut voorzien in de GP van Zuid-Afrika op 4 maart. Dus is de kalender nooit zo gevuld geweest dan vandaag, nog twee Covid-jaren er bovenop, en deze kalender is fysiek en logistiek niet verder verdedigbaar. Straks is er FP1, Verstappen tegen WK-leider Lewis Hamilton. (Walter Rombauts/Foto in bijlage: Alpine)
VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - ZET BESTE TIJD EN SLUIT AF MET RODE VLAG EN KAPOTTE AUTO
Max Verstappen heeft in de FP2 in Francorchamps in 1'44"472 de snelste tijd gezet die zelfs overeind bleef toen hij op twee minuten voor het einde in bocht 7 zijn Red Bull rechtsachter aan diggelen reed. Hij lokte daarmee een rode vlag uit en meteen het einde van de tweede vrije oefeningen voor de GP van België F1. Hij was niet alleen met het vlaggenspel. Esteban Ocon, winnaar met Alpine in Hongarije, lokte ook geel uit in bocht 5 en dat kostte al 2' van de totale 60' die vandaag de vrije trainingen "lang" zijn. Organisator Liberty Media wil het allemaal rap afgebokst zien en dat verhoogt sterk de druk op de mecaniciens die bandenwissels, onderdelen en zogenaamde allerlei kleine maar oh zo belangrijke details vaak, allengs op robotachtige wijze moeten uitvoeren.
Trainingstijd-steler was ook Charles Leclerc die zijn Ferrari in bocht 6 in zwaar overstuur voelde gaan om hem tenslotte links vooraan helemaal ineen te rammen in de bandenmuur. Die acrobatie kostte weerom aan de training 7' volle minuten. In de laatste tien minuten had geen mens nog zin in gelijk wat. Met wat kon men zich nog op kwalificatie- of koers-element concentreren. Voor de finale "patat" van Max Verstappen liet zowaar Fernando Alonso zich opmerken met een vierde tijd. De Spanjaard zei ons vorige week in Le Mans nog dat hij zich goed voelt bij Alpine. Hij reed er zowaar een rondje mee in La Sarthe...."Te smal en te snel voor Formule 1" concludeerde hij. Terwijl de "vehikels" in 1923 - Chenard Walker o.a. in dat jaar - verhoudingsgewijs wel weg wisten met die sinueuze wegeltjes toen. Enfin, "den ouwe Fernand" brengt dat nobele merk Alpine weer onder de aandacht. Zoals het ook derde werd vorige week in Le Mans tijdens de etmaalrace, achter twee gerobotiseerde Toyota's.
Morgen is er de FP3 en de kwalificaties. Daarin zal Sergio Perez trachten dichter bij de snelheid van Verstappen te komen. Zeker nu hij weet dat hij ook in 2022 in deze gepriviligieerde stal als Red Bull zal mogen werken. Mick Schumacher's nieuwe helm is prachtig maar zijn chrono bracht hem opnieuw op de laatste en traagste plaats : 1'47"529. In de F1 een eeuwigheid tussen hemel en aarde. (Walter Rombauts/Foto: Alpine)
Mede dankzij zijn schiiterende GP van Hongarije vier weken geleden, is Alpine gestimuleerd geworden om het contract met de Spanjaard Fernando Alonso voor 2022 te verlengen. Hij zal als ploegmaat Esteban Ocon hebben die naar eigen zeggen van de tweevoudige wereldkampioen (2005-2006) geen enkel probleem vormt. Er zit achter deze verlenging ook nog een niet direct zichtbare achterliggende reden. Als Alpine volgend jaar met een volwaardige Hypercar naar Le Mans komt, is het logisch dat Alonso daarin zal rijden. Hij won de etmaalrace immers al eerder met Toyota. Dus wil hij dat best met het herboren merk Alpine eens overdoen. Dat doet ons eraan denken dat morgen de eerste vrije training om de GP van België F1 beginnen. Daarmee begint de tweede seizoenshelft waarin Max Verstappen (Red Bull-Honda) zal trachten zijn aartsrivaal Lewis Hamilton (Mercedes W12) van de WK-leiding te verdringen. Dat is de hoofdaffiche van de twaalfde race om het WK F1 2021. (wr)
CONWAY, KOBAYASHI, LOPEZ WONNEN 24 UREN VAN LE MANS MET TOYOTA
De vijf ingeschreven "hypercars" voor de 89ste editie van de 24 Uren van Le Mans zijn op de eerste vijf plaatsen geëindigd. Omdat de Toyota GR010 #8 direct na de start aan de Dunlopbrug van de baan werd geduwd door een Glickenhaus 007 LMH, kon het trio Buemi, Hartley en Nakajima aan een inhaalrace beginnen. Ze eindigden na een etmaal toch nog op één ronde van hun merkgenoten Conway, Kobayashi, Lopez die Toyota voor de derde opeenvolgende keer de grootste industriële autoconfrontatie ter wereld liet winnen. Ooit, in 1991, ging Mazda het merk uit Nagoya voor als eerste Japanse wagen die de etmaalrace won met Volker Weidler, Johnny Herbert en Bertrand Gachot in een Mazda 787B met een "rotary-engine". Op de derde plek eindigden verdienstelijk Negaro, Lapierre en Vaxivière in een inderhaast gebouwde Alpine A480 (eigenlijk een oude LMP1).
Daarmee was het overwegend Franse en gemaskerde publiek voldaan. Want Toyota had geen reële concurrentie. In de LMP2 wonnen Frijns, Habsborg, Milesi in een Oreca en werden tevens zesde algemeen. Stoffel Vandoorne finishte zevende en er werd ook een Brabançonne gespeeld lang voor de start van de 24 Uren. Het was voor De Wilde die de Formule Renault 2.0 had gewonnen. Een jonge landgenoot, wiens vader/journalist, Olivier De Wilde, steeds genoeg budget weet op te vissen om zijn zoon in de competitie te houden. Volgend jaar gaan de 90ste 24 Uren van Le Mans opnieuw in juni door, de maand met de kortste nacht. Tenzij Covid-varianten opnieuw het laatste woord zouden krijgen. (wr)
TOYOTA LEIDT, ALPINE MAAKT LICHTE REMONTE IN LE MANS
Mensen en machines worden moe in Le Mans. Toyota voert nog steeds de leiding met twee hypercars. Alpine lijkt gestadig te remonteren, maar de Japanse wagens bijsnorren is wellicht een - Franse - droom. Voor het licht werd blokkeerde een wiel van Kamui Kobayashi's Toyota en ging de Japanner tegen hoge snelheid even rechtdoor, maar redde het zonder schade aan de auto. Om 16 uur worden deze 89ste 24 Uren van Le Mans afgevlagd.(wr)
Le Mans - Om 06.00 uur vanochtend reden de twee Toyota's Hypercars in dezelfde ronde aan de leiding in de 24 Uren van Le Mans. Hoewel ze kort na de start gisteren allebei op een natte baan in de fout gingen, herstelden ze vlug de situatie tegenover hun Franse rivaal Alpine. Het herboren merk liet dan weer in de lange nachtelijke uren steken vallen. Daardoor mag worden verwacht dat de Japanse wagens deze namiddag om 16 uur als winnaars over de eindstreep zullen rijden. Er was/is veel volk in en rond de omloop, gemaskerd, maar gelukkig ongewapend. Aangenaam kan je de covidsituatie niet noemen want om de vijftig meter, soms bijna bij iedere stap, moet je je vaccinatiebewijs tonen en er is geen pardon indien dit niet kan. Het is dan gewoon "exit".
Jacky Ickx (76) is er uiteraard als ambassadeur van de hele wereldautosport aanwezig en ik had een leuke babbel met hem over zijn debuutjaren toen hij nog met een BMW 700 van betreurd automonument Jacques J. de Clippel zijn eerste klimkoers reed. "Waar ik meteen ook mijn eerste accident had..." mijmerde de man die zes keer de 24 Uren van Le Mans won. Hij drukte zijn stempel voor eeuwig op de race door in 1969 gewoon bij de start te wachten tot iedereen naar zijn wagen was gelopen vanaf de overkant van de piste, om dan doodgemoedereerd naar zijn Ford GT40 te stappen, gordels aan te doen en weg te rijden. Jacky Ickx won dat jaar op een ongeziene wijze van de Duitser Hans Hermann in een Porsche die puur praktisch en theoretische de betere wagen van de twee was. Deze namiddag kennen we de winnaars van een nieuwe "24 Uren", deze van de hypercars met op kop Toyota, dan Alpine en Peugeot dat in 2022 zal volgen en Porsche wellicht in 2023. (Walter Rombauts)
ALPINE WIL ALONSO BLIJVEND IN HET WEC MET IN 2022 EN 2023
Le Mans. - Eerstdaags zal bij Alpine worden beslist of zij ook een hypercar zullen bouwen om in de 24 Uren van Le Mans nog eens te winnen. Daarbij is er met de Spanjaard Fernando Alonso al gesproken over zijn permanente deelname aan het World Endurance Championship (WEC) voor de twee volgende jaren. De tweevoudige wereldkampioen ziet het einde van zijn F1-loopbaan naderen en zou dan een verdere aktiviteit kunnen voortzetten bij Alpine. De wereldkampioen 2005 - 2006 won éénmaal de legendarische etmaalrace in La Sarthe met Toyota. De Alpine A480 die nu vandaag start in Le Mans is eigenlijk een verbeterde LMP2 die evenwel even goed in aanmerking komt voor de eindzege tegenover superfavorieten Toyota en de Amerikaanse nieuwkomer Glickenhauser. Om 16 uur deze namiddag wordt de start gegeven van de race. (wr)
ASTON MARTIN VERLIEST BEROEP INZAKE VETTEL TEGEN FIA-STEWARDS
Gisternamiddag is het beroep van Aston Martin tegen de diskwalificatie van Sebastien Vettel in de GP van Hongarije behandeld. Aston Martin voerde een storing in de brandstofpomp aan om te rechtvaardigen dat er minder brandstof ter controle kon worden uitgepompt. De stewards aanvaardden dit niet als rechtvaardiging en dus blijft het podium 1. Ocon 2. Hamilton en 3. Sainz. (wr)
ASTON MARTIN WORDT MAANDAG GEHOORD IN DISKWALIFICATIE VETTEL
Aston Martin heeft beroep aangetekend tegen de diskwalificatie van Vettel in de GP van Hongarije waarin de Duitser derde werd. Volgens de FIA-stewards konden ze maar 0,3 liter brandstof meer uit de tank pompen, terwijl er volgens het reglement minstens 1 liter moet in zitten. De data die Aston Martin wilt voorleggen ter discussie geeft aan dat er nog 1,74 liter in de tank zat. Maandag 9 augutus krijgt deze onverkwikkelijke zaak voor Vettel een vervolg of een slot. (wr)