Het is niet zozeer de moord op CEO Nathalie Maillet en haar lesbovriendin en de zelfmoord van Franz Dubois hebben een trieste schaduw geworpen over Spa-Francorchamps. Wat wellicht eerder een geldkwestie dan een passionele doding is geweest, werd nog eens beklemtoond door de zware crash gisteren in de W-Formula race waarin minstens vier wagens betrokken waren en er twee van de deelneemsters in het ziekenhuis zijn beland. Het gebeurde andermaal in het circuitgedeelte tussen l'Eau Rouge en de Raidillon. In dit geval was de baan zeer glad, iets wat de deelneemsters onderschat hebben.
Maar dat stuk circuit is verraderlijk. Met plankgas erin duikelen zonder ook maar iets te zien wat er bovenaan op de steile helling gebeurt, is en blijft voor altijd een risico. Zo is Antoine Hubert voor twee jaar om het leven gekomen in de Formule 2 race. Tallozen zijn hem op die plek voorgegaan naar de dood. Ondervraagd over het wijzigen van dat stukje historische tracé heeft Nathalie Maillet, de recent vermoorde CEO, zich eens uitgelaten dat "nul" risico niet bestaat. Ze heeft daarin gelijk.
Maar de wind om die Raidillon te wijzigen komt vanuit een heel andere hoek dan die van de autosport. Meer bepaald uit die van de Grand Prix voor Motoren. Die willen meer uitloopstroken in geval de tweewielers tegen verbijsterende snelheden onderuit gaan. Daarover is nu een heftige discussie aan de gang met een financieel aspect als mogelijk doorslaggevende factor ten gunste van de "motards". De GP van België voor Motoren brengt namelijk meer centen in de Waalse kas dan de GP van België waaraan ieder jaar het Waalse gewest veel geld moet bijleggen. Zo zie je maar dat de passie om het behoud van een historisch "tronçon" niet altijd zal winnen van puur en soms logisch geldbejag. Voor deze kwestie zullen vooralsnog geen fysieke kogels worden gelost. Mogelijk wel politieke steekspelletjes. (Walter Rombauts/Foto:Alpine en VW)
|