Met de GP van België F1 in Francorchamps inbegrepen resten er zoals organisator Liberty Media het wil, nog dertien races tot het eind van het jaar. Zelfs met de definitieve annulering van de GP van Japan, wordt verder gezocht om dat nooit eerder geziene aantal GP's te halen. Het is voor iedereen die in de F1 werkt, ingenieurs, mecaniciens, logistieke medewerkers en nog vele anderen geen sinecure. Ze zijn nooit meer thuis, ze hebben lange dagen en korte nachten.
Daarom blikte ik eens terug in mijn archief en kwam uit op een persbericht dat Renault-Elf op 21 februari 1978 vrij gaf. Ik citeer: "Het Internationale Grand Prix-seizoen 1977 met....vier Grand Prix' was amper achter de rug of de ingenieurs van Renault-Gordini gingen al aan de slag om 1978 voor te bereiden. Want de Internationale Formule 1 kalender biedt mens noch machine de kans even op adem te komen en daarom verkoos het kersverse Renault-Elf team de laatste GP van de reeks, die van Japan, over te slaan teneinde 1978 beter voor te bereiden..."
Renault heeft met de RS01 in 1977 vier GP's gereden. Die van Engeland, Nederland, Italië en de Verenigde Staten. In 1978 is het debuut voorzien in de GP van Zuid-Afrika op 4 maart. Dus is de kalender nooit zo gevuld geweest dan vandaag, nog twee Covid-jaren er bovenop, en deze kalender is fysiek en logistiek niet verder verdedigbaar. Straks is er FP1, Verstappen tegen WK-leider Lewis Hamilton. (Walter Rombauts/Foto in bijlage: Alpine)
WK-stand piloten:
1. Hamilton 195 punten
2. Verstappen 187
3. Norris 113
4. Bottas 108
5. Perez 104
|