MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - BEHEERST DOORREGENDE FP3
Alleen Lando Norris (Mc Laren-Mercedes) riskeerde het op het laatst slickx te proberen op een eerder denkbeeldige droge iedale lijn. Vergeefs. Lewis Hamilton, Carlos Sainz, Esteban Ocon, ze maakten allemaal onschuldige spins of reden rechtdoor in de afremzone van Les Combes. Max Verstappen had al vroeg een scherpe tijd gezet in 1'56"924 en bleef daarmee op P1. Veel coureurs negeerden het verder trainen op de doornatte baan. Niet verstandig, want de weerman is ten allen tijde onbrekenbaar in de uitloper van het Duitse Eifelgebergte. Dus mogelijk speelt hij ook morgen mee in winst of verlies in de twaalfde WK-race van het seizoen dat nu officieel 22 zal tellen. In die zoveelste nieuwe kalender omwille van Corona zal ook het Italiaanse Mugello fungeren ter vervanging van waarschijnlijk de Japanse GP.
Straks zijn er de kwalificaties voor de pole. Er heerst een gespannen sfeer in Francorchamps. Om meerdere redenen. De bijzonderste daarvan is natuurlijk dat spel tussen WK-leider Lewis Hamilton en Max Verstappen. Die laatste loopt het risico een nieuwe motor te krijgen wat hem vijf plaatsen op de grid zal kosten. Dus nu de kwalificaties afwachten... Mick Schumacher meldde zich met de Haas op de vijftiende plek (2'01"269) en Kimi Räikkönen werd laatste door door problemen met de "brake by wire"-remmen. (Walter Rombauts/Foto bijlage:Alpine)
ZWARE DOBBERS VOOR CIRCUIT SPA-FRANCORCHAMPS MET WOMEN-CRASHES
Het is niet zozeer de moord op CEO Nathalie Maillet en haar lesbovriendin en de zelfmoord van Franz Dubois hebben een trieste schaduw geworpen over Spa-Francorchamps. Wat wellicht eerder een geldkwestie dan een passionele doding is geweest, werd nog eens beklemtoond door de zware crash gisteren in de W-Formula race waarin minstens vier wagens betrokken waren en er twee van de deelneemsters in het ziekenhuis zijn beland. Het gebeurde andermaal in het circuitgedeelte tussen l'Eau Rouge en de Raidillon. In dit geval was de baan zeer glad, iets wat de deelneemsters onderschat hebben.
Maar dat stuk circuit is verraderlijk. Met plankgas erin duikelen zonder ook maar iets te zien wat er bovenaan op de steile helling gebeurt, is en blijft voor altijd een risico. Zo is Antoine Hubert voor twee jaar om het leven gekomen in de Formule 2 race. Tallozen zijn hem op die plek voorgegaan naar de dood. Ondervraagd over het wijzigen van dat stukje historische tracé heeft Nathalie Maillet, de recent vermoorde CEO, zich eens uitgelaten dat "nul" risico niet bestaat. Ze heeft daarin gelijk.
Maar de wind om die Raidillon te wijzigen komt vanuit een heel andere hoek dan die van de autosport. Meer bepaald uit die van de Grand Prix voor Motoren. Die willen meer uitloopstroken in geval de tweewielers tegen verbijsterende snelheden onderuit gaan. Daarover is nu een heftige discussie aan de gang met een financieel aspect als mogelijk doorslaggevende factor ten gunste van de "motards". De GP van België voor Motoren brengt namelijk meer centen in de Waalse kas dan de GP van België waaraan ieder jaar het Waalse gewest veel geld moet bijleggen. Zo zie je maar dat de passie om het behoud van een historisch "tronçon" niet altijd zal winnen van puur en soms logisch geldbejag. Voor deze kwestie zullen vooralsnog geen fysieke kogels worden gelost. Mogelijk wel politieke steekspelletjes. (Walter Rombauts/Foto:Alpine en VW)
MAX VERSTAPPEN VIST POLE UIT ZONDVLOED IN FRANCORCHAMPS
Een zondvloed heeft Wallonië een maand geleden meegemaakt en de kwalificaties om de GP van België leken daar een herhaling van. In apocalyptische regenbuien verraste Lando Norris in de Mc Laren iedereen met een verbluffende chrono. Zijn tegenstanders waren timider, die bengelden in de resterende tien voor de Q3 dan weer in het midden, dan weer achteraan. Norris voelde zich gesterkt met P1 in de Q3 en wilde die behouden. Hij trapte het gaspedaal nog verder in en tegen 297 km/h bovenaan de Raidillon verloor zijn linkerachterwiel voeling met het asfalt.
De wrijvingscoëfficiënt tussen band en asfalt verandert constant en als daartussen factor 1.5 wordt overschreden lost de band voeling en liet de Mc Laren als een raket zo goed als rechtdoor schieten tegen de bandenmuur. Met daar het gekende gevolg dat de auto als een bal wordt weerkaatst op de piste. Gelukkig reed niemand op hem in, maar hij draaide secondenlang als een tol op het asfalt rond. Vettel stopte om te zien of de jonge Brit ongedeerd was...
De koersdirectie gaf direct rood en stopte de sessie. Het duurde 43' eer de baan voor de resterende 8'59" opnieuw werd vrijgegeven. Lando Norris werd ter medische controle naar het ziekenhuis gebracht. In wat die verdere afwikkeling om de "pole" voor morgen gebeurde is nauwelijks met woorden uit te beelden. Lewis Hamilton trachtte zich eerst te plaatsen. Vervolgens doemde uit de mist, de regen en het waterstof ene George Russel (Williams-Mercedes) op die zich met 2'00"086 in pole-position plaatste !!!!! De nieuwe jonge generatie sloeg in onmogelijke omstandigheden zijn slag !
Tot aspirant-wereldkampioen Max Verstappen een mirakel overkwam. Met een magnetische ijzeren wil mende hij de Red Bull in de regenmist over die ene ideale lijn voor de "pole" en ontlokte donder en bliksem over Francorchamps: 1'59"765 !!! Hij vertrekt morgen in pole voor ruwe diamant George Russell en zevenvoudig wereldkampioen, tevens actueel WK-leider met 8 punten voorsprong, Lewis Hamilton vanaf de derde plaats. Daniël Ricciardo ziet achter hem Vettel staan met vier wereldtitels. Het is duidelijk dat 11 wereldtitels (Hamilton - Vettel) tezamen moeten erkennen dat de generatiewissel een feit is. Morgen komt er een race met bommen en granaten, donder en bliksem. De weerman speelt misschien ook weer mee. (Walter Rombauts)
VALTTERI BOTTAS - MERCEDES - SNOEPT VERSTAPPEN'S SNELSTE CHRONO AF
Het is pas beginnen regenen op een tiental minuten van het einde van de eerste vrije trainingen om de GP van België F1. Tot dan had Max Verstappen de plak gezwaaid, maar net voor het begin van wat geplens verraste de Fin Valtteri Bottas iedereen, inclusief zijn ploegmaat-wereldkampioen, met 1'45"199. Max Verstappen, die een exclusieve helm bezit voor zijn "lievelingswedstrijd", bewoog nog hemel en aarde maar er was geen donder meer aan te veranderen. Hij moest genoegen nemen met een tweede tijd, regerend wereldkampioen Lewis Hamilton zelfs met een achttiende chrono. Kimi Räikkönen zorgde even voor geel en bezeerde zéér zijn Alfa Romeo C41. Dertig jaar geleden debuteerde hier in Francorchamps Michaël Schumacher in een Jordan-Ford. Zoon Mick reed in de FP1 vanochtend de twintigste en laatste tijd in 1'49"059 (Walter Rombauts)
STRAKS EERSTE VRIJE TRAINING VAN GP VAN BELGIË, ER RESTEN ER NOG DERTIEN
Met de GP van België F1 in Francorchamps inbegrepen resten er zoals organisator Liberty Media het wil, nog dertien races tot het eind van het jaar. Zelfs met de definitieve annulering van de GP van Japan, wordt verder gezocht om dat nooit eerder geziene aantal GP's te halen. Het is voor iedereen die in de F1 werkt, ingenieurs, mecaniciens, logistieke medewerkers en nog vele anderen geen sinecure. Ze zijn nooit meer thuis, ze hebben lange dagen en korte nachten.
Daarom blikte ik eens terug in mijn archief en kwam uit op een persbericht dat Renault-Elf op 21 februari 1978 vrij gaf. Ik citeer: "Het Internationale Grand Prix-seizoen 1977 met....vier Grand Prix' was amper achter de rug of de ingenieurs van Renault-Gordini gingen al aan de slag om 1978 voor te bereiden. Want de Internationale Formule 1 kalender biedt mens noch machine de kans even op adem te komen en daarom verkoos het kersverse Renault-Elf team de laatste GP van de reeks, die van Japan, over te slaan teneinde 1978 beter voor te bereiden..."
Renault heeft met de RS01 in 1977 vier GP's gereden. Die van Engeland, Nederland, Italië en de Verenigde Staten. In 1978 is het debuut voorzien in de GP van Zuid-Afrika op 4 maart. Dus is de kalender nooit zo gevuld geweest dan vandaag, nog twee Covid-jaren er bovenop, en deze kalender is fysiek en logistiek niet verder verdedigbaar. Straks is er FP1, Verstappen tegen WK-leider Lewis Hamilton. (Walter Rombauts/Foto in bijlage: Alpine)
VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - ZET BESTE TIJD EN SLUIT AF MET RODE VLAG EN KAPOTTE AUTO
Max Verstappen heeft in de FP2 in Francorchamps in 1'44"472 de snelste tijd gezet die zelfs overeind bleef toen hij op twee minuten voor het einde in bocht 7 zijn Red Bull rechtsachter aan diggelen reed. Hij lokte daarmee een rode vlag uit en meteen het einde van de tweede vrije oefeningen voor de GP van België F1. Hij was niet alleen met het vlaggenspel. Esteban Ocon, winnaar met Alpine in Hongarije, lokte ook geel uit in bocht 5 en dat kostte al 2' van de totale 60' die vandaag de vrije trainingen "lang" zijn. Organisator Liberty Media wil het allemaal rap afgebokst zien en dat verhoogt sterk de druk op de mecaniciens die bandenwissels, onderdelen en zogenaamde allerlei kleine maar oh zo belangrijke details vaak, allengs op robotachtige wijze moeten uitvoeren.
Trainingstijd-steler was ook Charles Leclerc die zijn Ferrari in bocht 6 in zwaar overstuur voelde gaan om hem tenslotte links vooraan helemaal ineen te rammen in de bandenmuur. Die acrobatie kostte weerom aan de training 7' volle minuten. In de laatste tien minuten had geen mens nog zin in gelijk wat. Met wat kon men zich nog op kwalificatie- of koers-element concentreren. Voor de finale "patat" van Max Verstappen liet zowaar Fernando Alonso zich opmerken met een vierde tijd. De Spanjaard zei ons vorige week in Le Mans nog dat hij zich goed voelt bij Alpine. Hij reed er zowaar een rondje mee in La Sarthe...."Te smal en te snel voor Formule 1" concludeerde hij. Terwijl de "vehikels" in 1923 - Chenard Walker o.a. in dat jaar - verhoudingsgewijs wel weg wisten met die sinueuze wegeltjes toen. Enfin, "den ouwe Fernand" brengt dat nobele merk Alpine weer onder de aandacht. Zoals het ook derde werd vorige week in Le Mans tijdens de etmaalrace, achter twee gerobotiseerde Toyota's.
Morgen is er de FP3 en de kwalificaties. Daarin zal Sergio Perez trachten dichter bij de snelheid van Verstappen te komen. Zeker nu hij weet dat hij ook in 2022 in deze gepriviligieerde stal als Red Bull zal mogen werken. Mick Schumacher's nieuwe helm is prachtig maar zijn chrono bracht hem opnieuw op de laatste en traagste plaats : 1'47"529. In de F1 een eeuwigheid tussen hemel en aarde. (Walter Rombauts/Foto: Alpine)
Mede dankzij zijn schiiterende GP van Hongarije vier weken geleden, is Alpine gestimuleerd geworden om het contract met de Spanjaard Fernando Alonso voor 2022 te verlengen. Hij zal als ploegmaat Esteban Ocon hebben die naar eigen zeggen van de tweevoudige wereldkampioen (2005-2006) geen enkel probleem vormt. Er zit achter deze verlenging ook nog een niet direct zichtbare achterliggende reden. Als Alpine volgend jaar met een volwaardige Hypercar naar Le Mans komt, is het logisch dat Alonso daarin zal rijden. Hij won de etmaalrace immers al eerder met Toyota. Dus wil hij dat best met het herboren merk Alpine eens overdoen. Dat doet ons eraan denken dat morgen de eerste vrije training om de GP van België F1 beginnen. Daarmee begint de tweede seizoenshelft waarin Max Verstappen (Red Bull-Honda) zal trachten zijn aartsrivaal Lewis Hamilton (Mercedes W12) van de WK-leiding te verdringen. Dat is de hoofdaffiche van de twaalfde race om het WK F1 2021. (wr)
CONWAY, KOBAYASHI, LOPEZ WONNEN 24 UREN VAN LE MANS MET TOYOTA
De vijf ingeschreven "hypercars" voor de 89ste editie van de 24 Uren van Le Mans zijn op de eerste vijf plaatsen geëindigd. Omdat de Toyota GR010 #8 direct na de start aan de Dunlopbrug van de baan werd geduwd door een Glickenhaus 007 LMH, kon het trio Buemi, Hartley en Nakajima aan een inhaalrace beginnen. Ze eindigden na een etmaal toch nog op één ronde van hun merkgenoten Conway, Kobayashi, Lopez die Toyota voor de derde opeenvolgende keer de grootste industriële autoconfrontatie ter wereld liet winnen. Ooit, in 1991, ging Mazda het merk uit Nagoya voor als eerste Japanse wagen die de etmaalrace won met Volker Weidler, Johnny Herbert en Bertrand Gachot in een Mazda 787B met een "rotary-engine". Op de derde plek eindigden verdienstelijk Negaro, Lapierre en Vaxivière in een inderhaast gebouwde Alpine A480 (eigenlijk een oude LMP1).
Daarmee was het overwegend Franse en gemaskerde publiek voldaan. Want Toyota had geen reële concurrentie. In de LMP2 wonnen Frijns, Habsborg, Milesi in een Oreca en werden tevens zesde algemeen. Stoffel Vandoorne finishte zevende en er werd ook een Brabançonne gespeeld lang voor de start van de 24 Uren. Het was voor De Wilde die de Formule Renault 2.0 had gewonnen. Een jonge landgenoot, wiens vader/journalist, Olivier De Wilde, steeds genoeg budget weet op te vissen om zijn zoon in de competitie te houden. Volgend jaar gaan de 90ste 24 Uren van Le Mans opnieuw in juni door, de maand met de kortste nacht. Tenzij Covid-varianten opnieuw het laatste woord zouden krijgen. (wr)
TOYOTA LEIDT, ALPINE MAAKT LICHTE REMONTE IN LE MANS
Mensen en machines worden moe in Le Mans. Toyota voert nog steeds de leiding met twee hypercars. Alpine lijkt gestadig te remonteren, maar de Japanse wagens bijsnorren is wellicht een - Franse - droom. Voor het licht werd blokkeerde een wiel van Kamui Kobayashi's Toyota en ging de Japanner tegen hoge snelheid even rechtdoor, maar redde het zonder schade aan de auto. Om 16 uur worden deze 89ste 24 Uren van Le Mans afgevlagd.(wr)
Le Mans - Om 06.00 uur vanochtend reden de twee Toyota's Hypercars in dezelfde ronde aan de leiding in de 24 Uren van Le Mans. Hoewel ze kort na de start gisteren allebei op een natte baan in de fout gingen, herstelden ze vlug de situatie tegenover hun Franse rivaal Alpine. Het herboren merk liet dan weer in de lange nachtelijke uren steken vallen. Daardoor mag worden verwacht dat de Japanse wagens deze namiddag om 16 uur als winnaars over de eindstreep zullen rijden. Er was/is veel volk in en rond de omloop, gemaskerd, maar gelukkig ongewapend. Aangenaam kan je de covidsituatie niet noemen want om de vijftig meter, soms bijna bij iedere stap, moet je je vaccinatiebewijs tonen en er is geen pardon indien dit niet kan. Het is dan gewoon "exit".
Jacky Ickx (76) is er uiteraard als ambassadeur van de hele wereldautosport aanwezig en ik had een leuke babbel met hem over zijn debuutjaren toen hij nog met een BMW 700 van betreurd automonument Jacques J. de Clippel zijn eerste klimkoers reed. "Waar ik meteen ook mijn eerste accident had..." mijmerde de man die zes keer de 24 Uren van Le Mans won. Hij drukte zijn stempel voor eeuwig op de race door in 1969 gewoon bij de start te wachten tot iedereen naar zijn wagen was gelopen vanaf de overkant van de piste, om dan doodgemoedereerd naar zijn Ford GT40 te stappen, gordels aan te doen en weg te rijden. Jacky Ickx won dat jaar op een ongeziene wijze van de Duitser Hans Hermann in een Porsche die puur praktisch en theoretische de betere wagen van de twee was. Deze namiddag kennen we de winnaars van een nieuwe "24 Uren", deze van de hypercars met op kop Toyota, dan Alpine en Peugeot dat in 2022 zal volgen en Porsche wellicht in 2023. (Walter Rombauts)
ALPINE WIL ALONSO BLIJVEND IN HET WEC MET IN 2022 EN 2023
Le Mans. - Eerstdaags zal bij Alpine worden beslist of zij ook een hypercar zullen bouwen om in de 24 Uren van Le Mans nog eens te winnen. Daarbij is er met de Spanjaard Fernando Alonso al gesproken over zijn permanente deelname aan het World Endurance Championship (WEC) voor de twee volgende jaren. De tweevoudige wereldkampioen ziet het einde van zijn F1-loopbaan naderen en zou dan een verdere aktiviteit kunnen voortzetten bij Alpine. De wereldkampioen 2005 - 2006 won éénmaal de legendarische etmaalrace in La Sarthe met Toyota. De Alpine A480 die nu vandaag start in Le Mans is eigenlijk een verbeterde LMP2 die evenwel even goed in aanmerking komt voor de eindzege tegenover superfavorieten Toyota en de Amerikaanse nieuwkomer Glickenhauser. Om 16 uur deze namiddag wordt de start gegeven van de race. (wr)
ASTON MARTIN VERLIEST BEROEP INZAKE VETTEL TEGEN FIA-STEWARDS
Gisternamiddag is het beroep van Aston Martin tegen de diskwalificatie van Sebastien Vettel in de GP van Hongarije behandeld. Aston Martin voerde een storing in de brandstofpomp aan om te rechtvaardigen dat er minder brandstof ter controle kon worden uitgepompt. De stewards aanvaardden dit niet als rechtvaardiging en dus blijft het podium 1. Ocon 2. Hamilton en 3. Sainz. (wr)
ASTON MARTIN WORDT MAANDAG GEHOORD IN DISKWALIFICATIE VETTEL
Aston Martin heeft beroep aangetekend tegen de diskwalificatie van Vettel in de GP van Hongarije waarin de Duitser derde werd. Volgens de FIA-stewards konden ze maar 0,3 liter brandstof meer uit de tank pompen, terwijl er volgens het reglement minstens 1 liter moet in zitten. De data die Aston Martin wilt voorleggen ter discussie geeft aan dat er nog 1,74 liter in de tank zat. Maandag 9 augutus krijgt deze onverkwikkelijke zaak voor Vettel een vervolg of een slot. (wr)
TOYOTA SUPERFAVORIET IN LE MANS MAAR PORSCHE KOMT TERUG IN HYPERCARS
De 24 Uren van Le Mans naderen. Door corona uitgesteld worden ze op 21 en 22 augustus gereden in La Sarthe waar in 1906 alle gereglementeerde autosport begon. Onder andere met de GP de l'ACF, of vrij vertaald, met de GP van de Automobiel Club van Frankrijk. Sinds 1923 organiseert de l' Automobile Club de l'Ouest de beroemde etmaalrace die de grootste industriële autoconfrontatie ter wereld is. Dit jaar heeft de organisatie voor het eerst de hypercars gecreëerd. Toyota en het Amerikaanse Glickenhaus nemen het daarin tegen elkaar op. Met een superfavorietenrol voor Toyota weliswaar.
De nieuwe hypercars trekken ook Peugeot (2022) en Porsche (2023) terug naar het legendarische tracé van La Sarthe. Als Porsche terugkomt is dat niet om kermisrondjes te draaien. Wél om te winnen. Omdat een Porsche geen auto is maar een object en niettemin gigantische snelheden en betrouwbaarheden kan leveren heeft het merk een rijke geschiedenis daar in Frankrijk. Dit is een inleiding van zes bijdragen waarin tot uiting komt dat het jonge merk - officieel slechts 71 jaar jong - reeds vroeg klasse-overwinningen boekte. Namelijk al in 1951 met de legendarische 356 SL. Momenteel loopt er in het Porsche-museum in Stuttgart een accenttentoonstelling rond "Porsche in Le Mans". We pikken er in de komende dagen een zestal hoogtepunten uit. (Walter Rombauts/Foto bijlage ACO)
ASTON MARTIN GAAT IN BEROEP TEGEN DISKWALIFICATIE VETTEL IN HONGARIJE
Aston Martin gaat officieel in hoger beroep tegen de diskwalificatie van Sebastien Vettel na de GP van Hongarije. De viervoudige Duitse wereldkampioen behaalde de derde plaats, maar de Aston Martin geraakte niet op de podiumparking...Die stond stil op de omloop wegens brandstoftekort. De FIA-stewards beslisten hem te diskwalificeren omdat er minstens nog één liter benzine ter controle nog uit de tank moet kunnen worden gepompt. Het wereldje dreigt in een schandaalsfeer te geraken. Vooral door de laag bij de grondse verwijten die grote heren als Toto Wolff (Mercedes) en Christian Horner (Red Bull) elkaar naar het hoofd slingeren. Volgens de data van Aston Martin zou er nog 1,74 liter in de tank hebben gezeten.
De spanningsvelden tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen doen herinneren aan die van Senna-Prost, Schumacher-Damon Hill en in 1997 met Jacques Villeneuve. De diepe wortels van het huidige conflict zijn tot twee essenties terug te brengen, die wezenlijk heel weinig met de sport zelf te maken hebben maar die in enkele hoofdkwartieren worden gevoed. Dieter Mateschitz, eigenaar, big boss van Red Bull, heeft zijn succes terecht te danken aan de energiedrankjes die van pubers mannen maakt. En in de 76-jarige Helmut Marko, zelf ooit vermaard autocoureur, vindt de Red Bull-stal zijn strategie-inspiraties.
Maar goed, Red Bull moet drankjes verkopen. Mercedes daarentegen moet auto's verkopen ! En vandaag nog liefst zoveel mogelijk elektrische, terwijl ze in de zogenaamde groen getinte F1 vanaf 2014 in feite met een old-timer rijden. De 1,6 liter V6 Turbo Hybrid, een krachtbron met een interne verbranding die vandaag samen met de elektrische motor 750 kW (1000 pk) levert. Zelfs iets meer. Mercedes is al zeven keer wereldkampioen bij de constructeurs en wil dit jaar koste wat kost een achtste maal die titel behalen alvorens in 2022 met de nieuwe F1's wordt gereden. Maar nog wel tot 2025 met diezelfde motoren...
Leg dat maar eens aan je potentiële klanten voor een puur elektrische motor uit. De crashstart die Bottas veroorzaakte en Lando Norris' Mc Laren in de Red Bull van Verstappen katapulteerde kan niet als "afgesproken sabotage" worden bewezen. Eerder zijn in de F1 al rare dingen gebeurd. Denk maar aan "Crashgate" in de GP van Singapore in 2008. Daarin moest Nelson Piquet jr zijn Renault tegen 160 km/h op een muur crashen op "bevel" van teambaas Flavio Briatore. Om alzo een "safety car" uit te lokken ten gunste van Fernando Alonso.
Er is geen echte link tussen de gebeurtenissen toen en die in de GP van Hongarije, maar enkele elementen voelen "onfris" aan. Wie van kindsbeen af tussen de coureurs, teams, constructeurs en organisatoren heeft geleefd kan nogal wat "scenario's" opsommen die minstens bedenkelijk kunnen worden genoemd. Om niet te spreken van een toevalligheid dat een schitterende Bertrand Gachot in een Britse gevangenis zat terwijl zijn zitje in de GP van België F1 in de Jordan-Ford ingenomen werd door...Michaël Schumacher ! Betalend gesteund door Mercedes naar Eddie Jordan toe. Het bedrag is bekend maar doet niet terzake.
De niet zichtbare belangen zijn van die grootte dat starts als die we laatst hebben gezien complottheorieën oproepen. Daimler, dat ten slotte Mercedes overkoepelt, wil "keine spielerei und nur gewinnen." Speciaal in de autoverkoop van, gek genoeg nu dat er waterstofauto"s te koop zijn, elektrische voertuigen waarmee de politiek zo goed als wereldwijd een nieuwe belasting golf kan oogsten. De GP van België F1 wordt vanaf 27 t/m 29 augustus gereden in Francorchamps. Daartegen zijn de ruzie makende partijen bekaf en staan terug voor de realiteit. Winnen op zondag is - misschien - verkopen op maandag... Drankjes of auto's ? Misschien wel opnieuw Alpine's, het herboren Franse merk waarmee Esteban Ocon won op de Hongaroring. (Walter Rombauts/Foto in bijlage:Alpine)
VETTEL GEDISKWALIFICEERD WEGENS TE WEINIG BRANDSTOF OVERSCHOT
De Duitser Sebastien Vettel die gisteren een schittrende GP van Hongarije afwerkte en tweede werd is gediskwalificeerd. De FIA heeft volgens artikel 6.6. van het technisch reglement de mogelijkheid van minstend één liter brandstof als staal ter onderzoek uit de tank te halen. Er bleek dat er maar 0,3 liter meer in zat in de Aston-Marin-Mercedes.
Door deze onverwachte wending schuift Lewis Hamilton naar de tweede plaats op en kreeg Carlos Sainz de derde podiumplaats in zijn schoot geworpen. Lewis Hamilton krijgt bijgevolg geen 15 maar wel 18 punten bijgeschreven in de stand om het WK. Daardoor heeft hij nu 8 punten voor op zijn belager Max Verstappen.(wr)
ESTEBAN OCON - ALPINE - WINT 1STE GP, HAMILTON OPNIEUW LEIDER IN WK
Valtteri Bottas veroorzaakte door een te laat remmaneuver op de natte baan een nooit eerder geziene carambole in de eerste bocht. Daarbij werden de auto's van Perez, Norris, Stroll en Leclerc onherstelbaar beschadigd. Ze waren direct "out". Maar ook de Red Bull van Max Verstappen werd door de impact van Norris' Mc Laren erg beschadigd, Vettel kwam er met minder schade aan zijn Aston Martin vanaf en plaatste zich tweede nog voor de koersdirectie voor 25' met de rode vlag de race stil legde. Dat gaf de teams tijd om de ergste brokken te herstellen en ook van intermediaire (regenbanden) over te gaan op mediums. De restart gaf een uitzonderlijk raar beeld van een Lewis Hamilton die in zijn Mercedes helemaal alleen op de startgrid stond en glansrijk de start nam aan de leiding...met enkele honderden meters verder het hele treintje van nog vijftien auto's dat uit de pitsstraat wegzoemde. Plots werd het duidelijk dat Lewis op de verkeerde banden stond...namelijk op "wets" !!!
Maar de zevenvoudige wereldkampioen ging de pits in voor andere banden en begon daarna aan een indrukwekkende inhaalrace die hem na hard labeur met vooral Fernando Alonso (Alpine) en Carlos Sainz (Ferrari) het derde trapje van het podium opleverde. Samen met het hernemen van het leiderschap in de WK-stand ten nadele van Max Verstappen. De snelste ronde ging naar Pierre Gasly (AlphaTauri-Honda) die daarmee 1 WK-punt totaliseert. Fernando Alonso werd op z'n veertigste verjaardag tot "Driver of the Day" uitgeroepen. Daarmee is het figuratieve verhaal van de GP van Hongarije gedaan.
Het essentiële verhaal is dat Esteban Ocon (Alpine-Renault) en Sebastien Vettel (Aston Martin-Mercedes) de eerste en tweede plaats op het podium sierden. De 24-jarige Fransman sluit daarmee weer aan met een geschiedenis dat een Franse coureur in een Franse racewagen wint. De vorige was Alain Prost in 1983 met een Renault. Het podium woog 11 wereldtitels, vier voor de Duitser Vettel en zeven voor de Brit Hamilton die nu toch zicht krijgt op die achtste zo begeerde titel. Maar al scoorde Max Verstappen maar 1 WK-punt, het duel tussen hen beiden is nog lang niet teneinde. Er zijn nu elf GP's gereden en op de kalender staan er nog twaalf. Waarvan sommigen nog met een vraagteken. Van 27 t/m 29 augustus 2021 lijkt er geen vuiltje aan de lucht voor de GP van België F1 in Francorchamps.
Waar de Nederlanders de tribunes oranje zullen kleuren voor een fenomeen dat in het Belgische Hasselt is geboren. Daar in Francorchamps zal Max Verstappen zich wellicht sterk verweren, want in de zojuist afgesloten GP moest hij het met een zwaar toegetakelde Red Bull doen. Er kan toch geen opzet van Bottas in het Mercedesspel zijn ? Die theorie zou te ver gaan. Hoewel er ooit een "crashgate" is geweest waarbij Nelson Piquet j.r. bewust zijn Renault op "bevel" van teammanager Falvio Briatore tegen 160 km/h tegen een muur moest crashen om een safety car uit te lokken... In ieder geval wacht Bottas een gridstraf in Francorchamps. Net als Max Verstappen mocht die daar een nieuwe motor krijgen. (Walter Rombauts/Foto in bijlage: Alpine)
De uitslag:
1. Esteban Ocon (Alpine-Renault) 306,67 km in 2 uur 04'43"199 / 147,53 km/h gemiddeld
HAMILTON - MERCEDES - START IN POLE VOOR GP VAN HONGARIJE
Waar aanvankelijk leek dat Lewis Hamilton door de groeiende groep "jongeren" plat werd gereden, zette de zevenvoudige wereldkampioen in de beslissende Q3 een komeettijd neer in 1'15"419. Daarmee ging hij ploegmaat Valtteri Bottas vooraf. Max Verstappen start dus achter de twee Mercedessen. De kwalificaties waren boeiend, enkel in Q2 door een fameuze schuiver van Carlos Sainz door de rode vlag voor 7'30" stilgelegd. In die Q2 waren liefst 14 wereldtitels vertegenwoordigd. Hamilton (7), Vettel (4), Alonso (2) en Räikkönen (1). Alleen de nu 40-jarige Fin, wereldkampioen 2007 met Ferrari kon zich niet in de Q3 hijsen.
Het groepje verdienstelijke na de koplopers waren natuurlijk Charles Leclerc, Esteban Ocon en Fernando Alonso, nu ook 40 lentes jong, en die sakkerse Norris. De race morgen is de laatste voor de "zomervakantie" en kondigt zich uiteraard andermaal spannend aan. De GP van België van 27 t/m 29 augustus is de eerste van de tweede seizoenhelft. Tot nu toe lijkt alles erop te wijzen dat die in normale omstandigheden zal kunnen doorgaan. Eerst morgen in Budapest zien wie het best gemutst van de vakantie zal kunnen genieten...(Walter Rombauts)
HAMILTON NIPT SNELST VOOR VERSTAPPEN IN FP3 IN HONGARIJE
De derde vrije training op de Hongaroring is getekend door een zware crash van Mick Schumacher in bocht 11. De Haas ging zijdelings in de bandenmuur en de zoon van...kwam er gelukkig en zoals verwacht ongedeerd uit. Vraag is of de mecaniciens de auto kunnen herstellen tegen de kwalificatie straks om 15 uur. De kans bestaat dat Mick, zoals in Monaco, de kwalificatie moet laten schieten. Er was ook nog een pit-incident toen Giovinazzi uit de pits reed, in de weg van Stroll. De Italiaan raakte het rechter achterwiel van de Aston Martin en dit is uiteraard stof tot strafmaten.
Sportief was het eerst Bottas (Mercedes) die de chrono's dirigeerde. Maar na de acht minuten durende rode vlag door Mck Schumacher, begon negen minuten met geslepen messen tussen Verstappen en Hamilton. De Red Bull-coureur zette een eerste tijd onder de 1'17"00, en wel met 1'16"914. Maar de wijzers hadden dit nauwelijks genoteerd of regerend wereldkampioen Lewis Hamilton klokte...1'16"826 ! Precies 0"088 beter dan de Limburger die naar een eerste wereldtitel dingt. Met nog 8 punten voorsprong op zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton die na de heibel van Silverstone aangescherpt lijkt om een historische achtste wereldtitel vorm te geven. De kwalificaties om de pole zullen op heet, daverend beton doorgaan. (Walter Rombauts)
BOTTAS - MERCEDES - IN EEN LONG RUN BESTE TIJD IN FP2 IN HONGARIJE
Eigenlijk was de FP2 een lange aaneenschakeling van mistevredenheid van de titelpretendenten Lewis Hamilton (Mercedes) en Max Verstappen (Red Bull-Honda). Even uit de baan voor de zevenvoudige wereldkampioen in bocht 11. "De achterkant schoof weg..." klonk het door de radio. Langs de kant van WK-leider Max Verstappen was hetzelfde te horen. "Als ik instuur, schuift de achterkant weg". Gezaag zoals dit stukje ook dreigt te worden mocht ik niet vertellen dat die Valtteri Bottas met veel brandstof aan boord een lange race-simulatie op mediums reed die de zondagtijden voor de race zo rond de 1'22" voorspellen. Toen de Fin nog eens zachte banden liet zetten naar het einde van de FP2 toe klokte hij 1'17"012 en zette daarmee zijn ploegmaat Lewis en misnoegde Max in hun blootje.
Op twee minuten voor het einde raakte de AlphaTauri AT02 rijklaar en reed de Japanner Yuki Tsunado nog een rondje. Dank jullie mecaniciens... Voor de rest was het asfalt 61°C warm, borg voor hoge banden-sleet. Maar op de Hongaroring keert het weer zoals een roulette in een casino. Regen en zon, tegenslag en geluk bekampen er elkaar voortdurend. Met 8 punten verschil tussen Max Verstappen (185) en Lewis Hamilton (177) wordt de "pole" morgen een extra inzet. Met de starthoop elkaar niet in de vernieling te rijden. Dat is ook een aparte vaardigheid in de F1 en de hele autosport. (Walter Rombauts/Foto in bijlage: Alpine)